mboost-dp1

Shutterstock

Google lukker storstilet spiltjeneste: Stadia

- Via DR -

Da Google præsenterede spiltjenesten Stadia i 2019, var det tanken, at det skulle blive fremtidens spilplatform. Sådan gik det dog ikke, og fra januar 2023 vil Stadia i stedet for lukke.

Det skriver DR og The Verge.

Stadia er en såkaldt “sky-gaming-tjeneste”, hvor man udelukkende spiller spil, der streames. På den måde slipper man altså for at købe fysiske spil eller at downloade dem til sin egen computer.

“For et par år siden lancerede vi en spiltjeneste, Stadia,” sagde Phil Harrison, der er vicepræsident i Google, som har haft det overordnede ansvar for spiltjenesten, i et blogindlæg. “Og selvom Stadias tilgang til streaming af spil til forbrugere var bygget på et stærkt teknologisk grundlag, har den ikke fået den indpas hos brugerne, som vi forventede, så vi har taget den svære beslutning at begynde at afvikle vores Stadia-streamingtjeneste.”

“Vi er taknemmelige for alle de Stadia-spillere, som har været med os fra starten. Vi vil tilbagebetale alle køb, der er lavet i Stadia-regi gennem Google Store og Stadia Store. Spillere vil stadig have mulighed for at spille deres spil færdige frem til den 18. januar, og vi forventer også, at alt er tilbagebetalt heromkring,” sagde Harrison.

Medarbejdere fra Stadia-teamet vil blive distribueret til andre dele af virksomheden.





Gå til bund
Gravatar #1 - larsp
3. okt. 2022 13:34
Det er imponerende at det kan lade sig gøre at få latency langt nok ned til at streame gaming tilfredsstillende. Lidt hurtig googling antyder at latency ikke er et problem med Stadia hvis man har en god internetforbindelse.

Men det kræver altså at der er nogle servere tæt på. Lysets hastighed kan nemt tilføje 50 - 100 ms i roundtrip hvis man skal over på et andet kontinent, og det vil ødelægge spiloplevelsen. Dertil kommer den rå overførsel af højopløst video. Det tager altså også lidt tid.

Jeg syntes fra starten at hele idéen om at streame gaming var ret pervers, for det er jo et ekstremt spild af kapacitet på internet backbones til et tvivlsomt formål (man kan nemt køre spillene lokalt).

Men hvad, da alt kom til alt var det såmend manglende bruger tilgang der lukkede butikken. Alt det tekniske "kørte bare". Oh well.
Gravatar #2 - arne_v
3. okt. 2022 14:03
#1

De hoster nok i all deres data centre og så vil mange have et data center på samme kontinent:

https://cloud.google.com/about/locations
Gravatar #3 - Skak2000
3. okt. 2022 14:58
Gætter på Energi priserne gør det til en dårlig forretning...
Gravatar #4 - T_A
4. okt. 2022 09:13
#1
Ja latency kan fikses ved at lave kontinent specifikke datacentre men så rammer man jo det økonomiske problem at alle på samme kontinent, jo typisk vil bruge service ca. samtidig. (f.eks.16-24 tidsrummet.
Så den potientielle optimering man ville kunne få ud at at ens service var brugt over alle tidssoner, mister man plus alle de ekstra omkostninger ved at prøve at skulle scale sin service til så svingende krav.
Når der kommer en ny grafikkrævende titel og en stor del af dine bruger alle vil hoppe ind og spille næste generation af f.eks. Cyberpunk 2077, som jo kræver en hel del.
Gravatar #5 - arne_v
4. okt. 2022 12:04
#4

Det er ikke et problem med cloud. Det samme fysiske HW kan køre spil 16-24 og kontor applikationer 8-16.
Gravatar #6 - T_A
4. okt. 2022 13:15
arne_v (5) skrev:
#4

Det er ikke et problem med cloud. Det samme fysiske HW kan køre spil 16-24 og kontor applikationer 8-16.


Jo du får nok et problem med at finde kontor applikationer som har brug for og vil betale for alt den GPU tid.
Men Google er jo store måske de godt kan finde projekter til at holde hardware aktivt.


Gravatar #7 - larsp
5. okt. 2022 04:40
Selv med et datacenter som nabo er jeg overrasket over at latency kan komme langt nok ned. Spilinteraktionerne skal gennem netværksstakken på den lokale computer, gennem netværket, gennem netværksstakken i datacenteret og hele turen tilbage efter den nye frame er blevet renderet og komprimeret.

På denne side: https://www.pcgamer.com/heres-how-stadias-input-la... kommer de med tal i størrelsesorden 125 - 200 ms i latency gennem stadia, sammenlignet med 50 - 80 ms for en lokal PC.

Okay. Det er lort det hele, haha, jeg har ikke fulgt med tiden. Jeg antog at man forventede én til to frames latency i et spil dvs. max 33 ms, men børn nu om dage kan åbenbart leve med flere hundrede. Suk.

Menneskehjernen kan SAGTENS opfatte den slags forsinkelser. En professionel pianist kan mærke 10 ms forsinkelse i et digitalpiano.
Gravatar #8 - arne_v
5. okt. 2022 13:54
#6

Kontor applikationerne kan nok kun bruge CPU power.

GPU power vil kræve et eller andet mere beregningstungt. Men det er der nok også et markede for. Jeg ved at Amazon udlejer EC2 instances med GPU power, så der må være kunder, som efterspørger den slags.
Gravatar #9 - arne_v
5. okt. 2022 13:58
#7

(disclaimer: de eneste spil jeg interesserer mig for er skak spil og kabale)

Var ideen med Stadia at køre spil som var udviklet til at køre lokalt eller at køre spil som var udviklet til at køre i cloud?

Det sidste giver formentligt nogle muligheder for at mindske latency problemer.


Gravatar #10 - Mock
7. okt. 2022 15:20
mon vi kommer til at savne det? nææh
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login