mboost-dp1

Ford
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
"Forskere ved University of Utah har gennemført en test hvor de kiggede på et problem, der ofte nævnes i pressen, folks evne til at køre bil og tale i mobiltelefon på samme tid."
Synes da der er lidt stor forskel på at snakke i mobil mens man kører, og så det at side og ligefrem taste diverse tal ind i et calculator program på mobilen, hvor man skal side og se om man har tastet rigtigt mens man kører.
Synes da der er lidt stor forskel på at snakke i mobil mens man kører, og så det at side og ligefrem taste diverse tal ind i et calculator program på mobilen, hvor man skal side og se om man har tastet rigtigt mens man kører.
sysadm (1) skrev:Synes da der er lidt stor forskel på at snakke i mobil mens man kører, og så det at side og ligefrem taste diverse tal ind i et calculator program på mobilen, hvor man skal side og se om man har tastet rigtigt mens man kører.
Øhhh, man KAN altså godt regne i hovedet. ;-)
jeg vil modificere #1s udsagn og sige:
Der er forskel på:
at køre bil (hvor der kan opstå potentielt farlige situationer som følge af uopmærksomhed) og samtidigt regne tal i hovedet
og
at sidde i word, excel OG spille 7kabale samtidigt mens du snakker med folk..
Der er forskel på:
at køre bil (hvor der kan opstå potentielt farlige situationer som følge af uopmærksomhed) og samtidigt regne tal i hovedet
og
at sidde i word, excel OG spille 7kabale samtidigt mens du snakker med folk..
Fra kilde:
"For the distraction, the subjects were given a cell phone that was used to administer an audible version of the OSPAN memory task. OSPAN involves a series of simple true/false math problems (a sample: is (3/1) -1 = 2?), interspersed with words. The subjects are asked to answer the math questions as they appear, and then recall the words in order once anywhere from two to five instances were presented"
Altså skulle de ikke taste noget :)
"For the distraction, the subjects were given a cell phone that was used to administer an audible version of the OSPAN memory task. OSPAN involves a series of simple true/false math problems (a sample: is (3/1) -1 = 2?), interspersed with words. The subjects are asked to answer the math questions as they appear, and then recall the words in order once anywhere from two to five instances were presented"
Altså skulle de ikke taste noget :)
sysadm (3) skrev:#2
Ja, men det var jo ikke det testen gik ud på de skulle?
Jo
Den her test blev foretaget i DK flere år siden :S hvor de skulle svare på regnestykker mens de kørte på en bane hvor der pludselig blev kastet en dukke ud på vejen foran bilen.
Nogen opdagede ikke engang at det sagde skraldebum. Nogen klarede sig bedre end andre.
Eneste nyhed her er at det er et universitet der har gjort det.
Det bemærkelsesværdige er, at skal folk selv vurdere hvor gode de er til multitasking, så vil langt flere mene de kan det uden problemer, hvilket kan blive farligt at tro.
Er da ikke bemærkelsesværdigt. Nu kan jeg desværre ikke huske fænomenet, men stort set alle tror de kan en helt masse, hvoraf det kun er en lille procentdel der egentlig er sand. Heldigvis findes der mennesker der er kloge nok til at kende deres egne begrænsninger, men de er vist i mindretal.
(Nogen der ved hvad det er jeg snakker om? Læste ved lægen engang at et studie havde fundet, at dumme følte sig kloge, og kloge følte sig dumme, fordi de sidstnævnte kendte til hvad de ikke ved, hvoraf de første ikke har nogen anelse om deres uvidenhed)
Har ikke det store problem med folk der snakker i bilen. Sålænge de holder sig fra at hyggesnakke ^^
1. Brug headset eller håndfri/højtaler
2. Gør det kort
3. Lad vær med at køre helt op bag i mig når du ved at en telefonsamtale nok skal lægge nogen Milisekunder til din reaktionstid.
1. Brug headset eller håndfri/højtaler
2. Gør det kort
3. Lad vær med at køre helt op bag i mig når du ved at en telefonsamtale nok skal lægge nogen Milisekunder til din reaktionstid.
ipwn (14) skrev:Er da ikke bemærkelsesværdigt. Nu kan jeg desværre ikke huske fænomenet, men stort set alle tror de kan en helt masse, hvoraf det kun er en lille procentdel der egentlig er sand. Heldigvis findes der mennesker der er kloge nok til at kende deres egne begrænsninger, men de er vist i mindretal.
(Nogen der ved hvad det er jeg snakker om? Læste ved lægen engang at et studie havde fundet, at dumme følte sig kloge, og kloge følte sig dumme, fordi de sidstnævnte kendte til hvad de ikke ved, hvoraf de første ikke har nogen anelse om deres uvidenhed)
Det er vel en ret klassisk problemstilling: "the more you know, the more you realise you don't know"
I psykologi beskrives det med begreberne 'optimism bias' eller 'positive illusion''
Jeg vil da mene der er enorm forskel på at skulle sidde og løse matematik opgaver og så få et opkald med beskeden. "Hej skat, tar du ikke lige en liter mælk med hjem", "Hvornår regner du med at ankomme" eller lignende trivialiteter, som ingen tanke aktivitet kræver.
99,99% af de opkald jeg får i bilen er af den type. (og ja jeg bruger self headset)
Det bliver ikke nemmere af måden opgaverne er lavet på.
De har valgt at formulere det som "Er (3/1) -1 = 2?"
Svar sandt eller falsk....
Hvor ofte står man lige med en regne opgave hvor man skal svare sandt eller falsk???
Det er simpelthen en uvant måde at løse opgaven på. (det er sku en software udviklers tankegang man skal have før det føles naturligt) (jeg er selv software udvikler hehe)
Jeg vil væde med at folk kun ville klare sig halvt så dårligt hvis opgaven lød "Hvad er (3/1) -1?"
Det er egentlig samme opgave. Men opstillet på en måde som folk er vænnet til at løse.
99,99% af de opkald jeg får i bilen er af den type. (og ja jeg bruger self headset)
Det bliver ikke nemmere af måden opgaverne er lavet på.
De har valgt at formulere det som "Er (3/1) -1 = 2?"
Svar sandt eller falsk....
Hvor ofte står man lige med en regne opgave hvor man skal svare sandt eller falsk???
Det er simpelthen en uvant måde at løse opgaven på. (det er sku en software udviklers tankegang man skal have før det føles naturligt) (jeg er selv software udvikler hehe)
Jeg vil væde med at folk kun ville klare sig halvt så dårligt hvis opgaven lød "Hvad er (3/1) -1?"
Det er egentlig samme opgave. Men opstillet på en måde som folk er vænnet til at løse.
#17 - I eksperimenter bliver man ofte nødt til at gå til ekstremer for nemmere at kunne måle resultatet. Men resultatet er der stadig selvom du ikke bliver adspurgt de store matematiske spørgsmål, så vil selv trivielle spørgsmål tage din fokus væk fra vejen.
#18
Det er ikke nødvendigvis sandt.
Det er sandt at det er muligt at aflede folks opmærksomhed fra vejen ved hjælp af en telefon - det fortæller intet om hvorvidt det er muligt at tale i telefon uden at fjerne opmærksomheden fra vejen.
Hvis jeg taler i tlf eller med en passager mens jeg kører er jeg ekstra opmærksom på at holde opmærksomheden på kørslen, hvorvidt det virker ved jeg naturligvis ikke, men det her eksperiment gør mig ikke klogere.
Det er ikke nødvendigvis sandt.
Det er sandt at det er muligt at aflede folks opmærksomhed fra vejen ved hjælp af en telefon - det fortæller intet om hvorvidt det er muligt at tale i telefon uden at fjerne opmærksomheden fra vejen.
Hvis jeg taler i tlf eller med en passager mens jeg kører er jeg ekstra opmærksom på at holde opmærksomheden på kørslen, hvorvidt det virker ved jeg naturligvis ikke, men det her eksperiment gør mig ikke klogere.
sysadm (1) skrev:Synes da der er lidt stor forskel på at snakke i mobil mens man kører, og så det at side og ligefrem taste diverse tal ind i et calculator program på mobilen, hvor man skal side og se om man har tastet rigtigt mens man kører.
Måske du lige skulle læse kilden først:
"For the distraction, the subjects were given a cell phone that was used to administer an audible version of the OSPAN memory task. OSPAN involves a series of simple true/false math problems (a sample: is (3/1) -1 = 2?), interspersed with words. The subjects are asked to answer the math questions as they appear, and then recall the words in order once anywhere from two to five instances were presented. Performance on OSPAN appears to parallel that of a number of classical memory tests."
"Det bemærkelsesværdige er, at skal folk selv vurdere hvor gode de er til multitasking, så vil langt flere mene de kan det uden problemer, hvilket kan blive farligt at tro."
Ikke just overraskende. Hvis folk selv kendte deres grænser, ville et show som X-Factor næppe eksistere. ;)
Ikke just overraskende. Hvis folk selv kendte deres grænser, ville et show som X-Factor næppe eksistere. ;)
JewleBewle (18) skrev:#17 - I eksperimenter bliver man ofte nødt til at gå til ekstremer for nemmere at kunne måle resultatet. Men resultatet er der stadig selvom du ikke bliver adspurgt de store matematiske spørgsmål, så vil selv trivielle spørgsmål tage din fokus væk fra vejen.
Jeg synes bare ikke den holder helt til det her.
Jeg ved godt jeg forenkler det meget, men i princippet:
Min kørsel kræver måske 40% opmærksomhed. Så kan jeg sagtens klare en telefonsamtale, som kræver 20% opmærksomhed, og stadig kede mig.
Men en samtale som tager 99% opmærksomhed vil naturligvis være et problem.
Har ikke noget headset, men taler aldrig i telefon eller bruger denne på anden måde med sms eller noget. Så sålænge jeg er i bilen er jeg ikke til at få fat i. Sådan er det bare.
Jeg har problemer nok med bare at skifte nr. i cd-afspilleren, til trods for at jeg har genvejsknapper i rettet.
Jeg kan ikke multitasking.
Jeg har problemer nok med bare at skifte nr. i cd-afspilleren, til trods for at jeg har genvejsknapper i rettet.
Jeg kan ikke multitasking.
myplacedk (27) skrev:Jeg synes bare ikke den holder helt til det her.
Jeg ved godt jeg forenkler det meget, men i princippet:
Min kørsel kræver måske 40% opmærksomhed. Så kan jeg sagtens klare en telefonsamtale, som kræver 20% opmærksomhed, og stadig kede mig.
Men en samtale som tager 99% opmærksomhed vil naturligvis være et problem.
Og hvis kørsel kræver 90% af koncentrationen?
Jeg kan sikkert heller ikke multitasking. Jeg kører efter forholdende... Jeg snakker i mobiltelefon under kørslen efter forholdende, jeg sms'er efter forholdende, jeg spiser burger/drikker sodavand efter forholdende. Og min dømmekraft bliver bedre og bedre.
Så håber jeg bare det fortsætter med at gå godt!
Så håber jeg bare det fortsætter med at gå godt!
Orange (30) skrev:Og hvis kørsel kræver 90% af koncentrationen?
det er jo indlysende at hvis du laver to ting der til sammen kræver mere end 100% af din opmærksomhed er det et problem.
Men den konkrete test her fortæller intet om hvor meget det kræver at køre bil - kun at matematik i tlf + bilkørsel er for meget - ikke videre overraskende og ikke noget man bliver klogere af.
Det er klart der er forskel på hvad det er man snakker om i telefonen.. at blive bedt om at tage nogle vare med hjem er næppe en stor koncentrations stjæler, men hvis samtalen fx bliver føleses præget, eller der skal tages "store" beslutninger, kan det nemt ligestilles med små matematiske opgaver..
Det er fuldstændig ligegyldigt om folk kan køre i bil når de sidder og laver alt muligt andet. Der hvor det bliver farligt er når der opstår noget uventet i trafiksituationen - DER KAN INGEN multitaske.
Og INGEN ved hvornår der sker noget uventet....det burde ligesom sige sig selv.
Jeg står altid med meget sorte tanker når jeg ser folk tale i telefon og alt muligt andet samtidig med de kører. Har ligefrem lyst til at slå dem ihjel - det er simpelthen et udtryk for højforagt for andre menneskers liv at opføre sig sådan i den fælles trafik. Det er en eksternalitet der helt og aldeles kunne undgås.
Men fint at forskerne viser at folk heller ikke kan køre bil under almindelige forhold - nu er jeg da helt tryg.....tror jeg skal have mig en HUMMER og så køre noget trafiksnakkere af vejen...
Og INGEN ved hvornår der sker noget uventet....det burde ligesom sige sig selv.
Jeg står altid med meget sorte tanker når jeg ser folk tale i telefon og alt muligt andet samtidig med de kører. Har ligefrem lyst til at slå dem ihjel - det er simpelthen et udtryk for højforagt for andre menneskers liv at opføre sig sådan i den fælles trafik. Det er en eksternalitet der helt og aldeles kunne undgås.
Men fint at forskerne viser at folk heller ikke kan køre bil under almindelige forhold - nu er jeg da helt tryg.....tror jeg skal have mig en HUMMER og så køre noget trafiksnakkere af vejen...
myplacedk (27) skrev:Jeg synes bare ikke den holder helt til det her.
Jeg ved godt jeg forenkler det meget, men i princippet:
Min kørsel kræver måske 40% opmærksomhed. Så kan jeg sagtens klare en telefonsamtale, som kræver 20% opmærksomhed, og stadig kede mig.
Men en samtale som tager 99% opmærksomhed vil naturligvis være et problem.
Det argument forudsætter jo parallele evner.
Med en computer analogi:
- med en single core CPU wil en process som kun tager 20% CPU give længere svartider
- med en multi core CPU wil en process som kun tager 20% CPU ikke give længere svartider
FeedMe (36) skrev:Der hvor det bliver farligt er når der opstår noget uventet i trafiksituationen - DER KAN INGEN multitaske.
Der skal man naturligvis koncentrere sig om kørslen. Så må den anden part finde sig i at man ikke hører efter, eller stopper med at snakke.
Det virker fint for mig. (Når 50 biler på stribe bremser på én gang, og jeg er blandt de første som reagerer, så fejler min reaktionstid vel ikke noget.)
Så de fleste mennesker 'multitasker' som en iphone ?
Forstået på den måde at man gør ngoet, sætter det på 'pause' gør noget andet, sætter det på pause og forsætter den forrrige pause session igang igen ?
Sådan gør jeg ihvertfald selv, har altid de første 20 programmer åbne på spanden ihvertfald, mon det så hedder liniear tasking ?
Forstået på den måde at man gør ngoet, sætter det på 'pause' gør noget andet, sætter det på pause og forsætter den forrrige pause session igang igen ?
Sådan gør jeg ihvertfald selv, har altid de første 20 programmer åbne på spanden ihvertfald, mon det så hedder liniear tasking ?
froggiestone (40) skrev:
Mon det så hedder liniear tasking ?
Det hedder multiswitching og er det de fleste kvinder påstår at de kan gøre - og som de mener mænd ikke kan. Kvinderne ved nemlig ikke hvad multitasking er, men synes det lyder smart. Det er altid multiswitching de taler om.
Og ja - jeg hader kvinder :D
Rent teknisk har den ubeviste del af hjernen en båndbrede på 11 mill. bits/s og den beviste må nojes med mellem 16-25 bits. Vi kan godt klare rutineopgaver som ikke kræver vores opmærksomhed, men ligeså snart der skal tages beviste beslutninger, rammes vi af lav båndbrede. At tale i telefon er en bevist handling og så er der ikke meget kapacitet tilbage til at klare uforudsete hændelser med mindre man er så trænet at man reagere ubevist.
#43
Apropos. For mange år siden var der en bil udsendelse, hvor de kom med følgende spørgsmål "hvem har ikke prøvet at stoppe bilen ved arbejdet og intet kunne huske fra køreturen fra hjemmet af - for så at komme i tanle om at det er søndag og man skulle ned til bageren og hente morgenbrød?".
Apropos. For mange år siden var der en bil udsendelse, hvor de kom med følgende spørgsmål "hvem har ikke prøvet at stoppe bilen ved arbejdet og intet kunne huske fra køreturen fra hjemmet af - for så at komme i tanle om at det er søndag og man skulle ned til bageren og hente morgenbrød?".
arne_v (43) skrev:Dem der kører meget kan nok ubevidst finde ud af at bremse når øjnene registrerer rødt stoplys uden at aktivere ret meget af hjernen.
Men hvis der sker noget totalt uventet f.eks. fodgænger på motorvejen, så ....
Jeg kører primært på motorvej, og der er rødt noget mere uventet end en fodgænger. ;-)
Bortset fra det, så viser min erfaring at det kan min underbevidsthed godt klare. Biler der står halvt i nødsporet, tabt gods, pludselige opbremsninger, undvige hvis den bagved ikke kan nå at bremse, flytte sig for udrykningskøretøjer osv.
Det eneste jeg har problemer med er huller i vejen. De ligner lapper for meget når jeg ikke koncentrerer mig om det.
arne_v (44) skrev:"hvem har ikke prøvet at stoppe bilen ved arbejdet og intet kunne huske fra køreturen fra hjemmet af - for så at komme i tanle om at det er søndag og man skulle ned til bageren og hente morgenbrød?"
At passe trafikken sidder på rygraden, jeg kan fint sidde i mine egne tanker eller lytte til radioen, og stadig handle fornuftigt ved pludseligt opståede situationer. Det er ikke et gæt, det er erfaring.
Men derfor kan jeg stadig glemme at handle på vej hjem, og for den sags skyld køre forkert et sted som ligner et andet sted på min rute. Eller jeg kan glemme at skifte bane i god tid, så jeg må fortsætte ligeud lidt længere end planlagt. Det koster lidt ekstra kilometer og minutter, men er ikke farligt for nogen som helst.
myplacedk (46) skrev:arne_v (43) skrev:Dem der kører meget kan nok ubevidst finde ud af at bremse når øjnene registrerer rødt stoplys uden at aktivere ret meget af hjernen.
Men hvis der sker noget totalt uventet f.eks. fodgænger på motorvejen, så ....
Jeg kører primært på motorvej, og der er rødt noget mere uventet end en fodgænger. ;-)
Bortset fra det, så viser min erfaring at det kan min underbevidsthed godt klare. Biler der står halvt i nødsporet, tabt gods, pludselige opbremsninger, undvige hvis den bagved ikke kan nå at bremse, flytte sig for udrykningskøretøjer osv.
Det eneste jeg har problemer med er huller i vejen. De ligner lapper for meget når jeg ikke koncentrerer mig om det.
Din måde at beskrive tingene på forklarer bare SÅ meget at du ikke kan passe trafikken og alt det andet du passer.
Føler du virkelig i trafiksammenhæng at en ambulance er en hurtigt forestående situation? Så lige øjnene væk fra displayet og kig ud i trafikken i stedet. Mange af de ting du beskriver er ting man altså normalt burde kunne se bare....sådan lidt før :) altså ikke pludselig situationer.
#48
Hun lavede pauser i talen(ændrede melodi)...
Den beviste del af hjernen skal engang imellem tage beslutninger i trafikken. Som udgangspunkt er den beviste del ½ sekund bagud i forhold til den ubeviste del. Er den beviste del af hjernen optaget af andre opgaver, sker der yderligere forsinkelse (den skal først beslutte en prioritering af opgaver og så en egentlig beslutning).
Ja vi klarer os ganske fint i normalt trafik-flow. Pointen er at det er fornuftigt at reservere kapacitet til unormalt trafik-flow.
Hun lavede pauser i talen(ændrede melodi)...
Den beviste del af hjernen skal engang imellem tage beslutninger i trafikken. Som udgangspunkt er den beviste del ½ sekund bagud i forhold til den ubeviste del. Er den beviste del af hjernen optaget af andre opgaver, sker der yderligere forsinkelse (den skal først beslutte en prioritering af opgaver og så en egentlig beslutning).
Ja vi klarer os ganske fint i normalt trafik-flow. Pointen er at det er fornuftigt at reservere kapacitet til unormalt trafik-flow.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.