mboost-dp1

Microsoft

Gode udviklere bliver belønnet i Windows Store

- Via BBC - Technology World - , redigeret af Pernicious

I dag kunne Microsoft afsløre de første detaljer om den meget omtalte Windows Store, der bliver lanceret i forbindelse med udgivelsen af Windows 8.

En af de største nyskabelser i den forbindelse er en økonomisk gulerod til dygtige udviklere, som laver en applikation, der sælger godt.

Hvis en app sælger for mere end 140.000 kroner, vil Microsoft nemlig belønne skaberne med hele 80 procent af indtægterne, hvilket er 10 procentpoint mere end konkurrenterne Apple og Google tilbyder.

Hvis en applikation derimod sælger for mindre end 140.000 kroner, så må udviklerne “nøjes” med 70 procent, som alle andre steder.

Derudover vil Microsoft i modsætning til Apple lade udviklerne bruge deres egen platform til de såkaldte in-app purchases, så de kan beholde hele indtjeningen selv. Og det bliver muligt at lave prøveversioner af programmer.

Windows Store åbner til februar næste år.





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [1348010207]
8. dec. 2011 08:37
"Og det bliver muligt at lave prøveversioner af programmer."

Tak ja.
Gravatar #2 - Alrekr
8. dec. 2011 08:43
Det lyder velgennemtænkt. Kæmpe incitament for at lave kvalitetsprodukter.
Gravatar #3 - drugis
8. dec. 2011 08:49
mon ikke de går væk fra det når alle udvilkere begynder at lave prøveversioner, med mulighed for at købe full version gennem "in-app" køb og derved scorer 100% selv??
Gravatar #4 - Silver Mane
8. dec. 2011 08:53
Det største er nok det med in-app purchases.
Gravatar #5 - HerrMansen
8. dec. 2011 08:55
#3: Mon nu ikke der er nogle licensaftaler der forhindrer udviklere i at gøre dette udenom markedet? Der er forskel på at købe indhold til en app, og så låse hele app'en op (købe den)

Ellers ville Microsoft jo tabe på deres market hurtigt - det er jo dem der betaler hosting og screening (osv..)
Gravatar #6 - XorpiZ
8. dec. 2011 08:55
drugis (3) skrev:
mon ikke de går væk fra det når alle udvilkere begynder at lave prøveversioner, med mulighed for at købe full version gennem "in-app" køb og derved scorer 100% selv??


Det tror jeg nu ikke. Windows Store er, i stil med Marketplace/App Store/Android Market, ikke en pengemaskine. Det primære formål er økosystemet.
Gravatar #7 - fennec
8. dec. 2011 09:28
Spørgsmålet er vel også om udviklerne gider lave deres egen betalingsplatform. Hvis MS har lavet et super nemt system, der køre på 2 sek, kan det nok ikke betale sig for udviklerne at lave deres egen betalingssystem.

For dem der VIRKLIG tjener store penge, kan det selvfølgelig godt betale sig, men hvor mange % af apps er det lige??

Kan ikke helt finde ud af om det er så er 80% af hele beløbet, eller 80% af det over $25.000. En app sælger jo løbende og alle de første tager MS 30%, men returnere MS så 10% af alle de første køb når 25K grænsen nåes?

Har desuden også altid synes 30% var ret meget at tage. Men selvfølgelig er 30% af $1.49 (minimum beløb) ikke meget, når der skal betales kortgebyr på betalingen. Og derefter overføre pengene til udvikleren.

Hvorfor ikke tage 10% dog minimum $0.50. Det kunne selvfølgelig skallere så det er minmum $0.50 eller 30%<25K, 20%<50K, 10%<100K.
Gravatar #8 - kblood
8. dec. 2011 09:34
SlettetBruger (1) skrev:
"Og det bliver muligt at lave prøveversioner af programmer."

Tak ja.


Ja, det lyder til at blive et ret fancy system, hvor udvikleren kan bestemme om der skal tilbydes en trial, og hvor lang tid den må køre i.
Gravatar #9 - Mnc
8. dec. 2011 09:35
#7
Jeg tvivler stærkt på at MS lige overfører $14.000 (140000*0,8-140000*0,7) når salget overstiger 140.000 stk.
Gravatar #10 - XorpiZ
8. dec. 2011 09:36
fennec (7) skrev:
Spørgsmålet er vel også om udviklerne gider lave deres egen betalingsplatform. Hvis MS har lavet et super nemt system, der køre på 2 sek, kan det nok ikke betale sig for udviklerne at lave deres egen betalingssystem.


Det gør de formentlig ikke. Jeg forudser en hel række online-services, der vil tilbyde en nem (og billig) betalingsplatform til apps.

fennec (7) skrev:
Kan ikke helt finde ud af om det er så er 80% af hele beløbet, eller 80% af det over $25.000. En app sælger jo løbende og alle de første tager MS 30%, men returnere MS så 10% af alle de første køb når 25K grænsen nåes?


Jeg tør godt satse mit (gode?) rygte på, at af de første $25.000 er det 30% man afleverer, og alt udover det koster kun 20%.
Gravatar #11 - Zeales
8. dec. 2011 09:42
Understreget jo bare Balmers: Developers Developers Developers Developers
Gravatar #12 - mikl
8. dec. 2011 09:49
80% af 100 kr er ikke 10% mere end 70% af 100 kr:

http://xkcd.com/985/
Gravatar #13 - Testa
8. dec. 2011 09:51
Eneste grund til at de gør det er nok at de er nød til det. Apple og Google har jo flere års forspring og den eneste måde at indhente hurtigt er ved at lave mere lukrative aftaler med udviklerne.
Gravatar #14 - Magten
8. dec. 2011 09:55
Testa (13) skrev:
Eneste grund til at de gør det er nok at de er nød til det. Apple og Google har jo flere års forspring og den eneste måde at indhente hurtigt er ved at lave mere lukrative aftaler med udviklerne.
Nu er det jo ikke Marketplace til Windows Phone der er tale om, men Windows Store til, tadaaa, Windows.
Gravatar #15 - XorpiZ
8. dec. 2011 10:05
Testa (13) skrev:
Eneste grund til at de gør det er nok at de er nød til det. Apple og Google har jo flere års forspring og den eneste måde at indhente hurtigt er ved at lave mere lukrative aftaler med udviklerne.


Apple og Google er latterligt langt bagefter på OS-markedet. OSX har en markedsandel på ~6% worldwide.. ChromeOS har vel noget i stil med 0,001% eller sådan.
Gravatar #16 - idiotiskelogin
8. dec. 2011 10:07
Silver Mane (4) skrev:
Det største er nok det med in-app purchases.

Eller det værste. Syntes det er en god ide at de må lave deres egen betalingssystem, men der burde være krav om at man skulle kunne betale via Microsofts system. Det giver en langt bedre oplevelse for brugeren at de ikke skal finde kortet frem hele tiden og der er nok også nemmere at få folk til at købe når de bare skal trykke på et par knapper.

Gravatar #17 - rulzart
8. dec. 2011 10:08
Det er vist ikke 10 % mere, men 10 procentpoint...
Gravatar #18 - Mnc
8. dec. 2011 10:10
mikl (12) skrev:
80% af 100 kr er ikke 10% mere end 70% af 100 kr:

http://xkcd.com/985/

EDIT
Ugh, never mind, nu fangede jeg at du henviste til nyheden. :S
Gravatar #19 - Windcape
8. dec. 2011 11:21
SlettetBruger (1) skrev:
"Og det bliver muligt at lave prøveversioner af programmer."
Det bliver et trial API, ligesom på Windows Phone.

Det er godt, fordi at så er Trial og Full-version ikke to seperate installs. Og du undgår alle disse tusinde forskellige måder at lave shareware på.
Gravatar #20 - bobolobo
8. dec. 2011 11:27
Windcape (19) skrev:
Det bliver et trial API, ligesom på Windows Phone.

Det er godt, fordi at så er Trial og Full-version ikke to seperate installs. Og du undgår alle disse tusinde forskellige måder at lave shareware på.


Så det du siger er, at når det første program crackes, så crackes alle... FEDT!
Gravatar #21 - Windcape
8. dec. 2011 11:30
bobolobo (20) skrev:
Så det du siger er, at når det første program crackes, så crackes alle... FEDT!
Principelt.

Men når apps er DRM signed, så hjælper det ikke så meget at cracke dem. (Medmindre du altså også cracker Microsofts DRM).

Marketplace apps vil være signeret. Det er noget man allerede kan i dag, men ikke er brugt så meget. Men for signede apps, kan du ikke ændre i programstrukturen, uden at Windows vil nægte at åbne programmet.

Man kan selvfølgelig lave memory-hacking, men det er jo også relativt nemt at bruge protected memory. Altså, det bliver nemmere at lave shareware, og undgå piratkopiering. Så jeg kan ikke se det store problem.
Gravatar #22 - Alrekr
8. dec. 2011 11:44
Windcape (21) skrev:
Men når apps er DRM signed, så hjælper det ikke så meget at cracke dem. (Medmindre du altså også cracker Microsofts DRM).


Det skal der nok være nogen som hurtigt finder ud af at klare.
Gravatar #23 - Windcape
8. dec. 2011 11:51
Alrekr (22) skrev:
Det skal der nok være nogen som hurtigt finder ud af at klare.
Måske. But who cares?

Nemmere distribution, og billigere apps, har jo vist sig at fungere bedre end kopibeskyttelse.

Se bare på Steam.
Gravatar #24 - Alrekr
8. dec. 2011 12:02
#23
True. Men der skal sikkert være nogen. Hvis det bliver gjort nemt nok, så vil folk jo bare hente en trial og cracke DRM.
Gravatar #25 - XorpiZ
8. dec. 2011 12:09
Alrekr (24) skrev:
#23
True. Men der skal sikkert være nogen. Hvis det bliver gjort nemt nok, så vil folk jo bare hente en trial og cracke DRM.


Men det er vel ikke anderledes end i dag, hvor folk piratkopierer hvis de ikke gider betale.

Jeg har svært ved at se problemet.

Trial-funktionen fungerer fantastisk på WP f.eks.
Gravatar #26 - Mnc
8. dec. 2011 12:09
Windcape (23) skrev:
Nemmere distribution har jo vist sig at fungere bedre end kopibeskyttelse.

Se bare på Steam.


Fixed that for you...
Gravatar #27 - noxity
8. dec. 2011 12:27
fennec (7) skrev:
Kan ikke helt finde ud af om det er så er 80% af hele beløbet, eller 80% af det over $25.000. En app sælger jo løbende og alle de første tager MS 30%, men returnere MS så 10% af alle de første køb når 25K grænsen nåes?


Er du også typen der stopper med at arbejde når du har tjent 389.900kr, fordi du skal betale topskat og derfor tror at det bedre kan betale at at tjene 389.900 end 390.000 ?

Selvfølgelig er det 30% af de første 25.000$ og derefter 20%, alt andet vil være direkte tåbeligt.

(Og ved godt skatte eksempelt i princippet er den omvendte situation)
Gravatar #28 - fennec
8. dec. 2011 12:52
noxity (27) skrev:
Selvfølgelig er det 30% af de første 25.000$ og derefter 20%, alt andet vil være direkte tåbeligt.

Det er da en FED gulerod at vifte foran udviklerne. Hvis jeres app tjener $25.000 får I $2.500 af os OG derefter tager vi kun 20%.

Det er da alt andet end tåbeligt, hvis man vil have gode udviklere...

Men jeg ville også forvente at det bare er 20% af alt salg efter grænsen. Men det stå bare ikke tydeliget i nyheden hvad det er...
Gravatar #29 - Googus
8. dec. 2011 16:11
Ark ja, jeg forudsiger allerede spyware/malware der automatisk holder øje med forbrugeren, og aktivere ved en mere end 5 apps forbruger. f.eks. åbner Windows Store og køber udviklers lovlige app til $1, for efter køb at undlader at installer...
Gravatar #30 - myplacedk
8. dec. 2011 19:53
For et par dage siden blev det diskuteret om de få ører butikkerne betaler i dankort gebyr er forfærdeligt eller OK.

I dag er der tilsyneladende enighed om at 20% gebyr er helt vildt billigt.

Seriøst, synes i virkeligt at det er en belønning at betale 20% gebyr?

Jeg synes 30% er vildt højt sat. Jeg synes max 10% er mere passende, og selv det er ret højt sat.
Gravatar #31 - XorpiZ
8. dec. 2011 19:59
Det er vel ikke et gebyr som sådan - nærmere betaling for hosting, trafik, reklame mv.
Gravatar #32 - Alrekr
8. dec. 2011 20:07
#30
Det var vist mig som startede debatten i en anden tråd pga. Nets' forslag om at smide gebyr på kontantbetalinger. Anyways, en almindelig butik tjener omkring 25 kr. for hver 100 kr. der løber igennem butikken. En virtuel butik har ganske vist ikke nogen form for salgslokaler, de har ikke mange ansatte og ingen form for svind. Men der er stadig udgifter til hosting, båndbredde, personale. Samtidig sælges der ikke, på mobil app-siden, ikke for enorme summer.

Et almindelig indkøb i Kvickly ligger vel på 500-700 kr. Af dem får Kvickly altså 125-175 kr., som der så skal betales løn og skat af.

En app koster normalt under $3. 30 % af $3 er $0,90. Af de penge skal der så betales løn og skat.

Og før du siger at alle har en smartphone, så der sælges mange apps: Endnu flere skal have noget at spise.
Gravatar #33 - myplacedk
8. dec. 2011 20:07
Gebyr/betaling... kald det hvad du vil. Man får 30% mindre end kunden betaler.

Jeg ved godt hvad man betaler for, og jeg synes det er dyrt.
Gravatar #34 - myplacedk
8. dec. 2011 20:15
#32
Der er RIGTIGT mange forskelle på et supermarked og et app-marked.

Alrekr (32) skrev:
en almindelig butik tjener omkring 25 kr. for hver 100 kr. der løber igennem butikken.

Okay. Men de gør så også temmeligt meget mere end et app-marked gør. Ergo bør gebyret være på under 25%, hvis det skal passe sammen på dette punkt.

Alrekr (32) skrev:
En virtuel butik har ganske vist ikke nogen form for salgslokaler, de har ikke mange ansatte og ingen form for svind. Men der er stadig udgifter til hosting, båndbredde, personale.

Hosting og båndbredde: Praktisk talt gratis i forhold til husleje osv. for en butik.
Personale: Det samme.
Gravatar #35 - XorpiZ
8. dec. 2011 20:15
Alrekr (32) skrev:
Et almindelig indkøb i Kvickly ligger vel på 500-700 kr. Af dem får Kvickly altså 125-175 kr., som der så skal betales løn og skat af.


Det afhænger af branchen. Jeg er ret sikker på avancen i vores butikker er noget højere end det.

myplacedk (33) skrev:
Gebyr/betaling... kald det hvad du vil. Man får 30% mindre end kunden betaler.

Jeg ved godt hvad man betaler for, og jeg synes det er dyrt.


Fair deal. Men det er prisen man betaler for at være i en app-store. Har man ikke lyst til det, så bliver man da bare væk.
Gravatar #36 - Alrekr
8. dec. 2011 20:23
#34
Du missede fuldstændig pointen? Detailbranchen har langt flere kunder, og langt større omsætning, end de forskellige app-butikker der findes. App-butikkerne er nødt til at sprede deres udgifter ud over færre, og mindre, køb end detailbutikker. Der giver et højere gebyr.
Gravatar #37 - myplacedk
8. dec. 2011 20:54
Alrekr (36) skrev:
App-butikkerne er nødt til at sprede deres udgifter ud over færre, og mindre, køb end detailbutikker.

Ja. Til gengæld har de langt mindre udgifter.

Et app-marked er en pengemaskine. Det er fint at tjene penge på det man laver, også at tjene mange penge. Men jeg synes stadig at 30% er for meget, og jeg håber det bliver mindre med tiden.
Gravatar #38 - XorpiZ
8. dec. 2011 21:12
myplacedk (37) skrev:
Et app-marked er en pengemaskine.


Er det?
Gravatar #39 - Alrekr
8. dec. 2011 21:32
#37
15 mia. apps hentet, 37 % gratis, gennemsnitspris $3,64.
9,45 mia. apps købt, samlet $34,4 mia. De vil sige at Apple har tjent ca. $10 mia. i al den tid iTunes App Store har været åben, før udgifter er trukket fra. Det svarer til ca. 55 mia. kr. Coop har en omsætning på 40 mia. kr pr år (måske oppe omkring de 50 mia). Det er altså det samme som Coop får på fem år. Men hov - iTunes er kun fire år. Er iTunes virkelig en pengemaskine, målt på omsætning, så?
Gravatar #40 - myplacedk
8. dec. 2011 21:50
#37
Jeg synes ikke Coop og Apple App Store er sammenlignelige.

Coop er en pokkers masse butikker med en hulens masse ansatte, kompliceret varelager osv osv osv.

App Store er groft sagt en hjemmeside hvor man kan downloade filer. Enhver udvikler betaler i øvrigt flere hundrede kroner om året, ud over de 30%.

Du kan lige så godt sammenligne med noget som er langt større, eller noget som er langt mindre. Jeg kan ikke lige se formålet med det, når det man sammenligner med er noget helt andet.

Hvis jeg skal sælge noget gennem en mellemmand, så synes jeg han skal gøre en noget større indsats for at gøre sig fortjent til 30%.
Gravatar #41 - Fjolle
8. dec. 2011 22:14
Alrekr (39) skrev:
15 mia. apps hentet, 37 % gratis, gennemsnitspris $3,64.

Er det ikke nogen tal du har trukket ud af din røv?
Gravatar #42 - Alrekr
8. dec. 2011 22:19
#41
Nej, ud af Wikis røv. Jeg indrømmer gerne at de måske ikke passer helt sammen, men her er de:

https://en.wikipedia.org/wiki/ITunes_App_Store skrev:
At early July 2011, 200 million iOS users have downloaded over 15 billion apps from its App Store.[...] As of May 2011, Apple approved its 500,000th app and 37 percent of all apps are free with the average price $3.64.
Gravatar #43 - Fjolle
8. dec. 2011 22:42
Det er ikke fordelingen af hvordan folk bruger deres penge...

http://tech.fortune.cnn.com/2011/07/11/apple-users-buying-61-more-apps-paying-14-more-per-app/ skrev:
82% of the apps in Apple's store are free. The 18% that users have to pay for have an ASP of $1.44. According to Munster, the increase in ASP is driven by the more-expensive iPad apps that represent a growing percentage of app downloads.
Gravatar #44 - Alrekr
8. dec. 2011 23:24
#43
Som jeg læser det koster ikke-gratis apps i gennemsnit $3,64. Dertil er der 15 mia. hentede apps, heraf 37 % gratis. Hvis du klikker ind på kilden til mine data står det lidt pænere.
Gravatar #45 - Fjolle
9. dec. 2011 07:42
Du læser det forkert.

Der er korrekt at ikke gratis apps i gennemsnit koster 3.64

Men.

37% af appsne i app store (altså af hvad der findes, ikke hvad der købes) er gratis.

Men 82% af de downloadede apps er gratis, og gennemsnitsprisen for de 18% downloadede apps der koster noget er 1.44.
Gravatar #46 - Brugernavn
9. dec. 2011 08:02
Jeg glæder mig! Konceptet med en App store har fungeret rigtigt godt for mig på smartphones. Det er godt at det nu bliver ført over til min PC. Og Jeg synes at det her er et godt tiltag.
Gravatar #47 - Alrekr
9. dec. 2011 08:18
Fjolle (45) skrev:
Du læser det forkert.


Jeg læser det vel ikke forkert - jeg tror at du læser dit forkert. Jeg kan ikke se hvordan du kan få "82% af de downloadede apps er gratis" når der står "82% of the apps in Apple's store are free". Der står vel netop, at 82 % af alle apps i iTunes app store er gratis? De 18 % som så rent faktisk koster penge koster i gennemsnit $1,44.

At tallene så er uenige er en anden sag. Hvis vi tager dine tal står Apple bare til at tjene endnu mindre: ca $2,5 mia. efter min tidligere udregning.
Gravatar #48 - Fjolle
9. dec. 2011 08:30
Alrekr (47) skrev:
At tallene så er uenige er en anden sag. Hvis vi tager dine tal står Apple bare til at tjene endnu mindre: ca $2,5 mia. efter min tidligere udregning.


Det er nok også i overkanten.

Ifølge apple har de udbetalt "over $2.5 mia" til udviklerne. Det giver omkring en mia $ til apple.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login