mboost-dp1

Cubic Corporation

Krigssimulation via augmented reality

- Via Wired - , redigeret af Net_Srak , indsendt af kastrup

Hos den amerikanske hær bruger man i nogle tilfælde computerspil til at simulere visse kampsituationer, men de har den fejl, at de ofte foregår foran en stationær skærm.

Firmaet Cubic har nu annonceret, at de netop har modtaget en bevilling på 4,7 millioner dollars til at udvikle 27 COMBATREDI-systemer, der er firmaets nye virtuelle kampsystem, som de introducerede i december.

Systemet placerer en lille skærm i høj opløsning, baseret på OLED-teknologi, foran øjnene på brugeren, der kan se på den, samtidig med at vedkommende bevæger sig rundt i et test område. Skærmen vil så indlejre objekter og fjender hen over det virkelige område via augmented reality.

Sammen med skærmen følger en riffel, der er tilsluttet systemet og kan bruges i den virtuelle verden. Ved at bevæge sig rundt i den fysiske verden, men skyde efter virtuelle mål, skulle COMBATREDI øge realismen markant i forhold til tidligere systemer.





Gå til bund
Gravatar #1 - Sengir
20. maj 2010 15:03
Mega nice nyhed
Gravatar #2 - HerrMansen
20. maj 2010 15:14
Vil da håbe at de kommer til at ligne nightvision systemer mere end den der sidespejlsfætter der vises på billedet. Dét holder jo ikke en meter imo.
Gravatar #3 - Silver Mane
20. maj 2010 15:29
Se DET er en såkalt murder-simulator. Tag den, Mister Thompson
Gravatar #4 - Kenman
20. maj 2010 15:32
Det eneste der gør det fedt, er at de har midlerne.
Ved tilfældigvis at et lignende system er igang med at blive udviklet af en gruppe studerende på AAU.
Gravatar #5 - Bladtman242
20. maj 2010 15:36
Kunne være fedt at game på den måde.
Ville give BF et helt nyt liv :D
Gravatar #6 - Slettet Bruger [2823807021]
20. maj 2010 15:36
#4 Augmented reality er jo ikke en nyhed, eneste de gør her at putte det på en højopløselig skærm og fastgøre det til et pandebånd.( basicly )

^^
Gravatar #7 - Kenman
20. maj 2010 15:38
#2 Det holder fint. Man kan sagtens leve sig ind i det. Den løsning der pt. benyttes på AAU er langt mindre fancy (igen.. midler!) men fungerer glimrende.

Det har været testet på en række testpersoner fra forsvaret, som ingen problemer havde med at leve sig ind i situationerne, selvom der dog stadig er lang vej endnu.

#5 hvordan vil du bruge det til at game med?
Med mindre du tilfældigvis har en baghave der er opbygget præcist som et BF map, er det temmelig umuligt ;)

Udover det vil jeg tro de benytter sig af fidusials af en art, for at kunne se hvornår der 'skal poppe noget frem'. Så skal du ha en hær af mennesker rendende og flytte disse hele tiden ;)

#6 selv det er heller ingen nyhed :)
Dog kommer det an på definitionen af højopløselig ;)

pt. arbejder de med 1024*768 på AAU.. det kunne være nice med højere.. men brillen er så også fra 97 ;)
Gravatar #8 - Bladtman242
20. maj 2010 15:42
#7 jeg tænkte lidt ligesom man har paintball og de der lasergun baner kunne lave noget lignende med det her :)
Gravatar #9 - Kenman
20. maj 2010 15:45
#8 hele ideen er dog at der ikke skal være nogen fysisk du skal skyde på, det hele genereres af en computer :)

dog kan det bruges som 'multiplayer' ved at man er flere der render rundt sammen og bekæmper de 'fjender' der bliver opstillet i systemet. Kræver dog stadig at alle er det samme fysiske sted :)

Den idé er medregnet, dog endnu ikke implementeret i AAU systemet :)
Gravatar #10 - Silver Mane
20. maj 2010 15:59
#8 #9 Men det kunne jo faktisk bruges til at lave "internet paintball", skal bare nogle baner der er identiske, og noget godt gps udsytr. Og en satan af en fiber, for at holde latency nede. Men det kunne da være fedt. Paintball over nettet, med modstandere i New Zealand.

Godtnok ikke så meget med Paintball at gøre, men det er en mindre detalje
#11 - 20. maj 2010 16:06
Kenman (7) skrev:
pt. arbejder de med 1024*768 på AAU.. det kunne være nice med højere.. men brillen er så også fra 97 ;)


Vi lånte forskellige briller fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet... Og det var godt nok noget værre lort...

Det vildeste var vist 640x480, og så fik man næsten med garanti blå mærker i panden, hold i nakken, og hovedpine….
Og selv tetris så for firkantede ud....


Håber snart der kommer HMD'er som køre i nogenlunde høj opløsning, og som private har råd til...

Gravatar #12 - Kenman
20. maj 2010 16:06
#10, hvordan ville du generere din modspiller?
Medmindre du kan lave noget seriøs badass software, der kan gætte ens næste træk inkl. bevægelse af samtlige muskler i kroppen, tvivler jeg på det kan blive en success ;)
Ideen er dog god nok.
Gravatar #13 - Kenman
20. maj 2010 16:08
#11 det lyder nedern :|
på AAU blev der testet et par forskellige briller, inkl. nogle til 3d. De var pænt nice at rende rundt med, såfremt man laver det hele til en 3d verden, dog virkede de mindre fedt i den reelle verden med noget AR + fidusials da der ikke var mulighed for at bevare sit pirrefirere syn.
Gravatar #14 - p1x3l
20. maj 2010 16:10
well bare det bedre end det wii ro spil
Gravatar #15 - Silver Mane
20. maj 2010 16:25
#12 Kan ikke lige se hvorfor den skulle gætte ens næste træk, der skal jo bare udstyr nok til at din position på banen bliver fremvist på en anden bane, via brillerne. At der muligvis skulle sensore på arme og ben for at få lidt mere realistiske bevægelse, er dog noget andet. Men ja, epic hardware skal der til i sidste
Gravatar #16 - terracide
20. maj 2010 16:34
LOL!!!

For det første er det man bruger "spil" til forsvarsøje med ikke så meget at træne ens "kill-skills" med, men til at implementere korrekt taktisk opførelse.

De gutter der laver ARMAII står også bag det mest benyttede software i den henseende, nemlig VBS:




Ens evner til at ramme "boogies" trænws 2 steder, på skydebanene og på zap-baner....før man gør det in-mission.

Hvordan det bruges kan ses her:
Gravatar #17 - Kenman
20. maj 2010 17:03
#15 i almindelige spil, er der x antal forskellige stillinger din karakter kan være i, for skydespil er det typisk gående, knælende og liggende. Hvis du vil lave noget alla paintball, udvider du det pludseligt til at omfatte samtlige bevægelser en person kan lave.

Medmindre du har sygt mange sensorere + en syg båndbredde at gøre godt med ( + alle sensorere skal være trådløse... for ikke at være i vejen?) bliver software da nødt til at gætte sig til hvad du har gang i. :)
Gravatar #18 - ipwn
20. maj 2010 17:41
#17 Det er da nemt. Et par tusinde kameraer i lokalerne, triangulering og voila, motion capture.

Kommer nok til at koste et par milliarder, især med hensyn til de mainframes der skal trække motion capture fra tusinde kameraer real-time, plus en linie på et par Gbit. Men muligt! Og muligt i dag! Hvis nogen skulle få lyst altså.

(Man kan egentlig slippe med færre kameraer, hvis man blot optager i vinkler ned ad gange i høj opløsning, eventuelt fra loftet for at undgå at person skygger, og så nøjes med at sende sprites tilbage til personerne, så kan man nøjes med at skulle sende hvad der svarer til en HD video samt spil kommunikationen - så kan vi få det ned til en pris af et par millioner, nok af to cifre)

EDIT: Eller måske er det billigere? Webkameraer kan man få for hundred kroner. Omkring 100 styks skulle kunne gøre det, så det er 100.000. Men så ryger kvaliteten selvfølgelig ned. Computer kraften er minimal, og båndbredden nok ikke højere end 20mbit.
Gravatar #19 - TrolleRolle
20. maj 2010 18:22
#10 Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men du vil gerne have lav latency OG spille mod folk i New Zealand?

Det giver jo automatisk en forholdsvist høj ping, da et signal ved lysets hastighed, i fugleflugt, uden nogen spildtid i routere, tager ca. 32ms fra københavn til Auckland.

18000km ved 300000km/s = 16 ms.... og så lige tilbage igen.

I praksis skal man nok forvente væsentligt højere.... I dag er der ifølge speedtest.net 625ms latency fra DK til Auckland :-/


Der er bare nogen ting som ikke er mulige, lige meget hvor meget ny teknologi man opfinder.
Gravatar #20 - Silver Mane
20. maj 2010 18:32
#18 My point. Det hele kunne også laves med kabler i en dragt, som bare tager i forhold til resten af ens krop. Det skal jo bare være muligt at se "Hov, der står en, SKYD". Og ikke noget med at bruge forud bestemte animationer. Bare relativ til ens krop, som er relativ til banen, lagt på en ragdoll du. Så klar simuleret fysik resten. Men ja, et par milliarder skal der sgu nok til for at kunne udvikle det. Men det kunne da være fedt

#19 Shhhh, nu skal du ikke lade praktiske detaljer ødelægge det :) Teoretisk set kan det godt lade sig gøre

Den menneskelige krop kan så vidt jeg husker ikke reagere hurtigere end noget med 150ms? Tallet er halvt hentet fra måsen af, men you get the point. Vi kan ikke reagere så hurtigt. ikke med mindre vi snakker muscle memory, men den praktiske detalje skal heller ikke ødelægge det :)
Gravatar #21 - terracide
20. maj 2010 19:42
TrolleRolle (19) skrev:
#10 Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men du vil gerne have lav latency OG spille mod folk i New Zealand?

Det giver jo automatisk en forholdsvist høj ping, da et signal ved lysets hastighed, i fugleflugt, uden nogen spildtid i routere, tager ca. 32ms fra københavn til Auckland.

18000km ved 300000km/s = 16 ms.... og så lige tilbage igen.

I praksis skal man nok forvente væsentligt højere.... I dag er der ifølge speedtest.net 625ms latency fra DK til Auckland :-/


Der er bare nogen ting som ikke er mulige, lige meget hvor meget ny teknologi man opfinder.


Lys i en fiber bevæger sig ikke med c, men med en reduceret faktor, hvilket betyder at det er ~1.46 sek om at bevæge sig ~300.000km.
Læg dertil hops, congestion ect.
Gravatar #22 - Silver Mane
20. maj 2010 19:54
#21 Jeg er da ellers rimlig sikker på at du kan spille på amerikanske sites med en latency på mindre end 600-700 stykker. Eller tager jeg fejl? Nu er jeg godt klar over der lidt kortere der overtil, but still. Det skulle jo så være en latency på 3000 minimum hvis du spillede på new zealand. Eller er min matematik helt til hundende der? Aner ikke hvor mange hops der skulle til, og hvor meget det ville påvirke.

Edit: And i shall endeavor to read entire post before i comment. Det med 600ms til Auckland ville jo så betyde at de rejse tæt på lysets hastighed. Sådan relativt set
Gravatar #23 - TrolleRolle
20. maj 2010 20:08
#21

Jeg beregner blot den laveste latency man aldrig vil kunne komme under lige meget hvilken teknologi man opfinder. (Og følger de fysiske teorier som vi kender i dag.)

Ja, jeg har jo heller ikke skrevet noget om hvor hurtigt lys bevæger sig i en fiber? Hvad vil du med din post?
Gravatar #24 - ipwn
20. maj 2010 20:43
#23 Quantum teleportation xD

Okay, random artikel. Men der var da en nyhed på newz for et par måneder siden om dette? Ikke at jeg fatter det.
Gravatar #25 - Slettet Bruger [2823807021]
20. maj 2010 20:53
ipwn (24) skrev:
#23 Quantum teleportation xD

Okay, random artikel. Men der var da en nyhed på newz for et par måneder siden om dette? Ikke at jeg fatter det.


http://xkcd.com/465/
Gravatar #26 - Amypants
20. maj 2010 21:14
Kiggede lige i kildeartiklen. Både teksten og billedet giver udtryk for at COMBATREDI Systemet er VIRTUAL reality, ikke augmented.

I ved vel forhåbentligt godt at der er væsentlig forskel på de to ting (vigtigst: er miljøet som man "bevæger sig i" virtuel eller live.).

Det eneste "nye" over dette system er altså at man kan bevæge sig frit i et rum (modsat Atlantis Cyberspace Inc's IGS, hvor man står på et multi-directional løbebånd), men der eksisterer allerede andre systemer der bruger AR i form af spatial display (projektor/skærm) hvor man også kan rende frit rundt.

ACI IGS:
http://www.atlantiscyberspace.com/aci-immersive-gr...
Spatial AR:
http://www.ais-sim.com/training_products/training_...
^^ Sidste link er ikke super-realistisk, men mere "augmented" end det der beskrives i artiklen.
Gravatar #27 - terracide
20. maj 2010 22:44
Silver Mane (22) skrev:
#21 Jeg er da ellers rimlig sikker på at du kan spille på amerikanske sites med en latency på mindre end 600-700 stykker. Eller tager jeg fejl? Nu er jeg godt klar over der lidt kortere der overtil, but still. Det skulle jo så være en latency på 3000 minimum hvis du spillede på new zealand. Eller er min matematik helt til hundende der? Aner ikke hvor mange hops der skulle til, og hvor meget det ville påvirke.

Edit: And i shall endeavor to read entire post before i comment. Det med 600ms til Auckland ville jo så betyde at de rejse tæt på lysets hastighed. Sådan relativt set


Your math sucks:

NY, USA: http://www.speedtest.net/result/821147893.png
LA, USA: http://www.speedtest.net/result/821148843.png
Sydney, AU: http://www.speedtest.net/result/821149520.png
Auckland, NZ: http://www.speedtest.net/result/821150951.png
KBH, DK: http://www.speedtest.net/result/821151726.png

Du skal ikke både slås med c, men også med routing, congestion ect.
Gravatar #28 - AlienDarkmind
21. maj 2010 05:56
#17 Jeg tror du tager det der bliver sagt lidt for bogstaveligt.. Rom blev jo ikke bygget på en dag og ved at man F.eks kunne man sætte en plade på knæet som kunne registrere om man dukkede sig eller stod op.. Animationen den anden part så ville så bare kunne være en standard animation..

Idéen er ikke så urealistisk som du får det til at lyde, det ville ikke blive superrealistisk med den teknologi vi har tilrådighed/penge til lige nu, men det ville kunne fungere..
Gravatar #29 - Silver Mane
21. maj 2010 06:13
#27 Det er jo det jeg mener. Hvis lyset tog 1½ sek om at når til Austrailien igennem fiber, så skuller der jo være latencey på 3 sekunder. Og som jeg sagde, så var jeg sikker på at have spillet på amerikanske med meget mindre, MEGET MEGET mindre, hvilket du jo bekræfter. Er godt klar over jeg ikke har routing og congestion med, skrev jeg også, men sidst nævnte burde så vidt jeg ved kun påvirker data flow i forhold til mængde, ikke hastighed. Så din #27 post var til for hvad?
Gravatar #30 - terracide
21. maj 2010 06:32
#27:
Der er ikke 300.000 km til AU, sov du både i fysik og geografi?

(Hint: Jorden omkreds er ~40,000 km)
Gravatar #31 - Silver Mane
21. maj 2010 08:07
#30 Okay, fair enough, my bad.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login