Microsoft opkøber streaming-tjenesten Beam og tager kampen mod Twitch og YouTube op med ‘gamification’
-
af
jblaab
Beam
kblood (1) skrev:Ja, gamification er der godt nok meget fokus på i dag. Alle virksomheder burde sætte sig ind i hvordan de kan bruge det, for der er godt nok mange virksomheder der er blevet udkonkurreret fordi de ikke formåede at følge med på det område. Flyselskaber f.eks. blev der ryddet en del op i for nogle år siden med de frequent flyer points, dem som ikke mente de ville tilbyde sådan noget til kunderne, gik stort set alle sammen konkurs.
Useful (2) skrev:kblood (1) skrev:Ja, gamification er der godt nok meget fokus på i dag. Alle virksomheder burde sætte sig ind i hvordan de kan bruge det, for der er godt nok mange virksomheder der er blevet udkonkurreret fordi de ikke formåede at følge med på det område. Flyselskaber f.eks. blev der ryddet en del op i for nogle år siden med de frequent flyer points, dem som ikke mente de ville tilbyde sådan noget til kunderne, gik stort set alle sammen konkurs.
Hvad har gamification dog med frequent flyer points at gøre? Der er ingen interaktion, det er et point system brugt udelukkende til at optjene merværdi.
kblood (3) skrev:Gamification er ikke at det skal blive et interaktivt spil, det er at man gør oplevelsen mere som et spil. F.eks. at man kan "stige i level" ved at flyve meget. Få rabatter ved at flyve meget.
kblood (3) skrev:Et andet eksempel på Gamification er Føtex og deres guldmærker. Det er jo ikke fordi det føles som et computer spil, men det er ikke det gamification betyder, det er at man tager elementer man kender fra computerspil og bruger det i sin markedsføring.
kblood (3) skrev:Det er så derfor det er noget af det tidligste gamification man kender til. Bare fordi man ikke kendte konceptet dengang betyder ikke det ikke var gamification.
kblood (6) skrev:Det som er anderledes i dag er egentlig mere at det er et anderkendt koncept nu indenfor markedsføring
kblood (9) skrev:Jamen du aner jo ikke hvad du snakker om
kblood (9) skrev:Gamification er blevet noget folk uddanner sig i.
kblood (9) skrev:Gamification er noget man forsker utroligt meget i.
kblood (9) skrev:Igen, bare fordi at Frequent flyer points fandtes lang tid før gamification stopper det jo ikke fra at være gamification.
kblood (9) skrev:At sige det ikke er anerkendt er da helt klart at sige du ikke ved hvad det er.
kblood (9) skrev:Hvis du ikke ved hvad gamification er, hvorfor prøve at debatere om hvad det er
kblood (12) skrev:Det er den eneste del af den side som direkte prøver at modsige at gamification er et rigtigt koncept
kblood (12) skrev:Så at sige det ikke er anerkendt er da godt nok at fiske.
kblood (12) skrev:llers er kritikken jo mest at det ikke bliver brugt korrekt ikke at konceptet ikke eksistere.
Useful (13) skrev:Lige nu argumentere du essentielt for, at et belønningssystem i form af points er en gamification, uanset hvordan det point system fungere. uanset om der er et element af spil inde over, foruden det, at man har "points" som essentielt bare er en møntfod
kblood (14) skrev:Du siger det ikke har noget med gamification at gøre, men hvorfor er det så svært at forstå at folk kan have gjort noget som kunne beskrives på en bestemt måde flere år senere, uden at det blev beskrevet på den måde dengang?
wiki skrev:Game designers like Jon Radoff and Margaret Robertson have also criticized gamification as excluding elements like storytelling and experiences and using simple reward systems in place of true game mechanics
kblood (14) skrev:Det med om det er anerkendt, der gik jeg da ud fra du mente om man så det som et begreb der eksistere og bliver brugt og ikke anerkendt som at man mener det er generelt godt at bruge.
kblood (14) skrev:Og ja, at give point og belønne kunder for at handle samme sted ofte, og give rabatter og bonuser eller et system hvor man opnår højere status ved at købe samme sted mange gange for at få kunder til at være mere loyale, er gamification.
kblood (15) skrev:En anden form for gamification var at Super Brugsen lavede et spil hvor man kunne slå med terninger
kblood (15) skrev:men den anden er også, hvis ikke mere, da noget af det vigtige ved gamification, som jeg ser det, er at det skal opbygge kunde loyalitet og det gjorde terninge spillet ikke specielt godt
kblood (18) skrev:#17 Gamification er ikke at oplevelsen i sig selv skal være et spil, det er at man tager ELEMENTER fra spil.
wiki skrev:Gamification uses an empathy-based approach (such as design thinking) for introducing, transforming and operating a service system that allows players to enter a gameful experience to support value creation for the players and other stakeholders (...) It does not aim at creating a game but offering a gameful experience.
Gamification is still a young practice, especially amongst loyalty marketers
LupusGrey (21) skrev:Nu tror jeg det er svært at finde noget som helst design princip som ikke har kritik. Og jeg ikke hvad kriteriet er for sådan et at blive "anerkendt".
kblood (23) skrev:Altså et af de tidligste eksempler på gamificication er stadigt frequent flyer points. Jeg har givet dig 5 links der alle er enige om at frequent flyer programmet var et tidligt eksempel på gamification. Du har så nul links der siger det IKKE er gamification, og nogle få der siger det er dårlig gamification.
kblood (23) skrev:"Gamification is still a young practice, especially amongst loyalty marketers"
Dette er rigtigt, på den måde at man jo ikke så det som gamification dengang.
kblood (23) skrev:Det er ikke at man overhovedet ikke nogensinde før nu har brugt gamification typer i markedsføring.
kblood (23) skrev:Igen
kblood (23) skrev:Jeg kan jo finde 20 flere links der peger på frequent flyer program som en tidlig brug af gamification.
kblood (23) skrev:Det er ikke specielt tvetydet, så jeg forstår ikke hvorfor du prøver at gøre det tvetydigt
Useful (22) skrev:Gamifictation bliver ikke en anerkendt begreb før der er bare en nogenlunde enighed om hvad det dækker.
LupusGrey (26) skrev:Useful (22) skrev:Gamifictation bliver ikke en anerkendt begreb før der er bare en nogenlunde enighed om hvad det dækker.
Så kender jeg ikke mange design principper som er anerkendte. Men jeg kender en del som bliver brugt af mange til trods for at de alle har deres egen lille version af hvordan man gør det.
LupusGrey (26) skrev:Og hvis jeg kun skulle bruge design principper der var stor consensus omkring så var der godt nok ikke meget jeg kunne bruge.
kblood (27) skrev:Du er godt nok for langt ude. Igen INGEN af de links siger at frequent flyer points IKKE er gamification
kblood (27) skrev:Vi kommer jo ingen vegne her, du vil jo bare være på tværs. Jeg har jo forklaret dig at de links ikke modsiger hinanden
kblood (27) skrev:Hvis denne ene person siger at gamification er en ny praksis, ja så tager han da fejl.
kblood (30) skrev:#29 Underligt nok sprang du over at modsige at en ordbog understøtter at frequent flyers programmet er et meget tidligt eksempel på gamification.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.