mboost-dp1

Rejsekort A/S
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Surprise!... Kan det være rigtigt, er der ting der bliver holdt skjult for os...
Tåbeligt, jeg syntes man ser sådan noget her mere og mere. Gad vide hvad den rapport har kostet, det har jo tydeligvis være penge ud af vinduet. Hvis man ikke vil følge de råd de kommer med er det vel fuldstændigt ligegyldigt at få dem lavet. Så var det da bedre at bruge penge et andet sted.
Tåbeligt, jeg syntes man ser sådan noget her mere og mere. Gad vide hvad den rapport har kostet, det har jo tydeligvis være penge ud af vinduet. Hvis man ikke vil følge de råd de kommer med er det vel fuldstændigt ligegyldigt at få dem lavet. Så var det da bedre at bruge penge et andet sted.
#1 Reporter skal bruges hvis de siger noget godt. Hvis ikke, så har folkene bag raporten ikke forstået noget som helst.
Hvorfor er det at vi i Danmark altid skal genopfinde den dybe tallerken og spilde en masse penge, når der findes så mange gennemtestet produkter, som blot skal passes til.
Rejsekortet er jo forlængst blevet overhalet indenom af mobilservices, så hvorfor fortsætte.
Hvorfor er det at vi i Danmark altid skal genopfinde den dybe tallerken og spilde en masse penge, når der findes så mange gennemtestet produkter, som blot skal passes til.
Rejsekortet er jo forlængst blevet overhalet indenom af mobilservices, så hvorfor fortsætte.
Så vidt jeg ved findes der ikke et system der er gearet til den måde den offentlige transport hænger sammen her i landet.foo_master (3) skrev:Hvorfor er det at vi i Danmark altid skal genopfinde den dybe tallerken og spilde en masse penge, når der findes så mange gennemtestet produkter, som blot skal passes til.
At man så burde ændre på det forvirrende og totalt ulogiske system vi har her i DK er en anden sag.
Hvilke tjenester er det som kan det samme?foo_master (3) skrev:Rejsekortet er jo forlængst blevet overhalet indenom af mobilservices, så hvorfor fortsætte.
#3
Fordi "rejsekortet" ikke har noget med mobil services eller et fysisk rejsekort at goere.
Pointen er vel at rejsekortet skal overtage for pendlerkort, saadan at man ikke behoever at koebe 11 zoners kort, men bare plinger sig ind/ud dagligt og betaler efter behov.
Om det saa er din telefon der plinger dig ind og ud, eller et fysisk kort er underordnet, men "public service" transport kan ikke vaere afhaengigt af at man har en telefon med NFC, fx. Eller en telefon i det hele taget. :)
Fordi "rejsekortet" ikke har noget med mobil services eller et fysisk rejsekort at goere.
Pointen er vel at rejsekortet skal overtage for pendlerkort, saadan at man ikke behoever at koebe 11 zoners kort, men bare plinger sig ind/ud dagligt og betaler efter behov.
Om det saa er din telefon der plinger dig ind og ud, eller et fysisk kort er underordnet, men "public service" transport kan ikke vaere afhaengigt af at man har en telefon med NFC, fx. Eller en telefon i det hele taget. :)
Undrer mig slet ikke - vi har selv haft nok problemer med kortet her i husstanden.
- Kortet nægter at blive brugt hvis du har under... 50kr? Undskyldningen er at "der skal være penge på kortet til en hel tur, hvis du nu glemmer at checke ud".
Dette nævnes overhovedet ikke inde på siden - og det er latterligt da de allerede nævner "gæld" på siden - hvilken gæld? Man kan jo ikke på nogen måde risikere at "hæve over" når I låser ens penge.
Bevisførelse - Min kæreste har et par gange været ude for at systemet ikke har registeret at hun har logget ud på trods af at deres små scannere "plinger" pænt. Hun endte med beskeden "skriv nummeret op på alle de busser du er med, ellers kan/vil vi ikke gøre noget". Rutenummeret? Nej nej - bussens faktiske nummer i deres internet system så de kan ringe til deres udbydere (man skulle ellers tro at "2C mod pandrup klokken 14:15" ville være dækkene nok - eller for den sags skyld log-in tidspunktet i systemet"
TLDR: Det kan kun blive bedre...
- Kortet nægter at blive brugt hvis du har under... 50kr? Undskyldningen er at "der skal være penge på kortet til en hel tur, hvis du nu glemmer at checke ud".
Dette nævnes overhovedet ikke inde på siden - og det er latterligt da de allerede nævner "gæld" på siden - hvilken gæld? Man kan jo ikke på nogen måde risikere at "hæve over" når I låser ens penge.
Bevisførelse - Min kæreste har et par gange været ude for at systemet ikke har registeret at hun har logget ud på trods af at deres små scannere "plinger" pænt. Hun endte med beskeden "skriv nummeret op på alle de busser du er med, ellers kan/vil vi ikke gøre noget". Rutenummeret? Nej nej - bussens faktiske nummer i deres internet system så de kan ringe til deres udbydere (man skulle ellers tro at "2C mod pandrup klokken 14:15" ville være dækkene nok - eller for den sags skyld log-in tidspunktet i systemet"
TLDR: Det kan kun blive bedre...
foo_master (3) skrev:#1 Reporter skal bruges hvis de siger noget godt. Hvis ikke, så har folkene bag raporten ikke forstået noget som helst.
Hvorfor er det at vi i Danmark altid skal genopfinde den dybe tallerken og spilde en masse penge, når der findes så mange gennemtestet produkter, som blot skal passes til.
Rejsekortet er jo forlængst blevet overhalet indenom af mobilservices, så hvorfor fortsætte.
Jeg gad vitterligt ikke være så afhængig af min mobiltelefon. Du er vist også blevet overhalet indenom for længst af diverse andre amøber, så hvorfor lade dig leve?
http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Prisblade/2012/Priser-for-rejser-27-07-2012.pdfHerrMansen (6) skrev:Dette nævnes overhovedet ikke inde på siden
"Bilag 1 - Forudbetaling ved start af rejse" - jeg har intet læst om det før denne nyhed og jeg stødte rimelig hurtigt på det da jeg prøvede at lave en beregning på en rejse og trykkede "Se hvordan prisen er regnet ud".
foo_master (3) skrev:#1 Reporter skal bruges hvis de siger noget godt. Hvis ikke, så har folkene bag raporten ikke forstået noget som helst.
Hvorfor er det at vi i Danmark altid skal genopfinde den dybe tallerken og spilde en masse penge, når der findes så mange gennemtestet produkter, som blot skal passes til.
Rejsekortet er jo forlængst blevet overhalet indenom af mobilservices, så hvorfor fortsætte.
Vi har valgt at benytte et system der virker andre steder i verden.
Problemet er ikke rejsekortet som sådan, det er at vi har et takst system der betyder du ikke betaler det samme for en zone hvis du er i København eller Århus. Det danske system er så kringlet og svært at gennemskue at udbetaling til de lokale offentlige transport fællesskaber besværliggører systemet.
Vi benytter i princippet sdamme system som de gør i fx London og Hong Kong. Et system der flytter langt flere mennesker end Rejsekortet kommer til i Danmark. Forskellen er blot at priserne er de samme og det er samme selskab der styrer transporten i hele London og Hong Kong.
Hvis vi normaliserede prisen og lign. vilkår på tværs af alle traffikselskaber i Danmark ville det have været langt simplere at implementere
Magten (4) skrev:Så vidt jeg ved findes der ikke et system der er gearet til den måde den offentlige transport hænger sammen her i landet.
At man så burde ændre på det forvirrende og totalt ulogiske system vi har her i DK er en anden sag.Hvilke tjenester er det som kan det samme?foo_master (3) skrev:Rejsekortet er jo forlængst blevet overhalet indenom af mobilservices, så hvorfor fortsætte.
Det fungerer sgu glimrende i stockholm, synes jeg, de kunne da bare lave en kopi af det? Bliver måske lidt svært med de små metrostationer, men stadig, hvorfor kan det her stupide land ikke finde ud af at slå et søm i en lort uden at smadre begge dele.
arne_v (12) skrev:#substansen
Nu drejer kritikken sig denne gang jo slet ikke om selve rejsekort systemet men derimod om det bagvedliggende økonomi og rapporterings system.
Ja, det er rigtigt nok, men rejsekortet er stadig mega åndssvagt. MEGA ÅNDSSVAGT.
Zombie Steve Jobs (13) skrev:Ja, det er rigtigt nok, men rejsekortet er stadig mega åndssvagt. MEGA ÅNDSSVAGT.
Jeg synes at Rejsekortet er mega rart.
Bruger det dagligt til og fra arbejde (på Lolland), men har rejst det meste af Sjælland tyndt med det efterhånden, både tog og bus.
Før Rejsekortet boede jeg i det tidligere Vestsjællands Amt, og studerede i det tidligere Storstrøms Amt. Det var mega besværligt at købe et månedskort, der krydsede amtsgrænsen, plus det kostede en halv gang mere, fordi jeg krydsede en menneskeskabt grænse.
Alt det besvær er væk med Rejsekortet. Er Rejsekortet perfekt? Nej, men det helt klart et skridt i den rigtige retning.
En af problemerne med rejsekortet er jo, at det er en 1:1 kopi af takst/zone systemet i hovedstaden, som jo er fuldstændig hul i hovedet.
De skulle have startet med at simplificere takstsystemet i hovedstaden, men der er nok for mange interessenter involveret til at det kan lade sig gøre.
Så må brugerne jo bare betale lidt ekstra.
De skulle have startet med at simplificere takstsystemet i hovedstaden, men der er nok for mange interessenter involveret til at det kan lade sig gøre.
Så må brugerne jo bare betale lidt ekstra.
Magten (4) skrev:
At man så burde ændre på det forvirrende og totalt ulogiske system vi har her i DK er en anden sag.
Præcis.
Tænk på alle de ressourcer som kunne spares, hvis man blot indførte at alle betalte 10 kr hver gang man de ind i en bus,tog, metro, eller med dagsbillet til 50 kr.
Alle systemer og administration kunne spares væk med et hug, og det ville garanteret give overskud.
foo_master (3) skrev:Rejsekortet er jo forlængst blevet overhalet indenom af mobilservices, så hvorfor fortsætte.
Man fortsætter fordi det offentlige i Danmark ikke har forstået basal økonomi.
Når det offentlige vurderer om noget kan betale sig at fortsætte med, så hører man alt for ofte argumentet: "Jamen vi har jo allerede brugt X milliarder på det" - hvilket er en fejlslutning i deres beslutningsproces.
Hvad der er brugt er brugt, og tabt. Det vigtige er hvad det koster at få det fejlslagne til at virke, kontra noget andet.
fidomuh (5) skrev:Fordi "rejsekortet" ikke har noget med mobil services eller et fysisk rejsekort at goere.
Pointen er vel at rejsekortet skal overtage for pendlerkort, saadan at man ikke behoever at koebe 11 zoners kort, men bare plinger sig ind/ud dagligt og betaler efter behov.
Nej, pointen er at rejsekortet ikke er designet som rejsehjemmel fra starten af. Det er i bund og grund et avanceret system til at spore passagerernes rejsemønstre, så man kan lave optimal planlægning af hvilke afgange man kan tage ud og spare penge på.
Hele billet-ideen er fejlagtigt lagt ovenpå, og vil kun fungere med aktiv tvang, da det i alle tilfælde medfører mer-arbejde for passagererne - som minimum dobbeltarbejde for rejse med en type transportmiddel.
Værst bliver det for pendlere, der er vant til bare at tage afsted med sit kort, men nu skal til at huske at logge ind op til flere gange hver vej.
Nørreport i myldretiden er f.eks. allerede plaget af store problemer med at få folk til at gå frem og tilbage, noget som kun bliver forværret når samtlige pendlere skal stoppe op og bippe ind når de skal skifte der - hvilket er MANGE!
Rejsekortet kunne til dels være tiltænkt i stedet for klippekort og kontantbilletter, men pendlere er det på intet tidspunkt overvejet hvordan det vil fungere bare nogenlunde.
foo_master (3) skrev:#1 Reporter skal bruges hvis de siger noget godt. Hvis ikke, så har folkene bag raporten ikke forstået noget som helst..
Rapporter skal bruges uanset om de siger noget godt eller skidt, hvis rapportenre siger noget skidt må de ansvarlige tage det til efterretning og finde ud hvad de kan gøre bedre.
Nej, lige den del med login/logud flere gange under rejsen er idiotisk og gør kortet irriterende.
Jeg har været med til en del "beta" test og de har da fået fjernet langt de fleste af de ting der gjorde kortet uønsket .. jeg kan leve med at skulle huske at tjekke ud, men det er nu for træls at skulle gøre de flere gange under samme rejse.
Jeg bruger kortet i dag og har ikke lyst til at droppe det, men jeg bruger det kun en gang imellem og er irriteret på det ..hvordan må det så ikke være for dem der skal det hver dag?
Generelt så har hele projektet båret præg af at man ikke har involveret brugeren tidligt nok i projektet, samt ikke taget hensyn til at der er mange forskellige måder at bruge det på til dagligt.
Jeg har været med til en del "beta" test og de har da fået fjernet langt de fleste af de ting der gjorde kortet uønsket .. jeg kan leve med at skulle huske at tjekke ud, men det er nu for træls at skulle gøre de flere gange under samme rejse.
Jeg bruger kortet i dag og har ikke lyst til at droppe det, men jeg bruger det kun en gang imellem og er irriteret på det ..hvordan må det så ikke være for dem der skal det hver dag?
Generelt så har hele projektet båret præg af at man ikke har involveret brugeren tidligt nok i projektet, samt ikke taget hensyn til at der er mange forskellige måder at bruge det på til dagligt.
#21
Jeg har flere gange glemt at checke ud/ind imellem skift fra tog til Metro, men det har så vidt jeg kan se ikke betydet noget...
http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/check-ind.aspx skrev:Hvis du skifter transportmiddel undervejs (fx fra bus til tog, fra tog til metro eller fra et tog til et andet), skal du checke ind, hver gang du skifter. Dette gælder dog ikke, hvis du skifter fra ét S-tog til et andet eller én metro til en anden på én og samme station.
Jeg har flere gange glemt at checke ud/ind imellem skift fra tog til Metro, men det har så vidt jeg kan se ikke betydet noget...
Det fedeste er at du kan få den til at tale bare ved at føre hånden henover. Man kan lave den fedeste rap med den. De burde checke om det rent faktisk er et rejsekort der føres henover :)
Men ok. Ungerne elsker at det kan lade sig gøre. Selv undgår jeg offentlig transport hvis overhovedet muligt.
Men ok. Ungerne elsker at det kan lade sig gøre. Selv undgår jeg offentlig transport hvis overhovedet muligt.
dprocs (22) skrev:#21
Jeg har flere gange glemt at checke ud/ind imellem skift fra tog til Metro, men det har så vidt jeg kan se ikke betydet noget...
Så vidt jeg ved (og jeg har pendlerkort, så får ikke rejsekort foreløbig) kan de ikke kontrollere dit kort. Så hvis du stempler ind i S-Tog, og glemmer at stemple ind i Metroen - og der kommer kontrol her - så kan Metropersonalet ikke se at du er checket ind.
Så får du en bøde for ikke at have gyldig rejsehjemmel - ligesom hvis standeren siger "bip", men er defekt og ikke virker - så får du en bøde for ikke at have gyldig rejsehjemmel - selv om det er deres stander der er defekt ;-)
TwistedSage (24) skrev:Det fedeste er at du kan få den til at tale bare ved at føre hånden henover. Man kan lave den fedeste rap med den. De burde checke om det rent faktisk er et rejsekort der føres henover :)
Men ok. Ungerne elsker at det kan lade sig gøre. Selv undgår jeg offentlig transport hvis overhovedet muligt.
"Ch...Ch...Ch...Check-In..Ch..Ch..Che..Che..Check out."
De må have haft bare lidt humor, dem der har lavet det sådan.
--
Lav et rejsekort, der trackes af GPS, så man betaler en fast kilometerpris uanset hvor i landet man er. Og lav kortet så det selv kan checke ind og ud når man stiger på eller af bus/tog/fly/osv.
Clauzii (28) skrev:"Ch...Ch...Ch...Check-In..Ch..Ch..Che..Che..Check out."
*raaaaaaaage*
Der er altid en eller anden der skal læne sig og af den - og ofte ignorerer de standeren selv efter 20 påmindelser fra den stakkels forsvarsløse maskine.
#26
Så har jeg nok bare været heldig...
Hver gang der kommer kontrollører i Kystbanen, S-toget eller Metroen, så plejer de at hoppe over mig hvis jeg står med rejsekortet fremme...
Virker bare stadig lidt sjovt hvorfor det skulle gælde som ingen-billet, for jeg betaler jo for hele turen...
Så har jeg nok bare været heldig...
Hver gang der kommer kontrollører i Kystbanen, S-toget eller Metroen, så plejer de at hoppe over mig hvis jeg står med rejsekortet fremme...
Virker bare stadig lidt sjovt hvorfor det skulle gælde som ingen-billet, for jeg betaler jo for hele turen...
arne_v (12) skrev:#substansen
Nu drejer kritikken sig denne gang jo slet ikke om selve rejsekort systemet men derimod om det bagvedliggende økonomi og rapporterings system.
Og mon ikke at netop det forhold, at danskerne øjensynligt har meget svært ved at skille tingene ad, har været en årsag til at man ikke har haft vanvittigt travlt med at offentliggøre rapporten.
dprocs (30) skrev:
Hver gang der kommer kontrollører i Kystbanen, S-toget eller Metroen, så plejer de at hoppe over mig hvis jeg står med rejsekortet fremme...
Har da også overvejet af købe et jeg kan stå og vifte med, det lader til af det virker på kontrollører på sammen måde som hvidløg virker på vampyrer
TuxDK (27) skrev:#26
De har en lille maskine de kan checke kortet med.
Ja, og sidst jeg læste en artikel om teknikken ved rejsekortet, blev det pointeret at kontrollører fra et selskab kun kunne validere når det var checket ind på en af "deres" standere.
Så en Metrokontrollør ville se dig som ikke være checket ind, hvis du havde checket ind i S-tog/bus, men glemt at gøre det igen i Metro'en.
UltimateW (36) skrev:Hvorfor skal vi udvikle alt i DK, som er meget smartere end alt andet, hvorfor ikke kigge på Oister kortet i Londons Tube eller andre steder, hvor de ting lader til og fungere rigtigt godt.
Har ikke læst alle kommentar, så undskyld, hvis det var en gentagelse.
Tjek indlæg #11
Vi har ikke udviklet vores eget, vi har taget et prøvet og fungerende koncept og forsøgt at presse det ned over et overkompliceret takst-zone/-pris system.
London er en by med 1 eller meget få forskekllige transport selskaber. Danmark er et land med tåbeligt mange transport selskaber der hverisær fastersætter priser og zone systemer.
arne_v (33) skrev:#32Men princippet med at undlade at informere befolkningen fordi de ikke forstår eller kan håndtere komplekse problemstillinger er ikke sundt.
Helt enig, så'en rent bortset fra at et mangelfuldt økonomisystem, ikke er skandaløst i forhold til den skandale der vil blive blæst op, nu det er tilknyttet rejsekortet. Altså blæst noget ud af propationer.
Så længe økonomisystemet lever op til kravene til revision, så er det ikke nødvendigvis fatalt. At man ikke kan trække brugbare rapporter, er langtfra ensbetydende med at tallene ikke kan fremskaffes og bearbejdes.
Men faktisk meget sigende, at ikke et eneste indlæg herinde, forholder sig til problemerne med økonomisystemet, men kun til rejsekortet.....
#42
Det var så også det jeg mente..... At hvis systemet ikke lever op til kravene til revision, så er det langt mere alvorligt..... Men stadig noget, der med al sansynelighed kan håndteres.
Omend denne håndtering kan være temmelig besværlig, så kan det stadig være en fornuftig beslutning, ikke at OGSÅ koncentrere sig om økonomisystemet, før rejsekortet er kørende.
Det var så også det jeg mente..... At hvis systemet ikke lever op til kravene til revision, så er det langt mere alvorligt..... Men stadig noget, der med al sansynelighed kan håndteres.
Omend denne håndtering kan være temmelig besværlig, så kan det stadig være en fornuftig beslutning, ikke at OGSÅ koncentrere sig om økonomisystemet, før rejsekortet er kørende.
Har selv oplevet mange fejl med systemet, sidst var for en uge siden. Vi står tre på uni og tjekker ind, jeg er nr. tre i køen og får et "pling" og et "ok" på displayet. Da jeg skal stemple ud siger den at rejsen ikke er registreret. Tager en snak med buschaufføren som siger jeg tjekkede ind for hurtigt, til trods for at han godt kunne huske jeg fik et korrekt pling, hvilket de jo også kan tjekke på deres display.
At der altid skal være over 50 kr på kontoen er dødirriterende, især når man ikke altid kan regne med at ens optankning 24 timer før er gået igennem, og at man minimum skal tanke 100 kr op ad gangen. Deres argument er at man kan køre så langt man vil, hvis ikke de kræver forudbetaling.
Ang. kontrolører som springer over en, så er det meget bøvlet for dem at tjekke ens rejsekort - ud fra hvad jeg har læst mig til - da deres maskine manuelt skal omkodes, for at finde ud af hvor de befinder sig på ruten.
Når det fungerer så er det lækkert, men der er stadig dumme og åbenlyse fejl. Det føles som Battlefield 3 et år efter release...stadig masser af bugs :)
At der altid skal være over 50 kr på kontoen er dødirriterende, især når man ikke altid kan regne med at ens optankning 24 timer før er gået igennem, og at man minimum skal tanke 100 kr op ad gangen. Deres argument er at man kan køre så langt man vil, hvis ikke de kræver forudbetaling.
Ang. kontrolører som springer over en, så er det meget bøvlet for dem at tjekke ens rejsekort - ud fra hvad jeg har læst mig til - da deres maskine manuelt skal omkodes, for at finde ud af hvor de befinder sig på ruten.
Når det fungerer så er det lækkert, men der er stadig dumme og åbenlyse fejl. Det føles som Battlefield 3 et år efter release...stadig masser af bugs :)
Zombie Steve Jobs (13) skrev:
Det fungerer sgu glimrende i stockholm, synes jeg, de kunne da bare lave en kopi af det? Bliver måske lidt svært med de små metrostationer, men stadig, hvorfor kan det her stupide land ikke finde ud af at slå et søm i en lort uden at smadre begge dele.
Og rejsekortet fungerer også glimrende i Amsterdam så vidt jeg kan forstå. Det er der samme system vi har herhjemme.
dprocs (30) skrev:#26
Så har jeg nok bare været heldig...
Hver gang der kommer kontrollører i Kystbanen, S-toget eller Metroen, så plejer de at hoppe over mig hvis jeg står med rejsekortet fremme...
Hvorfor går de ikke udenom i stedet. Det virker lettere.
Afhængig af hvor bred du er selvfølgelig:)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.