mboost-dp1

Flickr - Emuishere Peliculas

Google chef skal redde EMI

- Via CNET News - , redigeret af MiniatureZeus

Musikselskabet EMI, der er det mindste af de fire store selskaber, har de seneste år oplevet stor tilbagegang. Seneste har ejeren af EMI, Terra Firma, gennemført en række store fyringsrunder, der har reduceret medarbejderstaben med en tredjedel.

Uden at have nogen kendskab til musikbranchen, så har EMI valgt at ansætte Douglas Merrill, der kommer fra en post som CIO (Chief Information Officer) hos Google, hvor han har været i 4 år.

EMI håber at Merrill med et andet syn på hvordan man tackler opgaver, vil kunne rette op på de negative tal i koncernen. Det skal han først og fremmest gøre ved at fokusere på online salg af musik.

Allerede fra starten angriber han den tankegang der normalt findes inden for musikbranchen, f.eks. at man ikke skal vende det døve øre til, når nogen siger at fildeling kan have en positiv effekt.

Han påpeger at der skal eksperimenteres mere, og man skal være villig til at lære af de erfaringer man får, også selvom det strider imod ens intuition.





Gå til bund
Gravatar #1 - iMan
7. apr. 2008 12:36
De kan ansætte mig og i løbet af 2 sek ville jeg regne ud hvordan de kunne maximere deres salg så de ville gå fra nr 4 til 1... Lav et abonnement til folket så de kan hente alt det musik de vil.. Lav en fyringsrunde mere, der er masser af de nuværende medarbejdere i ikke har brug for efter dette.. Problem solved.
Gravatar #2 - Magten
7. apr. 2008 12:39
Taget i betragtning af Merill's udtalelse her så kan man jo kun håbe på at han kan sætte skub i det :)
Gravatar #3 - nielsbuus
7. apr. 2008 12:56
Hvis jeg bare direktør i EMI
Drop DRM og giv progressive rabatter til gode kunder.

F.eks. 10 kroner pr. nummer for de første 100 numre man køber. Og herefter falder prisen til 9 kroner for de næste 100 numre og 8 kroner for de næste 100 numre, osv... indtil den lander på 5 kroner.

Rabat ved storkøb. F.eks normalpris for de første 5 sange man køber i en session og 90% af normalpris på de næste 5 sange, og 80% på de næste 15 igen, indtil man når 50% - eller bundgrænsen på 5 kroner. Køber man således 27 numre på én gang, så vil prisen, forudsat at kunden ikke har optjent ovennævnte volumenrabat på sin konto, være:

5 * 10 = 50
5 * 9 = 45
5 * 8 = 40
5 * 7 = 35
5 * 6 = 30
2 * 5 = 10

I alt: 210 kroner.
Normalpris: 270 kroner.
Rabat: 60 kroner.

Tilbyd et højt eller ubegrænset antal re-downloads og mulighed for selv at vælge hvilket format og hvilken bitrate man ønsker sit download i.

Kør kampagner i butikken hvor udvalgte albums eller kompilationer sælges til nedsatte priser.

Indfør rabat på bagkataloget, således at priserne på musikken falder med 3 procentpoint for hvert år udgivelsen har på bagen.
Et album fra 1993 med 10 numre vil således koste 100 kroner minus 15 gange 3 procentpoint, altså 45 kroner. Prisen vil således være 55 kroner.

Der skal selvfølgelig være en bundgrænse så musikken ikke bliver helt gratis.

Sådan et system vil stimulere mersalg og det er jo dybest set det som det hele handler om. Der er ikke længere en stykpris på musik. Der er en fast "udviklingspris" på sangskrivning og studieindspilning og herefter gælder det bare om at generere så stor en omsætning på musikken som muligt, når der ingen variable omkostninger er.
Gravatar #4 - fart
7. apr. 2008 13:04
lol og atter lol @ de musikbranche fjolser, de har brugt de sidste 8 år på at slå deres egen forretning ihjel.
Gravatar #5 - byteeater
7. apr. 2008 13:32
#3 Hvis man skal slå igennem skal man gøre det mere simpelt.
Det der er ikke overskueligt fo kunderne eller for fakturaeringssystemet. Prisen skal så langt ned at vi ikke gider tænke i rabatter. Man kunne nøjes med en månedsbonus udfra antallet/sum af købet.

Iøvrigt ville jeg aldrig give 55 kr. for noget fra '93 hvor jeg ikke modtager cover, dårligere kvalitet osv.

Næææ, prisen i bund og la' masserne komme til. Så skal i se flere kroner i kassen.
Gravatar #6 - RMJdk
7. apr. 2008 13:36
Problemet er som med mange andre steder f.eks i folktinget også, der for folk der er et levn fra fortiden der bestyrer det firma'er der, de har slet ikke forstand eller indsigt ind i hvad der er godt og dårligt, De tror virkelig selv på at drm og cd'er er fremtiden. Sørgeligt, de skulle fyres hele bundtet.
Gravatar #7 - nielsbuus
7. apr. 2008 13:57
#5... Faktureringssystem vil sagtens kunne håndtere det. Det er bare et spørgsmål om simpel procentregning. Priserne vil selvfølgelig blive vist ud for hvert nummer når brugeren er lokket på, ligesom mængderabatten på store køb vil blive vist under indkøbskurven i takt med at kunden fylder den op.

Der findes mange udgivelser fra både 80'erne og 90'erne som i dag fortsat sælges til fuld pris. Tager du i Stereo Studio så kan du finde både Nirvana, R:E:M og Madonna albums som stadigvæk koster 130 kroner og de sælger.

Om det lige skal være 2 eller 3 eller 4 procentpoint som prisen skal falde pr. år sangen har på bagen og om faldet skal være lineært eller eksponentielt vil jeg ikke tage stilling til, men det er mere ideen om at prissætte musikken så folk får lyst til at bruge mange penge.

Som kunstner er det jo bedre at få 600.000 kroner for 100.000 solgte numre end 400.000 kroner for 50.000 solgte numre.
Gravatar #8 - tr0lle
7. apr. 2008 15:48
#3: Hvornår går du igang med at lave din egen online butik? :D

.. Så vil jeg da med glæde blive din kunde :p
Gravatar #9 - Dee.Kay
7. apr. 2008 18:37
#3 Noget af et indlæg, og lækkert nogen kommer med konstruktive forslag (Selvom der jo ikke er nogen der nødvendigvis læser med her for at lave strategier til virksomheden)

Fantastisk initiativ, og ved da også Apple blandt andet kæmper en kamp med musikselskaberne (Der i øvrigt tager en alt for stor del af kagen, og tvinger forskelligt DRM ned i halsen på forbrugerene, og gøre f.eks. video/serier/film stort set umuligt at sprede (igen f.eks. iTunes ..)
Gravatar #10 - GormDK
7. apr. 2008 20:28
#0 skrev:
Uden at have nogen kendskab til musikbranchen, så har EMI valgt at ansætte Douglas Merrill (...)

Ja, hvis EMI ikke har noget kendskab til musikbranchen, så er det sgu ikke så mærkeligt, de har lidt problemer ;)
Gravatar #11 - byteeater
8. apr. 2008 13:11
Ja det kan godt lade sig gøre, men man skal være klar over at det kan skabe lidt kaos. Mængderabatter på vare som er på tilbud/udsalg osv. Hvis man ser på alle de større virksomheder så har de haft regningskaos. Hvorfor? - fordi der er nogle produktfolk som opfinder alle mulige "produkter"/rabatter som skal i luften i en fart og så kan man ikke altid gennemskue hele vejen til fakturaen.
Men dit oplæg er godt, og man skal så bare implementere det rigtigt.
Jeg mener bare de skal tænke endnu mere "boom" - de sparer jo hele forhandlerkæden og antallet af kunder på nettet er mega mange fler, så de skulle endnu længere ned med priserne.
Se nu på TDC's play - det kan altså godt lade sig gøre...

At de stadig sælger gammel musik til høje priser gør at jeg ikke køber, men det er der åbenbart nogen der gør.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login