mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #12851 - OxxY
14. apr. 2011 10:27
Mark Jensen skal finde et arbejde
En gang for et par år siden havde jeg fingre i en online database hvor man kunne slå danske virksomheder op. F.eks. kunne man skrive søgeord som læge eller advokat etc. og så få virksomheder som var relevante, eller man kunne indtaste en virksomhed og få en liste over lignende virksomheder. MEN jeg har skisme glemt hvad skidtet heder, og mine google skills er åbenbart godt slidte. Så er der nogen der ved hvad databasen heder, eller kender noget tilsvarende? Tak!
Gravatar #12852 - XorpiZ
14. apr. 2011 10:28
krak.dk?
Gravatar #12853 - MiniatureZeus
14. apr. 2011 10:29
google.dk?
Gravatar #12854 - OxxY
14. apr. 2011 10:43
Nej og flamebait.
Gravatar #12855 - MiniatureZeus
14. apr. 2011 10:44
SPEJL!
Gravatar #12856 - Fjolle
14. apr. 2011 10:49
Hvis du har et kodeord kan det måske være http://dk.kompass.com/
Gravatar #12857 - OxxY
14. apr. 2011 10:54
Fjolle (12856) skrev:
Hvis du har et kodeord kan det måske være http://dk.kompass.com/

Mange tak!! Er næsten 100 på det var kompass. Hrm, og så må jeg vel have haft et password, ka være det var noget akassen tilbød. Det er skidt når hukommelsen ikke ka følge med :p

Ah, man kan stadig lave lidt basisopslag uden password ser det ud til. Så det er jo fantastisk.
Gravatar #12858 - qed
14. apr. 2011 11:13
MiniatureZeus (12850) skrev:
Jeg fik selv et tilbud på lakering af ca. 4 kvm MDF i højglans rød med 4 lag maling, 3 lag lak og 4 lag der beskytter mod ridser, hvilket er normalt. Farven kostede ca. 1000 kr. og arbejdet kunne jeg får for 3000 kr. sort igennem en ven.

Det lyder til at være ret omstændigt. Det er nok en hel del mere, end jeg kunne finde på, at smide efter det. Møblerne er hjemmelavede* og har derfor ikke kostet mig noget. Jeg må lige spørge i min omgangskreds om ikke en af dem kan ordnet det for mig, for nogle hundrede kroner. Resultatet bliver selvfølgelig nok også derefter så :-)

* lavet af en uddannet snedker.
Gravatar #12859 - MiniatureZeus
14. apr. 2011 11:15
qed (12858) skrev:
Det lyder til at være ret omstændigt. Det er nok en hel del mere, end jeg kunne finde på, at smide efter det. Møblerne er hjemmelavede* og har derfor ikke kostet mig noget. Jeg må lige spørge i min omgangskreds om ikke en af dem kan ordnet det for mig, for nogle hundrede kroner. Resultatet bliver selvfølgelig nok også derefter så :-)

* lavet af en uddannet snedker.

Det ville da være synd at ødelægge nogle flotte snedker lavet møbler, med dårligt maler job?
Gravatar #12860 - Mamad (moveax1ret)
14. apr. 2011 11:18
om jeg fatter hvorfor nogen gider at hjælpe noget med noget for et par 100 kr?

For det meste bliver transport tiden hurtigt en time- arbejdet sikkert også en time. Ved almindeligt arbejde kan man tjene meget mere på et par timer.

Jeg kan godt finde på at hjælpe folk med ting inden for min profession- men så gider jeg sq ikke der skal blandes et par hundrede kroner ind i det.

Så må de lave mad til mig og en hygge aften ud af det- eller de kan hjælpe mig med noget andet.
Gravatar #12861 - fjols
14. apr. 2011 11:21
Det kunne jo være det var til malingen.
Gravatar #12862 - Zombie Steve Jobs
14. apr. 2011 12:38
WP7

Omg, det ser sgu godt ud, det der WP7.
Fantastisk smart UI, synes jeg
Gravatar #12863 - Elskov
14. apr. 2011 12:38
@ disc golf
nej, man kan ikke nøjes med en enkelt disc. Eller, i princippet kan man vel godt, men så er chancen for et godt kast bare ikke lige så stor. Som nybegynder er det selvfølgelig åndssvagt at investere i 20+ discs, hvis man alligevel ikke kan kaste med dem. Men når man kan, kan man vælge disc efter forholdene. Hver disc flyver forskelligt, forskellig længde, forskellig vinkel og hælder til forskellige sider. Hvis du skal venstre om nogle træer, går det ikke at du kun har en disc, der flyver mod højre. Man kaster jo ikke i en lige linie med sådan en. Nu vil jeg gerne have en informativ-rating.
Gravatar #12864 - qed
14. apr. 2011 12:44
MiniatureZeus (12859) skrev:
Det ville da være synd at ødelægge nogle flotte snedker lavet møbler, med dårligt maler job?

Nu drejer det sig dog blot om et par stigereoler og nogle hylder, så det er ikke noget fancy. Jeg er bare gået hen og blevet træt af træ-looket. Jeg vil selvfølgelig også gerne have, at det kommer til at se nogenlunde ud, men det er ikke noget, jeg vil ofre noget særligt i.

moveax1ret (12860) skrev:
Jeg kan godt finde på at hjælpe folk med ting inden for min profession- men så gider jeg sq ikke der skal blandes et par hundrede kroner ind i det.

Så må de lave mad til mig og en hygge aften ud af det- eller de kan hjælpe mig med noget andet.

Jeg forestiller mig også mere, at det bliver noget i den stil. Hvis nogen af mine venner er klar på at hjælpe, så bliver der heller ikke blandet andre penge, end hvad malingen koster, ind i det. Øl tilgengæld kunne godt komme på tale :)
Gravatar #12865 - LinguaIgnota
14. apr. 2011 12:47
Steve Jobs (12862) skrev:
WP7

Absolut?! Det ser supersmart ud - men pænt er det sgu ikke...? Det bliver spændende at se, om min næste telefon kommer med WP7?
Gravatar #12866 - MiniatureZeus
14. apr. 2011 12:50
LinguaIgnota (12865) skrev:
Steve Jobs (12862) skrev:
WP7

Absolut?! Det ser supersmart ud - men pænt er det sgu ikke...? Det bliver spændende at se, om min næste telefon kommer med WP7?

Det er dog meget fedt, at de prøver at være lidt innovative i forhold til menusystemet i forhold til Android som jo basically bare har kopieret iOS..
Det er dog for mørkt og grønt til min smag, men telefonen virker ganske hurtig.
Gravatar #12867 - Slettet Bruger [3237728890]
14. apr. 2011 12:53
Jeg er sku meget glad for min WP7?

med undtagelse af at der ikke er nogen måde at låse telefonen på, mega træls?
Gravatar #12868 - OxxY
14. apr. 2011 13:00
@qed: sorte møbler er det mest triste i denne verden. Gør da noget lækkert som at sæbe elelr ludbehandle dem. Er da synd at pakke det pæne træ inden i en masse sort maling :(
Gravatar #12869 - Magnus Myg
14. apr. 2011 13:10
Hvad skete der med den gode gamle nintendo 64 - kan man stadig købe den nogle steder?
Gravatar #12870 - Caek of Doom
14. apr. 2011 13:11
HVEM skal med til Red Warszawa koncert på Paletten i morgen? :p

.. xD
Gravatar #12871 - Zombie Steve Jobs
14. apr. 2011 13:23
#12870 da Paletten ligger et sted, der ligeså godt kunne være Minsk, så nej. Men god fornøjelse.

Edit: Awesome amazon warrior, btw.
Gravatar #12872 - OxxY
14. apr. 2011 13:26
Steve Jobs (12871) skrev:
#12870 da Paletten ligger et sted, der ligeså godt kunne være Minsk, så nej. Men god fornøjelse.

+1
Red Warzawa er mega sejt, men Paletten? arj, vel?
Gravatar #12873 - OxxY
14. apr. 2011 13:28
Jan Stampe Nielsen (12869) skrev:
Hvad skete der med den gode gamle nintendo 64 - kan man stadig købe den nogle steder?

http://www.pj64-emu.com/ ? :p
Gravatar #12874 - wc4
14. apr. 2011 14:16
Mit word er stoppet med at lave tænkestreger, altså de lange bindestreger, efter jeg har skrevet en bindestreg plus mellemrum og så et ord. Hvordan ændres dette tlbage?
Dvs at den bruger - i stedet for –
Gravatar #12875 - OxxY
14. apr. 2011 14:29
wc4 (12874) skrev:
Mit word er stoppet med at lave tænkestreger, altså de lange bindestreger, efter jeg har skrevet en bindestreg plus mellemrum og så et ord. Hvordan ændres dette tlbage?
Dvs at den bruger - i stedet for –

du har slået autokorrektur fra, eller har fået ændret på autokorrektur til ikke at lave ændringen længere?
Gravatar #12876 - myplacedk
14. apr. 2011 14:37
qed (12849) skrev:
Jeg har et par møbler i ulakeret træ, som jeg gerne vil have skinnende sorte mat-sorte, nærmest som var de fra selveste IKEA. Problemer er bare, at jeg på ingen måde er en handy man.

Jeg er selv elendig til at male noget som helst pænt, og sprøjter og spraydåser kræver lidt skills at styre.

Trods mine odds har jeg alligevel god held med spraydåser, fx. den mat-sorte. (Blank ville nok være sværere.) Jeg kan afsløre to hemmeligheder:

1) Forarbejde! Jeg brugte langt mere tid på at spartle og slibe, end på at male. Den færdige overflade bliver ikke pænere, end den du starter med. Altså ud over farven. I dit tilfælde kunne man godt forestille sig at det er ret ligegyldigt.

2) Mange tynde lag. Mine overgange er skide grimme, men det kan man ikke se. Der skal kun lige være maling nok til at dråberne flyder sammen. Og slib med noget meget fint sandpapir (fx. korn 800) mellem hvert lag.

Hvis du springer forarbejdet over, er det værste nok afdækning og at vente mellem hvert lag.
Gravatar #12877 - Caek of Doom
14. apr. 2011 14:44

Sjovt som københavnere mener at alle andre byer ligger i Rusland :p

Hallå. Viborg er STEDET! (I morgen, i hvert fald.)

Ooog tak :D - er igang med at lave en presentation af hele projektet, med 3D model og det hele ;)
Gravatar #12878 - wc4
14. apr. 2011 14:46
OxxY (12875) skrev:
... har fået ændret på autokorrektur til ikke at lave ændringen længere?
Som jeg så ændrer tilbage hvordan? :)
Gravatar #12879 - OxxY
14. apr. 2011 14:51
Caek of Doom (12877) skrev:

Sjovt som københavnere mener at alle andre byer ligger i Rusland :p

Hallå. Viborg er STEDET! (I morgen, i hvert fald.)

Ooog tak :D - er igang med at lave en presentation af hele projektet, med 3D model og det hele ;)

Jeg bor i Århus og Viborg ER en by i Rusland, det er skoda næsten nemmere og hurtigere at tage toget il kbh og se en koncert der, end at tage til fucking Viborg ...
Gravatar #12880 - Caek of Doom
14. apr. 2011 14:54
Hvorfor er OxxY fucking nederen? :)

Edit: Og det tager ca. 1 time fra århus til viborg, og ca. 3 timer fra århus til københavn. Og det koster også 3 gange så meget :p
Gravatar #12881 - OxxY
14. apr. 2011 14:54
wc4 (12878) skrev:
Som jeg så ændrer tilbage hvordan? :)

jammen det ved jeg da ikke :\ (kan ikke finde det i autokorrektur indstillingerne >_<) Så pas, det var åbenbart ikke så nemt som jeg gjorde det til.
Gravatar #12882 - wc4
14. apr. 2011 14:56
Prøve at tilføje autokorrekturen: " -" med " –", bemærk mellemrummet, men det virkede heller ikke..
Edit: man skal åbenbart skrive "--" og så erstatter den det med "–". Ville dog helst have det tilbage til det gamle.
Edit 2: tilføjede autokorrekturen at ændre " -" med " --", og så virkede det!
Gravatar #12883 - Zombie Steve Jobs
14. apr. 2011 15:11
#12880 hvis det er sent nok på natten så kan man komme fra KBH til Århus på 1time og 38.
Gravatar #12884 - Caek of Doom
14. apr. 2011 15:14
Steve Jobs (12883) skrev:
#12880 hvis det er sent nok på natten så kan man komme fra KBH til Århus på 1time og 38.

Hvor 'nemt' :)
Gravatar #12885 - fjols
14. apr. 2011 15:29
Det kan man i hvert fald ikke med tog. De tog der går direkte fra Århus H til Kbh. H om morgenen tager cirka 3 timer
Gravatar #12886 - Elskov
14. apr. 2011 15:31
OxxY (12879) skrev:
Jeg bor i Århus og Viborg ER en by i Rusland, det er skoda næsten nemmere og hurtigere at tage toget il kbh og se en koncert der, end at tage til fucking Viborg ...

ikke disse viborg! :O det er en dejlig by 8D og det tager vist kun 50 min. med toget.
Gravatar #12887 - fjols
14. apr. 2011 15:36
Århus H til Viborg tager 1 time og 10 minutter med det hurtigste tog.
Gravatar #12888 - Elskov
14. apr. 2011 15:40
nå, ups, så er det fra viborg til struer det tager 50 min.
Gravatar #12889 - Zombie Steve Jobs
14. apr. 2011 15:49
fjols (12887) skrev:
Århus H til Viborg tager 1 time og 10 minutter med det hurtigste tog.

Hehe, det er en modstridende sætning, må man sige.
Gravatar #12890 - Zombie Steve Jobs
14. apr. 2011 15:49
#12885:
Nej, det kræver en bil med et vis antal hestekræfter.
Gravatar #12891 - Kris
14. apr. 2011 17:32
Markjensen med Jakob Jakobsens kogeevner:

Hvis man på en opskrift skal bruge 50g gær - men kun kan få poser med 7g tørgær ...hvordan er forholdene så? Går ikke ud fra at det går lige op.
Gravatar #12892 - vandfarve
14. apr. 2011 17:36
Kris (12891) skrev:

Hvis man på en opskrift skal bruge 50g gær - men kun kan få poser med 7g tørgær ...hvordan er forholdene så? Går ikke ud fra at det går lige op.

Fra Gåågle:

http://hus-raad.dk/t%C3%B8rg%C3%A6r-contra-almindeligt-g%C3%A6r/ skrev:
Tørgær contra alm. gær.
4 tsk tørgær = 11,8 gram (det du normalt får i en pose tørgær) svarer til 50 g frisk gær. Altså skal du have 25 g gær omregnet til tørgær kan du regne med ca. 2 tsk tørgær. Osv.
Gravatar #12893 - Kris
14. apr. 2011 17:58
#vandfarve

Thumbs up - så får vi også normale boller denne weekend.
Gravatar #12894 - vandfarve
14. apr. 2011 18:02
Kris (12893) skrev:
#vandfarve

Thumbs up - så får vi også normale boller denne weekend.

Derudover så er det min opfattelsen, at gæren ceteris paribus kun har betydning for hastigheden af hævningen.

Hvis du derfor ikke har nok gær til en opskrift, kan man umiddelbart blot lade dejen hæve i længere tid. Derfor betyder det ikke det store, om du bruger præcis den mængde, der står i opskriften.

Det skal bare være inden for en træskolængde af den oplyste mængde.
Gravatar #12895 - Alrekr
14. apr. 2011 20:12
Kris (12891) skrev:

Og det står ikke på posen? Jeg bruger tørgær fra Coop (Brugsen, Kvickly etc?) fordi det holder længere tid end alm? gær (det, som ligger i køleskabet, har ligget der i næsten et år - og kan holde til juli næste år)? På pakken står der, at 11 g svarer til 50 g gær???
Gravatar #12896 - Dejsovs
14. apr. 2011 20:13

Men er langtidshævet brød ikke tit mindre "luftigt"?

De sidste par gange jeg har lavet morgenboller uden gær, så er de blevet noget faste i det.

Det er måske ren og skær æltning det så handler om?
Gravatar #12897 - Alrekr
14. apr. 2011 20:25
Uden gær, så hæver det ikke? Gæren omsætter sukker til CO2 og alkohol (oh yeah!), og får dermed brødet til at hæve? Det næste, der har betydning for brødets hæveevne er proteinindholdet i melet - jo mere protein, des bedre mel? Det amerikanske BlueStar er noget at det absolut bedste mel, rent proteinmæssigt? Der er dog en lovgivning i Danmark som siger, at der skal være et bestemt indhold af protein i mel?

Ved det hele fra en bager?
Gravatar #12898 - MiniatureZeus
14. apr. 2011 20:49
Altså du kan sagtens lave brød uden gær, men du kan ikke lave brød uden en form for hævemiddel. Det kan så være sig æg, kærnemælk, bagepulver, surdej etc.
Hvis du skal bage almindelige boller så er et proteinindhold i melet på omkring de 12 g./100 g. det optimale. Hvis du kommer over 12/100 har det ikke nogen betydning for hævningen, men hvis du kommer under 9/100 får du en mere tør krumme og et mere fladt brød (det taber luften under bagningen).
BlueStar har et indhold på 13 g/100 g. hvilket er specielt godt til lagkagebunde, da de så bliver mere luftige og holder formen, selv når de suger fugt til sig.
Det vigtigste i forhold til BlueStar er dog den karakteristiske duft og smag, og kan bedst sammenlignes med duften af basmati-ris (imo, min kæreste synes det dufter af havre)
Du kan desuden købe BlueStar hos alle ordentlige bagere (altså ikke kædebagere som for det meste bruger melblandinger). Vi har selv en 20 kilo sæk der hjemme, som min kæreste vidst har givet omkring 8 kr. kiloet. Hvilket nok er meget billigt da det er en lav engros pris.

Durum 09 og Firenze 03 mel har et proteinindhold på 16/100 og 17/100, og bruges til nogle specielle gnocci i italien. Det koster så også over 20 kr. kiloet engros på min kærestes arbejdsplads (stor bager i københavn) og vidst nok noget af det mel med det højeste naturlige indhold af protein..

Kender ikke noget til en lov om protein indholdet, men lyder ikke usandsynligt..
Gravatar #12899 - Dejsovs
14. apr. 2011 21:39
MiniatureZeus (12898) skrev:
Altså du kan sagtens lave brød uden gær, men du kan ikke lave brød uden en form for hævemiddel.

Ja, der var jo godt nok æg i :)
Gravatar #12900 - qed
15. apr. 2011 02:47
myplacedk (12876) skrev:
Jeg er selv elendig til at male noget som helst pænt, og sprøjter og spraydåser kræver lidt skills at styre.

Trods mine odds har jeg alligevel god held med spraydåser, fx. den mat-sorte. (Blank ville nok være sværere.) Jeg kan afsløre to hemmeligheder:

1) Forarbejde! Jeg brugte langt mere tid på at spartle og slibe, end på at male. Den færdige overflade bliver ikke pænere, end den du starter med. Altså ud over farven. I dit tilfælde kunne man godt forestille sig at det er ret ligegyldigt.

2) Mange tynde lag. Mine overgange er skide grimme, men det kan man ikke se. Der skal kun lige være maling nok til at dråberne flyder sammen. Og slib med noget meget fint sandpapir (fx. korn 800) mellem hvert lag.

Hvis du springer forarbejdet over, er det værste nok afdækning og at vente mellem hvert lag.

Hvis jeg ikke var så patte stiv, så ville jeg skrive noget helt vildt fornuftigt tilbage på dit indlæg. Men okay fuck it.. Jeg synes umiddelbart at det lyder som noget, et par kammerater og jeg kan klare på en eftermiddag. Med hensyn til forarbejde, så tror jeg, det er gjort. Møblerne er slebet godt ned, plus de er blevet brugt igennem de sidste par år. Hvis vi får fat i den rigtige flaske sprøjtemaling, så tror jeg, at vi burde kunne klare det.

:)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login