mboost-dp1

Reuters

Kina sætter lokal rekord for toghastighed

- Via IBT - , redigeret af Emil

Et nyt højhastighedstog mellem de kinesiske byer Shanghai og Hangzhou har sat en lokal hastighedsrekord efter at have nået op på en fart på 416,6 km/t.

Med det nye tog kan rejsetiden skæres ned til 40 minutter mellem de to byer, som ligger 202 kilometer fra hinanden. Dermed ligger gennemsnitshastigheden for toget på 350 km/t.

Yderligere informationer om toget vil blive frigivet en uge før, det begynder at køre regelmæssigt, hvilket vil ske sidst i oktober.

Kina har 7.000 kilometers togskinner til højhastighedstoge og er dermed det land i verden med flest skinner til de nye toge.

Opdatering: Der var ikke tale om en verdensrekord, men derimod en lokal kinesisk rekord.





Gå til bund
Gravatar #1 - mathiass
30. sep. 2010 15:48
Hvor er det deprimerende at vi ikke kan funde ud af at lave tog i Danmark som kører bare halvt så stærkt.
Gravatar #2 - lorric
30. sep. 2010 15:51
#1 - jeg tror mere problemet er skinnerne?
Gravatar #3 - Tukanfan
30. sep. 2010 15:51
#1
Vi kan sikkert godt, men vil ikke. I Kina er der ikke noget der hedder "vil", og derfor må vi sandsynligvis se os overhalet af dem på lang sigt. Demokratiske lande som Indien udvikler sig f.eks. meget langsommere end Kina.

Var det Frankrig der havde rekorden før? Eller Japan?
Gravatar #4 - ty
30. sep. 2010 15:53
#1 Ud over skinnerne, så er Danmark jo bare en lille plet ved siden af dem. Man skal også nå at nyde turen jo
Gravatar #5 - Jakob Jakobsen
30. sep. 2010 15:57
Som #4 er inde på, så har vi hverken antallet eller afstandende der gør at disse hastigheder kan betale sig.

Hvis det skulle kunne betale sig med så lav volumen, kom billetprisen for en Aarhus-København-enkeltbillet godt over de 2000kr og det tvivler jeg på at de fleste pendlere har lyst til at betale.
Gravatar #6 - webwarp
30. sep. 2010 15:57
#1 pyt med det, men gid at italierne kunne ...

#3 øhm nu ved jeg ikke helt hvor du vil hen med lige om det er demokratisk eller ej, ligesom med Indien, handler det jo om kæmpe afstande - og dermed et helt andet behov..

Fint nok at kunne køre 300 km/t i DK, men helt ærligt, det er få min. vi taler om at det vil ændre herhjemme.. Der handler det jo mere om vi er villige til at ofre mellemstationer og at DSB (og banestyrelsen) tager sig sammen om at køre til tiden.. (og endnu vigtigere komme frem til tiden).. Det største problem herhjemme er vel de dårlige skinner, der ikke virker når det bliver vinter, og sørme også bliver ødelagt når det bliver varmt om sommeren..

- herhjemme er det altså ikke farten, der er problemet, men flowet.. Ganske som du kan læse om den motervej i Kina, hvor folk har sat fast i 3 uger.. Der er det også flowet mere end tilladte hastighed der formentlig er problemet :=)
Gravatar #7 - Tukanfan
30. sep. 2010 16:04
#6
Du har ganske ret i, at det infrastrukturmæssigt ikke ville kunne betale sig med så mange højhastighedsjernbaner i DK - kun til at forbinde Tyskland og Sverige måske. Det er dog et generelt problem i demokratiske lande, at infrastrukturen ofte ikke lægges korrekt - fordi der altid er nogen der skal have noget for noget, eller at man skal tage demokratiske hensyn til borgere der eksempelvis skal have ekspropieret land (høringer). I Kina kan regeringen jo f.eks. blot bestemme, at man bygger en jernbane der og en dæmning der.
Gravatar #8 - webwarp
30. sep. 2010 16:19
#7 ja det kan man jo så diskutere om er et problem, hvis du spørger de mio. der er blevet gjort hjemløse i Kina, vil de jo nok have en ganske anden mening om det.. Men ja vi kan da godt prøve at lade Løkke køre den som Stauning igen og se hvad der sker..

Nu kan man jo ligesom diskutere, hvor godt det har virket de sidste 2000 år for dem, 10 års success (hvor de netop har lagt skuden om) ændrer jo ikke bare på det faktum..
Gravatar #9 - XERXES
30. sep. 2010 16:22
Tukanfan (7) skrev:
#6
Det er dog et generelt problem i demokratiske lande, at infrastrukturen ofte ikke lægges korrekt - fordi der altid er nogen der skal have noget for noget, eller at man skal tage demokratiske hensyn til borgere der eksempelvis skal have ekspropieret land (høringer). I Kina kan regeringen jo f.eks. blot bestemme, at man bygger en jernbane der og en dæmning der.


Ja som f.eks. en motorvej mellem Herning og Holstebro.
Gravatar #10 - fjols
30. sep. 2010 16:28
Det er meget fint de laver disse tog, men problemet for den almindelige kineser er at de ofrer mange afgange med almindelige tog.
De folk der ofte tager toget får dermed en kæmpe ekstra udgift, fordi billetterne til disse nye tog er dobbelt så dyre.
Jeg ved mange almindelige kinesere er trætte af dette på de strækninger de ofte tager (pendlere kalder vi dem vel).
Gravatar #11 - Coney
30. sep. 2010 16:51
#0 Sorry, men maglev toget mellem Pudong og Shanghai Airport har siden 2004 sparket afsted med 431 km/t...
Gravatar #12 - ThomasNielsen
30. sep. 2010 16:55
Hvordan skal "verdensrekord" forstås? Franske TGV havde i 2007 et af deres højhastighedstog oppe at køre 574km/t.
[url= 574kmt hastighedsrekord[/url]

Der har dog været et magnettog som kørte hurtigere. Et maglevtog i japan var sidste år oppe på 581km/t.
[url= world record
[/url]
Gravatar #13 - Flemhans
30. sep. 2010 17:07
Ja jeg fes også afsted med 430 km/h fra Lathen til Dörpen. Gad vide om man stadig kan det eller om de lukkede efter ulykken der dræbte over 20!
Gravatar #14 - Blank
30. sep. 2010 17:14
Kilden er rettet.
Kilde skrev:
CORRECTION: This article, originally published on 9/29/10 mistakenly said that China's new train had set a world speed record. This is false. The record was set in April 2007 by the French TGV, which achieved 574.8 km/h.
Gravatar #15 - LsV
30. sep. 2010 17:21
#12
TGV har kun kørt prøvekørsler med denne hastighed - normalt ligger de på omkring de 250-300km/t i drift - da Frankrig ikke har disse ultra højhastighedsspor.

Men enig i at overskriften er en ekstrablads overskrift - Overskriften burde være "Kina sætter gennemsnits hastigheds rekord"

PS
Maglev er uden for kategorien, normalt (når man snakker rekorder ala disse) så snakker man om "Tog på skinner" eller Maglevs
Gravatar #16 - fjols
30. sep. 2010 17:36
Det fede ved togene i nyheden er jo, at de kører på normale skinner. Maglev toget kræver specielle skinner. Derfor kan de ikke sammenlignes.
Gravatar #17 - squad2nd
30. sep. 2010 17:51
Kan være alle danskere skal bidrage i fremtiden til:
"DSB's Great Leap Forward"
Gravatar #18 - mireigi
30. sep. 2010 19:25
Største hindring for højhastighedstoge i Danmark er den lille afstand mellem stoppestederne. ICL-tog der kører mellem Aalborg og København, er dem der har færrest stop, men de stopper stadig 8-9 gange mellem de to stationer.

Det giver 10 stop, med et gennemsnit på ca 50km mellem hvert stop - hvilket kun giver 10-15 km med 400 km/t kontra 20-30 km med 150 km/t som topfart.

Turen bliver altså kun ca 50 min kortere, hvilket reducerer rejsetiden fra 5½ time til 4½ time, hvoraf størstedelen af tiden er brugt på acceleration og nedbremsning.

Ovenstående er estimater, men bør stadig give et indblik i forskellene på hastigheder indenfor vores lille land.
Gravatar #19 - webwarp
30. sep. 2010 19:47
#18 umm nu de danske tog mellem aalborg og kbh, så vidt jeg husker, med en 180 km km/t.. Når jeg rejser min typiske tur, så skal jeg min. skifte tog 1 gang, hvor jeg skal vente 25 min. på næste afgang.. Det er her hvor jeg kan hente noget, ikke ved at toget kører stærkere..

Vil i øvrigt også hellere have at pengene bliver brugt på bedre komfort og mere stabile afgange. Pisse træls at skulle stå op når man skal krydse landet pga. manglende pladser... (ja, jeg er for nærig til pladsbilet så delvis selvforskyldt)

Har alt for mange gange skullet med en bus (som aldrig kommer) fordi toget bliver aflyst (eller gud hjælpe mig stopper en station før, får at køre tilbage og indhente tabt tid for de næste så man kan få lov og stå og se dum ud).
Gravatar #20 - fjols
30. sep. 2010 20:02
Der er dagligt 4 (mener jeg lige det er sat op til) afgange direkte fra Århus til København.
Gravatar #21 - Maugter
30. sep. 2010 20:06
#8

Nu var det altså lige sådan at Kina (bevares med enkelte undtagelser såsom mongolerne og dets lige) ownede HELE verden med rimelig hård hånd indtil omkring 1800-tallet. => med "ownede" mener jeg i form af handel, teknologi osv... Og den position er de såmænd nok ved at gentage indtil vi europæere genopfinder industrialiseringen og Amerika og drager til Østen igen og plyndrer deres lande for rigdomme og lever fedt de næste 200 - 300 år som vi har gjort i de sidste 200 - 300 år.
Gravatar #22 - Sanity
30. sep. 2010 20:06
Problemet er vel i virkeligheden at staten er mere interesserede i at forbinde lavt befolkede områder med motorveje frem for at investere den nødvendige portion penge i offentlig transport, herunder ordentlige skinner i stedet for lappeløsninger. Der er ingen tvivl om at en direkte linie med højhastighedstog mellem københavn og århus ville få mange til at droppe bilen. (Der er ca. 300 kilometer over fyn = en rejsetid på en time ifølge artiklen.)
Med ordentlige skinner ville tyske og svenske højhastighedstog ligeledes forbinde os bedre med resten af europa.
Så drop nu de forpulede nytteløse motorveje og indse at det ikke kan redde de små byer. (Jeg kommer oprindeligt selv fra en)
Gravatar #23 - ottosen
30. sep. 2010 20:19
Tog i flertal er tog.
Gravatar #24 - Jakob Jakobsen
30. sep. 2010 20:23
ottosen (23) skrev:
Tog i flertal er tog.

...eller toge.
Gravatar #25 - GiMo
30. sep. 2010 20:28
Jakob Jakobsen (24) skrev:
...eller toge.


Selvmål :p Du henviser jo netop til et link, hvor de fortæller dig, at ordet "toge" er et verbum :P

- At jeg dog også ville kunne finde på at sige toge, er en anden sag.

Edit: Du henviste oprindeligt til et andet link: http://retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm?q=toge
Min kommentar er derfor ligegyldig >.<
Gravatar #26 - Jakob Jakobsen
30. sep. 2010 20:35
#25

Der var du godt nok hurtig :)
Jeg nåede at rette linket inden for 10 sekunder.
Gravatar #27 - Emil
30. sep. 2010 21:05
Jeg kan så afsløre, at jeg indtil videre har afvist ikke mindre end fem brugerrettelser fra idioter, der ikke kan finde ud af at bruge en ordbog, før de foreslår rettelser.

En varm tak til alle jer for at spilde min tid!
Gravatar #28 - fjols
30. sep. 2010 21:12
#27: Nu er tog nu engang mere brugt end toge.
Men jeg skal da nok lade være med at indsende rettelser igen, når man bare skal udsættes for sådan noget der.

Edit: Ja mit sprog var heller ikke for pænt
Gravatar #29 - noxity
30. sep. 2010 22:29
Selvom toge er blevet inddraget i retskrivningsordbogen, synes jeg stadig det lyder dumt. Tog er tog i flertal.

Gravatar #30 - ignuz
30. sep. 2010 22:43
#27
Du får jo løn for dit arbejde så vidt jeg husker. Derudover mangler du vel stadig at rette overskriften i forhold til #14 og #15 ?
Gravatar #31 - Emil
30. sep. 2010 23:06
#28 > det ser jeg gerne dokumentation på? :)

#30 > så ved du tydeligvis ikke meget, for jeg får ikke en krone for det. Og selv hvis jeg gjorde, ville det stadig være spild af min tid, at skulle sidde og afvise rettelser fra folk, der ikke gider bruge 10 sek. på at slå et ord op, før de indsender noget forkert.
Gravatar #32 - duppidat
30. sep. 2010 23:56
#21 Sikke da noget sludder? Fra omkring 1600 tallet var det det britiske imperie der styrede "kloden". Og "East Indian Trading Company" begyndte massiv handel fra det 17 århundrede og langt ind i det 19.

Men nu diskuterer folk det her med demokrati vs enevælde og de her skinner.
Det går ud over utrolig mange kinesere, LIGE NU, at de gør det på den her måde. Men set fra regeringen som gerne ser deres land blive verdens magten om 40-60 år er det højst sandsynligt en god idé.

Herhjemme klynker vi over nu og nu og investerer det bare minimum i vores infrastruktur, vores skinner, veje og vedligeholdelse. Prisen for at få det renoveret stiger bare år for år. Men sådan er det vel :-)
Gravatar #33 - Windcape
1. okt. 2010 05:04
#31

Jeg har sendt nummer 6 ind så :p
Gravatar #34 - fjols
1. okt. 2010 06:07
#31: Jamen hvad skal den dokumentation være?
Jeg har læst til folkeskolelærer i dansk i 2 år, hvor jeg aldrig har set ordet "toge" brugt før, hvorimod "tog" blev brugt temmelig ofte.
Desuden siger det vel lidt at DSB ikke en eneste gang på deres hjemmeside skriver "toge". En hurtig google søgning afslører også brugen af "tog" er lidt mere normal.
At et ord kan skrives på flere måder ved vi allesammen vel, men derfor er nogle metoder stadig mere brugte. Jeg ser f.eks. heller aldrig nogen skrive "majonæse" selvom det er rigtigt i forhold til ordbogen.

At du ikke gider lave det arbejde du frivilligt har stillet op til, synes jeg ikke giver dig ret til at kalde folk der bare vil hjælpe for idioter. Hvis du derimod havde skrevet i pænere vendinger, så er jeg sikker på alle bare havde accepteret det.
Gravatar #35 - el_barto
1. okt. 2010 06:43
Emil (27) skrev:
Jeg kan så afsløre, at jeg indtil videre har afvist ikke mindre end fem brugerrettelser fra idioter, der ikke kan finde ud af at bruge en ordbog, før de foreslår rettelser.

En varm tak til alle jer for at spilde min tid!


Det er KRAFTEDEME FUCKED OP at skrive "toge" og bare en LATTERLIG UNDSKYLDNING FRA ABER DER IKKE KAN STAVE!

Emil: Go fuck yourself.
Gravatar #36 - noisycricket
1. okt. 2010 06:57
fjols (34) skrev:
DSB ikke en eneste gang på deres hjemmeside skriver "toge".


De har kun et.. Hvordan skulle de ellers kunne være så forsinkede hele tiden?

Al den snak om tog har gjort mig omtåget.. ;)
Gravatar #37 - OxxY
1. okt. 2010 07:25
Angående antallet af stop og rejsetid.

Århus H - Kbh tager 2:40 direkte uden stop.
Århus H - Kbh tager 2:55 med 6 stop undervejs, dvs godt 2½ minut per stop det er altså ikke alverdens til sparet tid ved at køre direkte. Så jeg vil tro problemet ligger andetsted (såsom hastigheds nedsættelser pga for mange tog på de samme skinner etc).
Gravatar #38 - HenrikH
1. okt. 2010 07:54
fjols (34) skrev:
#31: Jamen hvad skal den dokumentation være?

http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&am...

Men hvis manden vil "toge" rundt i det danske sprog, må han vel det...

Han skriver vel også Svejts, Majonæse samt andre grelle misforstre?

EDIT: Fandme ellers fristende at indsende en rettelse om "toge" -> tåge :-D
Gravatar #39 - noisycricket
1. okt. 2010 09:30
HenrikH (38) skrev:
Svejts, Majonæse samt andre grelle misforstre?


...burde være forbudt!

Hvorfor skal samfundet indrette sig efter at folk ikke kan stave? Det ender med at får=for

således at : Får får får -> Får for får..

NEJ.. Får for ikke får.... Får får lam! ;).... lidt plat, sorry!
Gravatar #40 - Marci
1. okt. 2010 09:35
Trist opførelse af Emil, folk vil jo bare hjælpe og skriver derfor deres -forslag- til ændringer..
Tog er det mest brugte, men toge er ikke forkert; så ser heller ikke noget problem i at han afviser forslagne..
- Men hvorfor blive sur over folk vil hjælpe??
Gravatar #41 - squad2nd
1. okt. 2010 10:57
#40
Jeg tror det hænger noget sammen med, at vi i Danmark alle er lige kloge, har lige rettigheder m.v... så derfor skal ingen andre fortælle os hvordan vores opfattelse af ord er heller.


Gravatar #42 - Emil
1. okt. 2010 10:59
fjols (34) skrev:
#31: Jamen hvad skal den dokumentation være?
Jeg har læst til folkeskolelærer i dansk i 2 år, hvor jeg aldrig har set ordet "toge" brugt før, hvorimod "tog" blev brugt temmelig ofte.
Desuden siger det vel lidt at DSB ikke en eneste gang på deres hjemmeside skriver "toge". En hurtig google søgning afslører også brugen af "tog" er lidt mere normal.
At et ord kan skrives på flere måder ved vi allesammen vel, men derfor er nogle metoder stadig mere brugte. Jeg ser f.eks. heller aldrig nogen skrive "majonæse" selvom det er rigtigt i forhold til ordbogen.


For det første giver jeg ikke fløjtende fis for en danskeksamen fra lærerseminariet i forbindelse med evnen til at kende dansk retskrivning. Jeg har set folk gå igennem den eksamen med fine karakterer, på trods af at de hverken kunne stave eller sætte komma, og jeg ved hvor lidt tid, der rent faktisk bliver brugt i undervisningen på retstavning og grammatik. Læreruddannelsens danskeksamen er på dette punkt ikke det papir værd, den er skrevet på - og det kommer altså fra en der selv er uddannet folkeskolelærer, bl.a. i dansk.

Desuden kan det ikke bruges til så meget, at DSB har valgt at skrive tog i flertal som "tog". Det mest positive er da, at de er konsekvente med deres sprogbrug, og ikke skifter mellem tog og toge, men ud over det er der ikke rigtig noget interessant ved det. Fordi DSB vælger at anvende "tog", bliver ordet ikke automatisk det mest populære.

Og hvad er det lige, du vil bruge en google-søgning til, medmindre du kender en magisk søgestreng, der kun søger Google igennem for ord, der står i flertal? Når du søger "tog" og "toge", så søger du jo automatisk på både entals- og flertalsformen ved førstnævnte, mens du kun søger på flertalsformen ved "toge" - så det kan ikke rigtig bruges til så meget.

At sammenligne ord på Google er desuden ganske formålsløst. En søgning på f.eks. bolche og bolsje viser tydeligt, at bolche er mest populært, på trods af at bolsje er den eneste tilladte stavemåde ifølge RO.

Og jeg kan i sidste ende ikke rigtig se, hvad argumentet, om at én skriveform er mere populær end en anden, skulle gavne diskussionen, da vi her på newz.dk holder os til Retskrivningsordbogen. Så hvis en skribent har lyst til at skrive Svejts, majonæse eller toge, så respekteres det naturligvis.

Desuden er det mere praktisk at anvende ordet "toge" ved flertal, da man så er sikker på altid at undgå misforståelser i forhold til om ordet står i ental eller flertal.

Marci (40) skrev:
- Men hvorfor blive sur over folk vil hjælpe??


Fordi jeg næsten dagligt skal sidde og afvise indtil flere brugerindsendte rettelser fra folk, der mener, de retter en eller flere fejl, selvom de ved et simpelt opslag på dsn.dk kunne have konstateret, at det gør de ikke. Jeg forstår ikke helt idéen i at indsende rettelser, hvor man ikke er sikker på, at det indsendte er korrekt. Bevares, der bliver lavet mange stave- og slåfejl her på siden, og der bliver indsendt mange gode rettelser, men jeg ville virkelig ønske, at folk ikke bare indsendte en rettelse baseret på mavefornemmelse, eller hvad de lærte i 6. klasse for 10 år siden.
Gravatar #43 - mireigi
1. okt. 2010 11:38
Marci (40) skrev:
Trist opførelse af Emil, folk vil jo bare hjælpe og skriver derfor deres -forslag- til ændringer..
Tog er det mest brugte, men toge er ikke forkert; så ser heller ikke noget problem i at han afviser forslagne..
- Men hvorfor blive sur over folk vil hjælpe??


Jeg kan godt forstå at nogle personer bliver irritable når de oplever helt basale stavefejl. Jeg er selv en af dem der ikke forstår hvordan andre personer kan kludre rundt i simple endelser, hvornår der skal bruges "o" eller "å" i et ord osv. Men jeg retter sjældent på folk.

Eneste tidspunkt, hvor jeg bliver direkte negativ, er når jeg ser stavefejl i dagblade, aviser, magasiner og andre nyhedstjenester der opkræver betaling.

Min holdning til stavefejl er den samme som mange har til overvågning: Siger man først A, følger BCDEFG hurtigt efter.

Jeg frygter, ja, frygter, at vi om nogle år ser en masse unge der søger ud på arbejdsmarkedet uden reelt at kunne stave, eller for den sags skyld, anvende korrekt grammatik.

Vores verden er blevet mere og mere international, og kommunikation vil blive mere vigtig i fremtiden end den er nu. Hvad mon omverdenen vil tænke om os, hvis vi ikke engang kan finde ud af at anvende vores eget sprog korrekt?

Vi kommer ikke særligt langt i den internationale handelsverden, hvis vi ikke kan formulere et tilbud eller en kontrakt uden stavefejl eller misforståelser grundet dårlig opbygning af sætninger. Stave- og grammatikfejl er sløseri og useriøst.
Gravatar #44 - fjols
1. okt. 2010 12:10
#42: Jeg ville sådan set også bare frem til at den mest brugte stavemåde er "tog", da jeg fandt meget få nyheder ved en google søgning hvor "toge" indgik efter at have læst den første sides hit igennem.

Jeg forstår det er frustrerende at modtage en million af de samme rettelser, især når det der står i forvejen ikke er direkte forkert, men det ville ikke kræve mere af dig at skrive det på en ordentlig måde. Tvært imod, så har du nu en masse brugere der er trætte af dig.

Jeg har da lige et par forslag til jer, siden det er til så stor gene:
1. I kunne lave så man ikke kunne indsende 100% ens rettelser.
2. En rettelseskø på samme måde som vi ser med nyhederne.
Gravatar #45 - ty
1. okt. 2010 16:51
Lav en afstemning. Hvis flest stemmer på "tog", så bliver det ændret.
Gravatar #46 - PowerPatrick
2. okt. 2010 16:43
el_barto (35) skrev:


Det er KRAFTEDEME FUCKED OP at skrive "toge" og bare en LATTERLIG UNDSKYLDNING FRA ABER DER IKKE KAN STAVE!

Emil: Go fuck yourself.
/Grammar Nazi
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login