mboost-dp1

unknown

Microsoft patenterer nyt reklamekoncept

- Via InformationWeek - , redigeret af bottiger , indsendt af Modvig

I en patentansøgning fra starten af juli, har Microsoft beskrevet et reklamesystem, der baserer sine reklamer på hvad du laver på din computer og ikke kun i din browser.

Systemet holder øje med hvilke programmer der afvikles, hvilke dokumenter man har liggende, hvilken musik og film man har, e-mails, downloads, statusbeskeder og mange andre ting. Systemet benytter reelt set alt hvad det kan finde af data på brugerens pc, for at lave en personlig profil som reklamer kan målrettes mod.

Patentet kommer ikke meget ind på hvordan den enkelte bruger kan få lov til at påvirke systemet, men beskriver hvordan annoncører og producenter af programmer der understøtter systemet, vil kunne bestemme hvordan reklamerne skal vises.





Gå til bund
Gravatar #1 - amokk
19. jul. 2007 09:34
Er det ik det man normalt kalder spyware/adware?
Gravatar #2 - helsinghof
19. jul. 2007 09:36
#1
Også min tanke. Men når det nu er MS der laver det systematiseret, bliver det helt sikkert accepteret... :/
Gravatar #3 - frygtl0s
19. jul. 2007 09:36
Er det ikke allerede udviklet? (spyware)

edit: too late...
Gravatar #4 - chult
19. jul. 2007 09:38
Lækkert, det lyder som endnu en grund til ikke at have Windows. Big Brother is watching you.
Gravatar #5 - protoz
19. jul. 2007 09:40
mmmmm endnu mere som kan æde af mine ram og cpu, tak MS
Gravatar #6 - RMJdk
19. jul. 2007 09:42
Heldigvis ikke noget de kan påtvinge dig, så det skal de nok få nogle retsager ud af hvis de gør. Og hvis jamen så må man jo bare benytte en cracked version af windows. Sjovt de er så dumme derinde.
Gravatar #7 - Plindstrup
19. jul. 2007 09:42
Var det ikke MS der kritiserede Google for at de opbevarede for meget data på brugerne?

At gemme oplysninger om hvad man foretager på sin computer er meget krænkende for mig! Tror mange deler denne holdning. Tvivler på at særlig mange vil acceptere at oplysningerne sendes til MS.
Gravatar #8 - SonofonoS
19. jul. 2007 09:42
Det må jo så betyde at 90% af det der kommer ind af brevsprækken og de pop-ups man får bliver porno - lækkert... :)
Gravatar #9 - Benjamin Krogh
19. jul. 2007 09:47
#1 korrekt

#2 Det burde nærmest være trivielt for et firma i MS's størrelse at få et patent. Endda selv om der åbenlyst er "prior art".

#4 og #5, MS kan implementere dette, men de kunne også smide sagsanlæg efter alle der laver spyware for "Patent Violation".
Dette patent kunne skræmme folk der prøver at holde deres programmer i det grå område væk.

Bare for lige at få en anden side på diskussionen...
Gravatar #10 - Cloud02
19. jul. 2007 10:12
Hvis Microsoft kan bruge dette patent til at lægge sag an mod adware udviklere, så håber jeg da bestemt at de får tildelt patentet.
Men det er da godt nok fucked up at lave 'lovligt' adware.
Gravatar #11 - Andos
19. jul. 2007 10:15
De vil endda også kunne smide "Get s0em pr1nt-c4triges!!!11one" reklamer i hovedet på én når blækniveauet på én printer er nede.

Jeg stoler ikke på det MS hvis de smider det her ind i deres OS.
Heldigvis er Ubuntu snart så nemt at bruge på alle punkter at de fleste folk skulle kunne skifte uden problemer.

Men seriously.. Folk vil da whine så meget til MS at de bliver tvunget til at fjerne det igen meget hurtigt.. Kommer an på hvordan de implementerer det selvfølgelig.

Kan lige forestille mig MS Calculator med ads :-/
Gravatar #12 - moulder666
19. jul. 2007 10:16
#9 Tja, hvis de rent faktisk udelukkende ville udnytte det her til at sagsøge folk der lavede spyware, som de gjorde i et eller andet andet tilfælde (kan ikke huske hvad det drejede sig om) ville det jo være direkte prisværdigt.

Men nu er firmaer jo til for at tjene penge, så det skulle undre mig meget, hvis dette ikke ender med, at man om nogle et eller andet sted i MS's EULA må acceptere, at MS skræddersyr reklamer til dig, når du bruger IE (den mest indlysende måde for dem at benytte det, som jeg lige umiddelbart kan se...)

Og hvis det er det der bliver slutresultatet, vil jeg da gerne tilslutte mig rækken af folk, der rejser til Texas, køber rifler og går postal!
Gravatar #13 - DusteD
19. jul. 2007 10:25
Det bliver det første mikrosoft program der også fås til linux og mac :P
Gravatar #14 - Jonasee
19. jul. 2007 10:44
Har de tænkt på når min firewall bliver monster pist på det program og ybber blocker det
Gravatar #15 - lorric
19. jul. 2007 11:00
#14 du mener kernel.exe? ;-)
Gravatar #16 - mhartvig
19. jul. 2007 11:00
Her i Danmark er vi jo beskyttet af noget som hedder persondataloven. Dvs. at det er ulovligt at lave et sådant register. - (selvfølgelig med mindre man som person selv siger god for det i dette tilfælde)

Laver de dette program som automatisk kører, burde man vel kunne sagsøge dem for ulovlig indsamling af data (i DK)?

(Det er vel også ulovligt hvis det blot indsamler oplysninger uden at indlevere?)
Gravatar #17 - uhm
19. jul. 2007 11:07
Jeg får det indtryk at mange forstår at nu skal man betale flere tusinde kroner for et operativ system, og ovenikøbet får man ads.
Men jeg tror at ideen bag det her er, at man kan købe billige operativ systemer, som er reklame finansieret. Hvis man har et meget stramt budget, og ønsker ikke at ty til gratis opensource OSer, så har man hermed muligheden for det.

Så kan jeg sagtens forstille mig at folk vil acceptere det.
Ligesom man gør det i gratis tv-kanaler som viser blockbuster film, men afbryder alle 10 minutter med en 5 minutters lang reklame strøm.
Gravatar #18 - Zehnox
19. jul. 2007 11:11
#16
Ikke hvis du har sagt ja til en MS EULA til Windows BlahBlah hvor dette program er med. For som du selv påpeger, så må de gerne, hvis du selv har sagt ja!!!

Med mindre du med "Automatisk kører" mener, at det kommer på XP / Vista med Windows Update ;)
Gravatar #19 - Zombie Steve Jobs
19. jul. 2007 11:12
#17 Jeg forestillede mig en funktion, som reklameudbydere så kan abonnere på og få tilsendt oplysningerne og så derefter spammen en i vildskab. EN vammel idé.
Gravatar #20 - uhm
19. jul. 2007 11:13
Jeg tror de der giftige windows-camoflerede ads bliver ekstra farlige, når det her bliver virkelig gjort.
Gravatar #21 - sKIDROw
19. jul. 2007 11:14
Som jeg læser og tolker dette, så indbygges dette malware dybt nede i OS'et. Så det lyder ikke som noget, de skal bruge til at gøre gode gerninger med.

Ak ja endnu en herlig feature, man kommer til at gå glip af... ;P
Gravatar #22 - gensplejs
19. jul. 2007 11:17
#19 Det er lige før jeg ville betale for et program der stjæler alle mine personlige oplysninger og sender dem til reklame firmaerne... Så kan jeg i det mindste blive spammet med ting jeg har brug for i stedet for debile reklamer for viagra og klamme guld ure... (fat det nu! min pik er ikke defekt og jeg går ikke med ur!)
Gravatar #23 - amokk
19. jul. 2007 11:20
#22

"fat det nu! min pik er ikke defekt"

Du påstår altså at spammerne ikke har haft noget at brokke sig over ved den, men alligevel sender dig viagra reklamer?
Gravatar #24 - gensplejs
19. jul. 2007 11:24
#22
ja det er min påstand :-)
Gravatar #25 - TheThufir
19. jul. 2007 11:27
Skræmmende at Microsoft nu tager patent på spyware.. Hvornår kommer EU og slår dem i hovedet ? :P

#18 Tvivler på at Microsofts EULA er mere gældende end alm. Dansk lovgivning :). Men juridisk gælder det hvis du selv har sagt ja.
Gravatar #26 - amokk
19. jul. 2007 11:32
#25 Du tænker, at EU vil punke dem for at forvride den frie konkurrence mellem spywareproducenter?
Gravatar #27 - TheThufir
19. jul. 2007 11:36
#26 Nej.. Men jeg ved at folk bliver anholdt for at Spamme.. Hvorfor så ikke også anholde alle de fjolser der laver spyware ? :P

På mig virker det lidt som om at Microsoft har ansat en gruppe mennesker til at finde på en hel masse forskellige mærkelige tiltag at tage patent på. for "Man ved jo aldrig om man kunne komme til at tjene endnu flere penge engang i fremtiden!"
Gravatar #28 - jnejne
19. jul. 2007 11:55
Det gør vel bare at spywaren er nemmere at slette da den kommer fra et selskab i stedet for 10.000
Gravatar #29 - fidomuh
19. jul. 2007 12:09
#28

Slet kernel.exe ? :)

Goer det det ikke en del svaerere at slette naar det er integreret i kernen? :)
Gravatar #30 - owrflow
19. jul. 2007 12:21
Microsoft har patenteret spyware.. pænt skræmmende egentlig
Gravatar #31 - opal
19. jul. 2007 12:33
Hvis det kommer til mac, går jeg amok..

Men på den anden side.. hvis det kommer til at virke lige så godt til mac som andre ms programmer gør, så er der ingen fare for, at det kommer til at virke :P
Gravatar #32 - quadcore
19. jul. 2007 12:46
Ja, MS ser ud til at have patenteret ad/spy-ware ...

Nu er jeg normalt ingen særlig fortaler for MS, men kunne det ikke tænkes at de vil bruge et patent til at (rets-)forfølge de, som skriver spyware ?

Med et patent i hånden burde det vel - alt andet lige - være lettere at få nedlagt fogedforbud, samt yderligere at retsforfølge de personer eller organisationer, som fremstiller ad/spyware ?

- just my 2 cent's worth
Gravatar #33 - ambience
19. jul. 2007 12:49
Det er klamt - vi har i forvejen ALT for mange reklamer, men jeg tror især det er rettet mod en fremtid hvor software er gratis og reklamefinansiseret. Jeg tror Microsoft især har Kina lign. lande for øje. Men ikke alene.
Gravatar #34 - Spook
19. jul. 2007 13:19
[Indsæt standard "æv-bæv jeg kører Linux"-kommentar her]
Gravatar #35 - trylleklovn
19. jul. 2007 13:40
Nå så nu er det pludselig en dårlig ide når MIcrosoft gør det?
Det er da langt mindre irriterende at få reklamer, der er målrettet mod en end reklamer der absolut udelukkende er spam.

Er det spam hvis man (underderbevist) har bedt om det?

Jeg mener GMail er et glimrende, om end noget mindre i skala, eksempel på at det her rent faktisk vil fungere.

Kan dog ikke se hvor Microsoft så vil bruge disse ellers interessant oplysninger. For der skal vel ikke reklamer ind i et styresystem, som man har købt og betalt for? (Nå nej, det er jo allerede startet med Live Messenger...)
Gravatar #36 - Mezzo
19. jul. 2007 14:23
Yes bare de bliver fra min computer :P..
har da en del de ikke skal se jeg sidder og roder med :P
men for engang skyld har jeg loveligt Win/xp :P
Gravatar #37 - DusteD
19. jul. 2007 14:37
#16
Det bliver SLET ikke et problem at få godkendelsen, ser du, der er noget der hedder en EULA, som windows brugere ALDRIG læser.
Det mikrosoft gør, vil være at udgive programmet som en windows opdatering og kalde det et eller andet i retning af "Windows genuine awesomeness buzzword etc,etc #124313117" 2,8 km nede i eulaen (udskrevet i skrifstr 1) står der noget i retningen af "undertegnede tillader ved at acceptere denne eula installation af software der hjælper 3parts leverandører med at fremvise relevante reklamer."

[EDIT]
#35, der har altid været reklamer i messenger, engang kunne man dog få et program ("plus") som kunne fjerne den, nu om dage kan man enten fjerne reklamen i .exe filen med en hex editor, eller mere fornuftigt, bruge pidgin som er et udemærket og velfungerende alternativ der fungerer på flere platforme, heriblandt windows.
Gravatar #38 - madshobye
19. jul. 2007 14:38
Bliver mere og mere glad for at jeg har slettet alt hvad der hedder windows og kører linux og mac nu :-)
Gravatar #39 - Lakrids
19. jul. 2007 15:43
#32
Nu er jeg normalt ingen særlig fortaler for MS, men kunne det ikke tænkes at de vil bruge et patent til at (rets-)forfølge de, som skriver spyware ?

Med et patent i hånden burde det vel - alt andet lige - være lettere at få nedlagt fogedforbud, samt yderligere at retsforfølge de personer eller organisationer, som fremstiller ad/spyware ?

Hvad får dig til at tro, at Microsoft har lyst til at lege politi? Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at Microsoft skulle gide bruge resourcer på at forfølge alskens spyware-producenter rundt om i verden.
Gravatar #40 - Zombie Steve Jobs
19. jul. 2007 16:07
#35 Jeg vil tjekke mail og bruge min computer, kraftedeme ikke få reklamer i hatten - lige gyldigt hvor fucking målrettede de er, hvordan kan nogen synes det er åh så godt? Betyder det så, at ejg skal se rekalmer for alternativ fotoredigerinssoftware, videoafspillere, email klienter, videoredigeringssoftware? Fanname nej! Gu gider jeg da røv. Brænd i helvede, reklamefolk.


Fuck dem alle sammen. Alle der reklamerer på den måde (ok, hovedparten) sælger alligvel noget fucking junk som kun ignorante beboere på en losseplads vil eje.

"WOOOW AMBI PUR"
Gravatar #41 - übermench
19. jul. 2007 16:32
Jeg tror dette er første skridt mod at Microsoft er ved at bygge Sky-Net, for derefter at overtage verden.
Gravatar #42 - SpYkE112
19. jul. 2007 16:41
Hahah, jeg kan lige se teenager Jack sidde en dag mor og far ikke er hjemme og surfer pr0n på deres computer som køre med dette. Næste gang mor tænder kommer der reklamer med tysk fetitch, og hvad sker der mon så....

Sååååå er deeet sagsøgnings tiiiid :P

Alligevel nederen for Jack :D
Gravatar #43 - Cloud02
19. jul. 2007 16:56
#21 SKidrow
Og hvor læser du dog at det vil blive indbygget i OS'et?!
Infoworld skriver at det er en mulig løsning. Eller også kan man lave en stand-alone app, eller application feature, som de også skriver. Kort sagt, intet nyt på bordet omkring hvordan man kan implementere det.

Det er en patentsøgning, og jeg kan ærlig talt ikke se hvad der skulle være galt i at de fik patentet. Det er "bare" et patent, og alt hvad det gør, er at sørge for at give dem ret til at sagsøge andre der bruger samme løsning.

Udover det, så har firmaer som Apple, MS, Sun, Cisco osv. tonsvis af patenter som aldrig bruges til noget som helst.
Gravatar #44 - quadcore
19. jul. 2007 17:08
#39: MS har da erklæret, at de er gået i brechen mod bl.a. spam - hvorvidt deres anstrengelser har båret frugt er vel så en anden sag.
Personligt synes jeg, at al (erklæret) kamp mod spam - og selvfølgelig malware - er sympatisk, men jeg mener ikke MS har flyttet særligt meget på den front - endnu, da...
Gravatar #45 - mireigi
19. jul. 2007 17:20
#7
Nu tror jeg mere at informationsindsamlingen fra MS bliver valgfri. Ligesom man i Messenger og WMP kan fravælge "Kvalitetsforbedring" (Indsamling af oplysninger for at forbedre produktet). Det som Google lavede var uden brugerens viden, og så bliver det et problem.
Gravatar #46 - owrflow
19. jul. 2007 17:51
Kan dog ikke se hvor Microsoft så vil bruge disse ellers interessant oplysninger. For der skal vel ikke reklamer ind i et styresystem, som man har købt og betalt for? (Nå nej, det er jo allerede startet med Live Messenger...)

Self!... microsoft er trætte af at for mange pirat kopirer og derfor vil de fylde windows med målrettede reklamer og bruge det som indtægtkilde i stedet:P
Gravatar #47 - tux-anden
19. jul. 2007 18:01
#4
Ja... Men hvad skal jeg gøre, når min hp pavillion 6101ea med broadcom 4311 wireless, ikke kan sættes native op med wifi i linux??
Grunden til at jeg dual booter, ellers var det 100% bye bye til xp og andet ms-software. (undtagen ms-office-2000, for den har jeg altså brug for).
Gravatar #48 - trylleklovn
19. jul. 2007 18:47
#40 Nu er Gmail en gratis service, som jo skal tjene sine penge på den ene eller anden måder. Da reklamer er uundgåelige i en sådan situation, foretrækker jeg målrettede reklamer.

Selvfølgelig giver det ingen mening at man skulle se på reklamer når man betaler for en service.
Gravatar #49 - Otuzniak
19. jul. 2007 18:52
#1 >

Det kan jeg ikke lide.
Så skal et "system" til at holde øje med hvad man laver på sin computer..?
Alt det anti-virus/anti-spam som også overvåger alt hvad man foretager sig syntes jeg er mere end rigeligt for de stakkels windows-brugere.
Gravatar #50 - mew
19. jul. 2007 18:57
Det er vel noget der skal puttes i deres Live OneCare service.
Så kan de via webcam se, om der mangler toiletpapir eller Cola i køleskabet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login