mboost-dp1

IBM

IBM vil lave Office-konkurrent

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Magten

Microsofts officepakke er den største af sin art på markedet, langt foran konkurrenter som f.eks. OpenOffice.org. Det ønsker IBM at ændre på og oplyser, at de vil lave deres egen officepakke baseret på OpenOffice.org (Lotus Symphony).

Sådanne tiltag er set før, men IBM lover, at de ikke vil lave en pakke, der “blot” er en variant af OpenOffice.org.

Niels Jørgen Hansen, seniorkonsulent hos IBM til ComputerWorld skrev:
Vi ønsker ikke bare at bygge endnu en kontorpakke, der halser efter Microsoft. Vi vil træde ud af Microsoft Office-skyggen og producere vores eget produkt, som kan noget andet og mere.

Målet er at lave en pakke, der matcher eller overgår Microsofts officepakke. Det skal ske ved at sammensmelte den nuværende OpenOffice.org-baserede Lotus Symphony med mail-klienten Lotus Notes.

IBM nævner ikke noget om, hvornår de forventer at have deres nye kontorpakke klar, men siger blot, at det bliver “inden for en kort tidshorisont”.





Gå til bund
Gravatar #1 - Magten
11. dec. 2009 11:00
Når man ser på hvor elendig Lotus Notes er, så er det godt nok et højt mål de har sat sig for den pakke :)
Gravatar #2 - Slettet Bruger [2858655255]
11. dec. 2009 11:07
misforstår jeg noget?

Jeg har brugt Symphony i mega lang tid nu.

Er forskellen at de nu lægger mail klienten med?

Symphony pakken er iøvrigt ret lækker :) fungere mega godt.

Gravatar #3 - Sofus99
11. dec. 2009 11:07
Ja sidste gang de prøvede det med Lotus Smartsuite var interessen så lav at de mere eller mindre endte med at give deres software væk, i håb om at nogen gad bruge den.

Men held og lykke denne gang...
Gravatar #4 - AlienDarkmind
11. dec. 2009 11:10
De skal nok bruge en masse reklame penge før det bliver til noget, funktionaliteten tæller ikke særligt meget hvis de ikke forstår at promovere det til private såvel som firmaer..

Håber bare de kan give MS lidt konkurrence da de godt nok er faldet af på den..
Gravatar #5 - toLucky
11. dec. 2009 11:10
Hvorfor... Bare - Hvorfor?

Har vi ikke alle de versioner vi skal bruge?
Pay - MS
Free - docs.google.com <- min farvorit
Free - OpenOffice

De kan overordnet det hele, hvorfor skal vi have endnu en?
Gravatar #6 - Windcape
11. dec. 2009 11:11
toLucky (5) skrev:
hvorfor skal vi have endnu en?
Fordi at der er penge at tjene?
Gravatar #7 - photonatic
11. dec. 2009 11:14
Både Google og Microsoft laver morgendagens kontorpakkeprogrammer på nettet, skønt IBM vil kaste gode penge på at lave en kontorpakke, der minder om Microsoft Office. De har vel ikke glemt, at de også kommer til at konkurrere mod gratisalternativet, OpenOffice??

Okay, har lige læst kildeartiklen, og de skriver:


"Vi frigiver ikke vores kildekode, men vi giver derimod Lotus Symphony gratis væk," forklarer Niels Jørgen Hansen fra IBM.


... så muligvis vil Symphony også være gratis.


Her er det meningen, at brugeren ikke skal spekulere over, om de sidder i et dokument, i en browser eller er i gang med at skrive en mail, så længe man arbejder i Lotus Notes.

Derfor er IBM udover Symphony også i gang med at integrere en lang række Lotus-produkter som eksempelvis Sametime, der er selskabets unified communications-løsning.


... så de går i hvert fald et skridt længere frem ift. Google. Ved ikke om man i Office 2010 også kan skrive samme dokument i en browser eller i Word.
Gravatar #8 - Louis
11. dec. 2009 11:27
Efter at have læst denne udtagelse:
"Vi frigiver ikke vores kildekode, men vi giver derimod Lotus Symphony gratis væk," forklarer Niels Jørgen Hansen fra IBM.

- bliver jeg sådan lidt dårligt til mode. Synes, at det er fælt at IBM tager noget gammel OpenOffice-kode og bygger en propræiltær kontorpakke ovenpå det. Det er direkte at skide Open Source fællesskabet i munden, uanset om de har juridisk ret til det eller ej, hvis du spørg mig.
Gravatar #9 - eliassorensen
11. dec. 2009 11:29
Erhm... Jeg har da brugt Symphony i 2 år nu - så hvad er nyheden i dette?

I har jo oven i købet skrevet om det før: http://newz.dk/ibm-tilbyder-gratis-office-pakke
Gravatar #10 - Slettet Bruger [2858655255]
11. dec. 2009 11:31
læste lige kilden.

Det der er, er at de er kommet ind i varmen på open office folkene, hvorfor de har brugt kildekoden til at opgradere deres symphony, fordi den var bagud i forhold til open office. ^^
Gravatar #11 - Windcape
11. dec. 2009 11:38
Louis (8) skrev:
Synes, at det er fælt at IBM tager noget gammel OpenOffice-kode og bygger en propræiltær kontorpakke ovenpå det. Det er direkte at skide Open Source fællesskabet i munden, uanset om de har juridisk ret til det eller ej, hvis du spørg mig.
Du mener det "Open Source fællesskab", hvor IBM alligevel laver størstedelen i forvejen?

Eller den OpenOffice pakke, som blev udviklet og frigivet af SUN?

Det er lidt pointen med Open Source for firmaer der skal tjene penge. Hvis OOo er heldige, for de respons tilbage hvis IBM vælger at bygge open på OOo.

Jeg tvivler dog, da OOo's kodebase er utrolig rodet. Lidt ligesom at Google heller ikke byggede Chrome oven på Mozilla.
Gravatar #12 - Louis
11. dec. 2009 11:46
#11
Lotus Symphony er bygget på en gammel OpenOffice 1.3-kodebase.

De faktum, at IBM vælger at tilbageholde kildekoden tolker jeg som en negativ ting. De var bedre, om de frigav kildekoden.

Det kan godt være, at Sun styrer OpenOffice med hård hånd (skal ikke sige om de gør dette, eller ej), men deres kodebase er da Open Source, hvilket der er kommet projektet Go-OO ud af.

Nu er der også forskel på at udvikle en browser og en kontorpakke. Google har desuden brugt Apples webkit, som igen er baseret på KHTML.
Gravatar #13 - Windcape
11. dec. 2009 12:02
Louis (12) skrev:
De faktum, at IBM vælger at tilbageholde kildekoden tolker jeg som en negativ ting. De var bedre, om de frigav kildekoden.
Måske indeholder IBM versionerne propertiere ting som ikke kan frigives under Open Source.

Eller også ønsker de bare at tjene penge på det. Money makes the world go around, world go around, world go around.
Gravatar #14 - Mr.Weasel
11. dec. 2009 12:48
Det hele virker bare lidt som om at IBM er et lille barn med kocentrationsbesvær. Først Lotus Notes, nej hellere noget Open Office baseret, nej hellere noget helt nyt.

Det virker meget lidt målrettet.
Gravatar #15 - Windcape
11. dec. 2009 13:00
Mr.Weasel (14) skrev:
Det virker meget lidt målrettet.
IBMs mål er at være så rasmus modsat Microsoft som muligt.

Ligeså snart de for muligheden, er de tilbage i rollen som Big Blue som vi kender dem. En virksomhed der handler om at tjene penge, *mange penge*

Open Source for IBM er bare en måde at skaffe gratis arbejdskraft, popularitet og Q&A på. I sidste ende er formålet at tjene penge til Big Blue.

Men det er jo også hele grundfilosofien i Open Source (Læs: ikke Free Software). I hvertfald for virksomhederns perspektiv.
Gravatar #16 - -N-
11. dec. 2009 13:03
Lidt skægt at alle hader lotus.

Normalt lyder det, hey fedt med konkurrence, nu holdning en lidt anden.

Anywho, jeg håber på en mailklient der tråder beskederne som gmail. Outlook er en helt igennem dårlig klient til at styre mails der rækker ud over dvs. jokes og "hvad skal vi have at spise til aften?".
Gravatar #17 - Cloud02
11. dec. 2009 13:20
eliassorensen (9) skrev:
Erhm... Jeg har da brugt Symphony i 2 år nu - så hvad er nyheden i dette?

I har jo oven i købet skrevet om det før: http://newz.dk/ibm-tilbyder-gratis-office-pakke
Jeg har også lidt svært ved at genneskue nyheden.
Men nyheden er vel egentlig at næste udgave af Symphony vil være integreret med Notes. Om det så er en god ting er vi vist alle enige om at det ikke er :D

#16
Normalt er konkurrence godt ... Men når de vil re-introducere Notes .... not so much.

Outlook kan fint vise threaded-emails, du skal blot vælge conversation view. At det så ikke er brugbart til så meget andet er en anden ting :p
Gravatar #18 - Louis
11. dec. 2009 14:14
#15
Hvis kontorpakken indeholdte propræiltære dele kunne de bare nøjes med at tilbageholde kildekoden til disse dele.

Jeg tror sagtens IBM kunne tjene penge på at yde support selvom det var Open Source.
Gravatar #19 - arne_v
11. dec. 2009 14:21
#open/closed source

OOo er LGPL d.v.s. at IBM skal udgive kildekoden til alle deres forbedringer til OOo kode, men de kan beholde kildekoden til de dele af programmet som ikke kommer fra OOo.
Gravatar #20 - moulder666
11. dec. 2009 15:05
Jeg er afsindigt glad for OpenOffice....ikke så meget for Lotus Notes! For tiden sidder jeg med et Notes med integreret browser, og det virker af H til! Hvis det her kommer til at fungere med samme effektivitet, kan jeg ikke se det specielt positive i projektet!
Gravatar #21 - homer
11. dec. 2009 15:54
Hvorfor overhovedet prøve på at konkurrere med gratis programmer, der fungerer fint.. med noget man skal betale for som de ikke kan garantere er bedre? efter min mening er skibet sejlet og dem der stadig betaler for office pakken frem for at bruge en af de gratis løsninger.. hvad er der i office som du har brug for fx i en dansk time i skolen, som openoffice ikke kan.. Og hvad vil IBM så lige kunne tilbyde mere? kan den lave kaffe?
Gravatar #22 - Cloud02
11. dec. 2009 16:12
homer (21) skrev:
hvad er der i office som du har brug for fx i en dansk time i skolen, som openoffice ikke kan..
overblik.
<3 Ribbon.
Gravatar #23 - Pher
11. dec. 2009 16:36
Kunne nu være lidt rart hvis de brugte krafterne på at forbedre Lotus Notes.
Den må kunne blive nomineret til dette årti's dårligste email-klient.

Mvh.
En meget frustreret Lotus Notes bruger
Gravatar #24 - Windcape
11. dec. 2009 16:40
Pher (23) skrev:
Den må kunne blive nomineret til dette årti's dårligste email-klient.
... og forrige årtis.
Gravatar #25 - krainert
11. dec. 2009 17:38
Hvis det bare kan lægge det mindste pres på Microsoft, er jeg tilfreds...
Gravatar #26 - thethufir
11. dec. 2009 18:01
Meget bekendt er OpenOffice udgivet under GPL? Hvordan vil IBM så sælge det? Eller er der noget jeg ikke har fanget? :)
Gravatar #27 - arne_v
11. dec. 2009 18:05
#26

Man kan sagtens sælge GPL software. Du kan bare ikke forbyde køber at give andre en kopi.

Som jeg skrev i #19 er det LGPL ikke GPL.
Gravatar #28 - thethufir
11. dec. 2009 19:27
#27 Tak for svaret! :) Men så skal de vel også lade kildekoden være tilgængelig?
Gravatar #29 - arne_v
11. dec. 2009 19:34
#28

Kildekoden til alle deres ændringer til OOo koden under LGPL skal gøres tilgængelig.

Kildekoden til noget separat kode udviklet af IBM som fungerer sammen med OOo koden behøver de ikke release.

Det sidste er fordi LGPL er anderledes end GPL.
Gravatar #30 - luuuuu
11. dec. 2009 22:18
Det bliver jo aldrig en konkurrent til Office pakken før de også laver en Exchange konkurrent, og den eneste grund jeg kan se til at man fravælger Exchange (og dermed også Outlook, for hvorfor har man Exchange uden at have Outlook?) er, at man har overladt styringen af sin virksomheds IT infrastruktur til nogle af de der sørgelige skabninger, der hader alle Microsoft produkter (af uforklarlige årsager) helt ned i hver enkelt knogle i deres krop... og fred være med dem. Det skal de da have lov til, men det er sgu nok ikke der Microsoft tjener deres penge alligevel.
Gravatar #31 - Morgul
11. dec. 2009 22:45
Det IBM ønsker er at opgradere Symphony til at bygge på nyeste version af OOo, så det bliver op til den enkelte at vælge hvilken Office klient der ønskes, der benytter på ODF.

Det nye i denne Office pakke bliver sammensmeltningen med Lotus Notes 8.5, Lotus Sametime og de andre produkter i deres unified communications-løsning.

Det nye kommer ikke i Office fuktionalitet, men måden man arbejder sammen på omkring dokumenterne.

#23
Hvad er der i Lotus Notes der frustrere dig så meget ?
jeg har selv arbejdet i og med Lotus Notes gennem et årti, og fulgt udviklingen fra version 3 til version 8, og der er sket en kæmpe udvikling, desværre er der mange IT afdelinger, som ikke giver Serverne de rette vilkår og opgraderinger, som så desvære går ud over brugerne.
Gravatar #32 - jmorch
12. dec. 2009 01:48
Det giver masser af mening at IBM kommer med en Officepakke igen.
Alle som har stiftet bekendtskab med IT-afdelinger i selv begrænsede størrelser ved, at IBM formentlig er verdens største hus for IT-services.
Der er utrolig mange virksomheder som vælger at købe Microsofts produkter. Ikke fordi de nødvendigvis er bedre, men fordi MS er et kendt varemærke. Det er IBM også. Her i Danmark har IBM formentlig haft en finger med i spillet i op mod 2/3 af alle større IT-installationer.

IBM har bl.a. en temmelig avanceret mailserver med Notes, men selve klienten er et kapitel for sig, da den faktisk bedst kan betragtes som en lille database-applikation med mail- og kalender-funktionalitet.

At IBM vælger at kombinere en let kontorpakke med Sametime og Notesklienten m.m. er i mine øjne et utrolig stærkt kort fra IBM, som hermed kan tilbyde en komplet løsning til kunderne, i stedet for MSO+Lotus Notes - på underkonfigurerede Windows-servere...

Da det typisk tager 2-4 år at introducere ny software i et produktionsmiljø, forestiller jeg mig at IBM ret let kan få afsat over 10.000 Symphony-installationer med drift, helpdesk, support, backoffice etc. i løbet af en relativt kort tid på måske 2-3 år, hvoraf de første 1½-2 vil være forhandling, test, mere forhandling, mere test, opdateringer, etc.
Gravatar #33 - on_dope
12. dec. 2009 11:17
Gad vide om det bliver cross-platform software som OO.o?
Gravatar #34 - Windcape
12. dec. 2009 11:50
on_dope (33) skrev:
Gad vide om det bliver cross-platform software som OO.o?
Helt sikkert, IBM tjener mange penge på software til Windows platformen.

Gravatar #35 - Morgul
12. dec. 2009 12:19
#33
Ja, den kommer helt sikkert både til Windows, Linux og Mac, da den kommer til at køre under eclipse framework, så den følger IBM's strategi om at være platfom uafhængig
Gravatar #36 - Windcape
12. dec. 2009 13:13
#35

... og om at være så super langsom som alt grafisk Java rører nu engang er.

;-)
Gravatar #37 - elo1
13. dec. 2009 12:20
Det bliver interessant! Tillader mig lige at skærme mig bag min naturlige skepsis overfor det meste IBM laver.

Hvad angår det med hvorfor man er utilfreds med Notes... well... softwaren er nu over version 8... alle der bruger notes kender til KillNotes / ZapNotes som typisk er en nødvendig utility hvis man skal starte sit Notes efter først at have haft lukket det - pga. notes processer der ikke magter at lukke ned... Softwaren har denne funktion indbygget fra version 8 og frem... så istedet for at fixe problemet, har man indbygget zapnotes som en commandline parameter til notes :) Det siger jo lidt om hvor hurtigt IBM software modnes.

Umiddelbart tror jeg de fleste kommentarer her har overset en ret vigtig faktor... for som de fleste har ganske ret i betyder det ikke det store i skolen/til at skrive 40 års fødselsdagsinvitationen om softwaren hedder MS Word/OO Writer eller andet... men det markede der virkelig bløder kassen og giver MS markedsandelen benytter sig i høj grad af VBA og muligheden for at extende funktionaliteten af især regneark langt ud over et normalt regneark.. og der kører mange af de "applikationer" rundt om i verden... et skift af software skulle enten være kompatibelt eller ville kræve udvikling af nye "koder"... så mange hænger ved MS af den selvsamme grund - og lige på det område halter alle andre bagefter.
Gravatar #38 - Oculus
13. dec. 2009 14:45
Det er nok mere et spørgsmål om at IBM ønsker at beholde så mange Lotus Notes kunder som overhovedet muligt, end at de ønsker at gi' en office-pakke væk.

De af os der har arbejdet med Lotus Notes ved hvorfor IBM leder med lys og lygte efter grunde til at folk skal beholde det.
Gravatar #39 - elo1
13. dec. 2009 16:51
#38

<ironi>
Hvad mener du? Alle der har arbejdet med notes ved da at det er hurtigt, effektivt og vigtigst af alt - stabilt.

Desuden introducerer det jo indbyggede applikations og "database" - egenskaber.

Så det burde faktisk sælge sig selv - især domino serverdelen er jo en landvinding i forhold til hvor lidt resurser den bruger kontra den produktivitet der kommer ud af det!
</ironi>
Gravatar #40 - arne_v
13. dec. 2009 21:59
Windcape (6) skrev:
Fordi at der er penge at tjene?


Windcape (13) skrev:
Eller også ønsker de bare at tjene penge på det. Money makes the world go around, world go around, world go around.


Windcape (15) skrev:
Ligeså snart de for muligheden, er de tilbage i rollen som Big Blue som vi kender dem. En virksomhed der handler om at tjene penge, *mange penge*


IBM er en forretning. Når de gør sådan noget her, så er der lavet en grundig analyse som viser at IBM vil tjene penge på det - på en eller anden måde (support, servere, PR eller noget helt fjerde.

Windcape (15) skrev:
Men det er jo også hele grundfilosofien i Open Source (Læs: ikke Free Software). I hvertfald for virksomhederns perspektiv.


I modsætning til hvad du tror har free (som i free speach ikke som i free beer) software ikke noget mod at tjene penge.
Gravatar #41 - arne_v
13. dec. 2009 22:01
Louis (8) skrev:
Synes, at det er fælt at IBM tager noget gammel OpenOffice-kode og bygger en propræiltær kontorpakke ovenpå det. Det er direkte at skide Open Source fællesskabet i munden, uanset om de har juridisk ret til det eller ej, hvis du spørg mig.


Når OOo nu har valgt en open source licens som gør det muligt at genbruge deres kode i closed source, så kan jeg ikke se, hvorfor udenforstående skulle have ondt af det.

Hvis OOO ikke var interesseret i den slags, så havde de jo nok valgt GPL fremfor LGPL.

Deres kode - deres valg.
Gravatar #42 - arne_v
13. dec. 2009 22:03
Windcape (11) skrev:
Lidt ligesom at Google heller ikke byggede Chrome oven på Mozilla.


Det har næppe noget med koden som sådan at gøre.

Men man kan nu engang ikke overhale produkt X ved at bruge samme kode som produkt X.

Hvis Google havde ambitioner med Chrome (og Google har altid ambitioner!), så skulle de bruge noget som var anderledes.
Gravatar #43 - arne_v
13. dec. 2009 22:10
Mr.Weasel (14) skrev:
Det hele virker bare lidt som om at IBM er et lille barn med kocentrationsbesvær. Først Lotus Notes, nej hellere noget Open Office baseret, nej hellere noget helt nyt.

Det virker meget lidt målrettet.


????

IBM købte Lotus i 1995 og har solgt produkter under det navn siden.

Siden 2006/2007 har de brugt OOo kode i nogle af deres Lotus produkter.

Så ingen skift i produkt navn i 14 år. Og skift af kode base efter 11/12 år.

Det virker ret stabilt!
Gravatar #44 - arne_v
13. dec. 2009 22:14
#IBM & OOo

Bemærk at IBM også har bidraget med kode til OOo.

http://arstechnica.com/open-source/news/2007/09/ib...
Gravatar #45 - Windcape
13. dec. 2009 22:23
arne_v (40) skrev:
IBM er en forretning
Jeps.

Det er overraskende hvor tit at folk glemmer det ;-)
Gravatar #46 - arne_v
13. dec. 2009 22:44
#45

Ja.

Nogen gange lyder det som om at MS, TDC etc. er grimme profit hungrende monstre mens Google, IBM etc. er engle.

Alle firmaer (i den størrelsesorden ihvertfald) eksisterer for at tjene penge.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login