mboost-dp1

Aalborg Universitet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Jeg er kommet ind på Medialogi i Ballerup, ikke at det var den store overraskelse, eftersom der er frit optag.
#4 Tillykke.
Havde aldrig hørt om uddannelsen, men efter at have læst lidt om det, så lyder det som et rimelig underholdene studie. :)
Jeg synes generelt at både Syddansk Uni, IT-U og AAU har betydelig sjovere fag på skemaet, end DIKU - omvendt er DIKU nok mere klassisk forskerpræget...
Havde aldrig hørt om uddannelsen, men efter at have læst lidt om det, så lyder det som et rimelig underholdene studie. :)
Jeg synes generelt at både Syddansk Uni, IT-U og AAU har betydelig sjovere fag på skemaet, end DIKU - omvendt er DIKU nok mere klassisk forskerpræget...
Skørt at de kalder Humanistisk Informatik et IT studie... Omkring 60-70% af studerende her vælger at skrive bachelorgrad og speciale i kommunikation og de sidste fordeles så mellem Informationsvidenskab og Interaktive Digitale Medier, hvor de to sidstnævnte egentlig er de eneste der reelt kan kaldes en humanistisk IT uddannelse. Kommunikation kan indeholde IT, men det er slet ikke givet at de studerende fokuserer på dette. Kommunikation er kommunikation. Det ændrer et IT klistermærke ikke rigtigt ved.
De har så også lavet frit optag på Hum. Inf. uddannelsen, så der i dag optages tæt på 200 studerende. Da jeg startede for 5 år siden var vi under 100 startende. Jeg har svært ved at se, at samfundet har brug for så mange cand.mag'er, når alle de andre større universiteter også pumper lignende studerende ud.
Oh well, det er jo et nemt sted for et universitet at tjene ekstra penge...
De har så også lavet frit optag på Hum. Inf. uddannelsen, så der i dag optages tæt på 200 studerende. Da jeg startede for 5 år siden var vi under 100 startende. Jeg har svært ved at se, at samfundet har brug for så mange cand.mag'er, når alle de andre større universiteter også pumper lignende studerende ud.
Oh well, det er jo et nemt sted for et universitet at tjene ekstra penge...
#8 jeg er sådan set enig i det du skriver - MEN, er IT ikke Informations Teknologi. Og man skal vel ikke kunne skrive lidt kode for at kunne arbejde med alle de processer der er involveret i et software projekt.
Hvad med kravsspecifikation feks? Kunne da være dejligt at man havde en ombord der kunne lidt andet end at skrive koder.. :D
(Er selv informtiker - dog ikke hum.inf'er - der sætter vi grænsen.. hehe)
Hvad med kravsspecifikation feks? Kunne da være dejligt at man havde en ombord der kunne lidt andet end at skrive koder.. :D
(Er selv informtiker - dog ikke hum.inf'er - der sætter vi grænsen.. hehe)
Altså jeg var med i første bølge da AAU i år valgte at smide alle ansøgere på informatik på den nye "Ba. IT", og det tager dem altså lidt tid at få den skruet ordenligt sammen. Med den uddannelse har de bare været totalt blindede af at "ramme bredt", så der skulle bare være noget for alle.
Vores 2 semester var delt op i tre forløb, så vi så havde en måned til hver af de 3 forløb, andre måske har hvad ders svarer til deres første semester til. Det resulterede så i 65-60 % dumpede på det ene af forløbene.
Vores 2 semester var delt op i tre forløb, så vi så havde en måned til hver af de 3 forløb, andre måske har hvad ders svarer til deres første semester til. Det resulterede så i 65-60 % dumpede på det ene af forløbene.
#10 hvem siger man har behov for at kunne sætte tekniske krav, for at kunne løfte det job man nu engang sidder i?
Man har typisk forretningsspecialister til at udregne hvor mange hits man får og teknikkere der udfra tallene kan size HW-kravene.
Det er faktisk et fåtal af de IT-medarbejdere jeg har mødt i tidens løb, der har haft den store tekniske indsigt.
Kunden er interesseret i en nice GUI.
Projektleder er kun interesseret i, at projektet bliver en succes, men har sjældent særlig meget styr på enkeltelementerne.
Programmøre er som oftest mere interesseret i kodestrukturer og sprog.
Der overlader resten til teknikkerne, der ofte er nødt til at gå i dialog med leverandøren.
Summasumarum, du kan sagtens have en IT-uddannelse uden teknik, og uden programmering.
Man har typisk forretningsspecialister til at udregne hvor mange hits man får og teknikkere der udfra tallene kan size HW-kravene.
Det er faktisk et fåtal af de IT-medarbejdere jeg har mødt i tidens løb, der har haft den store tekniske indsigt.
Kunden er interesseret i en nice GUI.
Projektleder er kun interesseret i, at projektet bliver en succes, men har sjældent særlig meget styr på enkeltelementerne.
Programmøre er som oftest mere interesseret i kodestrukturer og sprog.
Der overlader resten til teknikkerne, der ofte er nødt til at gå i dialog med leverandøren.
Summasumarum, du kan sagtens have en IT-uddannelse uden teknik, og uden programmering.
#11:
Ja, men så er det dybest set ikke en kravspecification der ligger til grund, men en behovsanalyse(og jeg er ikke et sekund uenig i at det er en bedre måde at besrkive tingene på). :)
Min pointe er bare at for at lave en god behovsbeskrivelse, så har man en som er god til det. Og at lave en uddannelse i det, og kalde den noget som helst der involverer IT synes jeg er en tilsnigelse :)
#13:
Og du har lige beskrevet præcis hvorfor mange større IT projekter fejler grelt. Det er denne mangel på fokuseren på det samlede resultat der gør at tingene går galt. Selvfølgelig er der ingen regel uden undtagelse, men ideerne om agil udvikling er ikke grebet helt ud af luften. :)
Ja, men så er det dybest set ikke en kravspecification der ligger til grund, men en behovsanalyse(og jeg er ikke et sekund uenig i at det er en bedre måde at besrkive tingene på). :)
Min pointe er bare at for at lave en god behovsbeskrivelse, så har man en som er god til det. Og at lave en uddannelse i det, og kalde den noget som helst der involverer IT synes jeg er en tilsnigelse :)
#13:
Og du har lige beskrevet præcis hvorfor mange større IT projekter fejler grelt. Det er denne mangel på fokuseren på det samlede resultat der gør at tingene går galt. Selvfølgelig er der ingen regel uden undtagelse, men ideerne om agil udvikling er ikke grebet helt ud af luften. :)
5 skrev:
Jeg synes generelt at både Syddansk Uni, IT-U og AAU har betydelig sjovere fag på skemaet, end DIKU - omvendt er DIKU nok mere klassisk forskerpræget...
Hvad mener du med klassisk forskerpræget? At de er bedre til forskning?
Hvis du mener undervisningsformen hvor den er baseret stort set udelukkende på forelæsninger og eksamen så har du ret - forskningsmæssig kan andre steder sagtens følge med (f.eks. har AAU Danmarks to mest citerede dataloger: Christian S. Jensen (databaser mm.) og Kim G. Larsen (indlejrede systemer mm.)
ONTOPIC:
Det er dog lidt snyd at AAU siger de har fået flere optagne da det skyldes et højere optag i Ballerup og et fald i Aalborg - skønt folk nok først og fremmest tænker Aalborg
#14:
Jeg tvivler på, at et projekt hvor alle har en mening om sizing, vil have større succes, end et hvor hvor eksperter holder sig indenfor sit eget område, og udfører det arbejde han/hun er sat i verden for.
Desuden siger det vist mere om kompleksiteten af de projekter og produkter du har involveret i, hvis du mener alle skal have teknisk indsigt i systemet. :)
Jeg tvivler på, at et projekt hvor alle har en mening om sizing, vil have større succes, end et hvor hvor eksperter holder sig indenfor sit eget område, og udfører det arbejde han/hun er sat i verden for.
Desuden siger det vist mere om kompleksiteten af de projekter og produkter du har involveret i, hvis du mener alle skal have teknisk indsigt i systemet. :)
#16:
Jeg har aldrig sagt at alle skal have teknisk indsigt i systemet. Jeg foretrækker bare, sammen med mange andre, en mere agil approach indenfor systemudvikling, end den waterfall baserede model du tydeligvis foretrækker :)
Og til en anden god gang - skal vi ikke i fællesskab prøve, for en gangs skyld, at holde tonen sober og droppe slet skjulte flames? Det kan vi lade de andre padder om :)
Jeg har aldrig sagt at alle skal have teknisk indsigt i systemet. Jeg foretrækker bare, sammen med mange andre, en mere agil approach indenfor systemudvikling, end den waterfall baserede model du tydeligvis foretrækker :)
Og til en anden god gang - skal vi ikke i fællesskab prøve, for en gangs skyld, at holde tonen sober og droppe slet skjulte flames? Det kan vi lade de andre padder om :)
#17
Deal...! :o)
Jeg mener ikke vandfaldsmodellen fungere idag, i store komplekse systemprojekter - modellen er al for tung og alene designdelen vil slå ethvert enterprise-projekt ihjel. Så det er langt fra min foretrukne model.
Jeg har en hemmelig drøm, om en dag at blive involveret i et SCRUM-projekt, det lyder pænt kinky. :)
Min pointe er alene, at et projekt som oftest trækker et antal mennesker sammen, fordi de som specialister i hver sin del af projektet kan få et fornuftigt resultat. Det er klart at samarbejdet ofte fungere bedst, hvis de personer der har overlappende interesser, også kender lidt til hver enkelts område - ligesom jeg mener at en PL med bare en anelse indsigt i alle delopgaverne er langt mere bevendt, end en PL der sidder med hovedet i et ganntkort.
Men der er himmelvid forskel på at have tilpas styr på andres områder, til at man kan tale i samme sprog, og så på at alle skal kunne formulere tekniske krav, kende til forskellige algoritmer indenfor de valgte udviklingssprog eller have en bare rimelig teknisk forståelse for miljøernes opsætning.
Men altså, vi kan nok hurtigt blive enige om, at en udviklergruppe der ikke kan sammensætte et DB-diagram ikke er meget bevendt, omvendt har jeg set utallige eksempler på, at man ikke har involveret DBA'er, og dermed faktisk fået et pænt skidt system ud af det, hvor et par DBA-timer kan i den grad gøre forskellen på knald eller fald.
I princippet synes jeg ikke udviklergruppen er dårlig de kan det de kan og skal kunne, men DBA'en er bare specialist - og der er himmelvid forskel. OMvendt giver det jo ikke meget meningen, at sætte DBA'en til at lave selve implementeringen...
Og til en anden god gang - skal vi ikke i fællesskab prøve, for en gangs skyld, at holde tonen sober og droppe slet skjulte flames? Det kan vi lade de andre padder om :)
Deal...! :o)
Jeg har aldrig sagt at alle skal have teknisk indsigt i systemet. Jeg foretrækker bare, sammen med mange andre, en mere agil approach indenfor systemudvikling, end den waterfall baserede model du tydeligvis foretrækker :)
Jeg mener ikke vandfaldsmodellen fungere idag, i store komplekse systemprojekter - modellen er al for tung og alene designdelen vil slå ethvert enterprise-projekt ihjel. Så det er langt fra min foretrukne model.
Jeg har en hemmelig drøm, om en dag at blive involveret i et SCRUM-projekt, det lyder pænt kinky. :)
Min pointe er alene, at et projekt som oftest trækker et antal mennesker sammen, fordi de som specialister i hver sin del af projektet kan få et fornuftigt resultat. Det er klart at samarbejdet ofte fungere bedst, hvis de personer der har overlappende interesser, også kender lidt til hver enkelts område - ligesom jeg mener at en PL med bare en anelse indsigt i alle delopgaverne er langt mere bevendt, end en PL der sidder med hovedet i et ganntkort.
Men der er himmelvid forskel på at have tilpas styr på andres områder, til at man kan tale i samme sprog, og så på at alle skal kunne formulere tekniske krav, kende til forskellige algoritmer indenfor de valgte udviklingssprog eller have en bare rimelig teknisk forståelse for miljøernes opsætning.
Men altså, vi kan nok hurtigt blive enige om, at en udviklergruppe der ikke kan sammensætte et DB-diagram ikke er meget bevendt, omvendt har jeg set utallige eksempler på, at man ikke har involveret DBA'er, og dermed faktisk fået et pænt skidt system ud af det, hvor et par DBA-timer kan i den grad gøre forskellen på knald eller fald.
I princippet synes jeg ikke udviklergruppen er dårlig de kan det de kan og skal kunne, men DBA'en er bare specialist - og der er himmelvid forskel. OMvendt giver det jo ikke meget meningen, at sætte DBA'en til at lave selve implementeringen...
#18:
Nu har jeg arbejdet med SCRUM en del år - og min erfaring er klart at det ER et problem når alle i gruppen netop ikke kan ca. det samme(eller lærer det hen ad vejen).
Problemet består dybest set i at når man hiver User stories(krav) ind i sin sprint(interation) som kræver viden kun en enkelt i teamet besidder. Så sker der oftest det at man har en enkelt mand der er flaskehals for resten af teamet.
Derfor er det SINDSYGT vigtigt for at have en velfungerende team at folk kan ca det samme, så groft sagt kan man sige at nej; folk skal ikke alle sammen kunne det samme, men i et velsmurt team vil de over tid sørge for at de alle kan tage en hvilken som helst opgave - simpelthen fordi alternativet tilføjer for meget ufleksibilitet.
Jeg har før prøvet at sidde på et team der prøvede at køre SCRUM, men vi havde nogle, inklusive undertegnede, der var mere eller mindre de eneste som kunne lave noget i enkelte moduler - det betyder bare at man i praksis får et system der meget minder om når en projektleder tildeler opgave A til Børge, opgave B til Jens osv.
Og netop det strider mod hele ideen i agil tankegang - teamet mister mere eller mindre muligheden for selv at tilrettelægge deres arbejde og alskens andre småproblemer begynder at dukke op.
Derudover - vi mangler en udvikler, og vi gør et bravt forsøg på at køre SCRUM...(Selvom jeg aldrig er helt tilfreds! :D)
Nu har jeg arbejdet med SCRUM en del år - og min erfaring er klart at det ER et problem når alle i gruppen netop ikke kan ca. det samme(eller lærer det hen ad vejen).
Problemet består dybest set i at når man hiver User stories(krav) ind i sin sprint(interation) som kræver viden kun en enkelt i teamet besidder. Så sker der oftest det at man har en enkelt mand der er flaskehals for resten af teamet.
Derfor er det SINDSYGT vigtigt for at have en velfungerende team at folk kan ca det samme, så groft sagt kan man sige at nej; folk skal ikke alle sammen kunne det samme, men i et velsmurt team vil de over tid sørge for at de alle kan tage en hvilken som helst opgave - simpelthen fordi alternativet tilføjer for meget ufleksibilitet.
Jeg har før prøvet at sidde på et team der prøvede at køre SCRUM, men vi havde nogle, inklusive undertegnede, der var mere eller mindre de eneste som kunne lave noget i enkelte moduler - det betyder bare at man i praksis får et system der meget minder om når en projektleder tildeler opgave A til Børge, opgave B til Jens osv.
Og netop det strider mod hele ideen i agil tankegang - teamet mister mere eller mindre muligheden for selv at tilrettelægge deres arbejde og alskens andre småproblemer begynder at dukke op.
Derudover - vi mangler en udvikler, og vi gør et bravt forsøg på at køre SCRUM...(Selvom jeg aldrig er helt tilfreds! :D)
Hos AAU mener man, at det er den målrettede indsats på IKT-området, der nu viser resultater.
Jeg vil ikke lyde negativ, men... den 'målrettede indsats' skulle vel ikke være en groft nedsættelse af karakterer og eksamenskrav, så enhver fucking idiot kan hustle sig ind på uni?
Jeg har stor respekt for de folk der rent faktisk har hjerne til at gennemføre et uni studie.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.