mboost-dp1

SXC - nighthawk7

It-nedbrud skal offentliggøres – evt. ved tvang

- Via Computerworld DK - , redigeret af Emil

Dansk Folkeparti har ytret ønske om at ændre lovgivningen, så man kan tvinge it-firmaerne til at offentligøre detaljer, når de har it-nedbrud i store systemer.

Dette sker på baggrund af nedbrudet på Københavns Fondsbørs. Det er i den forbindelse it-ordfører Mikkel Dencker, der har stillet forslaget om at fremtvinge offentliggørelse ved it-nedbrud, der berør systemer, som har væsentlig indflydelse på samfundet.

Han mener, at Finanstilsynet er et godt bud på en myndighed til at håndtere disse sager, da de i forvejen skal føre tilsyn med it-nedbrud i den finansielle sektor. På grund af den nuværende lovgivning så må de dog ikke udtale sig om konkrette sager.

Forslaget er også støttet af Dansk Aktionær-forening, som ser på den norske lovgivning som et eksempel, hvor finanstilsynet skal offentligøre en redegørelse for denne type nedbrud.

Ud over Fondsbørsen vil Mikkel Dencker også have banker og netbanker ind under samme reglement.





Gå til bund
Gravatar #1 - neiro
10. jun. 2008 09:46
Man skulle egentlig tro sådanne regler allerede gælder, for jeg havde egentlig forventet en form for ansvarstagen fra serviceyderne ; specielt steder som banker.
Gravatar #2 - TrolleRolle
10. jun. 2008 10:07
ok, så de vil have at det skal meldes ud... hvad skal vi bruge den information til?

Systemerne kommer jo ikke online hurtigere af at alle og enhver har fået at vide at de er nede.
Gravatar #3 - NioBe
10. jun. 2008 10:14
#2
Tror at det er meningen at de skal melde sådan nogle info ud til folk som muligvis bruger det firma til vigtige ting, som ex TDC, hvis deres ned gik ned ville det være rart hvis de fortalte det videre, så IT folk andre steder ikke stresser rundt og ikke ved hva fanden der foregår.

Du ville måske også synes at det var meget rart at vide hvis dit internet var gået ned, at du fik en besked om det fra din udbyder.
Gravatar #4 - Hůňděštějlě2
10. jun. 2008 10:30
Endnu et fornuftigt tiltag fra Dansk Folkeparti. Så må vi jo håbe det også bliver til noget når de andre partier i folketinget skal blive enige.
Gravatar #5 - moulder666
10. jun. 2008 10:36
Tja - man kan jo diskutere, hvor relevant det er for forbrugerne at kende til detaljerne!

Selvfølgelig bør man informeres om at systemet er nede, men det er da ikke vigtigt at vide, at "Netbanken er nede, på grund af en fejl vedrørende weekendens kørsel af tilkobling af E-arkiv" eller hvad ved jeg!

Langt de fleste banker, netbanker og større virksomheder underretter da vel allerede om, hvis de har et nedbrud - eller hvad?
Gravatar #6 - Utte
10. jun. 2008 10:38
#5

Helt enig.
Jeg er da ligeglad med hvad der er galt. Bare det kommer op at køre igen. Den eneste grund jeg kan se dette ville kunne bruges til er at pege fingre af personen der lavede fejlen...
Gravatar #7 - dlc
10. jun. 2008 10:45
Enig i at hvis det er fordi deres ungearbejde skvatter i et kabel og river det hele på gulvet så er det ligegyldigt, men det ville da være meget rart at vide hvis deres server er blevet hacked og alle mine penge er røget til rusland.
Gravatar #8 - moulder666
10. jun. 2008 10:49
#7 Hehe - dine penge er altid sikrede i sådanne tilfælde - med mindre selskabet rent faktisk må gå i betalingsstandsning og ikke KAN betale dig - og med alle de safeguards der er, skal man være mere end gennemsnitligt genial for at slippe af sted med sådan et trick. :-)
Gravatar #9 - RMJdk
10. jun. 2008 11:04
Kunne være det kom frem at fordi IBM er nærrige, så var det samme årsag til de sidste 2 sammenbrud, det er da relevant, fordi af og til virker det til IBM ikke tager deres job seriøst.
Gravatar #10 - MoDeUs
10. jun. 2008 11:15
Jeg tror det har noget med det faktum at gøre at udenlandske invistore har mistet noget tillid til fondsbørsen da de ikke kan få at vide hvad der gik galt...
Gravatar #11 - Bllets
10. jun. 2008 11:47
De 3 gange mit internet har været nede i længere tid ved TDC har jeg fået information 0 gange.

De 20-30 gange hvor internettet har været nede i 10min til et par timer ved TDC. Har jeg fået information 0 gange.

De 500 gange internettet var nede dengang jeg havde Tele2, fik jeg information 0 gange.


Så det her forslag er et jeg tager imod med åbne arme.
Gravatar #12 - Corfix
10. jun. 2008 12:49
Jeg kan kun sige at som medarbejder i et firma, som levere netværk – ip-telefoni – og sikkerheds løsninger samt support til kunder, så vil det her være super.

Som #11 nævner kan vi nemlig ret hurtig finde ud af om det er et problem vi har og kan løse eller vi skal koncentrere os om noget andet.

Vi har faktisk haft brug for det flere gange :(

/offtopic
Jeg kan ikke poste i FX... er jeg en spasser eller er der andre som heller i kan ?
Gravatar #13 - Tore
10. jun. 2008 13:00
11 skrev:
De 3 gange mit internet har været nede i længere tid ved TDC har jeg fået information 0 gange.

De 20-30 gange hvor internettet har været nede i 10min til et par timer ved TDC. Har jeg fået information 0 gange.

De 500 gange internettet var nede dengang jeg havde Tele2, fik jeg information 0 gange.


Så det her forslag er et jeg tager imod med åbne arme.


Øhhh.. og hvordan tror du at de informere om dette? Ringer til dig? Sender dig en SMS, eller som nu skriver på deres status side, vores system er nede.

Dette her gælder ikke for små private/virksomheds linier der er nede, men hvis f.eks hele en sektor går ned, og så bliver alle ramte virksomheder underrettet såfrem de har en erhvervsaftale.

Og jeg ved da at hvis der er fejl på systemer såsom de Elektronisk Recepter, er proceduren at der sendes en mail ud til alle ramte, samt der skal ringes til visse knude punkter...
Gravatar #14 - Magten
10. jun. 2008 23:30
Er det kun mig der læser det som om det er EFTER nedbrud at der skal laves en redegørelse for hvad der helt præcist gik galt, så folk ikke får en "det var en fejl på en netværkskomponent"-udmelding, som IMO ikke kan bruges til en skid..? Og ikke under nedbrudet, at de liige skal sende en sms eller på anden måde informere folk?
Hvis ens service er så vigtig at have i luften, så har man en da forhåbentlig en key account manager eller anden højere stående kontaktperson (over helpdesk niveauet) man kan kontakte ved nedbrud?

Jeg siger ja tak til dette :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login