mboost-dp1

IBM
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det er selfølgeligt rigtigt at IT systemer, der vedligeholdes af eksterne leverandører giver en sårbarhed. Men hvordan skulle det blive bedre af at det blev håndteret internt? IBM reagerer, efter hvor meget man betaler, men det er folk, der ved hvad de gør, der håndterer dem. Jeg kan ikke se hvorledes hospitalets folk skulle kunne gøre det bedre. Fejl vil ske. sådan er det.
Men det her er jo også politik.
Men det her er jo også politik.
Nogle IT systemer _må_ bare ikke gå ned, og med tilstrækkelig rendundans og ordentlig skallering er det bestemt også muligt, i hvert fald teoretisk, at lave systemer der statistisk set ikke "kan" gå ned (nedbrud er ekstremt usandsynligt).
At det det så alligevel går hen og sker for et så præstigefuldt selskab som IBM, kan jeg godt forstå vækker en del røre i farvandet.
At det det så alligevel går hen og sker for et så præstigefuldt selskab som IBM, kan jeg godt forstå vækker en del røre i farvandet.
it nedbrud kan ikke undgås. derfor skal der laves en analyse om, hvis det sker, hvor hurtigt en backup kan komme op og køre.
eller lave en analyse der fortæller, at hvis der kommer et nedbrud, hvor længe der må gå, før et backup system er oppe og køre så det ikke påvirker virksomheder for meget.
kan ikke huske begrebet, men den slags plejer virksomheder at have. så det er underligt at der ikke er lavet noget i ibm's tilfælde
eller lave en analyse der fortæller, at hvis der kommer et nedbrud, hvor længe der må gå, før et backup system er oppe og køre så det ikke påvirker virksomheder for meget.
kan ikke huske begrebet, men den slags plejer virksomheder at have. så det er underligt at der ikke er lavet noget i ibm's tilfælde
Når det er så vigtigt at systemerne kører, bør man som #4 er inde på have en klar plan for hvad der gøres ved et evt. nedbrud.
Vi har på mit arbejde outsourcet næsten al serverhåndtering, og selvom vi kun én (over de sidste 2 år) gang har været ude af stand til at nå vores systemer (på samtlige 97 lokationer), i ca. 5 minutter, så har vi udenom outsourcingen et komplet setup stående standby i kælderen.. For 5 minutter kan vi lige overleve, men så heller ikke mere.. I hvertfald ikke uden at der ryger store bøder på bordet..
Vi har på mit arbejde outsourcet næsten al serverhåndtering, og selvom vi kun én (over de sidste 2 år) gang har været ude af stand til at nå vores systemer (på samtlige 97 lokationer), i ca. 5 minutter, så har vi udenom outsourcingen et komplet setup stående standby i kælderen.. For 5 minutter kan vi lige overleve, men så heller ikke mere.. I hvertfald ikke uden at der ryger store bøder på bordet..
Jeg kan ikke forestille mig andet, end at IBM har et sådant system.
Hvor effektivt det er, kan man så stille spørgmål ved.
Men en effektiv Load balancing må da kunne afhjælpe problemet.
Jeg ved i hvert fald, når vi laver systemer til vore kunder, koster det dem MANGE penge, hvis deres SCADA-systemer ikke bare triller og virker.
En hel fabrik kan, hvis ikke tingene ikke er grebet korrekt an, være nødsaget til at stoppe al produktion.
Ikke fordi maskinerne ikke kan køre, men fordi der er så essentielle data der opsamles og behandles, at det ville være uforsvarligt.
Her tænker jeg på systemer, der gør at fx Carlsberg, kan sige lige nøjagtig hvilke paller øl, der er ramt af en evt. fejl på anlægget. Man kan ganske enkelt ikke være sikker på, at det endelige produkt er egnet til markedet.
Men det må godt nok være noget seriøst nedbrud, hvis det kan have så stort et omfang, som det er kommet til udtryk at have haft.
Hvor effektivt det er, kan man så stille spørgmål ved.
Men en effektiv Load balancing må da kunne afhjælpe problemet.
Jeg ved i hvert fald, når vi laver systemer til vore kunder, koster det dem MANGE penge, hvis deres SCADA-systemer ikke bare triller og virker.
En hel fabrik kan, hvis ikke tingene ikke er grebet korrekt an, være nødsaget til at stoppe al produktion.
Ikke fordi maskinerne ikke kan køre, men fordi der er så essentielle data der opsamles og behandles, at det ville være uforsvarligt.
Her tænker jeg på systemer, der gør at fx Carlsberg, kan sige lige nøjagtig hvilke paller øl, der er ramt af en evt. fejl på anlægget. Man kan ganske enkelt ikke være sikker på, at det endelige produkt er egnet til markedet.
Men det må godt nok være noget seriøst nedbrud, hvis det kan have så stort et omfang, som det er kommet til udtryk at have haft.
Meget pinlig håndtering fra IBM side, man må forvente at de som hosting center har nogle personer ansat, som får 5-10 gange mere end en kassedame for deres arbejde og dermed må forvente de har styr på det.
Bliver spændende at se hvad de kommer med at begrundelse, for kritit skal de nok får, næsten lige meget hvad de melder ud.
Bliver spændende at se hvad de kommer med at begrundelse, for kritit skal de nok får, næsten lige meget hvad de melder ud.
#1 ...hvilket er grunden til, at man kigger sine aftaler, og sit setup igennem, for at finde ud af om der skal forbedres noget eller om man kan dunke sin leverandør i hovedet med en tyk kontrakt...
#2 Jeg konkludere så, at du ikke er kunde til IBM, og ved hvordan de kører deres forretning...
#3 Nu er de medfølgende tab på sandsynligvis flere hundred millioner måske også en medvirkende faktor til, at nedbruddet "vækker en del røre i farvandet".
#4+#5 og i tror ikke IBM har haft en klar plan?!??
#6 Vi mistede forbindelsen til hele vores serverpark kl 12 - kl 0130 kunne vi se vores mainframe. Fra 0130 og frem til 0500 dukkede flere og flere af vores systemer op.
Det er et nedbrud på op til 17 timer, så ja, det var et seriøst nedbrud.
#7 vi er mange der venter spændt...rigtig spændt.
Alle medarbejdere har fået mundkurv på, og alle udmeldinger omkring nedbruddet sker fra topledelsen.
#2 Jeg konkludere så, at du ikke er kunde til IBM, og ved hvordan de kører deres forretning...
#3 Nu er de medfølgende tab på sandsynligvis flere hundred millioner måske også en medvirkende faktor til, at nedbruddet "vækker en del røre i farvandet".
#4+#5 og i tror ikke IBM har haft en klar plan?!??
#6 Vi mistede forbindelsen til hele vores serverpark kl 12 - kl 0130 kunne vi se vores mainframe. Fra 0130 og frem til 0500 dukkede flere og flere af vores systemer op.
Det er et nedbrud på op til 17 timer, så ja, det var et seriøst nedbrud.
#7 vi er mange der venter spændt...rigtig spændt.
Alle medarbejdere har fået mundkurv på, og alle udmeldinger omkring nedbruddet sker fra topledelsen.
Var det ikke pga af hardware at der var nedbrud???
Man kan beskytte sig mod meget, men elektronernes vanvittige kvanteverden kan man ikke gøre meget ved.
og højst sandsynligt er det en fejl 40 der har udløst det hele når man får undersøgt det hele.
Som Einstein sagde -
"der er to ting der er uendelige - menneskets dumhed og universet. Jeg er bare ikke så sikker på at det gælder universet""
Man kan beskytte sig mod meget, men elektronernes vanvittige kvanteverden kan man ikke gøre meget ved.
og højst sandsynligt er det en fejl 40 der har udløst det hele når man får undersøgt det hele.
Som Einstein sagde -
"der er to ting der er uendelige - menneskets dumhed og universet. Jeg er bare ikke så sikker på at det gælder universet""
#10 jeg tror nærmere manden skal vise hvor god en forhandler han er.
#11 der er stadig ikke kommet noget officielt fra IBM.
Men jeg så et par af vores chefer, sidde til møde med nogle IBM-bosser her sen eftermiddag og kigge på en stor og mangefarvet tegning, så mon ikke det er tegn på, at der meget snart kommer noget fra dem.
Så er spørgsmålet så bare om man stoler på svaret, eller om man tror det er det svar der giver den mindste bod. :o)
#11 der er stadig ikke kommet noget officielt fra IBM.
Men jeg så et par af vores chefer, sidde til møde med nogle IBM-bosser her sen eftermiddag og kigge på en stor og mangefarvet tegning, så mon ikke det er tegn på, at der meget snart kommer noget fra dem.
Så er spørgsmålet så bare om man stoler på svaret, eller om man tror det er det svar der giver den mindste bod. :o)
Jeg er ikke rigtig sikker på hvad det ville hjælpe at sætte Helge Sander på den opgave...
"ja Helge, det er så vores server rum"
"nøjda, tænk sig, min kone har lige købt en mac-book, det skulle i prøve de fylder slet ikke så meget..."
"øhh.. ja... nå men det så den her rack der..."
"...Det kunne i grunden være du kunne hjælpe mig, jeg kan ikke rigtig installere det der bunzi buddy på min kones pc-mac-er"
/joke
ps: Bunzi Buddy til mac
"ja Helge, det er så vores server rum"
"nøjda, tænk sig, min kone har lige købt en mac-book, det skulle i prøve de fylder slet ikke så meget..."
"øhh.. ja... nå men det så den her rack der..."
"...Det kunne i grunden være du kunne hjælpe mig, jeg kan ikke rigtig installere det der bunzi buddy på min kones pc-mac-er"
/joke
ps: Bunzi Buddy til mac
#9
Sagde jeg noget om at IBM ikke havde det? Det jeg sagde var... Når det er så super vigtigt at systemerne er oppe _HELE_ tiden, så kan man have en nødløsning internt (udenom sin outsourcing partner).. Det har vi på mit arbejde, selvom det ikke har været nødvendigt at tage i brug endnu..
Sagde jeg noget om at IBM ikke havde det? Det jeg sagde var... Når det er så super vigtigt at systemerne er oppe _HELE_ tiden, så kan man have en nødløsning internt (udenom sin outsourcing partner).. Det har vi på mit arbejde, selvom det ikke har været nødvendigt at tage i brug endnu..
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.