mboost-dp1

Apple

Foxconn-medarbejdere truede med masseselvmord

- Via The Atlantic Wire - , indsendt af morsing

Samtidig med at CES er i fuld gang i Las Vegas og de store elektronik-producenter er i gang med at fremvise de nyeste smartphones og tablets udfoldede sig en større krise på Foxconns fabrikker, som producerer meget af den elektronik, der bruges i vesten.

Omkring 300 medarbejdere truede med masseselvmord, da de var blevet nægtet forbedret arbejdsforhold og lønforhøjelse. Alle medarbejderne arbejder i afdelingen, der står for produktionen af Microsofts Xbox 360.

Foxconn producerer desuden produkter for firmaer som Apple, Sony og Nintendo. Både Microsoft og Apple har flere gange udtalt, at de går meget op i, at deres underleverandører behandler deres medarbejdere ordentligt. Microsoft går endda så vidt, som til at beskrive det som en af deres grundværdier.

Alligevel er der stadig meget dårlige medarbejderforhold hos Foxconn, hvor arbejderne har 36 timers skift, og net der skal forhindre selvmord er normen.





Gå til bund
Gravatar #51 - Nielson
14. jan. 2012 03:51
Justin (50) skrev:
Nej, kun appel,
som alle ved er Apple ITverdens lysende fyrtårn.


Nej.

Justin (50) skrev:
du kan jo bare se af det var efter apple lavede iphone af alle andre begyndte af lave touch skærm telefoner,


Sjovt, jeg har haft enheder med touch skærme langt før Apple.

Justin (50) skrev:
så hvis apple kræver af ordentlige forhold af deres leverandører vil de andre følge efter .


Ja, forhåbentlig da. Men hvad jeg forstår ud fra din kommentar der, er at du som sædvanlig smider hele skylden over på Apple, og at alle de andre giganter som bruger Foxconn som leverandør har deres ryg fri, indtil Apple gør noget ved det.

What?

Anyway, så vil jeg da håbe at der snart er nogen, om det så er Apple, Microsoft eller en anden, der tager skridtet og begynder at kræve bedre arbejdsforhold. Men det er nok mere indviklet end som så.
Gravatar #52 - Bladtman242
15. jan. 2012 12:18
KilRoY (3) skrev:
Problemet er jo at siger de deres job op, står der 300 nye medarbejder i produktionen, før de overhovedt har nået selv at forlade fabrikken.

Off-topic:
Er hvis første gang jeg har læst her inde at andre producenter ud over Apple benytter sig af Foxconn, kan derfor undre mig hvorfor det altid har været Apple der skulle svines til, når den var gal der nede..


Det er vel på grund af den sag hvor en manglende iphone førte til en medarbejders død :)
Ikke at det er apple der slog ham ihjel, men det er et mere direkte link til firmaet end hvad man ellers har hørt af foxconn historier :)
Gravatar #53 - tommyhj
15. jan. 2012 23:14
Nu hører det med til historien, at selvmordsraten i Foxconn byerne (der arbejder så mange på fabrikkerne, at de bor i specielt nybyggede byer) er langt under selvmordsraten i baggrundsbefolkningen.

Nettene på bygningerne blev sat op efter en stribe selvmord der kom i medierne, som en slags "se, vi gør noget!". Statistisk set sker der xx% selvmord hele tiden i en given befolkning, det kan ikke undgås. Det sker også i danske virksomheder, også pga. arbejdsvilkår.

Jeg fornemmer at arbejderne har fundet et ret effektivt lønforhandlingsmiddel. Så kan det godt være at de har trænge kår, og sikkert bør have bedre betaling - men jeg tvivler på at de får det bedre i andre jobs på lignende fabrikker i Kina. Set fra vores vinkel er det uhyggelige forhold at arbejde under, men hele Kina trænger jo så til et løft. Kan vi betale for det?
Gravatar #54 - Justin
16. jan. 2012 08:51
Nielson (51) skrev:
.

Justin (50) skrev:
så hvis apple kræver af ordentlige forhold af deres leverandører vil de andre følge efter .


Ja, forhåbentlig da. Men hvad jeg forstår ud fra din kommentar der, er at du som sædvanlig smider hele skylden over på Apple, og at alle de andre giganter som bruger Foxconn som leverandør har deres ryg fri, indtil Apple gør noget ved det.


Jeg giver ikke apple hele skylden, men hvis Dell giver bedre forhold til den der laver deres computerer vil det måske blive nævnt i en mindre artikel i et computer blad, Hvis apple gør det vil det blive vist som BREAKING NEWS på samtlige nyheds kanaler på kloden




Gravatar #55 - Nielson
16. jan. 2012 10:57
Justin (54) skrev:
Hvis apple gør det vil det blive vist som BREAKING NEWS på samtlige nyheds kanaler på kloden


Det kan vi så sagtens blive enige om :)
Gravatar #56 - kblood
18. jan. 2012 11:32
#54
Nu er jeg ikke den store Apple fan, men har de ikke allerede prøvet at sørge for bedre forhold for de Foxconn medarbejdere?

Det virker desværre ikke til at det var starten på en ny bølge af lignende sager, og jeg tror næsten at når det angår Foxconn, så medmindre at medierne slet ikke får fat i nyheden, så skal det nok give nogen store overskrifter.

Men lyder til at det ikke er nemt at sætte sig ind i hvilke forhold de arbejder under.
Gravatar #57 - terracide
18. jan. 2012 11:34
kblood (56) skrev:
Nu er jeg ikke den store Apple fan, men har de ikke allerede prøvet at sørge for bedre forhold for de Foxconn medarbejdere


Nej, Jobs påstod at de var meget opmærksomme på deres "fødekæde"...men det var , bar som meget andet fra ham af, tom luft...
Gravatar #58 - kblood
18. jan. 2012 11:41
terracide (57) skrev:
Nej, Jobs påstod at de var meget opmærksomme på deres "fødekæde"...men det var , bar som meget andet fra ham af, tom luft...


Ahh, ja jeg kan ikke huske præcis hvad der skete. Lød bare som om at de havde fået presset dem til at give lidt bedre forhold til deres medarbejdere. Måske var det at de fik presset igennem at der skulle sættes net op rundt omkring bygningen så chancen for at dø ved at springe ud fra taget blev mindre.

Lidt underligt at det får lov at fortsætte. Jeg vil mene at Amnesty burde forsøge at gøre noget ved det, hvis de ikke allerede har gjort det. Jeg er lidt bange for at det er den eneste reele chance der for at der bliver gjort noget ved det.
Gravatar #59 - terracide
18. jan. 2012 12:35
kblood (58) skrev:
Ahh, ja jeg kan ikke huske præcis hvad der skete. Lød bare som om at de havde fået presset dem til at give lidt bedre forhold til deres medarbejdere. Måske var det at de fik presset igennem at der skulle sættes net op rundt omkring bygningen så chancen for at dø ved at springe ud fra taget blev mindre.

Lidt underligt at det får lov at fortsætte. Jeg vil mene at Amnesty burde forsøge at gøre noget ved det, hvis de ikke allerede har gjort det. Jeg er lidt bange for at det er den eneste reele chance der for at der bliver gjort noget ved det.


#58:
Kina er kolde overfor Amnesty...Kina er ikke bleg for at bruge kampvogne imod ubevæbnede studenter...tror du de giver 5 potter pis for "arbejdsvilkår"?
Gravatar #60 - morsing
19. jan. 2012 14:30
tommyhj (53) skrev:
Jeg fornemmer at arbejderne har fundet et ret effektivt lønforhandlingsmiddel. Så kan det godt være at de har trænge kår, og sikkert bør have bedre betaling - men jeg tvivler på at de får det bedre i andre jobs på lignende fabrikker i Kina. Set fra vores vinkel er det uhyggelige forhold at arbejde under, men hele Kina trænger jo så til et løft. Kan vi betale for det?


Så vidt jeg ved blev alle arbejderene der nægtede at tage deres arbejde op igen, fyret på stedet og mistede den løn de havde til gode. Det er vidst standard praksis for alle der prøver at forhandle løn.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login