mboost-dp1

SXC - Gokoroko
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Er det kun mig der sarkastisk tænker at, det giver da helt sikkert masser af mulighed for innovation og nytænkning, når vurdering er baseret på nogle indkodede regler?
Nej, til det maskinen mener er rigtigt. Eller tænker jeg på noget andet end det de mener, når de skriver "essay". Hvornår kommer den online, bliver sjovt at se hvordan den vurderer de mest berømte og anerkendte essays igennem forskellige tider.
It allows students to get immediate feedback on their work, so that learning turns into a game, with students naturally gravitating toward resubmitting the work until they get it right
Nej, til det maskinen mener er rigtigt. Eller tænker jeg på noget andet end det de mener, når de skriver "essay". Hvornår kommer den online, bliver sjovt at se hvordan den vurderer de mest berømte og anerkendte essays igennem forskellige tider.
Det kunne jo være godt i test som er "multiple choice", matematik og lignende, eller ihvertfald give et fingerpeg om hvor man ligger henne som minimum. Selvfølgelig kan et automatisk system ikke aflaste en lærer 100% det er heller ikke meningen, men det er da godt hvis det kan hjælpe lærer til en mere præcis karaktergivning eller lette arbejdet.
Jeg går 100% ind for et computer system, da det modsat mennesker ikke gør forskel på elever og "vurderer"/beregner enhver opgave ud fra samme vilkår uden at tage hensyn til om eleven er doven i timen, overensstemmelse med læren og andre faktorer som kunne påvirke karakteren som man ser med visse lærer.
Jeg kendte f.eks. en som med vilje lånte en opgave som nogle år i forvejen scorede 11. Han plejede at få 7 og ville teste om læren gav en fair karakter. Han fik sjovt nok 7 for den samme opgave og sagde til læren den samme opgave fik 11 nogle år i forvejen hvordan det kunne være (han vidste godt han ville få en straf for at snyde med afleveringen, men gjorde det alligevel fordi det var en unfair behandling). Hun kunne sjovt nok ikke svare på hvorfor den samme opgave fik 11 og kun 7 af hende, men mange lærer giver jo karakterer efter hvor aktiv en elev er eller hvordan de kende vedkommende. Det kunne et computer program måske hjælpe med at nuancere og mindske forskelsbehandling i karaktergivningen.
Jeg kender også elever som direkte havde fået af vide de vil blive dumpet til eksamen ligemeget hvad fordi de var inaktive og frække i undervisningen. Så der er lærer som giver karakterer på personligt grundlag og ikke er 100% objektive. Det er jo også derfor man til eksamen bruger eksterne censorer for at mindske dette og for at give alle elever fair behandling uden at inddrage hvordan de har opført sig i årets løb, da eksamen jo afspejler hvad man kan præstere "nu og her". Årskarakteren afspejler jo allerede hvordan det er gået i løbet af året.
Jeg går 100% ind for et computer system, da det modsat mennesker ikke gør forskel på elever og "vurderer"/beregner enhver opgave ud fra samme vilkår uden at tage hensyn til om eleven er doven i timen, overensstemmelse med læren og andre faktorer som kunne påvirke karakteren som man ser med visse lærer.
Jeg kendte f.eks. en som med vilje lånte en opgave som nogle år i forvejen scorede 11. Han plejede at få 7 og ville teste om læren gav en fair karakter. Han fik sjovt nok 7 for den samme opgave og sagde til læren den samme opgave fik 11 nogle år i forvejen hvordan det kunne være (han vidste godt han ville få en straf for at snyde med afleveringen, men gjorde det alligevel fordi det var en unfair behandling). Hun kunne sjovt nok ikke svare på hvorfor den samme opgave fik 11 og kun 7 af hende, men mange lærer giver jo karakterer efter hvor aktiv en elev er eller hvordan de kende vedkommende. Det kunne et computer program måske hjælpe med at nuancere og mindske forskelsbehandling i karaktergivningen.
Jeg kender også elever som direkte havde fået af vide de vil blive dumpet til eksamen ligemeget hvad fordi de var inaktive og frække i undervisningen. Så der er lærer som giver karakterer på personligt grundlag og ikke er 100% objektive. Det er jo også derfor man til eksamen bruger eksterne censorer for at mindske dette og for at give alle elever fair behandling uden at inddrage hvordan de har opført sig i årets løb, da eksamen jo afspejler hvad man kan præstere "nu og her". Årskarakteren afspejler jo allerede hvordan det er gået i løbet af året.
f-style (2) skrev:Jeg kender også elever som direkte havde fået af vide de vil blive dumpet til eksamen ligemeget hvad fordi de var inaktive og frække i undervisningen
så se dog af få fyrret læreren og ledelsen på deres skole?
f-style (2) skrev:Det kunne jo være godt i test som er "multiple choice", matematik og lignende,
Jeg tror også det er her systemet kan bruges, fordi at i opgaver der kræver mere en absolutte svar vil systemet ultimativt fejle grundet det, som Mr_Mo også er inde på, Man kan ikke programmere nytænkning
f-style (2) skrev:g kendte f.eks. en som med vilje lånte en opgave som nogle år i forvejen scorede 11. Han plejede at få 7 og ville teste om læren gav en fair karakter. Han fik sjovt nok 7 for den samme opgave
Det er lidt en problemstilling, dette system bare ville gemme og gøre svære at se, uden at løse det der er selve essensen, nemlig læren der ikke gør sit arbejde godt nok.
Hvis hun vitterlig vurderede en opgave der stod til et 11 tal, til at være et 7 tal værdig, kan hun ikke stoles på, som underviser, Og hun vil nok også i selve undervisningen give din ven den korte ende af pinden, og så skal hun selvfølgelig fyres.
Hængerøven (3) skrev:Hvis hun vitterlig vurderede en opgave der stod til et 11 tal, til at være et 7 tal værdig, kan hun ikke stoles på, som underviser, Og hun vil nok også i selve undervisningen give din ven den korte ende af pinden, og så skal hun selvfølgelig fyres.
Det er jo også en mulighed at hun simpelthen ikke fandt afleveringen tilfredsstillende i forhold til den stillede opgave? Det er jo ikke sikkert at det var helt ens.
Dog vil jeg sige at jeg selv har været udsat for noget lignende, med den forskel at ham der brugte min opgave kom ud med en højere karakter. Der var bare tale om to forskellige undervisere så jeg har lidt svært ved at have ondt af det :)
spand-online (6) skrev:Det er jo også en mulighed at hun simpelthen ikke fandt afleveringen tilfredsstillende i forhold til den stillede opgave?
Det er også derfor jeg formulerede mig som jeg gjorde :)
Hængerøven (7) skrev:spand-online (6) skrev:Det er jo også en mulighed at hun simpelthen ikke fandt afleveringen tilfredsstillende i forhold til den stillede opgave?
Det er også derfor jeg formulerede mig som jeg gjorde :)
Jeg tænkte nu mere på om de krav der var sat i opgaverne nu også var helt ens :)
Hængerøven (3) skrev:så se dog af få fyrret læreren og ledelsen på deres skole?f-style (2) skrev:Det kunne jo være godt i test som er "multiple choice", matematik og lignende,
Jeg tror også det er her systemet kan bruges, fordi at i opgaver der kræver mere en absolutte svar vil systemet ultimativt fejle grundet det, som Mr_Mo også er inde på, Man kan ikke programmere nytænkningf-style (2) skrev:g kendte f.eks. en som med vilje lånte en opgave som nogle år i forvejen scorede 11. Han plejede at få 7 og ville teste om læren gav en fair karakter. Han fik sjovt nok 7 for den samme opgave
Det er lidt en problemstilling, dette system bare ville gemme og gøre svære at se, uden at løse det der er selve essensen, nemlig læren der ikke gør sit arbejde godt nok.
Hvis hun vitterlig vurderede en opgave der stod til et 11 tal, til at være et 7 tal værdig, kan hun ikke stoles på, som underviser, Og hun vil nok også i selve undervisningen give din ven den korte ende af pinden, og så skal hun selvfølgelig fyres.
Set i bakspejlet havde det nok været bedst at meddele dette da det stod på, men problemet er at det er 7-9 år siden og gider ikke selv grave mere i det, især fordi det ikke rigtig er til at bevise den dag i dag, da der er gået så lang tid og det var mundtligt så det er hans udtalelse op imod læren. Ved ikke en gang om læren stadig undervise på den pågældende skole. Havde man vidst bedre var det blevet meldt men nu var man jo ikke lige så moden som nu, havde masser af lektier at tænke på og den slags.
Snakker heller ikke rigtig med personen som det gik ud over, det er heldigvis mere undtagelsen end reglen at dette finder sted. Det er også derfor det er vigtigt med censorer til eksamen da det netop for at have en neutral person ind over bedømmelsen.
spand-online (6) skrev:Det er jo også en mulighed at hun simpelthen ikke fandt afleveringen tilfredsstillende i forhold til den stillede opgave? Det er jo ikke sikkert at det var helt ens.
Dog vil jeg sige at jeg selv har været udsat for noget lignende, med den forskel at ham der brugte min opgave kom ud med en højere karakter. Der var bare tale om to forskellige undervisere så jeg har lidt svært ved at have ondt af det :)
Når det er nøgagtig samme opgave (som det var i tilfældet jeg referede til for oven) så er det klart der er mulighed for 1 karakter +/-, men for nøjagtig samme opgave burde det ikke kunne svinge så vildt fra 7 til 11 (efter den gamle skala), det er trods alt +/- 4 karakterer for nøjagtig samme opgave som blev stillet. Den var nemlig lavet 2 år tidligere end da vi fik den og men kammerat som lånte opgaven af ham som fik 11, fik kun 7 og læren var generelt ikke glad for denne person.
f-style (11) skrev:
Når det er nøgagtig samme opgave (som det var i tilfældet jeg referede til for oven) så er det klart der er mulighed for 1 karakter +/-, men for nøjagtig samme opgave burde det ikke kunne svinge så vildt fra 7 til 11 (efter den gamle skala), det er trods alt +/- 4 karakterer for nøjagtig samme opgave som blev stillet. Den var nemlig lavet 2 år tidligere end da vi fik den og men kammerat som lånte opgaven af ham som fik 11, fik kun 7 og læren var generelt ikke glad for denne person.
Det er nu heller ikke fordi jeg forsvarer læreren, bestemt ikke. Jeg tænkte nu mere på at man kunne have genbrugt en opgave men valgt at ligge vægt på noget helt andet.
Jeg vil dog mene at du på ingen måde kan sammenligne mundtlige fremstillinger på nogen som helst måde, uanset om materialet er ens eller ej.
Til min egen svendeprøve fik jeg 10 hvorimod min makker fik 12 i den mundtlige del. Vi afleverede en fælles dokumentation og et fælles produkt. Vi kan det samme stof og er nogenlunde jævnbyrdige fagligt.
Så burde jeg vel også klage? :)
Hængerøven (3) skrev:f-style (2) skrev:g kendte f.eks. en som med vilje lånte en opgave som nogle år i forvejen scorede 11. Han plejede at få 7 og ville teste om læren gav en fair karakter. Han fik sjovt nok 7 for den samme opgave
Hvis hun vitterlig vurderede en opgave der stod til et 11 tal, til at være et 7 tal værdig, kan hun ikke stoles på, som underviser, Og hun vil nok også i selve undervisningen give din ven den korte ende af pinden, og så skal hun selvfølgelig fyres.
Kunne det tænkes at den første lærer havde vurderet opgaven forkert? I er ikke meget bedre selv, når i direkte hopper til konklusionen at det er denne lærer som er problemet.
Der kan være rigtig mange grunde til en så forskellig karakter, såsom om det er den nye eller gamle skala, da disse vurderes forskelligt. Den ene vurderes absolut, altså ud fra opgavens mangler, og den anden vurderes relativt hvor der også tages højde for klassens andre elever.
Hvis det er vigtigt, så kan i få en anden lærers vurdering af opgaven; det er helt ok at gøre det.
amplificator (13) skrev:Kunne det tænkes at den første lærer havde vurderet opgaven forkert? I er ikke meget bedre selv, når i direkte hopper til konklusionen at det er denne lærer som er problemet
Læs hvad jeg skriver.
Jeg går ikke ud fra at det er læren der er problemet?
Mr_Mo (1) skrev:
Eller tænker jeg på noget andet end det de mener, når de skriver "essay".
På engelsk, og specielt i USA, er et essay en opgave hvor forfatteren udtrykker en holdning og så underbygger den gennem ræsonnering o.lign. inde for en bestemt opgave-struktur.
Hvis først man har en algoritme der kan vurdere besvarelserne, så må næste naturlige skridt være at træne en algoritme der kan lave gode besvarelser. Og når man har en algoritme der kan lave gode besvarelser, så er der jo ingen grund til at man skal lære at løse den slags opgaver, da man jo bare kan sætte en computer til at løse opgaven.Mr_Mo (1) skrev:Er det kun mig der sarkastisk tænker at, det giver da helt sikkert masser af mulighed for innovation og nytænkning, når vurdering er baseret på nogle indkodede regler?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.