mboost-dp1

Blizzard Entertainment

Kunstigt intelligente AlphaStar vinder over professionelle i “StarCraft II”

- Via engadget - , indsendt af mrtb

Google-ejet AI slår mennesker i Blizzard-spillet “StarCraft II”.

DeepMind, der er ejet af Google, arbejder med kunstig intelligens. Og det gør de godt.

Det beviste den kunstigt intelligente AlphaStar, som udfordrede TLO og MaNa i “StarCraft II”.

TLO og MaNa er begge mennesker og professionelle “StarCraft II”-spillere, men tabte alligevel til AlphaStar.

De 10 første kampe endte med sejr til AlphaStar, inden MaNa vandt en kamp for menneskene.





Gå til bund
Gravatar #1 - ToFFo
25. jan. 2019 09:39
I, for one, welcome our robot overlords!
Gravatar #2 - CBM
25. jan. 2019 09:45
ToFFo (1) skrev:
I, for one, welcome our robot overlords!

AlphaStar: I can't let you do that Toffo...

Drop the white flag, you have 10 seconds to comply...
Gravatar #3 - mrtb
25. jan. 2019 10:09
Jeg havde ikke regnet med at computeren ville være så dygtig allerede.
Nu har jeg set flere af kampene, og det er for det meste nogle meget menneskelige træk den laver, bare udført med større præcision og mindre fejl.
Det giver selvfølgelig lidt sig selv, når robotten er lavet ved at bruge reinforcement learning, men det er stadig imponerende at se det i aktion.

Også meget sjovt at robotten finder på sine egne træk. Den valgte i alle tilfælde at lave flere workers i forhold til hvad et menneske normalt ville, hvilket ser ud til faktisk at kunne give en taktisk fordel.
Gravatar #4 - CBM
25. jan. 2019 10:43
#3: det er ikke sikkert at en menneskelig spiller kunne overskue så mange workers samtidigt
Gravatar #5 - Winnick
25. jan. 2019 10:49
mrtb (3) skrev:

Nu har jeg set flere af kampene, og det er for det meste nogle meget menneskelige træk den laver, bare udført med større præcision og mindre fejl.


Hvordan definerer du menneskelige træk i StarCraft? :-)
Gravatar #6 - mrtb
25. jan. 2019 11:11
CBM (4) skrev:
#3: det er ikke sikkert at en menneskelig spiller kunne overskue så mange workers samtidigt


Det er lige så meget en afvejning af hvor mange mineraler de kan hive ind pr. hovedbygning. Den normale konsensus er 18 workers (så vidt jeg lige husker), fordi man får meget lidt ekstra income af at have flere. Computeren viser dog at der måske kan være en taktisk fordel ift. at du kan miste nogle stykker eller bruge dem til scouting, uden at det gør ondt på din økonomi.

Winnick (5) skrev:
Hvordan definerer du menneskelige træk i StarCraft? :-)

Mest ud fra at der er en generel overordnet strategi bag de træk der bliver udført.
Computeren ser også kun ud til at lave meget få af de her træk, hvor den ikke rigtig kan træffe en beslutning, og derfor bare kører nogle units frem og tilbage i det samme mønster.
Det er nok bare fordi jeg har set andre AIer trænet til at spille sådan noget som Mario, hvor den laver mange underlige moves, og udnytter mekanismer/fejl i spillet. Det er dog selvfølgelig også opnået ved en anden form for oplæring.
Gravatar #7 - udenrigsministeren
25. jan. 2019 13:31
... og for få måneder siden bragte DR denne artikel: https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/derfor-v...

Udfaldet skal tages med forbehold - men derfor er det da stadig interessant at bevidne (og være en del af) den hastige udvikling.
Gravatar #8 - graynote
26. jan. 2019 07:23
udenrigsministeren (7) skrev:
... og for få måneder siden bragte DR denne artikel: https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/derfor-v...

Udfaldet skal tages med forbehold - men derfor er det da stadig interessant at bevidne (og være en del af) den hastige udvikling.


Skægt!

Jeg har lige mailet journalisten og foreslået, at han laver et opfølgende interview/en opfølgende artikel.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login