mboost-dp1

KODA
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Remmerboy (4) skrev:på den anden side, hvis der kommer skat på internet, må det bliver lovligt at hente copyrightede materialer, siden vi nu betaler for det. det betydere også at apg mister sit grund til at leve :)
Jeg tvivler. De ser det nok som det samme, som hvis Føtex hæver prisen på alle deres varer med 10% pga. tyveri... det gør jo ikke tyveri lovligt
Bemærk jeg skrev at "de ser det nok som", ikke at JEG ser det som, da jeg mener der helt klart er en stor forskel
Remmerboy (4) skrev:på den anden side, hvis der kommer skat på internet, må det bliver lovligt at hente copyrightede materialer, siden vi nu betaler for det. det betydere også at apg mister sit grund til at leve :)
Eftersom man betaler licens er det vel lovligt at hente film der har været vist på DR og musik der har været i radioen, da det, så vidt jeg ved, ikke er ulovligt at optage herfra?
Man betaler jo for at have mulighed for at tilgå det?
Om den holder i retten er så en anden ting -_-
#6 Tja, desværre.
Jeg syntes bare det er noget underligt noget at Hr. og Fru. Jensen skal betale måske 1000,- pr. år på en internetafgift, når de kun bruger det til f.eks. at læse nyheder og bruge facebook.
- Og derved skal hæfte for andres ulovligeder.
Er det nu man siger kollektiv straf til hele Danmark?
Næhnej, KODA i dødsdømmer jer selv med sådanne ting der virkelig bliver og vil blive meget dårlig modtaget af den danske befolkning.
Jeg syntes bare det er noget underligt noget at Hr. og Fru. Jensen skal betale måske 1000,- pr. år på en internetafgift, når de kun bruger det til f.eks. at læse nyheder og bruge facebook.
- Og derved skal hæfte for andres ulovligeder.
Er det nu man siger kollektiv straf til hele Danmark?
Næhnej, KODA i dødsdømmer jer selv med sådanne ting der virkelig bliver og vil blive meget dårlig modtaget af den danske befolkning.
Hos Kulturministeriet oprettede man for nyligt en arbejdsgruppe, der skal kigge på ophavsret for internettet, og her er bl.a. KODAs vicedirektør Martin Gormsen medlem.
Er det ikke indbegrebet af en biased "arbejdsgruppe", hvis en eller flere af medlemmerne allerede går stærkt ind for noget, og på den måde kan bruge sin position til at overtale de andre medlemmer?
Tænk at en Martin Gormsen sidder i den arbejdsgruppe og kan lave lobby arbejde for Koda, alt imens skatteyderne betaler gildet.
#11 Lige en tilføjelse.
Hvis man nu har en mobiltelefon eller mobiltbredbånd der kan gå på nettet via 3G skal man så også betale en internet afgift, der sikkert kommer til at koste det samme som abonnementet.
Hvis man nu har en mobiltelefon eller mobiltbredbånd der kan gå på nettet via 3G skal man så også betale en internet afgift, der sikkert kommer til at koste det samme som abonnementet.
#7
Nope. Bare fordi det har været på DR er det ikke lovligt at hente. Det var det samme dengang det var lovligt at kopiere CD'er (er det egentlig ikke stadig det?). Du må godt selv kopiere en CD til dig selv, men du må ikke få en ven til at gøre det for dig. Han må godt hjælpe dig, men du skal selv gøre det. Af samme grund er det derfor heller ikke lovligt at hente kopier af musik du allerede ejer fra nette, da du jo selv skal lave kopien.
Du må derfor gerne optage udsendelser fra DR, da du selv gør det. Men du må ikke hente det fra nette (hvor andre har gjort det).
#9
Det kommer jo an på hvem der ellers sidder i arbejdsgruppen. En sådan arbejdesgruppe burde (jeg siger ikke den er) være repræsenteret af netop KODA, PiratGruppen, Telestyrelsen (eller folk med forståelse af hvordan internettet fungere) samt dommer/advokater.
Og nyheden næver intet om hvem der ellers er i gruppen.
Nope. Bare fordi det har været på DR er det ikke lovligt at hente. Det var det samme dengang det var lovligt at kopiere CD'er (er det egentlig ikke stadig det?). Du må godt selv kopiere en CD til dig selv, men du må ikke få en ven til at gøre det for dig. Han må godt hjælpe dig, men du skal selv gøre det. Af samme grund er det derfor heller ikke lovligt at hente kopier af musik du allerede ejer fra nette, da du jo selv skal lave kopien.
Du må derfor gerne optage udsendelser fra DR, da du selv gør det. Men du må ikke hente det fra nette (hvor andre har gjort det).
#9
Det kommer jo an på hvem der ellers sidder i arbejdsgruppen. En sådan arbejdesgruppe burde (jeg siger ikke den er) være repræsenteret af netop KODA, PiratGruppen, Telestyrelsen (eller folk med forståelse af hvordan internettet fungere) samt dommer/advokater.
Og nyheden næver intet om hvem der ellers er i gruppen.
Jeg elsker når formodet kriminalitet bliver til en rå og ren afgift.
Det er lidt ligesom at alle bilejere hvert år får en regning/afgift/ekstraskat på 5.000 kroner, fordi de sikkert parkerer ulovligt 10 gange på et år i snit.
Hvis nu der var tale om rettigheder for billeder, og ikke for musik, så skulle hver dansker også betale "skat" for formodet ophavsretsbrud, og alle danskere som ligger billeder ud på nettet, skulle så have en bid af kagen.
Når KODA har en plan for hvordan fordelingen af penge kradset ind via en skat, skal fordeles mellem deres medlemmer, kan vi snakke om at de går fra "skingrende sindssyge" til "desillusionerede". Men allerede her knækker tråden jo.
Det er lidt ligesom at alle bilejere hvert år får en regning/afgift/ekstraskat på 5.000 kroner, fordi de sikkert parkerer ulovligt 10 gange på et år i snit.
Hvis nu der var tale om rettigheder for billeder, og ikke for musik, så skulle hver dansker også betale "skat" for formodet ophavsretsbrud, og alle danskere som ligger billeder ud på nettet, skulle så have en bid af kagen.
Når KODA har en plan for hvordan fordelingen af penge kradset ind via en skat, skal fordeles mellem deres medlemmer, kan vi snakke om at de går fra "skingrende sindssyge" til "desillusionerede". Men allerede her knækker tråden jo.
Det er skræmmende at kulturministeriet, invitere en formanden for KODA til at kigge på opretshavslovgivning på nettet - man ved jo udemærket hvad han ender med at konkludere.
Danmark er ved at blive reduceret til et tredje-verdenslands set ud fra internet udvikling.
Skuffende og skræmmende!
Danmark er ved at blive reduceret til et tredje-verdenslands set ud fra internet udvikling.
Skuffende og skræmmende!
Skrev til Kulturministeriet den gang den første nyhede, om forslag til skat på internettet kom frem.
Kort fortalt skrev jeg, at jeg ikke så det som et statsligt problem, at de skulle sørge for indtægterne til pladeselskaberne. Piratkopieringen skete pga. dårlige digitale tilbud til forbrugerne. Og jeg understregede, at jeg når jeg brugte en masse penge på, at købe musik, film, spil osv. ikke også ville betale ekstra for piratkopiering.
Dette er svaret, som jeg fik tilbage:
Ikke, at jeg blev meget klogere af det. Og det er nok også det bedste man kan svare, når det er så tidligt i processen.
Kort fortalt skrev jeg, at jeg ikke så det som et statsligt problem, at de skulle sørge for indtægterne til pladeselskaberne. Piratkopieringen skete pga. dårlige digitale tilbud til forbrugerne. Og jeg understregede, at jeg når jeg brugte en masse penge på, at købe musik, film, spil osv. ikke også ville betale ekstra for piratkopiering.
Dette er svaret, som jeg fik tilbage:
Svar fra Kulturministeriet skrev:Udvalget hedder rettelig "Udvalget om ophavsrettigheder på internettet ". Udvalget blev af den daværende kulturminister i december 2009, på vegne af regeringen. Formålet med udvalget er, at overveje initiativer og beskrive modeller, som kan bidrage til en styrket håndhævelse af ophavsrettigheder på internettet, samt undersøge mulighederne for at skabe bedre grobund for udviklingen af både eksisterende og nye forretningsmodeller for udbyd af kreativt indhold på internettet.
Udvalgets arbejde afsluttes først til september og der er derfor ikke truffet nogen beslutninger om konkrete initiativer.
Yderligere information om udvalget kan findes på vores hjemmeside http://www.kum.dk/sw90966.asp.
Ikke, at jeg blev meget klogere af det. Og det er nok også det bedste man kan svare, når det er så tidligt i processen.
fjols (5) skrev:#4: Ligesom det blev lovligt at kopiere CD'er da blankmedie afgiften blev indført? Det er vist for naivt at tro, at det så sker hvis dette bliver indført.
what?? jeg kopierer stadigvæk løs. det må jeg hellere stoppe med.
blev kopiering af musik til sig selv, lovligt, efter blankmedia afgiften kom?
#17 hvis det du quoter er taget direkte fra Kulturministeriets svar, så er det da skræmmende, at de har folk siddende, der skal varetage noget så vigtigt, og så ikke engang kan skrive ordentligt dansk.
Dette giver ingen mening!
Hvis det er sådanne individer vi sætter vores lid til, så er vi med sikkerhed, stærkt på vej til Internetdiktatur, hvor det er dem med flest penge der bestemmer hvad vi skal kunne se og hente.
Jeg siger bare: "velkommen til Kina"
Udvalget blev af den daværende kulturminister i december 2009, på vegne af regeringen.
Dette giver ingen mening!
nye forretningsmodeller for udbyd af kreativt indhold på internettet.
Hvis det er sådanne individer vi sætter vores lid til, så er vi med sikkerhed, stærkt på vej til Internetdiktatur, hvor det er dem med flest penge der bestemmer hvad vi skal kunne se og hente.
Jeg siger bare: "velkommen til Kina"
Jeg vil bare gøre opmærksom på, at KODA ikke nødvendigvis har noget med pladeselskaber at gøre.
Det er en interesse organisation for musiker. Der har været en del debat i fx Information (http://www.information.dk/225588) om fordelingen af penge til musikere.
Der kan man sige at KODA kæmper mod pladeselskaberne til fordel for musikere.
Jeg mener ikke, at en ekstra beskatning vil være en fornuftig løsning. KODA er måske en smule forældet, især af deres opfattelse af ophavsret. Dog har KODA i tilfælde en god funktion, som når de vejleder i, hvordan ophavsretten fungere osv.
Men det er jo kun så længe ophavsretten stadig eksistere. :)
Det er en interesse organisation for musiker. Der har været en del debat i fx Information (http://www.information.dk/225588) om fordelingen af penge til musikere.
Der kan man sige at KODA kæmper mod pladeselskaberne til fordel for musikere.
Jeg mener ikke, at en ekstra beskatning vil være en fornuftig løsning. KODA er måske en smule forældet, især af deres opfattelse af ophavsret. Dog har KODA i tilfælde en god funktion, som når de vejleder i, hvordan ophavsretten fungere osv.
Men det er jo kun så længe ophavsretten stadig eksistere. :)
luuuuu (9) skrev:Er det ikke indbegrebet af en biased "arbejdsgruppe", hvis en eller flere af medlemmerne allerede går stærkt ind for noget, og på den måde kan bruge sin position til at overtale de andre medlemmer?
Tænkte præcis det samme.
Her er et link til den officielle "skrivelse" omkring arbejdsgruppen.
www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Pressemeddelelser/2009/Ophavsrettigheder%20p%E5%20nettet/Kommissorium%20for%20udvalg%20vedr.%20ophavsrettigheder%20p%E5%20internettet.PDF
Som det er tydeligt på side to består arbejdsgruppen af ca. 50% embedsmænd fra div. ministerier og 50% repræsentanter for "pro-copyright" interesseorganisationer.
Jeg blev noget overrasket må jeg sige - ensidet, skatte-betalt, statsstøttet lobbyisme lever i bedste velgående.
Citat fra artiklen som news henviser til:
"KODAs vicedirektør Martin Gormsen meddeler nu, at det ikke er ham, der har fremlagt forslaget om afgift på internettet i Kulturministeriets arbejdsgruppe. Han siger videre, at KODA ikke er bannerfører for afgift på bredbånd, og at orgnaisationen KODA har i øvrigt heller ikke foreslået eller gjort sig til talsmand for, at blankbåndsordningen skal omlægges til en bredbåndsafgift."
http://www.comon.dk/nyheder/Musikere-syv-dobler-ne...
I KODAs medlemsblad er der en artikel om, hvordan netop Lady Gaga har tjent 0,0016 DKK pr. stream fra Spotify. Spotify er primært styret af de største pladeselskaber. Information har en lignende artikel, hvor talene er en smule anderledes.
KODA og pladeselskaberne er ikke det samme.
Igen er KODA ikke "de ondeste" men nok nærmere er det pladselskaberne, der er det største problem.
Ikke at jeg mener at ophavsretten er fornuftig.
"KODAs vicedirektør Martin Gormsen meddeler nu, at det ikke er ham, der har fremlagt forslaget om afgift på internettet i Kulturministeriets arbejdsgruppe. Han siger videre, at KODA ikke er bannerfører for afgift på bredbånd, og at orgnaisationen KODA har i øvrigt heller ikke foreslået eller gjort sig til talsmand for, at blankbåndsordningen skal omlægges til en bredbåndsafgift."
http://www.comon.dk/nyheder/Musikere-syv-dobler-ne...
CallOfDuty (25) skrev:Musikere tjener bare intet mere, med mindre man er blevet GAGA i låget kendt..
I KODAs medlemsblad er der en artikel om, hvordan netop Lady Gaga har tjent 0,0016 DKK pr. stream fra Spotify. Spotify er primært styret af de største pladeselskaber. Information har en lignende artikel, hvor talene er en smule anderledes.
KODA og pladeselskaberne er ikke det samme.
Igen er KODA ikke "de ondeste" men nok nærmere er det pladselskaberne, der er det største problem.
Ikke at jeg mener at ophavsretten er fornuftig.
Jakobarkob (22) skrev:Jeg vil bare gøre opmærksom på, at KODA ikke nødvendigvis har noget med pladeselskaber at gøre.
Det er en interesse organisation for musikere.
Nej, KODA står for KOmponister i DAnmark.
Og hvorfor skal interesseorganisationers sindssyge ambitioner/forhåbninger altid blæses op i medierne?
Skal jeg svare på det?
En teori er at:
I og med vores samfundstruktur er, som den er, kan man mene, at det er vigtigt med interesse organisationer. Idet interesseorganisationer kan give udtryk for de forskellige grupper og interesser, der er i samfundet.
Det samme gælder fagbevægelser og diverse andre foreninger eller brugerorganisationer.
En anden ting er:
Mediernes rolle som formidler. Om debatten af ophavsret er opblæset ved jeg ikke. Eller om en af de debattøre(her KODA) er blevet fremhævet mere i medierne end fx. piratgruppen, er også til diskussion. Det ville være dejligt med en mere fokuseret debat, hvor, jeg mener, man skal adskille 2 ting.
Ophavsret på et ideologisk plan og hvordan vi rent praktisk kan sørge for at pengene bliver omfordelt på en fornuftig måde. KODA kan hjælpe rent praktisk med at pengene går til musikeren og ikke pladeselskabet.
Imens burde man diskutere, om hvorvidt man skal opretholde en lovgivning om copyright, og hvordan den lov i givet fald skal se ud.
Der er sikkert flere aspekt af problemet, og det bliver interessant, hvad der kommer til at ske fremover. Jeg håber personligt at der ikke kommer en beskatning. Desuden ville det være rart med en nytænkning indenfor copyright, især når det gælder spørgsmålet om værdi.
En teori er at:
I og med vores samfundstruktur er, som den er, kan man mene, at det er vigtigt med interesse organisationer. Idet interesseorganisationer kan give udtryk for de forskellige grupper og interesser, der er i samfundet.
Det samme gælder fagbevægelser og diverse andre foreninger eller brugerorganisationer.
En anden ting er:
Mediernes rolle som formidler. Om debatten af ophavsret er opblæset ved jeg ikke. Eller om en af de debattøre(her KODA) er blevet fremhævet mere i medierne end fx. piratgruppen, er også til diskussion. Det ville være dejligt med en mere fokuseret debat, hvor, jeg mener, man skal adskille 2 ting.
Ophavsret på et ideologisk plan og hvordan vi rent praktisk kan sørge for at pengene bliver omfordelt på en fornuftig måde. KODA kan hjælpe rent praktisk med at pengene går til musikeren og ikke pladeselskabet.
Imens burde man diskutere, om hvorvidt man skal opretholde en lovgivning om copyright, og hvordan den lov i givet fald skal se ud.
Der er sikkert flere aspekt af problemet, og det bliver interessant, hvad der kommer til at ske fremover. Jeg håber personligt at der ikke kommer en beskatning. Desuden ville det være rart med en nytænkning indenfor copyright, især når det gælder spørgsmålet om værdi.
#30 - Problemet er jo så der hvor vores samfundsstruktur den fejler ved at undlade visse interesse organisationer at deltage i den debat der nu foregår om internetskat jf. den arbejdsgruppe der nu er stiftet af Kulturministeriet.
#31
Helt enig. Det er et kæmpe problem når samfundsstrukturen fejler.
Der er mange eksempler på at politikerne tager lobbyisternes og de store selskabers side. Fx hemmeligholdelsen af ATCA-forhandlingerne.
Det ender nok med at forbrugerne bliver taberne af denne debat. Desværre, men det kan være at det ændre sig en gang i fremtiden.
Helt enig. Det er et kæmpe problem når samfundsstrukturen fejler.
Der er mange eksempler på at politikerne tager lobbyisternes og de store selskabers side. Fx hemmeligholdelsen af ATCA-forhandlingerne.
Det ender nok med at forbrugerne bliver taberne af denne debat. Desværre, men det kan være at det ændre sig en gang i fremtiden.
KODA er egentlig meget nice. De sørger for at komponisten får penge når folk spiller den musik han har skrevet på offentlige steder (spillesteder, radio, tv, ...).
De har dog en lidt underlig måde at gøre op hvor mange penge man skal have (synes jeg). Ved en premiere får man en røvfuld penge, og desuden får man også efter hvor mange mennesker der kan være på spillestedet. Så hvis du på en eller anden måde får tilsnusket dig spilletid på et stort spillested og spiller en af dine egne numre (og melder det til KODA) får du altså rimelig mange penge.
Folk der skriver jingles får også sindsygt mange penge iøvrigt.
Jeg forstår ikke lige hvad KODA er ude på i denne sammenhæng... Måske prøver de at sammenligne det med at blive spillet i radioen?
De har dog en lidt underlig måde at gøre op hvor mange penge man skal have (synes jeg). Ved en premiere får man en røvfuld penge, og desuden får man også efter hvor mange mennesker der kan være på spillestedet. Så hvis du på en eller anden måde får tilsnusket dig spilletid på et stort spillested og spiller en af dine egne numre (og melder det til KODA) får du altså rimelig mange penge.
Folk der skriver jingles får også sindsygt mange penge iøvrigt.
Jeg forstår ikke lige hvad KODA er ude på i denne sammenhæng... Måske prøver de at sammenligne det med at blive spillet i radioen?
#33:
Og det synes du er den rigtige måde at drive forretning på? Radio/TV bør ses som promotion-medier for musikken, fuldstændig ligesom reklamer er!
Musikken er et produkt - som man ønsker at sælge. Radioerne bør vælge det produkt de selv ønsker at fremhæve og lade det være op til forbrugerne hvem de ønsker at støtte.
Har i tænkt over at KODA er med til (hvis ikke en meget stor årsag til) at de kommercielle radiostationer herhjemme har svært ved at køre rundt og hvis de endelig formår det, er det med larmende reklamer konstant?
KODA skal bare dø, og det kan kun gå for langsomt!
De sørger for at komponisten får penge når folk spiller den musik han har skrevet på offentlige steder (spillesteder, radio, tv, ...).
Og det synes du er den rigtige måde at drive forretning på? Radio/TV bør ses som promotion-medier for musikken, fuldstændig ligesom reklamer er!
Musikken er et produkt - som man ønsker at sælge. Radioerne bør vælge det produkt de selv ønsker at fremhæve og lade det være op til forbrugerne hvem de ønsker at støtte.
Har i tænkt over at KODA er med til (hvis ikke en meget stor årsag til) at de kommercielle radiostationer herhjemme har svært ved at køre rundt og hvis de endelig formår det, er det med larmende reklamer konstant?
KODA skal bare dø, og det kan kun gå for langsomt!
#32 Jeg tillader mig at tvivle på at de ting nogensinde bliver indført, og hvis de gør, så bliver det en meget kort periode.
Så snart de begynder at trække stupide tiltag som "internetskat" (hvilket de jo egentlig allerede har i forvejen i form af DR's multimedielicens) så starter modstanden da først for alvor. Der immervæk nogen flere brugere af musik end folk i den branche der trykker det på en CD og putter det i en lastbil. ( foruden PR er det jo sådanset ibegrebet af et pladeselskab)
Så snart de begynder at trække stupide tiltag som "internetskat" (hvilket de jo egentlig allerede har i forvejen i form af DR's multimedielicens) så starter modstanden da først for alvor. Der immervæk nogen flere brugere af musik end folk i den branche der trykker det på en CD og putter det i en lastbil. ( foruden PR er det jo sådanset ibegrebet af et pladeselskab)
#34
Der er jo ikke penge i at skrive musik uden koda... Folk vil bare kunne nakke andres musik, og så er der ikke noget i at skrive musik. Ja, jeg mener at det er bedre end ingenting. Komponister skal også have noget at leve af. Det kan de ikke uden organisationer som KODA.
Der er jo ikke penge i at skrive musik uden koda... Folk vil bare kunne nakke andres musik, og så er der ikke noget i at skrive musik. Ja, jeg mener at det er bedre end ingenting. Komponister skal også have noget at leve af. Det kan de ikke uden organisationer som KODA.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.