mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål


Gå til bund
Gravatar #201 - Dreadnought
1. mar. 2009 23:45
#200 Dine ører er ikke beregnet til at opbevare pølser før og efter du koger dem. :D

Du må have dårlig blodomløb i bolden.
Gravatar #202 - <3Thinkpads
1. mar. 2009 23:53
#201:
Ja, det tror jeg jo også at du har ret i. Men jeg kan intet finde om det på google, hvilket vil betyde at jeg er den eneste med dette. Så må jeg jo navngive det!
Gravatar #203 - Dreadnought
1. mar. 2009 23:59
#202 McNasty syndrome.
Gravatar #204 - Dreadnought
2. mar. 2009 01:23
Spørgsmål 375:
Er mælk flourescerende under UVA (320-400nm) belysning?
Gravatar #205 - gnаrfsan
2. mar. 2009 06:24
#198

Det skyldes at der under et givent tryk vil trænge en del af den omgivende gas (her luft) ned i væsken, og samtidigt vil væsken danne et damptryk i den omgivende gas. Du får en slags gradient af gasdensitet nede i væsken og en gradient af væskens molekyler i gassen. Fænomenet er kendt som Henry's Lov.
Hvis der er mulighed for termondynamik i et rum, der er stort nok til at transportere dampen væk, vil gradienten af damp blive flyttet og en ny gradient dannet. Derved fordamper væsken lige så stille. Men er rummet tæt, vil der på et tidspunkt være tilstrækkelig tryk til at fordampningen stopper. F.eks. i en flaske.

Det gør det blandt andet muligt for fisk at ånde i vand, da de udnytter gasdensiteten "tæt" ved overfladen, og du ser gastrykket i væsken blive ændret på grund af tryk-ændring når du åbner en sodavand, hvorved der opstår bobler.

(Jeg havde om det i dykker teori, da jeg læste på mit CMAS)
Gravatar #206 - gnаrfsan
2. mar. 2009 06:49
#205: Tilføjelse:
Udligningen sker self hurtigere, jo varmere det er, ligesom de fleste andre fysiske fænomener. Grunden til at man har om det i dykkerteori, er at det er det, der sker med blodet, når man får dykkersyge, altså der opstår bobler af kvælstof, i stil med det, der sker når man åbner en sodavand, bortset fra at gassen i sodanvanden jo er CO2.
Gravatar #207 - Norrah
2. mar. 2009 06:58
#204 lige så meget som sæd.
Gravatar #208 - Clauzii
2. mar. 2009 15:31
Svar #375:

Er der ikke noget med at bakterierne i mælken vil blive synlige?
Gravatar #209 - myplacedk
2. mar. 2009 21:48
McNasty (202) skrev:
hvilket vil betyde at jeg er den eneste med dette. Så må jeg jo navngive det!

Ork nej, vi er mindst to. Det skulle tilsyneladende se skægt ud, ifølge folk omkring mig. ;-)
Gravatar #210 - gnаrfsan
3. mar. 2009 08:26
Mine ører er nøjagtigt samme temperatur, så jeg må have god blodomløb der, desværre kommer det bare aldrig ind i høvedet :-S
Gravatar #211 - Dreadnought
3. mar. 2009 11:14
#210 Sæt en masse klemmer på dine ører. Det kan være at det kan trykke blodet ind i dit høvede. Ellers prøv med et skruestik. DAMN! Jeg skulle have været doktor!
Gravatar #212 - Bjørn
7. mar. 2009 15:50
Spørgsmål

I netto står der på ´kunde adskillerne´ at man skal huske at vende stregkoden opad. Det har jeg altid gjort.

Men, har lagt mærke til i min lokale Netto(omtalt før i tråden) at de ved kassen også har vandret scanner på ´båndet` foran dem. Så hvis jeg ligger alle mine varer med stregkoden nedad går det supertjept for ekspedienten blot at hive min
varer over.

I øvrigt et godt råd til andre som også handler et sted med vandrette skannere.

Så synes lidt de modsiger sig selv. Og får mig til at fremstå som en ´bad guy` blandt de andre handlende, da jeg netop gør det modsatte af ´normal shoppe kotume´.

Update/ - Spørgsmål
Hvorfor be om at vende stregkoden opad, når det går hurtigere at vende stregkoden nedad.
Gravatar #213 - Caek of Doom
7. mar. 2009 15:54
Hvad er Bjørns spørgsmål?
Gravatar #214 - Systran
7. mar. 2009 15:54
#212
Hmm, ja det kan du godt have ret i, men hvis du vender dine varer med stregkoden nedad, så ved ekspedienten jo ikke hvor de er, da han ikke kan se dem, og så er han jo nødt til at samle varen op for at finde den. (medmindre du selvfølgelig gør ham opmærksom på at du konsekvent har lagt alle varerne sådan) :).

Gravatar #215 - Dreadnought
7. mar. 2009 16:27
#212 En dygtig kassedame/mand ved hvor stregkoden er på samtlige varer. Hvis vi vender varen så hun/han ikke skal vende dem, så bliver vedkommende ikke bedre til sit job. Det er derfor vores opgave at oplære dem. ;D
Gravatar #216 - vandfarve
7. mar. 2009 16:56
#Topic: Som ekspedient i en kiosk blev jeg konsekvent irriteret på folk, der i forsøget på at hjælpe mig med at finde stregkoderne, faktisk hindrede mit arbejde og gjorde hele ekspeditionen langsommere.

Derfor vil jeg på baggrund af min egen erfaring være påpasselig med at "hjælpe" personalet, da det ofte gør det hele mere besværligt og langsommere. Det samme gør sig gældende på restauranter, da tjenere ofte er bedre til at klare tingene selv, når kunderne ikke hjælper dem.

Bare et tip...
Gravatar #217 - <3Thinkpads
7. mar. 2009 17:03
#216:
Så hvad forslår du, skal man bare smide varerne på og være "ligeglad"? Jeg er selvtilhænger af streg-kode op, men hvis det er ligemeget så stopper jeg da med det:)
Gravatar #218 - vandfarve
7. mar. 2009 17:09
#217 Overhovedet ikke, men man må gerne tænke sig om. Det skal burde man gøre i alle livets aspekter, men det er en helt anden diskussion...

Fordi kiosken bruger en håndholdt scanner, så havde vi langt større frihed ift. Netto-medarbejdere, og vi anerkender også, at det er en pæn gestus fra kundernes side, men alligevel. Det hjælper ofte ikke, som mit eksempel med en typisk restaurant også viser.
Bare for at sætte det i relief, så betyder det også ofte (hånden på hjertet: ubevidst!) længere ekspeditionstider, hvis folk beder os om at skynde os, eller hvis de siger, at de skal nå noget vigtigt. Så bliver ekspedientet stresset og usikker, kunderne formulerer ikke deres ønsker særlig klart, så vi skal spørge 2 gange, etc.

Derfor, hvis man bare tænker sig om og lader være med at gøre for mange ting, så skal VI nok sørge for, at ekspeditionen bliver så hurtig og gnidsløs som muligt.
Gravatar #219 - vandfarve
7. mar. 2009 17:10
Igen... Jeg placerer selv også stregkoden opad, fordi butikken siger, at jeg skal. Derfor placerer jeg heller ikke stregkoden nedad, fordi jeg er bange for at forvirre eller på anden måde irritere ekspedienten.
Gravatar #220 - myplacedk
7. mar. 2009 18:11
Jeg har lagt mærke til, at hvis stregkoderne vender opad, er medarbejderen hurtigere til at køre varerne igennem, end hvis de vender tilfældigt.

MEN: Skal jeg lægge varerne med stregkoden opad, tager det mig længere tid, end medarbejderen tager om at kører varer igennem, som vender tilfældigt.

Dvs. jeg vender stregkoderne opad, hvis der er tid til det. Men ikke hvis det betyder, at medarbejderen så skal vente på mig.
Gravatar #221 - vandfarve
7. mar. 2009 19:22
Spørgsmål

Hvordan kan TDC Play løbe økonomisk rundt?

TDC og Yousee har til sammen samlet næsten 2 millioner numre, så hvis man flytter lidt rundt på tallene og vurderer, at de to selskaber maksimalt kan have betalt 50 kroner/nummer, så har hver kunstner måske kun fået omkring 500-2.500 kroner* for, at deres numre er til tid og evighed kan bruges af kunderne (så længe man stadig er kunde).

Sååå... Har viksomhederne betalt et 4-cifret millionbeløb i fællesskab, eller var kunstnerne/pladeselskaberne nødt til at acceptere tilbudet?

* Ved mellem 10 og 50 numre per kunstner ved 50 kroner per nummer.
Gravatar #222 - myplacedk
7. mar. 2009 19:27
#221
Mon ikke TDC Play betaler pr. download?
Gravatar #223 - vandfarve
7. mar. 2009 19:31
#222 Jeg ved ikke, hvor godt det ellers gør regnskabet lige bortset fra inflationen, men det er stadig mange penge, der skal over bordet, når tjenesten egentlig ikke var efterspugt - der findes stadig Pandora (for amerikanske IP-adresser), netradioerne og så gråzonen ved YouTube og MySpace, hvor man endda kan lave afspilningslister.
Gravatar #224 - myplacedk
7. mar. 2009 19:44
#223
Det betyder da i hvert fald, at der (praktisk talt) ikke skal betales for de 90% af numrene (næsten) ingen har interesse i.
Gravatar #225 - GormDK
7. mar. 2009 22:38
vandfarve (223) skrev:
der findes stadig Pandora (for amerikanske IP-adresser)

Spørgsmål
Er der en forholdsvis simpel måde, jeg kan komme til at høre Pandora igen?
Det eneste jeg selv har prøvet er forskellige proxy-hjemmesider, men det længste jeg er kommet er at den starter på at loade men så melder 'tekniske problemer' og stopper.
Gravatar #226 - coday
8. mar. 2009 09:10
#225 Flytte til USA ? ;)
Gravatar #227 - MiniatureZeus
9. mar. 2009 10:10
#225 HotSpot Shield eller igennem en amerikansk ven.
Gravatar #228 - Zombie Steve Jobs
9. mar. 2009 13:36
#225 Du kan prøve perfect privacy - det koster lidt (130 pr md, tror jeg men kan også købes på årsbasis), men det virker. Kan uden problemer streame fra Hulu og andre US tv-tjenester.
Du får adgang til en bred vifte servere, tre i USA, I tyskland, frankrig, Australien, Holland, Iran og så videre.

Du kan enten vælge at køre det som PPTP VPN, Open Vpn, og en række andre service: http://perfect-privacy.com/services.html

Jeg kan bedre lide det end HotSpot Shield, der til tider er ganske langsom og vist også har et maks på DL.

Vær dog opmærksom på at det godt kan tage en lille uge at få en bruger og få "clearet" sin betaling og så videre.
Gravatar #229 - Emil
9. mar. 2009 14:04
#225 > Prøv relakks.com, det er en svensk proxyservice, der vist nok er drevet af Piratbyrån. Den kan man i hvert fald uden problemer køre Pandora igennem. Du kan jo starte med at prøve at købe 3 måneder for 149 svenske kroner (ca. 100 danske).
Gravatar #230 - Zombie Steve Jobs
10. mar. 2009 14:16
Hvorfor kan katte godt lide klorin?
Gravatar #231 - Clauzii
10. mar. 2009 19:12
#215:
Hvad sker der med den der mælk???
Gravatar #232 - Dreadnought
13. mar. 2009 12:46
#231 Den er blevet drukket.

Spørgsmål
Hvor kort kan en tunnel være?
Gravatar #233 - Zombie Steve Jobs
13. mar. 2009 13:24
#232 I Danmark er der vist ingen grænser. Det er fra cykelunderkørsler til Storbælt, der kan betegnes som tunneller.
Andre steder er der grænser på 160 meter, under det, så er det ikke en tunnel, men en underkørsel.
Det er egentlig et godt spørgsmål. Jeg vil lige undersøge det :D

Edit: I DK er en tunnel en tunnel, lige meget hvor kort den er.
Gravatar #234 - Niklas H
13. mar. 2009 13:42
#233 Så er den kun 30cm, så er det også en tunnel, selvom det også kan vurderes til bare at være en port? :P
Gravatar #235 - Zombie Steve Jobs
13. mar. 2009 13:47
#234 haha, altså et fodboldmål, eks? Men når det nu er en port eller et fodboldmål, eller et hul i en mur, så er der ingen grund til at kalde det en tunnel. Men synes egentlig det er lidt sært, at der ikke er nogen nedre grænse for, hvor korte tunneller kan være.
Gravatar #236 - milandt
13. mar. 2009 13:52
Hvorfor er jeg forkølet?
Gravatar #237 - Zombie Steve Jobs
13. mar. 2009 13:56
#236 Fordi du er et beskidt svin, der ikke vasker hænder!
Gravatar #238 - Dreadnought
13. mar. 2009 14:04
#236 Min mor har læst at det kan skyldes en mangel på D-vitaminer.
Gravatar #239 - Norrah
13. mar. 2009 14:25
#236 du har fået noget forkert ind i munden...
Gravatar #240 - milandt
13. mar. 2009 14:26
#238 jeg kan bedst li din forklaring
Gravatar #241 - Dreadnought
13. mar. 2009 14:36
#240 Familie-Journalen er fyldt med mange gode råd. :D
Gravatar #242 - Armadodo
15. mar. 2009 21:50
Hvor bred er en snæver vending?
Gravatar #243 - Ronson ⅍
15. mar. 2009 23:13
#242: Kommer an på sammenhængen.

#241: Det hedder Familie Journal.
Gravatar #244 - vandfarve
16. mar. 2009 08:26
Spørgsmål:

Hvorfor er der altid blanke sider bagerst og forrest i en bog? Jeg kan godt forstå, at der skal være et lige antal sider i en bog, men når der er 5-10 blanke sider bagerst, så er det liiiige voldsomt nok...
Gravatar #245 - Emil
16. mar. 2009 08:50
#244 >
Svar
Book pages are often printed on large sheets because of technical and financial considerations. Thus, a group of eight, sixteen, or thirty-two consecutive pages will be printed on a single sheet in such a way that when the sheet is mechanically folded and cut, the pages will be in the correct order for binding. Such a group is called a section or signature. Books printed in this manner will always have as many pages as a multiple of the large sheets they were printed on, such as a multiple of eight, sixteen, or thirty-two. As a result, these books will usually have pages left blank.

For example, if a book with 318 pages of content is printed using 32-page signatures, it will require 10 signatures, 320 pages in total. At the very end of the book — that is, at the end of the last signature — there will be 2 un
used (blank) pages.
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Intentionally_blank_p...
Gravatar #246 - myplacedk
16. mar. 2009 09:12
Hvor stramme skal cykel-shorts være, før man ikke må benytte cykelstien?

(Eller: Hvorfor kører racercykel-entusiaster på vejen, lige ved siden af cykelstien, så jeg ikke kan komme forbi?)
Gravatar #247 - gnаrfsan
16. mar. 2009 09:15
#246: Fordi cykelstier er designet til en tophastighed på 20 km/t.
Jeg hørte en eller anden færdselspolitimand udtale det i TV engang, så jeg kan ikke dokumentere det. Men hvis det er nødvendigt kan jeg sikkert ryste noget ud af en kammerat, der er vejingeniør.
Gravatar #248 - sissy
16. mar. 2009 09:25
Hvorfor er i i .nfo'er altid skrevet med lille [i], når alle de andre bogstaver er store [I]???
Gravatar #249 - myplacedk
16. mar. 2009 09:34
gnarfsan (247) skrev:
Fordi cykelstier er designet til en tophastighed på 20 km/t.

Men scooter 30 skal jo køre på cykelsti...

Jeg vil gerne vide mere om det, for jeg har sådan en lyst til at råbe/dytte/whatever af de hensynløse, alt-ejene, smart-ass ... af dem. Men hvis de nu bare gør som loven siger de skal, så vil det jo bare være mig, der er idioten. :-/
Gravatar #250 - gnаrfsan
16. mar. 2009 09:42
myplacedk (249) skrev:
Men scooter 30 skal jo køre på cykelsti...

Du må også køre på en lande vej i din Ferrari. Et er hvad cykelstien er designet og vedligeholdes til. Et andet er fartrænsen, og fartgrænsen er det der iøvrigt gælder for vejen. F.eks. 50 km/t. Så hvis fartgrænsen på den vej, du kører på er 20 km/t må du kun køre 20 km/t på din knallert på cykelstien. Og da cyklen ikke har en maksimal tilladt hastighed må du køre 80 på en cykelsti ved en landevej (på cyklen altså :P).
Man skal jo køre efter forholdende, så det er lidt udflydende med fartgrænserne der.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login