mboost-dp1

Mercedes-Benz

Mercedes fremviser el-bil med 526 hk

- Via Automobile - , redigeret af Emil

El-biler bliver lovet en stor fremtid, men det er ikke alle modeller, der ser lige interessante ud. Blandt de, som gør, finder man blandt andet Tesla Roadster, der er en sportsvogn fra Tesla Motors. I den kategori vil Merceds-Benz nu også blande sig.

Navnet er Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell, og som det kan ses på både navn og på billedet til højre, er der tale om en vaskeægte sportsvogn.

Bilen har fire motorer, et til hver hjul, der samlet leverer 526 hestekræfter, hvilket er nok til at accelerere bilen fra 0 til 100 km/t på fire sekunder.

Batterierne kan levere 480 kW, hvilket er noget af det højeste, der er set i en el-bil til dato, hvilket dog kan nå at ændre sig, inden den kommer på markedet. Der er stadig tale om en prototype, men hos Mercedes-Benz håber man på at have en færdig udgave klar om 3-5 år.





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 11:14
Hold nu kæft med de heste :S

min bil har 5 mia heste... hvordan det? jo Heste er en udefinerbar ikke SI standard. der endda er ulovlig at bruge når man sælger biler.

Det hedder KW..

Tak. Vi kommer jo ingen vejne i den her verden hvis vi falder ned på gennemsnittets viden "bare fordi det er de eneste de kan forstå" sålænge man bruger "heste" som betegnelse, vil vi aldrig komme væk fra den

Det samme gælder KG vs Newton når man snakker vægt.

...Noget helt andet er at KW er semi irellevant for den her type biler. Det er NM/omdrejning der tæller.

Mange tak... ^^
Gravatar #2 - ghostface
23. jun. 2010 11:22
Som elbils nørd er det så lækkert at se at bil industrien har forstået hvordan elbilerne skal introduceres og sælges (som i videreudvikles)

Det skal ikke være små mystiske, futuristiske klovnebiler med plads til en mand, hans kone og hans kasse med øl. Det er der ingen investorer der ser en fremtid i.

Det er langt nemmere at finde investorer til et stor, flot, kraftig sportsvogn som ud over at køre stærkt har en acceleration der efterlader oliehakkerne ved startlinjen.

Mere af den slags! Kudos til Mercedes og ikke mindst Tesla corp for at bane vejen.

Hvor mange år tror i der går før vi ser den første el drevne le mans racer? 5år? 10 år?

Da Audi kom med deres diesel racer havde de færreste set det komme.
Gravatar #3 - fastwrite1
23. jun. 2010 11:25
#1 - orv, du har da vist ikke fået din morgenkaffe endnu :-)

Jeg har lært af min far at en hestekraft (der staves med a - med æ er det en celleforandring i din krop - hvis en hest har fået kræft) er den styrke der skal til for at løfte 75 kg 1 meter op i luften på 1 sekund.
Gravatar #4 - myplacedk
23. jun. 2010 11:26
#1
Der er da masser af definitioner af hestekræfter. ;-)

Ved biler bruger man typisk mekanisk eller metrisk:

Metrisk hestekraft = 735,49875 W
Mekanisk hestekraft = 746 W

Der er tradition for hvad man bruger hvor. Men det skal man nok ikke gå så høj op i, for nogle gange bliver der ikke konverteret, andre gange bliver der konverteret to gange osv.

Men hvad vigtigere er: Hvordan måler man det? Snakker vi om hvad der kommer ud af motoreren? Gearkassen? Hjulene?

Mange bruger enheden "brake horsepower", hvor det er motoren det handler om. Dvs. gearkasse, generator osv ikke bliver talt med. Men det siger vel ikke så meget, medmindre det faktisk er motoren det handler om.

TLDR: Der er ikke nogen helt klar definition af hestekræfter, men der er definitioner. Men ja, det ville være fint hvis man kunne gå over til SI-enheder der også.
Gravatar #5 - HenrikH
23. jun. 2010 11:27
Nej, batterierne indeholder ikke 480 kWh, ikke medmindre de pludselig har i hvert fald 10-doblet kapaciteten i forhold til Tesla's store batterier.

De kan levere 480 kW, selvom det nok er i et ret begrænset tidsrum. Hvis de indeholdte 480 kWh, kunne bilen tilbagelægge en 4000 km i hvert fald, på en opladning -_-

Ja, rettelse er indsendt -_-

Men som #1 siger, så giver det ingen mening at måle en elbil i hestekræfter, moment/torque giver langt mere mening.
Gravatar #6 - Grisk
23. jun. 2010 11:31
mm shinny doors ..

tror dog der vil gå mere en 10 år inden vi ser el drevne le mans racer, da der nok er et optanknings problem som de skal havde løst og hvor langtid en el bil kan køre med de hastigheder der bliver gjort.
Gravatar #7 - Mort
23. jun. 2010 11:31
#2 Jeg er helt uenig. Jeg er også tilhænger af elbiler, men mener i stedet at der skal satses på den almindelige forbruger. Det vil sige at man som minimum skal kunne køre 130 km/t i den og kunne køre 100 km på en opladning, så almindelige mennesker kan bruge den.

Det er fint nok at lave superbiler, men superbiler bliver solgt i så begrænset antal at det ikke er nok til at drive udviklingen fremad og sætte prisen ned på de almindelige elbiler.

Alle de elbiler jeg har set være tilgængelige i Danmark har enten været meget dyre eller ikke kunnet køre 110 km/t - Hvilket betyder at almindelige mennesker ikke kan bruge dem til at erstatte deres almindelige benzinbil.
Gravatar #8 - CaTTeN
23. jun. 2010 11:35
http://www.teslamotors.com/models/ <-- tesla laver altså mere end bare en Roadster, har selv kigget en del på deres Model S :D
Gravatar #9 - Keeper32
23. jun. 2010 11:41
CaTTeN (8) skrev:
http://www.teslamotors.com/models/ <-- tesla laver altså mere end bare en Roadster, har selv kigget en del på deres Model S :D

Den er sku flot den S'er.
Gravatar #10 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 11:43
Gravatar #11 - HenrikH
23. jun. 2010 11:44
#8 og 9: ChoosEV har planer om at inkludere den i deres leasing-flåde fra 2012 ;-)

Gravatar #12 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 11:46
Vi har slet ikke infrastrukturen til elbiler endnu.

næ du... mulig atomkraft.
Gravatar #13 - Cloud02
23. jun. 2010 11:46
Mort (7) skrev:
#2 Jeg er helt uenig. Jeg er også tilhænger af elbiler, men mener i stedet at der skal satses på den almindelige forbruger. Det vil sige at man som minimum skal kunne køre 130 km/t i den og kunne køre 100 km på en opladning, så almindelige mennesker kan bruge den.

Det er fint nok at lave superbiler, men superbiler bliver solgt i så begrænset antal at det ikke er nok til at drive udviklingen fremad og sætte prisen ned på de almindelige elbiler.

Alle de elbiler jeg har set være tilgængelige i Danmark har enten været meget dyre eller ikke kunnet køre 110 km/t - Hvilket betyder at almindelige mennesker ikke kan bruge dem til at erstatte deres almindelige benzinbil.

Næste generation af elbiler som kommer i slutningen af dette år eller 2011 opfylder dine kriterier.

Fiat 500e kan køre 115 km/t og 140 km/opladning.
Renault Fluence ZE kan køre 130 km/t og 160 km/opladning
Gravatar #14 - flxone
23. jun. 2010 11:48
Mort (7) skrev:
#2 Jeg er helt uenig. Jeg er også tilhænger af elbiler, men mener i stedet at der skal satses på den almindelige forbruger. Det vil sige at man som minimum skal kunne køre 130 km/t i den og kunne køre 100 km på en opladning, så almindelige mennesker kan bruge den.

Det er fint nok at lave superbiler, men superbiler bliver solgt i så begrænset antal at det ikke er nok til at drive udviklingen fremad og sætte prisen ned på de almindelige elbiler.

Alle de elbiler jeg har set være tilgængelige i Danmark har enten været meget dyre eller ikke kunnet køre 110 km/t - Hvilket betyder at almindelige mennesker ikke kan bruge dem til at erstatte deres almindelige benzinbil.


Klart der skal satses på praktiske biler der faktisk kan bruges af almindelige mennesker, men jeg tror #2 er inde på, at man kan ikke blive ved med at bygge Fiat Multipla-lignende små grimme kasser og udelukkende bruge som salgsargument at de er grønne. Så kan man køre rundt i en grim bil og redde verden.
Industrien er nødt til at lave el-biler der performer BEDRE end benzin-biler. Og sælge dem på DEN baggrund. Så må de gerne være praktiske for min skyld.
Gravatar #15 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 11:52
"Hybrid" er vejen.

en lille benzin/diesel motor der generere strøm til elmotoren der træker bilen :)

Lidt ligesom Volt.. det skal bare ikke være en stor motor som den har. men en bedre mere energieffektiv
Gravatar #16 - Mort
23. jun. 2010 11:55
#15: Der er ingen afgiftsfritagelse for hybridbiler. Grunden til at elbiler er så attraktive i Danmark er at der ingen afgift er på dem.

Hvor meget infrastruktur mener du lige der er nødvendig ? For mig vil en stikkontakt, hvor jeg bor, kunne løse mit infrastruktur problem. Jeg har ikke noget behov for at køre længere end jeg kan nå på en opladning alligevel og sådan tror jeg at mange af bilbrugerne har det.
Gravatar #17 - HenrikH
23. jun. 2010 12:00
#16: Problemet der vil være dem der bor i lejlighed, uden egen parkeringsplads.

Hvis du ikke lige kan få en plads hvor du kan lade, så tager du bare bussen på arbejde næste dag? Eller?

Derudover, så skal der ekstra elkabler ned, såfremt der kommer bare et par håndfulde elbiler i en del områder.

Sådanne et 3-faset kabel, som kan lade en Model S op på en håndfuld timer, det er ikke lige dit almindelige forlænger-stik (og nu snakker vi slet ikke om de der gale finner, som har en tosset ide om lynladning ved 600 A -_-)
Gravatar #18 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 12:01
Så hvordan med alle dem der bor i byen der ikke har adgang til strøm?

oh
HenrikH (17) skrev:
#16: Problemet der vil være dem der bor i lejlighed, uden egen parkeringsplads.
Gravatar #19 - Style
23. jun. 2010 12:18
@Mort (#7&16):

Man skal sælge drømme og ikke produkter.

Derfor producerer de ikke de grimme hybrid biler med hang til latterlige, futuristiske designs.

'I have a dream'..
Gravatar #20 - Cloud02
23. jun. 2010 12:27
SlettetBruger (15) skrev:
en lille benzin/diesel motor der generere strøm til elmotoren der træker bilen :)

Undskyld, men det er da noget af det mest hjernedøde jeg har hørt.
Du vil bruge en forbrændingsmotor til at oplade en elmotor, fremfor at drive bilen.
Infrastrukturen der kræves er ikke andet end et par skiftestationer på størrelse med en vaskehal.
1½ minut til at skifte + 2 minutter for langsomme folk skal ind og ud.
For at forbedre trafikflow skal et RFID/chip interface sikre at betaling ikke foregår på stationen men som en PBS-agtig ordning.
Gravatar #21 - myplacedk
23. jun. 2010 12:30
Cloud02 (20) skrev:
Undskyld, men det er da noget af det mest hjernedøde jeg har hørt.

Der er ellers noget der bliver brugt mange andre steder, og så vidt jeg ved er der personbiler på gaden i dag som fungerer på den måde.

Det har blandt andet den fordel, at forbrændingsmotoren kan køre med en bestemt omdrejningshastighed.
En typisk bilmotor er optimeret til at yde godt i et stort område. Alternativt kan man lave en motor som yder bedre i et meget smalt område, men ret dårligt ved enhver anden hastighed.

Men når det er sagten, så havde jeg næsten lyst til at rate "irrelevant", da det (alt efter synsvinkel)) ikke har så meget med en elbil at gøre.
Gravatar #22 - HenrikH
23. jun. 2010 12:59
#21: Det er sådan nogle hybridbiler fungerer. Problemet er bare her, at du skal have en benzinmotor, en (eller flere) elmotor(er) og batteri.

Benzinmotor oplader batteri, som driver elmotor(er).

Det er da meget fint på papiret, at man så kan køre elmotoren mere effektivt, men du har øget vægt på bilen, samt tab i batteriet. Så slutresultatet er ikke meget fra en effektiv benzinmotor ;-) Og slet ikke i nærheden af ren el.

Fordelen ved elbiler, er at el kan produceres på mange måder, hvorimod benzin skal hentes op af jorden og brændes. Hvis vi i Danmark kørte ALT med el, så ville det være ufatteligt meget lettere at omstille fra en brændselstype til en anden. For i stedet for at skulle ændre 1 million bilers motor, skulle vi ændre 10 kraftværkers.

Jo, vi kan lave biobrændsler til bilerne, men disse er brugt mere effektivt i større værker, for derefter at oplade elbiler. Det giver simpelthen en bedre ydelse, totalt set.

*Undrer sig over hvordan indlægget rendte så meget ud af en tangent -_-*
Gravatar #23 - angelenglen
23. jun. 2010 13:00
Jeg undrer mig over at der ikke skrives noget om hvor langt den kan køre på en opladning, eller hvor længe det tager at lade den op.

Det er efter min mening to af de vigtigste oplysninger overhovedet for el-biler som de er nu.

Hvad nytter det at en bil har 4000 hk eller kan gøre 300 km/t, hvis den kun kan køre 5 minutter ad gangen, eller skal bruge 30 timer på at lade op?
Gravatar #24 - Orange
23. jun. 2010 13:05
SlettetBruger (18) skrev:
Så hvordan med alle dem der bor i byen der ikke har adgang til strøm?


Ja det der elektricitet er bare så svært at få fat i, i modsætning til benzin og diesel som alle har stående hjemme på hylderne. Det ville være fuldstændig umuligt forestille sig noget infrastruktur, der nemt kunne transportere elektricitet rundt.
#25 - 23. jun. 2010 13:06
HenrikH (17) skrev:
#16: Problemet der vil være dem der bor i lejlighed, uden egen parkeringsplads.


Flere af de virksomheder jeg har været på besøg ved, har fået eller lovet at monteret kraftstik på parkeringspladsen så de ansatte kan lade bilen op imens de arbejder....

Har også set det i regional nyhederne, hvor jeg tror det var kommunen som gav deres ansatte strøm kvit og frit(dog kun til at lade el-biler op med :-P).

Lige meget hvad så tror jeg de fleste arbejdspladser vil tilbyde det hvis de ansatte selv betalte for det.


For laaaang tid siden da jeg gik i folkeskole var der da også 2 lærer som kørte Ellert(nasty thing), og de fik også ladet deres op på skolen...

Så det behøver ikke nødvendigvis at blive et problem for folk der bor i lejlighed..


Jeg håber dog stadig på at kunne købe en Gaia-Wind husstandsmøller til at lade en evt. el-bil op.
Gravatar #26 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 13:08
#20

En benzinmotor der bliver konfigureret til at køre ved én bestemt hastighed konstant kan komme til at fungere MEGET mere effektivt end hvis man brugte den til at drive bilen.

Fordelen er at det tager 1 min at tanke en benzintank op :)
Gravatar #27 - Cloud02
23. jun. 2010 13:10
myplacedk (21) skrev:
Der er ellers noget der bliver brugt mange andre steder, og så vidt jeg ved er der personbiler på gaden i dag som fungerer på den måde.


SlettetBruger (26) skrev:
#20

En benzinmotor der bliver konfigureret til at køre ved én bestemt hastighed konstant kan komme til at fungere MEGET mere effektivt end hvis man brugte den til at drive bilen.

Fordelen er at det tager 1 min at tanke en benzintank op :)

Jeg var ellers overbevist om at hybrid biler også skulle lades op, men det ser ikke ud til at være tilfældet.
Jeg tier stille igen.
Gravatar #28 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 13:11
kommer måske an på bilen ^^ Volt skal svjv ikke. heller ikke Hondas nye maskine
Gravatar #29 - Dichaelen
23. jun. 2010 13:12
#1
Hvad er det for en gang pis at lukke ud? Går du i 1. g? eller?

Overordnet set så er: hk = moment * RPM * konstant.
Der er altså en (tilnærmet) lineær sammenhæng. De forskellige variationer mellem e.g. mekanisk effekt og elektrisk effekt skal findes dybere i teorien, men relatere til konstanten.

Generelt kan jo siges at det kræver flere omdrejninger for samme effekt for lavere moment, men det er et gearingsspørgsmål og det er nu og engang det udførte arbejde, der flytter bilen - som kan afledes af hk og selvfølgelig også SI-enheden Watt.
Gravatar #30 - NicolajGjol
23. jun. 2010 13:12
SlettetBruger (1) skrev:
Hold nu kæft med de heste :S

min bil har 5 mia heste... hvordan det? jo Heste er en udefinerbar ikke SI standard. der endda er ulovlig at bruge når man sælger biler.

Det hedder KW..

Tak. Vi kommer jo ingen vejne i den her verden hvis vi falder ned på gennemsnittets viden "bare fordi det er de eneste de kan forstå" sålænge man bruger "heste" som betegnelse, vil vi aldrig komme væk fra den

Det samme gælder KG vs Newton når man snakker vægt.

...Noget helt andet er at KW er semi irellevant for den her type biler. Det er NM/omdrejning der tæller.

Mange tak... ^^


Når du nu brokker dig over folks viden så kan det være en god idé at åbne skolebogen selv!
Det hedder nemlig kW og kg! Og hvad en NM er for noget er heller ikke helt nemt at finde ud af, N er jo godt nok Newton men M er Mega...
Gravatar #31 - sajon
23. jun. 2010 13:36
Den der Tesla S er jo superfix og hvis den kommer til at stå til ~300.000 DK så melder jeg mig straks under fanerne til at skulle have en.

Lade stationer skal nok komme hvis der er nok der har det, Nu arbejder jeg ved et elselskab og jeg er sikker på de hellere end gerne vil tilbyde en eller anden form for løsning til os hvis vi komme i sådanne biler.

de forskellige tankstationer osv vil helt sikkert også følge udviklingen hvis den går den rigtige vej, sådan en opladning for 150kr og så videre på landevejen igen efter 45 min jeg er helt sikkert på det nok skal komme og især hvis bilerne ser ud som Tesla s.

/Sajon
Gravatar #32 - Major-pepper-pants
23. jun. 2010 13:40
#30

Petitesse. Folk roder rundt i disse forkortelser af begreber.

Fx så er "m" både et udtryk for meter, men også for mili.

Væn dig til det..

OT:

Er spændt på når/hvis der er kommet mange el-biler på de danske veje, hvor stor afgift staten på pålægger dem.
For er 100% sikker på at hvis vi alle kører i el-biler, og dermed ingen i konventionelle biler, så BLIVER der lagt afgift på dem.
Gravatar #33 - myplacedk
23. jun. 2010 13:40
Angelenglen (23) skrev:
Jeg var ellers overbevist om at hybrid biler også skulle lades op, men det ser ikke ud til at være tilfældet.
Jeg tier stille igen.

Toyota Prius var vist en af de første mainstream hybrid-biler, og der var en del som kritiserede at man ikke kunne lade den op.

Nogle valgte selv at modificere bilen så den kunne lade om natten. Nogle tilføjede enda selv flere batterier. De kunne opnå nogle vilde l/100km ud af det, da nogle stort set kørte på ren el. :-P
Gravatar #34 - mute
23. jun. 2010 13:46
nej nej det går sku ikke at vente 45 min på en opladning, du bytter dit batteri til et opladet og så er du afsted på 2 minutter, så kan de sku lade batterierne op til den næste and so on and so forth..
#35 - 23. jun. 2010 13:50
Major-pepper-pants (32) skrev:
Er spændt på når/hvis der er kommet mange el-biler på de danske veje, hvor stor afgift staten på pålægger dem.
For er 100% sikker på at hvis vi alle kører i el-biler, og dermed ingen i konventionelle biler, så BLIVER der lagt afgift på dem.


Det sker vel allerede i 2012(eller 2015, satte mig aldrig ind i de nye bestemmelser) når elbilernes tidsbegrænset afgiftsfrihed ophøre...

Kunne ikke forestille mig at der ville være voldsom mange elbiler på det tidspunkt(ift. alm. biler) så man kunne da håbe på at de startede med en lempelig ordning.

Noget med at afgiften er baseret på den reelle udledning, men alle folk med husstandsvindmøller får afgiftsfrihed :-P
Gravatar #36 - myplacedk
23. jun. 2010 13:51
#34
Til bil nummer to kan jeg ikke se problemet. Den kører ikke mere end max 40 km om dagen (uden over når vi vælger den bare for at få kørt nogle km i den), og så har den hele natten til at lade i.
Gravatar #37 - Niversen
23. jun. 2010 14:09
#34 det kommer an på hvor langt de kan køre pr opladning, men 40 min er ikke så slemt igen...
nu hvor witricity er lidt mere end en fix ide, så ville det være fedt at få placeret nogle standere på parkeringspladser osv. Hvis der står en stander ved alle de steder man parkerede, ville man aldrig skulle bekymre sig om hvor er der en tank...

her snakker jeg ikke om hvem som skal betale for herligheden, men at med nuværende teknologi kan man faktisk lave det.
men det bliver dyrt at få igang... og der er mange ændringer og folk med penge som er imod disse ændringer så længe der stadig er olie at hente
Gravatar #38 - HenrikH
23. jun. 2010 14:09
#35: Det er 2015.

SlettetBruger (28) skrev:
kommer måske an på bilen ^^ Volt skal svjv ikke.

Volt er en plug-in hybrid, så jo, den kan oplades om natten og så køre de første 40 km på el.
sajon (31) skrev:
Den der Tesla S er jo superfix og hvis den kommer til at stå til ~300.000 DK så melder jeg mig straks under fanerne til at skulle have en.

Well, basispris for 160 mil modellen er 50k USD. Så med told og moms, så kommer den i hvert fald ikke under 400K danske sansynligvis :-(
Gravatar #39 - OxxY
23. jun. 2010 14:22
http://ing.dk/artikel/99507-dansk-elbil-med-smaek-... i skal bare have sådan en her :)
Gravatar #40 - TKB
23. jun. 2010 14:51
Drop nu de blær biler, men åbenbart det eneste de kan bygge.
Jeg har brug for en bil der kan køre 4-500km pr. tankning, kan slæbe min. 2000kg på trailer have plads til min 5 personer og ikke tager længere en max 5 at tanke op. Den skal have en leve tid på min 15 år UDEN at skifte batteri og have en max pris på 200.000 fra ny.

Se den dag de kan levere det så har elbiler en fremtid indtil da er det tåbelige luftkasteller..

#41 - 23. jun. 2010 14:55
oxxy (39) skrev:
http://ing.dk/artikel/99507-dansk-elbil-med-smaek-i-koerer-350-kilometer-paa-en-opladning i skal bare have sådan en her :)


Så er det kun fordi du ikke kender knold og tot aka. bagmændene....
Gravatar #42 - knasknaz
23. jun. 2010 16:17
Elbiler til den almindelige forbruger skal nok komme, men først skal elbilernes rygte som slappe langsomme upraktiske plastictingeser altså lige væk. Og en super-sej sportsvogn er nu engang den bedste showcase. Kan man bygge sådan en, kan man også bygge en familiebil.
Gravatar #43 - myplacedk
23. jun. 2010 17:06
TKB (40) skrev:
Se den dag de kan levere det så har elbiler en fremtid indtil da er det tåbelige luftkasteller..

Ja, for ingen har andre behov. *suk*
Gravatar #44 - terracide
23. jun. 2010 17:54
Alle de indlæg og ingen har endnu kommenteret på hvor store miljø svin batterier er?
Fuck fossile brændstoffer, de blegner ved siden af indholdet i batterier...
Gravatar #45 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 18:03
#44 men hvis batterierne og indholdet ikke bliver kastet i grøften gør det vel intet?
Gravatar #46 - terracide
23. jun. 2010 18:11
#45:
Kig på det store billede..hvor er den relle besparelse henne, når batteriene skal "afhændes" til store omkostninger?
Gravatar #47 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 18:32
Og så længe vi har kulkraft så er det ligemeget
Gravatar #48 - terracide
23. jun. 2010 20:03
#47:
Du burde nok kigge på de materialer der er i batterie...CO2 er ikke en forurening...medmindre du vil postulere at du forurener hver gang du udånder?
Gravatar #49 - Slettet Bruger [2113199524]
23. jun. 2010 20:13
No no. jeg tænker mere på radioaktiv forurening :)

Gravatar #50 - terracide
23. jun. 2010 20:19
#49:
google baggrundsstråling....
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login