mboost-dp1

Google

Google ‘lukker’ Android

- Via BusinessWeek - , redigeret af OnkelDunkel , indsendt af Aputech

Android nyder stor succes og har således overhalet både BlackBerry, Symbian og iOS som det mest populære operativsystem til smartphones. Det største kritikpunkt, som ofte nævnes, er fragmentering, idet der konstant sælges telefoner med flere forskellige versioner af operativsystemet.

Googles øverste chef for udviklingen af Android har tidligere forudset dette problem og er nu gået i gang med at gøre noget ved det, men med opstramninger som ikke vækker glæde blandt telefonproducenterne.

For at mindske fragmenteringen har Google valgt at stramme op om, hvad producenterne må lave af tilpasninger, hvilket reducerer muligheden for at differentiere sig over for konkurrenterne, der ligeledes anvender Android.

De nye opstramninger har allerede ført til klager fra nogle producenter, bl.a. til de amerikanske myndigheder.

Fordelen ved Googles strammere retningslinjer er et nemmere udviklingsmiljø for softwareudviklerne og større overblik for forbrugerne.





Gå til bund
Gravatar #101 - nash
7. apr. 2011 12:12
myplacedk (100) skrev:
Men hvad gør man så med iOS? Der er da mange med gamle iPhones som installerer en ny iOS på, og oplever at tingene ikke kører helt så godt som man gerne ville. Begrænser de så til fx. iPhone 4? Eller lever de bare med problemet på iOS?


På iOS siden begrænser det dem til måske 2-3 forskellige opsætninger / versioner.
På Android... rigtig mange.
Gravatar #102 - myplacedk
7. apr. 2011 12:47
#101
Jojo, men en dårlig iPhone er stadig en dårlig iPhone. Hvis argumentet er at opnå et minimum af kvalitet, og man skærer de dårlige Android-telefoner fra ved at undgå alle Android-telefoner, hvordan undgår man så de dårlige iPhones?
Gravatar #103 - nash
7. apr. 2011 13:34
#102

App Store: Infinity Blade Requirements: Compatible with iPhone 3GS, iPhone 4, iPod touch (3rd generation), iPod touch (4th generation), and iPad. Requires iOS 3.2 or later.

Epic udvikler altså 2 versioner som de kan stå inden for.

Kan man det på Android markedet? Altså kun sælge til specifikke telefoner (eller hardware krav) ?
Gravatar #104 - myplacedk
7. apr. 2011 14:29
nash (103) skrev:
App Store: Infinity Blade Requirements: Compatible with iPhone 3GS, iPhone 4, iPod touch (3rd generation), iPod touch (4th generation), and iPad. Requires iOS 3.2 or later.

Altå: Kan kun køre på de gode iDimser. Samme politik kan man bruge på Android. Det gør Google fx. med Google Earth, som slet ikke kan køre på min HTC Legend.

nash (103) skrev:
Epic udvikler altså 2 versioner som de kan stå inden for.

Jeg kan ikke lige se hvordan du drager den konklusion, eller hvorfor det er specielt relevant, men det går nok. :)

nash (103) skrev:
Kan man det på Android markedet? Altså kun sælge til specifikke telefoner (eller hardware krav) ?

Ja. Man kan opsætte nogle krav for hvad deviced skal have, for at programmet kan køre, og dermed anskaffes via Android Market. Fx. Android-version og skærmstørrelse. Jeg ved ikke lige hvor langt man kan gå og hvor finkornet det kan blive, men nogle muligheder er der, og Android-brugere er vant til det. (Selv om mange nok ikke har opdaget det.)
Gravatar #105 - myplacedk
7. apr. 2011 14:40
nash (103) skrev:
Kan man det på Android markedet? Altså kun sælge til specifikke telefoner (eller hardware krav) ?

Jeg fandt lige lidt mere om det. I AndroidManifest.xml kan man angive en række features man skal bruge, for at app'en kan køre. Et lille udvalg (følg linket for komplet liste med beskrivelser):

android.hardware.camera
android.hardware.camera.autofocus
android.hardware.camera.flash
android.hardware.camera.front
android.hardware.location
android.hardware.location.network
android.hardware.location.gps

Med compatible-screens kan man angive hvilke typer skærme app'en kan køre på. Både ud fra størrelse og opløsning.

Med uses-sdk kan man angive en Android-version. Faktisk tre: Minimum, maksimum og foretrukket.

Der er nok flere muligheder i den XML-fil, men ideen skulle være tydelig efterhånden. :)

Desuden kan man begrænse til lande, og så vidt jeg har forstået kan jeg ikke finde Firefox på Android Market fordi min CPU ikke er understøttet. Jeg har dog ikke lige undersøgt hvordan. Pointen er - der er masser af muligheder.
Gravatar #106 - Dr_Mo
7. apr. 2011 15:14
nash (103) skrev:
Kan man det på Android markedet? Altså kun sælge til specifikke telefoner (eller hardware krav) ?

Jeg har købt nogle Tegra2 apps. Jeg ved ikke om man stadig kan købe det, selvom man ikke har Tegra2, men det står tydeligt at det kræver en tegra2 mobil.

Tilføjelse: Ligeledes kan man selvfølgelig udvikle og sælge flere versioner af samme apps optimeret til flere platforme. Dem til Tegra2 koster lidt mere end den normale version. Og mon ikke vi får at se OMAP4 og Exynos apps når de kommer.
Gravatar #107 - nash
7. apr. 2011 15:31
Det lyder jo umilddelbart ganske smart.

Kan man også sætte nogle OpenGL krav? (er blot nysgerrig).
Gravatar #108 - myplacedk
7. apr. 2011 16:45
nash (107) skrev:
Kan man også sætte nogle OpenGL krav? (er blot nysgerrig).

Man kan angive hvilken OpenGL ES version der minimum skal være til rådighed. Ikke at jeg aner hvad "ES" betyder. :)
Gravatar #109 - nash
7. apr. 2011 17:28
#108 Embedded Systems : )

Ikke at jeg umiddelbart tror det er nok (for spilfirmaer), men så kan man i hvert fald sørge for at det kun er nye devices som understøtter OpenGL ES 2.0.

Problemet er måske at der er rigtig mange forskellige cpu/gpu'er, på samme måde som til pc'er.

Epic udgivet vist også primært til konsoller (gør de ikke?).
Gravatar #110 - Taxwars
7. apr. 2011 23:09
Nu har Andy Rubin - Googles chef for Android kommet ud med en udtalelse for at gendrive alle de løgne og rygter (som denne her historie er baseret på)

Så vi må håbe Newz også bringer dette - for at forsøge at få lidt balance i dækningen:

http://www.ibtimes.com/articles/131656/20110407/go...
Gravatar #111 - myplacedk
8. apr. 2011 06:40
nash (109) skrev:
Problemet er måske at der er rigtig mange forskellige cpu/gpu'er,

Jeg aner ikke med GPU'er, men CPU'en er for langt de fleste Android apps ikke interessant. Android apps kodes normalt i Java (eller noget der ligner), som er CPU-uafhængigt. Det er først når man vælger at bruge native code at man skal compile til den enkelte CPU.
Gravatar #112 - nash
8. apr. 2011 08:03
#111 Jeg tror Epic gerne vil lave spil i en høj kvalitet. Derfor har de behov for at kende hardwaren. Så de være sikker på at den grafiske spiloplevelsen bliver så perfekt som muligt. Derfor udgiver de også kun til konsollen og ikke pc'er, som har det samme "problem" som Android.
Gravatar #113 - nash
8. apr. 2011 08:12
Taxwars (110) skrev:
Nu har Andy Rubin - Googles chef for Android kommet ud med en udtalelse for at gendrive alle de løgne og rygter (som denne her historie er baseret på)


Hmm. Nøgleordet er vel "early access"...

Android "openness" gælder kun hvis du ikke ønsker:
- At brande din telefon som Android.
- At have "early access".
- At bruge Google services.

I de tilfælde skal du godkendes af Google ( = closed). Eller hvad?
Gravatar #114 - XorpiZ
8. apr. 2011 08:17
nash (112) skrev:
#111 Jeg tror Epic gerne vil lave spil i en høj kvalitet. Derfor har de behov for at kende hardwaren. Så de være sikker på at den grafiske spiloplevelsen bliver så perfekt som muligt. Derfor udgiver de også kun til konsollen og ikke pc'er, som har det samme "problem" som Android.


Epic har udgivet en del spil til PC'en også. Gears of War, UT3 og Bulletstorm f.eks.

Men de er dog primært engine-udviklere og ikke spil-udviklere.
Gravatar #115 - nash
8. apr. 2011 08:27
XorpiZ (114) skrev:
Epic har udgivet en del spil til PC'en også. Gears of War, UT3 og Bulletstorm f.eks.


Hmm, gad vide om Sweeney så syntes at de har et "consistent experience problem" på pc'er?
Gravatar #116 - XorpiZ
8. apr. 2011 08:49
Det tror jeg ikke. Men nu er PC-spillere jo også vandt til at skrue på alle indstillinger, de kan finde i options (opløsning, AA, AF osv.). Det har man jo været vandt til i mange år.

På en smartphone derimod, skal det jo bare virke, når man starter det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login