mboost-dp1

unknown

Frikendt for sexchat

- Via Computerworld DK -

Østre Landsret har netop erkendt at det var helt okay at en kvindelig kontorassistent, sendte private erotiske e-mails og loggede sig på sexchats i arbejdstiden. Kvindens tidligere arbejdsplads skal nu betale hende 140.000 kr. i erstatning.

Dansk Arbejdsgiverforening er overrasket over dommen og opfordrer nu alle virksomheder til at få en IT-politik, så medarbejderne kan vide hvad de må og ikke må bruge nettet til.





Gå til bund
Gravatar #1 - FISKER_Q
15. mar. 2003 15:21
Jeg synes det burde forbydes i et vist omfang, fx diverse chattilstande over email osv. er ikke lovligt, men derimod diverse "henter du lige martin på vej hjem fra skole" beskeder er skam ok, det er da trods alt bedre end have 500 rendene rundt med mobilerne på høj.

Edit: Og sexchats og fora m.m. burde forbydes ligegyldigt hvad. Vi skal jo ikke have nogle idioter der ødelægger servermulighederne for andre.

Dog i første omgang burde det dækkes af itpolitik.
Gravatar #2 - Acro
15. mar. 2003 15:38
Det bør da ikke undre nogen at man i sin arbejdstid (som oftest) skal foretage et arbejde, hvis ikke hun var ansat til at chatte - så bør hun heller ikke bruge tid på det.
Gravatar #3 - XorpiZ
15. mar. 2003 15:48
Det var da en dejlig dom..så kan jeg endelig sidde og sexchatte :D
Gravatar #4 - CodeWizard
15. mar. 2003 15:51
Det viser virkelig hvor latterlig det danske retssystem er ved at blive
Gravatar #5 - Slacz
15. mar. 2003 16:14
Hmm.. Det virker jo mere end almindeligt forrykt. Gå på arbejde - for at lave alt muligt andet end at arbejde...
Vores dejlige retsystem har slået til igen.

-Slacz-
Gravatar #6 - plexus
15. mar. 2003 16:14
Har i (#1, #2, #4, #5) overhovedet læst artiklen?
Her er et uddrag:
"- Når man først har fået lov til at sende private e-mails, kan en arbejdsgiver ikke gå ind og censurere. Arbejdsgiveren kan ikke blande sig i, om man mailer om røgede laks eller siger "Hej snuskebasse. Tak for en dejlig nat". Det er et vigtigt signal at sende, siger sekretariatschef i Frie Funktionærer, John Hansen, til Computerworld Online."
Gravatar #7 - FISKER_Q
15. mar. 2003 16:18
Jo der er bare lige det jeg skriver det skal være de erotiske der skal blokeres for, har du læst indlægget?
Gravatar #8 - SmackedFly
15. mar. 2003 16:27
Jeg synes det er en fin dom...

Det de afgjorde var jo ikke at det er en god ide at sexchatte på arbejdet, det var derimod at der ikke var nogle regler for det og de derfor ikke kunne tillade at bortvise hende.
Og som jeg læser artiklen havde firmaet ingen interne regler imod denne form for kommunikation...

Men derudover synes jeg da at det er logisk at man ikke gør den slags i arbejdstiden
Gravatar #9 - plexus
15. mar. 2003 16:37
#7 Nu har jeg læst dit indlæg :) Du plejer bare at skrive nogle ret ugennemtænkte indlæg, fordomme længe leve.Nu hvor jeg har læst dit indlæg ordentligt, ser jeg mine fordomme havde ret :pPrivat er privat, om det omhandler sex/erotik eller hvem der henter lille Martin fra skolen burde være ligegyldigt. Det er IKKE noget der skal formuleres et forbud imod i loven. Det burde være op til den enkelte virksomhed at formulere et regelsæt for det.
Gravatar #10 - Dextah
15. mar. 2003 16:42
sådan kan det gå når man ikke kan få lem irl
Gravatar #11 - Yasw
15. mar. 2003 16:56
Jeg synes bare man kunne holde sig til nuværende lov om at privat brug af nettet ikke må gå ud over ens arbejdsindsat. Hvis personen stadig udfører sit arbejde tilfredsstillende uden problemer, så kan det vel være ligemeget om hun/han bruger lidt tid på noget sjov eller andet ikke arbejdsrelateret.

Hvis derimod en ansat begynder at blive sløv med sit arbejde og tit er bagud, så kunne man måske undersøge om dette skyldes at personen bruger lidt for meget tid hun/han ikke burde.

Men ellers synes jeg ikke firmaet kan blande sig i hvad der står i ens e-mails, så længe det ikke går ud over ens arbejdsindsats.
Gravatar #12 - FISKER_Q
15. mar. 2003 17:20
#9 ja privat er privat, men der burde være en slags lov der forbød sexchats osv. og kun omgåeligt hvis itpolitikken siger andet.

Men et anden godt forslag er også forbrug efter arbejdsevne. Men det synes jeg lyder lidt tyndt da det nok bliver udnyttet som bare fanden. Love er sådan til for at selv den dummeste kan forstå det.
Jeg vil da næsten mene at vi stadig kunne køre rundt med love some "kør efter forholdene" osv. hvis det ikke var at folk udnyttet det.

Men ellers, sådanne sexchats osv. skaber for meget unødvendig trafik på serveren.
Gravatar #13 - Raenil
15. mar. 2003 17:26
Love kan aldrig, og skal aldrig regulere hvor meget privat (hundesex, golfsogning, whatever....), man må lave i arbejdstiden. En enkelt lov kan ikke dække alt.

Hvis virksomheden vil have lavet regler på området, er det jo såre simpelt: Skriv nogle regler ned i personalehåndbogen. Problem løst, ikke flere latterlige retsager om interne vitser der er røget ud og så videre.

Det er ikke specielt for IT-systemet, det er jo hele vejen igennem. Lovgiverne skal ikke bestemme hvad der er acceptabelt i Firma A/S - det skal ledelsen i Firma A/S. Men hvis Firma A/S ikke kan bestemme sig for hvad der er acceptabelt, skal de ikke bagefter komme og sige at: Det burde du have vidst!


Fisker: Hvad er der specielt for sex-chats? Det er da ikke det, der lægger en linie ned. Jeg kan ikke se hvorfor lovgiverne skal blande sig i et firmas (ikke-eksisterende?) interne politik på området. Så kunne man lige så godt vedtage, at det er forbudt at søge efter golf-artikler i arbejdstiden. Eller kigge på qxl.dk?
Gravatar #14 - nightH
15. mar. 2003 17:56
hmm, citat fra tidligere artikel "Kvinden indrømmer, at hun har chattet og mailet privat i sin arbejdstid, men fastholder, at det begrænsede sig til et kvarters tid om dagen."hvis hun har gjort det i sin frukostpause, som mange jo selv betaler, rejser det jo et interessant spørgsmål, nemlig om hvem der "bestemmer" over denne pause. nogen der har nogle link til evt domme eller lign. der omhandler dette ?.
og jeg må give # 13 Raenil ret.
Gravatar #15 - FISKER_Q
15. mar. 2003 18:28
#13 nu handlede det i det tilfælde om sexchat.
Det ligger ikke en server ned, men det er unødvendig dataoverførelse. Måske drejer det sig bare om 300kB men det er stadig unødvendig overførelse.
Og det er sådan set om det er qxl eller golfartikler.

Jeg ville dog også vide om det er i pausen eller hvad. Da man jo bestemmer over sin egen pause.
Gravatar #16 - Yasw
15. mar. 2003 18:51
#13 - Det gælder altså kun for aktieselskaber eller hvad er det du siger?
Gravatar #17 - mr_iceman
15. mar. 2003 20:02
#16 det kan da være ligegyldig at han at sat et A/S ind... det er for at understrege at det er et firma....

mvh mr_iceman
Gravatar #18 - Snilus
15. mar. 2003 20:45




<B>FISKER_Q</B>16:21 15-03-2003


Jeg synes det burde forbydes i et vist omfang, fx diverse chattilstande over email osv. er ikke lovligt, men derimod diverse "henter du lige martin på vej hjem fra skole" beskeder er skam ok, det er da trods alt bedre end have 500 rendene rundt med mobilerne på høj.

Edit: Og sexchats og fora m.m. burde forbydes ligegyldigt hvad. Vi skal jo ikke have nogle idioter der ødelægger servermulighederne for andre.

Dog i første omgang burde det dækkes af itpolitik.








<B>#2 (new)</B>Bruger:<B>Acro</B>16:38 15-03-2003


Det bør da ikke undre nogen at man i sin arbejdstid (som oftest) skal foretage et arbejde, hvis ikke hun var ansat til at chatte - så bør hun heller ikke bruge tid på det.








<B>#3 (new)</B>Bruger:<B>XorpiZ</B>16:48 15-03-2003


Det var da en dejlig dom..så kan jeg endelig sidde og sexchatte :D








<B>#4 (new)</B>Bruger:<B>CodeWizard</B>16:51 15-03-2003


Det viser virkelig hvor latterlig det danske retssystem er ved at blive








<B>#5 (new)</B>Bruger:<B>Slacz</B>17:14 15-03-2003


Hmm.. Det virker jo mere end almindeligt forrykt. Gå på arbejde - for at lave alt muligt andet end at arbejde...
Vores dejlige retsystem har slået til igen.

-Slacz-








<B>#6 (new)</B>Bruger:<B>plexus</B>17:14 15-03-2003


Har i (#1, #2, #4, #5) overhovedet læst artiklen?
Her er et uddrag:
"- Når man først har fået lov til at sende private e-mails, kan en arbejdsgiver ikke gå ind og censurere. Arbejdsgiveren kan ikke blande sig i, om man mailer om røgede laks eller siger "Hej snuskebasse. Tak for en dejlig nat". Det er et vigtigt signal at sende, siger sekretariatschef i Frie Funktionærer, John Hansen, til Computerworld Online."








<B>#7 (new)</B>Bruger:<B>FISKER_Q</B>17:18 15-03-2003


Jo der er bare lige det jeg skriver det skal være de erotiske der skal blokeres for, har du læst indlægget?








<B>#8 (new)</B>Bruger:<B>SmackedFly</B>17:27 15-03-2003

Jeg synes det er en fin dom...Det de afgjorde var jo ikke at det er en god ide at sexchatte på arbejdet, det var derimod at der ikke var nogle regler for det og de derfor ikke kunne tillade at bortvise hende.Og som jeg læser artiklen havde firmaet ingen interne regler imod denne form for kommunikation...Men derudover synes jeg da at det er logisk at man ikke gør den slags i arbejdstiden








<B>#9 (new)</B>Bruger:<B>plexus</B>17:37 15-03-2003


#7 Nu har jeg læst dit indlæg :) Du plejer bare at skrive nogle ret ugennemtænkte indlæg, fordomme længe leve.Nu hvor jeg har læst dit indlæg ordentligt, ser jeg mine fordomme havde ret :pPrivat er privat, om det omhandler sex/erotik eller hvem der henter lille Martin fra skolen burde være ligegyldigt. Det er IKKE noget der skal formuleres et forbud imod i loven. Det burde være op til den enkelte virksomhed at formulere et regelsæt for det.








<B>#10 (new)</B>Bruger:<B>Dextah</B>17:42 15-03-2003


sådan kan det gå når man ikke kan få lem irl








<B>#11 (new)</B>Bruger:<B>Yasw</B>17:56 15-03-2003

Jeg synes bare man kunne holde sig til nuværende lov om at privat brug af nettet ikke må gå ud over ens arbejdsindsat. Hvis personen stadig udfører sit arbejde tilfredsstillende uden problemer, så kan det vel være ligemeget om hun/han bruger lidt tid på noget sjov eller andet ikke arbejdsrelateret.Hvis derimod en ansat begynder at blive sløv med sit arbejde og tit er bagud, så kunne man måske undersøge om dette skyldes at personen bruger lidt for meget tid hun/han ikke burde.Men ellers synes jeg ikke firmaet kan blande sig i hvad der står i ens e-mails, så længe det ikke går ud over ens arbejdsindsats.








<B>#12 (new)</B>Bruger:<B>FISKER_Q</B>18:20 15-03-2003


#9 ja privat er privat, men der burde være en slags lov der forbød sexchats osv. og kun omgåeligt hvis itpolitikken siger andet.

Men et anden godt forslag er også forbrug efter arbejdsevne. Men det synes jeg lyder lidt tyndt da det nok bliver udnyttet som bare fanden. Love er sådan til for at selv den dummeste kan forstå det.
Jeg vil da næsten mene at vi stadig kunne køre rundt med love some "kør efter forholdene" osv. hvis det ikke var at folk udnyttet det.

Men ellers, sådanne sexchats osv. skaber for meget unødvendig trafik på serveren.








<B>#13 (new)</B>Bruger:<B>Raenil</B>18:26 15-03-2003


Love kan aldrig, og skal aldrig regulere hvor meget privat (hundesex, golfsogning, whatever....), man må lave i arbejdstiden. En enkelt lov kan ikke dække alt.

Hvis virksomheden vil have lavet regler på området, er det jo såre simpelt: Skriv nogle regler ned i personalehåndbogen. Problem løst, ikke flere latterlige retsager om interne vitser der er røget ud og så videre.

Det er ikke specielt for IT-systemet, det er jo hele vejen igennem. Lovgiverne skal ikke bestemme hvad der er acceptabelt i Firma A/S - det skal ledelsen i Firma A/S. Men hvis Firma A/S ikke kan bestemme sig for hvad der er acceptabelt, skal de ikke bagefter komme og sige at: Det burde du have vidst!


Fisker: Hvad er der specielt for sex-chats? Det er da ikke det, der lægger en linie ned. Jeg kan ikke se hvorfor lovgiverne skal blande sig i et firmas (ikke-eksisterende?) interne politik på området. Så kunne man lige så godt vedtage, at det er forbudt at søge efter golf-artikler i arbejdstiden. Eller kigge på qxl.dk?









<B>#14 (new)</B>Bruger:<B>nightH</B>18:56 15-03-2003


hmm, citat fra tidligere artikel "Kvinden indrømmer, at hun har chattet og mailet privat i sin arbejdstid, men fastholder, at det begrænsede sig til et kvarters tid om dagen."hvis hun har gjort det i sin frukostpause, som mange jo selv betaler, rejser det jo et interessant spørgsmål, nemlig om hvem der "bestemmer" over denne pause. nogen der har nogle link til evt domme eller lign. der omhandler dette ?.
og jeg må give # 13 Raenil ret.









<B>#15 (new)</B>Bruger:<B>FISKER_Q</B>19:28 15-03-2003


#13 nu handlede det i det tilfælde om sexchat.
Det ligger ikke en server ned, men det er unødvendig dataoverførelse. Måske drejer det sig bare om 300kB men det er stadig unødvendig overførelse.
Og det er sådan set om det er qxl eller golfartikler.

Jeg ville dog også vide om det er i pausen eller hvad. Da man jo bestemmer over sin egen pause.








<B>#16 (new)</B>Bruger:<B>Yasw</B>19:51 15-03-2003

#13 - Det gælder altså kun for aktieselskaber eller hvad er det du siger?








<B>#17 (new)</B>Bruger:<B>mr_iceman</B>21:02 15-03-2003


#16 det kan da være ligegyldig at han at sat et A/S ind... det er for at understrege at det er et firma....

mvh mr_iceman
Gravatar #19 - FISKER_Q
15. mar. 2003 20:47
Kanont indlæg! gode argumenter :P
Der er vist dømt kvajebajer.
Gravatar #20 - ssboisen
15. mar. 2003 21:04
det er jo grotesk!
Gravatar #21 - Firehand
15. mar. 2003 21:45
FISKER_Q: Damn da! Er du katolsk munk eller hvad? "Sexchat er unødvendig traffik"?!?

Hvorfor er det lige at du mener du overhovedet er kvalificeret til at bestemme hvad andre mennesker finder nødvendigt eller ej? For dem er det ligeså unødvendig traffik når du dag efter dag sidder og læser newz og skriver tåbelige indlæg i din arbejdstid... (Nååh, nej, sådan noget gør du self. ikke... Undskyld). Hvis det er så stort et problem kunne man tildele en hvis mængde "privat båndbredde" til folk, så kunne de bruge den til hvad de har lyst til... Om det så er at sende statusrapporter hjem til Osama!

Det er ikke et kontrolsamfund det her (7, 9, 13...) og for mit vedkommende er det fløjtende ligegyldigt om folk skriver erotiske breve til deres kæledyr! Det er en sag mellem dem og deres arbejdsgiver og ingen andre.
Gravatar #22 - Acro
15. mar. 2003 22:27
#8:Jeg synes stadig det er forkert at man skal oplyse folk om hvad de ikke skal lave, er det virkeligt umuligt at tænke sig til at man på sit arbejde skal udføre det job man er ansat til?
Vores retssystem ligner mere og mere det amerikanske, men hvad værre er - det intelligens niveau og den tankegang den almindelige dansker ligger for dagen ligner også mere og mere den amerikanske.
Gravatar #23 - Raenil
15. mar. 2003 22:44
ACRO, Fisker og andre:

Jeg ved godt, at arbejdspladser er forskellige, men jeg vil bruge min egen som eksempel:

Vi har alle mulighed for at arbejde hjemmefra, og vi registrerer ikke tidspunkt for arbejdets udførelse, men blot antal timer i løbet af en uge. Og som jeg ser det: Hvis min arbejdsplads gerne vil have, at jeg arbejder i min fritid (hvad jeg ind imellem gør), så regner jeg også med, at det gælder den anden vej (at jeg holder fri i min arbejdstid). Selvfølgelig vil der være politiker for hvad der er acceptabelt at jeg bruger firmaets systemer til - men det går primært på ikke at kompromitere firmaets navn og rygte - som fx. at sende racistiske vittigheder til en god ven på en anden arbejdsplads fra firmaets postkasse. Sund fornuft bør råde, men hvor der er tvivl om hvorvidt den sunde fornuft er i orden, bør virksomheden - for sin egen skyld - skrive en politik ned på området. Men igen - det er en sag imellem min arbejdsgiver og mig - ikke mellem Anders Fogh og mig.

I andre virksomheder gælder givetvis andre forhold, så der må medarbejderne opføre sig anderledes. Men ingen grund til at blande lovgivningen ind i det.
Gravatar #24 - Acro
15. mar. 2003 23:41
#23:
Jeg har aldrig sagt at der skal være lovformelige rammer, jeg ytrer min utilfredshed med at det netop er retssystemet der bliver brugt, og hvordan det bliver en latterlig erstatningssag - som vi ser det alt for ofte i USA.
Gravatar #25 - SmackedFly
16. mar. 2003 00:28
#24

Erstatningssag?

Det her er kun en erstatningssag hvad angår tabt arbejdsfortjeneste, det eneste hun fik erstatning for var tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med fyring. (og muligvis lidt til) Men overhovedet ikke tilsvarende amerikanske forhold.

Og det eneste de i retssagen afgjorde var at der ikke er noget retsligt grundlag for at droppe afskedige hende, dvs. at hun juridisk set blev uretmæssigt afskediget. Og det er en korrekt dom, eftersom der ingen love er imod det.

Selvfølgelig bør det ikke ende i retten, men hun er i sin gode ret til at ligge sag an. Og nu er sagen jo ikke 100% sort og hvid, jeg synes der er mange aspekter der kan diskuteres, f.eks. kan jeg ved nærmere eftertanke ikke se den store forskel på om man bruger 10 minutter på at skrive en mail til sin bedstemor, eller om man bruger 10 minutter på at sexchatte.
Sålænge man bare ikke bruger firmaets adresser.
Gravatar #26 - ns
16. mar. 2003 01:00
Kælling.
Gravatar #27 - Acro
16. mar. 2003 01:08
#25:
Det hele starter jo et sted :-)

Jeg står desuden ved min mening; jeg synes ikke at virksomheden skal lave et specielt regelsæt for hvad de ansatte ikke må. De har en ansættelsesaftale hvori deres job står beskrevet, det er den de er ansat til at udføre - alt som de skal have lov til bør gives som tilladelser, det er forkert at tingene som standard skal forbydes.
Gravatar #28 - Vasquez
16. mar. 2003 02:14
Hmm... hvor mange her har en ansættelseskontrakt, hvor der står at de gerne må gå på toilet? Hvor længe har I så overtrådt reglerne... eller I har måske spurgt om tilladelse? Nå...
Som jeg ser det, er det en lidt fjollet, men korrekt dom. Hvis hun virkelig kun har brugt 10 minutter om dagen på det... jeg mener, come on... hvor mange derude mon virkelig arbejder 8 timer nøjagtigt hver dag? Mange steder kan man f.eks. få lov at tage sig en rygepause, uden at nogen løfter et øjenbryn. Man kan også få love lige at tage sig en halv kop kaffe og en hurtig sludder. Garanteret at det heller ikke står i ansættelseskontrakten... Det er alt sammen ting der får medarbejderne til at trives bedre, og dermed være mere effektive (IMHO). Hvis der bestemte ting man må, og (især) bestemte ting man ikke må, så må arbejdsgiveren da tilkendegive det. Eller vise sine medarbejdere lidt tillid, og dermed vinde loyalitet... uanset om de så vil ryge, drikke kaffe, chatte, maile, lave gymnastik, powernappe, stå på hovedet, eller whatever.
Gravatar #29 - FISKER_Q
16. mar. 2003 06:20
#21 det har intet at gøre med hvad de andre finder unødvendigt, det har noget at gøre noget hvad serveren finder unødvendigt som trafik.

Min mening er, når man er på arbejde så er man der for arbejde, og som det allerhøjeste lige kan se nyheder og skrive emails lignende "Hey skat henter du lige martin i skolen i dag", og så selvfølgelig arbejdsrelateret materiale.

Så kan man så evt. snakke om pauser om hvad man må der.

Og hvis man er så hurtigt færdig, så må man sku snakke med chefen om det.
Gravatar #30 - Q-razy
16. mar. 2003 07:28
Nu ved jeg nogen vil skrige big brother, men hvorfor er de ansatte overhovedet på nettet??

Hvis de virkeligt har en grund til at være på nettet, hvorfor sætter man så bare ikke et sporings program på deres individuelle logins, så arbejdspladsen kan se hvor de surfer hen, og til hvilke addresser deres emails bliver sendt, for jeg garantere lille martin ikke skal hentes af en på addressen 'pornolasse@ noget.dk' vel??
Folk der bruger nettet i arbejdssammenhæng, behøver jo ikke være "bange" for en sådan mekanisme vel? De bruger den jo netop i arbejdssammenhænge.

Og hvis de ansatte ikke skal bruge nettet til deres arbejde, kan arbejdspladsen jo bare lade være med at tillade brug af nettet i arbejdstiden ikke??

så skulle den småkage ikke være længere...
Gravatar #31 - SmackedFly
16. mar. 2003 09:36
#27

alt som de skal have lov til bør gives som tilladelser, det er forkert at tingene som standard skal forbydes.

*- Øh? Det lyder både forkert rent sammenhængsmæssigt, men det er sørme heller ikke noget jeg kan lide at høre. Jeg er selv HTX elev, og vi bliver undervist med målsætning om at vi skal være fleksible. Og det du her siger er nok så lidt fleksibelt som muligt.
For mig at se, skal en stor del afgøres udfra moral, blandet med en løs it-politik, altså ikke "DU MÅ IKKE , men derimod, Nettet må bruges til ting der har relevans for .
Men jeg synes ikke at alt skal være *forbudt* som standard. Det vender jeg mig kraftigt imod.

Når et firma ansætter, ansætter det en person, ikke en robot. Og jeg mener ikke at det er 100% logisk at man ikke må sexchatte på arbejdet, 10 minutter er vel sådanset 10 minutter, ligemeget hvad de bruges til.

#30

Tja, hvorfor ikke bare montere en sporingschip i kroppen på personen og se hvad han/hun laver i fritiden, hvis han/hun ikke laver noget der er forkert er det jo ikke et problem vel?

Det du siger er sådanset, at overvågning er helt iorden, fordi hvis folk har rent mel i posen så er der &iacute;ngen problemer.

Jo der er da...Problemet er at ledelsen så åbenbart ikke har nok tillid til deres medarbejdere.
Gravatar #32 - NeophyteDK
16. mar. 2003 10:31


det er jo bare et spørgsmål om, hvis personen på arbejdet når at lave det de er ansat til så kan de for min skyld godt sidde og glo på porno.. eller sende private mails, hvis de når det er de er ansat til så er der jo ikke noget problem... man kan jo heller ikke forvente at det sekund du træder ind af døren på din arbejdsplads at så snakker du overhovedet ikke privat, heller ik med dine kolleger eller din chef.. kun forretning. prøv at overveje et arbejdsmiljø vi ville have.. HURRRAAAAA jeg skal på arbejde i dag for det er så hyggeligt? naah

/NeophyteDK
Gravatar #33 - Firehand
16. mar. 2003 13:28
#29: "det har intet at gøre med hvad de andre finder unødvendigt, det har noget at gøre noget hvad serveren finder unødvendigt som trafik."

Nu ved jeg godt at jeg er ret dum, men jeg er jo også kun et menneske... Hvordan er det lige at serveren overhovedet kan kende forskel på traffik? Efter hvad jeg lærte i sin tid, så kan servere ikke kende forskel på noget som helst, de kan kun levere de ydelser de er bygget til?!? Eller, hvis nogen har bygget det ind i dem, så kan de katagorisere noget som unødvendig traffik (hvorved det ikke er serveren, men den person der har programmeret/konfigureret denne der har en mening, og den persons mening er ikke en hat mere værd end nogen andens, IMHO).

Fritid er fritid. Nogle mener en ting, andre mener en anden, det er derfor folket vælger en regering og folket stemmer om alle væsentligt ting. Der er ikke nogen der har mere ret end andre. Det gælder uanset om det er nyheder, porno eller chat eller hvad det nu end er. Hvis en lille uduelig adminitrator sidder på sit kontor og programmerer sin firewall til at filtrere alt der indeholde fyord ud fordi chefen har besluttet at firmaet ikke vil acceptere den slags og har gjort det klart for folkene der arbejder der, at han har det sådan, så er sexchat unødvendig traffik, ja. Ellers er det chikane og det har vi faktisk andre love imod her i landet.

Håber at jeg har argumenteret nok for min mening til at du gidder skrive noget mere udførligt end "det har intet at gøre med hvad de andre finder unødvendigt, det har noget at gøre noget hvad serveren finder unødvendigt som trafik."
Jeg kan godt lide når folk argumenterer for deres sag istedet ;o)
Gravatar #34 - FISKER_Q
16. mar. 2003 17:16

#33 det jeg mente med at det skulle sættes op først.

Og hvad skal der argumenteres for? Det er ejeren af serveren der bestemmer.
Gravatar #35 - sKIDROw
16. mar. 2003 17:30
Den her dom viser jo bare firmaerne, at de ikke kan fyre for regeler som man forventer folk skal regne ud selv.
Lav en firmapolitik om emnet, hvad enten det er email, IM, eller offentligt onani i kantinen*
Så er der intet for en fyret medarbejder at føle sig stødt over når det grå brevpapir kommer.. ;)

* Overdrivelse fremmer vel forståelsen.. ;D
Gravatar #36 - FISKER_Q
16. mar. 2003 17:45
#35
Når man skal så skal man :(
Gravatar #37 - sKIDROw
16. mar. 2003 18:01
#36

Jeps
Og jeg har da også sexchattet på arbejdet før.. LOL!
Satme en af de længste arbejdsdag jeg har haft... ;D
Gravatar #38 - Firehand
16. mar. 2003 21:35
#34: Ved godt det efterhånden er en kliche, men vi bruger den lige igen: "det har intet at gøre med hvad de andre finder unødvendigt, det har noget at gøre noget hvad serveren finder unødvendigt som trafik."

Det du altså mener er at ejeren af serveren bør bestemme hvad der er tilladt at sende og hente via denne. Og i denne sammenhæng katagoriserer vi ejeren af serveren som personen/-erne der samtidigt ejer firmaet? Ok, så er vi altså enige om at virksomheden skal have en politik (hvad den så end indeholde) og om folk så skal kende til denne eller man bare skal halshugge dem når de uforvarende overtræder den, det kan vi lade loven om at bestemme.

Men dermed siger du også at i almindelige situationer hvor firmapolitikken ikke omtaler det er sexchat fuldt ud lovligt i firmaet?

Angående argumenteren: Det er ejeren af serveren der bestemmer i et diktatur, ja. I resten af verden bestemmes det ved hjælp af overenskomster mellem ejeren og brugerne. Evt. ved at de præsenteres for reglerne for benyttelsen og så får valget mellem at acceptere eller at lade være. Regler er ikke noget man bare laver, det er noget der vedtages af dem der ønsker at følge dem.
Gravatar #39 - Simm
16. mar. 2003 21:44

Jeg kan helt ærligt ikke se, hvorfor hun skulle have medhold i den sag.

1. Hun sexchatter i arbejdstiden - burde hun ikke lave noget produktivt for sin løn?
2. Hun bruger firmaets fax/brevpapir til formålet - hjernedødt - hvilket renomé vil firmaet ikke få?
3. Hun omtaler firmaet som "lukningstruet" i sine mails - det er da helt sikkert noget, der vil lokke kunder/investorer til.. Rygter spredes hurtigt, u know..

Jeg er selv lønslave, men jeg kan da godt se fornuften i at hun fik sparket. Hvis mit lille hobbyfirma en dag blev stort, så ville jeg da gøre det samme som virksomhedens ledelse har gjort i denne situation. Hvad folk laver i deres pauser er for mig ligegyldigt, men hvis hun endelig skulle sende de slibrige mails, kunne hun så ikke gøre det fra en af de der gratis mails a'la Hotmail og Jubiimail?

Dagens griner:
citat: "...og at hun på grund af fraværet af en IT-politik ikke kunne vide, at hun ikke måtte chatte eller sende intime e-mails"

LOL! Det er da ren og skær sund fornuft at vide at man ikke bruger arbejdstiden på tant og fjas (det gør sq ikke noget der er lidt, men det skal ikke gå alvorligt ud over produktiviteten.)
Gravatar #40 - Sjakalen|
16. mar. 2003 22:45
Damn hun må sku da ha kløe i kussen :o)
Gravatar #41 - sKIDROw
17. mar. 2003 10:23
#39 Simm

Kan godt følge dig, men hvis de bare havde lavet en IT politik havde de ikke haft det problem.. ;)
Gravatar #42 - coki
17. mar. 2003 12:00
Så vidt jeg kan læse drejer det sig ikke om "chat" men om nogle e-mail vedkommende har sendt. Så hvis det er tilladt at sende private e-mails, så er det vel vanskeligt at sætte rammer for hvad de må indeholde, så længde loven bliver overholdt.

Desuden ved man jo ikke omvedkommende har passet sig arbejde eller ej. Jeg mener man kan squ da sagtens sende et par mails eller fem og stadigvæk få lavet det man skal. I gamle dage sad man jo bare og ringede, det var da mere tidskrævende og formodenligt dyrere.

Desuden peger meget jo i retning af, at det sundt og produktionsfremmende lige at slappe af og lave noget andet i fem minutter. Så er det jo smart at man lige kan ordne en sag med kommunen eller skatteforvaltningen, det giver noget tid og fleksibilitet i forhold til ens arbejde i den anden ende.

Og så er der jo ingen der sidder og arbejder koncentreret i 8 timer om dagen, hvis man ikke brugte nettet, så ville man bøje papirclips eller vade rundt og snakke.
Gravatar #43 - Simm
17. mar. 2003 13:53
#41: Det har vi heller ikke der, hvor jeg arbejder - nørj, der skal chattes med "Lystige Leila" nu :p *G*
Gravatar #44 - FISKER_Q
17. mar. 2003 14:09
At sende emails frem og tilbage er også en chat.
Som sagt mener jeg også det som det første skal sikres i en itpolitik, men når man arbejder er det arbejde der skal laves og ikke intim chat, og da allerhøjst lige beskeder lignende "henter du morten i skolen?"

Tror det ville spare firmaer for en del besvær med en lovgivning.
Gravatar #45 - H.E.R.O.
17. mar. 2003 15:09
de har vidst bare brugt det som undskyldning for at slippe af med hende.

hvis det er en medarbejder man er glad for fyrer man jo ikke denne pga af nogle emails.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login