mboost-dp1

Jubii.dk

Katastroferegnskab fra Jubii

- Via Comon - , redigeret af Emil , indsendt af sønderby

Hos den kendte danske internetportal Jubii har man netop fremlagt årsregnskab for 2007, og det viser røde tal og faldende omsætning.

Jubii, der ejes af Lycos, har i forhold til samme periode sidste regnskabsår oplevet et fald i omsætningen på 15 millioner kroner, fra 60 til 45 millioner. Underskuddet er samtidigt vokset fra 11 til 24 millioner kroner.

Det store underskud har fået selskabets egenkapital til at falde med over 50 %, hvilket har fået Lycos Europe, ifølge aktieselskabsloven, til at komme med en støtteerklæring.

Jubii håber, at de omfattende ændringer på siden, der inden årets udgang vil betyde, at 80 % af alt indhold på siden vil være nyt, kan rette op på økonomien.





Gå til bund
Gravatar #1 - Corholio
29. jul. 2008 06:26
Det kommer forhåbenligt ikke som den store overraskelse for nogen?

Efter at Google er blevet hvermands eje, må mindre konkurrenter som Jubii jo lige så stille og roligt give slip på markedet. Altså, med mindre de positivt kan differenciere sig fra Google, og dermed få et niche markede.
Gravatar #2 - Mikle
29. jul. 2008 06:28
En skam at de gik væk fra søgefunktionen. De kunne have været en seriøs konkurrent til Google i dag hvis de havde satset på det, i stedet for det andet :)
Gravatar #3 - Corholio
29. jul. 2008 06:33
#2

Så vidt jeg ved har de aldrig været en søgemaskine, blot et index af websites? (man skulle selv manuelt ind og tilmelde sig deres portal)?

Det kan dog være at jeg husker forkert - mener blot selv at jeg engang har tilmeldt mig af denne vej.

Ahhhh ja, det var tider...

Edit Ahhh ja, fandt faktisk newz.dk vha. jubii.
Gravatar #4 - AlienDarkmind
29. jul. 2008 06:33
Findes de stadigvæk?

#2 hvad laver de så nu da?
Gravatar #5 - Zalon
29. jul. 2008 07:05
#4, tror de er en portal lidt ligesom tv2.dk. Men tror aldrig jeg kommer til at forstå hvordan de har haft 60millioner i omsætning.
Gravatar #6 - zin
29. jul. 2008 07:11
#5: Spam mails, botnets og hacking trusler, ligesom et hvert andet større site, selvfølgelig!
Jubii har godt nok aldrig været Danmarks lyse leder på det store vilde Internet - nærmere et sort får. Good riddance.
Gravatar #7 - Mikle
29. jul. 2008 07:18
#3, nu er det også 13 år siden de startede så dengang var Internettet forholdsvist ukendt og få sider. Men hvis de havde fuldt udviklingen ligesom Google tror jeg de har haft noget mere succes i dag :)

Men mener også man skulle tilmelde sin side, men det skulle man sikkert også hos Google. Mener at kunne huske svagt man skulle, men ret mig hvis jeg tager fejl.
Gravatar #8 - nielsbrinch
29. jul. 2008 07:25
#7 Man kan stadig tilmelde sit site til Google hvis man er usikker på om Google ellers ville finde éns site. Det har sikkert i højere grad været relevant tidligere.
Gravatar #9 - Hald
29. jul. 2008 07:45
nårh ja, Jubii... den side havde jeg helt glemt.. nej nej rolig nu Google, jeg bruger da ik andre end dig..
Gravatar #10 - XERXES
29. jul. 2008 07:46
Håber ikke de går konkurs for så har jeg ingen steder at læse mit horoskop i fremtiden!
Gravatar #11 - Kirsebær
29. jul. 2008 07:48
Forstod aldrig hvorfor folk valgte at bruge jubii, fandt det bloated med alle mulige features hvoraf de fleste var elendige. Er ked af at sige det men good riddance ja
Gravatar #12 - Geek.Lund
29. jul. 2008 07:58
Jeg brugte Jubii som både e-mail og søge maskine til at starte med. Har også brugt deres chat en del. Men idag bruger jeg Google til alt. Søgning, mail og hvad de ellers byder på. Brugte Google Earth til få lavet min rute til min ferie i Holland.

Google helt klart en gud.

Så hvis Jubii vil blive i branchen, så skal de tage sig sammen!
Gravatar #13 - inzane
29. jul. 2008 07:58
det eneste jubii nogensinde har lavet som er noget værd er da kodylpryl. og så god var den nu heller ikke, så for mig nå de gerne gå ned.
Gravatar #14 - TrolleRolle
29. jul. 2008 08:19
#6 & #11
Tjaa.. der er godt nok en del posts her som tydeligvis er skrevet at folk som ikke er ret gamle.

Tilbage i 90'erne var Jubii bare top of the pop.
Det var endda brugbart et godt stykke tid efter 2000 samtidig med Google. (Indtil Google fandt på "søg på sider fra Danmark".)

Jubii-chat var det fedeste chatroom over alle og mange af de andre services var også fede. Mængden af reklamer var heller ikke generende.

Men så, omkring 2001, fandt de på at man skulle betale for disse ting. Samtidig dækkede de sider og services af med 95% reklamer, og så døde interessen for Jubii godt nok hurtigere end en snemand i helvede...
Gravatar #15 - gensmann
29. jul. 2008 08:40
6 skrev:
#5: Spam mails, botnets og hacking trusler, ligesom et hvert andet større site, selvfølgelig!
Jubii har godt nok aldrig været Danmarks lyse leder på det store vilde Internet - nærmere et sort får. Good riddance.


Ehh er det nogle påstande du kunne tænke dig at bakke op med dokumentation, eller spiller du bare smart på den ufede "Jeg kan slynge ting ud, uden at stå til ansvar for dem på nettet"-måde?

Til jer der desværre er så unge at I ikke kan huske hvor meget Jubii egentlig gjorde for at gøre den danske internetbranche kendt blandt normale mennesker og mediebranchen i sin tid kan jeg anbefale at spørge eventuelle ældre kollegaer om f.eks. Reboot, Fri Film, Jubii Chat, Kodyl Prygl og hundredevis af andre små og store projekter Jubii satte i søen for at gøre det danske internet til hver mands eje i stedet for nørdernes hemmelige kælder.

Samtidig var Jubii's udviklere og designere leverandører af utrolig meget viden og hjælp til en lang række eksterne internationale projekter i forbindelse med Lycos Europe. En del af det faktisk temmelig meget på forkandt på nogen af de ting vi ser på nettet i dag (AJAX baserede startsider, tableless html design, w3c validérbar kode m.v.). De blev dog bare ikke altid lanceret direkte under Jubii brandet, eller var væsentlig mere successfulde i udlandet fordi danskerne ikke var parate til at tage det til sig endnu. Det var bare ikke noget man hørte om i pressen.

Jubii har fået gevaldige tæsk af internationale spillere de seneste år, som f.eks. Google p.g.a. Danmarks utrolig lille marked, hvilket gør det næsten umuligt at konkurrere på samme vilkår når så store spillere vælger at træde ind på det.

I modsætning til mange andre danske internetfænomener er Jubii dog et af de få der har formået at overleve stort set alt hvad de har fået smidt i hovedet. Hvad enten det så er ejerskifte, internationale ejere, interne problemer, markedsnedturer osv. At deres form så langt fra er den samme som tidligere tiders kan vel ikke undre så meget når man ser på hvordan andre danske internetprojekter klarer sig i kampen med de internationale.
Men i det mindste gør de stadigvæk en indsats, hvilket jeg egentlig synes er ganske beundringsværdigt, når man tænker på hvor lidt respekt der er omkring fortiden i dag i de mere nørdede fora, hvor en ny generation er begyndt at dukke op der ikke kan huske internettets start i Danmark. ;-)

Jeg tror dog ikke det er urealistisk at Jubii kunne have et par skud mere i ærmet og jeg håber faktisk det lykkes for dem, efter at have holdt sig flydende så længe.

Ps. Ja, jeg var ansat på Jubii i perioden 1999-2001 og senere tilknyttet som konsulent, så har vi vist fået den ud af verden. ;-)
Gravatar #16 - baloo
29. jul. 2008 08:59
Det gik da helt galt for jubii da de valgte at lave om på deres email system! de havde næsten alle danske efternavne der slutter med "sen" som domæner. som man kunne få til sin email, først var det gratis, så skulle man til at betale for det (først 250 kr. om året for et "Jubii Nation" abbonement, senere kunne man nøjes med et lidt billigere email abbonement) det gik da også, men så pludselig fik man en email om at de skulle have lavet et eller andet med deres servere så der ville være en periode hvor man ikke ville kunne sende emails fra den sædvanlige adresse, men man istedet fik en ny man kunne sende fra i overgangs perioden man ville dog stadigvæk kunne modtage emails på den gamle adrese og man skulle ikke betale noget i overgandgs perioden. Denne overgangs periode er åbenbart stadigvæk igang for det er sådan det stadigvæk fungere.... Jeg tror der er mange af dem der tidligere betalte for en emal adresse hos Jubii der har skrottet den af denne grund,
Gravatar #17 - gensmann
29. jul. 2008 09:15
16#

Der har helt sikkert været en del problemer med en række services hos dem i forskellige perioder. Det tror jeg nu ikke er så unik for virksomheder af den størrelse. Jeg kender ikke noget til den specifikke e-mail-problematik, men mon ikke der er en mere detaljeret årsag til problemet end bare at Jubii har glemt at gøre det færdigt. Det lyder i hvert tilfælde mere sansynligt i mine ører. :-)

Jeg synes dog der er en ret klar tendens i debatten herinde til at fokusere på enkelte ting eller problemstillinger som værende "Den endelige årsag til at folk ikke bruger jubii". Ofte er den enkelte ting meget personlig og selvfølgelig vigtig for vedkommende, men set markedsmæssigt er det bare sjældent ret relevant i det store billede, hvis man skal finde den reelle årsag til Jubii ikke længere betragtes som frontløbere i markedet.

En klassisk ting er at der nævnes reklamer. Kigger jeg på jubii.dk lige nu i sammenhold med newz.dk, så kan jeg ikke undgå at spekulere over om de 2 kæmpe bannerformater på newz.dk reelt set ikke optager mere plads samlet set i forhold til reklamerne på Jubii.dk (Jeg bruger ikke selv Jubii og newz.dk så meget i hverdagen, så jeg ved ikke om det nuværende er en unik situation?).

Kigger man på FDIM's trafiktal er Jubii da også blandt de top 10 mest besøgte sites. Det er selvfølgelig ikke nær så godt som den periode hvor de lå #1, men det er måske nok også lidt naivt at tro at man kan holde en føring i mere end 13 år på et så skiftende marked. Med en top 10 plads på danmarks officielle trafikmåling må der tilsyneladende være en hel del der bruger sitet, hvorfor jeg finder kommentarerne omkring "Er der overhovedet nogen der bruger jubii" herinde, ret underholdende :-). Newz.dk ligger på en 54. plads, til sammenligning.
Gravatar #18 - natterjack
29. jul. 2008 09:44
15 skrev:
Jubii har fået gevaldige tæsk af internationale spillere de seneste år, som f.eks. Google p.g.a. Danmarks utrolig lille marked, hvilket gør det næsten umuligt at konkurrere på samme vilkår når så store spillere vælger at træde ind på det.


Jeg arbejdede som freelanceskribent på Jubiis gamingsektion i lidt over et år, ifm. et samarbejde med spilmagasinet >pcplayer, og det var en forfærdelig oplevelse. Først og fremmest er deres adminsystem (http://admin.jubii.dk/) ekstremt forældet og et helvede at bruge. Jeg skulle bruge en guide hver gang der skulle oprettes nyheder, så jeg var sikker på ikke at gøre noget forkert. Dernæst, som skribent på gamingsektionen havde jeg adgang til alt indhold på hele portalen, også det man normalt skal betale for. Da samarbejdet blev afbrudt efter et års tid, blev pcplayer.jubii.dk / gaming.jubii.dk liggende, uændret, i over et år.

At give internationale spillere, som Google, skylden for Jubiis underskud er ret naivt, da sidens indholdsmæssige administration tydeligvis har været næsten ikke-eksisterende i mange år efterhånden.
Gravatar #19 - Simm
29. jul. 2008 10:07
Da jeg startede med at lave hjemmesider for små 12 år siden, ville folk gerne i Jubii's index. Men Jubii har ganske enkelt tabt markedet til andre søgemaskiner, først og fremmest Google og en i mine øjne forfejlet linkoptagelsespolitik.

Jeg hiver lige et par forskelle frem:

Google:
* Er en crawler
* Finder som regel dit site i løbet af no time.
* Du kan selv styre titel og beskrivelse med meta tags
* Gratis

Jubii
* Er et index, hvilket betyder der sidder en person i den anden ende og godkender dit link og tilhørende beskrivelse.
* Optagelsesperioden varierer - hvis vi tager de gratis links for at sammenligne lidt med Google, så kunne der gå op til 6 mdr. før man blev optaget (de gratis links er væk indtil videre, og man skal derfor betale minimum lidt over kr. 3495 for at blive optaget (http://links.jubii.dk/)
* Du kan kun foreslå din titel og beskrivelse. Jeg har i den forbindelse oplevet at indeksøren hos Jubii har taget mit firmas slogan og fordansket det, hvilket jeg synes er uprofessionelt.
* Koster penge, medmindre du vil vente op til de 6 mdr.

Kr. 3495,- er i mine øjne mange penge for at blive optaget i et søgeindex, der ikke har den værdi i danskernes bevidsthed det engang havde.
Gravatar #20 - Mandalae
29. jul. 2008 10:09
#19,

Jubii har faktisk også crawler resultater :)

De har et "samarbejde" med Yahoo, resultaterne kommer bare efter alt det der ligger i deres eget index :)
Gravatar #21 - Hůňděštějlě2
29. jul. 2008 10:17
6 skrev:
#5: Spam mails, botnets og hacking trusler, ligesom et hvert andet større site, selvfølgelig!
Jubii har godt nok aldrig været Danmarks lyse leder på det store vilde Internet - nærmere et sort får. Good riddance.


Undskyld, men jeg var altså nød til at give den kommentar en flamebait. Normalt synes jeg du har noget fornuftigt at sige, men det havde du absolut ikke i dette tilfælde.

Jeg ved ikke hvor gammel du er, men jeg kan tydeligt huske dengang Jubii var søgemaskinen og at de fleste hjemmesider blev fundet der og hvor alle seriøse danske webhandlende havde deres sider på Jubii. At de ikke er fulgt med tiden og at jeg ikke har brugt deres services i årevis, er så en helt anden sag.
Gravatar #22 - Taxwars
29. jul. 2008 10:36
#21
Jeg tror du lever i en drømme verden, Jubii har ALDRIG været søgemaskinen, det var altid et halv lamt site til folk som ikke vidst bedre. De var mere brugbare før de også begyndte at fylde siden med unødvendig bloat og skrammel (en skæbne som Altavista også led), men men det var Lycos, eller nærmere Webcrawler før det var Jubii - et totalt mangelfuldt skod index med 20 sider (antallet underdrevet for komisk effekt, men det var nok tæt på).
Og deres chat var også bedre den gang man kunne telnette ind til den!
Gravatar #23 - 001110
29. jul. 2008 10:48
Jubii var da meget underholdende en gang, men var simpelthen for sløv med alting, og så taber man.

Det kræver vist ikke ligefrem en Phd i afsætningsøkonomi at gætte på at en omsætningsnedgang på 25% er rigtig skidt.. og hvis budgetterne er lagt med en langt større omsætning end de har, så bliver det næppe bedre det næste års tid.

Jubii skal tage sig alvorligt sammen hvis de også vil eksisterer om to år.

Jeg erindre for øvrigt fint google, men jeg erindre også at siden jeg var på nettet første gang i 94, så blev jubii aldrig brugt som andet end at finde danske websites som man kunne surfe fra en ubeskyttet computer. (brugte dog ikke jubii i 94, er faktisk i tvivl om hvornår de reelt kom til)

næh, i gamle dage børn, da var det yahoo der var kongen! men da havde de også en noget mere simpel hjemmeside...
Gravatar #24 - gensmann
29. jul. 2008 11:02
18 skrev:
Jeg arbejdede som freelanceskribent på Jubiis gamingsektion i lidt over et år, ifm. et samarbejde med spilmagasinet >pcplayer, og det var en forfærdelig oplevelse. Først og fremmest er deres adminsystem (http://admin.jubii.dk/) ekstremt forældet og et helvede at bruge. Jeg skulle bruge en guide hver gang der skulle oprettes nyheder, så jeg var sikker på ikke at gøre noget forkert. Dernæst, som skribent på gamingsektionen havde jeg adgang til alt indhold på hele portalen, også det man normalt skal betale for. Da samarbejdet blev afbrudt efter et års tid, blev pcplayer.jubii.dk / gaming.jubii.dk liggende, uændret, i over et år.

At give internationale spillere, som Google, skylden for Jubiis underskud er ret naivt, da sidens indholdsmæssige administration tydeligvis har været næsten ikke-eksisterende i mange år efterhånden.


Umiddelbart synes jeg også det er ret naivt at tro at jubii's gamingsektion og sværhedsgraden/alderen af deres publiseringssystem direkte kan relateres til deres tabte omsætning.

I mange år har jubii's søgning været en af deres helt store indtægtskilder på flere måder og relativt set til ROI'en på gamingsitesne fra den gang jeg havde indsigt i tallene, så var det altså ikke pga læserne på de sites at pengene kom i kassen. :)

Så jeg vil nok mene at der er mere realisme i at pengene er tabt på brugerne der er forsvundet fra søgningen over på Google m.v. end på læserne af gamingsiderne. Men det er tro og jeg ved det ikke. Det virker bare igen som om man forsøger at gøre en meget personlig oplevelse til en generelisering og direkte årsag.

At vi så kan være helt enige i at det ikke er nogen god idé ikke at opdatere sine content kanaler i lang tid, er en anden ting, men næppe årsagen til deres tabte omsætning generelt set.

Tilsyneladende vil 8 gange så mange mennesker stadigvæk hellere besøge Jubii's ikke opdaterede indhold end Newz.dk ifølge FDIM, hvis man skal sætte det lidt på spidsen? :-)
Gravatar #25 - gensmann
29. jul. 2008 11:18
23 skrev:

Jeg erindre for øvrigt fint google, men jeg erindre også at siden jeg var på nettet første gang i 94, så blev jubii aldrig brugt som andet end at finde danske websites som man kunne surfe fra en ubeskyttet computer.


Så det du siger er at du kun brugte Jubii (som primlært var et dansk søgeindex) til at finde danske sider?

Det er vel også meget fint set med Jubii's øjne.. Så brugte du dem jo til det der var formålet med dem den gang. Jeg tror ikke de havde forventet at du brugte alle deres funktioner hele tiden. ;-)
Gravatar #26 - inzane
29. jul. 2008 11:37
gensmann konto oprettet for at beskytte jubii ?
Gravatar #27 - Pephers
29. jul. 2008 11:48
Det var ellers tider den gang man spillede CS på Jubii Games' FFA server :D
Gravatar #28 - gensmann
29. jul. 2008 12:01
26 skrev:
gensmann konto oprettet for at beskytte jubii ?


Niks... såmænd ikke. Jeg er bare en tidligere ansat, det blev lidt træt af at høre alt det bavl der blev slynget ud af folk der ikke virkede til at have sat sig synderligt meget ind i Jubii's situation og historie.

Den nye konto skyldes at newz.dk har været så flinke at slette min tidligeren gensmann konto, formodentlig fordi jeg sjældent logger ind eller kommenterer på newz.dk generelt.

Hvis du vil vide hvem jeg er skal du være mere end velkommen til at Google mig eller besøge http://www.gensmann.dk/ Jeg har ikke umiddelbart noget at skjule.

Jeg tror vi alle kan blive enige om at Jubii i dag kun er en skygge af sig selv. Hvad jeg er uenig i er den ofte generelle holdning jeg har set herinde om at "Jubii er død", "Ingen bruger Jubii", "Kæft det er kun fjolser der bruger Jubii" osv. Jeg syntes debatten i denne omgang trængte til et lidt mere nuanceret billede i stedet for de sædvanlige teenage outburst, hvor en flok lidt for selvfede nørder sidder og fniser over hvor kikset de synes noget er, og at de i hvert tilfælde kunne gøre det bedre.... hvis de altså gad, men nu har de lige tralvt med at spille WoW, så de har altså ikke tid ;-)

Jeg husker personlig Jubii for rigtig meget godt og som nævnt mener jeg stadigvæk at det var et af de firmaer der var med til at gøre den danske netbranche voksen og moden til at Hr. og Fru. Jensen tog nettet til sig. Uden de almene borgeres penge til at financiere kabling og nyudvikling af produkter, så kunne vi stadigvæk sidde på vores US robotics modem og udveksle fido-post (ikke noget galt i det, men jeg foretrækker nu det moderne nets muligheder).

Så for mit vedkommende er det faktisk temmelig ærgeligt at Jubii har fået så mange tæsk igennem de sidste år (nogle selvforskyldt) og jeg så gerne at de fik en 2. omgang, da det for mig ikke bare var 100% business, men også et sted hvor den danske netbranche voksede op og i dag møder man faktisk mange rundt omkring på bureauer og virksomheder som husker særdeles positivt tilbage på Jubii eller ligesom jeg voksede op der og lærte meget af det vii dag lever af i en periode hvor man ikke kunne tage uddannelser i den slags.

Så se mine indlæg som et slag for at prøve at huske de positive ting, i stedet for som alle andre at stille sig over i flokken til de selvfede, der meget nemt står og peger fingrer når nedturen rammer. :-)
Gravatar #29 - andes
29. jul. 2008 12:54
#28
Jamen, det er jo noget lort. Det er en dårlig kopi af noget der allerede findes milliarder af andre steder på nettet. Der er nul innovation, kun rent pengegnieri og en masse reklamer. Og så skal man se på Martin Thorborg føre sig frem som "IT-iværksætter" det ene sted efter det andet bare fordi han har haft held til at narre nogle marketingstyper hos Lycos til at købe hans skrammelbutik for en masse ufortjente penge. Det er for vammelt - beklager - sitet skulle have været skyllet ud med dotcom-bølgen for 7 år siden

Jeg har tastet www.jubii.dk i min browser 1 eller 2 gange i mit liv og der bliver ikke en tredje.
Gravatar #30 - gensmann
29. jul. 2008 13:34
29 skrev:
#28
Jamen, det er jo noget lort. Det er en dårlig kopi af noget der allerede findes milliarder af andre steder på nettet. Der er nul innovation, kun rent pengegnieri og en masse reklamer. Og så skal man se på Martin Thorborg føre sig frem som "IT-iværksætter" det ene sted efter det andet bare fordi han har haft held til at narre nogle marketingstyper hos Lycos til at købe hans skrammelbutik for en masse ufortjente penge. Det er for vammelt - beklager - sitet skulle have været skyllet ud med dotcom-bølgen for 7 år siden


Du behøver skam ikke beklage. Du har ret til at have din egen mening og dit eget sprog. Det virker dog mest som alt som om du er lidt irriteret over at Martin Thorborg har haft været bedre / haft mere held med sine forretningseventyr end du har?

Sådan er det jo ofte. Når nogen gør det godt så er de heldige fordi man ikke kan gennemskue hvorfor man ikke selv gjorde det. Jeg har kendt Martin temmelig godt, eftersom jeg i stort set hele min Jubii-tid har siddet lige ved siden af hans arbejdsplads, og det ville være at lyve at sige at han er kommet sovende til noget som helst i den forbindelse. Den mand er indbegrebet af at bo på sin arbejdsplads.

At han så kan virke lidt smart i en fart, det kan han vist ikke frasige sig, men sådan er spillet nu en gang hvis man vil lege med de store drenge. Tilgengæld har han altid holdt sig 100% reelt og kaldt en spade for en spade i den tid jeg har kendt ham. Det er mere end hvad man kan sige om mange andre jeg har stiftet bekendtskab med i internetbranchen igennem årerne.

Han er blevet meget eksponeret af mediebranchen i tidens løb, hvilket har en tedens til at skabe kommentarer som "føre sig frem" osv, men mon ikke det delvist skyldes at der rent faktisk ikke er så mange spændende og fanden-i-voldske it-personligheder i Danmark længere, at man må nøjes med at spørge dem man kan få fat i. Og helt ærlig så kan jeg da godt forstå at han bruger lejligheden til at at gøre opmærksom på sine projekter. Det tror jeg de fleste fornuftige forretningsfolk vllle gøre.

Ud fra din kommentar om salget til Lycos kan jeg bemærke at Jubii blev solgt til Spray.se, som derefter blev solgt til Lycos. Det reelle salg er lidt mere kompliceret end det, men hvis du virkelig skulle gide at sætte dig ind i tingene så kan du sikkert finde en masse læsestof om emnet på Google.
Hvorvidt pengene var ufortjente, så kræver det en lidt større forståelse omkring værdifastsætning af virksomheder og især i dot com tiden var begrebet temmelig nuanceret, så skal vi ikke lade den stå hen som at du synes det var ufortjent og lade det blive ved det. Du virker mest som om du bare havde noget galde du skulle ud med og fred være med det. ;-)
Gravatar #31 - Legin
29. jul. 2008 13:42
#12 nej google er over gudderne
Gravatar #32 - natterjack
29. jul. 2008 13:59
#24 Mit indlæg var ikke ment som påstand for at gamingsektionens dårlige vedligeholdelse har været lig med tabt omsætning, kan godt se det var hvad jeg, til dels, gjorde udtryk for. Det var dog mere ment som et tegn på at sidens indhold måske ikke har været administreret særlig godt, hvilket vel også har kunne være med til at brugere er flygtet til andre sider.

Jeg er dog enig i at det her usaglige had mod Jubii og Thorborg er ret sølle. Nu er det jo heller ikke fordi han var et one-hit-wonder, når man ser på hans nuværende succes med bl.a. SpamFighter. At hans hjemmeside ligner noget fra dengang Jubii blev til, kan man måske nok kritisere ham lidt for. :P

Jeg fatter dog ikke at siden stadig er så populær. Hvis Jubiis primære indtægtskilde er deres søgemaskine vil jeg vove at påstå, at brugerne simpelthen ikke har vidst, og ved, at der er langt bedre alternativer.
Gravatar #33 - 001110
29. jul. 2008 14:20
gensmann, korrekt, og jubii var godt dengang. der er bare kommet bedre alternativer til siden dengang, hvilket jubii ikke har kunnet modsvarer.
Gravatar #34 - izym
29. jul. 2008 14:42
Min bror arbejder p.t. hos Jubii (nærmere et firma som har købt rettighederne til Jubii's søge index). Det fungerer på den måde, at man køber en pakke, og så kommer på deres søge index. Desuden skal det lige siges, at det er rettet imod firmaer, ikke private. På den måde udskiller den sig en smule fra Google, ved at man kun får firmaer ved søgning. Om det så faktisk kun er firmaer på deres søge index, aner jeg virkelig ikke (har ikke prøvet).
Gravatar #35 - Makey
29. jul. 2008 14:42
Hmm, har selv været flittig bruger af Jubii Chat især, dengang det hed M/S Jubii Chat og man kunne stige i rang om bord på det her skiv.

Kan huske i starten, der sad vi i alle frikvartererne oppe på skolen og var på Jubii Chat for at kune stige i rang noget hurtigere og snakke med dem vi kendte på andre skoler som også sad på Jubii Chat i frikvarteret.
Dengang var Jubii Chat:
- Gratis
- Fede funktioner
- Masser af mennesker online altid

Så begyndte de at lave en masse grafiske forbedringer af elevatoren og lavede forskellige 3D-udgaver af de kendte karakterer fra chatten mens de spammede vores gæstebøger og mailindbakker med den ene chatfest efter den anden og forskellige events. Virkeligt nederen, alt mens at mængden af folk var dalet fra omkring 2-2,5k i primetime til omkring 1600 i primetime (17:00-22:00).

Populariteten faldt støt jo flere funktioner de tilføjede, så her for et stykke tid siden lavede de den nye Jubii Chat, Jubii World, der var lang nedetid på serverne hvor der ikke var nogen chat at logge ind på, omkring 2 måneder som jeg oplevede det. Så kom Jubii world:
ALT BRUGERINFORMATION GIK TABT
Lange profiltekster, gæstebøger, private beskeder, vennelister, oprettelsestidspunkt osv. Alt var tabt, alle måtte starte fra ny.
Det højeste antal brugere jeg nogensinde har set online på Jubii Chat er 22 (Alle rum lagt sammen).

Derfor syntes jeg Jubii sux, det var så populært og perfekt som det var, og så laver de det mere og mere om og fylder flere og flere reklamer på og skubber kunderne væk for at gøre plads til reklamerne...

De blev simpelthen for seriøse......
Gravatar #36 - marzman
29. jul. 2008 14:46
Jeg mindes ikke sidste gang jeg var inde på jubii, men det er godt nok langt tid siden.
Gravatar #37 - andes
29. jul. 2008 17:22
30 skrev:
Det virker dog mest som alt som om du er lidt irriteret over at Martin Thorborg har haft været bedre / haft mere held med sine forretningseventyr end du har?


Mine forretningseventyr er slet ikke begyndt endnu, så mht. de psykoanalytiske udredninger skal vi så ikke bare blive enige om at jeg har en ubevidst frygt for at ende som en slikket type som Thorborg med en masse penge og ingen nævneværdige bedrifter at bakke dem op med, og så lade det blive ved det. Det er sku' da pinligt at se et menneske ride på andres naivitet under et opsving på den måde.

Jeg kan da godt respektere at du har et kammeratligt forhold til privatpersonen Martin Thorborg, men det har vi andre jo ikke. Når man snakker om Martin Thorborg i et offentligt forum som dette så henvises der til mediepersonligheden Martin Thorborg og brandet Jubii, og der mener jeg helt ærligt ikke der er noget at råbe hurra for - uanset hvor begavet og venskabelig han måtte være i det private.

Og jeg tror også at du vil kunne give mig ret i at det nok ikke just er sine teknologiske resultater hr. Thorborg vil huskes for i sin eftertid...

Ja, det er ærgerligt at Danmark ikke har nogle IT-personligheder, men måske hænger det sammen med at IT-branchen i almindelighed ikke har ret store personligheder - sådan udvikles IT i de store træk simpelthen ikke - det er en evolutionær, kollektiv indsats.

Så nej, der er faktisk ikke en flig af misundelse fra min side. Tværtimod vil jeg håbe at jeg i medgangstider vil være bedre til beholde benene på jorden og se hvor ligegyldigt lidt mine personlige bidrag til IT betyder for Mediedanmark, isoleret set - det er sku' ikke relativitetsteori vi snakker om.
Gravatar #38 - Ronson ⅍
29. jul. 2008 17:53
Jeg har engang, vi snakker nok ca. 1997, skrevet en meget vammel og træls mail til Jubii om deres chat, og skrevet min tysklærer (med navn og adresse) som afsender.

Så jeg kan takke Jubii for en dags bortvisning. Tak jubii!

Anbefalet rating: sjov
Gravatar #39 - andes
29. jul. 2008 18:00
24 skrev:
Tilsyneladende vil 8 gange så mange mennesker stadigvæk hellere besøge Jubii's ikke opdaterede indhold end Newz.dk ifølge FDIM, hvis man skal sætte det lidt på spidsen? :-)


Hvis du kigger på de samme tal som jeg, så dækker de '8 gange' hele jubii.dk, hvor newz.dk udelukkende er et nyhedssite til et nichepublikum.

Så vidt jeg ved har Jubii både internetsøgning, mail, chat, bredt nyhedsstof mv. I det lys mener jeg det er mere bemærkelsesværdig at news.dk alene med nyheder for nøder kan tiltrække en ottendedel af Jubii's samlede antal brugere.
Gravatar #40 - byteeater
29. jul. 2008 19:32
# 14,15
Det er vist en overdrivelse at udråbe dem til "top of the pop" og man skal vist ikke gøre dem mere pionerer end de var. For det første var det vel mere et ripoff af Yahoo ang. idé og design. Jubii blev brugt af hr. og fru Danmark der lige havde fået en email. Når først folk kunne sætte en diskette i drevet så var der andre sider der kunne langt mere.

Kender en der arbejdede der for en del år siden. De var temmelig uprofessionelle og deres kultur var mest præget af Cola og bordfodbold. Bevares det kan da være meget
fedt, men der skal mere til hvis man vil erobre og lave B2B forretning.

Jeg mener vist de ville have TDC til at betale for den trafik de skabte, men der knækkede de vist nakken.

Ang. Martin Thorborg så er han nu ikke så fanden-i-voldske eller nyskabende. Der er ikke meget nyt i de små "reklame" udtalelser der hele tiden kommer frem i medierne. Det er lidt lige som "10 gode råd til at blive rig" - tjaa. surf lidt rundt på de amerikanske sider og skriv et par artikler. Men det er sku meget smart af ham - det er nu mere medierne der er dumme. Han får jo gratis reklame og sikkert lidt penge for små punch lines som en hver kunne komme med.
Gravatar #41 - TrolleRolle
29. jul. 2008 21:10
#40
Jo, for dengang var Jubii det eneste sted du kunne søge og få et fornuftigt resultat, hvis du gerne ville have sider inden for Danmark. Jeg brugte Jubii ufatteligt mange gange om dagen dengang... så jo. Det var top of the pop... selvom det var et totalt ripoff af yahoo.

Det var tider dengang...
....geocities.com var den fede gratis webhost og siderne, rent faktisk var bygget op som byer, med vejnavne osv.

...hotmail.com ikke var ejet af microsoft, og fejrede at de havde nået 100000 brugere ved at spamme alle deres brugere med en tillykkemail.

... Sixdegrees eksisterede og kunne det samme som facebook kan i dag + lidt mere.

...ICQ var det eneste IM program.

Disse 4 eksemper er i dag til grin eller er gået neden om og hjem. Men det ændrer ikke på at de engang var det alle brugte og det bedste nettet havde at tilbyde. Det er ren blasfemi at kalde den slags for "sorte får" eller på anden måde rakke ned på dem.
Gravatar #42 - gensmann
29. jul. 2008 22:36
37 skrev:
Mine forretningseventyr er slet ikke begyndt endnu, så mht. de psykoanalytiske udredninger skal vi så ikke bare blive enige om at jeg har en ubevidst frygt for at ende som en slikket type som Thorborg med en masse penge og ingen nævneværdige bedrifter at bakke dem op med, og så lade det blive ved det. Det er sku' da pinligt at se et menneske ride på andres naivitet under et opsving på den måde.


Hvad angår nævneværdige bedrifter, så bliver vi nok ikke enige, så lad os begrave den der. Vi har nok forskellig opfattelse af hvad der er nævneværdigt her i livet.

37 skrev:

Og jeg tror også at du vil kunne give mig ret i at det nok ikke just er sine teknologiske resultater hr. Thorborg vil huskes for i sin eftertid...


Så vidt jeg ved har Martin aldrig slået sig op på at være teknologisk særlig dygtig eller at det er den type bedrifter han finder spændende. Det er vist et image du pådutter ham. ;-)
Han er forretnings- og markedsføringsmand og de tekniske ting finder han folk til at hjælpe sig med. Så hvis det er teknologiske vidundere du søger, så vil jeg gerne give dig ret ia det er ikke det han vil blive husket for. Men det tror jeg egentlig også at han er ret ligeglad med hvis jeg kender ham ret.

37 skrev:

Ja, det er ærgerligt at Danmark ikke har nogle IT-personligheder, men måske hænger det sammen med at IT-branchen i almindelighed ikke har ret store personligheder - sådan udvikles IT i de store træk simpelthen ikke - det er en evolutionær, kollektiv indsats.


Så tror jeg du trænger til at kigge lidt mod udlandet og kigge nærmere på den voksende Podcasting branche. Navne som Leo Laporte, Michael Arrington, Jason Calicanis m.v. Det er måske ikke tekniske supernørder som det lidt virker til at du søger, men de er yderst synlige og når de taler så lytter folk. Rigtig mange folk. Den type selvpromoverende offentlige figurer har vi desværre ikke rigtig i Danmark. Ærgeligt fordi de ville kunne gøre it-branchen mere forståelig og sjovere for helt normale mennesker.
Formodentlig har vi det ikke fordi IT i danmark er blevet en sovset tilstand af alt muligt og vi har en tendes til at gå mere op i vores pension, de ugentlige statusmøder, vores sommerhus og vores ikea køkkener. Og så skal man jo helst ikke tro at man har udrettet noget og være stolt af det samtidig.

Din opfattelse af en evolutionær kollektiv indsats virker en kende naiv, og jeg gætter på at det er en reference til open source verden? Men selv når man kigger der, så er det Linus Thorvalds og Eric S. Raymond som folk husker og ikke de tusindvis af folk der har bidraget til deres projekter igennem tiderne. Netop fordi de har formået at skabe sig en offentlig figur der har kunne skabe opmærksomhed om projekterne og et talerør til medierne for at kunne føre deres synspunkter ud til flere.

37 skrev:

Så nej, der er faktisk ikke en flig af misundelse fra min side. Tværtimod vil jeg håbe at jeg i medgangstider vil være bedre til beholde benene på jorden og se hvor ligegyldigt lidt mine personlige bidrag til IT betyder for Mediedanmark, isoleret set - det er sku' ikke relativitetsteori vi snakker om.


Det virker lidt som om at din grundlæggende holdning er, at medmindre man opfinder en måde at rejse i tid eller trække energi ud af ingenting, så er det ikke værd at nævne? Der har vi nok forskellige holdninger og sådan er det nu en gang. Fred med det.
Jeg synes ikke man skal undskylde sine egne bedrifter, da der altid vil være en der er bedre i en anden tid eller sted.

Det sagt så tror jeg du skal passe på med at skille mediepersonen Martin så meget ud fra privatpersonen og så bagefter give ham skylden for at være en slikket medieperson ud fra det billede du har dannet dig. Et billede som netop er bygget op af medierne og ikke nødvendigvis ham selv (selv om han har været dygtig til at kontrollere meget af det selv igennem tiden), for at de har kunne få en god historie ;-).
Jeg kan i hvert tilfælde huske utalige episoder hvor netop det at tegne ham som en super smart, "jeg kan det hele så luk røven"-type var noget journalisterne mæskede sig i, så de kunne se deres læsere pille ham ned. Især Computerworld var gode til det i sin tid for at få lidt liv i deres debatforum.

Jeg tror det er sundt at huske de folk der får brancher til at flytte sig og inspirerer andre til at gøre det bedre. Uaset om de har opfundet forbrændingsmotoren, eller om de var med til at gøre det financielt og markedsmæssigt muligt for andre at gøre det. Hvis vi bruger mere tid på at pege fingrer end at holde fest så får vi hurtigt gjort it-branchen i Danmark lige så kedelig som IBM i 80'erne.

/my 2 cents
Gravatar #43 - gensmann
29. jul. 2008 23:00
39 skrev:
Hvis du kigger på de samme tal som jeg, så dækker de '8 gange' hele jubii.dk, hvor newz.dk udelukkende er et nyhedssite til et nichepublikum.

Så vidt jeg ved har Jubii både internetsøgning, mail, chat, bredt nyhedsstof mv. I det lys mener jeg det er mere bemærkelsesværdig at news.dk alene med nyheder for nøder kan tiltrække en ottendedel af Jubii's samlede antal brugere.


Jeg tror ikke du fangede min bemærkning om "at sætte det på spidsen" :-)

Min pointe var ikke at lave en direkte 1 til 1 sammenligning af Jubiis indhold i dag og så newz.dk, men derimod at hvis Jubii er så dælens elendig som mange har så travlt med at udnævne det til i disse år, så er det stadigvæk ret fascinerende mængder trafik de kan trække. Noget der burde være et interessant studie for de fleste kommunikations og brand-studerende.

Uanset om de har mail og chat og hvad der nu efterhånden er, så ændrer det ikke på at hvis det virkelig er så ringe, så ville folk ikke bruge det, så et eller andet må trække trafikken. Det er tilsyneladende væsentlig mere trafik end mange andre danske websites. Newz.dk var såmænd bare et eksempel. Du kan også sammenligne det med bold.dk der trods alt dæker vores nationalsport, men trækker under halvt så mange brugere om måneden. Selvom de har væsentlig mere end bare nyheder og deres brugere ofte bruger meget tid på sitet.

Set i det lys og ud fra nogen af kommentarerne på newz.dk igennem tiden så må der virkelig være rigtig mange komplette idioter der bruger internettet. Ikke at jeg er helt uenig i det, men det er fascinerende at så mange selvudnævnte "it-nørd-jeg-ved-hvad-der-er-det-fede-pis"-typer ikke er skarpe nok til at forstå at de selv er en meget lille niche og verden er bygget op af Hr. og Fru, Hakkebøf, som er ret ligeglade med de seneste AJAX-teknologier, openID og social-service-netværk, så længe de kan få dækket deres behov for information og sladder, hvor underlødig det så end måtte være, og det synes jeg er værd at bemærke som en modpol til nogle af de andre kommentarer for at nuancere debatten lidt. :-)

Det sagt så er jeg som tidligere nævnt helt enig i at Jubii burde og kan gøre det bedre end de har gjort længe. Dog ved jeg også at de har kæmpet med mange interne udfordringer siden Lycos tog over og jeg har selv prøvet at skulle organisere arbejde sammen med et stort meget dominerende moderselskab og det er ikke helt lige så nemt som man som "manden på gulvet" nogen gange går og tror det er.
Gravatar #44 - gensmann
29. jul. 2008 23:25
40 skrev:
# 14,15
Det er vist en overdrivelse at udråbe dem til "top of the pop" og man skal vist ikke gøre dem mere pionerer end de var. For det første var det vel mere et ripoff af Yahoo ang. idé og design. Jubii blev brugt af hr. og fru Danmark der lige havde fået en email. Når først folk kunne sætte en diskette i drevet så var der andre sider der kunne langt mere.


Nåh, du mener ligesom newz.dk er en kopi af de 100'vis af nyhedssites derude og ligesom google er en kopi af de andre crawler sites der eksisterede samtidig, bare med deres pagerank twist.

Jeg tror du bliver temmelig skuffet hvis du forsøger at kigge rundt på nogle af nettets største websites, da du vil opdage at de fleste af dem er kopier af tidligere koncepter.

Jubii har så vidt jeg ved heller aldrig lagt skjul på at de startede som en "Dansk Yahoo". Ja herregud, selv navnet og logoet er oprindeligt specifikt designet for udnytte sammenfaldet, så vidt jeg husker fra gamle interviews med Peter (deres grafiker der lavede det) og Martin.

40 skrev:

Kender en der arbejdede der for en del år siden. De var temmelig uprofessionelle og deres kultur var mest præget af Cola og bordfodbold. Bevares det kan da være meget
fedt, men der skal mere til hvis man vil erobre og lave B2B forretning.


Uhmm nu har jubii jo i størstedelen af sin tid primært lavet B2C ;) Men jo det var en speciel kultur med bordfodbold, cola, fester og glade dage. Om det var uprofessionelt ved jeg nu ikke. Jeg støder stadigvæk i dag på utrolig stive og meget "professionelle" konsulenthuse og undskyld mig, men så vil jeg sgi hellere have Poul der spillede Everquest stort set alle døgnets timer til at kigge på mine databaser end de sørgelige 2 måneders uddannede Microsoft konsulenter man støder på mange steder nu om dage.

Professionelisme har ikke noget at gøre med hvor lidt cola man drikker eller hvor fint et jakkesæt man har på. IMHO.

40 skrev:

Jeg mener vist de ville have TDC til at betale for den trafik de skabte, men der knækkede de vist nakken.


Den historie er lidt længere end det, men husker jeg rigtigt så var den kommentar et modsvar til teleselskaberne,der til at starte med ville have penge af de store danske internetsites for at lade deres kunder have adgang til dem.

40 skrev:

Ang. Martin Thorborg så er han nu ikke så fanden-i-voldske eller nyskabende. Der er ikke meget nyt i de små "reklame" udtalelser der hele tiden kommer frem i medierne. Det er lidt lige som "10 gode råd til at blive rig" - tjaa. surf lidt rundt på de amerikanske sider og skriv et par artikler. Men det er sku meget smart af ham - det er nu mere medierne der er dumme. Han får jo gratis reklame og sikkert lidt penge for små punch lines som en hver kunne komme med.


Som du selv nævner.. Det er smart af ham. Når det nu er det medierne beder om og gerne vil skrive, hvorfor så sige nej, hvis det kan hjælpe med at udbrde hans budskab. Ofte er det jo ikke nødvendigvis Martin der ringer et medie op for at få plantet en historie, men medierne der ringer til ham for at høre om han har en kommentar til en aktuel begivenhed eller om han vil give nogle fif. Så hvis der er nogen der er dumme er det vel nærmere os forbrugere der lapper det i os og bliver ved med at købe bladende. :)

Derudover så tror jeg også det fanden-i-voldske refererede til tidligere tider hvor han stod i spidsen for Jubii og rent faktisk var temmelig meget mønsterbryder når han optråtte i medierne. Han er i hvert tilfælde den eneste jeg kender der har turdet at møde op til en fotosession for Børsen med Danmarks erhvervsledere iført poloshirt med jubii-logo, på trods af at han vist venligt men bestemt fik af vide at "det nok ville være bedst hvis han tog et jakkesæt med slips på". Indforstået at han ikke skulle bryde sig om at møde op hvis han ikke gjorde. ;)
Gravatar #45 - U
30. jul. 2008 11:11
(skriver lige under nyt navn da password ligger derhjemme)
44 skrev:

Nåh, du mener ligesom newz.dk er en kopi af de 100'vis af nyhedssites derude og ligesom google er en kopi af de andre crawler sites der eksisterede samtidig, bare med deres pagerank twist.

Jeg tror du bliver temmelig skuffet hvis du forsøger at kigge rundt på nogle af nettets største websites, da du vil opdage at de fleste af dem er kopier af tidligere koncepter.


Nu falder jeg heller ikke på halen af de andre. Men de andre har trods alt gjort det "big time". Det virker for mig som om du mener Jubii er unik og noget stort. For mig var de bare "copy/paste" og en del af den DOT com bølge hvor man ikke så på forretningen. Nu er tiden ved at indhente dem og jeg tror ikke de har mange år tilbage.
44 skrev:

Uhmm nu har jubii jo i størstedelen af sin tid primært lavet B2C ;) Men jo det var en speciel kultur med bordfodbold, cola, fester og glade dage. Om det var uprofessionelt ved jeg nu ikke. Jeg støder stadigvæk i dag på utrolig stive og meget "professionelle" konsulenthuse og undskyld mig, men så vil jeg sgi hellere have Poul der spillede Everquest stort set alle døgnets timer til at kigge på mine databaser end de sørgelige 2 måneders uddannede Microsoft konsulenter man støder på mange steder nu om dage.

Professionelisme har ikke noget at gøre med hvor lidt cola man drikker eller hvor fint et jakkesæt man har på. IMHO.

Nej men han mente nu at de ikke var professionelle i den måde de behandlede deres kunder på og den måde de kørte projekter på. Rigtigt, det har ikke noget med Cola og bordfodbold at gøre, men den kultur der er i firmaet. Her voksede de nok lidt for hurtigt og var nok mest til b2c. Men de lavede vel også en del b2b.

44 skrev:

Den historie er lidt længere end det, men husker jeg rigtigt så var den kommentar et modsvar til teleselskaberne,der til at starte med ville have penge af de store danske internetsites for at lade deres kunder have adgang til dem.


Den er nu vist god nok, check nedenstående link hvor du kan læse at det var Martin T. der fik den geniale idé at teleselskaberne skulle betale indholdsudbydere for indholdet. Det må vist have været i en hashtåge
http://www.djh.dk/ejour/jul06/06HvemSkalNu.html
Gravatar #46 - andes
30. jul. 2008 11:16
42 skrev:
Din opfattelse af en evolutionær kollektiv indsats virker en kende naiv

Det er det nu egentligt ikke, hvis du selv forstår hvordan IT udvikles. IT afhænger i høj grad af netværkseffekter og hvilke teknologier og platforme markedet beslutter at lægge vægten bag. Hvor man kan markedsføre en bil eller et tøjprodukt uden de store afhængigheder, så er et IT-produkt afhængig af et en masse andres produkter fungerer rigtigt. På den måde drives udviklingen mindre af den enkelte iværksætter, og mere af markedet som helhed.

37 skrev:
Det virker lidt som om at din grundlæggende holdning er, at medmindre man opfinder en måde at rejse i tid eller trække energi ud af ingenting, så er det ikke værd at nævne?

Egentlig ikke, men et ripoff af en en amerikansk søgeportal (selv navnet er en kopi) er bare ikke nævneværdigt.

Skal vi så også til at hylde musikpirater og asiatiske producenter af Nike-kopiprodukter som tidens store entreprenører? Nuvel, det har da sikkert krævet en stort indsats for sidstnævnte at organisere alle de børnearbejdere til at sortere snørebånd, men det er vist også den største innovation for deres vedkommende?

Jeg tror det er sundt at huske de folk der får brancher til at flytte sig og inspirerer andre til at gøre det bedre.

Helt sikkert - og jeg vil ikke tælle Martin Thorborg som en af dem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login