mboost-dp1

unknown

Kronprins Frederiks nye hjemmeside er stjålet

- Via EB - , redigeret af Net_Srak

Et firma fra sverige, Made In Sthlm, satte onsdag deres jurister på sagen, da de mener at sidens udformning og koncept er stjålet fra dem. Det kan ende med at kronprinsens hjemmeside må pilles ned og skrottes.

Made In Sthlm

H.K.H. Kronprinsen

Firmaet der udviklede siden til Frederik, Bysted





Gå til bund
Gravatar #1 - Zak von Nuke
29. maj 2003 12:18
Gad nok vide om det ikke bare er et tilfælde da designet jo ikke på nogen måde er særlig ekstaordinært! Jeg vil mene at enhver med design i tankerne vil kunne komme på et sådan design!

BTW: 1 POST! WEEEEEEEeeeeeeeeeee *shoot me*
Gravatar #2 - derb
29. maj 2003 12:23
ej, men.. et design ligende det lavede jeg sq da for lang tid siden. famer da for ynkeligt at blive sur over. børn og internet.. tsktsk
Gravatar #3 - IzeBurn
29. maj 2003 12:24
ehh, det ligner jo knapt nok hinanden ... jo de er begge centreret?
Gravatar #4 - Mukke
29. maj 2003 12:24
De er da bemærkelsesværdig ens i udseende, men med mange millioner websites online må det vel også være ret svært IKKE at kunne finde lignende designs til stort set hvad som helst.

Så bare fordi de ligner hinanden vil jeg mene det er en svær sag, men hvis de nu har access logs fra deres website med ip-adresser der kan spores tilbage til bysted, så er det jo noget helt andet.
Gravatar #5 - FISKER_Q
29. maj 2003 12:31
Ja som #4 siger er jeg enig i det.

Men medmindre de tydeligt har stjålet det, fx de bruger samme grafik, eller bruger den samme custommade font. eller samme kode. Mener jeg ikke at der vil være nogen grund til at beskylde dem for at tage deres design.
Gravatar #6 - razerx
29. maj 2003 12:36
Ja, den ligner godt nok rigtig meget den anden.
Gravatar #7 - SideWindeR
29. maj 2003 12:38
lidt offtopic, men hvad står H.K.H for ?
Gravatar #8 - razerx
29. maj 2003 12:38
"Hans Kongelige Højhed" da
Gravatar #9 - Hekatombe
29. maj 2003 12:41
Kan de overhovedet få fogedforbud imod designet da den er eget af kronprinsen? kongehuset er jo hævet over loven...
Gravatar #10 - sKIDROw
29. maj 2003 12:44
#9

Derfor kan de vel godt nakke webdesignerne?.. ;oD
Gravatar #11 - Hekatombe
29. maj 2003 12:46
#10 ja, det sagde jeg hellere ikke at de ikke kunne havde stjålet designet, jeg spurgte om Made In Sthlm overhovedet ville kunne få taget siden ned, da man ikke kan retsforføgle et medlem af kongehuset, da hans person "er fredshellig" (eller hvad der nu står i grundloven)
Gravatar #12 - SideWindeR
29. maj 2003 12:47
#8 selvfølgelig... godt set af mig :/
Gravatar #13 - pole
29. maj 2003 12:53
jeg syntes det er ret tydeligt at den er kopieret. det r slet ikke tildfældigt, elementerne er jo nærmest placeret med pixel precission på samme steder og farve forholdene er også ens. var det iøvrigt ikke beredskabskorpset der stjal et web design for ca. et år siden? er det med at kopiere design en udpræget offentlig instans ting?
Gravatar #14 - Scotty
29. maj 2003 12:58
De 2 sider ligner slet ikke hinanden andet end det grå område på forsiden, og det hvide teksfelt. Menuer og alt andet er forskelligt. Det er jo ikke engang de samme grå/sorte farver ??
Gravatar #15 - Mort
29. maj 2003 13:01
Hvis man ser bort fra at begge websites ligner en folder som er rettet ud, så fungerer de vidt forskelligt, når man begynder at navigere lidt rundt på dem. At påstå at hans kongelige højhed har stjålet designet synes jeg er langt ude.
Gravatar #16 - pkras
29. maj 2003 13:07
Jeg vil nu ikke mene at det er et plagiat af MIS siden. Som allerede pointeret er navigationen anderledes, og mere avanceret på HKH siden end på MIS. (der er fx. to forskellige måder at navigere på).
Desuden kan man hvis man kigger lidt på den kode der ligger bagved se, at de på MIS bruger frames, mens der på HKH bruges stylesheets mm.
At de to sider ligner hinanden, kan jo netop, som nævnt ovenfor, skyldes at det er et meget anvendt design. Det kan dog siges at der måske kunne være hentet inspiration hos MIS, hvis det viser sig at opdeligen af billedet ikke bare er standard 1/3 2/3 men noget mere specielt. Men er dette ikke tilfældet så mener jeg at de bare kan flette arret der ovre i stockholm, og prøve om de ikke selv kan tjene nogle penge.

Det er iøvrigt ret "sjovt" at læse den artikkel i EkstraBladet, for de har jo allerede bestemt at de er skyldige i tyveri af designet. Jeg gad nok vide hvad det er de baserer det på?
Men det er nok bare det sædvanlige med EB!
Gravatar #17 - neko-chan
29. maj 2003 13:27
Måske er det lidt mystisk at de har nøjagtigt samme mål, sikke et tilfælde. Men døm selv:

http://www.kawaii.dk/made-in-sthlm_vs_hkh-Kronpr.j...

(196,26KB)
Gravatar #18 - iluka
29. maj 2003 13:36
hehe! læs ekstrabladets historie. Ikke noget med kritisk journalistik, nææ: siden er stjålet og nu bliver den nok slettet!!!
Citat: "KØB EKSTRA BLADET KRISTI HIMMELFARTSDAG OG LÆS HELE HISTORIEN OM PRINS PLAGIAT"
Gravatar #19 - RosaKranbil
29. maj 2003 14:01
Haha, genialt :)
Gravatar #20 - Berg
29. maj 2003 14:14
Jeg synes nu at ATS' bud er bedre end begge de nævnte steder der!
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=272011
Gravatar #21 - sWARM
29. maj 2003 14:18
der er sq da en fordel ved kronprinsens HP det er da at det er muligt at gå til newz når man har set den
Gravatar #22 - Albjerre
29. maj 2003 14:20
Jeg er helt enig med #16:

"Desuden kan man hvis man kigger lidt på den kode der ligger bagved se, at de på MIS bruger frames, mens der på HKH bruges stylesheets mm."

Når koderne bag de to sider overhovedet ikke ligner hinanden, så fatter jeg slet ikke, at man kan finde på at sige, at kronprinsens side er en kopi af siden fra Made In Sthlm.

Det er enormt dårlig journalistik af Ekstra Bladet (EB), når de udgiver en historie på en påstand, som de ikke har undersøgt til bunds. De burde i det mindste have konsulteret med en person, der havde forstand på hjemmesider, så personen kunne give dem den nødvendige viden til at kunne bedømme, om hjemmesiden er et plagiat eller ej.

Ekstra Bladet har allerede dømt hjemmesiden til at være et plagiat, selvom de har så dårlig en baggrundsviden. Dette er bare endnu en grund til ikke at købe aviser som Ekstra Bladet!
Gravatar #23 - angelenglen
29. maj 2003 14:45
jeg syntes det hele ligner et publicity stunt fra Made In Sthlm's side.
De sider er simpelthen så forskellige både i navigering og udseende at jeg ikke kan se de har noget at have det i.

-jo det er påfaldende at den blok der går ind over billeder ligger på samme sted, og de har samme ensfarvede blok øverst til højre, men enhver kunne da have fundet på det - det er nok mere et tilfælde end det er tyveri.

-som tidligere nævnt skal der en ordentlig stak IP-logs til at kunne afgøre om det er tyveri - og selv hvis det ER inspireret at den svenske side, er der vel intet ulovligt i at lade sig inspirere - jeg mener prinsens side er så forskellig, at det ikke på nogen måde kan kaldes tyveri - om nogen så vil mene det er lidt ripoff, må man lade dem om.

Hvis jeg var Prinsen, ville jeg tage det ganske roligt, og lade svenskerne råbe alt de har lyst til...
Gravatar #24 - ClausMadsen
29. maj 2003 14:52
#20 :) Totalt grineren...

#21 - Klart en vigtig feature.

Og iøvrigt - hvis det svenske platfirma ikke har andet at spilde deres tid på end at pudse advokater på folk der tegner 5 firkanter på en skærm i ny og næ, så skulle de edder****** have skåret ørene af!
Gravatar #25 - diablo925
29. maj 2003 16:25
det er latterligt ok det er svensker
Gravatar #26 - CRiSpY
29. maj 2003 16:50
bryder mig bare mindre og mindre om eb :(

og hvorfor bliver HKH kaldt for en plagiat når han ikke engang selv har designet siden..

hehe kommer lige til at tænke på at det må være den "nyhed" de skal sælge aviser på kristi himmelfarts dag: KØB EKSTRA BLADET KRISTI HIMMELFARTSDAG OG LÆS HELE HISTORIEN OM PRINS PLAGIAT.
langt ude at sælge "aviser" på den slags lort :)
Gravatar #27 - Nice1
29. maj 2003 17:30
Totalt griner ;o) Kronprinsen er da den største krejler.
Gravatar #28 - sKIDROw
29. maj 2003 17:53
Kronprinsen har mig bekendt HYRET et firma til at lave hans side, så HVIS man har ladet sig inspirere lige en tand for meget er det DERES skyld!.. ;)
Gravatar #29 - LCF
29. maj 2003 18:04
Nej nu må folk da holde op, ikke nok med at man indenfor et lands grænser jamrer sig når 2 hjemmesider tilfældigvis ligner hinanden, nej nu begynder jammeren at komme mellem lande.

Der grænser for hvor mange forskellige kombinationer man kan designe en hjemmeside på, jeg tør vædde på at den eneste grund til at de idioter kommer efter Frederik er at han er Prins, man mener nok lige man kan lave nogle ekstra kroner her.

Get a life honestly
Gravatar #30 - Slacz
29. maj 2003 18:22
Det holder sgu ik. Eller - i så fald skulle alle sagsøge hinanden, da en heeel del sider nu engang ligner en anden...

-Slacz-
Gravatar #31 - CableCat
29. maj 2003 18:52
måske er det samme person der har lavet begge sider, det er jo set før.
Gravatar #32 - Stauning
29. maj 2003 19:32
Nu må de børn tage at vokse op - tsk tsk.
Gravatar #33 - neko-chan
29. maj 2003 19:43
Ej nu må i holde op, "bare fordi de tilfældigvis ligner lidt"
Det kan godt være at Bysted ikke har direkte stjålet noget, men de har 100% sikkert fået inspiration fra Made In Sthlm. Eller også har både Made In Sthlm og Bysted 'stjålet' ideen fra samme sted, for det _KAN IKKE_ være et tilfælde at de har eksakt samme mål. Se her, de tal komme to firmaer, uafhængig af hinanden, IKKE bare på ved et tilfælde.

http://www.kawaii.dk/made-in-sthlm_vs_hkh-Kronpr.j...

Prøv selv at regne på sandsynligheden. tilfælde? Nej vel?

Eller også er det en standart indstilling i MS Frontpage ;) eller måske er det den samme standart template de begge har brugt. Men at sige at der ikke er nogen sammenhæng overhovedet, er meget forkert.

Den næste det nægter enhver sammenhæng, får slag ;)
Gravatar #34 - Cyrack
29. maj 2003 20:04
Der må jeg også give neko-chan ret, bare fordi at den bagvedliggende kode ikke er ens udelukker det jo ikke design-pirateri. Bysted har ved bare lavet et screenshot af side og bygget en ny op i photoshop... (liger faktisk en del Photoshop kode, bare uden kommentarene).
At dimensioner er så ens (og at det ikke er afrundede tal) styrker kun teorien, så i min bog er Bysted ok meget busted
Gravatar #35 - Kifpe
29. maj 2003 20:09
Nu er det jo nok ikke Kronprinsen der har stjålet den side... de er nu godt nok ret ens da!
Gravatar #36 - DMH
29. maj 2003 20:18
Jeg mener, det er et rip-off. Kan godt være teknologien bag ikke er den samme, og man har tilført noget funktionalitet og udbygget med andre menuer osv. så den rent faktisk er blevet bedre.
Men selve designet og idéen, med indhold til højre, og billeder til venstre med bjælken. Og nøjagtigt samme størrelser på rammerne. Det kan ikke være tilfældigt.

Bare lidt underligt at udviklerne ikke har ændret bare lidt, så det ikke var så soleklart.
Gravatar #37 - ba67
29. maj 2003 20:49
Det er jo tilladt at få gode idéer, når der surfes rundt på nettet. Hvis andre vil bruge nogle af mine idéer, vil jeg da kun blive stolt over det!

Og er det endda en royal person, der har fåetlidt inspiration fra mig, vil jeg da ligefrem bruge det som reklame!!

Lad os blive ved med at inspirere hinanden og videreudvikle på hinandens idéer, så skal de nok ske en god udvikling!!
Gravatar #38 - neko-chan
29. maj 2003 20:54
#37

Ja, meget smukt. Men firmaer der skal tjene penge på unikke designs, kan jo ikke bruge det til så meget...
Gravatar #39 - Elephant
29. maj 2003 21:20
Jeg vil give neko-chan ret i at det er et design plagiat.

I reklame og design branchen er der INTET der er tilfældigt.

Helle ikke når Føtex har tilbud på undertøj - "køb 10 betal for 6"

Det kan godt være at der er en del tilfældigheder, når I laver hjemmeside, men ikke når professionelle går igang, og Bysted ser jo ikke lige frem ud somom det er et lille firma.
Gravatar #40 - LayZee
29. maj 2003 21:33
Der kan vel være noget om snakken med at de ligner hinanden, men at designet ligefrem skulle være "stjålet", det tror jeg ikke på.
Gravatar #41 - MonZ
29. maj 2003 22:01
Og hvad så.
seriøst der er så mange der efterligner anders sider
Gravatar #42 - mikbund
29. maj 2003 22:11
Hhhmmm hvis det er et plagiat, kan man jo undre sig over den ene side virker i mozilla, den anden gør ikke (sådan er det på min PC).

Synes det er lidt latterligt. Der er ikke en brik nyskabende design på nogle af siderne...
Gravatar #43 - sharkmeat.dk
29. maj 2003 22:28
Det der med ophavsret og copyright er jo noget meget svært noget, når vi snakker hjemmesider. For mig at se, er koden forskellig og indholdet forskelligt. Grafikken er forskellig og farverne er til dels forskellige. Det som ligner hinanden er måden man placerer objekter i forhold til hinanden, altså det man ville kalde layout.

At argumentere med at siden er udarbejde i en proces hvor man har brugt det gyldne snit og andre tekniske analysemetoder kunne måske være rigtige. Men sandsynligheden for at pixel-tallene ville være de samme, forekommer mig sansynlig lille.

Kronprinsens hjemmeside, syntes at være inspireret af MIS hjemmeside, mht Layout. Og her kommer det store spørgsmål, som altid kan diskuteres ? Har de stjålet MIS layout ?

Har BT hugget Ekstrablads AvisLayout ? Har DSB hugget LondonsSubway-oversigt ?

Hvordan kan man tage copyrigtig på at stille ting op i forhold til hinanden ?

Hvis jeg laver en hjemmeside med 3 frames, har jeg så copyright på alle hjemmesider med 3 frames ?

Vi bliver alle sammen inspireret forskellige steder fra og det er helt fint. Men hvis man bagefter laver præcis det samme som dem man er blevet inspireret af, hvad har man så selv lavet ?

Mhv Johannes
www.sharkmeat.dk
Gravatar #44 - Bobbedude
29. maj 2003 23:00
Hvis man lige tager en kikker på Made In Sthlm og Bysted's reference lister kan man komme i tvivl om hvem der er blevet inspireret af hvem.

Made In Sthlm har 9 referencer og Bysted gad jeg ikke tælle færdig.

Made In Sthlm's 3 første referencer er en tro kopi af hinanden så man må da håbe at deres kunder ikke ligger sag mod hinanden.

Det lugter langt væk af et reklame stunt fra Made In Sthlm's side.

Men de kender vel også reklamens magt især den negative.

På siden http://www.coolwebsites.dk kan man finde op til flere sider som benytter samme struktur som Made In Sthlm endvidere kan man også finde en del som minder om ting fra deres reference liste.
Gravatar #45 - log
29. maj 2003 23:53
Jeg synes det er en smule mistænkeligt at begge billeder i venstre "del" af de to individuelle sites er 374x436 pixels...

Koden kan jo godt se vidt forskellig ud selvom det overordnede look/design (design kan jo defineres på mange måder, er det hvordan siden ser ud, fungerer, bruges, der er mange muligheder) er ens.

Jeg siger ikke at det er plagiat, jeg vil bare gerne påpege at målene på de forskellige ting på de to sites er forbløffende ens.
Gravatar #46 - neko-chan
30. maj 2003 00:27
#44

" På siden http://www.coolwebsites.dk kan man finde op til flere sider som benytter samme struktur som Made In Sthlm endvidere kan man også finde en del som minder om ting fra deres reference liste."

Ja, men hvis du kan finde en med nøjagtigt de samme mål (på ALLE 5 kasser), som det er tilfældet her, giver jeg en stor is på søndag.

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre ved et tilfælde, det er lettere at få 7 rigtige i lotto.
Gravatar #47 - nightmare4k
30. maj 2003 07:02
ok vi er alle enig om han har fødelsdag den 26. maj.
og har siger han har givet sig selv den i fødselsgave så vil det sige at den nye side er blevet oprette den 26. maj 2003.
det vil så sige at på 3 dage den nye side har været oppe finder "Made In Sthlm" hans hjemmeside det gir bare ikke meget mening.
Gravatar #48 - Mindprobe
30. maj 2003 07:27
Jeg ved ikke om designet er hugget eller ej, men synes det er interessant at dem der har lavet Kronprinsens website ikke selv har udviklet alt koden:

ULTIMATE DROPDOWN MENU v3.8.1 by Brothercake http://www.brothercake.com/dropdown/

Synes det peger lidt hen på at der har været nogle dovne hunde der har lavet den. Kan dog ikke forstå hvorfor svenskerne har så ondt i røven over det. Det er jo for helvede bare en hjemmeside og Kronprinsen bruger den ikke til at sælge varer som plastic-elefanter og badges med hans logo på.

EDIT:
Synes ikke rigtig jeg kan finde nogen "Copyright Notice" på svenskernes website.
Gravatar #49 - The-Lone-Gunman
30. maj 2003 08:15
Hmm...

I min browser (IE6) har siderne altså ikke samme mål, Fredriks er mere aflang.

Også er det øverste af den blå klods hen over billedet på Made In Sthlm's side ikke i samme højde som det øverste af det hvide felt til højre.

Så HVIS det er rip-off, så har Bysted gjort siden meget bedre.

En helt anden ting er at jeg slet ikke kan lide det design...

(btw. hvordan fa'en udtaler man "Sthlm" ?!)
Gravatar #50 - Willyrap
30. maj 2003 08:23
Folk burde have noget mere respekt over for Kongehuset.. Skide svenskere!
Rent design minder de lidt om det samme, men der er forskel i måden menuerne virker osv.
Svenskerne gør det bare fordi at de er ved at finde ud af, at det ikk er skide sejt med snus, Jönson-garn, anti-alko-øl og så meget andet... hehe.. De søde svenske blondine (som ser nice ud) er ik dumme.. de skal bare komme til landet (DK) og drikke sig stive.. så er jeg tilfreds.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login