mboost-dp1
Nokia
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det er akilleshælen ved 808 PureView'en er dens sære operativsystem. Men med Windows Phone bag, er det en helt anden historie, så det er et godt valg for både Microsoft og Nokia, og så iøvrigt helt i tråd med det samarbejde de har kørende.
Og så en korrektion; de udvælger ikke "de bedste pixels", men laver noget der kaldes "pixel binning", eller oversampling. Kort fortalt opdels pixels i "grupper", så for at skabe én pixel, bruges informationer fra flere på én gang. Dette medfører lavere støjniveau, og dermed højere skarphed og bedre farveægthed relativt set.
Sensoren er en 1/1.2", hvilket er ret stort ift. andre mobiltelefoner; de kører typisk med 1/2.7" eller deromkring. Den store sensor på 1/1.2" slår faktisk også de fleste kompaktkameraer.
Den enormt høje opløsning gør at man kan bruge op til 7 pixels for at repræsentere 1 pixel i det færdige billede; derfor bliver billedet lige under 6 MPixels teoretisk set. Men i en langt højere og flottere kvalitet end andre mobiltelefoner producerer.
Objektivet er desuden ekstra skarpt og lysstærkt; det er f/2.4, og designet efter Zeiss Vario-Tessar (4-linse single element design).
Og så en korrektion; de udvælger ikke "de bedste pixels", men laver noget der kaldes "pixel binning", eller oversampling. Kort fortalt opdels pixels i "grupper", så for at skabe én pixel, bruges informationer fra flere på én gang. Dette medfører lavere støjniveau, og dermed højere skarphed og bedre farveægthed relativt set.
Sensoren er en 1/1.2", hvilket er ret stort ift. andre mobiltelefoner; de kører typisk med 1/2.7" eller deromkring. Den store sensor på 1/1.2" slår faktisk også de fleste kompaktkameraer.
Den enormt høje opløsning gør at man kan bruge op til 7 pixels for at repræsentere 1 pixel i det færdige billede; derfor bliver billedet lige under 6 MPixels teoretisk set. Men i en langt højere og flottere kvalitet end andre mobiltelefoner producerer.
Objektivet er desuden ekstra skarpt og lysstærkt; det er f/2.4, og designet efter Zeiss Vario-Tessar (4-linse single element design).
jakobdam (1) skrev:Og så en korrektion; de udvælger ikke "de bedste pixels", men laver noget der kaldes "pixel binning", eller oversampling. Kort fortalt opdels pixels i "grupper", så for at skabe én pixel, bruges informationer fra flere på én gang. Dette medfører lavere støjniveau, og dermed højere skarphed og bedre farveægthed relativt set.
Altså det samme som en nedskalering f.eks. i Photoshop? Jeg har svært ved at se hvordan det skulle hjælpe synderligt frem for blot at have 1/7 så mange pixel på sensoren.
Det virker sgu da helt fornuftigt.
Linsen sidder godt nok lidt udsat i forhold til fedtefingre og ridser.
Linsen sidder godt nok lidt udsat i forhold til fedtefingre og ridser.
jakobdam (1) skrev:derfor bliver billedet lige under 6 MPixels teoretisk set. Men i en langt højere og flottere kvalitet end andre mobiltelefoner producerer.
Objektivet er desuden ekstra skarpt og lysstærkt; det er f/2.4, og designet efter Zeiss Vario-Tessar (4-linse single element design).
Hvordan får de så billedet til af flyde 8 MP ?
Appulous_iOSX (2) skrev:er det kun mig der synes den er grim bag på? det ser godt nok lidt voldsomt ud med det kamera der.
så må man jo prioterer om man syntes funktion, eller design er vigtigst
Var da sikker på at jeg havde læst at Pureviewen ville blive den første kameratelefon med WP8 et sted.
#3 / demolition >
Nej, pixel binning er LANGT fra det samme som nedskalering i photoshop.
Pixel binning sker i raw-processeringen, dvs. før billedet bliver til et jpg.
I Photoshop vil du kun kunne pille ved JPG-data som er skabt EFTER demosaicing er udført.
Demosaicing sker fordi vi ellers ikke ville have farvebilleder; en pixel opfanger kun lysfotoner, men ikke bølgelængde. Til dette formål ligger der et filter henover hver pixel (mønsteret er typisk et bayer mønster, i sekvensen Grøn Rød Grøn Blå -> også kaldet GRGB).
I demosaicing tildeles hver pixel en farve og luminans, på baggrund af dens egne OG omkringliggende pixels' værdier.
Men forestil dig at denne pixels' værdi udregnes på baggrund af 7 gange så mange data. Risikoen for fejlværdier pga. signalstøj og andre problemer i pipelinen, minimeres hermed kraftigt.
Nej, pixel binning er LANGT fra det samme som nedskalering i photoshop.
Pixel binning sker i raw-processeringen, dvs. før billedet bliver til et jpg.
I Photoshop vil du kun kunne pille ved JPG-data som er skabt EFTER demosaicing er udført.
Demosaicing sker fordi vi ellers ikke ville have farvebilleder; en pixel opfanger kun lysfotoner, men ikke bølgelængde. Til dette formål ligger der et filter henover hver pixel (mønsteret er typisk et bayer mønster, i sekvensen Grøn Rød Grøn Blå -> også kaldet GRGB).
I demosaicing tildeles hver pixel en farve og luminans, på baggrund af dens egne OG omkringliggende pixels' værdier.
Men forestil dig at denne pixels' værdi udregnes på baggrund af 7 gange så mange data. Risikoen for fejlværdier pga. signalstøj og andre problemer i pipelinen, minimeres hermed kraftigt.
jakobdam (7) skrev:Pixel binning sker i raw-processeringen, dvs. før billedet bliver til et jpg.
I demosaicing tildeles hver pixel en farve og luminans, på baggrund af dens egne OG omkringliggende pixels' værdier.
Men forestil dig at denne pixels' værdi udregnes på baggrund af 7 gange så mange data. Risikoen for fejlværdier pga. signalstøj og andre problemer i pipelinen, minimeres hermed kraftigt.
Nu har jeg lige været inde og læse om demosaicing og det giver meget god mening, dog kan jeg stadig ikke rigtigt se hvorfor det skulle give mindre støj da det afhænger af signal/støj forholdet som mere eller mindre er givet af det areal som en pixel udspænder. Dog kan jeg se at denne metode vil give bedre skarphed da RGB komponenterne i langt højere grad ligger oven på hinanden og man derfor ikke vil få så store farvefejl omkring kontraster som man ellers normalt ville.
#9 / demolotion
Det er ikke kun sensorstørrelsen; nu er designet forskelligt for CMOS og CCD, men basalt set har du mellem hver pixel et givent lystab, fordi der er "rammer" (hvor logiske kredse sidder og laver en a/d konvertering og sender værdierne videre). disse kredse "støjer" også. Derudover er der jo faren for blooming ved for kraftigt lys på pixels der ligger tæt på pixels der ikke får så meget lys (eks. kontrastfyldte områder i praksis).
Det er ikke kun sensorstørrelsen; nu er designet forskelligt for CMOS og CCD, men basalt set har du mellem hver pixel et givent lystab, fordi der er "rammer" (hvor logiske kredse sidder og laver en a/d konvertering og sender værdierne videre). disse kredse "støjer" også. Derudover er der jo faren for blooming ved for kraftigt lys på pixels der ligger tæt på pixels der ikke får så meget lys (eks. kontrastfyldte områder i praksis).
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.