mboost-dp1

Apple

iPhone præsenteret

- Via Apple.com - , redigeret af The-Lone-Gunman

Steve Jobs, den adm. direktør for Apple, fremlagde i aftes, i sin hovedtale på Macworld Conference & Expo 2007, den nye iPhone.

Det er en mobiltelefon med henholdsvis 4GB og 8GB indbygget flashhukommelse og en 3,5″ stor touchscreen. Mobiltelefonen har samtidigt indbygget et 2 megapixel kamera, Bluetooth og Wi-Fi.

Telefonen kører på OS X og har support for bl.a. Widgets, Google Maps, Safari og iTunes. Prisen bliver i amerika med 2 års abonnement hos Cingular 499 dollars for 4GB modellen og 599 dollars for 8GB modellen.

Der er præsenteret en batterilevetid på 5 timer for tale eller videobrug og 16 timer for brug af telefonen til musik. Der vides endnu ikke noget om standbytid.

iPhone kommer på markedet i 2008.

Læs mere hos Engadget.com og se billeder af telefonen fra hovedtalen. Se billeder fra Gizmodo af telefonen.





Gå til bund
Gravatar #151 - goAMinD
10. jan. 2007 21:25
#19, #87 til #96

Uanset mobiltelefon er den jo ikke en skid værd i nødsituationer hvis den ikke er ladet op. Det er sgu ikke problemet med klap, skub, træk eller fingerslide, næææh du, det er sgu strømmen den er gal med. Det er fanme uhyggeligt du :-)
Gravatar #152 - goAMinD
10. jan. 2007 21:34
#118

HAHAHA! Efter at have læst alle posts ned til din og var ved at være godt mør i fjæset, faldt jeg næsten af stolen af grin. Herrefed post der. Herligt når der lige kommer sådan en godbid ind imellem ;)
Gravatar #153 - Whoever
11. jan. 2007 06:40
#152, yeah, 118 var ret godt timet :P

Til alle jer der fremhæver OSX som OS, så har i tydeligvis ikke orøvet at kode til en telefon (udover J2ME apps.). Det er et helvede at arbejde med OS'er, der ikke er designet til at køre på telefoner (Symbian især). Desuden fremhæver Apple multitasking som en sej feature...måske, men NYT er det ikke.

De eneste deer gider købe den her telefon er Apple-groupierne...alle andre vil betale 1/5 for den samme funktionalitet, eller betale samme beløb for features der rent faktisk kan anvendes.
Og nej, i mobilverdenen er design IKKE alfa & omega.
Gravatar #154 - fidomuh
11. jan. 2007 07:55
#153

De eneste deer gider købe den her telefon er Apple-groupierne...alle andre vil betale 1/5 for den samme funktionalitet, eller betale samme beløb for features der rent faktisk kan anvendes.


*host* *host* User-interface *host* *host*..
Det vigtigeste ved min telefon ( udover at den "virker" :P ) er at brugerinterfacet er behageligt og _HURTIGT_ at bruge..

Det kan absolut ikke siges om S/E, Nokia eller Motorola.. Min samsung virker nogenlunde indtil videre.. Men stadig ikke helt saa flydende som jeg gerne ville have.. Og en god mangel paa indstillinger .. :(

Som med alt andet bliver det en smagssag.. Og Apple plejer at vaere ret heldige paa lige netop dette punkt .. :)

Og nej, i mobilverdenen er design IKKE alfa & omega.


OH RLY?!
I beg to differ ( en smule ihvertfald :P ).. Design er klart en vigtig faktor.. Usabillity ( stave kan jeg sq ikke om morgenen .. :( ) er nok den vigtigeste faktor derefter.. :)

Til alle jer der fremhæver OSX som OS, så har i tydeligvis ikke orøvet at kode til en telefon (udover J2ME apps.)


Well, nu er det jo saadan at det ikke er OS X som er "porteret" til telefonen .. Det er en adaption af OS X som er designet til telefon brug..

Under alle omstaendigheder saa tror jeg at jeg vil finde det nemmere at kunne bruge xcode til at programmere til min telefon, end at skulle programmere til et lukket system som kun motorola kender til..?

Saa for at sige det nemt, saa er "OS X Mobile" nok designet udelukkende til at koere paa iPhones ;)
Gravatar #155 - MiniatureZeus
11. jan. 2007 08:14
[spoiler]Tror i Disky skal have en? ;P [/spoiler]
Gravatar #156 - Cloud02
11. jan. 2007 09:29
Gravatar #157 - fidomuh
11. jan. 2007 09:34
#156

Ligesom 100'vis af andre telefoner saa har de samme hovedtraek yeah..

iPhone har dog en del til forskel.. Den har tyndere kanter ( skaermen gaar helt ud til siden ) og _INGEN_ fysiske knapper.. Bagsiden er en helt anden farve..

Det eneste de har til faelles er design ideologien, formen og "hoejtaler-positionen" :)

Hvis man tog det efter disse ting, saa ville motorola, nokia og S/E jo gaa i totterne paa hinanden :D

Add:

Ioevrigt.. Super laekker telefon fra LG.. Dog syntes jeg at iPhone er lige den tand mere laekker.. Fx det med at den ikke har nogen fysiske knapper over hovedet.. Og finishet ser bedre ud IMO .. :)
Gravatar #158 - vulpus
11. jan. 2007 09:44
Til jer der ikke kan vente.
Gravatar #159 - myplacedk
11. jan. 2007 10:04
#156
Wow, vildt. Tal-knapperne er placeret præcist på samme måde, og begge har telefonnummeret over knapperne.

EDIT: Hey... Min Nokia er ligesådan, bare med rigtige knapper! Total rip-off!

</ironi>

Det er en touchscreen i en kasse. Den KAN ikke se meget anderledes ud. Og hvis interfacet til at ringe op ikke ser ud som man er vant til, bliver folk da sure.
Jeg er ret sikker på, at hvis du var vant til den ene telefon, og skiftede til den anden, skulle du nok få øje på nogle store forskelle.
Gravatar #160 - duckfighter
11. jan. 2007 10:05
#157

Den har en knap, det kan jeg tydeligt se på min frisk-udprintede iPhone.

Nu ved jeg ikke om det er rigtige mål den er kommet ud som, men umiddelbart er størrelsen meget god. Jeg vil dog stadig ikke gerne pløje rundt med mine fingre på en så lille skærm
Gravatar #161 - Cloud02
11. jan. 2007 10:17
#159
jeg synes det er lidt sjovt at Mac-folk bitcher over at Microsoft kopierer Apple, på trods af at der er begrænsede brugervenlige løsninger.
Men når det så er Apple der står for skud, så må man godt benytte sig af andres løsninger fordi der er jo begrænsede løsninger.
Gravatar #162 - fidomuh
11. jan. 2007 10:18
#160

Det er ikke en knap.. Det er en touch-ting :)

( det paastod jobs ihvertfald :P )

Og da han flere gange i keynoten siger at telefonen ikke har nogen knapper overhovedet, saa ? :)

Sidder ogsaa og er ved at printe den ud :D
Gravatar #163 - MiniatureZeus
11. jan. 2007 10:40
Altså der er jo knapper på.. der er den der tænd knap, og volume knapperne og den der anden knap på siden..
og så er den der home knap også.. ligner en almindelig knap
Gravatar #164 - duckfighter
11. jan. 2007 11:07
Lad os lige slå fast, at designet nærmest er et plagiat, i hvertfald ikke nyskabende.

http://www.engadget.com/2007/01/11/iphone-and-lg-k...
Gravatar #165 - sune2
11. jan. 2007 11:14
#161
LG telefon blev præsenteret i december 2006... Tror du at Apple først startede udviklingen af iPhone i december?
Eller at de ændrede hele konceptet fordi LG kom med en ny telefon?
Gravatar #166 - fidomuh
11. jan. 2007 11:18
#164

Hmm.. Jeg vil lige vove at paastaa at du boer kigge lidt naermere paa billederne.. Det er jo netop ikke et plagiat.. Interfacet er kun "semi" ens i de to steder.. Vi ser hverken menu eller lignende.. Nok fordi de ikke er ens der..

Ioevrigt er selve designet heller ikke magen til.. Det er "taet paa", men saa er det jo taet paa _ALLE_ pda'er nogensinde produceret .. Plagiat? Get real :)

Nyskabende? Designet er ikke nyskabende.. det er bare laekkert :)

#165

Jada.. Det kan jo ikke taenkes at 99% af alle telefon producenter tager udgangspunkt i de samme gamle designs ..... :)
Gravatar #167 - Disky
11. jan. 2007 11:32
Gravatar #168 - Cloud02
11. jan. 2007 11:37
#167
Du er langsom, har tilføjet den som nyhed for et par timer siden.
desuden version2.dk > comon.dk
Gravatar #169 - Disky
11. jan. 2007 11:41
#168
hehe, hvis nogen er langsom er det newz.dk staff'en fordi de ikke har godkendt din indsendte nyhed endnu.

Men den er nu relevant her i denne tråd alligevel, eftersom folk har snakket om netop det med navnet.

hmm
version2.dk aldrig hørt om det, men nu er det bookmarket sammen med de andre IT nyheder, tak for tippet.
Gravatar #170 - trylleklovn
11. jan. 2007 13:05
#168 Hehe, ja comon.dk burde slet ikke prøve at lave IT nyheder, de fejler jo miserabelt :P
Gravatar #171 - Disky
11. jan. 2007 13:28
#170
Enig, men til gengæld er deres webtv endnu dårligere :-)
Gravatar #172 - blid
11. jan. 2007 13:37
#161 den har lige fået en flamebait, fordi du i modsætning til Disky kæfter op om ting du ikke aner en brik om. At han og jeg foretrækker forskellige operativsystem har vi begge gode grunde til. At du foretrækker windows har du sikkert også en god grund til. Men når du ikke aner en kæft om hvordan en Mac fungerer, så luk. Ingen af os ved om der vil være tale om top of the pop eller flop of the pop, før vi har mulighed for at stå med en i hånden.
Gravatar #173 - Cloud02
11. jan. 2007 13:48
#172
Hvad har min vide om hvordan OS X fungerer noget at gøre med, at jeg synes, at Apple har kopieret LG og synes det er dobbeltmoralsk når Apple-fanboys bitcher over MS, men ikke kan klare det når man pointerer at Apple lige har gjort det samme?
Gravatar #174 - ussmarineofficerdick
11. jan. 2007 13:56
Glæder mig til at se 3. parts programmer til den. Den har Cocoa(Objective-C framework) så der burde være intet i vejen for at porte apps til mobilen ret smerte frit.

Btw tror aldrig jeg har set så mange komentare på en nyhed her på newz .. på MR(MacRumors) er den over 900, ser ud til at den har fanget folks opmærksomhed nu skal de bare sælge den.
Gravatar #175 - gnаrfsan
11. jan. 2007 14:15
#15: Nej, det ender med et optog.
Gravatar #176 - Newt
11. jan. 2007 15:14
#83

2. iTunes. Den er sikkert lukket til iTunes musik osv


Ja, det er den. Lukket iTunes, som kun kan afspille mp3, aiff, wav, aac og Apple Lossless.

Hvorfor bliver det der 2008 ikke rettet til 2007 i nyheden? Det er efterhånden blevet fastslået et par gange.
Gravatar #177 - jeppester
11. jan. 2007 17:15
#Alle jer der snakker om lg telefonen

Nu kan man i hvert fald ikke klandre nogen for at kopiere apples iPhone senere hen, det jeg glad for, er træt af enhver ting der ligner apple er en "apple-kopi" i følge nogen.
Gravatar #178 - janmansilver
11. jan. 2007 18:05
Jeg er nødt til at pointere, at der ikke er noget fantastisk ved en mobiltelefon eller en computer som kun består af en skærm.

Så derfor har Apple ikke kopieret andre, eller for den sags skyld været senere ude end LG.

Det er jo "nemt" nok i sig selv at smække en touch screen på en mobil telefon.

Det Apple har gjort er at man i stedet for i 2-3 år har forsøgt at finde en kombinatione der virker.

En touch-screen overflade risikerer fx nemt at blive fedtet og grim. Derfor har Apple været igennem et utal af materialer og overflade kombinationer for at finde noget der fungerer.

Endelig er der det helt afgørende og mest vigtige - softwaren.

Egentlig er selve iPhones fysiske design så enkelt at det kun udgør "10 %" af det samlede design. Resten af designet og nyskabelsen af softwaren og dens måde at virke på.

Her har man ikke bare taget fat i de sædvanlige idéer, men skabt noget der ikke er set før.

Det revolutionerende er den måde softwaren udnytter touch screenen på, samt at enheden er så kompakt.
Gravatar #179 - gnаrfsan
11. jan. 2007 18:43
#166 Enig, og så sammenligner de nummeriske keypads. Som om de nu burde være forskellige? Det kniber mig at se nogen sammenhæng udover at der er tal på dem begge.

#178 Har du prøvet den?
Jeg har set forskellige nyskabende måder at udnytte en touch screen på, men det har altid vist sig at tekst har været langsomt og besværlig at indtaste. Men jeg håber da. Det ville være fedt at slippe for knapper, der i forvejen ikke burde være der.
Gravatar #180 - gnаrfsan
11. jan. 2007 20:49
#178
Undskyld, det ser ud til at de også har klaret det problem :)
Gravatar #181 - henrikmk
12. jan. 2007 06:24
Rygtet er bekræftet:

“We define everything that is on the phone. You don’t want your phone to be like a PC. The last thing you want is to have loaded three apps on your phone and then you go to make a call and it doesn’t work anymore. These are more like iPods than they are like computers.” --- Steve Jobs

Nå, men jeg gider ikke have en ihvertfald.
Gravatar #182 - Zombie Steve Jobs
12. jan. 2007 13:55
#178 er den det her iPhone du taler om?

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Promo...

Derfor skal apple sagsøges....
Gravatar #183 - Disky
12. jan. 2007 14:21
#181
Hans argument er åbenbart at hvis de tillader at folk laver deres egne programmer går deres software ned.

Er det ikke en kraftig indikator for kvaliteten af deres telefon software ? Eller rettere mangel på det samme.
Gravatar #184 - fidomuh
12. jan. 2007 14:29
#183

Mjah, det er nok mere en kraftig indikator for at de gerne vil have bruger kontrol..

Ioevrigt er Symbian og Windows Mobile gode eksempler paa hvad der kan gaa galt med 3rd party software :)

Og desuden saa er det jo muligt at lave "widgets" ... Saa kan man jo kalde det "java-like" hvis man har lyst :P
( Min telefon supporter ioevrigt kun java som 3rd party ) :)
Gravatar #185 - Disky
12. jan. 2007 14:33
#184
Ja det kan gå galt, men det er en lille pris at betale for den frihed det giver.

Jeg har selv en Windows og en Symbian telefon hvor jeg bruger 3. parts programmer og de virker fint, og har aldrig fået telefonen til at gå ned.

Mjah, det er nok mere en kraftig indikator for at de gerne vil have bruger kontrol..

Det er bestemt også en mulighed, synd de vil tvangsindlægge brugeren til deres eget lukkede system.

Og desuden saa er det jo muligt at lave "widgets" ... Saa kan man jo kalde det "java-like" hvis man har lyst :P

Widgets er så vidt jeg kan forstå på telefonen, kun en meget begrænset ting.

Java understøttelse skulle bestemt også være et krav på telefonen, med fuld understøttelse af MIDP 2.0 og CLDC, eller endnu bedre CDC. (hedder det vist)
Gravatar #186 - fidomuh
12. jan. 2007 14:47
#185

Ja det kan gå galt, men det er en lille pris at betale for den frihed det giver.


Helt enig.. Jeg tror dog helt klart at iPhone v.2 vil vaere istand til at klare 3rd party apps.. ( i en eller anden form.. )
Og ville bare pointere at der altsaa er mange nuvaerende, dyre, telefoner som ikke kan tage 3rd party programmer.. Dog kan de fleste tage et eller andet begraenset, som java fx.. :)

Det er bestemt også en mulighed, synd de vil tvangsindlægge brugeren til deres eget lukkede system.


"If it ain't ours, it don't work" Apple filosofi 101 :D
Jeg maa ogsaa sige at jeg havde foretrukket et valg her, men i sidste ende saa er det jo igen hverken dig eller mig telefonen er markedsfoert til.. Det er "udelukkende" folk som vil have noget der "bare virker" og med "apple touch" :)

Dog tror jeg at de vil se at folk har svaert ved at skifte fra deres elskede Nokia / Samsung / S/E / Motorola, naar iPhone ikke har det store andet at byde paa.. Men jeg vil da se den som en klar spiller i udvalget.. Men ikke nogen "I MUST HAVE IT!?!!!" spiller.. Ikke i denne udgave ihvertfald :D

Widgets er så vidt jeg kan forstå på telefonen, kun en meget begrænset ting.


Yeah, det fede ved widgets i OS X er jo at de kan lave rigtig rigtig meget :)
De kan udvides i et enormt omfang og vaere meget indviklede.. Dog er de det sjaeldent..

Widgets er jo ikke fede som et alternativ til Java / random 3rd party, hvis de ikke er "ubegraensede" i muligheder.. ( ikke stoerrelse og saadan, blot muligheder :D )

Java understøttelse skulle bestemt også være et krav på telefonen, med fuld understøttelse af MIDP 2.0 og CLDC, eller endnu bedre CDC. (hedder det vist)


Mjah, syntes jeg faktisk ikke.. Java er ikke alfa og omega for mig.. Jeg ville godt kunne leve med at bruge Widgets hvis de var fleksible i samme omfang.. Eller 3rd party apps..
Gravatar #187 - Disky
12. jan. 2007 15:31
#186
Det er "udelukkende" folk som vil have noget der "bare virker" og med "apple touch" :)

Jeg tror du glemmer en vigtig gruppe, nemlig dem som tror det giver status at havde sådanne en apple dims. Det er ihvertefalde et argument man sjovt nok stadigvæk hører om iPod'en, selvom den ihvertefalde ikke udstråler individualisme mere, men mere 'jeg gør bare som alle andre'.

Telefonen skal helt sikkert nok blive solgt, men det får det meget svært på markedet i forhold til de andre producenter.

Men det skal nok blive sjovt at se hvad de andre finder på som modspil. Konkurrence har jo aldrig skadet.


"If it ain't ours, it don't work" Apple filosofi 101 :D

Hehe, eller også er deres eget bare ikke så godt de tør lade andre komme til. Hvilket måske er lidt fair når man tænker på de er inde på et helt nyt marked de slet ikke kender. I modsætning til de store drenge.

Nå kan i alle havde en god weekend, nu vil jeg ud og køre tog i laaaang tid.
Gravatar #188 - Cloud02
12. jan. 2007 17:56
#186 fidomuh
Helt enig.. Jeg tror dog helt klart at iPhone v.2 vil vaere istand til at klare 3rd party apps.. ( i en eller anden form.. )


Skal vi ikke lige få v1 ud før vi begynder at snakke om v2 ?
Gravatar #189 - peter_m
16. jan. 2007 11:31
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login