mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Alrekr (14099) skrev:Lag-på-lag? Tænker det er noget i denne stil. Der er noget i samme stil overfor Odense Banegård.
Ja det var også min første tanke, men i avisen stod var der en notits om at DSB nu havde lavet japansk cykelparkering, selvom der altid (= i hvert fald 10 år) har været sådan noget lagkage parkering.. Det kan være de bare har udvidet det..
Mnc_ (14085) skrev:Hvis man føler for at prutte om prisen i (eksempelvis) Kvickly, hvem skal man så snakke med?
Kan må gå til kassen med sin(e) vare(r) og sige "Ah, jeg vil sgu ikke give 400,- for den/dem, du kan få 350,-!"?
Kan man hive fat i en af de servicemedarbejdere der render rundt i butikken?
Eller er man nødt til at hive fat i købmanden (aka. Varehuschefen?) og snakke med ham/hende?
Hypotetisk spørgsmål - kom bare til at tænke på det i min rygepause.
Et eller andet skal man jo for faen lave.
Jeg har engang fået 10% på pindis i Superbest. Jeg købte til gengæld også næsten 200.
OxxY (14103) skrev:Det sørgelige er ikke at Princips frysepizza'er rent faktisk er spiselige. Det sørgelige er at de er bedre end rigtig mange pizzapusheres.
Mange tak. På trods af alt, ser jeg ikke Princip! pizza'er som det samme junk food man får ved Pizzapusherem ingen rottekød...
Der er en da RUCULLA!
Du skulle tage at prøve Modena pizza fra Rema1000 i stedet for det pjat der.
http://www.rema1000.dk/Varer%20i%20REMA%201000/Ita...
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadtjek/tjekt...
http://www.rema1000.dk/Varer%20i%20REMA%201000/Ita...
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadtjek/tjekt...
Ronson (14111) skrev:Du skulle tage at prøve Modena pizza fra Rema1000 i stedet for det pjat der.
http://www.rema1000.dk/Varer%20i%20REMA%201000/Ita...
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadtjek/tjekt...
Jeg kunne så aldrig finde på at købe en Pizza Bolognese.. Det er to ting i min verdenen der slet ikke passer sammen!
Næ, en Hawaii med lidt ekstra skinke og en spiral af Heinz, det' guf!
#12
At smide flere vinger på en vindmølle, får den jo ikke til at dække et større område.
Desuden kan det ikke betale sig at bremse luften med mere end x%, kan ikke lige huske tallet.
Grunden til at man bruger et ulige antal vinger, er at det er nemmere at afbalancere, samt er mere støjsvagt.
At smide flere vinger på en vindmølle, får den jo ikke til at dække et større område.
Desuden kan det ikke betale sig at bremse luften med mere end x%, kan ikke lige huske tallet.
Grunden til at man bruger et ulige antal vinger, er at det er nemmere at afbalancere, samt er mere støjsvagt.
Mort (14112) skrev:Hvorfor har en vindmølle altid 3 eller færre vinger ?
Hvad er grunden til at man ikke putter 6 vinger på møllen i stedet for blot at gøre vingerne længere og møllen større ?
Det er for ueffektivt.
Konstruktionen af midten skal også være abnorm stærk. for den vil blive udsat for en masse masse stress fra vinden.
Man kunne bedre spørge hvorfor de 3 vinger ikke er bredere. :)
Hvis jeg husker ret, så giver en forlængelse af vingerne en voldsom stigning i energihøstning.
SlettetBruger (14115) skrev:ueffektivt
Mort (14112) skrev:Hvorfor har en vindmølle altid 3 eller færre vinger ?
Hvad er grunden til at man ikke putter 6 vinger på møllen i stedet for blot at gøre vingerne længere og møllen større ?
Nyere møller har (næsten) altid et ulige antal vinger, for at lette belastningen på rotoren. Vinden belaster vingerne mest når vingen står lodret opad. Her har vinden den største afstand til jordoverfladen, og er dermed ikke bremset så meget af friktionen, som tættere på overfladen. På den klassiske 3-vingede mølle vi kender, står to vinger nedad, mens én står lodret op, og dermed udlignes kraftpåvirkningen bedst muligt, og forhindre en "vippe-effekt" på rotoren. Alt i alt mindre slid.
Som teknologien er nu øges effektiviteten ikke ved at tilføje flere vinger end tre. Det kan også virke tvivlsomt om det nogensinde bliver meget mere effektivt end nu. Ifølge Betz' lov er det umuligt at udnytte mere end 59,3% af vindens kinetiske energi, og så vidt jeg ved er de bedste møller nu på omkring 30-40%.
Vel fordi de fleste opvokser med at der skal u foran det meste, når man skal negativisere det.
Jeg håber i fatter hvad jeg mener, for jeg kunne ikke lige huske hvilket ord jeg skulle have fat i, men nu blev det 'negativisere', og jeg har andet at bruge min aften på. (APBr) :D
Jeg håber i fatter hvad jeg mener, for jeg kunne ikke lige huske hvilket ord jeg skulle have fat i, men nu blev det 'negativisere', og jeg har andet at bruge min aften på. (APBr) :D
SlettetBruger (14115) skrev:Man kunne bedre spørge hvorfor de 3 vinger ikke er bredere. :)
Bredere vinger medfører ikke nødvendigvis større lift-force.
Jakob Jakobsen (14123) skrev:...og dette.
Har en renskrevet og forkortet dansk version fra et tidligere projekt, hvis nogle rent faktisk interesserer sig for det :)
Faktisk ville jeg bruge Lingu-ordet: negere (som så ikke har noget med en neger at gøre).Mnc_ (14119) skrev:negativisere
#14125: nu betyder det ikke helt det sammen.
Men hvad hedder det, når somaliere knepper?
Piratkopiering.
Booyaaah.
Men hvad hedder det, når somaliere knepper?
Piratkopiering.
Booyaaah.
Mark Jensen på P7
Når jeg hører DR Net Radio (specifikt DR Hit) på min macbook pro 15", så er lyden ret lav.. Den er på fuld blus på både computeren og i selve afspilleren, men det er stadigvæk ikke nok til at overdøve mit ellers fantastiske sangorgan..
Gør jeg noget forkert?
Når jeg hører DR Net Radio (specifikt DR Hit) på min macbook pro 15", så er lyden ret lav.. Den er på fuld blus på både computeren og i selve afspilleren, men det er stadigvæk ikke nok til at overdøve mit ellers fantastiske sangorgan..
Gør jeg noget forkert?
MiniatureZeus (14129) skrev:Mark Jensen på P7
Når jeg hører DR Net Radio (specifikt DR Hit) på min macbook pro 15", så er lyden ret lav..
MiniatureZeus (14129) skrev:Når jeg hører DR Net Radio (specifikt DR Hit) på min macbook pro 15", så er lyden ret lav..
MiniatureZeus (14129) skrev:Når jeg hører DR Net Radio (specifikt DR Hit) på min macbook pro 15"
MiniatureZeus (14129) skrev:på min macbook pro 15"
Du svarer selv på det.
Nu har jeg sat min HP PC COMPUTER NETBOOK FANCYPANTS 11,6" FULL-SIZE KEYBOARD til et ordentligt anlæg, og det hjælper en smule, men er stadig skuffet over lydkvaliteten... Hvis bare DAB signalet ikke var så skide dårligt lige her, så kunne jeg havde taget det over den..
Mamad (moveax1ret) (14126) skrev::(
Steve Jobs (14128) skrev:#14125: nu betyder det ikke helt det sammen.
Daniel-Dane (14125) skrev:Faktisk ville jeg bruge Lingu-ordet: negere (som så ikke har noget med en neger at gøre).
Trykket ligger desuden på anden stavelse ("negére") aka 'hårdt g'.http://sproget.dk/lookup?SearchableText=negere skrev:negere vb.
2 tilføje en nægtelse til et udsagn og derved give det den modsatte værdi;
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1564...
Forstår ikke at man ikke tager de der mobile vejbump i brug på de store veje. Har set det både i Tyskland og Frankrig at de har sat et vejbump op, der er tilpasset en fart til 50-60 km/t.
Så er folk helt automatisk tvunget til at sætte farten ned, ellers så smadre de deres bil..
Forstår ikke at man ikke tager de der mobile vejbump i brug på de store veje. Har set det både i Tyskland og Frankrig at de har sat et vejbump op, der er tilpasset en fart til 50-60 km/t.
Så er folk helt automatisk tvunget til at sætte farten ned, ellers så smadre de deres bil..
#14133
Jeg har selv brugt 3 dage på manuel trafikregulering i forbindelse med vejarbejde. Folk er virkelig nogle tosser.
Fx. var der en bil som helt klart skulle køre uden om køen, selv om det betød at han ville ramme modkørende trafik på en nu et-sporet vej.
Jeg sprang ud foran bilen. Bilen bremsede lidt. Bilisten opdagede åbenbart at jeg kunne nå at flytte mig, og gassede op igen.
Han var så nødt til at køre ud på et område som var klar til at få lagt ny slidlag på, dvs. det var klistret ind i noget lim-værk. Sådan noget man ikke skal stå stille på alt for længe, hvis man gerne vil blive ved med at have sko på.
Til dem som har prøvet at få undervognsbehandling af lakken på bilen: Det er intet i forhold til den opgave han fik. X-D
Men på den anden side kan vejarbejderne nu også selv gøre noget. Fx. en landevej som ikke lige er i topform pga. vejarbejde er typisk nedsat til 70 km/t. Og mens de er i gang, 50 km/t. Og når de så har fri, stadig 50 km/t. Og når de har holdt pause i flere uger af en eller anden årsag, bliver man vant til at køre 70-80 km/t. Og pludselig er de der igen.
Eller når det er sat ned til 50, og først kommer op igen flere kilometer efter vejerarbejdet.
Den slags gør det altså ikke nemmere at respektere skiltene.
Jeg har selv brugt 3 dage på manuel trafikregulering i forbindelse med vejarbejde. Folk er virkelig nogle tosser.
Fx. var der en bil som helt klart skulle køre uden om køen, selv om det betød at han ville ramme modkørende trafik på en nu et-sporet vej.
Jeg sprang ud foran bilen. Bilen bremsede lidt. Bilisten opdagede åbenbart at jeg kunne nå at flytte mig, og gassede op igen.
Han var så nødt til at køre ud på et område som var klar til at få lagt ny slidlag på, dvs. det var klistret ind i noget lim-værk. Sådan noget man ikke skal stå stille på alt for længe, hvis man gerne vil blive ved med at have sko på.
Til dem som har prøvet at få undervognsbehandling af lakken på bilen: Det er intet i forhold til den opgave han fik. X-D
Men på den anden side kan vejarbejderne nu også selv gøre noget. Fx. en landevej som ikke lige er i topform pga. vejarbejde er typisk nedsat til 70 km/t. Og mens de er i gang, 50 km/t. Og når de så har fri, stadig 50 km/t. Og når de har holdt pause i flere uger af en eller anden årsag, bliver man vant til at køre 70-80 km/t. Og pludselig er de der igen.
Eller når det er sat ned til 50, og først kommer op igen flere kilometer efter vejerarbejdet.
Den slags gør det altså ikke nemmere at respektere skiltene.
myplacedk (14135) skrev:#14133
Jeg har selv brugt 3 dage på manuel trafikregulering i forbindelse med vejarbejde. Folk er virkelig nogle tosser.
Fx. var der en bil som helt klart skulle køre uden om køen, selv om det betød at han ville ramme modkørende trafik på en nu et-sporet vej.
Jeg sprang ud foran bilen. Bilen bremsede lidt. Bilisten opdagede åbenbart at jeg kunne nå at flytte mig, og gassede op igen.
Han var så nødt til at køre ud på et område som var klar til at få lagt ny slidlag på, dvs. det var klistret ind i noget lim-værk. Sådan noget man ikke skal stå stille på alt for længe, hvis man gerne vil blive ved med at have sko på.
Til dem som har prøvet at få undervognsbehandling af lakken på bilen: Det er intet i forhold til den opgave han fik. X-D
Men på den anden side kan vejarbejderne nu også selv gøre noget. Fx. en landevej som ikke lige er i topform pga. vejarbejde er typisk nedsat til 70 km/t. Og mens de er i gang, 50 km/t. Og når de så har fri, stadig 50 km/t. Og når de har holdt pause i flere uger af en eller anden årsag, bliver man vant til at køre 70-80 km/t. Og pludselig er de der igen.
Eller når det er sat ned til 50, og først kommer op igen flere kilometer efter vejerarbejdet.
Den slags gør det altså ikke nemmere at respektere skiltene.
Ja det er sindsygt hvad folk gør..
En af mine fars venner er arbejder hos vejdirektoratet, og har blandt andet ansvaret for al vejarbejdet på roskildemotorvejen. Her har de prøvet at have differentieret hastighedsgrænse, så der om dagen er 50 km/t og om aften nok 80 km/t.. Ved ikke om de stadig gør det dog..
Han er også utilfreds med, at politiet så sjældent holder razzia derude.. Selv når de aktiv beder politiet at komme, så går der gerne 2-3 uger før de for sat en vogn op derude, og så er den der i myldretiden, hvor folk alligevel ikke kan kører mere en 30-40 km/t pga. kø...
På motorvejen på Falster, har der for nyligt været vejarbejde, hvor trafikken i den ene retning blev ledt over i en af de modkørende baner, så ledes at man kørte i mod hinanden nøjagtigt som på almindelig landevej, dog måtte der ikke overhales.
...alligevel var farten sænket til 60kmt, på trods af at sikkerheden var mindst lige så god som på landevej.
Så kan jeg altså godt forstå at folk kan finde på at overskride hastighedsgrænsen.
...alligevel var farten sænket til 60kmt, på trods af at sikkerheden var mindst lige så god som på landevej.
Så kan jeg altså godt forstå at folk kan finde på at overskride hastighedsgrænsen.
Jakob Jakobsen (14138) skrev:...alligevel var farten sænket til 60kmt, på trods af at sikkerheden var mindst lige så god som på landevej.
Så kan jeg altså godt forstå at folk kan finde på at overskride hastighedsgrænsen.
Det er trods alt også noget andet, end hvad der foregår i hovedet på de psychos der findes rundt omkring... :P
myplacedk (14135) skrev:Bilisten opdagede åbenbart at jeg kunne nå at flytte mig, og gassede op igen.
Systran (14136) skrev:Mark Jensen tager til Distortion
Er der nogen, der ved, hvor "Udendørsscenen" på Nørrebro ligger?
Uden at vide det, kan jeg jo ikke komme til F.U.K.T i morgen kl. 17... :'(
Det er et eller andet sted på Blågårds Plads?
Snup en 5A, 3A, 350S og hop af på Elmegade og gå ad nørrebrogade. Dog holder de lidt random, fordi en eller anden har fået en hjernblødning og skærer vejen op uden grund.
Jakob Jakobsen (14138) skrev:På motorvejen på Falster, har der for nyligt været vejarbejde, hvor trafikken i den ene retning blev ledt over i en af de modkørende baner, så ledes at man kørte i mod hinanden nøjagtigt som på almindelig landevej, dog måtte der ikke overhales.
...alligevel var farten sænket til 60kmt, på trods af at sikkerheden var mindst lige så god som på landevej.
Så kan jeg altså godt forstå at folk kan finde på at overskride hastighedsgrænsen.
De gange jeg har prøvet den slags har banerne været meget smallere end normale landeveje, hence den lavere hastighedsgrænse.
#42
Her var der tale om 2 almindelige motorvejsspor, med et autoværn ind til vejarbejderene, samt man skal ikke tage hensyn til gående, cyklende osv.
Andre steder det irriterer mig, er når de starter med nedsat hastighed, 10km+ før vejarbejdet. Så kan jeg godt forstå at folk når at blive irriteret, når de så først når vejarbejdet. Dog ikke at de skal opføre sig som svin af den grund.
Her var der tale om 2 almindelige motorvejsspor, med et autoværn ind til vejarbejderene, samt man skal ikke tage hensyn til gående, cyklende osv.
Andre steder det irriterer mig, er når de starter med nedsat hastighed, 10km+ før vejarbejdet. Så kan jeg godt forstå at folk når at blive irriteret, når de så først når vejarbejdet. Dog ikke at de skal opføre sig som svin af den grund.
Hvis man skal bage en brownie, hvilken temperatur skal den så have og i hvor lang tid?
har fundet 3 opskrifter der siger fra 165-200 º i 15-45 minutter.. :S
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift....
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift....
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift....
satser umiddelbart mest på den sidste.. Den er indsendt af 'laura 13 år'..
har fundet 3 opskrifter der siger fra 165-200 º i 15-45 minutter.. :S
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift....
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift....
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift....
satser umiddelbart mest på den sidste.. Den er indsendt af 'laura 13 år'..
#45
Til tandstikkeren er tør, når man stikker den ind i kagen.
Til tandstikkeren er tør, når man stikker den ind i kagen.
Daniel-Dane (14146) skrev:#45
Til tandstikkeren er tør, når man stikker den ind i kagen.
En god brownie skal være lidt klæg...
Føtex i Middelfart havde puttet en masse blå band-færdigretter i en "Rest 5 kr"-kasse. Det skulle de aldrig have gjort, jeg købte hele lortet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.