mboost-dp1

NASA

NASA starter redningsplan for Spirit

- Via LA Times - , redigeret af Net_Srak

På Mars har roveren Spirit ikke bevæget sig ret meget i de seneste mange måneder, efter at den brød igennem en tynd skorpe, den kørte på, hvorunder jorden er meget løs.

De første forsøg på at få Spirit kørt ud af det løse jord, gjorde kun situationen værre, hvorfor der ikke har været sendt kørselskommandoer til roveren i flere måneder. Det ændres dog på mandag, hvor NASA vil forsøge at få Spirit fri.

Kommandoerne er omhyggeligt udvalgt efter at have testet dem på en rover-kopi hos NASA, der er placeret i omgivelser, der bedst muligt efterligner omgivelserne på Mars.

Hos NASA er man optimistiske, men er godt klar over, at det er en meget vanskelig opgave, og er også forberedt på, at Spirit måske ikke kommer til at forlade stedet nogensinde.

Det er muligt at følge redningsaktionen på NASAs Free Spirit-hjemmeside.





Gå til bund
Gravatar #1 - Remmerboy
13. nov. 2009 10:48
måske skulle man i de fremtidige rovere, installerer at par donkrafter, der kan løfte roveren op og tilte den til siden.
eller en mere fancy udgave, hvor den skyder et krog og trækker sig selv ud. hvordan det skal være i detaljer, må enginørene finde ud af. de har da vel doktorgrad i teknik eller noget
Gravatar #2 - gablag
13. nov. 2009 10:50
Så må vi alle krydse fingre! :) Jeg tror i hvert fald der er nogle forskere rundt omkring der er ved at sprænge af spænding hehe.

#1 Jeg undrer mig også en lille smule nogle gange over at man ikke har lavet den ENDNU mere mobil.
Gravatar #3 - kogalskab
13. nov. 2009 10:51
I fremtidige modeller kunne man sætte en stor fjeder nedenunder kræet, som kunne udløses i nødsituationer og slynge den flere (k)m afsted.

DU HØRTE DET FRA MIG FØRST!
Gravatar #4 - maasha
13. nov. 2009 10:51
Den skulle ved landingen borde et anker ned i jorden og traekke et kabel efter sig - saa kunne man altid spole tilbage - bokstaveligt.
Gravatar #5 - anazonda
13. nov. 2009 10:57
#4: Jeg tror løsningsmodellen fra #1 virker bedre.

Med din løsning ville roveren være meget begrænset i sin mobilitet. Den ville eksempelvis kun kunne bevæge sig 1 km fra dens lande-lokation, og det er så uden at have tiltænkt sten og andre ting den kan vikle sig ind i.

En wire med en tilpads tung ting i enden der kunne skydes afsted fra roveren og så trække sig op med og rulle ind igen, skulle gøre tricket.
Gravatar #6 - oOAnriOo
13. nov. 2009 11:16
Jaja. Jeg har nu altid været imponeret over at de kan "reparere" alt muligt blot via nyt software. De har sikkert tænkt over sagerne.

En af de ting jeg har undret mig over er valget af hjul. Her på jorden bruger man da altid store dæk eller bæltekøretøjer når man skal igennem uvejsomt terrain.
Gravatar #7 - Hack4Crack
13. nov. 2009 11:25
oOAnriOo (6) skrev:
Jaja. Jeg har nu altid været imponeret over at de kan "reparere" alt muligt blot via nyt software. De har sikkert tænkt over sagerne.

En af de ting jeg har undret mig over er valget af hjul. Her på jorden bruger man da altid store dæk eller bæltekøretøjer når man skal igennem uvejsomt terrain.

sådan fungerer det også på alm. biler
Gravatar #8 - Zombie Steve Jobs
13. nov. 2009 11:45
#6 Der en eller anden god forklaring på valget, men kan ikke huske den. Den er der dog...
Gravatar #9 - Unbound
13. nov. 2009 11:47
#8
Mon ikke, selvom det kunne være sjovt hvis de havde lavet en ælle, bælle... den der tager vi sku bare... det virker sikkert :D

meen, tror ikke det er sådan det er foregået :)
Gravatar #10 - Rasped
13. nov. 2009 12:08
Fordelen ved 6 hårde hjul er at de kan drejes individuelt, de kan snurre individuelt, og hvis et hjul går i stå, som jo er tilfældet her, kan de 5 andre blive ved med at køre.

Havde de valgt bælter så ville et nedbrud i en motor betyde at den ene side ikke længere kunne køre, også er den for alvor vingeskudt.

Desuden kan den sidesteppe hvilket også er vigtigt når de skal rundt om en sten, det er meget lettere at komme rundt om den og stadig have front mod stenen. Dette er vigtigt når der skal tages prøver.

Store bløde hjul ville nok punktere deroppe.
Gravatar #11 - kroghet
13. nov. 2009 12:29
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at det var fordi at hjul er mere energi effektiv, at de valgte den løsning.. Synes jeg har set noget på NG hvor de snakkede om hvorfor de valgte hjul.
Gravatar #12 - Rasped
13. nov. 2009 13:10
#11 energi effektivitet kan meget vel også være en af grundene til at de har valgt hjul, men jeg ved at de andre ting helt sikkert også har spillet ind idet de tit kører sidelæns for at stå helt rigtig når de skal tage prøver af en sten.
Gravatar #13 - Sikots
13. nov. 2009 13:53
kroghet (11) skrev:
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at det var fordi at hjul er mere energi effektiv, at de valgte den løsning.. Synes jeg har set noget på NG hvor de snakkede om hvorfor de valgte hjul.

Præcis, bælter kræver utrolig meget moment at slæbe rundt - og moment koster strøm.

Endvidere er det svært at have med bælter at gøre - da de ikke kan drejes. De skal køres hver sin vej eller køre et af gangen...
Sikkerheden er høj i forhold til at kunne komme fri - men i forhold til mobilitet, energieffektivitet og driftsikkerhed, er bælter slet ikke at foretrække.
Gravatar #14 - dman
13. nov. 2009 17:48
Så vidt jeg husker fra et DR2-program valgte russerne at benytte sig af hjul primært pga. risikoen for, at en månemission skulle gå i vasken, hvis der skete brud op et bælte.

Russerne's Lunokhod kan ses her - wiki
Gravatar #15 - Krydolph
13. nov. 2009 18:22
Jeg har altid bedst ku lide russernes tilgang til rumeventyret - Meget mere logisk og "nede på jorden" (no pun intended) - Det er simpelt men det holder så meget bedre! Hvorfor bruge milioner på at udvikle kuglepennen der kan skrive i rummet når en blyant allerede kan? Og det er bare i det små :)

nåja og #1 at den aldrig nogensinde sku blive flyttet? Det kunne da ske når vi laver kolonier på Mars - alle ved jo det vil ske!
Gravatar #16 - Softy
13. nov. 2009 20:12
Nå ja.... lad os håbe på det bedste.... Men det er nu imponerende at de har kørt SÅ lang tid. Deres estimerede levetid mange gange om igen.... De som har designet og lavet de rovere skal jo nærmest bare skrive én linie i deres jobansøgning.

"I helped design the mars rovers."

Hvorefter svaret resten af deres liv bliver:

"Thee rovers? ... YOU'RE HIRED!!"


Se det er ingeniør-kunst på højt plan!

Lad os krydse både fingre, kløer, ærmer og gafler for at de får den kære Spirit fri. Måske det er en Brain-bug hule den er crashet i? *yaiks*
Gravatar #17 - Chewy
13. nov. 2009 20:15
@16

Eller svaret vil nok nærmere være:
Which part of the Rovers?

Der er en del folk ind over produktionen af dem.
Og jeg kan snildt forestille mig at der har været folk inde over, hvis arbejde har bestået af knap så imponerende udfordringer som andre aspekter af produktionen.....
Gravatar #18 - Softy
13. nov. 2009 20:52
#17:
But of course.... er udmærket godt klar over at nogen har lavet en gummi-ring omkring en skrue et sted.... men pointen var jo bare at Spirit projektet overordnet er lækker reference at have "såfremt man har lavet noget vigtigt på projektet"..... iiiihhh.... du missede jo pointen :P .... Gad ikke en laaang detaljeret forklaring om hvilke dele man har lavet for at skrive det i sit CV :P ;)
Gravatar #19 - Ferdy1337
16. nov. 2009 09:34
Ja det er jo ikke ligefrem fordi man bare ka løbe hen og sparke den fri ligesom med en fjernstyret bil.. Men det undrer mig bare lidt at de ikke er lidt bedre forberedt på sådan noget her..? Det siger da sig selv at den nok køre fast på et tidspunkt og så skal man da ha' et par muligheder for at lirke møget fri ;)

Jeg stemmer selv for den løsning med den gigantiske fjedder under vognen der kaster den flerer hundrede meter xD Og så ellers bare lukke øjnene og be' til at den lander med hjulene først
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login