mboost-dp1

Microsoft Corporation

Microsoft står fast, danskerne må betale

- Via EPN.dk - , indsendt af nanotech

Så er dagen kommet for den verdensomspændende lancering af Windows 7, og der er naturligvis mange, som er interesserede i at få fat i det nye operativsystem.

Den store interesse til trods, og som vi tidligere har berettet, så er det dog dyrt, hvis en familie vil opgradere flere computere i husstanden, idet det ikke er muligt at købe en familiepakke i Danmark

Hos EPN.dk har man haft fat i Microsoft, og her er man godt klar over, at flere familier i dag har flere computere, men fortæller samtidig, at beslutningen er truffet på hovedkontoret i USA.

Mortimer Liebman, dansk chef for Microsofts forbrugerprodukter, til EPN skrev:
Jeg har indikeret interesse. Men der er ikke kommet en afgørelse. Vi vil gerne sælge familiepakkerne i Danmark, men indtil videre er det ikke muligt.

Det koster derfor næsten 3.000 kroner for en dansk familie at opgradere tre computere til Windows 7 Home Premium, hvor borgere i f.eks. Tyskland, England og Frankrig kan gøre det for ca. 1.000 kroner.





Gå til bund
Gravatar #1 - Magten
22. okt. 2009 12:21
Amerikansk styrede virksomheder tager nogle mærkelige beslutninger nogle gange..
Gravatar #2 - XorpiZ
22. okt. 2009 12:23
Magten (1) skrev:
Amerikansk styrede virksomheder tager nogle mærkelige beslutninger nogle gange..


Tjah - de har jo nok nogle folk siddende, der har regnet på det og er kommet frem til, at det bedre kan svare sig på denne måde her i landet.
Gravatar #3 - maxt.dk
22. okt. 2009 12:24
DR.dk har lavet en live chat i dag med MORTIMER LIEBMAN (consumer divisionschef for Microsoft i Danmark) hvor jeg lige præcist spurgt om "hvorfor ikke"?

Svaret var "Nej, hvis vi ser at efterspørgelsen er tilstede kommer måske noget i retning af det du spørger om, men helt konkret kan jeg ikke blive."

Se loggen af hele chatten her
Gravatar #4 - shduckman
22. okt. 2009 12:29
Ja, jeg køber så bare ikke Win7, før jeg kan få det til en rimelig pris. Jeg kan jo alligevel ikke bruge mine 3 pc'er på én gang samtidigt, så hvorfor skulle jeg ene mand betale for 3 fulde licenser?

Familiepakken til DK, Microsoft. Og det kan KUN gå for langsomt.
Gravatar #5 - -N-
22. okt. 2009 12:31
Nu er der jo ikke noget forbudt i at købe i USA og bruge i Danmark.

Købte selv en W7 ult. retail nøgle på ebay til $42, så skal jeg godt nok bruge en brændt DVD, men tror lige jeg overlever. Så kan jeg selv vælge sprog :-D

Men ja, pris diskriminering er en bitch når den gennemsnitlige dansker bare punger ud.
Gravatar #6 - Emilm
22. okt. 2009 12:34
Køb det over england med familierabat og installer dansk sprog? Man kan jo frit skifte sproget nu
Gravatar #7 - 2xmy
22. okt. 2009 12:34
#5 Gad vide hvor mange gange han har solgt den? ;)
Gravatar #8 - XorpiZ
22. okt. 2009 12:35
#3

Haha, jeg elsker at han opgav efter dette spørgsmål:

Nikolaj Hvad er forskellen med Vista og 7
MORTIMER tak for i dag
Gravatar #9 - KaiserPingo
22. okt. 2009 12:43
#1 : Forbrugerne ta'r den dumme beslutning, at de køber produktet !

Gør som #5 eller 6!
Og udbred det til de af jeres bekendte, som af én eller anden årsag ikke kan være uden Windows7.

Gravatar #10 - tor
22. okt. 2009 12:51
har så lige læst idag at der skulle findes en beta version af windows 7... men er nok for sent ude.. for kan ikke finde den.. den har vel heller inge betydning for mig da jeg har windows vista premium i forvejen. har den? og vil da heller ikke købe den da jeg ikke har prøvet en beta først.
Gravatar #11 - rasmusv
22. okt. 2009 12:54
»Jeg har truffet en beslutning om, at det ikke er interessant nok for danske familier,«

Kører man markedtingsgøgleriet igennem en dansk-fortolker, så står der.
» Vi er helt klar over at vores konkurrenter (linux & mac) pt. er ligegyldige nulliteter på det danske markedet. Størstedelen af alle køb af windows 7 er tvangskøb ved køb af ny computer, og de der har interesse i seperatkøb af windows 7 er flestendels entusiaster som sandsynligvis betaler prisen ligegyldigt hvad vi gør«

Og det har han jo sådan set ret så meget ret i. Hvor er nyheden?
Gravatar #12 - benom
22. okt. 2009 12:56
#10 da du allerede har vista vil jeg ikke sige der er nogen grund til at opgradere da det stort set er det samme OS bare med ny start-bar
Gravatar #13 - tor
22. okt. 2009 12:58
nej... men der står at en computer skulle blive langt hurtigere end den er i forvejen... men hvor meget hurtigere er jo så spørgsmålet
Gravatar #14 - tor
22. okt. 2009 13:03
og det kunne da os være rart med en beta så man lige kunne prøve den og se hvad det var for kris kramz. gider ikke og købe noget hvis computeren kører af h... til alligevel
Gravatar #15 - tor
22. okt. 2009 13:04
men er jo nok for sent ude
Gravatar #16 - XorpiZ
22. okt. 2009 13:07
benom (12) skrev:
#10 da du allerede har vista vil jeg ikke sige der er nogen grund til at opgradere da det stort set er det samme OS bare med ny start-bar


Arhhhh.. skal vi nu ikke lige?


tor (14) skrev:
og det kunne da os være rart med en beta så man lige kunne prøve den og se hvad det var for kris kramz. gider ikke og købe noget hvis computeren kører af h... til alligevel


Du kan ikke hente en beta, og du kan heller ikke hente RC-udgaven. Ihvertfald ikke igennem officielle kilder.

Men du kan garanteret finde dem på div. torrentsider.
Gravatar #17 - rasmusv
22. okt. 2009 13:07
#14 Du kunne jo ligesom alle os andre have installeret den RC, som er så godt som færdig, og prøvet det ét år? man frit fik tilrådighed.
Manglende mulighed for at prøve, før man køber, er helt sikkert ikke noget man med god samvittighed kan give Microsoft et los i røven for.
Gravatar #18 - -N-
22. okt. 2009 13:08
#6 Er det ikke kun til ultimate at man kan hente sprogpakker?
Gravatar #19 - tor
22. okt. 2009 13:09
vil jeg ikke... er jo ikke lovlig
Gravatar #20 - Clauzii
22. okt. 2009 13:09
XorpiZ (17) skrev:
Arhhhh.. skal vi nu ikke lige?


Spørgsmålet er om de (forholdsvist få) forbedringer der er, er 1500,- værd for den normale forbruger
Gravatar #21 - Beaker
22. okt. 2009 13:12
heh, det var sgu godt svaret :D

John Doe Hvorfor skal man vælge windows frem for apple?
MORTIMER Valgfrihed - masser af forskellige maskiner, masser af Applikationer, masser af tilbehør og når du så er færdig har du stadig råd til en rejse eller en fladskærm.


Gravatar #22 - XorpiZ
22. okt. 2009 13:15
Clauzii (20) skrev:
Spørgsmålet er om de (forholdsvist få) forbedringer der er, er 1500,- værd for den normale forbruger


Svært at sige. Det kommer an på ens behov. ZDNet har lige nogle benchmarks mellem W7, Vista og XP:

Subjectively, the change from Vista to Windows 7 is like releasing a car’s handbrake. This significant increase in performance has several causes: faster system startup and shutdown compared to XP and Vista; improved parallel processing; and faster loading of drivers and operating system components.
Gravatar #23 - terracide
22. okt. 2009 13:16
Clauzii (20) skrev:
Spørgsmålet er om de (forholdsvist få) forbedringer der er, er 1500,- værd for den normale forbruger


List de "få" forbedreinger fra Vista til Win7...jeg kan bruge et godt grin.
Gravatar #24 - mee
22. okt. 2009 13:17

#tor

Der er intet ulovligt ved at hente og prøve BETA eller RC versionen fra andre end MS, du skal bare passe på der ikke ligger virus eller lignende gemt i det du henter.

Hvis din Vista kører af H til, vil jeg hellere råde dig til at reinstallare møget, eventuelt uden alt det AV og GUI bras der følger med en ny mærke computer.

Windows 7 er ikke en revolution over Vista og du vil ikke opnå vilde performance ændringer ved at skifte fra Vista til 7. Opstarten virker hurtigere i 7, men det er på grund af 7 giver lav prioritet til opstartsprogrammerne, og derved kan reagere på dit input mens alt det lort der skal startes sammen med windows venter i baggrunden.

Efter min mening er der ikke pengene værd at gå fra Vista til 7, selv ribbon menuen kommer som fri download til Vista.
Gravatar #25 - mazing
22. okt. 2009 13:21
#21 Sjovt for hvis der er noget der skriger utroværdighed, så er det IMO marketingsævl.

#topic
FFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUU
Så de vil gerne få os hooked tidligt som en eller anden narko-dealer, og når det så endelig kommer til stykket så hiver de prisen op (vel "fordi de kan"). I am not pleased.

Sorry MS, men nu tipper vælgten altså mod piratversionen.
Gravatar #26 - XorpiZ
22. okt. 2009 13:23
Nu kan man jo så også nøjes med at betale 650 dkk for en OEM version af Home Premium.. det skulle vel være til at overkomme
Gravatar #27 - NeedNoName
22. okt. 2009 13:26
maxt.dk (3) skrev:
DR.dk har lavet en live chat i dag med MORTIMER LIEBMAN (consumer divisionschef for Microsoft i Danmark) hvor jeg lige præcist spurgt om "hvorfor ikke"?

Svaret var "Nej, hvis vi ser at efterspørgelsen er tilstede kommer måske noget i retning af det du spørger om, men helt konkret kan jeg ikke blive."

Se loggen af hele chatten her


Dårlig undskyldning. Den gennemsnitlige dansker er velstillet ift. så mange andre lande, så mon ikke de bare øjner chancen for at tjene ekstra kasse?
Gravatar #28 - mee
22. okt. 2009 13:26
Jubii svar fra terra, så kan vi begynde at svine folk til.

#terra

Jeg prøver da gerne at finde ændringer:

Navnet, alle hader jo Vista navnet, så det er noget stort det hedder 7.

Trim kommando til SSD diske, det her er MS der er dovne, du kan hente TRIM programmer til Vista, så MS kunne sagtens lægge det ind i Vista.

DX 11, kommer som download til Vista.

Opdateret Aero og nogle kontrolpanel bokse, igen MS er dovne, det er GUI elementer og kunne sagtens klares i en SP, prøv at se XP før SP2.

Ændret opstart, ok den er nævneværdig, da det er træls at rode i opstarten uden at lave en ny udgave.

Update & help skulle være opdateret, men jeg har aldrig brugt dem så kan ikke sige det store om disse.

Mere DRM, det skal vi jo altid fodres med. Hurra for MS gider bruge tid på DRM læsninger, DRM elskes jo af alle.

Mindre programmer out of the boks, det er så en ny DVD opsætning MS skulle bruge, igen dette kunne klares med en SP, og så skrive versioner fra SP X og nyere kræver du henter programmerne online.

Nyt GUI til Paint, Wordpad osv. må jeg desværre påstå er en underlig grund til at betale for et nyt OS.

I alt en masse små ændringer, men jeg kan ikke se nogen der retfærdigører at bruge 700-1500 på en licens, når man allerede har Vista.

Har jeg misset noget, kunne du eventuelt skrive om nogen store revolutioner i 7?

EDIT:

Glemte lige terra stil afslutningen....

Hold op med at prøve på at tænke selv i dumme får, gør som mig for det er det eneste rigtige.
Gravatar #29 - XorpiZ
22. okt. 2009 13:32
http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windo...

Der er rigeligt at gå igang med! :)
Gravatar #30 - Midttun
22. okt. 2009 13:33
Skulle også mene det er den dyreste theme-pack jeg har set til dato...
Gravatar #31 - rasmusv
22. okt. 2009 13:37
#20 Jeg ved godt du svarer på en kommentar om at det ikke kan betale sig at opgrade fra Vista til Windows 7 for 1500 bobs (hvilket jeg egentligt nok er rimeligt enig i), men man bør holde sig for øje at Windows 7's største konkurrent ikke er Vista, Mac OS X eller Linux, men derimod Windows XP - og at det er det scenario som er relevant at kigge på.

Har man en computer af nyere dato, der ikke skal udskiftes foreløbigt (hvormed man tvangskøber en licens), så er det klart noget nemmere at forsvare en opgradering. De 650 bobs en OEM version koster tør jeg alene godt forsvare ud fra den stærkt forøgede sikkerhedsmodel i Windows 7, uden at man tager det gigantisk performancehit som man gjorde med Vista.
Gravatar #32 - Jiddick ExRex
22. okt. 2009 13:39
For folket der skriger på ændringer:
http://www.computerweekly.com/Articles/2009/10/21/...
Gravatar #33 - decx
22. okt. 2009 13:41
Hvor mange løber ud i butikken og køber Windows 7. Det mener jeg helt seriøst. Jeg har aldrig nogen sinde hørt om nogen der nogensinde har købt en boksed kopi af Windows.

OEM, masser. Boksed, aldrig nogensinde.

Så det er nok en storm i et glas vand.
Gravatar #34 - Magten
22. okt. 2009 13:43
decx (33) skrev:
Hvor mange løber ud i butikken og køber Windows 7. Det mener jeg helt seriøst. Jeg har aldrig nogen sinde hørt om nogen der nogensinde har købt en boksed kopi af Windows.

OEM, masser. Boksed, aldrig nogensinde.

Så det er nok en storm i et glas vand.
http://newz.dk/midnatsaaben-for-windows-7-en-succes
Gravatar #35 - terracide
22. okt. 2009 13:44
#33:
Jeg har en boxed Winodws XP Pro 32 bit og en boxed Windows Vista ultimate x64.
(På arbejdscraptoppen er der en Windows 7 Pro 64 bit og på min egne og damens er der en MSDN Windows 7 Ultimate x64.)

Nu har du ikke bare hørt om en der har købt boxed editions, men en sådan person har rent faktisk skrevet til dig.

Gravatar #36 - terracide
22. okt. 2009 13:45
#28:
Se #29...
Du har kun ridset lakken...uvidenhed er et dårligt argument, kom igen amatør troll...
Gravatar #37 - mee
22. okt. 2009 13:51

#29 & terra

Jeg har nu gået igennem wikipedia og kan rent faktisk finde fire relevante forbedringer...

Libraries, management, netværks stack og add fonts.

Libraries giver mulighed for flere mapper ligger i et library, fed nok feature, men hjælper ikke folk der kan finde ud af at have sin musik i mappen musik og billeder i mappen billeder.

De nye management features, hjælper nok i virksomheder, som jo nok alligevel er tvunget til at skifte fra XP.

netværks stack, finally, MS har altid været nogle narehatte til netværk, og måske hjælper denne stack med problemerne med media player slagtede netværks ydelsen.

Add fonts, endelig døde det sidste Windows 3.1 element. Lidt spøjst MS påstår alt er skrevet om fra bunden, og alligevel ligger der en Windows 3.1 dialogboks i Vista.

#terra (kun)

Hvis jeg kun har "ridset" lakken, så skriv hvad jeg mangler, siden jeg ikke ved noget om Windows 7.

Ja jeg er en amatør troll og jeg skriver til Newz bedste troll, så jeg kan godt se at jeg skal passe på hvad jeg skriver, kan jo være jeg ender som dig :-)

Terra slut kommentaren.....

I ved intet i dumme amatører, gør som mig eller vær tabere resten af jeres liv.
Gravatar #38 - duppidat
22. okt. 2009 13:55
Er der en der lige kan tage en pause fra denne "bashing" og hjælpe med hvor (hvis) man kan købe en familie pakke ?

Jeg har tjekket AmazonUK og der ligger der kun en "family upgrade pack" til Windows7... Men jeg har kun 1 xp og vi er nogle venner der ville splejse, så det passer mig fint bare at få en ny nøgle :-)
Gravatar #39 - mee
22. okt. 2009 14:00
#38

Flamer kun terra, det er så sjovt.

Beklager, men meningen med family pack er at opgradere eksisterende computere, ikke nyinstallation...

Microsoft says the Family Pack will allow users to upgrade three computers from any version of Windows XP or Windows Vista to Windows 7 Home Premium. Users of higher editions such as Enterprise, Business and Ultimate, however, will need to do a clean install of Windows 7 Home Premium.

EDIT:

Jeg kan af gode grunde ikke teste det, men en family pack skulle bestå af 3 gyldige nøgler og en upgrade DVD, så du burde kunne købe en family pack igennem amazonUK og så brænde din egen Windows 7 Home premium DVD og bruge den sammen med koderne.
Gravatar #40 - Clauzii
22. okt. 2009 14:03
#23:
Jeg skrev 'forholdsvist få', da W7 for mig at se mere ligner noget der burde have været en Servicepack til Vista.. ;)
Gravatar #41 - Oinkstah
22. okt. 2009 14:07
Hehe.. Det her er da det bedste salgs argument for at købe Mac længe!..

Tak M$ for at I bliver ved med at skyde jer selv i foden. Jeg er sikker på SJ gerne låner jer pistolen igen.. ;)
Gravatar #42 - tor
22. okt. 2009 14:07
24 mee... det gør den ikke..... men ved heller ikke hvordan den vil komme til og kører hvis man installer windows 7, men det kunne være rart med en beta version eller ala den stil så man kunne vurdere om det så var pengene værd og købe. er jo ingen grund til at købe det hvis der ikke er en markant forbedring.. kan vel ikke først købe det og så bruge det og så bagefter sige... er sku ikke noget for mig og så retunere det gg... hmm.. tror jeg nok ikke kan lade sig gøre
Gravatar #43 - madsl
22. okt. 2009 14:08
Lidt irrelevant, men så er det jo godt vi køre med OSX her i huset.
Syntes da det er lidt trist at Microsoft ikke tager højte for de enkelte lande og dermed helt sikkert hjælper til at folk enten skipper Windows 7, pirat kopiere det eller helt vælger at skife til Mac (var det ikke det de prøvede at få folk til ikke at gøre?), (hence 2-4 kopier i en husstand).
Gravatar #44 - tor
22. okt. 2009 14:09
har haft mac.... skal jeg aldrig mere have.... kan jo ikke halvdele af det som er windows programmer.... sååå beholder min vista
Gravatar #45 - tor
22. okt. 2009 14:10
kan jo ikke hente halvdelen af windows programmer sku der vist stå
Gravatar #46 - mee
22. okt. 2009 14:11
tor (44) skrev:
har haft mac.... skal jeg aldrig mere have.... kan jo ikke halvdele af det som er windows programmer.... sååå beholder min vista


OSX != Windows != Linux

brug ikke den ene og forvent den anden fungerer på samme måde eller kører de samme programmer.

Det er ikke et flame forsøg, men de tre OS bør aldrig sammenlignes på andet end deres evne til at samarbejde med hinanden.


tor (42) skrev:
24 mee... det gør den ikke..... men ved heller ikke hvordan den vil komme til og kører hvis man installer windows 7, men det kunne være rart med en beta version eller ala den stil så man kunne vurdere om det så var pengene værd og købe. er jo ingen grund til at købe det hvis der ikke er en markant forbedring.. kan vel ikke først købe det og så bruge det og så bagefter sige... er sku ikke noget for mig og så retunere det gg... hmm.. tror jeg nok ikke kan lade sig gøre


Kan sikkert godt finde en .iso et sted du kan få tilsendt, hvis du har en metode til det. De er jo fuldt lovlige at sende rundt, MS gider bare ikke lægge serverkraft til længere.
Gravatar #47 - Midttun
22. okt. 2009 14:13
tor (45) skrev:
kan jo ikke hente halvdelen af windows programmer sku der vist stå


[FLAME-ON]
Det fede er du skal bruge alle de programmer for at få den til at gøre det samme som en mac ;-)
[/FLAME-ON]

Gravatar #48 - tor
22. okt. 2009 14:18
ja.... men da de fleste programmer som man bruger i dagligdagen er fra microsoft er der ingen ide at have mac... så solgte den.... købet insatllation disk til xp som kunne installers på bootcamp mac osx 7,5 leopard mener jeg det hedder.... man kan så bare ikke bruge mediaplayer i windows xp osv.... os ligemeget... har det jo så heldigvis ikke mere.... bare man hver især er glad for det man har... såå deet.... smag og behag
Gravatar #49 - -N-
22. okt. 2009 14:19
#40 Tjaaa... Man kan undre sig over at du ikke sadig køre med Win2k for det er vel det sidste store skridt i dine øjne.

Det sjove er at utroligt mange vurdere nyheder på brugergrænsefladen. Det kan ikke understreges nok at det simpelthen er det absolut dårligste mål og argument for at opgradere.

Desuden er det mega irriterende for det tvinger ms til at flytte rundt på en masse ting så alle wannebee geeksne også opgradere :-D

De gode nyheder ses ikke på brugerfladen. Omskrivningen af DX i Vista sås heller ikke i GUIet men var et kolosalt udviklingsspring, og kan du huske hvor mange som ikke fattede, hvorfor dx10 ikke kom til XP og beskyldte vista for at være en tung themepack? - Læs tingene grundigt igennem og at du ser på en wikiliste hjælper ikke meget, for de færreste forstå den dybere mening i egentlige ændringer bare ved navnet på ændringen. Igen er dx10 er godt eksempel, hvor forlk simpelthen ikke havde sat sig ind i hvad dx10 bragte af nyheder, for det var alt for komplekst til at forstå ved angivelsen 'directx 10'.

At ændre bruger fladen så meget som det er sket siden W2k er noget fis i mine øjne. Det er fint at optimere brugervenligheden, men GUI'en er siden XP blevet opgraderingsargumentet.

Der er masser af nyheder, hvis i lige gad at bruge tid på at undersøge det. Men nej, forvent ikke en masse ny knapper hist og her, forbedringer i OS'et giver ikke nødvendigvis flere knapper.

Derfor er der mile vidt fra servicepack til OS version, for det er en helt anden kaliber af ændringer der kommer med en ny version af OS'et.
Gravatar #50 - Midttun
22. okt. 2009 14:19
Præcis, kunne ikke have sagt det bedre ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login