mboost-dp1

CSC
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Har de ingen skam i livet, eller tænker de bare at "det er jo ikke mine private penge"?
Der burde fyres hele vejen rundt, hvad enten det er for en elendig kravsspecifikation eller om det er elendig udførsel af selve opgaven (jeg fristes efterhånden til at tro at det er begge dele, dog uden at kende til opgaverne specifikt).
Jeg er ligeglad hvordan det løses. Jeg gider bare ikke se at mange store projekter fra staten fejler i så stor stil.
Det er spild af resourcer både mht. arbejdskraft og naturligvis penge, hvis det hele går i vasken hver eneste gang.
Det er efterhånden ved at blive pinligt.
Der burde fyres hele vejen rundt, hvad enten det er for en elendig kravsspecifikation eller om det er elendig udførsel af selve opgaven (jeg fristes efterhånden til at tro at det er begge dele, dog uden at kende til opgaverne specifikt).
Jeg er ligeglad hvordan det løses. Jeg gider bare ikke se at mange store projekter fra staten fejler i så stor stil.
Det er spild af resourcer både mht. arbejdskraft og naturligvis penge, hvis det hele går i vasken hver eneste gang.
Det er efterhånden ved at blive pinligt.
hvis csc har sagt, at det kommer til at koste 150mio kr for at udvikle det, må csc betale selv betale for alt det, der kommer til at koste over 150mio. det kunne være, at de satsede på at lave tingene færdig til tiden, istedet for at trække tiden ud med konsulenttimer til 1000kr/t (eller hvad csc vil have)
Bllets (5) skrev:Nu er det jo ikke nogen hemmelig at det ikke er let at arbejde med det offentlige
Nej, det tør siges. Svigerfar, der er gulvlægger med egen virksomhed, har fået udbud på noget i det offentlige. Det sjove er at i specifikationerne står nogle krav, der er direkte ulovlige (iht. kodekset omkring gulvlæggernes arbejde, og det udførte arbejde), og hvor de andetsteds direkte dikterer hvordan man lægger noget så simpelt som et stykke vinyl.
Jeg vil betragte mig selv som velbegavet og godt bevandret i det danske sprog, men har alligevel svært ved at forstå mange af vendingerne. Ikke pga. fagudtryk, men pga. utroligt mange selvmodsigelser.
#0 lige akkurat tingslysnings 'skandalen' betragter jeg ikke som en (større) skandale (a la amanda), hvis den blot ikke var blevet presset ud et par måneder før tid, så havde vi formentlig aldrig hørt om det...
Men ja held og lykke til politiet, et 4 år gammel system, så må man håbe det ikke snart er forældet igen - Jeg ville nok kraftigt overveje at bide i det sure æble og droppe budgettet med mindre de er helt sikre på det er lige om hjørnet..
Alle de ekstra penge kunne da vist nemt have dækket en GPRS til jeres politi-biler.. Godt nok utroligt at vi i år 2010 stadig skal lade jer køre rundt med kraks kort..
Men ja held og lykke til politiet, et 4 år gammel system, så må man håbe det ikke snart er forældet igen - Jeg ville nok kraftigt overveje at bide i det sure æble og droppe budgettet med mindre de er helt sikre på det er lige om hjørnet..
Alle de ekstra penge kunne da vist nemt have dækket en GPRS til jeres politi-biler.. Godt nok utroligt at vi i år 2010 stadig skal lade jer køre rundt med kraks kort..
webwarp (8) skrev:Alle de ekstra penge kunne da vist nemt have dækket en GPRS til jeres politi-biler.. Godt nok utroligt at vi i år 2010 stadig skal lade jer køre rundt med kraks kort..
GPS, mener du vel :-) Og 9 ud af 10 politibiler (hvis dét kan gøre det) er nu udstyret med det, og kan modtage adressen fra stationen, så de ikke engang skal indtaste noget selv.
#4
Eller penalties!
Fra noget udenlansk udbudsmateriale:
Eller penalties!
Fra noget udenlansk udbudsmateriale:
The Successful Vendor shall meet the
Scheduled Conversion milestone
beginning with the Contract-agreed
production start-up date.
<customer> may assess Liquidated
Damages of one million dollars
($1,000,000.00) for each day of delay.
webwarp (10) skrev:så er der vist forskel på hvor i landet man er, de lokale her kan ikke få lov at få nogen.. - fra hestens egen mund..
Hvis vi taler landbetjente, er det heller ikke patruljevogne på samme måde som dem du ser i det almene gadebillede - de er nærmere firmabiler. :-)
Desuden bruger mange landbetjente private biler til deres foretagende, hvor de selv skal betale for udstyret.
Netop deres stædighed var også årsag til fadæsen omkring digitalkameraer, de kunne sagtens have købt et kompaktkamera til en 1000-kr-seddel og få pengene tilbage for indkøbet, men de forventede det leveret på bordet.
At samtlige IT-projekter i det offentlige de sidste 20 år er gået i skudder-mudder, og hvis de overhovedet er blevet færdige er endt med at blive noget værre bølv for brugerne, selvom ledelsen, der typisk ikke er brugere hårdnakket plejer at påstå det modsatte må da vise, at der er et eller andet galt i hele den måde, den slags udbud kører på.
Det virker som om princippet er "I skal bare nævne en eller anden latterligt lav pris for at få opgaven, og så kan I bare ændre det til det 17-dobbelte senere." Måske skulle man genoverveje den strategi, med mindre målet er at spilde penge og få forsinkede løsninger.
Det virker som om princippet er "I skal bare nævne en eller anden latterligt lav pris for at få opgaven, og så kan I bare ændre det til det 17-dobbelte senere." Måske skulle man genoverveje den strategi, med mindre målet er at spilde penge og få forsinkede løsninger.
arne_v (11) skrev:Det kan de nu nok.
IBM har 190000 konsulenter worldwide.
men de har 190000 forskellige specialer...
så hvis man har nogle udviklingsopgaver til ibm til en gammel notes, så kan ibm sige, at det kan starte om 4 uger, fordi manden med speciale i gammel notes er på ferie...
godt at der er 189999 andre konsulenter der ikke kan noget
I USA har man i nogle udbud ladet de 2 bedste tilbud vinde. De fik derfor begge lov til at begynde arbejdet. Begge vindere får den samme information fra staten. Det vil sige at når den ene virksomhed stiller et spørgsmål og får svar, så får den anden virksomhed denne information, og de har også begge mulighed for at deltage til møder med kunden.
Fordelene er:
- Virksomhederne kan få ideer fra hinanden, samt se hvor langt de er nået. Dermed kan de føle presset.
- 2 hoveder ( virksomheder ) tænker bedre end et.
- Der er ikke monopol efter vinderen er fundet. Vinderen får godt nok chancen for at installere til flere slutbrugere først, men den bedst taber kan stadig ånde dem i ryggen og installere til nogle slutbrugere.
- Når aftalen er fuldbragt og alle slutbrugere har fået produktet installeret, har udvikleren stadig et incitament for at videreudvikle nye ønsker i systemet, da deres konkurrent måske har denne feature, eller måske vil få den.
- Der bliver taget højde for at dette ikke skal være en big bang migration til det nye system, men en rullende opgradering, som tvinger virksomhederne til at markedsfører resultatet.
- Udrulning af det nye system kan standses hvis det viser sig at være nogen crap.
- Taberen ender også tit med at sælge deres system til private virksomheder, hvis de opgiver at sælge til offentlige kunder.
Ulempe:
- Ja, det koster så det dobbelte.
- Det er ikke sikkert alle slut brugerne kommet til at bruge samme system.
- Der skal sikkert en 3 virksomhed ind for at designe det interface/protokol der skal få de 2 forskellige systemet til at arbejde sammen.
- Er hverken lovlig i Danmark eller EU.
Jeg kender kun få tilfælde. Og kunden er enten hæren eller et universitet. Jeg skriver det bare som inspiration til hvordan vi kunne få bedre regler for udbud, fordi de vi har er så avanceret at de får udbyderen til at tænke på alt andet end løsninger.
Fordelene er:
- Virksomhederne kan få ideer fra hinanden, samt se hvor langt de er nået. Dermed kan de føle presset.
- 2 hoveder ( virksomheder ) tænker bedre end et.
- Der er ikke monopol efter vinderen er fundet. Vinderen får godt nok chancen for at installere til flere slutbrugere først, men den bedst taber kan stadig ånde dem i ryggen og installere til nogle slutbrugere.
- Når aftalen er fuldbragt og alle slutbrugere har fået produktet installeret, har udvikleren stadig et incitament for at videreudvikle nye ønsker i systemet, da deres konkurrent måske har denne feature, eller måske vil få den.
- Der bliver taget højde for at dette ikke skal være en big bang migration til det nye system, men en rullende opgradering, som tvinger virksomhederne til at markedsfører resultatet.
- Udrulning af det nye system kan standses hvis det viser sig at være nogen crap.
- Taberen ender også tit med at sælge deres system til private virksomheder, hvis de opgiver at sælge til offentlige kunder.
Ulempe:
- Ja, det koster så det dobbelte.
- Det er ikke sikkert alle slut brugerne kommet til at bruge samme system.
- Der skal sikkert en 3 virksomhed ind for at designe det interface/protokol der skal få de 2 forskellige systemet til at arbejde sammen.
- Er hverken lovlig i Danmark eller EU.
Jeg kender kun få tilfælde. Og kunden er enten hæren eller et universitet. Jeg skriver det bare som inspiration til hvordan vi kunne få bedre regler for udbud, fordi de vi har er så avanceret at de får udbyderen til at tænke på alt andet end løsninger.
Hvis en ekstern konsulent har sagt god for CSC, så er den vel ikke meget længere. Forsinkelser og budgetoverskridelser kan have en milliardmillion forskellige årsager - og fælles for dem alle er, at de ikke bliver nævnt i BT og Ekstra Bladet.
Jeg siger "meh", indtil nogen med en relevant viden udtaler sig. "Årh hvad, de har nok krævet en billiontedel af den rigtige pris for at vinde udbuddet, manner"-spekulation er værdiløst uden beviser.
Jeg siger "meh", indtil nogen med en relevant viden udtaler sig. "Årh hvad, de har nok krævet en billiontedel af den rigtige pris for at vinde udbuddet, manner"-spekulation er værdiløst uden beviser.
kr00z0r (14) skrev:At samtlige IT-projekter i det offentlige de sidste 20 år er gået i skudder-mudder, og hvis de overhovedet er blevet færdige er endt med at blive noget værre bølv for brugerne, selvom ledelsen, der typisk ikke er brugere hårdnakket plejer at påstå det modsatte må da vise, at der er et eller andet galt i hele den måde, den slags udbud kører på.
Einstein siges at have udtalt:
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Så længe firmaer tjener penge på at overskride tid og budget, så gør de det naturligvis.
Hvis kontrakterne havde en paragraf som nævnt i #12, så ville de fleste projekter blive leveret til tiden.
Fordi de få projekter du hører om er de eneste der er? :)kr00z0r (14) skrev:At samtlige IT-projekter i det offentlige de sidste 20 år er gået i skudder-mudder..
#20
Nu kender jeg ikke noget til den aftale, men de hospitaler vi har som kunder på arbejdet, der er altså nogle ikke særlig kompetente personer i IT afdelingerne.. Kunne det være der fejlen lå? :P
#21 Jeg har hørt om mange projekter som er gået skævt rent økonomisk - også dem der ikke har været i medierne.
Problemet er bare at det ikke er en eller anden privat virksomhed der går på røven hvis de ikke har styr på budgetterne. Det offentligt er - eller bliver i det mindste brugt som - et bundløst hul når borgernes penge skal spildes.
De eneste vindere er dem der har underbudt og dermed fået opgaven som så senere kan tilskrives massere af ekstra regninger. Det sker gang på gang på gang...
Problemet er bare at det ikke er en eller anden privat virksomhed der går på røven hvis de ikke har styr på budgetterne. Det offentligt er - eller bliver i det mindste brugt som - et bundløst hul når borgernes penge skal spildes.
De eneste vindere er dem der har underbudt og dermed fået opgaven som så senere kan tilskrives massere af ekstra regninger. Det sker gang på gang på gang...
Ja da, det er heller ikke det jeg siger.Eniac (23) skrev:Jeg har hørt om mange projekter som er gået skævt rent økonomisk - også dem der ikke har været i medierne.
Folk har bare en tendens til at tro at samtlige IT projekter indenfor det offentlige sejler, fordi de hører om nogle stykker i ny og næ..
Der bliver altså også lavet ting der virker uden problemer... Også af KMD, CSC osv..
Remmerboy (15) skrev:arne_v (11) skrev:Det kan de nu nok.
IBM har 190000 konsulenter worldwide.
men de har 190000 forskellige specialer...
så hvis man har nogle udviklingsopgaver til ibm til en gammel notes, så kan ibm sige, at det kan starte om 4 uger, fordi manden med speciale i gammel notes er på ferie...
godt at der er 189999 andre konsulenter der ikke kan noget
Hvis du ringer til IBM og vil købe et stort antal timer af 350 USD plus udgifter i forbindelse med at få en fløjet ind, så tror jeg godt at de kan finde en anden.
Men hvis det er en mindre opgave og det er et niche område, så må det sikkert vente til den sædvanelige support person er tilbage fra ferie.
I dette tilfælde drejer det sig om nyudvikling, så IBM havde nok valgt en mere gængs teknologi, så de havde nogle titusinder med kompetancer.
#3
IBM er det firma i Danmark der løfter de største af den type opgaver overhovedet. Hvis vi taler opgaver af meget høj kaliber, er IBM som regel de ENESTE, der kan løfte opgaven.
Lad være med at udtale dig om noget, du ikke ved noget om.
Gralm (3) skrev:You are kidding,,right???????
IBM kan da først som sidst ikke løfte en opgave af den kaliber-----
IBM er det firma i Danmark der løfter de største af den type opgaver overhovedet. Hvis vi taler opgaver af meget høj kaliber, er IBM som regel de ENESTE, der kan løfte opgaven.
Lad være med at udtale dig om noget, du ikke ved noget om.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.