mboost-dp1

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Ja hvis det ikke er bigbrother-agtigt, så ved jeg ikke længere hvad. På den anden og mere ligeglade side, så har jeg ikke så meget imod det, jeg har altid været glad for Googles reklamer netop fordi de for det meste er rimelig diskrete, og hvis man endelig får øje på det så er de også for det meste relavante. Så i denne omgang jeg vælger ikke at brokke mig over overvågningen. - Jeg stoler på Google.
Personligt er jeg ret glad for Googles reklamer. For søger jeg efter et produkt, det værende "glasgulv", "stråtag" eller måske "Traxxas Revo" - jamen så er de bedste resultater jeg finder gerne fra Googles reklamer. Og støder jeg på reklamerne på en side om "Kalkning", jamen så er det da super relevant for mig at de viser links direkte til folk der kan klare opgaven for mig... Jatak til Googles reklamer herfra :-)
(Frasiger sig ethvert ansvar for de rimelig 'bondske' eksempler!)
// Yoc.
(Frasiger sig ethvert ansvar for de rimelig 'bondske' eksempler!)
// Yoc.
#5 -> Nu er det så ikke kune google som vil tjæne på dette, det vil ejeren af webstedet også, De reklamer han har på sin side bliver endnu mere direkte til kun enkelte besøgende, og på den måde flere penge til ham også.
Men en person som dig burde måske overveje at installere dig en Adblock'er eller læse lidt om hvordan man står det fra :D
Men en person som dig burde måske overveje at installere dig en Adblock'er eller læse lidt om hvordan man står det fra :D
Hvordan rent teknisk kan en cookie blive til en tracker cookie?
Min institution siger mig noget i denne retning:
Mig bekendt kan et domæne kun tilgå sin egen cookie og ikke andres (pga, sikkerhed). Med det i bag hovedet er metoden så at inkludere et javascript fra et og samme tracker domæne (feks google's urchin.js/ga.js) der læser blandet andet "top.location" og parser det sammen med tracker domænets cookie. eller cirka der omkring eller er der andre smartere metoder?
I så fald det er noget ala overstående; hvorfor tillader man at så "top.location" i include/sub scripts?
Da jeg synes at tracker cookies er et godt eksempel på noget der omgår sikkerhed eller privat anliggenheder. Foruden det sker uden din samtykke.
Min institution siger mig noget i denne retning:
Mig bekendt kan et domæne kun tilgå sin egen cookie og ikke andres (pga, sikkerhed). Med det i bag hovedet er metoden så at inkludere et javascript fra et og samme tracker domæne (feks google's urchin.js/ga.js) der læser blandet andet "top.location" og parser det sammen med tracker domænets cookie. eller cirka der omkring eller er der andre smartere metoder?
I så fald det er noget ala overstående; hvorfor tillader man at så "top.location" i include/sub scripts?
Da jeg synes at tracker cookies er et godt eksempel på noget der omgår sikkerhed eller privat anliggenheder. Foruden det sker uden din samtykke.
mbp (5) skrev:Det er ellers godt klaret af google. De indfører noget, som udelukkende skal gavne deres egen indtjening, og får det til at lyde som om de gør det for brugerens skyld. Utroligt at de slipper så godt af sted med det.
Tjah, jeg er fint tilfreds med det. Som tidligere nævnt (af Yocal) her i tråden er det belejligt med relevante reklamer; det kan ligefrem være brugbart.
Tænk bare 5 år tilbage - kan du huske hvor mange fuldstændigt ligegyldige reklamer, man konstant fik proppet i hovedet? Når man nu absolut skal udsættes for reklamer, så kan man da kun klappe i hænderne over en mekanisme, der kan komme alle parter til gode.
Hellere relevant end irrelevant - det vil jeg gerne bidrage til.
Især når jeg kan vælge at lade være.
bixed (11) skrev:Det er rigtigt, men hvis man ikke tillader cookies generelt, så bliver ens browser til en krøbling på nettet, fordi de er nødvendige så mange steder.
Jamen det er så heldigt, at man kan få deaktiveret den specifikke cookie med et enkelt klik.
Hvis du følger linket i slutningen af nyhedsteksten, kan du finde en knap med den tilhørende tekst:
"Hvis du fravælger funktionen, deaktiverer Google denne cookie og knytter ikke længere interessekategorier til din browser".
mbp (5) skrev:De indfører noget, som udelukkende skal gavne deres egen indtjening, og får det til at lyde som om de gør det for brugerens skyld.
Der er mange som synes mere relevante reklamere (ikke "flere reklamer", men "mere relevante") er rigtigt godt.
Stort set enhver virksomhed handler om indtjening og glade kunder.
Du brokker dig jo over at jorden drejer rundt...
GrayNote (12) skrev:Jamen det er så heldigt, at man kan få deaktiveret den specifikke cookie med et enkelt klik.
Hvis du følger linket i slutningen af nyhedsteksten, kan du finde en knap med den tilhørende tekst:
"Hvis du fravælger funktionen, deaktiverer Google denne cookie og knytter ikke længere interessekategorier til din browser".
Jeg så godt i nyheden at man kan fravælge Googles cookies, jeg snakkede om cookies generelt.
#15 og #16
Mig bekendt så er whitelisting af cookies (og deaktivering af alt som ikke er whitelistet) da en standardfeature i enhver moderne browser. I Firefox er det så let som at pille ved indstillingerne for cookies i browseren. Jeg tror bare desværre at sindssygen hurtigt melder sig, når man for 10. gang på 5 minutter bliver spurgt om den side man besøger må plante en cookie.
# 4 har da fat i et potentielt problem.
Hvis nu en person besøger porno-hjemmesider* en gang i mellem, så vil han hele tiden få reklamer for porno - også når hans mor låner computeren eller klassekammeraterne kigger med.
* Eller andre ting, man ikke vil have, andre skal vide om.
Hvis nu en person besøger porno-hjemmesider* en gang i mellem, så vil han hele tiden få reklamer for porno - også når hans mor låner computeren eller klassekammeraterne kigger med.
* Eller andre ting, man ikke vil have, andre skal vide om.
GormDK (18) skrev:# 4 har da fat i et potentielt problem.
Hvis nu en person besøger porno-hjemmesider* en gang i mellem, så vil han hele tiden få reklamer for porno - også når hans mor låner computeren eller klassekammeraterne kigger med.
* Eller andre ting, man ikke vil have, andre skal vide om.
Det er vel det problem som "porn mode" skal løse. ;)
LsV (20) skrev:Jubii... aldrig mere ads på webbutikker...
Hvem gider dog at reklamerer for deres konkurrenter, som det nok vil være i 90% af tilfældene
Så findes der jo så heldigvis et filter til blokering af konkurrenter. Det vil jeg da umiddelbart tro også gælder interessebaserede reklamer. Så tag nu ikke glæden på forhånd.
#22
Før var reklamerne målrettet sidens indhold, nu er de målrettet brugeren.
Googles allerstørste finansielle succes er deres AdSense/AdWords-system, der sørger for at vise reklamer på en hjemmeside, der er relevant for indholdet på siden. Nu vil Google udvide deres reklametjeneste, så der vises reklamer baseret på ens surfvaner.
Før var reklamerne målrettet sidens indhold, nu er de målrettet brugeren.
#1 Det er da godt for mig, men hvis det kan holde liv i sider som Newz eller mange andre sider, så lever jeg gerne uden tomme felter på diverse websites, og støtter dem hvis der skulle være noget interressant i reklamerne. Kunne de så formå at finde noget indhold der ville være relevant for mig, ville det bare være skidesmart :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.