mboost-dp1

Lockheed Martin

NASA annoncerer nyt rumfartøj til bemandede flyvninger

- Via NASA - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Net_Srak

Med pensioneringen af rumfærgerne har NASA for tiden ikke selv muligheden for at sende mennesker ud i rummet, et job som nu varetages af russerne og senere private amerikanske virksomheder.

NASA har gennem længere tid arbejdet på en afløser til rumfærgerne via Orion-programmet, indtil dette blev skrinlagt. Nu kommer en del af teknologien dog alligevel i brug, i form af et nyt rumfartøj, til opsendelse af astronauter.

Fartøjet hedder Multi-Purpose Crew Vehicle (MPCV) og skal i første omgang anvendes til missioner, der rækker længere ud end kredsløb tæt på Jorden (LEO – Low Earth Orbit).

Trods den nylige annoncering, er MPCV ikke ny teknologi, den er som nævnt baseret på Orion-programmet, der igen trækker sine erfaringer op til 50 år tilbage, fra de rumkapsler NASA har anvendt gennem tiden.

Det er Lockheed Martin som udvikler MPCV og den forventes at være op til ti gange mere sikker til at transportere mennesker ud i rummet, og lande dem igen på Jorden, end rumfærgen.





Gå til bund
Gravatar #1 - mfriis
26. maj 2011 07:28
Rumkapsel -> Rumfærge -> Rumkapsel
PROGRESS!!!

Hvorfor blev X-33 skrottet? Jeg mener at kunne huske de næsten var færdig med at samle den da den i 2001 blev cancelled. Den var der fanme fremtid i. MPCV er total half-assed og har sikkert kostet mere at få designet, samlet og produceret end det ville koste at færdiggøre X-33.
Gravatar #2 - honeyb
26. maj 2011 07:36
Husker ikke lige hvor jeg læste det, men MPCV står vist i 7.5 milliarder $ indtil videre.. Noget af et tilbageskridt må man sige.
Gravatar #3 - Thofuss
26. maj 2011 07:37
#1

Ja man kan godt nok blive overrasket. Den økonomiske samt politiske situation i øjeblikket, hjælper heller ikke dette og andre rum-programmer.

Det er vel Nasa-chefernes "kanin op af hatten" trick for at bevare deres job?

Gravatar #4 - VonDoom
26. maj 2011 07:49
#1
Nej, rumfærge-teknologien er "half-assed", rumfærgerne havde jo kun den halve payload pr. kg. ift. Ariane V raketterne. Dvs. rumfærgerne sender en masse unødvendig vægt i kredsløb, det er ligesom ikke økonomisk.

En anden ulempe ved rumfærgerne er at den kontrol de skal gennemgå før de kan genbruges er så omfattende at man næsten kan bygge en ny rumfærge for det samme penge.

Rumfærgerne viste os en smuk vision for rummet, hvor man ikke sad i spidsen på en forvokset nytårsraket - der er vi enige...
Gravatar #5 - el_barto
26. maj 2011 07:52
MPCV - Verdens første interstellare børnecontainer til den ambitiøse soccermom.
Gravatar #6 - HenrikH
26. maj 2011 07:53
#1: X-33 var i lille skala, i stil med det lille ubemandede fly som det amerikanske militær benytter. Det egentlige rumskib (VentureStar) startede de aldrig på.
Gravatar #7 - mfriis
26. maj 2011 07:58
#2 Hvis det er korrekt så virker det total vanvittigt at der kun blev smidt $922 millioner i X-33 (samt $357 millioner fra Lockhead Martin).

Wikipedia skriver at det blev cancelled som følge af et defekt fuel-tank design. Et problem der senere i 2001 blev løst og senere hen perfekteret i 2004 og 2009.

#4 Det kommer jo ud på hvad formålet er. Hvis det er at sende mennesker afsted så kan den gamle Shuttle klare 2-8 (11 ved nødstilfælde).

Nu står der ikke hvor mange MPCV kan have med, men det bliver nok mellem 2-4 (de gamle kapsler kunne klare 3).

Med test, klargøring, brændstof og materiale tab må en shuttle da være mere økonomisk til den slags missioner end en kapsel.
Gravatar #8 - martin73
26. maj 2011 08:00
#1

det kan være fordi at x33 var en "unmanned sub-scale" "modelflyver" til at teste konceptet omkring en ny rumfærge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_X-33
Gravatar #9 - Alrekr
26. maj 2011 08:02
mfriis (7) skrev:
#4 Det kommer jo ud på hvad formålet er. Hvis det er at sende mennesker afsted så kan den gamle Shuttle klare 2-8 (11 ved nødstilfælde).


Det kommer så også an på hvor langt de mennesker skal. Rumfærgerne kunne klare 400 km ud. Der er meget langt ud til Månen derfra...
Gravatar #10 - Mnemonic
26. maj 2011 08:15
mfriis (7) skrev:
Med test, klargøring, brændstof og materiale tab må en shuttle da være mere økonomisk til den slags missioner end en kapsel.

Nej - Det er netop derfor de blev skrottet. Vedligeholdelsen af færgerne gjorde dem fuldstændigt uøkonomiske.

Bl.a. motorerne (de 3 som sidder på selve færgen) kunne slet ikke leve op til de visioner om genbrug der oprindeligt blev beskrevet.

Og med 2% chance for at dø under en færge-mission er det heller ikke sikkert at astronauterne var interessede i at fortsætte programmet... ;)

Grundlæggende var færgen ikke det "rum-fly" som den oprindeligt blev solgt som - Dvs. et RAM/SCRAM-startende fly, der brugte atmosfæriske ilt og vinger til start for ikke at skulle medbringe al brændstof selv.

Der findes en udemærket bog af Claus Jensen som beskriver visionen om rumfærgerne og Challenger-ulykken, men den er vist desværre udsolgt.
Gravatar #11 - Sorvin
26. maj 2011 08:16
Jeg så hellere at de lavede en rumelevator og så lavede et større rumskib ude i selve rummet.
Gravatar #12 - Aske Uhd
26. maj 2011 08:21
#7 når man tænker på hvad der ellers bliver smidt i USAs rumprogrammer, X-programmer m.v. så er 922 millioner et greb i lommen. Det kostede $450 millioner pr. opsendelse at sende rumfærgen op.
Gravatar #13 - tentakkelmonster
26. maj 2011 08:53
10 point til NASA for fedt retro design!
Gravatar #14 - honeyb
26. maj 2011 08:58
#7 Rettelse: Kun 5 milliarder $, kontrakten med lockheed lyder dog på 7.5 milliarder $.

Kilde: http://www.news.com.au/technology/sci-tech/nasa-re...
Gravatar #15 - Aske Uhd
26. maj 2011 09:41
Det er også interessant man har valgt at lande på havet i stedet for på jorden som oprindelige var planen med Orion. Det er selvfølgelig billigere at udvikle en havlanding, omvendt skal der også meget mandskab klar til at finde dem på havet, hvis der bare er den mindste afvigelse i deres landing.
Gravatar #16 - VonDoom
26. maj 2011 09:44
mfriis (7) skrev:
Med test, klargøring, brændstof og materiale tab må en shuttle da være mere økonomisk til den slags missioner end en kapsel.


Challenger ulykken førte til at de tests en rumfærge skulle gennemgå før den kunne genbruges var meget omfattende - og dyr
Gravatar #17 - SAN
26. maj 2011 12:10
Det er da dumt at udvikle endnu en rumkapsel, når SpaceX har en der allerede er færdig, som de er ved at udvikle launch escape system til, Boing er også ved at udvikle en!
SpaceX's version er endda lavet til at kunne sendes helt til Mars!

De burde hellere koncentrere sig om at udvikle nye teknologier, i stedet for at opfinde en masse nye versioner af den dybe tallerken!

Men det beviser jo bare at lige meget hvor på jorden man befinder sig, så bliver de offentlige midler altid udnyttet efter alle mulige andre strategier end effektivitet! ;-)
Gravatar #18 - el_barto
26. maj 2011 12:32
SAN (17) skrev:
De burde hellere koncentrere sig om at udvikle nye teknologier, i stedet for at opfinde en masse nye versioner af den dybe flyvende tallerken!

Fixed that for ya!
Gravatar #19 - Whoever
26. maj 2011 14:01
"HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEeeere am I sitting in a tin can.
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaar above the world"

:)

Hvad er problemet? En rumkapsel er fantastisk. Den kan som nævnte medbringe mange flere kg. last pr. dødvægt eller hvad det nu hedder, og så er den vel også mere robust ( går ud fra det er mere enkelt at lave varmeskjoldet til en "omvendt snurretop" end det er til et fly-design).

Når det gælder ture op og i rummet må æstetikken sgu vige for sikkerhed og økonomi.
Gravatar #20 - SAN
27. maj 2011 10:57
# 18: Præcis ;-)
# 19: Rumkapsler er klart at foretrække frem for rumfærgen, som var en stor fiasko set i forhold til dens oprindelige mål. Problemet er, at NASA med deres seneste rumkapsel, bruger uanede mængder af penge på at opfinde ting som allerede eksisterer, og som andre er ved at udvikle og perfektionere. Så det er dybest set penge ud af vinduet, eller i bedste fald, ikke den ekstra investering værd!
Gravatar #21 - ufomekaniker2
27. maj 2011 20:59
Alrekr (9) skrev:
Det kommer så også an på hvor langt de mennesker skal. Rumfærgerne kunne klare 400 km ud. Der er meget langt ud til Månen derfra...


Hvis den klan klare 400 km derud i mikro-gravity, kan den vel også komme længere væk? Det er jo ikke ligefrem tyngden der rykker det vilde i den længere?
Gravatar #22 - ufomekaniker2
27. maj 2011 21:06
SAN (17) skrev:

De burde hellere koncentrere sig om at udvikle nye teknologier, i stedet for at opfinde en masse nye versioner af den dybe tallerken!


Ikke for at sige dig imod, for jeg har ikke meget forstand på det; men er det ikke lige som om at den dybe tallerken slet ikke er opfundet endnu? Der er da mig bekendt ingen færdigudviklede og gennemtestede løsninger endnu :)
Gravatar #23 - Alrekr
27. maj 2011 22:14
ufomekaniker (21) skrev:
Hvis den klan klare 400 km derud i mikro-gravity, kan den vel også komme længere væk? Det er jo ikke ligefrem tyngden der rykker det vilde i den længere?


Der er stor forskel på hvad den kan klare, og hvad den er designet til at klare. Du har ret, at når rumfærgen først har klaret de 400 km, så er der ikke 'langt' til Månen, rent tyngdekraftsmæssigt. Men spørgsmålet er så om rumfærgen har brændstof nok til at styre og som almindeligt drivmiddel. Igen - der er en forskel på hvad den kan klare, og hvad den er designet til.
Gravatar #24 - el_barto
28. maj 2011 15:24
Alrekr (23) skrev:
Der er stor forskel på hvad den kan klare, og hvad den er designet til at klare. Du har ret, at når rumfærgen først har klaret de 400 km, så er der ikke 'langt' til Månen, rent tyngdekraftsmæssigt. Men spørgsmålet er så om rumfærgen har brændstof nok til at styre og som almindeligt drivmiddel. Igen - der er en forskel på hvad den kan klare, og hvad den er designet til.


Har du aldrig set Armageddon? Tror nok den flyver pænt godt!
Gravatar #25 - Alrekr
28. maj 2011 15:37
pivfræk (24) skrev:
Har du aldrig set Armageddon? Tror nok den flyver pænt godt!


Jeg håber du joker - Hollywood får alle former for videnskab galt i halsen når de skal forklares.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login