mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #9701 - XorpiZ
22. nov. 2010 19:27
Colapusheren (9699) skrev:
Endnu et spørgsmål fra en Excel-noob ------------------------>

Jeg har en masse kolonner, hvor punktum er anvendt som decimaladskiller. Dette punktum skal erstattes med et komma. How do I do?

Spank you all in advance! :D

http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/aendr...

http://www.eksperten.dk/spm/700521

Alt efter version :)
Gravatar #9702 - Colapusheren
22. nov. 2010 19:46
Hmm .. Synes ikke rigtig jeg kan få det til at makke ret. Kan i hvert fald slet ikke få tallene til at arbejde sammen med diagrammer, og jeg går ud fra det er fordi Excel opfatter felterne som tekst.

Det er på vej til dig Vandfarve!! :D
Gravatar #9703 - vandfarve
22. nov. 2010 20:51
Colapusheren (9702) skrev:
Hmm .. Synes ikke rigtig jeg kan få det til at makke ret. Kan i hvert fald slet ikke få tallene til at arbejde sammen med diagrammer, og jeg går ud fra det er fordi Excel opfatter felterne som tekst.

Det er på vej til dig Vandfarve!! :D

Jeg kunne ikke selv, da jeg selv har et engelsksproget OS, men den rigtige løsning findes her:

http://ing.dk/debat/8082

(og her http://www.eksperten.dk/spm/861731 )
Gravatar #9704 - Colapusheren
22. nov. 2010 21:10
Yes sir, tak for hjælpen!

ctrl+h, erstat . med , virkede .. Spanks!!!! :D
Gravatar #9705 - vandfarve
22. nov. 2010 21:13
Colapusheren (9704) skrev:
Yes sir, tak for hjælpen!

ctrl+h, erstat . med , virkede .. Spanks!!!! :D

Nice move!
Gravatar #9706 - Slettet Bruger [3237728890]
22. nov. 2010 21:19
Mangel på basic office skills

Er du vokset op med Lotus?
Gravatar #9707 - Colapusheren
22. nov. 2010 21:24
SlettetBruger (9706) skrev:
Mangel på basic office skills

Er du vokset op med Lotus?

Auch!
Gravatar #9708 - Ronson ⅍
22. nov. 2010 21:37
Kære brevkasse
Kan man klaske sin gmail og andre-domæner-via-google-apps sammen til én inbox, uden at hente fra de andre konti via pop3 i gmailkontoen (og hvordan)?
Gravatar #9709 - Barkane
23. nov. 2010 00:39
markronson
hvor er lolage med sine spørgsmåle?
Gravatar #9710 - cazotaro
23. nov. 2010 19:59
Mælkejungeudklipning.
Hørte noget P3 i dag på vej til skole, noget med en brevkasse, værten hed vist Adam. Anyway, de havde fået spørgsmålet:
Hvorfor kaldes udskærringen i trøjen/udsnittet mellem brysterne på en kvinde for en kavalergang?
Jeg fik dog aldrig hørt hvad de kom frem til.

Hvad er svaret?

Og, ellers tak fordi I kan finde podcasten, men et konkret tekstsvar her er foretrukket :P
Gravatar #9711 - Slettet Bruger [3237728890]
23. nov. 2010 20:05
Det gør den heller ikke

Kavalergangen er mellemrummet mellem brysterne.
Gravatar #9712 - Dreadnought
23. nov. 2010 20:05
De fandt vist ikke det helt præcise svar, men de fik det kædet sammen med sømændenes kavalerbestik, hvilket var præventionsmidler.

Men kavalergangen tiltrækker jo kavalerens øjne, som "vandrer" henover de tiltrækkene bryster. Den er jo også passagen mellem det ene sæt læber og det andet.
Gravatar #9713 - vandfarve
23. nov. 2010 20:12
SlettetBruger (9711) skrev:
Det gør den heller ikke

Kavalergangen er mellemrummet mellem brysterne.

Dansk Sprognævn har forklaringen:

http://dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/2002-4.pdf/view skrev:
I Sproghjørnet i Politiken 2.5.1999, 2. sektion, side 2, står der: "Der må være association og tilknytning til svalegang, et område der tiltrækker svalen - ligesom kavalergangen tiltrækker kavaleren". Men det første sammensætningsled i svalegang er ikke betegnelsen for fuglen, men et ældre ord med betydningen 'overdækket gang uden på et hus' (Politikens Etymologisk Ordbog, 2000).

Følgende forklaring er nok mere nærliggende: En sergent spurgte i 1991 Dansk Sprognævn om hvorfra ordet kavalergang stammer; sergenten skrev at en kavaler jo er en beleven herre, men undrede sig over hvad han har at gøre med mellemrummet på en kvindes barm.

Nævnets institut svarede:

Ordets førsteled, kavaler, betegner ifølge Ordbog over det Danske Sprog (bind 10, 1928) bl. a. en '(især: yngre) mandlig person' eller en person 'der er dannet, høflig, beleven i sin opførsel, især over for damer'.

Disse oplysninger antyder kun svagt hvad en kavaler ('yngre mand') kunne tænkes at have med (furen mellem) en kvindes bryster at gøre. En tydeligere forbindelse mellem kavaleren og det seksuelle finder man hos Kaj Bom: Mere om slang, 1950, s.
150, der nævner ordene kavalerbestik og kavalersæt, der begge skal være blevet brugt inden for søværnet i betydningen 'æske med beskyttelsesmidler mod kønssygdomme'.

(...)

Det er blevet antydet at ordet kavalergang kunne komme af navnet på en allé i Kongens Have i København: Kavalergangen. Navnet kendes i al fald fra sidst i 1700-årene, men Kongens Have er helt flad, så alleen ligner overhovedet ikke et mellemrum mellem to forhøjninger.

Det ser derfor ud til, at P3 (og DN's referat af samme) ikke er faldet af på den endnu.
Gravatar #9714 - qed
24. nov. 2010 14:08
Spørgsmål:
Jeg har sådan en Thinkpad X60 her, som er født med 1 GB RAM fra fabrikken. Computeren har to RAM-slots og understøtter op til 4 GB. Vil jeg kunne købe en 2 GB RAM-klods og sætte i og så køre med 3 GB eller vil det skabe problemer at det er to forskellige mærker* og størrelser.

* Har ikke tænkt mig at købe Lenovos dyre RAM-klodser.
Gravatar #9715 - Slettet Bruger [3237728890]
24. nov. 2010 14:30
Ram er Ram, uanset mærker.

du skal bare være opmærksomme på deres specs. Hastigheder og timings.

Det mest optimale er at købe 2 ens. Så er der heller ikke nogen tvivl om de kører Dual Channel eller ej :D
Gravatar #9716 - qed
24. nov. 2010 14:33
Ja, det er jo lige det, der er min problemstilling. Jeg kender ikke specs på den RAM-klods, der sidder i maskinen nu. Så det optimale ville være at købe 2 helt nye RAM-klodser og skrotte den gamle, men så bliver det jo lige pludseligt dobbelt så dyrt :)
Gravatar #9717 - NightZtorm
24. nov. 2010 14:41
Printerproblemer i citrix
vi har en bruger i Tyskland der sidder på en maskine med XP på hvor hun så kører citrix xenapp ovenpå hvor hun så har sit skrivebord og programmer... til den lokale computer har hun sin samsung clx 3160 printer tilsluttet... den virker fint på den lokale maskine, men når man prøver at printe ud fra citrixen af ser den printeren som offline... hvad kan der være galt? (ved så godt som ingenting om citrix selv = derfor jeg spørger her) har prøvet at geninstallere printeren, genstarte her og der (inklusiv div. printservices på den citrix server hun sidder på)
Gravatar #9718 - OxxY
24. nov. 2010 15:24
qed (9714) skrev:
Spørgsmål:
Jeg har sådan en Thinkpad X60 her, som er født med 1 GB RAM fra fabrikken. Computeren har to RAM-slots og understøtter op til 4 GB. Vil jeg kunne købe en 2 GB RAM-klods og sætte i og så køre med 3 GB eller vil det skabe problemer at det er to forskellige mærker* og størrelser.

* Har ikke tænkt mig at købe Lenovos dyre RAM-klodser.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-63...
ser ud til du bare skal have noget PC2-5300 SO-DIMM RAM

Så frit valg fra http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?qt=Fq...
Gravatar #9719 - OxxY
24. nov. 2010 15:28
TherkelMJ (9717) skrev:
Printerproblemer i citrix
vi har en bruger i Tyskland der sidder på en maskine med XP på hvor hun så kører citrix xenapp ovenpå hvor hun så har sit skrivebord og programmer... til den lokale computer har hun sin samsung clx 3160 printer tilsluttet... den virker fint på den lokale maskine, men når man prøver at printe ud fra citrixen af ser den printeren som offline... hvad kan der være galt? (ved så godt som ingenting om citrix selv = derfor jeg spørger her) har prøvet at geninstallere printeren, genstarte her og der (inklusiv div. printservices på den citrix server hun sidder på)

Er det ikke et job for citrix support?
Gravatar #9720 - qed
24. nov. 2010 15:30
OxxY (9718) skrev:

Tak for hjælpen. Jeg havde selv fundet frem til denne. Hvis jeg køber og sætter den i, så skulle jeg ikke opleve nogle problemer med ustabilitet osv. selvom jeg beholder den gamle klods også?
Gravatar #9721 - OxxY
24. nov. 2010 16:07
qed (9720) skrev:
OxxY (9718) skrev:

Tak for hjælpen. Jeg havde selv fundet frem til denne. Hvis jeg køber og sætter den i, så skulle jeg ikke opleve nogle problemer med ustabilitet osv. selvom jeg beholder den gamle klods også?

Det burde du bestemt ikke nej.
Gravatar #9722 - JesperZ
24. nov. 2010 20:23
Hvordan får man folk til at møde til tiden?

Vi arbejder i grupper på uni, og der er altid problemer med at folk ikke møder til tiden. Det er ikke bare 5-10 minutter der snakkes om, men helt op til flere timer eller hele dage. Uden gyldig grund, velogmærket. Vi prøvede i dette semester at indføre et bødesystem, men det eneste det har gjort er at fylde vores bødekasse op.

Jeg synes personligt det er sygt irriterende når man laver gruppearbejde, at folk gang på gang ikke møder til tiden og spilder dermed ens tid samt den tid der er til rådighed for projektet generelt. Går ud fra at der er mange andre der har været i samme situation, så håber på at der er nogen der kan dele deres erfaringer med at få folk til at møde til tiden.
Gravatar #9723 - Jakob Jakobsen
24. nov. 2010 20:40

Anden gang man ikke møder op uden gyldig grund, så er man bare ikke med i gruppen mere?
Gravatar #9724 - Slettet Bruger [3237728890]
24. nov. 2010 20:42
Well, brug den evolutionære metode. Dem der ikke kan tilpasse sig (reglerne) får sparket.

Det værste er ikke at resten af holdet bliver trukket ned pga de sløve hoveder. Det værste er at i trækker dem op. Så de måske får en karakter/uddannelse/bla bla, de i sidste ende ikke fortjener
Gravatar #9725 - MiniatureZeus
24. nov. 2010 22:23
JesperZ (9722) skrev:

Vi arbejder i grupper på uni, og der er altid problemer med at folk ikke møder til tiden. Det er ikke bare 5-10 minutter der snakkes om, men helt op til flere timer eller hele dage. Uden gyldig grund, velogmærket. Vi prøvede i dette semester at indføre et bødesystem, men det eneste det har gjort er at fylde vores bødekasse op.

Jeg synes personligt det er sygt irriterende når man laver gruppearbejde, at folk gang på gang ikke møder til tiden og spilder dermed ens tid samt den tid der er til rådighed for projektet generelt. Går ud fra at der er mange andre der har været i samme situation, så håber på at der er nogen der kan dele deres erfaringer med at få folk til at møde til tiden.

Vi har samme problem i den 6. klasse jeg er praktikant i lige pt. og vi overvejer meget (bemærk kursiv!) at når folk kommer for sent, så skal de vente uden for døren ind til vi lukker dem ind! Det er noget som vi ved at andre lærere har haft stor succes med, så det kan i vel også få!
Gravatar #9726 - vandfarve
24. nov. 2010 22:28
JesperZ (9722) skrev:

One shot, one kill.

... men det har du selvfølgelig ikke fra mig.
Gravatar #9727 - vandfarve
25. nov. 2010 08:17
MarkWahlberg

Hvorfor er NumLock slået fra på mit fakultets pc'ere. Det føles så meningsløst, at man absolut skal slå det til hver eneste gang, at man logger ind.

Der er jo ingen, INGEN for helvede, der bruger piletasterne på det numeriske tastatur, så hvilken idiot har indstillet det således?
Gravatar #9728 - XorpiZ
25. nov. 2010 08:21
Jeg tror ikke nødvendigvis det er noget de har indstillet.. men du kan jo henvise dem til:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;...

og bede dem om at få fingeren ud :D
Gravatar #9729 - fjols
25. nov. 2010 08:21
Man kan også indstille det i BIOS på mange computere.
Gravatar #9730 - vandfarve
25. nov. 2010 08:44
fjols (9729) skrev:
Man kan også indstille det i BIOS på mange computere.

Der er omkring 500 computere på studiet, hvoraf jeg har mulighed for at bruge omkring de 100 på ugentligt basis (fordi det er de steder, hvor jeg færdes).

Nej, det er ikke en mulighed.

XorpiZ (9728) skrev:
Jeg tror ikke nødvendigvis det er noget de har indstillet.. men du kan jo henvise dem til:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;...

og bede dem om at få fingeren ud :D

Jeg har også før givet dem et meget pænt møgfald over, hvorfor de kun har installeret IE7 på computerne, men det svarede de slet ikke på.

Trust me. Du ønsker virkelig ikke have fat i i KU's first-level supportere, med mindre det er meget vigtigt.
Gravatar #9731 - fjols
25. nov. 2010 08:45
Du spurgte hvorfor det var sådan, jeg svarede ;)
Gravatar #9732 - vandfarve
25. nov. 2010 08:56
fjols (9731) skrev:
Du spurgte hvorfor det var sådan, jeg svarede ;)

Der er derfor, at jeg elsker Newz så højt!
Gravatar #9733 - markjensen
25. nov. 2010 09:46
Kom over på DIKU. Vi har ikke IE overhovedet :)
Gravatar #9734 - Kris
25. nov. 2010 10:24
JesMarksen:

Nogen der har lidt forstand på at sms'er til og modtage sms'er fra et udenlandsk nummer med et dansk nummer?
Min kæreste er netop taget til Irland og har købt et irsk simkort, jeg herhjemme har telmore og er tilsluttet alt det der skal til for at jeg kan sende sms'er til udenlandske numre.

Problemet er at nogle sms'er slet ikke når frem og andre kommer 10-14 timer senere. Nogen der har lidt erfaring med det og som kan fortælle om der måske er en opsætning der mangler eller om det bare er sådan?
Gravatar #9735 - fjols
25. nov. 2010 10:29
Jeg sms'er meget til udenlandske numre (UAE + Kina), og har da oplevet at sms'er kan komme langsomt frem, men det er sjældent.

Hvis han får sms'er fra andre irske numre, er problemet der så også?
Er signalet på din tlf god når du afsender du omtalte sms'er?

Telmore's support plejer at være meget god, så prøv evt. at sende spørgsmålet til dem.

Jeg har BiBoB som kører på Telenor's net FYI. Send mig hans nummer hvis jeg skal teste.
Gravatar #9736 - Kris
25. nov. 2010 10:33
fjols,

Jeg har spurgt ham om lidt forskelligt omkring hans abb. - men da vi er nødt til at kommunikere over email så får jeg ikke svar før senere i dag.

Men det er da rart at høre at andre rent faktisk godt kan komme igennem. :)

Jeg har overvejet supporten, men umiddelbart tror jeg ikke mit abb. er problemet.
Gravatar #9737 - fjols
25. nov. 2010 10:35
Nej, men det kunne være de kendte til problemer med SMS'er imellem Irland og Danmark på deres netværk.

Lignende det her:

http://www.ezz.dk/149031-telmore-sms-til-udlandet skrev:
Jeg kan ikke sende beskeder til bestemte tyske mobilnumre. Det handler om de
numre der tilhører o2.
...KLIP...
Telmores kundeservice siger at der mangler en sms-aftale mellem o2 og TDC Mobil.

Edit: Jeg ser lige at ovennævnte er fra 2003, men pointen er at det kan jo være der er problemer selskaberne imellem.
Gravatar #9738 - qed
25. nov. 2010 10:38
Jeg har en veninde som for tiden er i Dublin og har fået et irsk simkort derovre. Der har ikke været nogle problemer overhovedet med at sende SMS'er hverken frem eller tilbage.

Jeg kan prøve at spørge hende, hvilket abbonnement hun har?
Gravatar #9739 - Kris
25. nov. 2010 10:40
qed,

Det må du meget gerne, så vil jeg tage fat i telmore support senere. :)
Gravatar #9740 - DiZaster
25. nov. 2010 11:07
Kris,

Da jeg ofte opholder mig i Dublin, kan jeg anbefale at han henter et "pay as you go" simkort hos Vodafone (Ca. €10 for en startpakke).

Jeg har det selv, og anvender det dagligt til at ringe/sms'e mellem DK, UK & US. Har aldrig haft de store problemer med dette.

PAYG pakken fra Vodafone er iøvrigt meget konkurrence dygtig på udenlandsopkald også.

Han skal holde sig væk fra O2 & T-Mobile, da førstnævntes dækning er ret ringe i visse dele af Dublin/Irland, og sidstenævnte har jeg kun haft problemer med.

Gravatar #9741 - MiniatureZeus
25. nov. 2010 11:11
markjensen (9733) skrev:
Kom over på DIKU. Vi har ikke IE overhovedet :)
Så kom dog til Zahle i stedet for! Her har vi fantastisk lækre iMacs, Mac Minis og vidst en enkelt eller to Mac Pros rundt omkring! Det bedste er dog, at man kun kan bruge Windows på dem...
Gravatar #9742 - fjols
25. nov. 2010 14:35
NogetSjovtOmHamDerMark

Jeg har købt en håndfuld USB til micro-USB kabler så jeg kan lade min HTC Desire forskellige steder uden at slæbe kabler med mig.
Nu vil jeg så gerne have en strøm til USB dims mere, men jeg har kigget længe på deal-extreme og synes ikke jeg kan finde hoved eller hale i tingene.
Jeg har ikke handlet så meget derinde, så ved ikke hvor seriøst man skal tage kommentarerne.
Er der nogen der har købt sådan en selv derinde? Hvis ikke, ser denne så fornuftig ud?

Jeg er et fjols (!) til sådan noget med strøm.
Gravatar #9743 - Slettet Bruger [3237728890]
25. nov. 2010 14:45
Den ligner apples oplader.. hvad er problemet? det må betyde kval.

Den kan fint oplade en telefon
Gravatar #9744 - fjols
25. nov. 2010 14:48
Fordi folk skriver den har en "high pitch tone" og det giver mig hovedpine.
Derfor fiskede jeg lidt efter andres erfaringer omkring hvad de har købt og om hvor meget man skal ligge i kommentarerne derinde.
Gravatar #9745 - Kris
25. nov. 2010 15:03
I får lige en update på det med udenlandsk smser. Jeg har haft kontaktet telmore support og mine sms'er skulle gerne gå igennem, så problemet ligger hos hans abonnement.
Jeg har skrevet at han burde kigge på vodafone da de skulle køre rimelig smertefrit. Andre der har erfaring med irske abonnementer der virker til danmark?

Ellers tak for hjælpen :)
Gravatar #9746 - LinguaIgnota
25. nov. 2010 15:41
"Jeg har da ikke fået nogen SMS!" - Den undskyldning har jeg også selv brugt ved flere lejligheder.
Gravatar #9747 - MiniatureZeus
25. nov. 2010 16:07
LinguaIgnota (9746) skrev:
"Jeg har da ikke fået nogen SMS!" - Den undskyldning har jeg også selv brugt ved flere lejligheder.

Ja, eller "Det kan umuligt være mig du har snakket med i telefonen, for jeg aner ikke hvad du snakker om!"
Gravatar #9748 - Daniel-Dane
25. nov. 2010 16:10
Det er også irriterende, at man kan sende sms'er til privattelefoner med iPhonen. EN gang har jeg ramt den forkerte uden at lægge mærke til det (ja, min moder har fastnet+mobil).
Gravatar #9749 - Slettet Bruger [3237728890]
25. nov. 2010 16:11
^^ har tit gjort nummeret når en bruger ringer til mig og sagt "Det var egentlig Rene jeg snakkede med før" så siger jeg jeg lige stiller ham om... sætter opkaldet på hold og tager telefonen igen ^^
Gravatar #9750 - qed
25. nov. 2010 16:31
Kris (9739) skrev:
qed,

Det må du meget gerne, så vil jeg tage fat i telmore support senere. :)

Nu er hun endelig stået op (hun arbejder på en bar) og hun har 3..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login