mboost-dp1

unknown

IT&T vil undersøge TDC’s prispolitik

- Via Jyllands-Posten - , redigeret af Pernicious

Ifølge Jyllands-Posten vil IT- og Telestyrelsen undersøge TDC’s prispolitik hvad angår bindingspligten til en analog bærelinie, når man tegner abonnement på ADSL.

På nuværende tidspunkt kræves der af TDC en analog bærelinie, når man som kunde tegner ADSL-abonnement uden VoIP-abonnement ved dem, i hvilken situation linien kan udelades. Dette fører til at op mod 600.000 danskere, der kan få ip-telefoni, går glip af en besparelse på op til næste 3.700 kroner årligt.





Gå til bund
Gravatar #1 - anarchy
9. mar. 2005 11:33
Selvfølgelig skal man betale for en bærelinie. Det kan teknisk ikke lade sig gøre at få en ADSL-forbindelse, uden den fremføres på noget kobber. Dette famøse kobber, kan man så kalde hvad fanden man vil. Telefonabonnement, bærelinie, rå-kobber... whatever.

Men man kan sgu da ikke forlange at benyttelse af dette kobber er fuldstændigt gratis. Hvordan skal TDC så dække udgifterne til fejlretning og udbygning af kobberet, samt vedligeholdelse af centralerne? Langt de fleste har ingen fornemmelse af hvad det koster at drive kobbernettet.

Cybercity betaler jo ikke 357 kr.pr.kvt. af egen lomme for at deres ADSL-kunder kun slipper for at betale for ADSL-forbindelsen. Cybercity er branchesalgs-kunde hos TDC og får meget rabat på kobberlejen, ifht. en almindelig privat kunde.

Hele denne sag, er en storm i en kop vand. Grunden til at der overhovedet er blevet så meget postyr omkring det, er fordi folk og medierne som bliver ved med at piske en stemning op, slet ikke fatter hvad det hele handler om.. ->> betaling af et produkt/ydelse.
Gravatar #2 - mathiass
9. mar. 2005 11:35
Det har altid virket meget mistænkeligt for mig at TDC ikke "kan" lave en ADSL linje uden en fastnettelefon på adressen. Hvis det er fordi TDCs teknikere ikke kan gøre dette, kan det kun undre mig at det kan lade sig gøre for den samme tekniker at lave en sådan installation i Cybercitys navn. Jeg er selv en tilfreds kunde hos Cybercity som mener at have rigeligt i min mobiltelefon.
Gravatar #3 - mathiass
9. mar. 2005 11:45
#1: Det kan jeg ikke give dig ret i. Det ser ikke ud til at komme kunden til gode at bærelinjen allerede er betalt hos TDC hvis man har en fastnettelefon. Hurtig prissammenligning på 1024/128:

TDC (http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bre_priser):
399 kr. plus et fastnetabonnement til 119 kr. Hvis jeg ikke ønsker en fastnettelefon er prisen altså 528 kr. incl bærelinje.

Cybercity (http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/)
360 kr. men her kræves intet fastnetabonnement. Det er altså 360 kr. incl bærelinje.

Hvis der skulle være noget som helst hold i din påstand om at det er dyrt at vedligeholde kobbernettet og centralerne og at kunderne nødvendigvis skal betale direkte for dette så må dette vel nødvendigvis afspejle sig i prisen, sådan at Cybercitys pris uden fastnettelefon skulle være forholdsvis højere end TDC pris hvor forbrugeren allerede har en fastnettelefon. Dette ser ikke ud til at være tilfældet.

Jeg kan ikke se hvordan dette er en storm i et glas vand; for mig at se snyder TDC kunderne. Selvfølgelig er kobberet da ikke gratis for leverandøren, men jeg betaler vel også for den krævede bærelinje som en del af Cybercitys pris. Og 119 kr. om måneden kan "rå kobber" da umuligt koste at vedligeholde pr. husstand.
Gravatar #4 - anarchy
9. mar. 2005 11:46
#2
Sig mig... er du snotdum? Hvordan vil du ellers få ADSL? ADSL benytter jo kobberlinien til at fremføre data. Vil du så betale flere hundrede tusinde kroner for at få gravet et helt nyt kabel fra din bopæl og hen til din ISP´s central istedet?!

Og så skriver du noget som er direkte forkert. Man behøver ikke at have en fastnettelefon hos TDC for at få ADSL. Man kan istedet leje en bærelinie. Den koster det samme som fastnet-abonnement, du får bare intet telefonnummer og kan ikke ringe fra den.

Din undren er ubegrundet hvis du læser mit første indlæg. Cybercity betaler din kobber-leje istedet for at du selv gør det. OG HVORFOR ER DET LIGE AT DE KAN GØRE DET??? FORDI DE FÅR MEGA RABAT PÅ LEJE AF KOBBER HOS TDC, AT DERES WHINERI OM FOR HØJE PRISER ER LIGE TIL AT LUKKE OP OG SKIDE I. Cybercity + de andre ISP´er er pengegriske og vil have mere profit. Derfor whiner de.... VÅGN OP.
Gravatar #5 - BeLLe
9. mar. 2005 11:47
#1
Ja naturligvis skal man betale for at bruge den ledning der går fra centralen til ens hus. Dette kan gøres over ADSL abbonementet. Hvad jeg ikke forstår er hvorfor jeg OVEN i dette abbonement skal betale for et telefon abbonement så folk kan ringet til mig på 55 55 55 55.
Jeg bestiller 1 service men bliver tvunget til samtidig at betale for en anden service. Det er det der ikke hænger sammen i min verden
Gravatar #6 - anarchy
9. mar. 2005 11:53
#3
Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om ADSL-priserne hos TDC kontra andre ISP´er.

Jeg vil ikke give dig ret i at TDC snyder deres kunder. Det kommer an på hvad man priortere højest. Driftstabilitet, service, funktioner i produktet, pris. Ved de eksempler du kommer med, betaler man mest hos TDC. NO SURPRISE! TDC har jo aldrig markedsført sig på at være markedets billigste. Derimod markedsføre de sig på at levere et godt produkt og yde god service. Hvis du ser på antallet af ADSL-kunder i DK og ser hvilken ISP der har flest, så er det SJOVT NOK TDC som har flest.. Jamen hov, var de ikke også dyrere?? Hallo! Pris er ikke altafgørende.
Gravatar #7 - anarchy
9. mar. 2005 11:58
#5
Du læser jo ikke hvad jeg skrev i #1...: [qoute]Dette famøse kobber, kan man så kalde hvad fanden man vil. Telefonabonnement, bærelinie, rå-kobber... whatever.[/qoute]

Dvs. det behøver ikke at være et telefonabonnement. Du kan også købe en bærelinie. Du skal bare betale for lejen af det kobber din ADSL ligger på.. HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT AT FATTE!??

Du bestiller ÉN service, ja. Men forudsætningen for at din ene service kan fungere er at den skal ligge på en bærelinie. Cybercity vælger at betale denne, og TDC gør ikke. Hvad er det som er så svært at forstå???

Du kan jo heller ikke købe de vildeste alu-fælge og så begynde at whine over at du ikke kan score piger, fordi du også skal have en bil at sætte dem på! Logik for burhøns.
Gravatar #8 - mathiass
9. mar. 2005 11:59
#4: Jeg regner absolut ikke mig selv for snotdum, og jeg synes at det er forkert at regne sin "modstander" i en debat for at være snotdum. Jeg har derfor fuld respekt for din holdning til det her, men jeg vil også have lov til at fremføre min egen.

I mit indlæg brugte jeg _ikke_ ordet "bærelinje" men ordet "fastnettelefon". Jeg har fuld forståelse for at der skal være et kabel i jorden, men jeg mener ikke at det kan passe at man skal have en fastnet-telefon for at kunne få ADSL. Dette er stort set en gentagelse af mit forrige indlæg, men det er åbentbart nødvendigt at præcisere. Cybercity skal på én eller anden måde betale den kobberleje og den må altså nødvendigvis være inkluderet i den pris jeg allerede betaler.
Gravatar #9 - anarchy
9. mar. 2005 11:59
Er der ingen andre TDC-haters som tør at stikke deres grimme ansigt frem? Hvorfor? Har I netop indset at alt Jeres whineri er totalt ubegrundet?
Gravatar #10 - anarchy
9. mar. 2005 12:02
#8

Du skriver : "men jeg mener ikke at det kan passe at man skal have en fastnet-telefon for at kunne få ADSL."

Nej, nej og atter nej. Du SKAL ikk have en fastnet-telefon/abonnement. Du kan også abbonnere på en bærelinie. Samme pris, men ikke fastnet-abonnement. Hvordan kan du ved dine fulde fem mene, at det er uretfærdigt at skulle betale for en ydelse??? At benytte en kobberlinie til acces til sin ADSL er da en ydelse!
Gravatar #11 - mathiass
9. mar. 2005 12:04
#5 Det der er så svært at forstå er at det udmønter sig i så stor en prisforskel. Denne politik kommer i høj grad TDC til gode. Hvis der er en reel prisforskel på på 160 kr. må da nødvendigvis komme TDC til gode.

#6 Jeg har intet at klage over hos Cybercity. Det har hele tiden leveret den hastighed jeg har betalt for og der har aldrig være problemer med stabiliteten. Cybercity tilbyder derudover ting som fast IP, hvilket TDC ikke gør (så vidt jeg er orienteret). Jeg mener på ingen måde at Cybercity har et ringere produkt, og det undrer faktisk også mig at TDC har så mange flere kunder.
Gravatar #12 - mathiass
9. mar. 2005 12:06
#9 Jeg er ikke TDC hater, men jeg mener ikke at deres politik på dette område er fair (du er godt nok hurtig til at fyre nogle indlæg af).
Gravatar #13 - mathiass
9. mar. 2005 12:08
#10:"At benytte en kobberlinie til acces til sin ADSL er da en ydelse"

Korrekt, men hvorfor er den inkluderet i prisen hos Cybercity og ikke hos TDC?
Gravatar #14 - Regus
9. mar. 2005 12:08
#6
Nej tidligere monopol tilstand, bevist obstruktion af konkurrenternes virke og gigantiske reklamekampagner er langt bedre end pris.

TDC laver bevist misvisende reklame ved at reklamere for en fiktiv pris. Den reelle pris for en ADSL forbindelse hos TDC er 528 kr, mens den adviserede pris er 399. Det hedder villedende markedsføring og er ud over amoralsk også ulovligt.

Desuden forvrider det konkurenternes muligheder for at sælge konkurrende telefoni, og da TDC sidder på langt hovedparten af ADSL markedet kan man med rimelighed tale om konkurenceforvridning og det er også ulovligt.

Hvorvidt TDC levere bedre ADSL end Cybercity o.a. er sagen uvedkommende - det der er sagen vedkommende er at TDC adviserer en villedende pris, samt benytter deres markedsposition på et marked til direkte at fremme deres position på et andet. Begge dele er ulovlige under dansk lov.
Gravatar #15 - Sjakalen|
9. mar. 2005 12:09
#9 Hehe nej da! vi har bare indset at det er som at tale til en dørkam! tro du er TDC lover?? :o)
Gravatar #16 - Herskegut
9. mar. 2005 12:14
#10
Det lyder til at du har meget styr på det her.
Jeg mener engang at have hørt, at TDC's priser ligger over de andres, fordi at TDC har en markeds dominans, dette medfører at de ikke må sælge et tilsvarende produkt, til lavere priser end eks. Cybercity.

Men er der hold i det ?
Gravatar #17 - Regus
9. mar. 2005 12:14
#11
Helt enig Cybercitys produkt er på alle områder bedre end TDCs - jeg har i ald den tid jeg har haft CC (hvilket er en hel del år efterhånden) sammenlagt oplevet nedetid på ca 20 minuter, der medfølger fast ip uden merberegning, ligeledes medfølger en router, og der er ingen begrændsnigner i anvendelsen (TDC spærer for port 25).

Men det gør det jo ikke ulovligt for TDC at have en højere pris - det der er problematisk er at TDC bevist vælger at advisere en fiktiv pris samt anvende deres position til at forvride et andet marked til deres fordel.
Gravatar #18 - BeLLe
9. mar. 2005 12:17
#5
Vis mig lige hvor jeg kan bestille en bredbånds forbindelse hos TDC UDEN at have et fastnet telefon nummer for jeg kan ikke finde det.

Det er fint nok at man skal have en bærelinie for at kunne få ADSL men kan du så forklare mig hvorfor TDC ikke kalder det en bærelinie? De forvirrer jo selv begreberne hvis det at have et telefon nummer hos dem er noget andet end en bærelinie.

Og forklar mig så om det her er rigtigt forstået:

cybercity adsl: 360,- incl bærelinie

TDC adsl: 399,- eksl bærelinie
bærelinie: 119,-
tdc telefonnummer 0,- bare man har en bærelinie
Gravatar #19 - Regus
9. mar. 2005 12:17
#16
Det de ikke må er at benytte deres position til at sælge til en lavere pris under vilkår der tilsigter at skade konkurrecen. Men der står ingen steder at deres produkt skal være dyrere en konkurenternes.
Gravatar #20 - mathiass
9. mar. 2005 12:19
#19 Jeg syntes at jeg kunne fornemme en vis sarkasme i indlæg #16. Det er nok sådan det skal forstås.
Gravatar #21 - mathiass
9. mar. 2005 12:21
#18 Ja, så eftersom jeg har en bærelinje fra Cybercity, så må det være gratis for mig at få en fastnet-telefon fra TDC. Måske skulle man sende dem en mail og spørge om dette er tilfældet?
Gravatar #22 - pernille
9. mar. 2005 12:22
Markedsandel har ikke nødvendigvis ret meget med kvalitet og pris at gøre. TDCs reklamebudget har sansynligvis langt større effekt.

Da vi skulle have ADSL på arbejdet sagde min chef, da jeg foreslog Cybercity, "Vi vælger TDC, fordi det har vi altid gjort." Nå, OK.

Nu skal vi betale 950 (?) kr, hver gang der skal ændres port forward i routeren, og når man bestiller en ændring, går der 1-2 uger før de får taget sig sammen til at udføre den.

Ved Cybercity kan jeg selv gøre det samme på et minut, gratis.

IMO har Cybercity et bedre produkt. Både stabilitet og kunderservice er i orden. Vores TDC ADSL er nede langt oftere end min private CC ADSL.
Gravatar #23 - Kuruderu
9. mar. 2005 12:22
Nu bliver jeg lige nød til at komme med et par kommentarer her...

@Anarchy: Jeg er som udgangs punkt ening med dig, MEN du burde nok overveje at moderere dit sprog en anelse.

#16
Du kan sagtens få en fast ip hos TDC også.
#17
Du nævner at Port 25 blok er en dårlig ting? hvorfor det er med til at minimere mængden af spam. Det er da smart. Desuden du kan altid ringe til kundeservice og få porten åbnet skulle du have brug for det.

Ja prisen er højere for TDC en for CC. Men omvendt er en Jaguar også dyrere end en Mazda. Du får hvad du betaler for. Det er korrekt at hos CC vælger man at sælge produktet (ADSL) væsentligt billigere end hos TDC, og hos CC er Kobber-leje inkluderet i prisen. TDC vælger så at holde tingene adskildt og øger på den måde gennemskueligheden i produktet. Du kan så vælge at have et fastnet nummer eller kun en bære linie. Det afgør du selv.
En af årsagerne til at CC kan sælge produktet billigere er at de ikke har nær så mange folk ansat ti deres kundeservice afdeling osv. Og at de får en klækkelig rabat på kobberlejen.

Jeg er enig med Anarchy i at det så afgjort er en storm i et glas vand. Hvis amn er utilfreds med TDC er der jo intet der hindrer dig i at skifte til en anden udbyder.

Det er dog nok ikke tilfældigt at TDC samlet set har det laveste antal kundeklager, set ud fra antallet af kunder.

.hack
Gravatar #24 - bridgehajen
9. mar. 2005 12:23
TDC tager sig selvfølgelig godt betalt for at udleje deres kobber, det er jo en privat virksomhed, der skal tjene penge. Det er oplagt, at de sælger så dyrt som muligt til deres konkurrenter, og at regningen i sidste ende bliver skubbet videre til forbrugerne.

På den anden side *findes* der jo også konkurrerende teknologier, der ikke bruger kobber, så TDC kan ikke skrue deres priser ubegrænset i vejret. Jeg tror, der kommer større og større pres på fra forskellige sider, så i længden kan de ikke leve fedt på deres kobber. Mon ikke markedet og ny teknologi vil være bedre til at løse problemet? Statsstyring har næsten altid nogle trælse bivirkninger.

PS. Og nej, jeg elsker ikke TDC, kan faktisk ikke døje dem. Er glad for, at min Stofa/Redspot løsning ikke beriger Dyremose. Men fair er fair, trods alt.
Gravatar #25 - BeLLe
9. mar. 2005 12:24
#21
det er lige præcis der jeg vil hen :D
Dend tror jeg bare ikke går hos TDC. Men lad os nu se hvad anarchy svarer da han jo tydeligvis har 100% styr på det
Gravatar #26 - Kuruderu
9. mar. 2005 12:25
#22

Du må _aldrig_ blandet erhver og privat kunder sammen. Den linie i har på arbejde er sandsynligvis en erhvervs ting og ikke det samme som din private linie. Vilkår og kontrakt er MEGET forskellige.

.hack
Gravatar #27 - mathiass
9. mar. 2005 12:30
#23 Hvordan kan du mene at TDCs pris er mere genneskuelig en Cybercitys? Det kommer du nok til at uddybe for det forstår jeg ikke...
Når jeg ser en reklame fra TDC om at en ADSL forbindelse koster 399 kr. hvordan er det så gennemskueligt at den regning jeg ville få hvis jeg bestilte ville lyde på 528 kr. hver måned?
Gravatar #28 - mathiass
9. mar. 2005 12:31
#23 Er fast IP hos TDC også gratis (eller måske rettere, inkluderet i prisen)?

Hvad er det du mener gør TDC til en Jaguar og Cybercity til en Mazda? Jeg kan ikke se hvor det kommer fra...
Jeg ved ikke hvor mange Cybercity har ansat til support, men jeg har aldrig oplevet at vente mere end 1-2 minutter. Så kort tid har jeg aldrig ventet hos TDC da jeg havde tlf-abonnement dér.
Gravatar #29 - Herskegut
9. mar. 2005 12:38
#26
Hvorfor er det så at på de gamle ATM modemer som TDC har solgt til private brugere også, skal man give 1000kr + moms for at få åbnet en port, er det ikke bondefangeri?

#23
Vi kan ikke bare skifte til en anden udbyder, jeg bor p.t i ungdomsbolig i Århus, jeg har ikke mulighed for at få adsl, jeg har kun mulighed for at få stofa eller tdc kabel internet.. også kendt som pest eller kolera..
Som enhver anden nørd, vil jeg gerne kunne rode med mit produkt, sætte QoS op, sætte ip forwarding på, dhcp.. alt dette virkede suværent i de 2 år jeg havde CC, Hvis jeg kunne skifte igen gjorde jeg det.. men jeg er fanget der hvor jeg er.
Gravatar #30 - Deternal
9. mar. 2005 12:45
Off-topic:
JP og Berlingske og BT har lavet online købeudgaver af deres aviser, så spørgsmålet er om newz.dk ikke kan rette henvendelse dertil og se om det er ok de 3 aviser ikke længere hører ind under den aftale der siger at artikel linket skal fjernes efter 1 uge.
Mest fordi jeg kunne se at JP har fjernet dele af artiklen så de kan få folk til at købe adgang til den fulde artikel.
Gravatar #31 - pernille
9. mar. 2005 12:46
#26 Cybercitys ADSL Pro er stort set identisk med deres privatabonnement, m.h.t. funktionalitet, support og priser. Derfor tør jeg godt sammenligne.
Gravatar #32 - anarchy
9. mar. 2005 12:51
#16

Morsomt at dit indlæg er rated som "sjov", da du rent faktisk er inde på noget meget interessant.

Wake-up-call for TDC-haters :

TDC KAN IKKE BARE DUMPE PRISERNE. DE BLIVER STRAFFET FOR DET. DET ER DIREKTE ULOVLIGT! OG DE MÅ HELLER IKKE BUNDLE FLERE PRODUKTER SAMMEN. DVS. TELEFONI & ADSL.

Hovsa!? Hvad var det liiige ham Anarchy skrev dér? TDC er bundet på hænder og fødder. TDC kunne have gjort ligesom Intel og dumpe priserne konstant og underbyde konkurrenterne, indtil de var gået fallit. Det ville være piece of cake. Men hvorfor gør TDC det så ikke? Fordi telestyrelsen har forbudt dem at gøre det. Derfor er det faktisk staten/telestyrelsen som er "den onde" i dette sammenhæng. DÉ dikterer TDC´s priser... Ikke TDC selv.. Tænk engang hvis du havde dit eget firma og staten bestemte hvad du måtte sælger dine vare for. Det er jo en grotesk tanke. Men det er rent faktisk en realitet for TDC´s vedkommende!

I rest my case...
Gravatar #33 - Kuruderu
9. mar. 2005 12:52
#27/28

Jeg kalder det mere gennemskueligt idet de har udspecificeret hvad det er du betaler for. Du skal også huske i din sammenligning at CC udelukkende sælger Internet abo. hvor TDC sælger både fastnet, og inet. Og disse 2 ting er tæt forbundet idet det ene er afhængigt af det andet teknologisk set.

Jaguar/Mazda var bare lige noget jeg hev ud af luften som eksempel. I sidste ende er det her jo en "min far kan tæve din far" dialog.

Hvad angår reklamerne til 399.- så mener jeg de er markeret med en * som specificere at prisen forudsætter at du har et fastnet abo. hos TDC i forvejen.

En fast ip hos TDC Bredbånd A/S koster 10.-/mdr

Jeg ved ikke hvor mange Cybercity har ansat til support, men jeg har aldrig oplevet at vente mere end 1-2 minutter. Så kort tid har jeg aldrig ventet hos TDC da jeg havde tlf-abonnement dér.


Nu kender jeg ikke til standarden hos TDC Bredbånd, men jeg ved at de fleste afdelinger opererer med en mål der hedder maks 5 sek. ventetid, eller "3 ring" på telefonen om man vil.

Personligt ligger min maksimale svartid på 0.2 sek.
Gravatar #34 - anarchy
9. mar. 2005 13:01
#33

Jeg har hørt at de fleste call-center-afdelinger I TDC kører med "80/20"-reglen. Dvs. 80% af kaldene skal besvares indenfor 20 sekunder. Og dén regel følges til punkt og prikke.
Gravatar #35 - Kuruderu
9. mar. 2005 13:02
#29
Jeg kender ikke priserne for de gamle ATM teknologier. Men omvendt er det ikke realistisk at det er dyrer at vedligeholde en bil fra 1805 end en fra 2004?

Webspeed forhindrer dig ikke i de ting du nævner. HVIS du gør det rigtigt.

#31
Stort set ens siger du. stort set er ikke 100%.
Jeg er _ret_ sikker på at ordlyden i kontrakten afviger betragteligt fra den ordlyd der er i en "privat aftale"

Der er nemlig mange andre forhold der gør sig gældende når man taler B2B i forhold til B2C.

#32
Jeps :-D men husk nu. Det skader ikke at skrive pænt og høfligt.

.hack
Gravatar #36 - BeLLe
9. mar. 2005 13:05
@anarchy
Vil du ikke svarer på mit spørgsmål i #18 da jeg meget gerne vil have helt styr på hvordan det hænger sammen
Gravatar #37 - anarchy
9. mar. 2005 13:06
# 35

hehe.. alle TDC-haters kan jo kun forholde sig til B2C, da de er nogle små bebumsede CS-geeks. De fatter ikke virkeligheden. De tror seriøst på alt der står i Se og Hør eller Ekstrabladet. Sørgeligt men sandt.

Som tidligere nævnt af en anden. Hvorfor har TDC så få klager når de har så fandens mange kunder? øhh bøøøhh... Forklar den!
Gravatar #38 - gamlehund
9. mar. 2005 13:14
#37
Det er sært, at det altid ender sådan her med debaten her. Det drejer jo sige ikke i sagens natur om at have ret/vinde. Der vil altid være noget, som en eller anden kan sætte en finger på uanset hvilken udbyder, der vælges.

Jeg kan kun sige, at jeg helt og holdent hilser Telestyrelsens undersøgelse velkommen, idet det på nuværende tidspunkt ikke er rentabelt for mig at skifte til IP telefoni grundet kravet om fastnetsforbindelsen. Om det er TDC's skyld eller de forhandlinger, der i sin tid gjorde, at TDC fik ejerskabet over det rå kobber, er jeg i bund og grund uvidende om. Et er sikkert; pengene til vedligeholdelse skal komme et eller andet sted fra; om man vil lave en stats ejet "kobber central", eller hvordan, det må tiden vise...

Oh jo... jeg er selv ansat ved TDC Internet... så er der rene kort på bordet.
Gravatar #39 - anarchy
9. mar. 2005 13:15
# 18


Vis mig lige hvor jeg kan bestille en bredbånds forbindelse hos TDC UDEN at have et fastnet telefon nummer for jeg kan ikke finde det.

Det er fint nok at man skal have en bærelinie for at kunne få ADSL men kan du så forklare mig hvorfor TDC ikke kalder det en bærelinie? De forvirrer jo selv begreberne hvis det at have et telefon nummer hos dem er noget andet end en bærelinie.

Og forklar mig så om det her er rigtigt forstået:

cybercity adsl: 360,- incl bærelinie

TDC adsl: 399,- eksl bærelinie
bærelinie: 119,-
tdc telefonnummer 0,- bare man har en bærelinie


Svaret er : Produktet HEDDER en "bærelinie" hos TDC. Jeg kan heller ikke finde det på deres hjemmeside, men jeg har vilkårene liggende til produktet, så det vil jeg hjertens gerne give dig, hvis du ikke tror på mig.

Jeg kan ikke VISE dig hvor du bestiller uden fastnetabonnement. Men hvis du ringer til TDC og siger at du gerne vil have en ADSL linie fra dem, men du ingen fastnet-telefon har og heller ikke ønsker at have det, så får du tilbudt produktet "bærelinie". Det koster det samme som deres fastnetabonnement, men du kan ikke ringe fra/til den. Nu har jeg skrevet det FLERE gange i denne tråd... Nu gider jeg ikke mere.

Dit "fine" regnestykke er næsten rigtigt. Fejlen ligger i TDC telefonnummer ikke er gratis. Men jo, set i forhold til hvis du ALLEREDE havde en bærelinie, så ville merprisen for telefonummer være 0kr.
Gravatar #40 - Deternal
9. mar. 2005 13:18
#37: "Hvorfor har TDC så få klager når de har så fandens mange kunder?" Fordi alle de inaktive kunder vælger dem af gammel vane.

Deres bundling går iøvrigt videre end som så. Hvis man ikke bor i stuen gider de ikke lave en rå kobber linie da det er for dyrt - mao. giver de besked om at der ikke er ledigt rå kobber hvis man bor over stueplan. Dette ved jeg idet jeg fik bestilt en linie dagen efter at en anden linie i samme bygning og opgang var blevet lukket og idet TDC's tekniker kom til at sige det mens jeg var til stede.

Jeg har gjort CC og IT&T opmærksom på det - jeg ved CC har brokket sig over det til IT&T mens IT&T har været fuldstændig ligeglade.

#39: Det du snakker om er delt rå kobber, altså hvor tlf. og dsl deles om en linie. Det vi andre snakker om er rå kobber hvor dsl linien har en dedikeret kobber linie.

Du har dog ret i at hvis CC udbød pots med deres dsl og solgte delt rå kobber løsning skulle de betale linie leje til tdc 2x for den samme linie.
Gravatar #41 - anarchy
9. mar. 2005 13:22
Folk skal prøve at se på hvad NESA fx gør... Så vil de måske nemmere fatte det.

Hos fiber-kunde hos NESA, skal man OGSÅ betale leje af den fiberacces der løber fra ens bopæl til dem. Det koster (alt afhængig om man er i en boligforening eller ejerbolig), mellem 275 - 375 kr. PER MÅNED! DERUDOVER skal man betale abonnement til ISP, teleudbyder, TV-udbyder... Fx. Dansk Bredbånd koster 295 pr. mdr. Dvs. 375+295 = 670kr pr. mdr. for 10/10Mbit uden fast IP-adresse og luset kundeservice. Det er en nice hastighed (jeg har den selv), men prisen er jo ikke gudeagtig.

Så vågn fra Tornerose-søvnen og fat at TDC langt fra er den eneste som opkræver penge for acces.
Gravatar #42 - BeLLe
9. mar. 2005 13:27
#39
tak så fik vi det på det rene og jeg tror da på dig når du nu skriver det, igen grund til at sende beviser til mig :)

Så forstår jeg bare ikke at TDC ikke reklamere med deres produkt der hedder "bærelinie" men det må jo være op til dem.

Og er merprisen for et telefon nummer stadig 0,- hvis jeg har en bærelinie der er betalt igennem feks CC? eller kan jeg købe et telefonnummer hos TDC UDEN samtidig at skulle betale for en bærelinie?
Gravatar #43 - gamlehund
9. mar. 2005 13:27
#41
Der har du fuldstændigt ret - det eneste problem er bare, at det er meget nemt at kæde de enkelte TDC afdelinger sammen, selvom det er TDC net, der ejer kobberet, og det er TDC Internet, der ejer IP delen. Der betales rent faktisk beløb internt mellem disse afdelinger, der er reguleret af Telestyrelsen selv for at forhindre konkurrence forvridning.

Denne betragtning er der sikkert mange, der ikke er klar over; og idet CC og andre aldrig selv vil kunne udbyde kobberet, så kommer det til at virke som om, det kun er TDC der er en hæmsko.... Mao, er problemet nok, at man stadigt anser TDC som et stort selskab - det er faktisk ikke tilfældet (og jo... det kan jeg godt forstå, når nu koncernen aflægger samlet rapport)...
Gravatar #44 - anarchy
9. mar. 2005 13:32
# 40

"Kære" Deternal... Du er fuld af lort.

Hvis man ikke bor i stuen gider de ikke lave en rå kobber linie da det er for dyrt - mao. giver de besked om at der ikke er ledigt rå kobber hvis man bor over stueplan. Dette ved jeg idet jeg fik bestilt en linie dagen efter at en anden linie i samme bygning og opgang var blevet lukket og idet TDC's tekniker kom til at sige det mens jeg var til stede.


Hør nu her fætter guf. TDC har IKKE forsyningspligt på rå kobber/bærelinier som de ellers har på PSTN og ISDN. Det er ikke noget med at GIDE fordi du bor på 1 sal. Der er bare ikke rå kobber/nok ledige kobberpar trukket op til din lejlighed. "Samme bygning og opgang".. Ja flot, men sgu ikke hen til dit 3-polede stik! Hvorfor gøre noget man taber penge på og ikke er forpligtet til at gøre??? Du bliver vist aldrig købmand.

Delt rå kobber eller rå kobber... whatever. Sagen drejer sig om leje af kobberaccessen.
Gravatar #45 - anarchy
9. mar. 2005 13:35
# 42

Ring til TDC.. Der får du svar på dine spørgsmål *GRATIS*. TDC har nemlig den geniale service at alle deres kundeservice-numre er gratis at ringe til. MODSAT STORT SET ALLE KONKURRENTER.
Gravatar #46 - Kuruderu
9. mar. 2005 13:36
#43
problemet nok, at man stadigt anser TDC som et stort selskab - det er faktisk ikke tilfældet


Se hvis DEN besked bare ville trænge igennem til kunderne ville det sku spare uanede mængder opkald til div. kundeservice afdelinger :-D

.hack
Gravatar #47 - anarchy
9. mar. 2005 13:39
#46

Eller så skulle personalet på 4x80 bare være bedre til at stille kaldene videre i systemet. Lidt grimt at sende en CS-geek videre til TDC Mobil fordi han vil fejlmelde sin ADSL pga. for høj ping :p
Gravatar #48 - BeLLe
9. mar. 2005 13:44
#45
jamen det vil jeg da så gøre. Jeg troede bare du kunne besvare det når du nu havde svar på alle mine andre spørgsmål og så ville det jo være nemmere at få svaret her i debatten.

Om det koster noget at ringe til dem betyder ikke så meget for mig men der er ingen grund til at råbe at det koster noget at ringet til andre udbyders kundeservice.
Gravatar #49 - Kuruderu
9. mar. 2005 13:46
#47
CS-Geeks skulle forbydes.

Desuden 4x80 er ret begrænset i deres viden om de enkelte afdelinger. Det må i sidste ende være kundens opgave at vide hvilket nummer han skal ringe til for at fejlmelde sit produkt.

Jeg mener... jeg ringer jo heller ikke til CC for at klage over at min lørdagskylling ikke er varm nok...
Gravatar #50 - anarchy
9. mar. 2005 14:20
#45
Det er også ok du spørger, men alligevel... brug TDC når du har spørgsmål til dem. Mht. at råbe op om gratis kundeservice, så synes jeg da folk skal vide hvor bondefanger-agtigt det er, at man skal betale for at få service hos enten CC eller Tis-ca-de-li. :p

#49
Jeg mener... jeg ringer jo heller ikke til CC for at klage over at min lørdagskylling ikke er varm nok...
Trust me.. Spørg en CC-kundeservicemedarbejder,,, De har 100% oplevet en lignende oplevelse. Jeg har da prøvet at få en sviner af en kunde som klagede over en regning, men måtte pænt fortælle ham at han måtte henvende sig til det rette firma regningen kom fra!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login