mboost-dp1

unknown

Intel quad-kerne processor til november

- Via DigiTimes - , redigeret af rackbox

Ifølge bundkortproducenter i Taiwan, så vil Intel frigive deres kommende Xeon flagskib den 16. november. Der er tale om en dobbelt dual-kerne processor der vil blive solgt i Xeon 5300 serien. Processoren er også kendt som Clovertown.

Xeon 5355 bliver den hurtigste udgave, med en clockfrekvens på 2,66GHz og har 8MB L2 cache, prisen forventes at blive på 1.172 dollars.

5300-serien kan anvendes i 2-vejs systemer, således at man kan opnå 8 kerner i sin server. 1-vejs Xeon cpu’er forventes på markedet i starten af 2007, 4-vejs først i 3. kvartal 2007.





Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
27. sep. 2006 03:16
Det bliver interessant at se hvornår quad core CPUer bliver udbredte nok til at have indflydelse på større dele af software markedet. Jeg vil tro, der er mange brugere, som har glæde af en dual core maskine. En enkelt CPU hog og en masse processer, som mere eller mindre kan deles om den anden CPU er nok ikke nogen helt ualmindelig workload. Og der er også den fordel, at selvom den ene core har interrupts disablet, kan den anden core stadig tage imod brugerinput, og derved opnå at systemet ikke føles nær så sløvt.

Men hvor den typiske brugers workload måske nok kan have glæde af dual core, så tror jeg sjældent de to cores bliver udnyttet fuldt ud. Mange brugere når sikkert ikke engang op på at udnytte mere end 60% af CPU resourcerne på en gang i løbet af en typisk arbejdsdag. Så hvis brugerne skal have glæde af fire cores, så skal der nok lidt nytænkning til indenfor software design. Og når så man tænker på den her nyhed om 80 cores CPUer, så skal der for alvor tænkes nyt for at det kan komme til gavn på et enkeltbruger system.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at i første omgang bliver de CPUer selvfølgelig brugt på servere, hvor man har overvejet, hvad det er man har brug for for at forbedre performance. Men der går vel ikke mange år før man smider både fire og otte cores efter alting, fordi man kan.
Gravatar #2 - toffe1001
27. sep. 2006 05:17
Glæder mig til at se hvad den dobbelt dual-kerne processor kan gøre ved vores servere... og se forksellen på denne og så den gamle Xeon irl, tror vi kan komme til at se markante forskelle hvis bare vores styresystem kan udnytte de 8 kerner...
Gravatar #3 - b14ckh4t
27. sep. 2006 05:53
#1
Så hvis brugerne skal have glæde af fire cores, så skal der nok lidt nytænkning til indenfor software design. Og når så man tænker på den her nyhed om 80 cores CPUer, så skal der for alvor tænkes nyt for at det kan komme til gavn på et enkeltbruger system.

Vista vil f.eks. gøre krav på flere ressourcer end xp/2k.
Gravatar #4 - Fafler
27. sep. 2006 06:04
Det bliver spændene til HTPC'r. Mulighed for at optage fra flere kanaler, postprocesse og afspille samtidigt.
Gravatar #5 - luuuuu
27. sep. 2006 06:10
#1

Nu tror jeg heller ikke at Xeon processorer generelt har så meget at gøre på brugermarkedet. Det er (som du selv siger) en server CPU. :)

Når vi begynder at snakke quad/octa-core CPUer i end-user systemer, så er jeg sikker på at programmerne dertil også langsomt begynder at dukke op, ligesom det er tilfældet med dualcore processorer. Det har taget noget tid, men programmerne kan efterhånden også køre rimligt godt på to kerner.
Gravatar #6 - HardcoreWizard
27. sep. 2006 06:52
Spændende! Mon ikke dette snart gør disse fysik-kort overflødige? Jeg mener, hvis et spil kan dele sin regnekraft op i otte processor (gamelogic, AI, Fysik, Lydfiltre osv.), så vil dette da være et område hvor desktopbrugeren klart vil kunne mærke forskel!
Spørgsmålet er bare hvor godt fysik-beregninger skalerer over flere parallelle processor.
Gravatar #7 - p1x3l
27. sep. 2006 07:02
#6 jo vis det ik var for den fysiske opbygning af cpu/ppu´en som gør er ppu egner sig bedre til "spil-fysik" mener jeg læste et et sted det blandt andet er noget med hvor præsis det er

måden en cpu udregner en bue eks er rimelig kompleks og præsis vilket er overkill i spil *? :P :) evt eller ... ?
Gravatar #8 - terracide
27. sep. 2006 12:16
#7:
Her er et godt sted at læse om hvorfor PhysX er meget bedre end de nuværnede og kommende Quad-core cpu's:
http://www.blachford.info/computer/articles/PhysX2...

Man kan også bruge simpel logik.
Fysik er MASSIVT parallelt.
Selv med en quad-core CPU hvor du bruger 3 kerner(som stinker til SIMD) har du kun 3 "pipes" = flaskehals.

Så glem alt om at en CPU kan matche en PPU:
http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1029991999...

Og med ATI/NVIDIA's nye kort der vil sluge mellem 225-300watt:
http://www.pcisig.com/specifications/pciexpress/re...

"PCI Express 225W/300W Graphics Card Electromechanical Specification Revision 0.3 Draft"
så fortrækker jeg de 28 watt fra et PhysX...

Selv ikke Intel eller AMD tør vove at postulere de kan matche ydelsen fra et PhysX med en CPU.
Og Havk har også indset at fysikken ikke længere kan nøjes med en CPU.

Terra...
Gravatar #9 - Whoever
27. sep. 2006 22:06
#1, jep, OO læg dig...multithreading bliver SÅ vigtig i "moderne" programmer.
Gravatar #10 - mrmorris
28. sep. 2006 14:02
#8 Du giver mig altid et smil på læben terra, siden hvornår har quad betyder 3?
Gravatar #11 - drbravo
28. sep. 2006 14:27
#10
Jeg tvivler stærkt på at alle 4 kerner på en quad core kan dedikeres til fysikberegninger. Den sidste kerne skal vel stadig bruges til selve spillet, ikk?

Du giver mig altså et smil på læberne morris ;)
Gravatar #12 - kasperd
29. sep. 2006 05:23
[url=#11]#11[/url] drbravo
Jeg tvivler stærkt på at alle 4 kerner på en quad core kan dedikeres til fysikberegninger. Den sidste kerne skal vel stadig bruges til selve spillet, ikk?
Nu er det altså normalt ikke programmerne selv, der bestemmer, hvad hver enkelt kerne skal bruges til. Programmet starter et antal tråde, og så tager OS kernen sig af at schedulere dem på de tilrådighed værende CPU kerner. Hvis der ikke er mere end fire tråde, der ønsker CPU tid, så er det selvfølgelig mest effektivt at give dem en kerne hver. Men der vil jo kommet et interrupt i ny og næ og det kan tit føre til, at en eller flere andre tråde bliver vækket kortvarigt. I så fald kan fordelingen af tråde på kerner jo godt gå hen at blive ændret.

Og hvad betyder det så for beregningerne i et spil? Ja, hvis programmet laver et antal tråde, der svarer til antal kerner, så er det også selv nødt til at sørge for, at arbejdet er præcist balanceret mellem dem, for at udnytte CPU resourcerne bedst muligt. Ofte vil den nemmeste måde at udnytte CPU resourcerne på være ved at have flere tråde end kerner, og så lade OS om at schedulere dem.
Gravatar #13 - drbravo
29. sep. 2006 17:39
#12

Mit svar gik på mrmorris's kommentar om at quad betyder 4. Selvfølgelig gør det det og det vidste terracide vel godt. Terracide skrev bare at selvom 3 cores bliver dedikeret til fysik er et dedikeret PPU kort stadig hurtigere.
Spil er sjælndent i mere end en enkelt tråd. Jeg mindes faktisk ikke at jeg har set et flertrådet spil endnu, men hvis du kender et vil jeg da gerne høre om det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login