mboost-dp1

Max Planck Institute

Nanorør reparerer flyvinger i luften

- Via CNET News - , redigeret af Net_Srak

Et hold af forskere fra Rensselaer Polytechnic Institute har fundet på en metode til at give den epoxy, der bruges til at lave flyvinger med, nogle ekstra egenskaber.

Forskerne tilføjede et netværk af ledninger og nanorør i epoxymaterialet, der gør det muligt at måle efter brud i materialet. Målingen sker ved, at der sendes et signal igennem ledninger og nanorør, hvorefter man måler på tiden, det tager, for signalet at komme fra punkt til punkt. Er der opstået et brud, tager signalet en anden vej igennem materialet, hvilket giver en tidsforskel, der kan måles.

Er der opdaget et brud, kan man forsøge at reparere det ved at sende et kraftigere signal af sted, der opvarmer materialet nok til, at det smelter sammen igen og genskaber op til 70% at dets oprindelige styrke.





Gå til bund
Gravatar #1 - Zombie Steve Jobs
28. sep. 2007 10:27
Trippede totalt ud, blev ved med at læse FLYVNINGER og fattede overhovedet ikke, hvad det handlede om.

Men, makes sense og det er jo ganske smart.
Gravatar #2 - Hans84
28. sep. 2007 10:32
Kan det mon også bruges i landingsstel?
Gravatar #3 - SiniSael
28. sep. 2007 10:32
Cool!! her sidder man så og bliver lidt blæst da man har haft undergvisning i kompositter ^^ utroligt at det kan lade sig gøre ^^
Gravatar #4 - PzymeX
28. sep. 2007 10:42
#1 Jeg sad osse og grublede over den... :-)
Gravatar #5 - Ravager
28. sep. 2007 11:03
#1 og #4 Ja, jeg læste det også hele tiden forkert. Spøjst at det ord giver problemer.

Ontopic: Så lyder det meget smart. Går vingerne ofte i stykker i luften? :S
Gravatar #6 - Sandager
28. sep. 2007 11:11
Kunne det ikke også tænkes, at når materialet bliver varmet op, og derved blødt, at det falder af/bliver deformt..?
Gravatar #7 - avizion
28. sep. 2007 11:17
#6 Lad os antage, at de er et skridt foran tanker som dine ;)

Men yderst spændende koncept - måske skulle man dog anvende det i noget lidt mindre fatalt i opstartsfasen? :)
Gravatar #8 - d0rk
28. sep. 2007 11:40
#5
Ork ja, det sker ca. hver gang man flyver! ;)
Gravatar #9 - Sandager
28. sep. 2007 11:43
Denne teknologi er vel god nok i luften, men hvis der er forsvundet et stykke vinge, skal det eksitsterende metal "producere" det manglende vinge, så det må skulle repereres yderligere når det lander..?
Gravatar #10 - Dumpduck
28. sep. 2007 12:07
Jeg har læst om diverse forsøg med dette over et år tilbage, hvad er forskellen på lige netop dette tilfælde?

Men jah, ganske smart, nanorør kan bruges til rigtig mange ting i fremtiden! men de er skide dyre, og muligvis farlige for helbredet.
Gravatar #11 - kulpå
28. sep. 2007 12:37
nu er fly-vinger nok bare et popeksempel på anvendelser. Regel nr. 1 i forskningens verden: Skal man ha' omtale i de almindelige medier, så så find på et eksempel med flysikkerhed, sundhed, ulande etc. selv om det måske ikke er dem mest oplagte anvendelse.

#10: ja, og i gamle dage snakkede man om tynde rør fyldt med lim, som så kunne støbes ind i alt muligt, f.eks. beton. når der så opstrår en revne flyder limen ud og lukker den. Det blev vist heller aldrig et hit.
Gravatar #12 - Friwwies
28. sep. 2007 12:59
Jeg er ret sikker på der her er tale om micro revner. metal træthed og spræker.

hver gang et fly kontroleres går der inspektørere rundt og kontrolere overfladerne for bitte små sprækker og andre tegn på metaltræthed der kan føre til katastrofale skader under stress (storm/landing osv)

men det er jo en GENIAL måde at forbedre disse tjeks på idet man kan læse i en flyglog eller realtime tests af flyets strukturelle intigretet. og så er autorepair funktionen bare en bonus.
Gravatar #13 - gimli
28. sep. 2007 13:03
Det må være nederen at sidde inde i cockpittet og se på sit display: "There has now been made xxxx repairs to the left/right wing.... Have a nice day"
Gravatar #14 - henne
28. sep. 2007 14:11
#12: Det ville jo spare en del, hvis man kan spotte de begyndende mikro-revner uden at skulle rende rundt med et røntgen-apparat op ryggen.
Mon ikke vindmølleindustrien ønskede at de havde sådan noget til deres gear og lejer.
Gravatar #15 - Budda-X
28. sep. 2007 14:22
Den armortanker, mon det er Tech II reppers?
Gravatar #16 - Dumpduck
28. sep. 2007 14:54
#11
Nej, nu snakker jeg om eksempler med nanorør brugt i flyvinger, præcis ligesom denne nyhed.
Gravatar #17 - Razz
28. sep. 2007 15:36
Gad vide hvor varmt der skal være for at smelte det der epoxy materiale.. Hvis jeg ikke husker forkert, så opbevares fly-brændstoffet i vingerne ;-)

OT: jeg er enig med de fleste om, at det nok er til de små "usynlige" sprækker, denne teknologi skal anvendes til.
Gravatar #18 - Ragnarok
28. sep. 2007 15:38
#15
Tvivler... Det er nok stadig Civilian armor repper ;-)
Gravatar #19 - Entrobias
28. sep. 2007 16:14
#17 Nu er det jo ikke fordi brændstoffet i sig selv er varmt. Og motoren sidder jo ikke ivingen, som du nok ved. ;-)

Det er altid sjovt at se hvordan folk finder på sjove måder at anvende nye materialer på. Det er godt tænkt IMO.
Gravatar #20 - BloTon
28. sep. 2007 16:46
#2 lol sad og tænkte præcis det samme hehe :P
Gravatar #21 - BluepaiN
28. sep. 2007 20:03
Virker det også hvis vingen er ved at halv knække af? Kunne ellers være nice. :p

2. piloten: "Vi har mistet begge vinger, hvad gør vi?"
Kaptajnen: "bare rolig, de vokser ud igen".

:D
Gravatar #22 - Törleif Val Viking
1. okt. 2007 14:48
Og Bam de fyrede alt strømmen fra batteriet og over i epoxymaterialet

"capatain wheres did the light go?"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login