mboost-dp1

SpaceX

Kinesisk hyper-loop variant foreslået – 2.000 kilometer i timen

- Via dr.dk -

Elon Musk mener, man med SpaceX’s Hyperloop-koncept kan skal specielle tog, som når op til 1.200 kilometer i timen.

Men et hold kinesiske forskere er klar til at skrue endnu højere op for ambitionerne og dermed også farten – helt op til 2.000 kilometer i timen.

Idéen er, at de lufttomme rør skal flyde under vandet i stedet for at blive bygget på land.

Der er dog ingen konkrete planer omkring udførelse af sådan en toglinje i Kina. Første skridt er en ti kilometer lang testbane, der dog heller ikke har fået den endelige godkendelse endnu.

For nyligt nåede Elon Musks SpaceX op på 355 kilometer i timen med den ‘pusher-pod', der bruges til at give fart til test-pods på testanlægget i Californien.





Gå til bund
Gravatar #1 - nwinther
4. sep. 2017 11:17
Det giver nogle betydelige begrænsninger ift. destinationer, hvis den primære linje føres i (under) vandet. Tyskland får ikke meget at bruge sådan en linje til.

Og hvad i alverden er fordelen ved at have den under vand? Trykket på rørene er langt højere, end i luften, dvs. at de skal laves af mere solidt materiale. Er der andre fordele, som opvejer dette?
Gravatar #2 - Lynderup
4. sep. 2017 11:39
#1 umiddelbart ville jeg tro det er noget med vibrationer som nemmere kan håndteres i vandet end på land.
Gravatar #3 - T_A
4. sep. 2017 17:47
nwinther (1) skrev:


Og hvad i alverden er fordelen ved at have den under vand? Trykket på rørene er langt højere, end i luften, dvs. at de skal laves af mere solidt materiale. Er der andre fordele, som opvejer dette?


Ingen ud over evt. økonomiske.

Forestil dig hvis du alligevel vil lave en tunnel under vandet ud til en af de kinesiske øer, så arbejder du allerede med en meget høj km pris.
Om du så inde i denne tunnel ligger et rør til en hyper-loop gør ikke den store forskel og den ligger nu ret godt beskyttet inde i en tunnel af beton og sten.

Samtidig er det et scenarie, hvor du i dag transporterer folk via båd eller fly, så der er meget at hente effektivitetsmæksigt på den strækning i forhold til at skifte en 500km tog strækning ud med en 500km hyper-loop.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login