mboost-dp1

No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#43 (og andre)
Hele konceptet med at tage en datamatiker og så gå op på uni og sige "hej, giv mig en bachelor", er utrolig dårlig bygget op.
Det er komplet ignorant at på nogen måde tro, at du har den samme viden/uddanelse som en datalog hvis du gør det.
Jeg fatter ikke hvorfor folk stadig hænger sig i den mulighed. Hvis man som mig vælger at ville læse til datamatiker, og ikke datalogi, ser jeg ingen grund til at bede om en falsk bachelor, bare fordi det er "muligt".
Hele konceptet med at tage en datamatiker og så gå op på uni og sige "hej, giv mig en bachelor", er utrolig dårlig bygget op.
Det er komplet ignorant at på nogen måde tro, at du har den samme viden/uddanelse som en datalog hvis du gør det.
Jeg fatter ikke hvorfor folk stadig hænger sig i den mulighed. Hvis man som mig vælger at ville læse til datamatiker, og ikke datalogi, ser jeg ingen grund til at bede om en falsk bachelor, bare fordi det er "muligt".
En ting er virksomhederne åbenbart er utroligt dårlige til klart at formulere hvilken type mennesker det er de har brug for, så burde folk efterhånden også have lært at det er datamatiker eller højere de søger, helst dataloger eller ingeniører. Det har været et problem de sidste par år, men sjovt nok så er det åbenbart ikke noget uddannelses stederne informere deres elever og studerende om. Jeg tror en rimelig god regel er: "Hvis der er en praktik involveret, så har du valgt forkert." (Med mindre du er ingeniør studerende og af ukendte årsager har praktik involveret, som nogen åbenbart har).
Alle stillinger hvor ordret "supporter" indgår høre i øvrigt til i service industrien, ikke IT branchen.
Alle stillinger hvor ordret "supporter" indgår høre i øvrigt til i service industrien, ikke IT branchen.
Hvier gang en "nyhed" som denne kommer frem indeholder en stor del af kommentarerne sure opstød fra folk, der ikke har kunnet finde en læreplads.
Jeg synes simpelthen, det er blevet irriterende at høre på, for vi i IT-branchen har altså ikke det store behov for folk med (de fleste) korte uddannelser, der gør brug af lærepladser. Det er ikke lavtuddannede teknikere og systemadministratorer, men dygtige udviklere vi skal bruge. Der er så mange, der tror at de med deres korte lærepladsuddannelse skal ud og score kassen, for de er jo "unge og dygtige", men I må altså indse at der er stor forskel på folk i IT-faget, og at det kræver en større indsats end en meget kort ikke-udviklingsorienteret uddannelse, hvis man vil være "med i boblen".
Jeg synes simpelthen, det er blevet irriterende at høre på, for vi i IT-branchen har altså ikke det store behov for folk med (de fleste) korte uddannelser, der gør brug af lærepladser. Det er ikke lavtuddannede teknikere og systemadministratorer, men dygtige udviklere vi skal bruge. Der er så mange, der tror at de med deres korte lærepladsuddannelse skal ud og score kassen, for de er jo "unge og dygtige", men I må altså indse at der er stor forskel på folk i IT-faget, og at det kræver en større indsats end en meget kort ikke-udviklingsorienteret uddannelse, hvis man vil være "med i boblen".
Desværre(eller heldigvis) er IT branchen en elitær branche hvor de klogeste/dygtigste kan blive meget, meget rige og hvor de mindre kloge/dygtige ikke rigtigt kommer nogle vejene. Så hvis man skal klare sig i branchen er der to muligheder. 1) tag en længere uddannelse, få et job med mulighed for forfremmelse (lige efter bogen) 2) tag en kortere uddannelse, find en niche og specialiser dig som bare helvede. så find en virksomhed som mangler en med dine skills og gør dig uundværlig.
De kortere uddannelser kræver at man er dygtig til noget helt særligt ellers er det meget svært at finde et godt job. Der er dog visse færdigheder der næsten altid kan give job: programmere JAVA, programmere .NET, viden om usability, ledelse evner, forståelse for netværk (programmering og vedligeholdese). og der er sikkert flere.
On a side note:
Til dem der mangler en praktikplads: Prøv banker og finans virksomhederne, de mangler ofte, måske fordi der er mange der ikke tænker over at de reelt har brug for mange IT folk.
De kortere uddannelser kræver at man er dygtig til noget helt særligt ellers er det meget svært at finde et godt job. Der er dog visse færdigheder der næsten altid kan give job: programmere JAVA, programmere .NET, viden om usability, ledelse evner, forståelse for netværk (programmering og vedligeholdese). og der er sikkert flere.
On a side note:
Til dem der mangler en praktikplads: Prøv banker og finans virksomhederne, de mangler ofte, måske fordi der er mange der ikke tænker over at de reelt har brug for mange IT folk.
Det handler vist også høj grad om hvor i landet man bor... Jobsene er centreret omkring de største byer og især også i trekantområdet. Bor man langt herfra er det jo også en udfordring.
Jeg vil vove den påstand, at selv de
med teknisk skole-uddannelserne også kan finde job... Måske de bare burde kigge "overseas" og starte i UK/Irland, som telefonsupporter til en skodhyre ;-)
Jeg vil vove den påstand, at selv de
med teknisk skole-uddannelserne også kan finde job... Måske de bare burde kigge "overseas" og starte i UK/Irland, som telefonsupporter til en skodhyre ;-)
#50
ja datatekniker har det ikke på samme niveau, men det er jo der for man vider uddanner sig til første diplom ingsiørg og derefter til civil ingsiørg og der er jo ikke noget der forhinder at man tager kurser på DTU
#44
det er jo heller ikke kun 2.25 år på skole, du glemme alt den praktiske erfaring man for
ja datatekniker har det ikke på samme niveau, men det er jo der for man vider uddanner sig til første diplom ingsiørg og derefter til civil ingsiørg og der er jo ikke noget der forhinder at man tager kurser på DTU
#44
det er jo heller ikke kun 2.25 år på skole, du glemme alt den praktiske erfaring man for
Nu synes jeg folk skal klappe hesten. Hvilket niveau er det vi tager diskutionen ned på, når vi sidder og rakker hver vores uddannelser ned? Jeg troede vi IT-folk var i samme båd.
Jeg kan gå med til, at give datalogstuderende ret i, at datateknikeruddannelsen ikke er ligeså krævende rent intellektuelt, men den praktiske erfaring er dog meget stor. Hvor vidt de to uddannelser kan sammenlignes kommer helt an på hvem man er som person og hvilke mål man har med at tage uddannelsen. Jeg er bl.a. lige selv startet som Datatekniker med intentioner om at overbygge den med en merkonom eller ingeniøruddannelse. Niveauet på de tekniske skoler er lavt, men hvis man tager initiativ og selv vælger at sætte standarden for niveauet så garanterer jeg for, at lærerne nok skal følge med. Selv har jeg droppet HHX til fordel for Datateknikeruddannelsen da handelsgymnasiet ikke sagde mig en skid, pardon my french. Og desuden var det - stort set som alle andre gymnasielle uddannelser - noget man kunne sove sig igennem og stadig opretholde et acceptabelt gennemsnit.
Når alt kommer til alt, så er niveauet laverer på de tekniske skoler, det er klart, men ambitionerne kan sagtens være de samme, og for den sags skyld evnerne. Et prakeksemplar er min klassekammerat der trådte tilbage fra at studerer BA i Computer Science og Software Engineering til fordel for en Datatekniker uddannelse, da han får langt mere praktisk erfaring. Det er hvad man gør det til - i hvert fald i sidste ende.
Jeg kan gå med til, at give datalogstuderende ret i, at datateknikeruddannelsen ikke er ligeså krævende rent intellektuelt, men den praktiske erfaring er dog meget stor. Hvor vidt de to uddannelser kan sammenlignes kommer helt an på hvem man er som person og hvilke mål man har med at tage uddannelsen. Jeg er bl.a. lige selv startet som Datatekniker med intentioner om at overbygge den med en merkonom eller ingeniøruddannelse. Niveauet på de tekniske skoler er lavt, men hvis man tager initiativ og selv vælger at sætte standarden for niveauet så garanterer jeg for, at lærerne nok skal følge med. Selv har jeg droppet HHX til fordel for Datateknikeruddannelsen da handelsgymnasiet ikke sagde mig en skid, pardon my french. Og desuden var det - stort set som alle andre gymnasielle uddannelser - noget man kunne sove sig igennem og stadig opretholde et acceptabelt gennemsnit.
Når alt kommer til alt, så er niveauet laverer på de tekniske skoler, det er klart, men ambitionerne kan sagtens være de samme, og for den sags skyld evnerne. Et prakeksemplar er min klassekammerat der trådte tilbage fra at studerer BA i Computer Science og Software Engineering til fordel for en Datatekniker uddannelse, da han får langt mere praktisk erfaring. Det er hvad man gør det til - i hvert fald i sidste ende.
#54 Interessant. Hvad er det så for nogle uddannelser du har i tankerne? Jeg er bestemt enig i hvad du siger, selvom det er en sandhed med modifikationer. Talent kan komme fra alle vegne. Bare fordi du er BA.professor/Cand.IT med speciale i IT-sikkerhed og programmering gør det dig ikke automatisk til en innovatør eller for den sags skyld til en leder. Jeg tager hatten af for stillingen og den flotte titel, intellektet fejler absolut intet, men ambition og nytænkning er på stående fod ligeså vigtigt. Et er at bevise, at man er en intellektuel læsehest, noget andet er, at bevise, at man kan bruge sit intellekt til at bidrage med.
Og lige på falderebet: Verden er af lave og verden er styret af computere og teknologi. Hvis vi ikke har brug for administratorere, teknikere og diverse, men udelukkende udviklere, hvad skal vi så gøre af vedligeholdelsen af selvsamme? Det er klart at en højtuddannet person indenfor IT-området højst sandsynligt kan reparere en maskine, men han kan for dælen ikke reparere hele virksomhedens maskiner ene og alene. Det er jo ikke alle der er født til at udvikle - der skal være folk til hver en sag, også i IT-branchen.
Og lige på falderebet: Verden er af lave og verden er styret af computere og teknologi. Hvis vi ikke har brug for administratorere, teknikere og diverse, men udelukkende udviklere, hvad skal vi så gøre af vedligeholdelsen af selvsamme? Det er klart at en højtuddannet person indenfor IT-området højst sandsynligt kan reparere en maskine, men han kan for dælen ikke reparere hele virksomhedens maskiner ene og alene. Det er jo ikke alle der er født til at udvikle - der skal være folk til hver en sag, også i IT-branchen.
#50:
Ja. Datateknikere (datafagtekniker uddannelsen eksisterer ikke længere) har kun matematik på E-niveau, faktisk F-niveau så vidt jeg husker.
Heldigvis er matematik et mindre problem der kan løses ret nemt ved, f.eks. at læse en HTX. Som mig. :-)
Helt generelt om uddannelsen kan siges dette;
Fordi uddannelsen kræver så lidt for at få adgang revideres den faktisk højt af den simple årsag at frafaldsprocenten er højere end nogen anden uddannelse på samme niveau - og det er der flere forbaskede god grund til.
1: De lærer grundlæggene programmering som på uni tager et kvarter (2 mdr.) på to uger (granted, niveauet og potentialet er langt lavere da underviseren ikke er nær så dygtig og der er ikke nok tid til at grave dybere.
2: De lærer avancerede netværksteknologier og skal kunne forstå dem for at bestå deres forløb - som også er på to uger (for hvert trin, 8 trin i alt til en CCNP).
3: De skal grave dybt ind i og forstå andre operativsystemer som Unix, BSD, Linux, SUN og selvfølgelig Windows - som ikke blot lærer dem praktisk talt samtlige relevante systemer men også giver dem en god hands-on erfaring til at forberede sig til andre styresystemer - igen over kurser på to uger.
Det faglige niveau er derfor meget højt, men kun inden for IT og computere - alt andet såsom historik, anvendelse og matematik er skåret væk.
Det har den effekt at datatekniker uddannelsen er en uddannelse for nørder - altså folk med en utrolig lyst til at lære noget inden for dette emne - hvis man ikke er en nørd kan man godt glemme det.
Bemærk at ovenstående er eksemplificeret i uddannelsen fra et synspunkt af en elev ved EUC Syd og sandsynligvis varierer i de forskellige dele af landet (eks. ved jeg at Århus Tekniske Skole ikke er nær så... kvalificeret).
#44:
Det kan de, fordi en datatekniker også har 2.25 års praktisk erfaring hvor han forventes at lære noget.
Og så kommer det fanme også an på hvad man lærer på Universitetet.
Jeg vil våge at påstå at som datalog vil du bruge ca. 10% af din egentlige uddannelse til noget og de metoder du lærer til langt mere. De formler man skal kunne som datalog og beviser man skal kunne føre er, i praksis, ikke specielt anvendelige - og det går ud over folk, der ikke nødvendigvis vil lave programmer og systemer optimeret og fin tunet til ét og kun ét formål (altså, f.eks. algoritmer har en meget god effekt på programmøren - men den rent praktiske side af det hele er nok lidt underlegen). En sådan person vil meget hurtigt køre træt i dataloguddannelsen.
Ja. Datateknikere (datafagtekniker uddannelsen eksisterer ikke længere) har kun matematik på E-niveau, faktisk F-niveau så vidt jeg husker.
Heldigvis er matematik et mindre problem der kan løses ret nemt ved, f.eks. at læse en HTX. Som mig. :-)
Helt generelt om uddannelsen kan siges dette;
Fordi uddannelsen kræver så lidt for at få adgang revideres den faktisk højt af den simple årsag at frafaldsprocenten er højere end nogen anden uddannelse på samme niveau - og det er der flere forbaskede god grund til.
1: De lærer grundlæggene programmering som på uni tager et kvarter (2 mdr.) på to uger (granted, niveauet og potentialet er langt lavere da underviseren ikke er nær så dygtig og der er ikke nok tid til at grave dybere.
2: De lærer avancerede netværksteknologier og skal kunne forstå dem for at bestå deres forløb - som også er på to uger (for hvert trin, 8 trin i alt til en CCNP).
3: De skal grave dybt ind i og forstå andre operativsystemer som Unix, BSD, Linux, SUN og selvfølgelig Windows - som ikke blot lærer dem praktisk talt samtlige relevante systemer men også giver dem en god hands-on erfaring til at forberede sig til andre styresystemer - igen over kurser på to uger.
Det faglige niveau er derfor meget højt, men kun inden for IT og computere - alt andet såsom historik, anvendelse og matematik er skåret væk.
Det har den effekt at datatekniker uddannelsen er en uddannelse for nørder - altså folk med en utrolig lyst til at lære noget inden for dette emne - hvis man ikke er en nørd kan man godt glemme det.
Bemærk at ovenstående er eksemplificeret i uddannelsen fra et synspunkt af en elev ved EUC Syd og sandsynligvis varierer i de forskellige dele af landet (eks. ved jeg at Århus Tekniske Skole ikke er nær så... kvalificeret).
#44:
Det kan de, fordi en datatekniker også har 2.25 års praktisk erfaring hvor han forventes at lære noget.
Og så kommer det fanme også an på hvad man lærer på Universitetet.
Jeg vil våge at påstå at som datalog vil du bruge ca. 10% af din egentlige uddannelse til noget og de metoder du lærer til langt mere. De formler man skal kunne som datalog og beviser man skal kunne føre er, i praksis, ikke specielt anvendelige - og det går ud over folk, der ikke nødvendigvis vil lave programmer og systemer optimeret og fin tunet til ét og kun ét formål (altså, f.eks. algoritmer har en meget god effekt på programmøren - men den rent praktiske side af det hele er nok lidt underlegen). En sådan person vil meget hurtigt køre træt i dataloguddannelsen.
#50:
Jeg skrev min første 3D engine da jeg var 2 år inde i min datamekaniker uddannelse (Det hed datatekniker uddannelsen da jeg tog den). At sammenligne en datatekniker med en andenrangs uddannelse er lidt som at sige at en pilot ikke er en rigtig chauffør.
Langt de fleste af de ingeniører jeg møder i min hverdag har ikke den fjerneste anelse om hvordan man sætter et netværk op, hvilke dele der hører de kan putte i forskellige computere, hvordan forskellige operativ systemer arbejder sammen eller blot hvordan man dokumenterer, planlægger og samarbejder i et udviklings projekt - Opgaver som datateknikkere finder lette fordi de indgår i deres uddannelse.
Det er da praktisk at have en matematisk høj baggrund, men hvis det er på bekostning af den praktiske viden der skal til for at få tingene til rent faktisk at fungere, så er det i mine øjne en dårlig byttehandel.
Datafagteknikere og IT-supportere har stadigvæk ikke den nødvendige matematiske viden.
Ville godt se hvordan en datafagtekniker med matematik på folkeskole niveau, ville klare at programmere 3D renderings applications med brug af Vectors, eller fysik udregninger med diverse integeral og andre former for høj niveaus matematik.
Datafagtekniker matematik = E niveau (folkeskole)
Datamatiker matematik = B niveau
Datalogi/Integør matematik = A niveau
Hvis nogen er i tvivl, så er A altså det højeste du kan opnå før uni.
Så lad os lige få det på det rene, tekniske skole uddanelser ER stadigvæk mindre krævende uddanelser, end datamatiker/datalogi/integører.
Jeg skrev min første 3D engine da jeg var 2 år inde i min datamekaniker uddannelse (Det hed datatekniker uddannelsen da jeg tog den). At sammenligne en datatekniker med en andenrangs uddannelse er lidt som at sige at en pilot ikke er en rigtig chauffør.
Langt de fleste af de ingeniører jeg møder i min hverdag har ikke den fjerneste anelse om hvordan man sætter et netværk op, hvilke dele der hører de kan putte i forskellige computere, hvordan forskellige operativ systemer arbejder sammen eller blot hvordan man dokumenterer, planlægger og samarbejder i et udviklings projekt - Opgaver som datateknikkere finder lette fordi de indgår i deres uddannelse.
Det er da praktisk at have en matematisk høj baggrund, men hvis det er på bekostning af den praktiske viden der skal til for at få tingene til rent faktisk at fungere, så er det i mine øjne en dårlig byttehandel.
#66:
Fordi jeg studerede datalogi på Aarhus Universitet, som i følge dekanen selv er et teoretisk universitet - hvis man ville have praktisk datalogi så tog man til Aalborg. :-)
I øvrigt er datatekniker uddannelsen 5 år lang - bachelor i datalogi er 2 et halvt. Altså - datateknikeruddannelsen er længere end bach. i datalogi fordi man har de praktik-perioder. Den er jo en del af uddannelsen fordi man bl.a. lærer at dokumenterer alt og få det ind som en rutinesag i stedet for at man lige har prøvet det et par gange (projekter) som ofte er tilfældet med ingeniører/dataloger, som #67 peger ret godt ud.
Men langt hen af vejen tror jeg vi er enige; En datalog sætter du til (læs: gemmer du væk for..) at lave de sværeste, mest komplekse og komplikerede systemer du kan komme i tanke om. Hvorimod en datatekniker har langt bredere "uses".
Fordi jeg studerede datalogi på Aarhus Universitet, som i følge dekanen selv er et teoretisk universitet - hvis man ville have praktisk datalogi så tog man til Aalborg. :-)
I øvrigt er datatekniker uddannelsen 5 år lang - bachelor i datalogi er 2 et halvt. Altså - datateknikeruddannelsen er længere end bach. i datalogi fordi man har de praktik-perioder. Den er jo en del af uddannelsen fordi man bl.a. lærer at dokumenterer alt og få det ind som en rutinesag i stedet for at man lige har prøvet det et par gange (projekter) som ofte er tilfældet med ingeniører/dataloger, som #67 peger ret godt ud.
Men langt hen af vejen tror jeg vi er enige; En datalog sætter du til (læs: gemmer du væk for..) at lave de sværeste, mest komplekse og komplikerede systemer du kan komme i tanke om. Hvorimod en datatekniker har langt bredere "uses".
#68
ja ja sige det nu bare, I (de dygtigt ingeniører/dataloger) har brug for os (de små udmyg tekniker) til at rette alle jeres fejl ;P
med det er helt okay, vi retter jeres fejl I retter min stavfejl og der vil jeres akademiske hjeren blive sat på prøve, for det er ikke altid jeg selv kan læse dem/forstå hvad jeg skriver :D
ja ja sige det nu bare, I (de dygtigt ingeniører/dataloger) har brug for os (de små udmyg tekniker) til at rette alle jeres fejl ;P
med det er helt okay, vi retter jeres fejl I retter min stavfejl og der vil jeres akademiske hjeren blive sat på prøve, for det er ikke altid jeg selv kan læse dem/forstå hvad jeg skriver :D
http://borsen.dk/it/nyhed/122668/
prøv og klik på figuren.
Der er faktisk stadig færre ansatte i IT branchen idag end i 2000-2001.
Det lyder ret oplagt at:
antal IT folk i 2000-2001 + antal nyuddannede siden 2000-2001 - antal døde siden 2000-2001 > antal IT folk i 2000-2001
prøv og klik på figuren.
Der er faktisk stadig færre ansatte i IT branchen idag end i 2000-2001.
Det lyder ret oplagt at:
antal IT folk i 2000-2001 + antal nyuddannede siden 2000-2001 - antal døde siden 2000-2001 > antal IT folk i 2000-2001
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.