mboost-dp1

Facebook

Klare regler for reklamer på Facebook

- Via Politiken - , redigeret af Pernicious

Flere firmaer benytter sig af brugerne som reklamesøjler på sociale medier som Facebook. Dette er ifølge en ekspert i sociale medier Thomas Bigum, ikke lovligt i henhold til markedsføringsloven eller Facebooks retningslinjer.

Læs mere her: Firmaer reklamerer ulovligt på Facebook

Forbrugerombudsmanden har nu endeligt slået fast, at det ikke er lovligt for virksomheder at bruge brugerne til at reklamere for sig mod betaling med deltagelse i konkurrencer, gaver eller andre gode tilbud. Hvis det ikke fremgår tydeligt på reklamen fra brugeren, at det er en reklame, kan virksomheden som der bliver reklameret for få en bødestraf, udtaler Tine Morell fra Forbrugerombudsmanden. Det skriver Politiken.

Desuden skal virksomheden også sørge for, at modtagere af disse reklametilbud har en nem mulighed for at framelde sig disse reklamer. Da det ikke i øjeblikket er muligt, er det derfor ikke lovligt at bruge denne fremgangsmåde til reklame.

Der kan læses mere i de nordiske Forbrugerombudsmænds rapport, hvor der er flere regler for hvor grænsen går i forbindelse med reklamer på sociale tjenester.





Gå til bund
Gravatar #1 - moulder666
7. maj 2012 11:28
Ok, der blev jeg lige vækket.

Det er muligvis min underbevidsthed det er galt med - men jeg læste klart og tydeligt "bødestraf" som "dødsstraf"...
Gravatar #2 - Secret Agent
7. maj 2012 11:41
Jeg forstår det ikke.

Hvis jeg vælger at klister reklamer for Netto op på min væg i min lejlighed, konkurrencer eller andet, er det så forbudt? Det er jo nøjagtig det samme på Facebook.

Folk deler noget på deres væg, for at deltage i en konkurrence.

Hvis man er ven med en, så acceptere man også alt hvad de end måtte bruge deres væg til. Ellers er der vel en vej ud af det og det er at sige farvel og tak til sin ven eller sørge for man ikke kan se personens status opdateringer.

Fra mit firma, der har vi udlovet nogle billetter til et sports arrangement + tøj, i mod at de deler det på deres væg og skriver under billedet at det er delt.

I dette tilfælde, der tæller vi folk der har skrevet og det er deres nummer. Så bruger vi random number generator til at udvælge en vinder.

De sociale medier er det bedste sted til at komme ud med sine konkurrencer. Nyhedsmail havner ofte i spamfilter, bliver slettet eller ikke taget seriøst.

Vi vil selvfølgelig gerne have så mange som muligt til at deltage og gerne give tilbudet til andre som måske ikke kender til vores firma, hjemmeside eller facebook side. Hvilket gør at vi annoncere det på facebook og får dem til at dele det. De har ofte venner, som også dyrker den samme sport og derved får de kendskab til præmierne vi udlover.

Synes ikke det kan sammenlignes med spam mails, som vil sælge viagra piller fra kina.

Vil godt høre jeres meninger om dette og i mener, at vi er helt forkert på den? Ikke flamewar, men konstruktiv kritik hvis i er uenige.
Gravatar #3 - XxXxX
7. maj 2012 11:49
Glædeligt glædeligt.

Specelt omkring juletid er det en plage at læse sin facebook feed da den som oftest er plastret til med "Hvis jeg generer dig med denne ligegyldige reklame så kan jeg vinde en præmie"..

Har flere venner og bekendte på facebook som jeg har sat på ignore fordi de gik totalt amok og tilmeldte sig de første 50 af den slags konkurrencer.

Jeg er glad for at slippe for disse uopfordrede reklamer og vil med glæde melde dem som overtræder loven til rette myndighed.

Hvis folk vil reklamere på facebook så må de betale facebook for det så reklamerne kommer i siden og ikke midt i mit feed.
Gravatar #4 - el_barto
7. maj 2012 11:53
Jeg er så småt begyndt at blackliste firmaer, som bruger de her del-med-en-ven-og-få-en-minmal-chance-for-at-vinde-en-rejse tricks.

Jeg hader det. JEG HADER DET!

Og jeg hader at mine venner ikke forstår hvordan Facebook virker, men det fremgår heller ikke klart nok når de deltager i forskellige konkurrencer, hvor røvirriterende det er for alle de venner der abonnerer på opdateringer.
Gravatar #5 - trylleklovn
7. maj 2012 11:55
Secret Agent (2) skrev:
Fra mit firma, der har vi udlovet nogle billetter til et sports arrangement + tøj, i mod at de deler det på deres væg og skriver under billedet at det er delt.

Det er netop dette der nu bliver sat en stopper for.

Problemet er at man ikke må udnytte kunders vennekreds til at sprede reklame, da folk er mere tilbøjelige til at være positive over for noget deres venner anbefaler, frem for hvis det kommer fra et anonymt firma.

Og det i og mange andre essentielt gør er at købe en reklameplads på en brugers facebookside, over for dennes venner, ved at betale dem med et lod i en konkurrence.

Der er dog stadig mulighed for at lave konkurrencer og man kan også godt opfordre deltagerne til at fortælle andre om konkurrencen, det skal bare være frivilligt.

Men ja jeg mener måske det er lige sort/hvidt nok - jeg mener ikke et link jeg deler på facebook med 150+ personer, nødvendigvis er det samme som at jeg anbefaler mine tætteste venner at købe x produkt.

Som jeg også nævnte i den anden tråd om emnet har jeg selv kørt nogle konkurrencer på samme måde og deltagerne virker meget positive. Jeg har også selv deltaget i konkurrencer hvor jeg har fundet firmaer, som jeg nu har interesse i. Jeg synes det er en rigtig effektiv måde at sprede budskabet om arrangementer og organisationer.
Gravatar #6 - kasperd
7. maj 2012 12:01
trylleklovn (5) skrev:
Der er dog stadig mulighed for at lave konkurrencer og man kan også godt opfordre deltagerne til at fortælle andre om konkurrencen, det skal bare være frivilligt.
Og frem for alt må deltagelse ikke være betinget af at man fortæller sine bekendte om konkurrencen.
Gravatar #7 - ibyte_dk
7. maj 2012 12:15
Det er ikke et dårligt tiltag. Jeg er glad for det. Men det viser stadig at lovgivningen er oldnordisk, og slet ikke dur på sociale medier. Hvis jeg skulle have lyst til at male hele mit hus blåt med store Silvan logoer, så er det pt. ingen regl, der stopper mig. Jeg må også dele et billede og et link til Silvan på min væg, uden at skrive at det er reklame. Det er først når jeg bliver tvunget til det, for at deltage i en konkurrence, den er gal?
Gravatar #8 - trylleklovn
7. maj 2012 12:17
ibyte_dk (7) skrev:
Det er først når jeg bliver tvunget til det, for at deltage i en konkurrence, den er gal?

Det er når du modtager betaling for at udnytte dit sociale netværk til reklame.
Gravatar #9 - pardos
7. maj 2012 12:18
#2
Folk vælger selv at følge din væg ja, men de vælger ikke selv at modtage reklamer der bliver postet på din væg, og har ingen mulighed for at fravælge reklamer, ligesom du ikke har mulighed for at markere et post som værende reklame.

Hvis du klistre en plakat op for netto på din husvæg, og derefter sender billeder af den til samtlige dine naboer er det også forbudt reklame. Det er ikke opklistringen der er forbudt, men distributionen.

Hvis du kan poste ting på din væg uden at sende det til andre kan der måske være tale om lovlig reklame, men når du tilbyder brugerne at de får betalinger for at poste din reklame nægter jeg at tro at du begrænser dem til at poste det uden at dele, og med udtrykkelig deklaration af at der er tale om reklame.

Min mening om dine handlinger er at det er spam, det kan godt være du ikke sælger viagra, men selv spam for at sende vand til fattige i Afrika er spam.


#4
Du må sagtens udnytte dine kunders vennekreds. Eksempelsvis er der intet galt i at tilbyde gruppe rabatter i Tivoli i forsøg på at få kunder til at tage deres nærmeste 4 venne par med, eller lignende. Det du ikke må er at reklamere på en måde så dem der modtager reklamen ikke kan se at det er reklame, eller ikke kan framelde sig det. Det er de to elementer der mangler i de her "Spam dine venner"-facebook kampagner.
Gravatar #10 - myplacedk
7. maj 2012 12:24
ibyte_dk (7) skrev:
Jeg må også dele et billede og et link til Silvan på min væg, uden at skrive at det er reklame. Det er først når jeg bliver tvunget til det, for at deltage i en konkurrence, den er gal?

I den ene situation gør du dine venner opmærksom på noget du kan lide. Det er ikke reklame, det er en personlig anbefaling. Det er langt bedre for både virksomheden og dine venner. (Medmindre du er et dumt svin og anbefaler noget af andre årsager end at det er godt, og disse årsager er mere eller mindre skjulte. Men så har du nok heller ikke så mange venner.)

I den anden situation opfordrer firmaer dig til at opføre dig som i første situation, men ikke fordi du faktisk kan anbefale firmaet eller produktet. Du gør det mod betaling. Dvs. du opfører dig som et dumt svin.

Du burde have selvkontrol til at lade være, men det er der mange der ikke har. Det er lidt sørgeligt at folk opfører sig dumt (især for så lille en betaling), og det er lidt sørgeligt at virksomheder opfordrer folk til det. Men hvis problemet er stort nok og det kan løses med lovgivning, så gør man jo det.

Så kan man argumentere at det er jo ikke en anbefaling, bare et link. Men når det kommer fra en ven kan det meget nemt ligne en anbefaling, eller have en effekt der minder meget om.
Gravatar #11 - ibyte_dk
7. maj 2012 12:26
trylleklovn (8) skrev:
Det er når du modtager betaling for at udnytte dit sociale netværk til reklame.


Og hvad hvis det er mit personlige ønske at fortælle omverdenen om min deltagelse i en konkurrence?
Gravatar #12 - myplacedk
7. maj 2012 12:26
ibyte_dk (11) skrev:
Og hvad hvis det er mit personlige ønske at fortælle omverdenen om min deltagelse i en konkurrence?

Det er noget helt andet.
Gravatar #13 - ibyte_dk
7. maj 2012 12:32
myplacedk (10) skrev:
Det er ikke reklame, det er en personlig anbefaling. Det er langt bedre for både virksomheden og dine venner


Og det er et klik på en "like" knap ikke? (som i klik "like" for at deltage)

Ja, undskyld mig. Jeg kan ikke se forskel på om jeg anbefaler et produkt, eller anbefaler et produkt + deltager i en konkurrence. Det er ikke mig eller mine venner, der bliver snydt. Jeg klikker ikke "like" på noget jeg alligevel ikke kan lide, bare for at vinde et eller andet. Så det er virksomheden der bliver snydt for en præmie.

Jeg kan bare overhovedet ikke se, hvor grænsen går. Det er en meget, meget vag formulering.

Der er reklamer på Facebook, og de sidder ude til højre. Så er der status opdateringer og der kan man se, hvis nogen syntes godt om noget. Men det er IKKE en reklame. Det er en anbefaling.
Gravatar #14 - BetaLyte
7. maj 2012 12:34
ibyte_dk (11) skrev:
Og hvad hvis det er mit personlige ønske at fortælle omverdenen om min deltagelse i en konkurrence?

Det er ogsaa helt fint. Forskellen er at saadan som det er nu, saa har du intet valg, hvilket i princippet er det, som nu er blevet fastslaaet ulovligt.

Hvis virsomheder giver mulighed for at opt-in, saa burde det vaere fint.
Som jeg forstaar det.
Gravatar #15 - trylleklovn
7. maj 2012 12:35
ibyte_dk (13) skrev:
Jeg klikker ikke "like" på noget jeg alligevel ikke kan lide, bare for at vinde et eller andet. Så det er virksomheden der bliver snydt for en præmie.

Størstedelen af dine venner bliver informeret om at du har trykket like. Hvis du tror det er virksomheden der bliver snydt, så tror jeg virksomheden er helt i orden med at du har den opfattelse.

ibyte_dk (13) skrev:
Men det er IKKE en reklame. Det er en anbefaling.


Det er eksponering af virksomhedens produkt eller navn. Det er reklame.
Du siger jo netop selv at det er en anbefaling - hvis du ikke havde kunne vinde noget, så havde du ikke trykket like. Ergo har de jo netop købt dig som reklameplads.
Gravatar #16 - ibyte_dk
7. maj 2012 12:39
trylleklovn (15) skrev:
hvis du ikke havde kunne vinde noget, så havde du ikke trykket like


Omvendt. For "like" er en anbefaling og IKKE en reklame. Ville du anbefale noget du ikke kan lide og have det stående på din væg, bare for at deltage i konkurrencen om en rejse til Transylvanien?

Det kan være jeg er underlig, men jeg ville jo selv ligne et fjols over for ALLE jeg kender, hvis jeg gjorde den slags. Så det ville aldrig ske. Netop fordi "like" er en anbefaling og IKKE en reklame.
Gravatar #17 - trylleklovn
7. maj 2012 12:42
#16 Øh, du er selv lige kommet med dette eksempel. Derudover ser jeg da tit folk deltage i konkurrencer, kun for at vinde konkurrencen, ikke fordi de har nogen interesse i firmaet.

ibyte_dk (13) skrev:
Jeg klikker ikke "like" på noget jeg alligevel ikke kan lide, bare for at vinde et eller andet.


Din differencering mellem anbefaling og reklame giver ingen mening. Hvis du bliver betalt for at anbefale et produkt, så er det reklame - udnyttes dit sociale netværk - så er det ulovlig reklame.
Gravatar #18 - f-style
7. maj 2012 12:54
#ibyte_dk

Hvis du ikke kan se at der er noget galt i dette så har du måske heller ikke hørt om "pyramidespil" som er ulovlige. Derudover er andre brugere kommet med deres argmenter for at disse slags reklamer er ulovlige og det er der jo sjovt nok en grund til. Du kan måske ikke forstå det, men det er fordi du er sælger og er ligeglad med at folk får spam mails osv. Reklamer som disse konkurrencer er spam eller sådan ser jeg på det, fordi folk ofte trykker på disse alene fordi der er en chance for en "gratis" ting uden reelt at kende produktet eller kunne stå inde for det. Hold nu reklamerne til der hvor reklamerne har pladsen på siderne fremfor at bruge folk som personlige reklamesøjler, det er så ulækkert og ødeægger oplevelsen på facebook mv.
Gravatar #19 - thimon
7. maj 2012 12:55
Det er korrekt det #9 skriver.
#9 skrev:
Du må sagtens udnytte dine kunders vennekreds. Eksempelsvis er der intet galt i at tilbyde gruppe rabatter i Tivoli i forsøg på at få kunder til at tage deres nærmeste 4 venne par med, eller lignende. Det du ikke må er at reklamere på en måde så dem der modtager reklamen ikke kan se at det er reklame, eller ikke kan framelde sig det. Det er de to elementer der mangler i de her "Spam dine venner"-facebook kampagner.


Det drejer sig om at det tydeligt skal fremgå at det er en reklame samt at der er mulighed for at fravælge reklamen. Det kan du såvidt jeg ved ikke på Facebook i dag, da "likes" er en del af en statusopdatering eller sådan noget. Man kan fravælge sine venner, men det burde ikke være rimeligt at skulle ignore sine venner og familie fordi de ikke forstår at man ikke vil spammes med reklamer.
Gravatar #20 - myplacedk
7. maj 2012 12:59
ibyte_dk (13) skrev:
Jeg klikker ikke "like" på noget jeg alligevel ikke kan lide, bare for at vinde et eller andet.

Det er sådan det burde være. Men ikke alle tænker sådan.
Gravatar #21 - kblood
7. maj 2012 13:12
Reglen er at der ikke må være konkurrencen som giver brugere mulighed for at kunne vinde noget ved at reklamere for det for andre der ikke har bedt om denne reklame.

Hvis en bruger vælger at trykke "like" til noget på Facebook, så burde det kun være fordi at den bruger personligt har valgt at det er et godt produkt som man vurdere ens "venner" vil have interesse i. Det skal ikke være fordi der kan være en personlig gevinst ved det.

Jeg kan godt li at bruge Facebook til at dele nyheder om nye spil der er udkommet, smarte teleselskaber som jeg mistænker andre ikke kender til i forvejen, nye gadgets osv. Eller F.eks. Raspberri Pi minicomputeren til 25 dollars.

Men det er da kun fordi jeg syntes det er fede produkter, og at jeg mistænker de fleste jeg kender har overset det.
Gravatar #22 - pardos
7. maj 2012 14:00
ibyte_dk (13) skrev:
Ja, undskyld mig. Jeg kan ikke se forskel på om jeg anbefaler et produkt, eller anbefaler et produkt + deltager i en konkurrence.


Kan du heller ikke se forskellen på hvis en politiker stemmer for en lov som viskomhed A godt vil have gennemført, og den situation hvor han modtager en kuffert fyldt med penge fra virksomhed A og derefter stemmer på loven.

Uanset om han påstår at han alligvel ville stemme det samme, så gør det ikke situationen bedre.
Gravatar #23 - Izaaq
7. maj 2012 14:05
Fint tiltag!

Det irriterer mig ret meget, at min Fjæsbog er spammet til med opslag, fordi et antal trunter i min vennekreds har fundet ud af, at de har 0,0001% chance for at vinde et par babysko, hvis de lover at genere alle, de kender på Fjæsen.

Indtil videre har jeg benyttet en anden metode: Jeg sletter folk på Fjæsen. Hvis man virkelig tænker "Det er vigtigere, at jeg har 0,001% chance for at vinde to billetter til biografen, end at mine 500 venner kan holde deres Fjæsbog fri for spam" - jamen så gider jeg slet ikke være ven med dem. Adieu! ;-)

Eller endnu vildere: Jeg fik en besked med "Hej, send mig dit mobilnummer og emailadresse, så jeg kan tilmelde dig First Hotels kundeklub. Jeg mangler kun 7 folk før jeg har mulighed for at vinde et weekendophold på Random Ø." Yes! Tilmeld en masse mennesker til endnu en spam-kanal for at have en mikro chance for at vinde noget selv... Adieu mester ;)

Tilføjelse: Desuden er der ikke en fis kontrol med, om der overhovedet er nogen, der vinder gevinsten! Meget af det er enten totalt fake, eller bare en gratis måde at reklamere for sig selv på. "Hvis 5000 mennesker trykker LIKE, så giver vi 10 iPhones væk! Mvh www. iphonesForFree .ru"... Riight...
Gravatar #24 - trylleklovn
7. maj 2012 14:10
Izaaq (23) skrev:
Det irriterer mig ret meget, at min Fjæsbog er spammet til med opslag, fordi et antal trunter i min vennekreds har fundet ud af, at de har 0,0001% chance for at vinde et par babysko, hvis de lover at genere alle, de kender på Fjæsen.


Det er muligt det irriterer dig, men det er ikke hvorvidt det irriterer dig, der er relevant for debatten. Det er hvorvidt det er lovligt eller ej.

Jeg synes også det er irriterende at modtage request i forskellige facebook apps, men det gør det ikke ulovligt. Ligesom det heller ikke gør det ulovligt at skrive "fjæsen" - heldigvis kan jeg dog tilføje dig til ignore.

Hvis man skal kunne debattere emnet synes jeg det er ret vigtigt at adskille de to ting, lovgivningen er ikke en eller anden irrelevant morale, der presses ned over folk - det er udelukkende til for at forhindre uigennemskuelig markedsføring.
Gravatar #25 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. maj 2012 14:11
Bevares - jeg har ikke Facebook længere ...

Men derfor er jeg død hamrende TRÆT af "Discovery Channels nye konkurrence. Gå ind på facebook og tryk "Like" for at deltage"?! HVA FANDEN?

Eller da iPhone 4s udkom meldte jeg Telenor til forbrugerombudsmanden (og fik medhold)
"Gå ind på vores facebook side og tryk "like" for at komme i kø som nr XXX for at få den nye iPhone."

Kontaktede kundeservice og hørte ad og fik følgende svar:
"Hvis du ikke trykker "Like" på facebook og deler det, så kan du ikke få den nye iPhone før alle i køen har fået deres."

Sig HVAD?!

- nåja, og derfor er jeg glad for det tiltag at man ikke må misbruge "Like"-funktionen til åndsvag og ligegyldig reklame
Gravatar #26 - kasperd
7. maj 2012 14:27
ibyte_dk (13) skrev:
Og det er et klik på en "like" knap ikke? (som i klik "like" for at deltage)
Med den formulering facebook anvender er det oplagt en anbefaling. At det så er en reklame der udgiver sig for at være en anbefaling vil jeg kalde for vildledende. Om denne vildledning i sig selv gør det ulovligt ved jeg ikke.

Som jeg forstår det er det underordnet om man kalder det for en anbefaling eller for en reklame. Det er det faktum at man knytter deling af linket sammen med deltagelse i en konkurrence, der gør det ulovligt.

Så længe det automatisk vises til dine bekendte, at du har klikket på den knap, så er det ulovligt at stille det som forudsætning for at deltage i konkurrencen.
Gravatar #27 - Knocker
7. maj 2012 14:39
Altså, så vidt jeg tolker teksten, så er det stadig lovligt for virksomheder at bede brugerne om at trykke 'Like' (Dette i sig selv er dog en overtrædelse af Facebook's betingelser) for at være med i en konkurrence, blot man skriver i billed teksten "Dette er en konkurrence blablabla". Hvis dette er korrekt, så ændrer det jo ikke på noget?

Udover det, så ser jeg virkelig ikke problematikken i det. Det tager jo et split sekund at se om et opslag er reklame eller ej, og et andet split sekund for at vurdere om det har interesse eller ej. Derfra så går dagen, og livet, videre .. Helt uden at man har lidt skade. Jeg kan ikke se hvorfor der er så mange der græder over det at de kan se deres venner/bekendtes 'Likes', for det er ih og åh så hårdt! :)
Gravatar #28 - thimon
7. maj 2012 15:12
Markedsføringsloven siger i § 4 følgende:
Markedsføringsloven § 4 skrev:
§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.


Såvidt jeg kan læse § 4, står der at det ikke er tilladt at reklamere for noget uden at angive at det er en reklame. I tilfældet med "likes" fremgår det sandsynligvis ikke at det er er en reklame, men en anbefaling. Derfor kan man vel sige, at det er vidledende reklame/markedsføring.

Derudover skriver § 6 følgende:
Markedsføringsloven, § 6 skrev:
§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Stk. 3. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse forbrugeraftaler.

Stk. 4. Stk. 3 gælder ikke, hvis den pågældende person forudgående har anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende.

Stk. 5. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i stk. 3 til en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen fra CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 3 fra den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives adgang til på en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.

Stk. 6. Der må ikke kræves betaling for at modtage eller notere meddelelser om, at en anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at henvendelser som nævnt i stk. 3 frabedes.

Stk. 7. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om den erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 5 og om pligten til at give adgang til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 3.

Her nævnes i § 6, stk. 1, at der ikke må rettes henvendelse til en anden person, herunder Facebooks "likes". § 6, stk. 5 angiver endvidere at der skal være mulighed for at framelde sig reklamen.

Brugen af "likes" anses for at være reklame, og hvis det er fra et (professionelt) firma, anses det at være spam fra en erhvervsdrivende. Dernæst er det ikke muligt at framelde sig likes med reklameindhold fra firmaer, da der benyttes brugerens egne profiler. Derfor overtræder denne form for reklame markedsføringslovens § 4 og § 6.

Desuden har § 11 også noget mht. lodtrækning/konkurrencer som måske/måske ikke er relevant for denne debat.
Markedsføringsloven, § 11 skrev:
§ 11. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydelser må ikke søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger, præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som fastsættes af økonomi- og erhvervsministeren. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter produkttype og modtagerkreds.

Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til fordeling af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på tjenesteydere, som er etableret i et andet EU/EØS-land, og som midlertidigt leverer tjenester i Danmark, såfremt udtrækningen og præmieindløsningen i forbindelse med konkurrencen finder sted uden for Danmark.
Gravatar #29 - kblood
7. maj 2012 15:37
#27

Nej. Og nu har#28 Thimon vidst også linket direkte til hvorfor.

Hvis en person på Facebook klikker "Like", så skal det jo være fordi at man syntes om det man klikker på, og vil dele det med de andre brugere på Facebook. Ikke for at deltage i et eller andet.

Jeg arbejder hos Telenor, og de har heldigvis fundet ud af at man ikke må bruge Facebook på den måde. Som #25 skriver, så tog det jo også overhånd. Hvis jeg sad i mobil afdelingen, så havde jeg da godt nok også råbt op om det, for det er da direkte flovt at arbejde for nogen der bruger så klam en form for markedsføring. Det er næsten på ligefod med at hyre folk til at stjæle e-mail adresser og sende spam-mails til dem.

Og hvad angår folk der ikke kan styre deres deling af underlige apps, så har jeg allerede fjernet en som ikke kunne lade være med at dele alt hun spillede med alle sine venner. For det var "alt for besværligt" at skulle finde mig på listen over alle sine venner på FB og tage mig af listen. Så jeg slettede hende dagen efter da der allerede var 4 nye på listen. Hvis det er en enkelt i måneden er det da til at leve med. Men flere i ugen og nogle gange flere om dagen... Så er Facebook ikke længere brugt som et kommunikations middel. Find mig på Google+ i stedet eller ring hvis det er vigtigt.

Jeg håber godt nok at de "synes godt om" konkurrencer dør ret hurtigt. Ellers må de jo bare finde sig i at få bøder for det.
Gravatar #30 - XxXxX
7. maj 2012 17:03
En ting er at den danske lov nu forbyder disse irriterende reklamer men der er sgu en ting jeg har undret mig over længe vedr. disse reklamer.

Facebook tjener deres penge primært ved at vise reklamer i højre kolonne og disse "Tryk Like for at deltage" konkurrencer er jo tydeligt reklamer og dermed en direkte konkurrent til facebook selv.

Altså hvis babytøjbutik 1 køber en stak reklame-visninger på facebook af facebook og babytøjsbutik 2 bare laver en like konkurrence og får ligeså meget eksponering så ender det da med at butik 1 ender med at lave en like konkurrence og så tjener facebook ingen penge.

XxXxX
Gravatar #31 - trylleklovn
7. maj 2012 17:07
#30 Nu har du jo de fordele, når du reklamerer på facebook, at du kan få din reklame vist hos folk i en hel specifik målgruppe - uanset om deres venner synes om dit produkt eller ej. Så helt udkonkurreret er deres eget reklamesystem nok næppe.
Gravatar #32 - XxXxX
7. maj 2012 17:14
#31

Når der er tale om babytøjsbutik 1 så kan jeg garantere dig for at det er specifikke målgrupper..

Kvinder med små børn har mange andre venner som er kvinder med små børn...Om ikke andet så er de jo venner med alle dem fra mødregruppen.

Derudover er det jo ligemeget for ligesom med spam så skyder man med spredehagl og når det er gratis at spamme en hel vennekreds så er det ligemeget at kun 10% rammer målgruppen.

Det er jo også det der gør det EKSTRA irriterende for JEG gider forresten ikke se på reklamerne for børnetøjsbutik 1 og bliver derfor ENDNU mere irriteret..

Forresten...Når de 10% kvinder som ser reklamen så OGSÅ liker for at deltage så bliver reklamen spredt mere end den i højre kolonne.

XxXxX
Gravatar #33 - Kjeldsen
7. maj 2012 17:40
Husk at linke til Politiken artiklen hver gang et af de "fede" firmaer prøver på at bruge jeres venner som reklamesøjle..
Gravatar #34 - Bachy
7. maj 2012 18:38
Jeg skal lige forstå det her helt korrekt. Er en rekvalme som de her fra Sønderborg Lufthavn så ulovlig, eller er det tydeligt at det er en reklame?
Gravatar #35 - trylleklovn
7. maj 2012 18:44
#34 Ja det er den slags der er ulovlig.
Gravatar #36 - kasperd
7. maj 2012 18:48
Bachy (34) skrev:
Er en rekvalme som de her fra Sønderborg Lufthavn så ulovlig
Ja, det må da helt klart være en af de ulovlige reklamer, som nyheden omhandler.

eller er det tydeligt at det er en reklame?
Det er ikke nok at det er tydeligt, at det er en reklame. Hvis du har fortalt Sønderborg Lufthavn, at du ikke ønsker at se flere af deres reklamer, eller står i et register over personer, som ikke ønsker at se den slags reklamer, så er det Sønderborg Lufthavns ansvar at sørge for, at du ikke mere får dem at se.

Det vil med andre ord sige, at under de omstændigheder er det også Sønderborg Lufthavns ansvar at sørge for, at ingen af dine kontakter på facebook klikker på den.
Gravatar #37 - Returflaske
7. maj 2012 19:49
Ved ikke om det er blevet nævnt, men det er da smart af h' til for facebook. Alle facebooks indtægter består af reklamer, så når folk bruger disse tiltag for at reklamere gratis så er det da klart de forbyder det.
Det er lidt ala' det tiltag de har om at begynde at tilføje reklamer på facebook på mobilen - de prøver at skabe mere omsætning for at folk ikke opdager den it-aktie-boble der har hobet sig op om facebook, apple, og den der vanvittige pris der var om et eller andet billede-opbevarings-virksomhed (kan ikke huske navnet)
Gravatar #38 - kblood
7. maj 2012 20:20
#37

Hvis de ikke forbyder det, så vil det igen være imod loven. Facebook har ikke så meget valg i sagen. Hvis Facebook selv gjorde denne slags ville de være lige så udsat som alle andre virksomheder, for at få bøder for det.

At det så i sidste ende hjælper Facebook er da så bare heldigt for Facebook.
Gravatar #39 - wowereit
7. maj 2012 21:07
Secret Agent (2) skrev:
Jeg forstår det ikke.

Hvis jeg vælger at klister reklamer for Netto op på min væg i min lejlighed, konkurrencer eller andet, er det så forbudt? Det er jo nøjagtig det samme på Facebook.

Folk deler noget på deres væg, for at deltage i en konkurrence.

Hvis man er ven med en, så acceptere man også alt hvad de end måtte bruge deres væg til. Ellers er der vel en vej ud af det og det er at sige farvel og tak til sin ven eller sørge for man ikke kan se personens status opdateringer.

Fra mit firma, der har vi udlovet nogle billetter til et sports arrangement + tøj, i mod at de deler det på deres væg og skriver under billedet at det er delt.

I dette tilfælde, der tæller vi folk der har skrevet og det er deres nummer. Så bruger vi random number generator til at udvælge en vinder.

De sociale medier er det bedste sted til at komme ud med sine konkurrencer. Nyhedsmail havner ofte i spamfilter, bliver slettet eller ikke taget seriøst.

Vi vil selvfølgelig gerne have så mange som muligt til at deltage og gerne give tilbudet til andre som måske ikke kender til vores firma, hjemmeside eller facebook side. Hvilket gør at vi annoncere det på facebook og får dem til at dele det. De har ofte venner, som også dyrker den samme sport og derved får de kendskab til præmierne vi udlover.

Synes ikke det kan sammenlignes med spam mails, som vil sælge viagra piller fra kina.

Vil godt høre jeres meninger om dette og i mener, at vi er helt forkert på den? Ikke flamewar, men konstruktiv kritik hvis i er uenige.


Ifølge Facebooks regler er det ikke lovligt at bruge, "del" eller "likes" ved konkurrencer på Facebook, og hvis man laver en konkurrence, skal det laves via en App.

Læs evt. denne blog http://socialinspiration.dk/ulovlige-facebook-konk...

Der er flere grupper der er lukket f.eks. PhotoCare fik deres side lukket pga. sådan nogle konkurrencer.
Gravatar #40 - kasperd
8. maj 2012 05:44
Nu vi snakker om facebook, så har de brug for en person, der forstår sig på IT sikkerhed. http://facebook.com/?-s
Gravatar #41 - snesman
8. maj 2012 11:33
#40
I don't get it.
Gravatar #42 - kasperd
8. maj 2012 12:24
snesman (41) skrev:
I don't get it.
Der blev fundet et sikkerhedshul i php som dog kun påvirker systemer, som bruger php i cgi mode.

facebook har lavet den pågældende side, der ser ud som om de har et sikkerhedshul. Men hvis man kigger nærmere på den fil som tilsyneladende inkluderes fra deres forside, så viser det sig, at det i virkeligheden er et jobopslag.

Jeg har ikke nogen eksempler på hvordan det faktisk ser ud, når et site er sårbart. Jeg kender ikke nogen, der anvender det i cgi mode.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login