mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #14951 - Brugernavn
4. jul. 2011 12:11
LinguaIgnota (14950) skrev:
Så, nu er det et program om "digital mobning" på DR1. Det synes jeg, at I skal se - så kan I måske lære at være lidt sødere ved jeres onkel Ignota!

Det vil jeg så tage til efterretning...
Gravatar #14952 - vandfarve
4. jul. 2011 15:15
Mark Jensen goes to Fiolstræde 17

Er der nogle af jer, der har styr på SU, kapitalpension og en manglende lyst til at betale sine hårdttjente penge tilbage?

Jeg synes ikke, at det helt giver mening, this shit.
Gravatar #14953 - DiZaster
4. jul. 2011 16:37
vandfarve (14952) skrev:
Er der nogle af jer, der har styr på SU, kapitalpension og en manglende lyst til at betale sine hårdttjente penge tilbage?

Forsøger du at hæve dit fribeløb? I så fald er det svjv. kun pension indbetalt af din arbejdsgiver der kan modregnes. Evt. kan du starte en virksomhed og drage nytte af virksomhedsskatteordningen, og derved spare en smule på skatten.

Edit: Sidstnævnte kræver selvfølgeligt at det overhovedet er en mulighed for dig, da din arbejdsgiver skal gå med til at udbetale din løn til et firma istedet for dig personligt.
Gravatar #14954 - vandfarve
4. jul. 2011 17:37
DiZaster (14953) skrev:
Forsøger du at hæve dit fribeløb?

Snarere at fjerne A-indkomst fra min opgørelse. Potato potato, vi mener det samme. :)

DiZaster (14953) skrev:
I så fald er det svjv. kun pension indbetalt af din arbejdsgiver der kan modregnes.

Det er så her, hvor jeg bliver meget usikker. Jeg er næsten sikker på, at der kun er tale om arbejdsgiverens part, men SU-styrelsens egen hjemmeside formudrer billedet lidt. De skriver bl.a., at "bidrag og præmie til privattegnet kapitalpension" (kilde) tæller med som A-indkomst.

Mit spørgsmål er derfor: Hvis der er tale om en virksomhedstegnet kapitalpension, som jeg selv indbetaler til via min lønseddel (altså, helt konkret, indskuddene bliver trukket fra min bruttoløn på lønsedlen), bliver disse indskud så fra- eller medregnet i min A-indkomst?

Dette hører jeg forskellige svar på, da nogle insisterer på, at der skal være tale om "virksomhedsfinansieret kapitalpension" og ikke bliver "virksomhedsadministeret".

What to do, what to do...
Gravatar #14955 - Dreadnought
4. jul. 2011 18:15
Born-mark-holmer-jensen:
Hvorfor kan man aldrig blive enige om hvor bornholm skal ligge?
Som eksempel vil jeg bringe dette kort, hvor grafikkeren har flyttet bornholm fra sin rigtige position til Kattegat, samt indhegnet det og hældt vand i hullet, til trods for at kortet er stort nok til at vise øen i sin rigtige position. (Indhegningen forstår jeg egentligt godt. De snakker fandme underligt derovre.)
Her har jeg flyttet øen tilbage i sin rigtige position. (inkl. hegnet)
Gravatar #14956 - Brugernavn
4. jul. 2011 18:31
Dreadnought (14955) skrev:
Her har jeg flyttet øen tilbage i sin rigtige position. (inkl. hegnet)

Ideen med hegnet er da ellers ikke helt tosset...
Gravatar #14957 - Systran
4. jul. 2011 18:32
At spørge, hvorfor EB gør noget retarderet er som at spørge, hvorfor Paradise-Amalie siger noget dumt.

Mark Jensen bruger gummi

Hvorfor er [url=
Gravatar #14958 - DiZaster
4. jul. 2011 18:38
vandfarve (14954) skrev:
What to do, what to do

Ring til SKAT, og eller endnu bedre send en email med dit spørgsmål så du har deres svar på skrift. Ringer man får man ofte forskellige svar alt efter den enkeltes kompetencer.

Jeg havde tilbage i 2009 en sag kørende om dobbeltbeskatning. Da jeg havde deres oprindelige udmeldelse på skrift, endte det med at jeg fik lige over 100k retur. Penge jeg helt sikkert ikke havde set igen havde det været mit ord imod deres.

Men tilbage til topic.
Mit gæt vil være at så længe indbetalingen fratrækkes din bruttoløn, vil beløbet ikke blive medregnet i din A-Indkomst. Så om virksomheden betaler 10% og du dertil betaler 8% er du stadigt ok, da beløbet bliver trukket før skat, og derfor ikke er en del af din A-indkomst.

vandfarve (14954) skrev:
De skriver bl.a., at "bidrag og præmie til privattegnet kapitalpension" tæller med som A-indkomst.

Det siger vel egentligt sig selv, eftersom det beløb indbetales efter din A-skat, og derfor netop er en del af din A-indkomst.

Nu kender jeg ikke beløbets størrelse, men for nogle år siden var der snak om at der skulle sættes et loft for pensionsindbetalinger. Om det er blevet til noget aner jeg ikke, så igen. Ring til SKAT eller din revisor :-)
Gravatar #14959 - Dreadnought
4. jul. 2011 19:07
[quote=Systran (14957)]Mark Jensen bruger gummi

Hvorfor er [url=

Pris?
Gravatar #14960 - DiZaster
4. jul. 2011 19:17
Dreadnought (14959) skrev:
[quote=Systran (14957)]Mark Jensen bruger gummi

Hvorfor er [url=

Pris?

Det ser ikke ud som om at de anvender nogle dyre komponenter til tweel's, så de kan da kun være billigere at producere?

Iflg. Wikipedia er årsagen følgende

http://en.wikipedia.org/wiki/Tweel skrev:
The Tweel does have several flaws, however, the worst being vibration. Above 50 mph (80 km/h), the Tweel vibrates considerably. That in itself is a big problem, but it also causes two other things: noise and heat. A fast moving Tweel is unpleasantly loud.[2] Also, long-distance driving at high speeds generates more heat than Michelin engineers would like, which might lead to premature failure.
Gravatar #14961 - vandfarve
4. jul. 2011 20:20
DiZaster (14958) skrev:
Ring til SKAT, og eller endnu bedre send en email med dit spørgsmål så du har deres svar på skrift. Ringer man får man ofte forskellige svar alt efter den enkeltes kompetencer.

Jeg tager nok snarere fat i SU-styrelsen eller Skandia, før jeg prøver SKAT. Det er trods alt deres forretningsområde, jeg er interesseret i.

DiZaster (14958) skrev:
Det siger vel egentligt sig selv, eftersom det beløb indbetales efter din A-skat, og derfor netop er en del af din A-indkomst.

Det ovenstående udsagn tog jeg mest af alt med, fordi det var i modstrid, hvad jeg ellers har læst og forstået fra SU-styrelsen. Hmm...

Du har nok ret.
Gravatar #14962 - vandfarve
4. jul. 2011 20:20
DiZaster (14960) skrev:
Iflg. Wikipedia er årsagen følgende

Husk desuden, at varme er lig spildt energi i disse klima-, miljø- og/eller energivenlige tider. :)
Gravatar #14963 - vandfarve
4. jul. 2011 20:23
Systran (14957) skrev:
At spørge, hvorfor EB gør noget retarderet er som at spørge, hvorfor Paradise-Amalie siger noget dumt.

Mark Jensen bruger gummi

Hvorfor er [url=

Under fordele ved et "tweel":

[quote=http://en.wikipedia.org/wiki/Tweel]The Tweel can also withstand a police 'stinger' spike strip, which would force law enforcement to adapt in order to catch a suspect in a vehicle equipped with Tweels.

... og det er jo noget, som hr. og fr. Danmark gerne vil have.
Gravatar #14964 - Emil
5. jul. 2011 07:44
Mark Jensen skal have flyttet millionerne:

Jeg har p.t. planer om at skifte væk fra min nuværende bank, som jeg er utilfreds med. Hvor finder jeg de hersens oversigter og opgørelser over, hvilke banker der er solide, og hvilke der står på afgrundens rand. Jeg har det sidste års tid set flere aviser skrive om dem?
Gravatar #14965 - fjols
5. jul. 2011 07:50
Du ser dette, måske useful!

Jeg ville i hvert fald undgå dem i bunden :)
Gravatar #14966 - Mort
5. jul. 2011 07:51
Jeg vil umiddelbart anbefale at starte med pengepriser.dk . Der kan du se hvad de forskellige banker har i rente og vist også gebyrer.

Så længe du har under 700.000 kroner stående på bankkontoen, så dækker statens bankgaranti dig mod at miste dine penge, hvis banken krakker.
Gravatar #14967 - vandfarve
5. jul. 2011 07:52
Emil (14964) skrev:
Mark Jensen skal have flyttet millionerne:

Jeg har p.t. planer om at skifte væk fra min nuværende bank, som jeg er utilfreds med. Hvor finder jeg de hersens oversigter og opgørelser over, hvilke banker der er solide, og hvilke der står på afgrundens rand. Jeg har det sidste års tid set flere aviser skrive om dem?

Denne artikel fra Finanswatch kan være et bud på et svar. S&P lever også af at levere ratings af finansinstitutionerne, og deres liste over danske banker kan findes her.

Jeg vil som tommelfingerregel alt andet lige holde mig til de store banker, dvs. Danske Bank, Nordea og Jyske Bank.
Gravatar #14968 - Emil
5. jul. 2011 07:53
fjols (14965) skrev:
Du ser dette, måske useful!

Jeg ville i hvert fald undgå dem i bunden :)

Mange tak. Min bank er i øvrigt en af dem i bunden ;D

Mort (14966) skrev:
Så længe du har under 700.000 kroner stående på bankkontoen, så dækker statens bankgaranti dig mod at miste dine penge, hvis banken krakker.

Det er jeg klar over, men ingen grund til at gå igennem det besvær, hvis man kan undgå det i første omgang.

vandfarve (14967) skrev:
Jeg vil som tommelfingerregel alt andet lige holde mig til de store banker, dvs. Danske Bank, Nordea og Jyske Bank.

Joo, men hvis alle fulgte den logik, så ville der ikke være mange småbanker tilbage, som rent faktisk også kan drive en fornuftig forretning. F.eks. Vinderup Bank.
Gravatar #14969 - vandfarve
5. jul. 2011 07:56
Mort (14966) skrev:
Jeg vil umiddelbart anbefale at starte med pengepriser.dk . Der kan du se hvad de forskellige banker har i rente og vist også gebyrer.

Korrekt, men det er ærgerligt at være kunde i en bank, der krakker, hvorefter mod din vilje flyttes over i en anden bank (såfremt nogle overhovedet gider at have dig; i sådanne tilfælde kan det lige så godt være, at du ikke længere kan blive i en bank).

Så for alle tilfældes skyld er det en kæmpe fordel at være i en sund og solvent bank, bankgaranti eller ej. Det kan give kæmpe omkostningerne, både materielle og immaterielle/svært-målelige, at skulle skifte bank pga. et bankkrak.

Desuden er indskydergarantien på 750.000 kr. :)
Gravatar #14970 - snesman
5. jul. 2011 08:32
En Andelskasse kan imo også anbefales, da de er utroligt solide og for det meste er meget lokalengagerede.
Gravatar #14971 - Bachy
5. jul. 2011 08:48
Hvorn får man en android htc ting til at synkronisere med iTunes, det må i kloge hoveder da vide herinde ;)
Gravatar #14972 - myplacedk
5. jul. 2011 09:04
Bachy (14971) skrev:
Hvorn får man en android htc ting til at synkronisere med iTunes, det må i kloge hoveder da vide herinde ;)

1: Husk at Apple-produkter er designet til at samarbejde med andre Apple-produkter, hverken mere eller mindre. Får du det til at virke er det imod Apple's ønske. Dette er én af årsagerne til at jeg holder mig fra Apple.

2: Kig på doubleTwist. Det kan vist det du efterspørger.
Gravatar #14973 - Slettet Bruger [3237728890]
5. jul. 2011 09:22
Bachy (14971) skrev:
android htc ting til at synkronisere med iTunes

Steve jobs vender sig i graven
Gravatar #14974 - Bachy
5. jul. 2011 09:24
SlettetBruger (14973) skrev:
Steve jobs vender sig i graven

Suk, tro mig, det er heller ikke med min gode vilje jeg er blandet ind i det her, men eftersom jeg er blevet spurgt om jeg kan hjælpe, tænkte jeg at jeg nok ku spørge Newz om hjælp, eftersom jeg intet ander om æbleland.

Det andet bud der kom på kvindes råb om hjælp, var at hun skulle købe en Ipad, for at kunne aflytte de lydbøger hun havde købt på iTunes, så tænkte jeg det nok var klogere at jeg kom med et lidt mere fornuftigt bud ;)
Gravatar #14975 - LinguaIgnota
5. jul. 2011 09:53
Jeg går ud fra, at sådan nogle lydbøger er sovset ind i DRM - så man kan f.eks. bruge TuneClone til at fjerne det og konvertere filerne til MP3.
Gravatar #14976 - Kris
5. jul. 2011 13:14
Mark Jensen <3 google translate:

Hvad betyder "extemporaneously"? Helst i denne sammenhæng -"Learn to apply steps for speaking extemporaneously".

I følge google translate så betyder det:
Lær at anvende trin for at tale bestilling efter dyrlægerecept

- Og det er ikke helt rigtigt. Det giver i hvert fald ikke meget mening når det gælder træningsmaterialer for coaches på en helpdesk.
Gravatar #14978 - XorpiZ
5. jul. 2011 13:48
Ifølge ordbogen.com betyder extemporaneous improviseret, så mon ikke det er noget med, at man skal lære at snakke uden at kigge på sine papirer hele tiden?
Gravatar #14979 - Daniel-Dane
5. jul. 2011 14:15
Der er nu forskel på at huske ting og komme på ting undervejs.
Gravatar #14980 - Kris
5. jul. 2011 14:55
jeg fik læst videre i papirene og det er nærmere over i noget improvision. Det handler om at virke selvsikker og klar i hovedet til præsentationer for flere mennesker omkring dybdegående emner.

Det er skrevet franskmænd og kørt igennem google translate til engelsk - så det er ikke altid det giver mening. Tilgengæld er der mange sjove guldkorn.

Som f.eks. tidligere omkring træning i sagsoprettelser:
You has responds to manager answers caselog.
Gravatar #14981 - Ronson ⅍
5. jul. 2011 16:36
Uesful. U - E - S - ful, for helvede! Lørn to spell.
Gravatar #14982 - fjols
5. jul. 2011 16:48
Det har jeg sgu aldrig lagt mærke til før. Tak skal de have min gode herre!
Gravatar #14983 - Dreadnought
5. jul. 2011 17:05
Mark Crafting Jensen:
Being a Minecrafting n00b as I am ...
Hvordan fanden lave man våben og værktøj'n'stuff?
Jeg har et crafting table 1 stick og 2 wooden planks, men den laver ikke et sværd ud af det. Jeg kan uden problemer lave planks og stick. WTF?
Gravatar #14984 - Dreadnought
5. jul. 2011 17:07
Det skal arrangeres i et bestemt mønster.
Gravatar #14985 - Dreadnought
5. jul. 2011 17:07
Ah fint. Tak! Du er satme en knag!
Gravatar #14986 - Daniel-Dane
5. jul. 2011 17:49
Dreadnought (14984) skrev:
Det skal arrangeres i et bestemt mønster.
Quoted For Laughs.
Gravatar #14987 - Slettet Bruger [3237728890]
5. jul. 2011 19:15
omfg
Gravatar #14988 - Ronson ⅍
6. jul. 2011 12:07
OMFG:
Kan man bruge setup-blæk på en HP-printer der allerede er taget i brug?
Gravatar #14989 - vandfarve
6. jul. 2011 14:58
Http://cbsobserver.dk/undgaa-su-tilbagebetaling-og...

Fuck yeah! In your face, SU-styrelsen.

Økonomisk underslæb på en lovlig måde, her kommer jeg.

Gravatar #14990 - LinguaIgnota
6. jul. 2011 17:58
Jeg sidder lige og spiller Bloons TD 4, så en eller anden må finde originaltitlen på det her til mig. Tak.
Gravatar #14991 - Ronson ⅍
6. jul. 2011 18:08
LinguaIgnota (14990) skrev:
Jeg sidder lige og spiller Bloons TD 4, så en eller anden må finde originaltitlen på det her til mig. Tak.
http://www.dr.dk/K/Historie/Programmer/Romerriget/Det+gamle+Rom_6.htm
Gravatar #14992 - Elskov
7. jul. 2011 11:47
markjensen er hot

Hvad gør man ved en bærbar, der bliver sindssygt varm? Altså vi snakker 'brænde sig på den'-varm.
Gravatar #14993 - fjols
7. jul. 2011 11:51
Lader være med at spille spil på den eller gør den ren. F.eks. ved at blæse den igennem for støv.
Gravatar #14994 - Jakob Jakobsen
7. jul. 2011 11:51

Sørger for at køleprofil/blæser/luftveje er rene.
Hjælper det ikke, så kan det anbefales at skifte kølepastaen til sølv eller diamant-pasta.

Kølepastaen kan ofte gå hen og tørre for meget ud, så den ikke køler optimalt. Jeg har desuden været ude for et par computere, hvor de har glemt at fjerne beskyttelsesfolien fra køleprofilen, før den blev monteret. Det giver ikke den optimale varmemodstand.
Gravatar #14995 - vandfarve
7. jul. 2011 11:52
Elskov (14992) skrev:
markjensen er hot

Hvad gør man ved en bærbar, der bliver sindssygt varm? Altså vi snakker 'brænde sig på den'-varm.

Vælg en eller flere af nedenstående løsninger:

1. Slukke computeren
2. Fjerne støv fra diverse blæsere og kølere
3. Sikre dig, at der er luft under bærbaren (dvs. mindst 1-2 cm. frihøjde, evt. ved at købe en særlig holder eller bruge aflagte Jumbobøger, der kan sættes i spænd under computeren)
4. Bruge fryseelementer svøbt i et viskestykke (reddede ét styk LAN for mig for et par år siden)
5. Leve med det

Hmm, kan man finde på flere løsninger. Spørgsmåltegn.
Gravatar #14996 - Slettet Bruger [3237728890]
7. jul. 2011 11:56
Bruge den til at koge vand og drive en dynamo
Gravatar #14997 - Elskov
7. jul. 2011 12:10
Tror jeg vil spørge den computernørdede Mark, om han kan hjælpe med at kigge på den indvendig. Jeg åbner den sgu ikke selv.
Gravatar #14998 - Mort
7. jul. 2011 12:13
Jeg troede kun det var de tynde Mac modeller der blev så varme at man kunne brænde sig på den... Er den så gammel at den har kunne nå at samle sig et tykt lag af støv ?
Gravatar #14999 - Elskov
7. jul. 2011 12:16
den er et år gammel, så det... Er sådan en pengene værd?
Gravatar #15000 - fjols
7. jul. 2011 12:19
Jeg ville selv købe en billigere model.
Bliver den kun varm når du spiller eller er det uanset hvad du laver?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login