mboost-dp1

Linux

Linux-emulator i browseren med javascript

- Via Bellard.org - , redigeret af Emil , indsendt af Montago.NET

Fabrice Bellard har lavet en ren browserbaseret Linux-emulator, der hardwaremæssigt emulerer en 32 bit x86 CPU, 8259 Programmable Interrupt Controller, 8254 Programmable Interrupt Timer og en 16450 UART.

Emulatoren er skrevet i javascript ved brug af Typed Arrays, hvorfor der kræves en nyere browser. Bellard har selv testet emulatoren med Firefox 4 og Chrome 11 på Linux, Windows og Mac, men generelt kræver emulatoren bare en browser med en hurtig javascript-motor for at fungere fornuftigt.

Selve CPU-emuleringen har dog visse begrænsninger, for at det har været muligt at bruge en “nyere” version af Linux-kernen (2.6.20).

Emulatoren kan testes her.





Gå til bund
Gravatar #51 - Emil Melgaard
18. maj 2011 18:50
gnarfsan (49) skrev:
Hmmm, det virker på min mobil :-)
(Jeg kan dog ikke bruge det, for keyboardet popper ikke op.)


Jeg kan åbne keyboardet ved at holde menu-knappen inde, men den kan ikke registrere andre tastetryk end Enter.

Interessant at det virker i Firefox med ikke i den indbyggede browser i Android (Chrome?).
Gravatar #52 - jugger
18. maj 2011 18:55
@51 - Android embedded browser er normalt naseret på WebKit ikke ? ... Som Chrome også bruger...

http://en.wikipedia.org/wiki/WebKit
Gravatar #53 - gnarfsan
18. maj 2011 19:06
Emil Melgaard (51) skrev:
Interessant at det virker i Firefox med ikke i den indbyggede browser i Android (Chrome?).

Det er rigtigt. Jeg får en fejlmelding om at w3c arrays ikke understøttes.

Det virker med at poppe keyboardet frem vha. menuen, dog.
Gravatar #54 - Windcape
18. maj 2011 19:29
#50

Ja, det er super dejligt ikke at kende forskel på folders og filer, uden at lave en listing med typer :p

Oh wait...
Gravatar #55 - Daniel-Dane
18. maj 2011 19:36
gnarfsan (49) skrev:
Hmmm, det virker på min mobil :-)
(Jeg kan dog ikke bruge det, for keyboardet popper ikke op.)
Kan du ikke tvinge det frem? Det kan jeg på iDroid. Hmm. Nvm, du har vist løst det i #53.
Gravatar #56 - Hubert
18. maj 2011 20:43
Windcape (54) skrev:
#50

Ja, det er super dejligt ikke at kende forskel på folders og filer, uden at lave en listing med typer :p

Oh wait...


Det er ikke nok at du kan få dem i forskellige farver..?
Gravatar #57 - NeoNmaN
18. maj 2011 21:27
Hmmm ganske nice, og ( rm -rf / ) virker endag på den, den fucker hele systemet op! ginialt ^^ så fik jeg da lige 10sec til at gå med det her til aften.
Gravatar #58 - onetreehell
18. maj 2011 21:47
tbdaugaard (50) skrev:
Og hvorfor ville du dog læse README filer med forskellige editors/readers? De er forhåbentligt plain-text alle sammen. Og hvis ikke, så ved jeg at 'less' brokker sig svært hvis du forsøger at åbne en fil, der ikke er plain-text. Ditto med vim.

Både less og vim kan åbne binære filer. Vim er endda "god" til det.

@Windcape
Kan du ikke lade være med at sætte din uvidenhed om unix filsystemet på display? Det er mega-irrelevant og bare pinligt...
Gravatar #59 - Windcape
18. maj 2011 22:06
#58

Du kan jo prøve at pege ud hvad der er forkert. Og du vil finde at der ikke er noget.
Gravatar #60 - dub
18. maj 2011 22:39
Windcape (59) skrev:
Du kan jo prøve at pege ud hvad der er forkert. Og du vil finde at der ikke er noget.

Windcape (12) skrev:
Lettere offtopic, men Unix/Linux bruger ikke extensions, men bestemmer typen af indhold ud fra headeren af filer. (Hvilket resultere i en masse problemer, men det er en anden diskus
Kun problemer i dit hoved.

Windcape (12) skrev:

Lettere offtopic, men Unix/Linux bruger ikke extensions, men bestemmer typen af indhold ud fra headeren af filer. (Hvilket resultere i en masse problemer, men det er en anden diskussi
*NiX kan også bruge extensions.

Windcape (19) skrev:
Jeg synes faktisk det er underligt at Linux brugere som dig selv, ikke ser fordelen i at kunne lave per-extension default-app assignments.
Det kan man godt.

Windcape (21) skrev:
Således kan jeg på Linux lave f.eks. en .odf fil, som faktisk er et executable, og dermed åbner du hvad du tror er et sikkert dokument, faktisk et ondsindet program.
Windows gemmer .exe for brugeren så der har du samme problem.

Windcape (24) skrev:
Måske ikke det store, men stadigvæk lidt.

Nej

Windcape (27) skrev:
#26

Rigtigt, det kan man. Men forskellen er stadigvæk at Windows bruger et index på fil-extensions, og ikke meta-data til at bestemme hvordan filer skal åbnes.

Hvilket vil sige at en .odf fil vil åbnes OpenOffice, ikke som en Win32 App.
Flere har prøvet at åbne på .odf fil i Linux og den bliver, ligesom Windows, åbnet i OpenOffice. File extentions er DOS svar på metadata.

Windcape (43) skrev:
Folk er enig i at det ikke er nok at mappe apps til mimetype, men at extensions også er nødvendige.
Nej. Extentions kan bruges men er langt fra nødvendig.

Windcape (45) skrev:
Men du lever vel som myplacedk og de andre hippier, stadigvæk i 60erne, hvor i tror der kun er plaintekst og en slags binære filer :p
Siger du der tror at 8.3 var den perfekte løsning

Windcape (54) skrev:
Ja, det er super dejligt ikke at kende forskel på folders og filer, uden at lave en listing med typer :p

Oh wait...
Forkert på så mange måder at det burde være forbudt at skrive det.

Men du rider perfekt igennem denne tråd.
Gravatar #61 - Windcape
18. maj 2011 22:56
Og #60 giver grund til at den højeste markedsandel af Linux til desktop i hele verden er 6,33%. Og i Danmark, hvor folk faktisk har råd til at betale for kvalitets software, er det sølle 0.9% som bruger Linux.

*claps*
Gravatar #62 - dub
18. maj 2011 23:10
Windcape (61) skrev:
Og #60 giver grund til at den højeste markedsandel af Linux til desktop i hele verden er 6,33%. Og i Danmark, hvor folk faktisk har råd til at betale for kvalitets software, er det sølle 0.9% som bruger Linux.

*claps*
Hvordan? Jeg bruger OS X og det må betyde at jeg har råd til at betale for Apple "overpris" men hvordan beviser det at alt det bullshit du har sagt er rigtigt? Du er klar over at WinDos er det eneste system hvor file extentions er gud, ik?
Gravatar #63 - tachylatus
19. maj 2011 09:15
@Windcape
Dine kommentarer er jo fuldstændig irrelevante.
Du aner tilsyneladende ikke en kæft om Linux og bliver ved med at snakke udenom og komme med mere bullshit.
Som #60 skriver virker file extensions fint i Linux, så du kan godt pakke sammen og skride hjem til troll cave, fan-boy.
End of discussion!

[ontopic]
Tænk sig at han kan skrive en hel x86 emulator på under 6000 linjer kode?! Det er sgu imponerende. (download cpux86.js og indsæt linjeskift efter ;, { og })
Lader til at være en rimelig hardcore hacker. Har bl.a. vundet International Obfuscated C Code Contest og skrevet flere compilere i tidens løb.
Som han selv skriver under Technical Notes er emulatoren egentlig bare lavet for sjov, men med lidt udvikling kunne den måske bruges til benchmarking, afvikling af x86 libraries i browseren og måske ældre DOS spil.
Gravatar #64 - ty
19. maj 2011 10:33
formaterer man webserveren, hvis man udsteder en format-kommando?
Gravatar #65 - myplacedk
19. maj 2011 10:46
#64
I tilfælde af at det ikke er en joke:

Alt hvad du gør i den virtuelle maskine, påvirker kun den virtuelle maskine. (Den understøtter ikke netværk.) Og den eksisterer kun i hukommelsen i din browser, og forsvinder når du forlader siden.

Dvs. du kan gøre lige hvad du vil i den virtuelle maskine, den forsvinder alligevel når du fx. reloader siden.

Det er ikke meget anderledes end at skrive noget i Notepad, og så lukke uden at gemme.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login