mboost-dp1

Norwegian Air Shuttle ASA

Norwegian lancerer trådløst internet i sine fly

- Via VG - , redigeret af kasperfmn

Lavprisflyselskabet Norwegian Air Shuttle ASA, som blandt andet tilbyder flere ruter i Danmark, tilbyder nu trådløst internet i sine fly og er dermed også det første flyselskab, som tilbyder den trådløse tjeneste inden for Europa.

Den første testflyvning blev udført med en Boeing 737 tirsdag i sidste uge, efter dagen inden at have fået installeret det nødvendige udstyr. Tjenesten bliver dog først lanceret i morgen, d. 8. februar, på et andet fly end dét, som blev brugt til testen.

Ifølge Norwegians planer vil 11 af firmaets fly have internetadgang til sommer, mens tallet forventes at være oppe på 21 ved årets udgang. Adgangen til det trådløse netværk vil være gratis, i hvert fald resten af året.

Norwegians konkurrent SAS har tidligere tilbudt internet i sine fly, men fjernede tjenesten igen i 2007, hvilket de dog siden har fortrudt, idet de nu er på vej med en lignende tjeneste igen.





Gå til bund
Gravatar #1 - mfriis
7. feb. 2011 07:16
Det bliver gratis at benytte resten af året. Derefter er prisen ukendt.

Systemet slår automatisk til ved 10.000 fod og aktiveres af højdemåleren.

Det er fortsat ikke tilladt at have elektronisk udstyr tændt ved takeoff/landing.

Vi får næppe det at se i Danmark ved indenrigsflyvninger da man mig bekendt ikke brugere mere end 10 minutter ved 10.000 fod.
Gravatar #2 - Jim Night
7. feb. 2011 07:34
De må da også snart kunne fjerne forbuddet mod mobiltelefoner om bord..
Gravatar #3 - Newk
7. feb. 2011 07:41
Kunne jeg fandme godt have brugt da jeg var i Grønland og Kina :S
Gravatar #4 - HerrMansen
7. feb. 2011 07:44
Jim Night (2) skrev:
De må da også snart kunne fjerne forbuddet mod mobiltelefoner om bord..


Ja de burde da efterhånden få gennemtestet alle nyere flytyper for interferens fra mobilnet, da det jo er en meget oldtidsagtig regel at have i et samfund hvor folk nærmest tænker på mobilen/pda/andet som et af deres lemmer.
Gravatar #5 - Emmoss65
7. feb. 2011 08:08
hvordan kan Norwegian være de første, hvis SAS har haft det før?

@2+4
jeg var ude og flyve med et Ryanair, og vist nok også et SAS fly, der var der mulighed for at modtage opkald for ca. 14 kr i min. for at ringe kostede det ca 20, og sende sms var noget med 4 kr... at modtage sms'er derimod var gratis...
alt dette kunne ske under flyvningen, men alt elektronisk skulle stadig være slukket under takeoff/landing..
Gravatar #6 - ruvald
7. feb. 2011 08:15
Newk (3) skrev:
Kunne jeg fandme godt have brugt da jeg var i Grønland og Kina :S


Sad du i et Norwegian fly hele tiden og cirklede over Kina?
Gravatar #7 - zymes
7. feb. 2011 08:37
Nice :) .. Nogen der kan fortælle kort hvordan det virker? Har de en parabol på taget? Eller? De bruger vel ikk 3's net :P
Gravatar #8 - Henr1k
7. feb. 2011 08:42
#2 & #4
Har hørt at det handler om at infrastrukturen på jorden ikke kan håndtere så mange der skifter mast på samme tid.
Gravatar #9 - snailwalker
7. feb. 2011 08:47
Henr1k (8) skrev:
#2 & #4
Har hørt at det handler om at infrastrukturen på jorden ikke kan håndtere så mange der skifter mast på samme tid.


Lige præcis, det skulle eftersigende være det største problem.

Derudover forstår jeg ikke forbuddet mod at have fx telefoner på airplane mode tændt når flyet befinder sig under 10000 fod. Der må jeg også indrømme at jeg er så meget rebel at min telefon plejer at være tændt alligvel :-)
Gravatar #10 - freesoft
7. feb. 2011 09:28
#8-9
Hvordan på jorden?

Så vidt jeg ved kan mobilen ikke række op til 10km ;-)
Gravatar #11 - Scapegoat
7. feb. 2011 09:40
#2 Jeg tænker også om det drejer sig om en kablet forbindelse direkte op i flyene.

#8 Men hvorfor skal flyselskaberne så sige det er fordi udstyret bliver smadret af det? For det er jo den forklaring man får.

#10 Man skal bare have en gammel telefon hvor man har 5cm antenne ekstra til liiige at få lidt bedre kontakt.
Gravatar #12 - cryo
7. feb. 2011 09:59
freesoft (10) skrev:
#8-9
Hvordan på jorden?

Så vidt jeg ved kan mobilen ikke række op til 10km ;-)


I fri luft kan den række ganske langt. Problemet er dog næppe i 10 km højde, men ved lav højde vil man belaste mange celler samtidig på grund af den topologi der anvendes, som er beregnet på brug fra jorden.
Gravatar #13 - LordMike
7. feb. 2011 10:29
#10... 3.3 km :)
10 000 fod er ikke 10 km :)
Gravatar #14 - freesoft
7. feb. 2011 12:01
#13
http://ing.dk/artikel/99665-kan-man-tale-i-sin-mob...

"er tunet til at kun at transmittere og modtage tæt på jordens overflade"

Der er vel heller ikke dækning i den højde?
Uden en celle i flyet.
Gravatar #15 - thansen
7. feb. 2011 15:26
snailwalker (9) skrev:
Der må jeg også indrømme at jeg er så meget rebel at min telefon plejer at være tændt alligvel :-)


Dvs. at du er ligeglad med regler og sikkerhed, og mener at regler gælder for alle andre end dig.
Gravatar #16 - PraetorianGuard
7. feb. 2011 16:35
HerrMansen (4) skrev:
Ja de burde da efterhånden få gennemtestet alle nyere flytyper for interferens fra mobilnet, da det jo er en meget oldtidsagtig regel at have i et samfund hvor folk nærmest tænker på mobilen/pda/andet som et af deres lemmer.


Nu har jeg så kørt med en del piloter i forbindelse med mit gamle arbejde og det er bare ikke helt så nemt som du gør det til. SOM reglerne er nu, skal ALLE mobiltelefon Mærker/modellder testes med ALLE flytyper før at de kan godkendes til brug i luften.

Ergo, så snart at der kommer bare en ny model fra HTC, ja så skal den testes med SAMTLIGE fly der flyver i dag over hele verden. Fejler den bare EN gang så får man ikke lov til at bruge den om bord.

Så som du kan se er der altså en del arbejde i at få dit ønske opfyldt, og du skal ikke tro at det nogensinde kommer til at ske sårn lige umiddelbart simpelthen på grund af det store testarbejde der skal ligges bag for at være 100% sikker på at det er fuldstændigt testet igennem og at der ikke er "støj" på linien.


mFriis (1) skrev:

Vi får næppe det at se i Danmark ved indenrigsflyvninger da man mig bekendt ikke brugere mere end 10 minutter ved 10.000 fod.


Tja ved jeg nu ikke. Selv på en lille tur til England ligger man og cruiser i 10km højde.
Gravatar #17 - Saxov
7. feb. 2011 17:00
PraetorianGuard (16) skrev:
Tja ved jeg nu ikke. Selv på en lille tur til England ligger man og cruiser i 10km højde.
Nu er det ikke så let at sammenligne en 1½ times flyvetur (CPH -> LON) med en ½ times flyvetur (CPH-AAL).

Jo længere en tur er, jo mere er der at spare på at flyve højt.
Gravatar #18 - Aputech
7. feb. 2011 18:38
Jim Night (2) skrev:
De må da også snart kunne fjerne forbuddet mod mobiltelefoner om bord..


Sidste gang jeg brokkede mig over det, sagde stewardessen, at dét mest handler om at have din fulde opmærksomhed under start og landing; de to tidspunkter, hvor der er størst chance for uheld.
Gravatar #19 - snailwalker
7. feb. 2011 19:39
thansen (15) skrev:
Dvs. at du er ligeglad med regler og sikkerhed, og mener at regler gælder for alle andre end dig.


Ja hvis der er tale om sikkerhedsteater, som jeg mener der er i dette tilfælde. Kan du give mig en eneste god grund til at jeg kompromitterer flysikkerheden ombord ved at have en mobil på flight mode tændt under start og landning, såfremt den er i min lomme?

Ligeledes ville jeg heller ikke et eneste sekund have moralske skrupler over at have mere end 100 ml væske med om bord, da den regel er fuldstændig latterlig og på ingen måde øger flysikkerheden!
Gravatar #20 - aben
7. feb. 2011 19:52
ja og det koster nok heller ikke mere end TUSIND MULLIARDER BILLIRANER

#19: ja jeg er med dig.
fuck de latterlige security nazister - de har en IQ på ca 70, følger slavisk manualen, og er totalt smadrede i deres hoveder.

Nå du har 100ml væske med?! DET SKAL SMIDES U....nå du har det i en klar plasticpose. Fint.

Nå du har solcreme med? Nå du har hårvoks med? Nå du har tandpasta med? Nå du har kontaktlinser med? Nå du har sko på? Nå du har skæg? Nå du er neger?

fucking fucking fucking airport sviiiiiiin!

eller.. man ka jo bare følge deres latterlige regler, så går det sgu okay hurtigt. Det er egentlig ok.

De gør jo bare deres job.

De er sgu nogen guttermænd...

JEG STØTTER HELHJERTET AIRPORT SECURITY!
Gravatar #21 - PraetorianGuard
7. feb. 2011 20:24
Saxov (17) skrev:
Nu er det ikke så let at sammenligne en 1½ times flyvetur (CPH -> LON) med en ½ times flyvetur (CPH-AAL).

Jo længere en tur er, jo mere er der at spare på at flyve højt.


Hvem snakker om CPH?. Gider sq ikke bruge 2 timer i toget til CPH når at man kan flyve fra Billund og det tage ca 1 time give or take.
Gravatar #22 - XorpiZ
8. feb. 2011 07:15
PraetorianGuard (21) skrev:
Saxov (17) skrev:
Nu er det ikke så let at sammenligne en 1½ times flyvetur (CPH -> LON) med en ½ times flyvetur (CPH-AAL).

Jo længere en tur er, jo mere er der at spare på at flyve højt.


Hvem snakker om CPH?. Gider sq ikke bruge 2 timer i toget til CPH når at man kan flyve fra Billund og det tage ca 1 time give or take.


Læste du det du svarede på oprindeligt?
Gravatar #23 - Saxov
8. feb. 2011 08:12
XorpiZ (22) skrev:
Læste du det du svarede på oprindeligt?
ja, der var nogen der skrev at man på indrigsruter cruisede ved 10.000 fod, og du sagde man fløj i 33.000 fods højde på tur til England.

Hvortil jeg kommentere at der kan være forskel på hvor højt man vil flyve når der er en faktor 3 i flyvetiden (om det så er faktor 2½ fra BIL eller faktor 3 fra CPH er ikke så relevant, for at turen er markant længere idet en stor del af tiden er takeoff og landing)
Gravatar #24 - XorpiZ
8. feb. 2011 12:35
Wait, what?

Nu er jeg forvirret. Jeg skrev til PraetorianGuard, Saxov svarer og får nu mig blandet ind i tråden lige pludselig. Det kan jeg ikke overskue. :D
Gravatar #25 - Saxov
8. feb. 2011 13:09
#24, mæh, my bad, troede du spurgte om jeg havde læst hvad jeg svarede på oprindeligt.
Gravatar #26 - TheAvatar
9. feb. 2011 20:02
snailwalker (19) skrev:
Ja hvis der er tale om sikkerhedsteater, som jeg mener der er i dette tilfælde. Kan du give mig en eneste god grund til at jeg kompromitterer flysikkerheden ombord ved at have en mobil på flight mode tændt under start og landning, såfremt den er i min lomme?

Ligeledes ville jeg heller ikke et eneste sekund have moralske skrupler over at have mere end 100 ml væske med om bord, da den regel er fuldstændig latterlig og på ingen måde øger flysikkerheden!


Jamen så er du jo en idiot. Kan godt være, at reglerne er tåbelige, men reglerne er der, og du accepterer dem, når du går ombord på et fly. Hvis du ikke bryder dig om reglerne, så må du bruge et andet transportmiddel, hvor du kan overholde reglerne.

Det er pga idioter som dig, at der er alle de regler.
Gravatar #27 - thansen
13. feb. 2011 16:57
TheAvatar (26) skrev:
snailwalker (19) skrev:
Ja hvis der er tale om sikkerhedsteater, som jeg mener der er i dette tilfælde. Kan du give mig en eneste god grund til at jeg kompromitterer flysikkerheden ombord ved at have en mobil på flight mode tændt under start og landning, såfremt den er i min lomme?

Ligeledes ville jeg heller ikke et eneste sekund have moralske skrupler over at have mere end 100 ml væske med om bord, da den regel er fuldstændig latterlig og på ingen måde øger flysikkerheden!


Jamen så er du jo en idiot. Kan godt være, at reglerne er tåbelige, men reglerne er der, og du accepterer dem, når du går ombord på et fly. Hvis du ikke bryder dig om reglerne, så må du bruge et andet transportmiddel, hvor du kan overholde reglerne.

Det er pga idioter som dig, at der er alle de regler.


100% enig, manden er en idiot.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login