mboost-dp1

unknown

Musikere vil ikke sælges som enkeltnumre

- Via Politiken - , redigeret af Net_Srak

Trods den store succes Apple har haft med iTune hvor man kan købe enkelte musiknumre, er flere musikere modstandere af det og ønsker derfor at deres bliver fjernet fra den slags tjenester. De mener at salg af enkeltnumre går udover det kunsteriske udtryk som en hel plade skal give.

Det drejer sig blandt andre om musikere som Radiohead, Green Day, Jewel, Madonna og Linkin Park.





Gå til bund
Gravatar #51 - seahawk
26. jun. 2003 09:59
#50:

Tror der er noget du har misforstået! Musikerne ejer copyrighten til deres musik! (Det er f.eks. derfor de får betaling fra Koda).

Og derudover bestemmer musikeren vel 100% selv om han har lyst til at samarbejde med et pladeselskab? Der er jo ikke nogen der tvinger ham!

Men alt dette til trods, hyler folk stadig op og nægter at betale det tingene koster - men jeg vil da gerne gentage mig selv: Hvis varen er for dyr, kan i jo bare lade være med at købe(eller piratkopiere) den.
Og jeg har svært ved at se hvordan din kommentar til indlæg #47 er relevant?
Gravatar #52 - g0ldberg
26. jun. 2003 10:19
#51:

hvor mange musikerer tror du nægter at samarbejde med et pladeselskab fordi de tager for meget for deres musik !?

det er heller ikke dem der kommer til at lide hvis forbrugerne ikke vil købe musik generelt

Artiklen handlede om at musikerne ikke ville have at man kunne købe enkelt numre - dog udsendes singler i stor stil - hvad med om det brokkede sig til musikselskaberne der udsender disse først

alt i alt .. et fuldstændig fra forstanden krav fra musikerne
Gravatar #53 - CyberZink
26. jun. 2003 10:24
hvor svært kan det være.. de kan bare lave nogen bedere album.. så ville jeg godt gi 150kr for 10-13 gode nummer istedet for 2-3 gode nummer og 10-11 crap nummer :) g0 s0mmer g0 Røv
Gravatar #54 - seahawk
26. jun. 2003 10:29
#52:

Jeg har svært ved at se at det er et tåbeligt krav - det står mig jo frit for, som jeg gør, at sige nej tak til deres produkt!

Jeg har bare svært ved at se at så mange kan brokke sig over monopol og mangel på markedsøkonomi når vi snakker TDC, men her hvor der er 100% markedsøkonomi er det også galt - et eller andet sted må der sidde en hel flok mennesker med dobbeltmoral...
Gravatar #55 - applefan
26. jun. 2003 10:50
Musikere får meget lidt i forhold til deres pladeselskab. Så vidt jeg husker (fra min musikertid), så får de kun mellem 5-10% af hvad de sælger.
Gravatar #56 - fimp
26. jun. 2003 10:59
Jeg tror sq ikke de har noget at sige, jeg glæder mig bare til at kunne downloade musik fra nettet lovlig, når iTune engang kommer til PC (og forhåbentlig Linux).
Gravatar #57 - fimp
26. jun. 2003 11:02
Har Linkin Park og co. overset noget?

Fra http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=275432 :
"Ifølge Apple er 46 procent af musiknumrene solgt som hele album. Det tal går i rette med den kritik af de elektroniske musikbutikker, at folk ikke længere vil købe hele album eller opfatte album som et værk, men kun shoppe enkeltnumre."
Gravatar #58 - drone
26. jun. 2003 11:17
#34
"Det var dog den værste gang ævl. Der bliver nomalt lavet 1-3 musikvidoer før cd'en kommer på gaden, og disse videoer er tilfældigvis de sange der er "gode". Tror du virkelig at det er tilfældigt, at det kun er de mest populære sange der bliver opreklameret helt vildt, mens du aldrig hører om de dårlige før du køber cd'en. De såkalte "kunstnere" ved da udemærket godt, at halvdelen af det de sælger på deres cd'er, ikke kan sælges som enkelte sange."

Det er dig der vrølver og blander ting sammen.
Det har intet med kunstneren at gøre! Det er pladeselskabet, der vælger de numre som DE tror kan tjene penge hjem. Pladeselskaberne er de onde. De hyrer bands som er hit-fikserede og overfladiske. Men pladeselskaberne laver det folk køber, så os forbrugere er medvirkende til at pladeselskaberne hyrer skod bands der kun har 1 hit. Fordi de er nemme at markedsføre og vi åbenbart køber dem.

Folk blander pengefikserede konceptbands, sammen med de ægte kunstnere der har deres personlige udtryk. Pladeselskaberne skaber stjerner som Britney Spears og Backstreet Boys udelukkende for at tjene penge og spekulere i hits. Radiohead har deres helt personlige udtryk, som man kun kan respektere rent musikalsk. Der er STOR forskel på disse.

For konceptbandet er download af hits en skidt ting, fordi de kun tjener penge på et nummer. For Radiohead og andre seje musikere er det ikke den store nedtur. Fans af disse skal nok betale for alt de laver alligevel. Og hvis de kun vil sælge albums, så lad dem om det. Det er deres musik indtil vi ligger pengene for det. Og vi er åbenbart dumme nok til at købe meget af det pladeselskaberne skraber sammen af talentløst støj.
Gravatar #59 - bitnissen
26. jun. 2003 12:15
#58 - Hørt, tjek eksempelvis Shakira's album ud! Bwadrk...

Glæder mig til iTunes kommer til DK...

#33 - Ja, audio-cd er forældet! Foretrækker at bruge mp3-afspillere af forskellig art... Der kommer vel nok en eller anden afspiller der kan forstå mp4-formatet på et tidspunkt.
Gravatar #60 - wAcKo
26. jun. 2003 13:51
Jeg syntes de artister der syns det er dårligt skulle drukne sig selv. iTunes er for godt, og det er det nye fremskridt.
Gravatar #61 - fimp
26. jun. 2003 14:26
#59

Der findes enkelte afspillere som understøtter OGG, som er et opensource format af fjerde generation.
Gravatar #62 - ghostcom97
26. jun. 2003 15:05
#59

Apple er ved at lave en Windows version af iTunes...
Bliver rart at få et ordenlig program til sin iPod, når man bruger windows.
Gravatar #63 - Kadann
26. jun. 2003 15:14
#59 -

Ikke enig.. jeg foretrækker stadig en CD med ordenlig lyd frem for MP3.. jeg synes dog at MP3 er fint nok til en masse andre ting, som f.eks. transportable afspillere.

#62 -

Helt enig.. Musicmatch er en ret frygtelig oplevelse.. jeg glæder mig også til at iTunes kommer til PC.
Gravatar #64 - Yasw
26. jun. 2003 19:03
#38 - I mine øjne er bands som Linkin Park og de fleste af de andre andre du nævner ligesom alle de andre popbands. De spiller bare en anden genre, men de følger stadig de fleste poptendenser. De sælger også på image og enkelte hits og lyder alle sammen ens. Og de er sgu ligeså meget i rampelyset som alle de andre.
Næh, så hellere den dybe groteske undergrund til mig tak. Det er det alt det gode og originale ligger.

Oh well, nu håber jeg ikke har drejet denne debat over på en diskussion om musiksmag :0)
Gravatar #65 - fimp
26. jun. 2003 19:11
#64
Helt enig, Linkin Park er (næsten) ikke bedre end Westlife og de andre boybands.
Westlife er til de sukkersøde piger, mens Linkin Park også er et drengeband, men henvender sig mere til piger der føler sig lidt mere "hårde" og rå end de andre.
Gravatar #66 - FinnHolger
26. jun. 2003 22:15
#65 - Linkin Park? - Enig, og så må jeg lige ud med noget...
Jeg kender dem ikke særligt godt, men deres nye nummer "Somewhere I Belong" lyder i mine øre temmeligt ´konstrueret´ og uoriginalt - En ørehænger, og lidt som noget man har hørt før, eller er det bare mig der synes deres navn er et dejavu af...tjae..? Konceptband siger jeg.

#8 - Mht. remixes, så er det ofte den vej man opdager en kunstners originale værker. Man hører remixet i byen og kunne godt tænke sig at høre nummeret i et mindre hidsigt tempo..
Desuden er der en DEL 'DJ xx'-remixes der enten overgår originalen eller simpelthen bare er lavet for at dække alle lytteres definitioner på god musik.
Her kan jeg nævne fx. (udfra egen mening):
Madelyne - Beautiful Child (Hiver & Hammer Remix)
Annie Lennox - Pavement Cracks (Goldtrix House Vocal Club)
H.I.M. - Join Me In Death (Lighforce Club Mix)
Gravatar #67 - Yasw
26. jun. 2003 22:18
#66 - Det skøre er bare at de lancerer sig selv som et metal-band. Der er satme langt fra dem og til metal. Det rap det hele og så en enkelt guitar. De siger nu selv at de ikke betragter sig som et popband. De går nemlig ikke op i pengene, men kun musikken. Siger de, så er det bare om man kan tro på det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login