mboost-dp1

Google Inc.

Nu koster Google Apps penge

- Via Google Support - , redigeret af Net_Srak

Google har lukket for tilmelding af nye domæner til gratisudgaven af Google Apps. I en e-mail til eksisterende brugere af Google Apps skriver Google:

Her er nogle vigtige nyheder om Google Apps – men bare rolig, du behøver ikke at foretage dig noget. Vi vil bare gerne informere dig om, at vi foretager en ændring af de pakker, vi tilbyder.

Fra i dag accepterer vi ikke længere nye tilmeldinger til gratisversionen af Google Apps (din aktuelle version). Da du allerede er kunde, påvirker denne ændring ikke din tjeneste, og du kan fortsat bruge Google Apps gratis.

Hvis du på et tidspunkt vil opgradere til Google Apps for Business får du fordele som f.eks. kundesupport døgnet rundt, 25 GB plads i indbakken, funktioner til virksomhedskontrol, 99,9 % oppetidsgaranti, ubegrænset antal brugere og meget mere for blot 5 USD pr. bruger om måneden.

Ændringen gælder kun brugere, som ønsker at tilmelde eget domæne. De samme applikationer kan fortsat bruges gratis under Googles domæner.





Gå til bund
Gravatar #51 - Hubert
11. dec. 2012 12:57
fidomuh (50) skrev:
#49

Det er ikke en standard del af 2010 pt. Det er flyttet over i Sharepoint.
Men det er jo hele pointen.

Hvis du vil have shared mail folders af en art i Exchage... hvad er alternativet til Public Folders? :D


Det ved jeg så absolut intet om... Spørg en der gider bruge tid på exchange. Jeg har brugt så rigeligt tid på exchange i et tidligere liv hvor jeg havde job som point and click sysadm.
Gravatar #52 - Magten
11. dec. 2012 14:23
fidomuh (46) skrev:
Kort svar: Nej.
Uddyb gerne..

fidomuh (46) skrev:
... Velkommen til Microsofts verden.
CAL er generelt meget dyrt. Det er ret normalt at man regner med ~1000kr per user kun til CAL.
Kig paa MS SQL, fx, og skynd dig at skifte til MySQL.
Igen, jeg synes det lyder urealistisk.
De priser jeg har kunne finde på Exchange CAL ligger langt fra hvad du siger.

~70$ for en standard CAL + ~35$/årligt hvis du skal have enterprise CAL oveni..
Det kommer ikke i nærheden af 1500 kr stykket uanset hvordan man vender og drejer det.

Men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.. Jeg hader Microsofts licensjungle :)

fidomuh (46) skrev:

Som er? :)
Lige umiddelbart kan jeg ikke komme i tanke om noget. Der er noget brevfletning og saadan, men det er Outlook og ikke Exchange.
Igen: Dunno, bare man ikke mister funktionalitet. Jeg ved ikke om der er noget Exchange/Outlook kan sammen som andre klienter ikke kan.

fidomuh (46) skrev:

Men ingen reelle eksempler paa hvorfor?
IMO lyder det mere til at du ikke kender noget til alternativerne ;)
Hvorfor hvad?
Jeg er hverken Exchange eller Lync mand. Men jeg har set flere kunder prøve at finde alternativer til Exchange/Lync som spiller lige så godt sammen med resten af deres Microsoft park, og hver gang har de opgivet. Ikke at der er noget underligt i det, jeg forventer ikke at 3. parts software spiller lige så godt sammen.
Jeg har ikke snakket om alternativer så den må stå for din egen regning.

fidomuh (46) skrev:
Og et slag paa tersklen er, at i kan spare ~25-50% ved at have single-instance storage, kombineret med komprimering af arkiverede mails, fx.
Så vidt jeg ved er performance forbedret væsentligt efter man har fjernet single-instance storage. Det er også værd at tage med i beregningerne.

fidomuh (46) skrev:
For ikke at tale om, at virutalisering af 4TB storage, plus en Exchange til at haandtere 1k users, er meget nederen.
Eller epic, men saa stadig nederen fordi der bruges saa mange resourcer paa at lave ingenting :D
Fik ikke skrevet det ordenligt.. De har 2 Exchange servere pt (migrering fra 2003 til 2010). CPU mæssigt æder de ikke det store, 2xvCPU og de har på intet tidspunkt travlt.. Synderen er RAM, hvor 2010'eren æder 20GB pt og 2003'eren 4GB.

fidomuh (46) skrev:
Spoergsmaalet er, om vi koerer Exchange naar vi skal fornye vores licenser og der vil jeg klart anbefale dig at kigge paa alternativerne. For de er der, og de fungerer glimrende.
Jeg er slet ikke med i beslutningsprocess og har heller ikke viden nok om hverken Exchange eller alternativer til at tage de beslutninger. Det sidder der klogere folk og gør :)

fidomuh (46) skrev:
Jeg har testet AtMail her og vi sparer vel ~150.000 over 3 aar, samt vi faar meget nemmere og hurtigere backup, reel arkivering, reel integration med vores intranet og servicedesk, etc. :)
Af ren interesse, hvilket intranet og servicedesk system kører i? :)
Gravatar #53 - Hubert
11. dec. 2012 14:43
Magten (52) skrev:
Igen: Dunno, bare man ikke mister funktionalitet. Jeg ved ikke om der er noget Exchange/Outlook kan sammen som andre klienter ikke kan.


Hvad mister man i forhold til hvad?

Magten (52) skrev:

Hvorfor hvad?
Jeg er hverken Exchange eller Lync mand. Men jeg har set flere kunder prøve at finde alternativer til Exchange/Lync som spiller lige så godt sammen med resten af deres Microsoft park, og hver gang har de opgivet. Ikke at der er noget underligt i det, jeg forventer ikke at 3. parts software spiller lige så godt sammen.
Jeg har ikke snakket om alternativer så den må stå for din egen regning.


Gad vide hvorfor 3. part ikke spiller godt sammen med exchange...

Jeg tror ikke rigtig på at det er 3. parts skyld.

Magten (52) skrev:
Jeg er slet ikke med i beslutningsprocess og har heller ikke viden nok om hverken Exchange eller alternativer til at tage de beslutninger. Det sidder der klogere folk og gør :)


Jeres sælgere burde sige tak for den slags kommentarer... :p



Gravatar #54 - Magten
11. dec. 2012 15:08
Hubert (53) skrev:
Hvad mister man i forhold til hvad?
Jeg ved altså ikke hvordan jeg skal gøre det tydeligere...

fidomuh skrev:
fidomuh (35) skrev:
Der er alternativer som leverer alt hvad Exchange har, inkl. AD integrationen

Jeg forventer at alternativer som minimum kan levere samme funktionalitet.
Jeg ved ikke om der er noget Outlook/Lync kan sammen med Exchange som andre løsninger ikke kan. Siden fidomuh mener at kende alternativer der kan alt hvad Exchange kan så spurgte jeg efter dem.

Hubert (53) skrev:
Gad vide hvorfor 3. part ikke spiller godt sammen med exchange...

Jeg tror ikke rigtig på at det er 3. parts skyld.
Og derfor skrev jeg at jeg ikke forventede det :)

Hubert (53) skrev:
Jeres sælgere burde sige tak for den slags kommentarer... :p
Det er nu ikke kun sælgere ;) Det er dem der rent faktisk kender produkterne i dybden og kan strikke løsningerne sammen.. Lad det være Exchange folk, Lync folk, sælgere, folk med styr på licenser osv osv..
Gravatar #55 - fidomuh
11. dec. 2012 15:09
#52

Igen, jeg synes det lyder urealistisk.
De priser jeg har kunne finde på Exchange CAL ligger langt fra hvad du siger.
~70$ for en standard CAL + ~35$/årligt hvis du skal have enterprise CAL oveni..
Det kommer ikke i nærheden af 1500 kr stykket uanset hvordan man vender og drejer det.
Men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.. Jeg hader Microsofts licensjungle :)


Har du saa tjekket om du skal have en Windows Server CAL ogsaa? Eller daekker Exchange CAL dette? Enterprise er et krav for at faa arkivering.
Har du taenkt dig at virtualisere? Windows Server Datacenter ting. Eller Enterprise, hvis du kun har maks 3 hosts.

Har du lyst til at have 2 separate Exchange servere - en til at servere "Inbox" og en til at servere arkiv ? Kraever det saa 2 CAL ? :D

Jungle er ikke ordet, tbh.
Men ja, vi endte paa 1432kr for vores CAL, pr user. Og med 85 aktive users, saa er det en del :D
Gravatar #56 - Magten
11. dec. 2012 15:09
fidomuh (50) skrev:
#49

Det er ikke en standard del af 2010 pt. Det er flyttet over i Sharepoint.
Men det er jo hele pointen.

Hvis du vil have shared mail folders af en art i Exchage... hvad er alternativet til Public Folders? :D
Hvad bruger i de public folders til?
Gravatar #57 - fidomuh
11. dec. 2012 15:12
#52

Så vidt jeg ved er performance forbedret væsentligt efter man har fjernet single-instance storage. Det er også værd at tage med i beregningerne.


Ja, saa nu er performance ikke totalt shit, men bare crap. ;)
Performance ER forbedret, men jebus christ, det var ikke det vaerd :P

Fik ikke skrevet det ordenligt.. De har 2 Exchange servere pt (migrering fra 2003 til 2010). CPU mæssigt æder de ikke det store, 2xvCPU og de har på intet tidspunkt travlt.. Synderen er RAM, hvor 2010'eren æder 20GB pt og 2003'eren 4GB.


RAM koster 5kr i dag, saa det er ikke SAA stort et problem, det er bare bemaerkelsesvaerdigt at noget saa ufatteligt simpelt som mail og kalender, skal kraeve saa meget.

Jeg er slet ikke med i beslutningsprocess og har heller ikke viden nok om hverken Exchange eller alternativer til at tage de beslutninger. Det sidder der klogere folk og gør :)


Fair nok.
Men altsaa, min indstilling til Exchange og MS Office var ret saa meget magen til din, indtil jeg rent faktisk begyndte at arbejde aktivt med det :D

Af ren interesse, hvilket intranet


Intet lige pt. Den internationale IT afdeling koerte noget semi-sharepoint ud som er horribelt og ekstremt langsomt (ikke pga Sharepoint, dog), saa vi har intet. :)
De vil gerne have at jeg magisk skal fremtrylle noget, men det skal kun 117 ting, brygge kaffe, koste 0kr og vaere lavet af Microsoft, saa jeg har paent sagt nej tak ;)

og servicedesk system kører i? :)


KACE.
Gravatar #58 - fidomuh
11. dec. 2012 15:14
#56

Hvad bruger i de public folders til?


Shared email.
Og der er vel ~350GB deri.

Vi har ikke noget sharepoint system og base-sharepoint er crap. Vi har ikke nogen udviklere, saa der kommer ikke magisk et sharepoint system heller :P

Saa det er faktisk bare i mangel af bedre.. Men omvendt har jeg forsoegt at omvende dem til at bruge "resource" delen af Exchange/Outlook naar de skal booke et moedelokale. Det har nu taget ~2 aar, og de naegter stadig. :D
Gravatar #59 - Magten
11. dec. 2012 15:19
fidomuh (55) skrev:
Har du saa tjekket om du skal have en Windows Server CAL ogsaa? Eller daekker Exchange CAL dette? Enterprise er et krav for at faa arkivering.
Har du taenkt dig at virtualisere? Windows Server Datacenter ting. Eller Enterprise, hvis du kun har maks 3 hosts.

Har du lyst til at have 2 separate Exchange servere - en til at servere "Inbox" og en til at servere arkiv ? Kraever det saa 2 CAL ? :D

Jungle er ikke ordet, tbh.
Men ja, vi endte paa 1432kr for vores CAL, pr user. Og med 85 aktive users, saa er det en del :D
Server CAL har jeg ikke inkluderet (og det kommer vist igen også an på sin licensaftale) da vi snakkede om Exchange CAL :)

Jeg kan bare ikke forestille mig på nogen måde at den kunde vi har med 1000 brugere skulle have brugt 1,4 mio kr alene på deres Exchange. Jo, måske over mange år og inkl. hw, drift, hw aftale, implementering, changes osv osv.. Men ikke i engangsbeløb for licenser.
Gravatar #60 - Magten
11. dec. 2012 15:37
fidomuh (57) skrev:
RAM koster 5kr i dag, saa det er ikke SAA stort et problem, det er bare bemaerkelsesvaerdigt at noget saa ufatteligt simpelt som mail og kalender, skal kraeve saa meget.
Jeg må indrømme at jeg blev meget overrasket over RAM forbruget på Exchange serverne.. Det er helt vanvittigt synes jeg >_<

Fair nok.
Men altsaa, min indstilling til Exchange og MS Office var ret saa meget magen til din, indtil jeg rent faktisk begyndte at arbejde aktivt med det :D
Det er nu ikke så meget produkterne jeg har noget imod. Synes de fungerer ganske fint og er lige til. Jeg har dog noget imod at vi sælger/kunderne vælger deres egen Exchange server "bare fordi", når det er helt tydeligt at de ikke har brug for deres egen server. Vi kunne lave en hosted Exchange som nok kunne klare 90% af vores driftskunder og samtidig forbedre deres løsning..
Et par af kunderne er, klogt nok (dog pga deres globale politik, elers var de blevet hos os), blevet flyttet over på en samlet mail løsning. En på en Exchange løsning og en på et eller andet norsk halløj jeg ikke gad interessere mig for :P

fidomuh (57) skrev:
Intet lige pt. Den internationale IT afdeling koerte noget semi-sharepoint ud som er horribelt og ekstremt langsomt (ikke pga Sharepoint, dog), saa vi har intet. :)
De vil gerne have at jeg magisk skal fremtrylle noget, men det skal kun 117 ting, brygge kaffe, koste 0kr og vaere lavet af Microsoft, saa jeg har paent sagt nej tak ;)
Åh ja, "vi vil have noget der kan alt og vi har de her krav, men det må ikke koste noget".. *suk* :D

fidomuh (57) skrev:
KACE.
Ah ja, det er også det i bruge til softwareudrulning ik? Men hvad mangler i af integration? Lyder dumt at et så stort produkt ikke har det :D
Gravatar #61 - Magten
11. dec. 2012 16:05
fidomuh (58) skrev:
#56

Shared email.
Og der er vel ~350GB deri.

Vi har ikke noget sharepoint system og base-sharepoint er crap. Vi har ikke nogen udviklere, saa der kommer ikke magisk et sharepoint system heller :P

Saa det er faktisk bare i mangel af bedre.. Men omvendt har jeg forsoegt at omvende dem til at bruge "resource" delen af Exchange/Outlook naar de skal booke et moedelokale. Det har nu taget ~2 aar, og de naegter stadig. :D
Ressource delen har jeg haft stor succes med hos en kunde hvor brugerne også insisterede på at bruge booke på en gamle måde.. Dem der brokkede sig mest var nok mere fordi de blev flyttet fra OSX til Windows 7 :P
Gravatar #62 - fidomuh
11. dec. 2012 16:10
#59

Men da du ikke kan koere Exchange uden Windows Server ,saa skal man vel ogsaa have en CAL licens itl denne.

Which is my point.

Det er stort set umuligt at finde ud af i praksis, hvorfor vi havde 3 leverandoerer til at komme med et bud og det billigste var 143xkr pr "CAL" og saa 23.xxx for Exchange og 16.xxx for Windows Server Enterprise (eller hvad den nu hedder), saa vi kunen virtualisere det hele.
Vores samlede pris endte paa 131.000kr.
Og det er efter rabatten ;)

Saa Exchange koster, imo, ~100.000kr for et "standard" setup.
Gravatar #63 - fidomuh
11. dec. 2012 16:14
#60

Det er nu ikke så meget produkterne jeg har noget imod. Synes de fungerer ganske fint og er lige til.


Tjoh, tjah, baade og. Mit problem med Exchange bunder nok mere i "Microsoft" tilgangen til tingene og er lidt mere teknisk anlagt.
For brugeren er der jo ikke rigtigt noget problem, men hvis man sidder og kigger i backend, saa undrer produktet mig bare utroligt meget.

Jeg vil dog gerne sige at mange af vores problemer med Exchange rent faktisk er noget der KAN fikses, vores Enterprise admins naegter bare at goere det.

Jeg har dog noget imod at vi sælger/kunderne vælger deres egen Exchange server "bare fordi", når det er helt tydeligt at de ikke har brug for deres egen server. Vi kunne lave en hosted Exchange som nok kunne klare 90% af vores driftskunder og samtidig forbedre deres løsning..


Alle tilbud vi har faaet ville vaere dyrere efter ~1 aar, hvilket ogsaa er grunden til at vi selv hoster vores email.
Med det sagt, saa var jeg selv fortaler for at skifte til Google Apps, hosted Exchange eller MS' online halloej.

Prisen var dog ekstremt dyr naar man saa indregnede at skulle have Public Folders med.

Ah ja, det er også det i bruge til softwareudrulning ik?


Yes.
Eller, det er 2 forskellige bokse, men jo.

Men hvad mangler i af integration? Lyder dumt at et så stort produkt ikke har det :D


Det har det som saadan ogsaa, det fungerer bare ikke specielt godt.
Min tanke var mere at jeg ville samle det hele i vores forhaabentligt kommende Intranet..
Men nu maa vi se.. Nye ejere og saadan noget :D
Gravatar #64 - fidomuh
11. dec. 2012 16:15
#61

Ressource delen har jeg haft stor succes med hos en kunde hvor brugerne også insisterede på at bruge booke på en gamle måde..


Vores Adm. direktoer brokker sig over det == jeg skal lave roll-back :/

Dem der brokkede sig mest var nok mere fordi de blev flyttet fra OSX til Windows 7 :P


Well, det skal vi til at goere til sommer.
Jeg har luftet ideen og lad os bare sige at jeg ikke var dagens mand i skysovs.

Det var faktisk saa slemt at de truede med strejke :D
Gravatar #65 - Hubert
11. dec. 2012 17:38
Magten (54) skrev:

Jeg forventer at alternativer som minimum kan levere samme funktionalitet.
Jeg ved ikke om der er noget Outlook/Lync kan sammen med Exchange som andre løsninger ikke kan. Siden fidomuh mener at kende alternativer der kan alt hvad Exchange kan så spurgte jeg efter dem.


Jeg tror jeg fik blandet noget sammen. Der er da en del alternativer til exchange. Men det giver ikke rigtig mening at blande Outlook og lync ind i exchange. Det var da ihvertfald tidligere forskellige produkter.

Og derfor skrev jeg at jeg ikke forventede det :)


I det firma jeg arbejder i bruger vi zimbra. Med jive chat tror jeg det hedder. Det spiller fint sammen fordi der ikke er nogen der har interresse i det modsatte.

Det er nu ikke kun sælgere ;) Det er dem der rent faktisk kender produkterne i dybden og kan strikke løsningerne sammen.. Lad det være Exchange folk, Lync folk, sælgere, folk med styr på licenser osv osv..


Exchange folk, lync folk og sælgere hører til i samme kategori... Og folk der har styr på licenser er helt uden for kategori.
Gravatar #66 - fidomuh
11. dec. 2012 21:42
#65

... Ikke engang MS' egne udsendinge har styr paa deres licenser, saa det er bare plug'n'pray her, tbh :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login