mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det giver vel sig selv.
For det første kan japanere godt lide skøre gadgets :P
Men nu er Wii også lidt mere interessant i øjeblikket og så er den billig. Wii Sports er en klar seller, selvom der ikke er så mange andre spil endnu.
Playstation 3 derimod har ikke rigtig nogle spil, der sælger maskinen. Og den er for dyr til bare lige at købe, hvis man ikke ved om man kommer til at bruge den før om nogle måneder når der begynder at komme spil til den.
Ved ikke om spilsituationen er helt den samme som her dog.
For det første kan japanere godt lide skøre gadgets :P
Men nu er Wii også lidt mere interessant i øjeblikket og så er den billig. Wii Sports er en klar seller, selvom der ikke er så mange andre spil endnu.
Playstation 3 derimod har ikke rigtig nogle spil, der sælger maskinen. Og den er for dyr til bare lige at købe, hvis man ikke ved om man kommer til at bruge den før om nogle måneder når der begynder at komme spil til den.
Ved ikke om spilsituationen er helt den samme som her dog.
er det bare mig eller føles dette som en meget gammel nyhed ?
man har vel konstant hørt om at salget af Wii i japan er så talrigt, men det er vel ikke overraskende grundet deres kultur (familie og aktivitet)
Jeg skal personligt have en ps3, ikke at Wii er en dårlig konsol, men om 3 år er det aktive gameplay bare ikke nok, for PS3's consol er også interaktiv på samme måde og når man har udviklet spil der er sjove på samme måde som dem til wii.
man har vel konstant hørt om at salget af Wii i japan er så talrigt, men det er vel ikke overraskende grundet deres kultur (familie og aktivitet)
Jeg skal personligt have en ps3, ikke at Wii er en dårlig konsol, men om 3 år er det aktive gameplay bare ikke nok, for PS3's consol er også interaktiv på samme måde og når man har udviklet spil der er sjove på samme måde som dem til wii.
#3
Nu har nintendo også satset på at lave en cheap ass sellert som alle gider at købe fordi den er røv billig :-D
Ps3 er et monster ved siden af wii.
Jeg er heller ikke i tvivl om at Ps3 har væsentligt længere levetid end wii.
Men det ændrer ikke på at nintendo hiver kassen hjem på wii maskinen
Nu har nintendo også satset på at lave en cheap ass sellert som alle gider at købe fordi den er røv billig :-D
Ps3 er et monster ved siden af wii.
Jeg er heller ikke i tvivl om at Ps3 har væsentligt længere levetid end wii.
Men det ændrer ikke på at nintendo hiver kassen hjem på wii maskinen
#3 "PS3's consol er også interaktiv på samme måde og når man har udviklet spil der er sjove på samme måde som dem til wii."
Du kan slet ikke bruge sixaxis på samme måde som wiimoten. Wiimoten er delt i to og så kan den pege på skærmen. Hvordan vil du fx spille boksning med en sixaxis? Eller WarioWare? =)
Du kan slet ikke bruge sixaxis på samme måde som wiimoten. Wiimoten er delt i to og så kan den pege på skærmen. Hvordan vil du fx spille boksning med en sixaxis? Eller WarioWare? =)
Wii er kanon!
Har også en 360, men den har samlet støv siden jeg fik min Wii:D
Mere end hver anden der har prøvet min Wii, har selv købt en bagefter. og bruger den flittigt.
Det sjoveste ved den er, at når fx mine nevøer på 3 og 8 år eller mine forældre kommer forbi, så spørger de altid om vi ikke lige skal have et spil, og så ender det med at vi aldrig laver andet.
Det skal siges at jeg ikke har andre spil end sport og play, og jeg har været fuldt underholdt de sidste par måneder. Det har jeg aldrig kunne sige med andre spil! (har 10 spil på hdd til når jeg får min chip i.)
Har også en 360, men den har samlet støv siden jeg fik min Wii:D
Mere end hver anden der har prøvet min Wii, har selv købt en bagefter. og bruger den flittigt.
Det sjoveste ved den er, at når fx mine nevøer på 3 og 8 år eller mine forældre kommer forbi, så spørger de altid om vi ikke lige skal have et spil, og så ender det med at vi aldrig laver andet.
Det skal siges at jeg ikke har andre spil end sport og play, og jeg har været fuldt underholdt de sidste par måneder. Det har jeg aldrig kunne sige med andre spil! (har 10 spil på hdd til når jeg får min chip i.)
Jeg har selv en Wii og jeg er glad for den som party-maskine men når der kommer nogen PS3 spil som er værd at have køber jeg denne maskine.
Mit problem med Wii'en er at godt nok fungerer setup'et til tennis, boxing og lignende men det gjorde ikke f.eks. Zelda til et voldsomt bedre spil. Der tror jeg at havde foretrukket et Zelda med PS3 grafik (og lyd - tænk at de brugte MIDI) og så miste de gimmicks med at bruge Wiimoten.
Desuden kan jeg ikke se mig selv fyrer synderlige mange timer af på spil med tennis eller golfs dybde.
Mit problem med Wii'en er at godt nok fungerer setup'et til tennis, boxing og lignende men det gjorde ikke f.eks. Zelda til et voldsomt bedre spil. Der tror jeg at havde foretrukket et Zelda med PS3 grafik (og lyd - tænk at de brugte MIDI) og så miste de gimmicks med at bruge Wiimoten.
Desuden kan jeg ikke se mig selv fyrer synderlige mange timer af på spil med tennis eller golfs dybde.
Dette er dog ikke det mest foruroligende... Hvis vi ser på tallene fra NPD (De tager sig af salgstalene for Nord Amerika) så kan vi se at den gamle GBA rent faktsik sælger BEDRE end PS3.
Gameplay vil altid være vægtet højere end eyecandy. PS# er mere beregnet til single gamere, hvorimod Wii er et festligt indslag når flere vil more sig sammen. Jeg synes f.eks. Singstars til PS2 er superfedt og grunden til at det er så populært er fordi det er samme slags underholdning som Wii.
Jeg mener PS3 er et fejlprodukt. Den er blevet "hypet" så meget op til lanceringen og folk blev fortalt hvor fantastisk den er til grafik, sammenlignet med alt andet på markedet.
Men kigger man på facts, så er er grafikken ikke bedre end eksempelvis en xbox360. Sony reklamerer med at PS3 kan køre 1080p over hdmi. Problemet er bare at de ikke har inkluderet hardware scaler i PS3 og derfor afspilles alle spil i 720p.
Så har man investeret kassen i et lækkert tv med 1080p, så bliver man snydt når man køber PS3.
Men generalt er der problemer med grafikken på konsollerne. Tager man en hurtig PC med et ordentligt grafikkort, så er den istand til at sætte antialiasing på og alle kanter bliver "blødere". Tager man konsollerne, så er det stadig ikke lykkedes mig at se nogle spil hvor de benytter det. Jeg ville hellere se sådan en feature på spillene istedet for højere opløsning.
Men Microsoft og Sony tror åbenbart at forbrugerne ikke kan se forskel eller er for dumme til at kræve den slags features.
Wii har heller ikke antialiasing, men den kan heller ikke trække det pga. størrelsen.
Jeg mener PS3 er et fejlprodukt. Den er blevet "hypet" så meget op til lanceringen og folk blev fortalt hvor fantastisk den er til grafik, sammenlignet med alt andet på markedet.
Men kigger man på facts, så er er grafikken ikke bedre end eksempelvis en xbox360. Sony reklamerer med at PS3 kan køre 1080p over hdmi. Problemet er bare at de ikke har inkluderet hardware scaler i PS3 og derfor afspilles alle spil i 720p.
Så har man investeret kassen i et lækkert tv med 1080p, så bliver man snydt når man køber PS3.
Men generalt er der problemer med grafikken på konsollerne. Tager man en hurtig PC med et ordentligt grafikkort, så er den istand til at sætte antialiasing på og alle kanter bliver "blødere". Tager man konsollerne, så er det stadig ikke lykkedes mig at se nogle spil hvor de benytter det. Jeg ville hellere se sådan en feature på spillene istedet for højere opløsning.
Men Microsoft og Sony tror åbenbart at forbrugerne ikke kan se forskel eller er for dumme til at kræve den slags features.
Wii har heller ikke antialiasing, men den kan heller ikke trække det pga. størrelsen.
#9
Faktisk er PGA tour 2007 ret sjovt :)
Man bliver ret overrasket over hvor meget det faenger naar golf-sving, vind og vejr rent faktisk bliver lidt realistiske :D
Men jeg synes nu at WiiMoten var en fin gimmick i Zelda.. Ikke noget crucial, det var bare nice naar man skulle aime med bue eller lignende..
Dog kunne det snildt have vaeret undvaeret..
Men nu var Twilight Princess jo lavet til GC, saa hvis vi er heldige fungerer det en del bedre i Super Mario Galaxy fx :)
Jeg proevede ioevrigt Second ( et eller andet ) : Trauma Surgeon eller saadan noget..
Det hvor man er laege og skal fixe folk... Meget morsomt med wiimote og nunchuck.. Ikke videre dybt eller langt spil, men ret morsomt :D
Men ja, jeg er enig med dig efterhaanden..
/me krydser fingre for at Nintendo spytter nogle dybere spil i hovedet paa os :)
Faktisk er PGA tour 2007 ret sjovt :)
Man bliver ret overrasket over hvor meget det faenger naar golf-sving, vind og vejr rent faktisk bliver lidt realistiske :D
Men jeg synes nu at WiiMoten var en fin gimmick i Zelda.. Ikke noget crucial, det var bare nice naar man skulle aime med bue eller lignende..
Dog kunne det snildt have vaeret undvaeret..
Men nu var Twilight Princess jo lavet til GC, saa hvis vi er heldige fungerer det en del bedre i Super Mario Galaxy fx :)
Jeg proevede ioevrigt Second ( et eller andet ) : Trauma Surgeon eller saadan noget..
Det hvor man er laege og skal fixe folk... Meget morsomt med wiimote og nunchuck.. Ikke videre dybt eller langt spil, men ret morsomt :D
Men ja, jeg er enig med dig efterhaanden..
/me krydser fingre for at Nintendo spytter nogle dybere spil i hovedet paa os :)
#9
Jeg synes nu at det virkede ganske udmærket med wiimoten i Zelda... Og MIDI-musikken var da god, foruden at være 100% dynamisk, hvilket efter min mening giver en bedre indlevelse i spillet.
Det spil jeg har der bruger wiimoten klart bedst er The Godfather: Blackhand Edition. Det er så sindssygt underholdende at bruge wiimote+nunchuck til f.eks. at tæve en butiksejer til at betale beskyttelsespenge til Corleone-familien.
Man tæver folk, skubber dem op mod vægge, smadrer deres hoveder ned i borde og andre genstande, holder dem ud over broer, kvæler dem og nikker dem skaller, og det virker altsammen som den naturlige måde at gøre det på. Og hvis man hellere vil bruge skydevåben laver man standard-"lock on" på dem, men man kan finpudse sit sigte til f.eks. at skyde dem i skulderen så de taber deres våben, eller i knæene så de falder omkuld og man kan løbe hen og trampe dem i hovedet...
Hvem sagde at Wii kun var for børn? :-D
Jeg synes nu at det virkede ganske udmærket med wiimoten i Zelda... Og MIDI-musikken var da god, foruden at være 100% dynamisk, hvilket efter min mening giver en bedre indlevelse i spillet.
Det spil jeg har der bruger wiimoten klart bedst er The Godfather: Blackhand Edition. Det er så sindssygt underholdende at bruge wiimote+nunchuck til f.eks. at tæve en butiksejer til at betale beskyttelsespenge til Corleone-familien.
Man tæver folk, skubber dem op mod vægge, smadrer deres hoveder ned i borde og andre genstande, holder dem ud over broer, kvæler dem og nikker dem skaller, og det virker altsammen som den naturlige måde at gøre det på. Og hvis man hellere vil bruge skydevåben laver man standard-"lock on" på dem, men man kan finpudse sit sigte til f.eks. at skyde dem i skulderen så de taber deres våben, eller i knæene så de falder omkuld og man kan løbe hen og trampe dem i hovedet...
Hvem sagde at Wii kun var for børn? :-D
six axis har kun mulighed for at føle tilt. Det er lidt det samme som det Nunchocken kan på Wii.. altså den du kobler til wiimoteén..
Wiimoten kan føle ting, acceleration, der er gyroskop i den, mic i den, du kan peje med den osv.. den er altså lang fra det samme!
Jeg er ejer af både en Wii og en Xbox360 og Wiién vinder klart på hvor sjove spillene er i forhold til Xbox360 som mere er "singel" player spil... Wiién er en man kan give frem når vennerne kommer og alle skal ha det sjovt.. ALLE der har prøvet min har måtte overgive sig og erkende den er sjov! selv de fanatiske Xbox Folk!
btw så kommer Manhunt 2 til Wii og det sku blive ultra voldeligt!
Wiimoten kan føle ting, acceleration, der er gyroskop i den, mic i den, du kan peje med den osv.. den er altså lang fra det samme!
Jeg er ejer af både en Wii og en Xbox360 og Wiién vinder klart på hvor sjove spillene er i forhold til Xbox360 som mere er "singel" player spil... Wiién er en man kan give frem når vennerne kommer og alle skal ha det sjovt.. ALLE der har prøvet min har måtte overgive sig og erkende den er sjov! selv de fanatiske Xbox Folk!
btw så kommer Manhunt 2 til Wii og det sku blive ultra voldeligt!
#14
Kan man ikke få dynamisk musik uden MIDI? Selvfølgelig kan man det - det eneste Zelda gør er jo at lave overgange til musikken og det kan man sagtens gøre med pre-recorded musik (de gør det konstant i Metal Gear Solid spillene). Du ville ikke selv kunne spille et instrument men dertil kunne man jo bruge MIDI eller samples (hvilket også sikkert ville lyde bedre da de MIDI-lydbanker Nintendo bruger vist ikke er opdateret siden N64-tiden).
Det er for ringe og det har Koji Kondo selv indrømmet, så det er bestemt ikke et designvalg. Tværtimod var han meget ked af det blev MIDI.
Godfather ser da udmærket ud men jeg var ikke imponeret over de anmeldelser bl.a. IGN gav det(http://wii.ign.com/articles/773/773509p2.html) og derfor har jeg ikke stiftet bekendtskab med det. Jeg mangler stadig at spille God of War 2 til PS2 og det er altså en killer-app frem for bare "okay" - så det vil jeg hellere investerer i.
Nintendo! Hvor er AAA-spillene?
#15
Nunchuck HAR gyroskop og accelerationsmåling. Den har dog ikke den infarøde sensor til at pege med. Wiimoten har IKKE mikrofon.
Enig Wii er en partymaskine men dette gælder især i forhold til Xbox360. Dog er PS2 med SingStar, EyeToy, Buzz og diverse dansespil ikke helt ringe som partymaskine selvom den ikke når Wii's niveau. Men til gengæld er den en langt bedre singleplayer-oplevelse.
Kan man ikke få dynamisk musik uden MIDI? Selvfølgelig kan man det - det eneste Zelda gør er jo at lave overgange til musikken og det kan man sagtens gøre med pre-recorded musik (de gør det konstant i Metal Gear Solid spillene). Du ville ikke selv kunne spille et instrument men dertil kunne man jo bruge MIDI eller samples (hvilket også sikkert ville lyde bedre da de MIDI-lydbanker Nintendo bruger vist ikke er opdateret siden N64-tiden).
Det er for ringe og det har Koji Kondo selv indrømmet, så det er bestemt ikke et designvalg. Tværtimod var han meget ked af det blev MIDI.
Godfather ser da udmærket ud men jeg var ikke imponeret over de anmeldelser bl.a. IGN gav det(http://wii.ign.com/articles/773/773509p2.html) og derfor har jeg ikke stiftet bekendtskab med det. Jeg mangler stadig at spille God of War 2 til PS2 og det er altså en killer-app frem for bare "okay" - så det vil jeg hellere investerer i.
Nintendo! Hvor er AAA-spillene?
#15
Nunchuck HAR gyroskop og accelerationsmåling. Den har dog ikke den infarøde sensor til at pege med. Wiimoten har IKKE mikrofon.
Enig Wii er en partymaskine men dette gælder især i forhold til Xbox360. Dog er PS2 med SingStar, EyeToy, Buzz og diverse dansespil ikke helt ringe som partymaskine selvom den ikke når Wii's niveau. Men til gengæld er den en langt bedre singleplayer-oplevelse.
#16
Jeg synes de fleste anmeldelser bærer præg af udbredt skepsis overfor Wii'en og den får derfor ikke fuld credit for dens features. Fx ser man tit dårlige anmeldelser af wii moten, hvor det er helt tydeligt at anmelderen ikke har forstået hvordan den skal bruges.
Jeg synes de fleste anmeldelser bærer præg af udbredt skepsis overfor Wii'en og den får derfor ikke fuld credit for dens features. Fx ser man tit dårlige anmeldelser af wii moten, hvor det er helt tydeligt at anmelderen ikke har forstået hvordan den skal bruges.
#13
Ligger der så 2 versioner af spillene på hver disk og hvor kan man købe de specielle 1080p spil?
Hver gang jeg har proppet en skive i PS3 på et 1080p tv har den stillet om til 720p når man kommer ind i spillet.
Jeg fik at vide af Sony at man arbejdede på en løsning, med at opskallere de 720p til 1080p igennem noget software. Men hvad skulle så adskille PS3 fra Xbox360, som gør det samme, dog i hardware.
Jeg valgte derfor at returnere min PS3 indenfor fortrydelsesretten.
1080p PS3 spil, spilles selvsagt i 1080p hvis man kører på tv/projekter der kan klarer det.
Ligger der så 2 versioner af spillene på hver disk og hvor kan man købe de specielle 1080p spil?
Hver gang jeg har proppet en skive i PS3 på et 1080p tv har den stillet om til 720p når man kommer ind i spillet.
Jeg fik at vide af Sony at man arbejdede på en løsning, med at opskallere de 720p til 1080p igennem noget software. Men hvad skulle så adskille PS3 fra Xbox360, som gør det samme, dog i hardware.
Jeg valgte derfor at returnere min PS3 indenfor fortrydelsesretten.
#17
Jamen det er næppe en killer-app som GoW2 eller sågar FFXII. Det er da ikke dårligt men heller ikke ophidsende.
#18
Øhh nu er IGN nogen af de største Nintendo-fanboys der findes. IGN startede med bl.a. med at hedde N64.com og de var bestemt ikke kritiske overfor Nintendo under N64-tiden. Heller under Cuben-tiden hvor de gav Eternal Darkness end alt for høj rating IMO. De er heller ikke synderligt kritiske over DS (se deres anmeldelse af New Super Mario Bros.)
Og jeg køber ikke den med de ikke kan finde ud af bruge Wiimoten. De fleste anmeldere gennemfører som regel spil når de anmelder og hvis man ikke kan bruge den så bliver spil som Zelda ret svært. Og så er det ikke just rocket science at bruge en Wiimote (min far og mor kan - selvom min mor er så anti-teknisk at hun stadig kalder CD'er for bånd) så den må du længere ud på landet med.
Jamen det er næppe en killer-app som GoW2 eller sågar FFXII. Det er da ikke dårligt men heller ikke ophidsende.
#18
Øhh nu er IGN nogen af de største Nintendo-fanboys der findes. IGN startede med bl.a. med at hedde N64.com og de var bestemt ikke kritiske overfor Nintendo under N64-tiden. Heller under Cuben-tiden hvor de gav Eternal Darkness end alt for høj rating IMO. De er heller ikke synderligt kritiske over DS (se deres anmeldelse af New Super Mario Bros.)
Og jeg køber ikke den med de ikke kan finde ud af bruge Wiimoten. De fleste anmeldere gennemfører som regel spil når de anmelder og hvis man ikke kan bruge den så bliver spil som Zelda ret svært. Og så er det ikke just rocket science at bruge en Wiimote (min far og mor kan - selvom min mor er så anti-teknisk at hun stadig kalder CD'er for bånd) så den må du længere ud på landet med.
#21
Den eneste "reviewside" man egentlig bør kigge på er Metacritic:
http://www.metacritic.com/games/platforms/wii/godf...
De regner deres score ud på baggrund af reviews alle mulige steder fra, og det giver et ret godt overblik over hvad de forskellige sider synes om spillene, og også hvad brugerne giver af karakterer.
Scoren virker måske lavere end hvad man normalt ser som en "positiv" score, men det skyldes udelukkende at de rent faktisk bruger hele karakterskalaen fra 0 til 100 frem for kun de øverste 50%. 77 er en god score, omkring hvad spilmagasiner normalt giver som 8.5 eller 9.
Og nu kom GOW2 eller FFXII jo heller ikke ligefrem få måneder efter PS2'ens lancering...
Den eneste "reviewside" man egentlig bør kigge på er Metacritic:
http://www.metacritic.com/games/platforms/wii/godf...
De regner deres score ud på baggrund af reviews alle mulige steder fra, og det giver et ret godt overblik over hvad de forskellige sider synes om spillene, og også hvad brugerne giver af karakterer.
Scoren virker måske lavere end hvad man normalt ser som en "positiv" score, men det skyldes udelukkende at de rent faktisk bruger hele karakterskalaen fra 0 til 100 frem for kun de øverste 50%. 77 er en god score, omkring hvad spilmagasiner normalt giver som 8.5 eller 9.
Og nu kom GOW2 eller FFXII jo heller ikke ligefrem få måneder efter PS2'ens lancering...
#22
Tja min erfaring er at nu mere at finde en side man er nogenlunde enig i. F.eks. er jeg ikke enig med Gamespots ratings og foretrækker langt mere IGN's. At bruge Metacritic er lidt som at bruge RottenTomatoes til at vurderer film IMO.
Nej GOW2 og FFXII er nye spil og PS2 er en gammel konsol. Men Zelda til Wii var også bare en konvertering at et Cube-spil så det har været længe undervejs.
Men ja - 1. gen spil er som regel ret ringe især fordi udviklerne skal omskrive alle deres engines og det tager tid. Men til Cuben var der nogen imponerende 1. gen spil (f.eks. Roque Leader) og det er der IMO ikke på Wii. Og dens hardware ER baseret på Cubens og det er tilsyndeladende fint kompatible (den er jo p.t. den eneste konsol uden legacy-problemer) så hvor er spillene Nintendo? Et ordentlig AAA-spil og det er ikke ekslusivt - det er altså et skridt tilbage.
Tja min erfaring er at nu mere at finde en side man er nogenlunde enig i. F.eks. er jeg ikke enig med Gamespots ratings og foretrækker langt mere IGN's. At bruge Metacritic er lidt som at bruge RottenTomatoes til at vurderer film IMO.
Nej GOW2 og FFXII er nye spil og PS2 er en gammel konsol. Men Zelda til Wii var også bare en konvertering at et Cube-spil så det har været længe undervejs.
Men ja - 1. gen spil er som regel ret ringe især fordi udviklerne skal omskrive alle deres engines og det tager tid. Men til Cuben var der nogen imponerende 1. gen spil (f.eks. Roque Leader) og det er der IMO ikke på Wii. Og dens hardware ER baseret på Cubens og det er tilsyndeladende fint kompatible (den er jo p.t. den eneste konsol uden legacy-problemer) så hvor er spillene Nintendo? Et ordentlig AAA-spil og det er ikke ekslusivt - det er altså et skridt tilbage.
#21
Jeg har ikke læst den specifikke anmeldelse fra IGN, men som regel lyder kritikken på fx at det er tilfældigt i tennis hvor bolden ryger hen osv. DET viser bare at de ikke kan finde ud af spillet!
Jeg har ikke læst den specifikke anmeldelse fra IGN, men som regel lyder kritikken på fx at det er tilfældigt i tennis hvor bolden ryger hen osv. DET viser bare at de ikke kan finde ud af spillet!
#Trentors du har nogle fine pointer, hvis man kigger på Wii'en som en hardcore gamer konsol. Men hvis du spørger mine "ikke-nørd" venner, er Wii Sports, Rayman Raving Rabbids og Warioware: Smooth Moves, noget mere "AAA" end f.eks. Gears of War eller God of War 2. Så om Wii'en har nogle titler der gør den værd at købe, kommer nok meget an på øjnene der ser ;-)
Mht. grafikken i Zelda TP er jeg ærlig talt lidt ligeglad. Men ok... Jeg synes så også stadig Chrono Trigger og The legend of Zelda: A link to the past er fedt. Jeg er totalt ligeglad med at der er "lego-grafik" eller midi lyd, det er gameplay og historie der betyder noget. Om konsollen bliver udnyttet fuldt ud kommer i anden række for mig.
Hvis jeg kun kunne have en af de 3 "next-gen" konsoller stående, ville jeg vælge Wii'en. Simpelthen fordi den er så kanon sjov når man har vennerne på besøg.
Mht. grafikken i Zelda TP er jeg ærlig talt lidt ligeglad. Men ok... Jeg synes så også stadig Chrono Trigger og The legend of Zelda: A link to the past er fedt. Jeg er totalt ligeglad med at der er "lego-grafik" eller midi lyd, det er gameplay og historie der betyder noget. Om konsollen bliver udnyttet fuldt ud kommer i anden række for mig.
Hvis jeg kun kunne have en af de 3 "next-gen" konsoller stående, ville jeg vælge Wii'en. Simpelthen fordi den er så kanon sjov når man har vennerne på besøg.
#26
Enig!
Eyecandy doesnt last long.
GoW er altså kun sjovt i en begrænset periode!
Jeg har spillet Tennis, Bowling, Golf og trænningsspillene i et par måneder nu, og holder kun pause for at læse til eksamen.
Enig!
Eyecandy doesnt last long.
GoW er altså kun sjovt i en begrænset periode!
Jeg har spillet Tennis, Bowling, Golf og trænningsspillene i et par måneder nu, og holder kun pause for at læse til eksamen.
#24
Tja men så er de da mildest talt også dumme eller han en attention-span som en guldfisk. Men professionelle anmeldere som IGN's der bruger minimum 60 timer på et spil som Zelda (eller måske det 3-dobbelte for de skriver ofte også guides til dem med screenshots og det hele) har vel brugte mere end 5 minutter på Tennis og opdaget man kan styre bolden ;-)
Det er chokerende hvor dårlige nogen anmeldere er men endnu mere chokerende at de bliver læst eller taget for gode vare :-(
#26
Fuldstændig enig (tør ikke være andet når du har det navn hehe). Men det har jeg også hele tiden sagt: Wii er en partymaskine. Ligesom Buzz og Singstar til PS2 er partyspil (man sidder ikke just og spiller dem alene). Det er fint nok og den rammer også meget bredt - som sagt - selv mine forældre og et utal af piger gider spille den.
Jeg er bare bekymret som seriøs hardcore gamer. Især fordi jeg er Nintendo-fan og nød virkelig at de leverede nogen fantastiske spil tidligere. Og de har også stået for nogen af de mest avanceret konsoller med god grafik før (SNES, N64, Cube) og derfor er det som loyal hardcore-fan hårdt at skulle sluge at jeg skal tage til takke med denne voldsomme strategi-ændring som KUN er lavet til at komme ikke-fans til gode.
Og jo eye-candy er fedt og gør spillene federe. Og uden at kende dig tror jeg at din holding til CT og Zelda 3 er mere baseret på nostalgi end end noget andet. Sådan har jeg det f.eks. med Zelda 3 som er et af de bedste spil oplevelse jeg har haft (og det eneste Zelda spil jeg har gennemført flere gange fra start til slut).
#27
Ikke enig. GoW holder og ligesom FFXII kan jeg spille det temmelig længe uden problemer hvorimod at Tennis, Bowling og Golf hurtigt bliver trættende fordi gameplayet ikke varierer (der er ikke mange puzzles i de spil) og musikken+grafikken er den samme. Der er ikke lige pludselig et lækkert soundtrack der dukker op, en flot mellemsekvens, en spændende udvikling i historien eller et nyt sceneri der pludselig siger "WOW!". WYsIWYG hele vejen igennem uden nogen overraskelser.
Tja men så er de da mildest talt også dumme eller han en attention-span som en guldfisk. Men professionelle anmeldere som IGN's der bruger minimum 60 timer på et spil som Zelda (eller måske det 3-dobbelte for de skriver ofte også guides til dem med screenshots og det hele) har vel brugte mere end 5 minutter på Tennis og opdaget man kan styre bolden ;-)
Det er chokerende hvor dårlige nogen anmeldere er men endnu mere chokerende at de bliver læst eller taget for gode vare :-(
#26
Fuldstændig enig (tør ikke være andet når du har det navn hehe). Men det har jeg også hele tiden sagt: Wii er en partymaskine. Ligesom Buzz og Singstar til PS2 er partyspil (man sidder ikke just og spiller dem alene). Det er fint nok og den rammer også meget bredt - som sagt - selv mine forældre og et utal af piger gider spille den.
Jeg er bare bekymret som seriøs hardcore gamer. Især fordi jeg er Nintendo-fan og nød virkelig at de leverede nogen fantastiske spil tidligere. Og de har også stået for nogen af de mest avanceret konsoller med god grafik før (SNES, N64, Cube) og derfor er det som loyal hardcore-fan hårdt at skulle sluge at jeg skal tage til takke med denne voldsomme strategi-ændring som KUN er lavet til at komme ikke-fans til gode.
Og jo eye-candy er fedt og gør spillene federe. Og uden at kende dig tror jeg at din holding til CT og Zelda 3 er mere baseret på nostalgi end end noget andet. Sådan har jeg det f.eks. med Zelda 3 som er et af de bedste spil oplevelse jeg har haft (og det eneste Zelda spil jeg har gennemført flere gange fra start til slut).
#27
Ikke enig. GoW holder og ligesom FFXII kan jeg spille det temmelig længe uden problemer hvorimod at Tennis, Bowling og Golf hurtigt bliver trættende fordi gameplayet ikke varierer (der er ikke mange puzzles i de spil) og musikken+grafikken er den samme. Der er ikke lige pludselig et lækkert soundtrack der dukker op, en flot mellemsekvens, en spændende udvikling i historien eller et nyt sceneri der pludselig siger "WOW!". WYsIWYG hele vejen igennem uden nogen overraskelser.
#29 jeg er helt enig i at eye candy og en kanon lydside, gør et godt spil endnu bedre. Man er en hykler hvis man siger man ikke ville foretrække Twillight Princess, med samme historie og gameplay, i 1080p, højopløslige textures, alt hvad den kunne trække af shader effekter og DD 7.1 lyd ;-)
Jeg kan også godt forstå din bekymring. Hvis man f.eks. sammenligner Zelda TP med Blue Dragon og det kommende Final Fantasy, vil førstnævnte højst sandsynligt ikke gøre det store indtryk på en udenforstående. Hvis gameplayet er lige godt i dem alle, og man fjerner "nostalgi faktoren", så ville jeg nok også fravælge spillet med den mindst imponerende grafik. I værste fald kunne ovenstående resultere i at Wii'en bliver fastlåst i rollen som "party konsol".
Men hvis man ser lidt anderledes på det betyder den mindre avancerede grafik, at udviklerne kan bruge mere tid på selve indholdet af spillet. På X360 og PS3 lægges der så stor vægt på grafikken, at gameplay og indhold nogen gange træder lidt i baggrunden. Så måske biver den generelle kvalitet højere på Wii? Hvis vi f.eks. forestiller os et RPG fra en mindre udvikler, ville en PS3 version skulle bruge store resourcer til den grafiske side. Men hvis man istedet laver en Wii version kunne man gøre mere ud af historien, da kravene til grafikken ikke er så høje. Så i bedste fald kunne Wii's mindre avancerede hardware, betyde bedre gameplay og indhold.
Til syvende og sidst er det dog op til udviklerne hvad vej det kommer til at gå, og sidst men ikke mindst hvad kunderne vil have.
Mht. ældre spil er der selvfølgelig en del titler som kører på nostalgi faktoren, og personligt er jeg nok ikke så dygtig til at skelne ;-) Jeg tror dog stadig at mange ældre klassikere, som f.eks. Zelda 3, Chrono Trigger og Monkey Island, stadig ville stå distancen. Specielt hvis de lige blev "sminket" lidt ;-)
Jeg kan også godt forstå din bekymring. Hvis man f.eks. sammenligner Zelda TP med Blue Dragon og det kommende Final Fantasy, vil førstnævnte højst sandsynligt ikke gøre det store indtryk på en udenforstående. Hvis gameplayet er lige godt i dem alle, og man fjerner "nostalgi faktoren", så ville jeg nok også fravælge spillet med den mindst imponerende grafik. I værste fald kunne ovenstående resultere i at Wii'en bliver fastlåst i rollen som "party konsol".
Men hvis man ser lidt anderledes på det betyder den mindre avancerede grafik, at udviklerne kan bruge mere tid på selve indholdet af spillet. På X360 og PS3 lægges der så stor vægt på grafikken, at gameplay og indhold nogen gange træder lidt i baggrunden. Så måske biver den generelle kvalitet højere på Wii? Hvis vi f.eks. forestiller os et RPG fra en mindre udvikler, ville en PS3 version skulle bruge store resourcer til den grafiske side. Men hvis man istedet laver en Wii version kunne man gøre mere ud af historien, da kravene til grafikken ikke er så høje. Så i bedste fald kunne Wii's mindre avancerede hardware, betyde bedre gameplay og indhold.
Til syvende og sidst er det dog op til udviklerne hvad vej det kommer til at gå, og sidst men ikke mindst hvad kunderne vil have.
Mht. ældre spil er der selvfølgelig en del titler som kører på nostalgi faktoren, og personligt er jeg nok ikke så dygtig til at skelne ;-) Jeg tror dog stadig at mange ældre klassikere, som f.eks. Zelda 3, Chrono Trigger og Monkey Island, stadig ville stå distancen. Specielt hvis de lige blev "sminket" lidt ;-)
#30
Det er det jeg mener. Seriøst var der er en periode hvor jeg håbede på Nintendo ville blive en 3. parts udvikler fremfor insisterer på at sælge teknisk underlegne konsoller. Wii'moten kunne f.eks. sagtens fungerer som en add-on til PS3 og forestil dig så lige hvordan Zelda ville blive :-D
Men Nintendo er ret sundt firma med et konstant højt overskud og den strategi ændrer de nok ikke. Wii'en er basalt set en lettere overclocket Gamecube med anderledes controller, WIFI og 512mb RAM + et gratis spil uden stor production value (selvom det er sjovt). Gamecube koster 800 kr. og Wii koster 2.200 kr. - De er jo ikke dumme ;-)
Jeg er enig i at med de lavere budgetter på spillene så burde vi se en masse nye spil med fantastisk gameplay. Det var håbet men det ser ikke sådan ud - alle spillene er enten konverteringer eller ikke noget som giver de store udslag i gameplay.
Resultatet er desværre nok bare at Nintendo tjener ENDNU flere penge på deres spil.
Desuden har jeg ALTID fundet det underligt at det skulle være billigere at producerer spil til Wii end PS3/Xbox360. Bevares så er en grafik og game-engine mere avanceret til PS3 men den slags kan jo købes og jeg tror ikke de udgør størstedelen af budgettet. Begge maskiner afspiller samplet lyd og i indspillings-studierne er der ikke forskel på hvilken maskine lyd optages til (selvom Nintendo åbenbart foretrækker MIDI som de eneste). 3D-modellerne der udgør grafikken laves jo altid i 3. parts programmer som f.eks. Maya hvorefter de bliver skaleret ned til at kunne køre i 3D-enginen - sådan som de demonsterer i "Making of God of War". For grafikeren der laver den oprindelige model er det nok ret ligegyldigt hvor mange polygoner hans model har efter den er blevet konverteret - han vil altid designe i højst kvalitet fordi det er umuligt at gå den modsatte vej hvis det skulle blive nødvendigt (at give en model flere polygoner).
Der skal stadig bruges penge på historie, gameplay, lyd og grafik. Der er simpelthen ikke noget at spare på content og det er uden tvivl den dyreste faktor. Et godt eksempel er Twillight Princess. Det har taget MANGE år at lave og har hel sikkert kostet kassen; der er masser af gameplay, grafik, musik og historie. Desuden kræver et multiplatforms spil ekstra udvikling til Wii'en fordi man skal implementerer Wiimoten og det tager helt sikkert længere tid en at skalere nogen 3D-modeller ned.
Det er det jeg mener. Seriøst var der er en periode hvor jeg håbede på Nintendo ville blive en 3. parts udvikler fremfor insisterer på at sælge teknisk underlegne konsoller. Wii'moten kunne f.eks. sagtens fungerer som en add-on til PS3 og forestil dig så lige hvordan Zelda ville blive :-D
Men Nintendo er ret sundt firma med et konstant højt overskud og den strategi ændrer de nok ikke. Wii'en er basalt set en lettere overclocket Gamecube med anderledes controller, WIFI og 512mb RAM + et gratis spil uden stor production value (selvom det er sjovt). Gamecube koster 800 kr. og Wii koster 2.200 kr. - De er jo ikke dumme ;-)
Jeg er enig i at med de lavere budgetter på spillene så burde vi se en masse nye spil med fantastisk gameplay. Det var håbet men det ser ikke sådan ud - alle spillene er enten konverteringer eller ikke noget som giver de store udslag i gameplay.
Resultatet er desværre nok bare at Nintendo tjener ENDNU flere penge på deres spil.
Desuden har jeg ALTID fundet det underligt at det skulle være billigere at producerer spil til Wii end PS3/Xbox360. Bevares så er en grafik og game-engine mere avanceret til PS3 men den slags kan jo købes og jeg tror ikke de udgør størstedelen af budgettet. Begge maskiner afspiller samplet lyd og i indspillings-studierne er der ikke forskel på hvilken maskine lyd optages til (selvom Nintendo åbenbart foretrækker MIDI som de eneste). 3D-modellerne der udgør grafikken laves jo altid i 3. parts programmer som f.eks. Maya hvorefter de bliver skaleret ned til at kunne køre i 3D-enginen - sådan som de demonsterer i "Making of God of War". For grafikeren der laver den oprindelige model er det nok ret ligegyldigt hvor mange polygoner hans model har efter den er blevet konverteret - han vil altid designe i højst kvalitet fordi det er umuligt at gå den modsatte vej hvis det skulle blive nødvendigt (at give en model flere polygoner).
Der skal stadig bruges penge på historie, gameplay, lyd og grafik. Der er simpelthen ikke noget at spare på content og det er uden tvivl den dyreste faktor. Et godt eksempel er Twillight Princess. Det har taget MANGE år at lave og har hel sikkert kostet kassen; der er masser af gameplay, grafik, musik og historie. Desuden kræver et multiplatforms spil ekstra udvikling til Wii'en fordi man skal implementerer Wiimoten og det tager helt sikkert længere tid en at skalere nogen 3D-modeller ned.
#30
Ja måske ville spillene blive en success med ny sminke men igen er det kun os nostalgi-hungrende fans der ville kunne se det fede ved dette. Personligt ville elske det men jeg tror ikke folk uden relationer til spillene ville falde på halen.
Et par eksempler:
Conker's Bad Fur Day til N64. Et af de bedste spil jeg nogensinde har prøvet og jeg blev ellevild da jeg hørte om remaken Xbox. Men tiden var løbet fra Conker. Et spil som fik fantastiske anmeldelser i sin tid fik nu kun middelmådig karakterer og blev ikke just en success.
Resident Evil. Remaken til Cuben var ringe. Grafikken var fantastisk men den var desværre bare med til at understrege at tiden var løbet hurtigt fra det klodsede gameplay.
F.eks. holdt jeg også meget af Final Fantasy 7 men en remake med eye-candy ville nok ikke skaffe mange flere FF-fans - især ikke hvis de har spillet FF XII. Alle de små forbedringer som er sket med tiden i FF-spillene ville simpelthen mangle og man ville nok føle at spillet var klodset og uelegant :-(
Ja måske ville spillene blive en success med ny sminke men igen er det kun os nostalgi-hungrende fans der ville kunne se det fede ved dette. Personligt ville elske det men jeg tror ikke folk uden relationer til spillene ville falde på halen.
Et par eksempler:
Conker's Bad Fur Day til N64. Et af de bedste spil jeg nogensinde har prøvet og jeg blev ellevild da jeg hørte om remaken Xbox. Men tiden var løbet fra Conker. Et spil som fik fantastiske anmeldelser i sin tid fik nu kun middelmådig karakterer og blev ikke just en success.
Resident Evil. Remaken til Cuben var ringe. Grafikken var fantastisk men den var desværre bare med til at understrege at tiden var løbet hurtigt fra det klodsede gameplay.
F.eks. holdt jeg også meget af Final Fantasy 7 men en remake med eye-candy ville nok ikke skaffe mange flere FF-fans - især ikke hvis de har spillet FF XII. Alle de små forbedringer som er sket med tiden i FF-spillene ville simpelthen mangle og man ville nok føle at spillet var klodset og uelegant :-(
#31 så vidt jeg har forstået er der nu temmelig stor forskel på omkostningerne til at udvikle til PS3 / X360 og Wii. Alene startbeløbet skulle være meget større. Udover det er modellerne nok det mindste arbejde ved et spil ;-) Det er jo en masse andre ting der skal til før man har et spil, og disse bliver mere besværlige at implementere jo mere avanceret det skal være, også selvom du har en kanon engine. F.eks. kræver Wii ikke højopløslige textures, lys / skygge effekter er ikke nær så avancerede og shader effekter er også yderst basale. Dvs. Wii har ikke nær så mange variabler der skal passe sammen, som PS3 / X360 eller PC for den sags skyld.
Så jeg er ikke enig i at Wii spil ikke vil være mærkbart billigere at udvikle end X360 / PS3. Jeg håber stadig (måske lidt naivt) at den tid / de penge der spares på det, vil blive brugt på at pudse spillene mere af eller levere mere gennemtænkt indhold. Men som du siger tænker de fleste jo bare på at tjene flest mulig penge ;-) Jeg ser dog stadig frem til den nyeste inkarnation af spil som Animal Crossing, Harvest Moon, Pikmin, Paper Mario osv..
Mht. gamle titler vil jeg mene det har en del med spil typen at gøre. Hvis spillet har et enkelt gameplay, vil det tit slippe bedre over en "sminkning". F.eks. har styringen i Resident Evil altid pisset mig af, og når remaken ikke ændrer på det og andre spil i samme genren har gjort det bedre, jamen så vil spillet ikke længere være så fedt. Men der er ikke noget der direkte generer mig i Chrono Trigger i forhold til andre nyere JRPG's, så måske ville denne titel slippe nemmere over en ren sminking uden ændring af spil mekanikken.
Så jeg er ikke enig i at Wii spil ikke vil være mærkbart billigere at udvikle end X360 / PS3. Jeg håber stadig (måske lidt naivt) at den tid / de penge der spares på det, vil blive brugt på at pudse spillene mere af eller levere mere gennemtænkt indhold. Men som du siger tænker de fleste jo bare på at tjene flest mulig penge ;-) Jeg ser dog stadig frem til den nyeste inkarnation af spil som Animal Crossing, Harvest Moon, Pikmin, Paper Mario osv..
Mht. gamle titler vil jeg mene det har en del med spil typen at gøre. Hvis spillet har et enkelt gameplay, vil det tit slippe bedre over en "sminkning". F.eks. har styringen i Resident Evil altid pisset mig af, og når remaken ikke ændrer på det og andre spil i samme genren har gjort det bedre, jamen så vil spillet ikke længere være så fedt. Men der er ikke noget der direkte generer mig i Chrono Trigger i forhold til andre nyere JRPG's, så måske ville denne titel slippe nemmere over en ren sminking uden ændring af spil mekanikken.
#33
Ja den har jeg også hørt men jeg er bange for det måske er fanboys eller Nintendo selv der har spredt den opfattelse. Jeg ved godt at PS3 kræver højere texture-opløsning men igen så tror jeg at der er tale om at DE er i høj opløsning i forvejen og at de så bare bliver skaleret ned.
Og ja der er sikkert lidt flere variabler på en avanceret engine men igen det er der jo i forvejen og PC-spil som jo er cremén af grafik er som regel IKKE dyrere at lave end konsolspil. Budgettet på Zelda har sikkert været noget højere end F.E.A.R.'s og hvilket spil er teknisk overlegent?
Desuden sælges PC-spil til en lavere pris og ofte i langt færre antal end konsol-spillene men PC'en er overlegen. Har altid det nyeste grafik og en masse skræddersyet engines. Men det gør ikke spillene dyrere at producere - hvorfor skulle det så gælde PS3 eller Xbox360 (som endda har minder endnu mere om PC'en og næsten er direkte kompatibel)?
Så jeg tror det er en skrøne og en undskyldning for at sælge vanvittig simple spil til en overpris.
Og den slags ville være typisk Nintendo. Se engang på Zelda. Hvorfor MIDI? Musikken var jo komponeret og de har indspillet orkestreret musik før (Super Smash Bros. Melee) så hvad er grunden? De siger de ikke kunne nå det men helt ærligt så var det spil forsinket mindst et år for at lave Wii-delen. Tager det så lang tid at indspille et soundtrack eller var det fordi den slags koster?
Jeg kan høre på de spil du ser frem til at du ER Nintendo-kender :-) Og derfor skal du nok blive underholdt. Men jeg har aldrig selv brudt mig synderligt om de spil du nævner - er mest til Super Mario/Zelda o.l. og jeg har på fornemmelsen af jeg bliver svært skuffet :-(
Tja du har nok ret i det med sminkningen. Hvis gameplayet stadig hoder så ville ny grafik måske kunne give det et comeback - se bare på The New Tetris :-D
Ja den har jeg også hørt men jeg er bange for det måske er fanboys eller Nintendo selv der har spredt den opfattelse. Jeg ved godt at PS3 kræver højere texture-opløsning men igen så tror jeg at der er tale om at DE er i høj opløsning i forvejen og at de så bare bliver skaleret ned.
Og ja der er sikkert lidt flere variabler på en avanceret engine men igen det er der jo i forvejen og PC-spil som jo er cremén af grafik er som regel IKKE dyrere at lave end konsolspil. Budgettet på Zelda har sikkert været noget højere end F.E.A.R.'s og hvilket spil er teknisk overlegent?
Desuden sælges PC-spil til en lavere pris og ofte i langt færre antal end konsol-spillene men PC'en er overlegen. Har altid det nyeste grafik og en masse skræddersyet engines. Men det gør ikke spillene dyrere at producere - hvorfor skulle det så gælde PS3 eller Xbox360 (som endda har minder endnu mere om PC'en og næsten er direkte kompatibel)?
Så jeg tror det er en skrøne og en undskyldning for at sælge vanvittig simple spil til en overpris.
Og den slags ville være typisk Nintendo. Se engang på Zelda. Hvorfor MIDI? Musikken var jo komponeret og de har indspillet orkestreret musik før (Super Smash Bros. Melee) så hvad er grunden? De siger de ikke kunne nå det men helt ærligt så var det spil forsinket mindst et år for at lave Wii-delen. Tager det så lang tid at indspille et soundtrack eller var det fordi den slags koster?
Jeg kan høre på de spil du ser frem til at du ER Nintendo-kender :-) Og derfor skal du nok blive underholdt. Men jeg har aldrig selv brudt mig synderligt om de spil du nævner - er mest til Super Mario/Zelda o.l. og jeg har på fornemmelsen af jeg bliver svært skuffet :-(
Tja du har nok ret i det med sminkningen. Hvis gameplayet stadig hoder så ville ny grafik måske kunne give det et comeback - se bare på The New Tetris :-D
#34 PC spil laves jo meget generelt. Udviklerne behøver ikke udnytte hardwaren optimalt, da folk jo bare kan købe et større GFX hvis deres framerate er for lav, eller hvis de vil have flere effekter.
Hvis vi f.eks. kigger på Heavenly Sword bruges der en metode der kaldes NAO32 til HDR. Den giver flot HDR med et minimum af båndbredde forbrug (mener de colormaps der bruges er 8bit), til gengæld kommer der lidt mere pres på shader enhederne. Men da PS3 har en meget lille båndbredde og forholdsvis stor shader power, er metoden noget nær optimal. MEN den kræver dog langt mere at implementere, end den HDR du ser i spil som Far Cry, Halflife 2 og Oblivion. Spillet skal fra starten bygges til det, og hver scene skal tjekkes og rettes til.
NAO32 kan også sagtens bruges på PC, hvilket kunne betyde at "low end" kort som X1600 og 7600 også kunne få HDR på i spillene. Men da det er besværligt (dyrt) fravælger udviklerne det, for folk kan jo bare opgardere hvis de vil have HDR ;-)
Det ER mere avanceret / dyrere at lave spil til de nye konsoller, og disse penge bliver primært brugt til den tekniske side. Jo mere avanceret hardware man laver sit spil til, jo mere kommer det til at koste af både tid og penge. Hvorfor skulle EA / THQ's udviklings omkostninger ellers være steget så enormt de sidste par år? Det er jo stadig primært spil med samme indhold. Hvorfor tog Doom 3 så meget længere at udvikle end det oprindelige? Hvorfor tog Halflife 2 så meget længere? Halflife 1 havde endda langt mere indhold end 2'eren.
X360 er forresten langt fra ens med en PC. Maskinen har bla. en triple core PowerPC CPU, EDram til GPU'en og en Memexport funktion der gør at CPU / GPU kan hjælpe hinanden direkte med udregninger. Det er store forskelle ;-) Det er korrekt at udviklings miljøet XNA minder og D3D, men det betyder ikke at maskinerne er ens.
Men jeg er dog helt enig i at prisen for konsol spil skulle sættes ned, specielt Nintendo's der jo (ihvertfald efter min overbevisning) er mærkbart billigere at udvikle. Prisen på titler som Warioware: Smooth Moves og Mario Party 8, ligger alt for højt i forhold til hvad det må have kostet at udvikle dem. Dog kan man se det på en anden måde: Jeg gav ca. 450.- for Warioware, og har efterhånden spillet det i mere end 50 timer, det er under 10 kroner i timen for fed underholdning til sig selv og ens kammerater.
Som dig er jeg dog også lidt nervøs for de lidt mere "seriøse" titler på Wii. Jeg tror f.eks. at Manhunt 2 vil blive skuffende på Wii pga. den dårlige grafik, ligegyldigt om man vil indrømme det eller ej spiller grafikken en stor rolle for den type spil. Hvis jeg var dem ville jeg totalt skippe den "realistiske stil", som vi f.eks. ser i Manhunt, Resident Evil og til en hvis grad Zelda TP, og istedet gå efter noget mere unikt. Windwaker og Paper Mario: The Thousand Year Door er gode eksempler, specielt førstnævnte står for mig som et af de flotteste spil jeg nogensinde har set. Ikke pga. af effekterne, men simpelthen selve stilen.
Hvis vi f.eks. kigger på Heavenly Sword bruges der en metode der kaldes NAO32 til HDR. Den giver flot HDR med et minimum af båndbredde forbrug (mener de colormaps der bruges er 8bit), til gengæld kommer der lidt mere pres på shader enhederne. Men da PS3 har en meget lille båndbredde og forholdsvis stor shader power, er metoden noget nær optimal. MEN den kræver dog langt mere at implementere, end den HDR du ser i spil som Far Cry, Halflife 2 og Oblivion. Spillet skal fra starten bygges til det, og hver scene skal tjekkes og rettes til.
NAO32 kan også sagtens bruges på PC, hvilket kunne betyde at "low end" kort som X1600 og 7600 også kunne få HDR på i spillene. Men da det er besværligt (dyrt) fravælger udviklerne det, for folk kan jo bare opgardere hvis de vil have HDR ;-)
Det ER mere avanceret / dyrere at lave spil til de nye konsoller, og disse penge bliver primært brugt til den tekniske side. Jo mere avanceret hardware man laver sit spil til, jo mere kommer det til at koste af både tid og penge. Hvorfor skulle EA / THQ's udviklings omkostninger ellers være steget så enormt de sidste par år? Det er jo stadig primært spil med samme indhold. Hvorfor tog Doom 3 så meget længere at udvikle end det oprindelige? Hvorfor tog Halflife 2 så meget længere? Halflife 1 havde endda langt mere indhold end 2'eren.
X360 er forresten langt fra ens med en PC. Maskinen har bla. en triple core PowerPC CPU, EDram til GPU'en og en Memexport funktion der gør at CPU / GPU kan hjælpe hinanden direkte med udregninger. Det er store forskelle ;-) Det er korrekt at udviklings miljøet XNA minder og D3D, men det betyder ikke at maskinerne er ens.
Men jeg er dog helt enig i at prisen for konsol spil skulle sættes ned, specielt Nintendo's der jo (ihvertfald efter min overbevisning) er mærkbart billigere at udvikle. Prisen på titler som Warioware: Smooth Moves og Mario Party 8, ligger alt for højt i forhold til hvad det må have kostet at udvikle dem. Dog kan man se det på en anden måde: Jeg gav ca. 450.- for Warioware, og har efterhånden spillet det i mere end 50 timer, det er under 10 kroner i timen for fed underholdning til sig selv og ens kammerater.
Som dig er jeg dog også lidt nervøs for de lidt mere "seriøse" titler på Wii. Jeg tror f.eks. at Manhunt 2 vil blive skuffende på Wii pga. den dårlige grafik, ligegyldigt om man vil indrømme det eller ej spiller grafikken en stor rolle for den type spil. Hvis jeg var dem ville jeg totalt skippe den "realistiske stil", som vi f.eks. ser i Manhunt, Resident Evil og til en hvis grad Zelda TP, og istedet gå efter noget mere unikt. Windwaker og Paper Mario: The Thousand Year Door er gode eksempler, specielt førstnævnte står for mig som et af de flotteste spil jeg nogensinde har set. Ikke pga. af effekterne, men simpelthen selve stilen.
#35
Tja du skriver nogen interessante ting men tag nu f.eks. den nye enginge fra ID soft. Den kan køre på Xbox360, PS3 og PC. Ergo bliver spillene helt sikkert designet ud fra det samme content og derfor spillene helt sikkert billige at lave som multiplatform. F.eks. vil PS3-versionen af et multiplatformsspil ikke kræver mere arbejde end en tilsvarende Wii-version.
Xbox360 ER langt fra PC'en men ikke udviklingsmæssigt. Du kan bruge XNA og let konverterer spil imellem de to formater. Men det har man set før - Da IO konverterede Hitman 2 til GameCube blev hele arbejdet lavet af en mand fordi det er content'et som tager tid.
Jeg er ikke enig i at spilpriser skal ned. Som du selv siger så er der meget underholdning i mange spil. F.eks. har jeg brugt 80+ timer på FFXII og det kostede 430 kr. Det er ikke en høj timepris ;-)
Tja du skriver nogen interessante ting men tag nu f.eks. den nye enginge fra ID soft. Den kan køre på Xbox360, PS3 og PC. Ergo bliver spillene helt sikkert designet ud fra det samme content og derfor spillene helt sikkert billige at lave som multiplatform. F.eks. vil PS3-versionen af et multiplatformsspil ikke kræver mere arbejde end en tilsvarende Wii-version.
Xbox360 ER langt fra PC'en men ikke udviklingsmæssigt. Du kan bruge XNA og let konverterer spil imellem de to formater. Men det har man set før - Da IO konverterede Hitman 2 til GameCube blev hele arbejdet lavet af en mand fordi det er content'et som tager tid.
Jeg er ikke enig i at spilpriser skal ned. Som du selv siger så er der meget underholdning i mange spil. F.eks. har jeg brugt 80+ timer på FFXII og det kostede 430 kr. Det er ikke en høj timepris ;-)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.