mboost-dp1

Microsoft Corporation

Microsoft vil også gå efter studerende

- Via Version2 - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Jonasee

I går kunne vi berette, at Microsoft mere eller mindre vender det blinde øje til, når studerende vælger at anvende ulovlige kopier af deres software.

Hos Version2 har de haft fat i Microsoft, og selvom de bekræfter, at studerende ikke er deres primære mål, så gør de det klart, at de vil gå efter alle, hvor de mener, det vil gøre en forskel, også studerende.

Det er dog virksomheder, der primært er i Microsofts søgelys.

Thomas Schnegelsberg, divisionschef for Microsoft Office system til Version2 skrev:
For virksomheder gælder, at de skal og forventes at betale for deres værktøjer, herunder Microsoft Office. Her gælder, at de skal efterleve både etiske regler omkring IP-rettigheder og juridiske regler omkring ophavsregler.





Gå til bund
Gravatar #1 - San3L
17. sep. 2009 13:32
Can you make up your freakin' mind microsoft...

Ægte aprilsnar midt i september :)

træls for dem der bruger piratkopier...
Gravatar #2 - XorpiZ
17. sep. 2009 13:42
Jeg ser ikke nyhedsværdien i det her.

I det hele taget så har medierne overvurderet Thomas Schnegelsbergs udtalelser i går.

Han sagde, at de ikke ville mandsopdække studerende. Han sagde intet om, at de ikke ville retsforfølge dem, hvis de opdagede dem.

Passer gaden - der er intet nyt at læse her alligevel.

Edit:

Glemte helt at svare #1 :)

"træls for dem der bruger piratkopier..."

Tjah.. if you can't do the time, don't do the crime. Jeg har ikke ondt af folk, der bliver busted for piratkopiering. Straffene er ofte ude af proportioner, men selve princippet i at man bliver straffet for noget, der er ulovligt har jeg det helt fint med.
Gravatar #3 - Hoej
17. sep. 2009 14:12
XorpiZ (2) skrev:
Tjah.. if you can't do the time, don't do the crime. Jeg har ikke ondt af folk, der bliver busted for piratkopiering. Straffene er ofte ude af proportioner, men selve princippet i at man bliver straffet for noget, der er ulovligt har jeg det helt fint med.


Helt klart enig, og netop derfor har jeg kun lovlige kopier af Windows, samt har netop investeret 400 kr. i en studielicens af Office 2007 Ultimate.
Jeg er ikke uenig i at man bør straffes når man overtræder loven ved at piratkopiere, men for studerende er strafferammen ofte helt uoverskuelig og vil ødelægge meget af ens liv, og for Microsoft er det kun godt at studerende bruger deres produkter, hvad enten de har betalt for dem eller ej.
Det vil de unge studerende huske videre i livet og ved eventuelt start af virksomhed eller ansættelse i bestemmende stilling i eksisterende virksomhed vil Microsofts produkter hermed få højere sandsynlighed for at blive valgt over Open Source.
Gravatar #4 - Kornwit
17. sep. 2009 14:17
#0 skrev:
Det er dog virksomheder, der primært er i Microsofts søgelys.


Det er klart, når det er en af de få steder hvor det kan betale sig..

Dog kan det på længere sigt bedre betale sig, hvis alle studerende, eller alle for den sag skyld ikke brugte ulovligt software.

Hvorfor er det at de fleste studerende ikke kan nøjes med OpenOffice.org?
Jeg bruger OO.org har ikke oplevet noget hvor jeg tænker: Hold kæft hvor jeg godt kunne bruge MS office..
Gravatar #5 - webwarp
17. sep. 2009 14:20
#4 sikkert fordi du ikke har behov for excel ...
Gravatar #6 - Hoej
17. sep. 2009 14:21
Kornwit (4) skrev:
Hvorfor er det at de fleste studerende ikke kan nøjes med OpenOffice.org?
Jeg bruger OO.org har ikke oplevet noget hvor jeg tænker: Hold kæft hvor jeg godt kunne bruge MS office..


Fordi at OpenOffice.org halter på flere områder. Som #5 netop skriver er Excel vs. OO Calc et sted hvor OO halter. Studerende er vant til MS Office, og uddannelsesinstitutioner bruger MS Office, så man er nærmest tvunget til selv at bruge det også.
Til store rapporter er hverken OO eller MSO ret meget værd, her er det bedre at bruge LaTeX eller en af de andre TeX-varianter.
Gravatar #7 - DarX
17. sep. 2009 14:26
#4 jeg ville skam bruge OpenOffice.org hvis det jeg gemte som .doc i OpenOffice så rigtigt ud når det efterfølgende blev åbnet af læreren i Word. Især formler er det helt galt med, og så er det jo ret umuligt at lave matematik-aflevering. Og nej, jeg må ikke aflevere i pdf (isåfald ville jeg også bruge LaTeX..) fordi læreren af en eller anden grund vil have lov til at tilføje kommentare dirkete i filen...
Gravatar #8 - myplacedk
17. sep. 2009 14:26
webwarp (5) skrev:
#4 sikkert fordi du ikke har behov for excel ...

Jeg klarer mig fint med OOo Spreadsheet. Mit brug er meget simpelt, hvis jeg selv skal vurdere det. Men det er faktisk mere avanceret end det de fleste laver i Excel.
Gravatar #9 - myplacedk
17. sep. 2009 14:27
iNielssonnich (7) skrev:
Og nej, jeg må ikke aflevere i pdf (isåfald ville jeg også bruge LaTeX..) fordi læreren vil tilføje kommentare dirkete i filen.

...og ikke kan finde ud af at gøre det i en PDF.

Mine uni-afleveringer SKAL være i PDF, og kommer tilbage med kommentarer tilføjet rundt omkring.
Gravatar #10 - fennec
17. sep. 2009 14:30
Selvfølgelig vil de gå efter alle. Også studerende. Og det skal de også, for det er personer, som har gjort noget ulovligt.

Men derfor retter et firma jo stadig sine resourcer hvor det er bedst, og her er der ikke meget at tjene ved at tjekke studerende.

For det første vil det være tidskrævende at tjekke hver enkelt studerende, og indtjeningen vil være minimal. Hvor imod et firma kan man hurtig tjekke antalet af licenser og vurdere antallet af computere. Passer tallende ikke kan man gå i dybden med problemet, men de fleste firmaere vil selv få styr på problemet hvis det bliver påtalt. Så få timers arbejde med et firma kan indbringe mange penge.

Selv hvis de mødte op på en skole, må de så kræve at se elevernes computer uden dommerkendelse??? Selv hvis de måtte det, må de så gennemrode elevernes tasker for at se om de overhoved har en computer? Derefter skal de til at finde licensnøglen og tjekke den op mod en database (eleverne gå jo ikke rundt med licensnøglen selv hvis de havde en lovlig).

Så får de et tip om ulovlig software hos en studerende, tjekker de det hvis det kan betale sig.
Gravatar #11 - webwarp
17. sep. 2009 14:33
fennec (10) skrev:
Selvfølgelig vil de gå efter alle. Også studerende. Og det skal de også, for det er personer, som har gjort noget ulovligt.
ja ganske som at politiet snupper alle de, der går over for rødt eller spytter på fortovet ... Det gider de da ikke spilde tid på, ganske som politiet ikke gør.. Og det ville nok også være en pæn dårlig investering, tab af fremtige kunder og dårlig omtale i pressen, det kan ikke betale sig..
Gravatar #12 - myplacedk
17. sep. 2009 14:35
webwarp (11) skrev:
ja ganske som at politiet snupper alle de, der går over for rødt eller spytter på fortovet

Ikke alle SOM GÅR OVER FOR RØDT, men alle TYPER som går over for rødt. De ser ikke bort fra en fumlegænger, bare fordi det er en studerende.
Gravatar #13 - webwarp
17. sep. 2009 14:37
#12 men de gør, hvis hun har pæne øjne :p

Mente nu blot, at de ikke gider snuppe alle, der gør det, ligesom MS ikke gider snuppe alle, der har ulovlig licens som nr #10 tilsyneladende tror..
Gravatar #14 - Dungdae
17. sep. 2009 15:06
Hoej (3) skrev:
Helt klart enig, og netop derfor har jeg kun lovlige kopier af Windows, samt har netop investeret 400 kr. i en studielicens af Office 2007 Ultimate.
Jeg er ikke uenig i at man bør straffes når man overtræder loven ved at piratkopiere, men for studerende er strafferammen ofte helt uoverskuelig og vil ødelægge meget af ens liv, og for Microsoft er det kun godt at studerende bruger deres produkter, hvad enten de har betalt for dem eller ej.
Det vil de unge studerende huske videre i livet og ved eventuelt start af virksomhed eller ansættelse i bestemmende stilling i eksisterende virksomhed vil Microsofts produkter hermed få højere sandsynlighed for at blive valgt over Open Source.
'

Det er bare ikke alle der har råd til 4-600 på OS og SÅ 4-500 på officepakker.. Samtidigt er der sindsygt mange skrigende irriterede bugs i word mht. skeamaer og inddrag af excel arker.. Der ville jeg foretrække OO der har samme bugs, men ikke koster penge...

Office er et rip off at tage betaling for når det i forevejen kun kan understøttes af ekstremt dyre styresystemer... (selvfølgelig kan der altid lifles i linux til at få det til at fungere..)
Gravatar #15 - XorpiZ
17. sep. 2009 15:08
Dungdae (14) skrev:
Office er et rip off at tage betaling for når det i forevejen kun kan understøttes af ekstremt dyre styresystemer...


Hvorfor dog?

Mener du at MS skal forære det væk til Mac-brugere? Det giver jo ingen mening.
Gravatar #16 - Dungdae
17. sep. 2009 15:11
XorpiZ (15) skrev:
Hvorfor dog?

Mener du at MS skal forære det væk til Mac-brugere? Det giver jo ingen mening.


Nææ men måske skulle de for deres egne brugere?? Det kan godt være man får works.. eller måske er heldig nok til excel og word hvis man køber en fabriks samlet puter.. Men man skal da ikke straffes hvis man bygger sin egen puter og vælger at købe windows til den...
Gravatar #17 - XorpiZ
17. sep. 2009 15:18
Dungdae (16) skrev:
XorpiZ (15) skrev:
Hvorfor dog?

Mener du at MS skal forære det væk til Mac-brugere? Det giver jo ingen mening.


Nææ men måske skulle de for deres egne brugere?? Det kan godt være man får works.. eller måske er heldig nok til excel og word hvis man køber en fabriks samlet puter.. Men man skal da ikke straffes hvis man bygger sin egen puter og vælger at købe windows til den...


Jeg er ikke helt med på, hvorfor du mener, MS skulle forære Office væk?

Det er måske samme virksomhed ja, men Windows og Office fungerer som to seperate produkter. Det ville være pænt dumt at begynde at forære Office væk. Du kan godt regne med at de tjener kassen på det.
Gravatar #18 - fennec
17. sep. 2009 16:18
#11 #13
I har tydeligvis ikke læst resten af min kommentar, ikke forstået det, eller også har jeg forklaret mig forkert (synes nu ellers det er ret tydeligt)...

Det jeg mener er at ingen er fredet for Microsoft. Uanset hvem man er så vil MS kræve erstatning hvis de fanger dig. Men at fange alle syndere er utopi, så de bliver nød til at rette deres resourcer hvor de virker bedst (indbringer flest kroner i kassen). Og det er virksomheder. Præcis som jeg har skrevet i min tidligere kommentar...
Gravatar #19 - iamjesse
18. sep. 2009 00:02
#7: Din lærer kan sådan set godt tilføje kommentarer til PDF'er hvis han altså vil.

LaTeX er helt klart det foretrukne format på det sted jeg læser (Datalogi i Århus). Der er tilmed meget få windows maskiner, så man er ikke ligefrem tvunget til at bruge hverken windows eller ms office.

Det er fint Microsoft leverer billigere produkter til studerende, men hvorfor lige ultimate udgaven? Hvor mange studerende bruger lige publisher og access?

Folk skal forstå at openoffice er kommet godt med, og til tekstbehandling (hvis man da kan stave, som man burde kunne, da man har en studentereksamen hvis man nu er studerende på vidergående uddannelser), og det er latex sådan set også.

Jeg selv har ikke brugt ms office siden gymnasiet engang, hvor det gik op for mig at jeg ikke gad klikke mig igennem en formel editor, når jeg nu var så meget hurtigere til at skrive det.
Gravatar #20 - terracide
18. sep. 2009 03:01
#19:
Fordi hvis MS leverede en skrabet udgave, ville DET bare blive brugt som endnu en latterlig undskyldning for at bruge en piratversion...
"piv-iv, der mangler jo en hel masse, så selv om jeg får det kanontbilligt så vil jeg hellere have den fulde pakke...men det har jeg ikke råd til...HEY, SKAL VI I BYEN...jeg gir *hik*"
Gravatar #21 - MadFarmer
18. sep. 2009 06:40
Det underligt. MS giver samtlige af deres produkter gratis ud, til alle der laver noget med IT på DTU. Det vil så sige, alle andrer produkter end Office. Ja altså vi fik enda windows7 RTM lige da den udkom, og har ikke kunne finde et produkt som vi ikke har gratis tilgængeligt. Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår strategien, men de mener åbenbart at lige Office er noget man bør betale for. Ja vi får selv windows server i alle udgaver samt visual studio og andre røv dyre programmer. underligt ms... underligt..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login