mboost-dp1

SpaceX

Ny hastighedsrekord for Hyperloop-pod

- Via The Verge -

Det er ikke længe siden Team Warr satte hastighedsrekord med 324 km/t i SpaceX’s Hyperloop-testanlæg.

Nu har SpaceX’s egen test-pod så slået dén rekord med en tophastighed på 355 km/t. Herefter gik der dog ifølge Elon Musk også ild i tingene.

SpaceX- og Tesla-chefen skriver på Twitter, at man måske vil kunne nå 500 km/t i løbet af september.





Gå til bund
Gravatar #1 - ScorpD
1. sep. 2017 07:55
Ved ikke om man kan kalde det en test-pod.
Det er jo den pusher-pod som hver team har lov til at gøre brug af for at accelerer deres egen pod, i starten af banen.

Den opfylder ikke de krav der stilles til de andre pods, og budgettet for den er også væsentlig anderledes.
Gravatar #2 - CBM
1. sep. 2017 07:56
"Nu har SpaceX's egen test-pod så slået dén rekord med en tophastighed på 355 km/t. Herefter gik der dog ifølge Elon Musk også ild i tingene."

- jeg har stor respekt for Elon og i min verden er han gud... men 355 km/t er ikke særligt imponerende.
Gravatar #3 - ToFFo
1. sep. 2017 08:02
Gad vide hvad der gik ild i. Mig bekendt foregår det hele i et vakuum?
Gravatar #4 - ScorpD
1. sep. 2017 08:08
CBM (2) skrev:
"Nu har SpaceX's egen test-pod så slået dén rekord med en tophastighed på 355 km/t. Herefter gik der dog ifølge Elon Musk også ild i tingene."

- jeg har stor respekt for Elon og i min verden er han gud... men 355 km/t er ikke særligt imponerende.


Den er designet til at skubbe en anden pod, der vejer imellem 250 og 5.000 kg foran sig.
Den er på ingen måde, hverken ved fremdrift eller aerodynamik, beregnet til at slå nogen af de andre pods.
Iflg. den sidste specifikation jeg så (Rev 5.0), så gør den kun brug af alm. hjul.
Gravatar #5 - CBM
1. sep. 2017 08:09
#3: så vidt jeg er orienteret så laver de også nogle tests som foregår i "fri luft", dvs. ikke foregår i vakuum.

Hyperloop vil i en færdig version, heller ikke operere 100% i vakuum.

#4: ok, jeg undres bare over at det er en "hastighedrekord" så. Kan du bekræfte de laver tests uden for vakuum?
Gravatar #6 - ScorpD
1. sep. 2017 08:19
CBM (5) skrev:
#4: ok, jeg undres bare over at det er en "hastighedrekord" så. Kan du bekræfte de laver tests uden for vakuum?


Det eneste jeg har set fra Elon er et tweet hvor han skriver at de fik den op på 355 km/t. Han nævner ikke at det er en hastighedsrekord per se, og jeg ved ikke hvilket tryk det var ved.

Jeg kunne forestille mig at det ikke er 1 atm, for så ville den nok ikke kunne komme så højt op (den vil skubbe luften foran sig). Men det afhænger også meget af differencen imellem pod'en og rørets diameter.

Ved ikke om det evt. skal ses som et lille wakeup-call til deltagerne...
Han skriver selv "Kind of like racing with a tugboat". En tugboat der så er hurtigere end samtlige pods fra de deltagende teams.
Gravatar #7 - CBM
1. sep. 2017 08:47
#6: ok, takker for opklaringen :-)
Jeg håber de når op på de planlagte hastigheder og at de kan få styr på sikkerheden.
Gravatar #8 - nwinther
1. sep. 2017 10:45
CBM (5) skrev:
Hyperloop vil i en færdig version, heller ikke operere 100% i vakuum.


Hvor meget vakuum vil de så operere i?
Gravatar #9 - CBM
1. sep. 2017 15:58
nwinther (8) skrev:
CBM (5) skrev:
Hyperloop vil i en færdig version, heller ikke operere 100% i vakuum.


Hvor meget vakuum vil de så operere i?


http://bizzvenue.com/hyperloop-will-travel-3-times...

"thus resolving the problem of high speed transport in a tube that is not a hard vacuum."
Gravatar #10 - T_A
2. sep. 2017 22:41
nwinther (8) skrev:
CBM (5) skrev:
Hyperloop vil i en færdig version, heller ikke operere 100% i vakuum.


Hvor meget vakuum vil de så operere i?


SpaceX udmeldinger har været omkring 100-600 Pascal.
Det er mellem 99.4 - 99.9% vakuum, så syntes ikke det er forkert at betegne det som vakuum i daglig tale.

Tror personligt det bliver meget svært at bevare en flere hundrede kilometer lang tunnel ved det tryk mens den er i drift.
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
4. sep. 2017 05:04
T_A (10) skrev:
Tror personligt det bliver meget svært at bevare en flere hundrede kilometer lang tunnel ved det tryk mens den er i drift.
Så har du ikke set hvor god Tina Tusindpik er til at suge!
Gravatar #12 - nwinther
4. sep. 2017 06:58
T_A (10) skrev:
Tror personligt det bliver meget svært at bevare en flere hundrede kilometer lang tunnel ved det tryk mens den er i drift.


Det kunne teoretisk set løses ved, at tunnelen er inddelt i kamre på, lad os sige 1 km. længde, som så åbner lige før toget kommer igennem. Lige inden toget ankommer, arbejder pumpen på max, så der kommer vakuum.

Når toget er passeret, drosler pumpen ned og opretholder et højere tryk - måske 80% vakuum - indtil næste tog kommer, osv.

Men det giver naturligvis en lang række bevægelige dele, og ting som kan gå galt, foruden at øge etableringsomkostningerne betragteligt.

På den anden side fjerner det den katastrofale udvikling, der, ifgl. Thunderf00t kan opstå, hvis der går hul på røret.
Gravatar #13 - nwinther
4. sep. 2017 07:04
CBM (9) skrev:
http://bizzvenue.com/hyperloop-will-travel-3-times-speed-sound/

"thus resolving the problem of high speed transport in a tube that is not a hard vacuum."



Den artikel taler om hastigheder på 5000 mph!!! Det er 8000 km/t!
Så vil noget nær absolut vakuum jo være en nødvendighed, hvis ikke skidtet skal brænde op.

Som jeg forstår Hyperloop - eller hvad "visionen" så efterhånden er droslet ned til - taler man om en hastighed på omkring 1000 km/t. Altså subsonisk (og ikke Mach 6,5).

Artiklen beskriver også, at toget skal svæve på trykluft, som airhocky. Men hvordan opnår man sådan et betydeligt (lokalt) overtryk (det skal alligevel være noget, hvis det skal løfte et tog) samtidig med at man opretholder nær-vakuum (eller bare lidt lavtryksforhold)? Jeg troede man ville anvende maglev-teknologi.
Gravatar #14 - CBM
5. sep. 2017 06:57
nwinther (13) skrev:

Så vil noget nær absolut vakuum jo være en nødvendighed, hvis ikke skidtet skal brænde op.


"noget nær absolut vakuum" != "100% vakuum"

"absolut vakuum" = "100% vakuum"

...ergo vil systemet aldrig benytte "100% vakuum" :-)

jeg har på fornemmelsen at det bliver kinesernes version som når de 8000 km/t og ikke Teslas...

Men interessant teknologi som han har givet fødsel til... eller genfødsel, da det egentlig "bare" er en pimpet udgave af maglev...

jeg har ikke læst det omkring trykluft men jeg syntes at det giver meget lidt mening hvis det skal fungere i "noget nær absolut vakuum"?

jeg tror de stadig satser på maglev
Gravatar #15 - mrtb
21. dec. 2017 22:21
Jeg tillader mig lige at necro den her tråd, i stedet for at starte en ny.

Virgin Group ser ud til også at være gået ind i Hyperloop projektet. Branson og Musk på samme projekt - Det er da ret interessant!

https://www.virgin.com/richard-branson/becoming-vi...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login