mboost-dp1

unknown

Half-Life 2 kan udsættes i op til et halvt år

- Via GameSpot - , redigeret af Pernicious

Gamespot, som tidligere har rapporteret om striden mellem Valve og Vivendi Universal, har nu gravet lidt dybere i sagen.

Udgivelsesdatoen for spillet viser sig at være afhængig af en aftale Valve og Vivendi har fra 2001. Den giver Vivendi mulighed for at udgive spillet op til 6 måneder efter, at guld-kopien er gjort klar.

Det vil være oplagt at gå efter julesalget, men Vivendi kan have interesse i at vente, for at presse Valve til at droppe nogle af deres anklager i den kørende retssag, der startede i august 2002. Vivendi Universal Games vil dog også selv tabe på at vente, da de har økonomiske problemer, hvilket Valve naturligvis godt ved.

Valve har afleveret en RC (Release Candidate) til Vivendi og presser på, for at spillet udgives tidligt. De er i den sammenhæng allerede kommet med en række offentlige udtalelser om, at spillet vil være i butikkerne til september, udtalelser som Vivendi ikke er glade for.

Gamespot har spurgt både Valve og Vivendi efter kommentarer, men kun Doug Lombardi fra Valve, har givet dem et:

”We’ve been asking, but Vivendi has refused to communicate an expected retail release date for Half-Life 2.”

Der kan læses mere om retssagen her.





Gå til bund
Gravatar #1 - bjerh
25. sep. 2004 17:16
ARRRGH, ffs. HVad fuck skal det nu gøre godt for?? Nu er det jo lige kodet færdigt..

Men jeg kan heller ikke se hvordan det skulle kunne gavne dem, ikke at kunne sælge det i juletiden.. :S
Gravatar #2 - K@@s
25. sep. 2004 17:21
Nu er det i det mindste ikke længere Valves skyld at spillet bliver forsinket. Nu er det VU der skal kritiseres.
Gravatar #3 - Thumann
25. sep. 2004 17:25
Min kupon ting jeg fik med mit grafikkort er snart så falmet at jeg skal betale for spillet en gang til!!! :-S

Den skal vist igennem en laminerings-maskine og så i pengeskabet.. hehe
Gravatar #4 - FISKER_Q
25. sep. 2004 17:27
Bliver faktisk sjovt at følge med i sagen.

Ifølge Vivendi så har Valve udtalt at spillet ville være ude i butikerne fra September 2004 af.

Faktisk har de ikke bestemt sagt September, og den dato givet ved dette års E3 var hvornår det var færdigt, ikke hvornår det var ude :D

Tror efterhånden Vivendi er længere ude end de kan bunde. Håber Valve får lov til at afslutte aftalen.
Gravatar #5 - BloodShed
25. sep. 2004 17:29
hmmm gad vide om jeg skal sætte et koben fast i VUG's Chef's bil ;)
Gravatar #6 - Erroneus
25. sep. 2004 17:56
Gad vide om de kan holde den RC tilbage hvis de vælger at gøre det...

Men dø nu Vivendi, må de fandme styre sig, det er fint nok de venter til oktober eller måske november, for der har jeg fået nyt gfx, men ikke senere!!!! :/
Gravatar #7 - Darkheart
25. sep. 2004 18:02
Det er efterhånden ved at blive noget af en farce, det HL2...
Gravatar #8 - scarlac
25. sep. 2004 18:05
Et udemærket eksempel på kapitalisme, magtmisbrug og grådighed, hvis jeg skal udtale mig om sagen.

Det er sjovt sådan som vi har taget afstand til balsale menneskelige adfærdsmønstre og lyster, men alligevel så udviser en stadig stigende mængde firmaer lysten til at "stjæle" andre folks hårde arbejde og forpurre alle andre så man selv kan få penge.

... Næææh - dengang JEG var dreng!... bla bla bla
Gravatar #9 - Cronoz
25. sep. 2004 18:18
Gætter på november... 2015. :-)
Gravatar #10 - Crusie
25. sep. 2004 18:41
hehe... det er sku da til grin... når HL2 kommer ud, så er der så mange kloner af spillet at det drukner... det at vente til julesalget gør jo bare at der er flere titler at konkurere (staveplade?) med...
fatter ikke helt at spil skal hypes op på den måde...
til valve: find dog for fanden nogle andre der kan udgive spillet... så får de ikke en klink.. det fortjener de...
Gravatar #11 - KozmoNaut
25. sep. 2004 19:00
Ja, det viser jo bare endnu en gang at Vivendi Universal er nogle spader.

Måske Valve skulle smutte over til Activision? De klarede jo f.eks. udgivelsen af Doom3 ret godt, synes jeg (selvom vi måtte vente en uge mere her i Europa efter amerikanerne fik det).
Gravatar #12 - BranDBorG
25. sep. 2004 19:01
#8 "Stjæle andre folks hårde arbejde"
Hvis ikke jeg har misforstået artiklen totalt... Så er Valve sq heller ikke for gode dem selv.
"Vi får lige rettigheder tilføjet til vores kontrakt så vi kan stå for alt online distribution af spillet! Så fortæller vi VU at vi egentlig syntes online distribution er dumt, da man ikke kan tjene penge på det... Et år senere - Wuiii... Se hele verden, vores nye online distro system kaldet steam... Nu laver vi lige en kontrakt med ATi så vi er sikker på at ihvertilfald et par millioner kommer til at bruge vores system"

Jeg syntes det sætter din kommentar om hvem der snyder hvem lidt i perspektiv...
Ligesom Thumann frygter jeg også for holdbarheden af det papir som min kode er printet på.

Men hvad... Hvis der er kommet en RC så kan det ikke tage lang tid før det bliver leaked... Til den tid vil jeg ikke føle mig for god til at downloade, installere og spille det med min orginale kode!
Gravatar #13 - FISKER_Q
25. sep. 2004 19:41
#11 De har også lavet arbejde med Activision før.

#12 Sierra kvajede sig, det betalte de prisen for. Gabe Newell sagde at Online distribution ikke betalte sig. Det var i år 2000. Det var først i 2002 at Steam blev lavet. Hvilket meget vel var sandt givent det marked der var. For 4 år siden var der knapt nok noget der hed hurtige forbindelser eller eSports.

Vil nok tro at 2001-2002 har været kritiske år i den proces.

Han sagde jo aldrig at hans citat ville være rigtig i al uendelighed. Det ville være lige så dumt som at sige Bill Gates sagde "640k of memory ought to be enough for everyone"(Hvilket han ikke gjorde).

Dog begik han den fejl at Microsoft ikke mente internettet var et marked der var noget værd. Det samme gjorde Gabe, han gjorde det dog også klart at det sagtens kunne ændres.

ATi kontrakten blev lavet i 2003, Og jeg kan ikke se hvordan det vil gavne Valve at de bruger båndbredde på at overføre det over steam.

Vælger brugeren derimod at få det tilsendt skal Vivendi pludselig betale for deres kasser, så der er ikke noget om at promovere steam, hvis det havde været noget, havde det været om at gøre livet svært for Vivendi, hvilket de næsten har gjort det helt modsatte af.

Forresten, worst case scenario, ATi dropper HL2 bonusen :D
Gravatar #14 - Razzia
26. sep. 2004 02:48
Kommer denne kode med ud til alle ATI kort, for så føler jeg mig snydt. Jeg købte et Sapphire Radeon 9800 pro 128 mb, og der var der ingen kode med :(
Gravatar #15 - FISKER_Q
26. sep. 2004 05:03
#14 Den kommer ud til de kort de vil have den i.

Typisk XT serien.
Gravatar #16 - Copyright
26. sep. 2004 07:13
Hvad med bare at skreve om det når og hvis de engang får det frigivet, og så lade være med at fylde NEWZ op med at det nu er udsat igen igen igen.
Gravatar #17 - Lobais
26. sep. 2004 09:34
Nå den kommer ud, er grafikken m.m. så gammeldags så ingen gidder at købe den.
Gravatar #18 - FISKER_Q
26. sep. 2004 09:53
#17 Hvad har grafikken med noget at gøre?

Prøv at se Quake, Så se Half-Life 1, anno 1998, derefter se Counter-Strike/Half-Life anno 2004.

De følger med, ikke at det er nødvendigt.
Gravatar #19 - K@@s
26. sep. 2004 10:08
#16 jeg syntes det er fint at de skriver det her på newz.dk, nu ved vi jo: 1. Der kan gå op til 6 måneder før spillet udkommer. 2. Det er ikke længere Valves skyld at spillet lader vente på sig, nu er det VUG der skal have smæk.

#17 jeg vil vove den påstand at Source stadig yder den bedste grafik og fysik der endnu er set. Men det ville have været mere imponerende for 1 år siden, nu er der jo flere spil der er næsten ligeså flotte.
Gravatar #20 - Bech
26. sep. 2004 10:58
#14 Jeg har et Sapphire Radeon 9800 pro 128 mb og jeg fik en kode med. Har preloadet 42% af HL2.
Gravatar #21 - Pox Mortician
26. sep. 2004 11:06
#19 Source motoren er uden tvivl overlegen hvad angår fysik, men rent grafisk er Everquest 2 motoren bedre.
Gravatar #22 - brostenen
26. sep. 2004 11:09
Gider ikke læse alle indlæggene.......

Jeg syntes bare at de må være glade for, at folk overhovedet gider købe deres produkt, efter som at de har brugt så fucking lang tid på at lave det.....

Sgu da ligemeget om der er en mellemmand, der tjener lidt, på at sælge produktet for dem. Det ville jo også være besværligt, hvis alle danskere skulle tage bilen, og køre til Bang og Olufsen fabrikken, i stedet for at tage til tv/video-forhandleren.

-----------------------------------
Gravatar #23 - Andos
26. sep. 2004 11:48
Hvorfor valgte Valve i det hele taget Vivendi hvis de ikke overhovedet havde aftalt salgsmetoder? De burda da ha sådan noget afklaret for længe siden da de først fik ideen.
Gravatar #24 - FISKER_Q
26. sep. 2004 11:59
#23 Valve indgik en aftale med Sierra, og det var i 1996. Og de havde en aftale, den blev bare lavet om i 2001.
Gravatar #25 - Cisco
26. sep. 2004 14:32
det er tilgrin...
Hvorfor skal alle altid have et eller andet at sige, kunne vivendi ikke få de sidste 2 grå til at arbejde sammen og få det lort udgivet......!

Utroligt at det kan tage så lang tid
Gravatar #26 - SmackedFly
26. sep. 2004 14:46
#25

At give vivendi skylden for det her er jo ikke rimeligt. Valve har ikke ligefrem behandlet sin udgiver alt for godt i det her tilfælde, og det må de jo så lige få løst. Det her er primært Valves problem...
Gravatar #27 - FISKER_Q
26. sep. 2004 16:53
#26 Hvorfor er det så rimeligt at give Valve skylden? Under de omstændigheder de har været igennem, selvom de også ligger på Sierra's skulder nogle af dem, så er det da meget forståeligt man ikke gider at have VU som udgiver.
Gravatar #28 - Expatriate
26. sep. 2004 17:00
Det er vist første gang udgiveren insisterer på at udsætte en titel der er færdig. Normalt er udgiveren der presser udviklerne til at udgive et halvfærdigt produkt.
Gravatar #29 - DjAlEx
26. sep. 2004 17:04
#14
Jeg købte et powercolor radeon 9800 pro 128 mb, og fik gratis cs condition zero med. Også til online brug. Og så købte jeg en kode til hl2 billigt af min kammerat (en han fik med et 9600 XT). Har preloaded hl2 100%, så håber bare at de snart sætter et flueben i unlock ;)
Gravatar #30 - Staeren
26. sep. 2004 21:25
Tjo, hvis man sætter tingene lidt i perspektiv, så er >lang_tids_udsættelse = >bedre_spil.....
......
...... Ikke overbevist?

Behøver jeg at nævne Dungeon Keeper og Diablo II ????

Problemet er så bare at begge disse spil var (og stadig er?) enormt unikke og barebrydende spil.

Half-life 2's problem er bare at deres grafikengine nok bliver en del mindre banebrydende end det fra starten var tiltænkt. Der kom et kæmpe boom med spil som FarCry og Doom 3, som gjorde at den standard som folk kunne forvente af et spil blev hævet en hel del.

Ingen tvivl om at HL2 enginen bliver en banebrydende og kraftig engine, men det bliver nok ikke en ny Quake 3 engine.

Og som det også tidligere er blevet nævnt, så kan bla. EverQuest 2 nemt tage HL2 i grafik til enhver en tid, om ikke andet, så i forhold det det HL2-materiale som Valve har frigivet. At HL2 enginen så har et voldsomt fysik-system, opvejer ikke EQ2-enginens ekstremt kraftige scripting system, som ingen andre spil kan håbe på at leve op til. Har selv spillet EverQuest i over 3 år, og den scripting man ser i spillet er simpelthen fantastisk. Og med de informationer Sony har frigivet om EQ2, så lyder det som om at SoE virkelig har fået noget fantastisk arbejde fra hånden.

Helt vildt er det oveni købet at SoE denne gang har skrevet deres egen engine til brug i EQ2. EverQuest har i mange år lidt under at de engines der er blevet brugt, er engines som er blevet opkøbt og modificeret. SoE har lige lanceret Gates of Discord (8. expansion til EQ), og dertil deres helt nye DX9 engine, som er helt utrolig. Tiden som det tager at loade mellem to zoner er blevet halveret, og på nogle systemer reduceret helt ned til 1/3.

At se hvor vild en engine SoE kunne hamle op med, når de skriver deres egen, styrker bare min tro på at EQ2 bliver det største teknologiske spring indenfor spilbranchen nogensinde. Bare en skam at der ikke ville være meget at vinde ved at skrive den om til anden brug end MMO-spil.

Kunne dog godt forestille mig at de på et tidspunkt spæder EQ2 enginen lidt op og udgiver et single/multi-player RPG (ikke massive multiplayer), da deres engine med dens scripting, ville trække tænder ud på alle konkurrenter. Smid så EverQuest universet med i købet og vi kigger på en milepæl indenfor adventure/roleplay spil.

Men man kan ikke sammenligne HL2 med EQ2, da deres formål ikke kunne være længere fra hinanden. Et FPS vs. et MMORPG, det passer jo slet ikke sammen. :)
Gravatar #31 - Andos
26. sep. 2004 21:44
Husk at Half Life 2 kommer til at køre på Steam som gør at de kan opdatere grafikmotoren løbende ligesom de har gjort med det nuværende Half Life. Siden det kom ud og til nu har de tilføjet en hel masse ekstra. Egenligt uden at lægge meget mærke til det da det er sket gradvist.
Jeg siger ikke at grafikken på et tidspunkt vil blive på højde med FarCry's, men de kan tweake en hel del ting.
Gravatar #32 - smiley
26. sep. 2004 22:44
Sig mig... er det kun mig der mest er interesseret i *GAMEPLAY* ???

Grafikken ser fed ud, alright? Om det ligner FarCry, eller om det ligner doom 3 kan sgu være lige meget efterhånden.

Vi har alle set hvad de to spil gør ved vores computere!

Jeg siger mere gameplay og sjov, mindre "fed" grafik som river min stakkels 2.4PIV og 9700PRO rundt!
Gravatar #33 - XorpiZ
27. sep. 2004 06:29
#30

Jeg synes ikke (udfra Screenshots osv), at EQ2 enginen på nogen måde lever op til HL2.

Men det er vel smag og behag.

Men man kan ikke sammenligne HL2 med EQ2, da deres formål ikke kunne være længere fra hinanden.

Det har du jo lige gjort....

#31

Grafikken i HL2 ER på højde med FarCry og formentlig er den en del bedre.

#32

Du er bestemt ikke den eneste.. grunden til at man spillede det første HL var vel også pga gameplay :D
Gravatar #34 - Klumpen
27. sep. 2004 07:36
For ikke at glemme at modding mulighederne i half-life altid har været ret omfattende :D

Så vidt jeg husker har Valve også udsendt deres SDK for længe siden så folk har haft mulighed for at udvikle mods allerede inden spillet er på gaden.
Gravatar #35 - Xray
27. sep. 2004 09:51
Hmmmm Half-life 2 er ved at dø ud inden den overhoved er blevet udgivet... Kan sku huske dengang man første gang kunne se de forskellige trailer til spillet og dengang var det sku vildt med de seje effekter mange kunne ikke vente næsten meeeen nu er folk ved at være træt af at høre om at den er udsat og folk syndes ikke længere at den er så fed som de sagde før hen... Surt for dem tror sku de har mistet kunder på grund af udsættelserne...
Gravatar #36 - Lord Selmer
27. sep. 2004 10:36
Det minder meget om Duke Nukem forever, som også trækker i langdrag.

Hvis de bliver ved med at trække udgivelsen ud, ender det med at spillet er forældet når det er udgivet :-)
Gravatar #37 - XorpiZ
27. sep. 2004 10:54
Så skal det vel sammenlignes med Daikatana (Tror jeg det hed).

Det blev udnævnt som banebrydende osv osv, men da det endelig kom, stank det uhæmmet :I
Gravatar #38 - noer
27. sep. 2004 11:50
#37 - Jeg tror de eneste der udråbte Daikatana som banebrydende var folk på deres lønningsliste. :)
Gravatar #39 - Staeren
27. sep. 2004 13:09
#33: Det har du jo lige gjort....

Nej det er netop lige det jeg ikke har gjort, jeg har forklaret hvorfor det ikke ville give mening at stille de to op mod hinanden, da HL2 skal trække i land på et kraftigt, dynamisk fysik system, hvor EQ2 enginen scripter det i stedet for. Der er meget stor forskel på om det er scriptet eller realtime animationer.

#32: Synes selv jeg udtrykte hvor meget gameplay betyder, ved at nævne Dungeon Keeper og Diablo II som eksempler på spil der var år forsinket. Begge spil var mile sten da de blev udgivet, og det beviser bare at selv om et spil har fed grafik (det havde begge spil vel på den tid), så er det ikke nok til at opveje for en forlænget udgivelse...

Der er der at gameplay kommer ind i billedet. Og DK samt D2 var spækket med det. Hvis det lykkedes Valve at lave HL2 historien ligeså godt som HL, som jeg efterhånden har gennemført små 10 gange, så har de (i mine øjne) opnået det største et FPS kan opnå på singleplayer delen. Multiplayerdelen er et helt andet kapitel, men når jeg tænker på gameplay, så tænker jeg ikke på multiplayer (undtagen i spil som UT og Q3).

Jeg må indrømme at jeg stadig har tiltro til Valve, og at de rammer rigtig godt med HL2. Så længe at AI'en ikke bliver overvejende scriptet (Doom 3, anyone?), men mere fri som i FarCry, hvor mercenaries kunne forvirres til at lægge dækningsild i den forkerte retning, og derved aflede deres teammates, så man kan snige sig omkring campen (god humor). AI er næsten alt i et FPS, men er ikke så meget i tvivl, da AI'en var glimrende allerede i 1'eren, hvor soldaterne var nogenlunde taktiske.
Gravatar #40 - Klumpen
27. sep. 2004 13:41
#39 >> Undskyld min uvidenhed men vil du ikke lige hurtigt ridse op for mig hvad det er du mener med scriptede animationer og hvordan det er bedre.
Gravatar #41 - Staeren
27. sep. 2004 14:16
#40: Jeg har da ikke sagt at scriptede animationer er bedre end realtime... Realtime animationer er langt federe end scriptede, idet det skaber mere realisme og en fed stemning.

Med scriptet animation forstår man at alt bevæger sig via en forudbestemt path, ved at f.eks. et tårn af kasser styrter sammen på den samme hver gang der sker noget med den.
Ind under scriptet animation kan man også putte pre-made models, som vi alle sammen kender det fra CS, hvor et lig ligger vandret ud over en kant, og kun rører jorden med fødderne. Færdiglavede animationer.

Ved realtime animationer bruger man såkaldte ragdolls, som basicly er en krop der er fittet med et skelet og en håndfuld restriktioner, som gør at kroppen kan bøjes og kastes rundt på en "realistisk" måde, som man f.eks. kender det fra spil som Hitman, Unreal Tournament 2003/2004 og Half-life 2.
Dynamik er kodeordet her, og det er især set i FarCry, hvor man på mange steder kunne bruge det til at vende en situation med mange fjender til sin fordel, ved f.eks. at rulle 3-4 tønder ned af en bakke og knuse halvdelen af en deling mercenaries.

Grunden til at EverQuest 2 (næsten 100% sikkert) kommer til at køre med scripet animationer, er at et realtime eviroment ville trække alt for meget CPU kraft. Husk på at EverQuest er et MMORPG, og at der i mange situationer vises over 70 characters på skærmen samtidig.

FPS spil kan sagtens have et realtime enviroment, da der ikke skal bruges CPU kraft på at vise en overflod af characters og kæmpe landskaber på samme tid. Tænk hvis WarCraft 3 eller C&C Generals havde ragdoll physics... Det ville jo smadre en hvilken som helst computer, hvis den lige pludselig skal beregne detaljeret informationer om hvordan ligene skulle lande oven på hinanden og rulle ned af bakker m.v.

Det kunne være fedt, ja, men det er bare ikke noget som computere i dag ville kunne klare.
Gravatar #42 - K@@s
27. sep. 2004 19:42
#33 Grunden til at man stadig spiller HL er godt gameplay:p

Intet i HL2 skulle ifølge Valve være scriptet, hvilket jeg ser meget frem til. Mindes ligesom Staeren stadig Doom3's mange, mange, mange scriptede sekvenser:p

Hvis nogen af jer har spillet CS: Source vil mange nok blive imponeret, eller glædeligt overrasket over de realtime animationer.

#39 Jeg er helt enig. ud fra alt det materiale jeg har set, læst og hørt om tvivler jeg ikke på det fjerneste på gameplayed i HL2.
Gravatar #43 - bjerh
27. sep. 2004 19:57
#33
Kan også stadig huske da jeg på forsiden af et spillemagasin så, "En ny klassiker er født" og så Gordon på forsiden. :)
Gravatar #44 - bjerh
27. sep. 2004 20:00
#42,
Ja grafikken i CS: Source er da rigtig flot, men man kan sagtens se i betaen at de ikke bruger alle muligheder. Og at de ikke har designet banen efter hvad de kan. Jo, det ligger ganske vist nogle dåser rundt omkring som man kan skyde til, nogle flasker et hjul, og en smadret bil, som man kan sæte sig ind i.. Men efter hvad man har set hvad den kan præstere, Source, så er det slet ikke alt. (men wow det er fed CS: Source ;)
Gravatar #45 - XorpiZ
28. sep. 2004 06:18
#39


Og som det også tidligere er blevet nævnt, så kan bla. EverQuest 2 nemt tage HL2 i grafik til enhver en tid, om ikke andet, så i forhold det det HL2-materiale som Valve har frigivet.


Det er skam en sammenligning i min verden. Men det er også ligemeget, jeg kan godt li din gennemgang af ragdoll. Meget lærerigt :)
Gravatar #46 - Klumpen
28. sep. 2004 07:31
#41 >> Nu bruger MMORPG spil som regel mest RAM på at vise mange characters af gangen :)

Men jeg forstår slet ikke din sammenligning af de to grafikmotorer da de har to helt forskellige opgaver. Du kan jo sagtens sidde med 30-50 fps i et MMORPG uden at de koster for gameplayet, men det samme er fx ikke gældende for et FPS spil, hvor den flydende oplevelse er "nødvendig" i mange "fastpaced" situationer.
Gravatar #47 - K@@s
28. sep. 2004 09:16
#44 Ved godt at source ikke kører for fuld kraft, i CS: Source, men det gør den jo bare endnu mere imponerende.

Og selvom ragdoll ikke bliver brugt vildt meget, eller kreativt, så har den jo helt utroligt potentiale som sikkert vil blive udnyttet i senere maps.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login