mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #9601 - Ronson ⅍
17. nov. 2010 23:03
Hvad er forskellen på en langærmet t-shirt og en tynd bluse?
Gravatar #9602 - Svindleren
17. nov. 2010 23:22

http://dindebat.dk/sporge-jorgen/70154-hvad-er-for...

det kan måske give dig et hint.. er ikke helt sikker selv :)
Gravatar #9603 - Ronson ⅍
17. nov. 2010 23:44
Det hjælper jo ikke så meget, når de skriver at en bluse er noget man tager over hovedet. For det er normalt også sådan jeg tager t-shirts på.
Gravatar #9604 - zin
18. nov. 2010 00:50
#9601: Eftersom en T-shirt (som navnet antyder) bør være formet som et T, vil jeg tro at en tynd bluse f.eks. kan have en højere/længere hals.
Gravatar #9605 - Slettet Bruger [3237728890]
18. nov. 2010 06:44
http://www.engadget.com/2010/11/18/onlive-microcon...

Få en aftale med en tv-producent. Indbygges i tv. Win
Gravatar #9606 - vandfarve
18. nov. 2010 08:12
zin (9604) skrev:
#9601: Eftersom en T-shirt (som navnet antyder) bør være formet som et T, vil jeg tro at en tynd bluse f.eks. kan have en højere/længere hals.

Og/eller pasformen? Dunno.

Egentlig findes der ikke standarder for tøj på den måde, så jeg tvivler på, at man kan stille det sådan op. :)
Gravatar #9607 - Bllets
18. nov. 2010 08:36
Hvornår kan man senest søge merit fra et fag?

Har IT nu, men er berettiget til merit, valgte ikke at tage merit til at starte med, fordi jeg ville kunne skøjte over faget, men gider virkelig ikke vores lærer mere.

Og i det jeg skal til eksamen her om 1½-2 måneder, ville jeg høre om det er for sent?

(Vil gerne spare gåturen til vejlederen) =)
Gravatar #9608 - vandfarve
18. nov. 2010 08:37
Bllets (9607) skrev:

Telefonen er, så vidt jeg er underrettet, stadig opfundet.
Gravatar #9609 - zin
18. nov. 2010 08:40
#9607: Du burde kunne fremvise et karakterark til din lærer og så sige "MERITLOLOLOLOLOL?". Det er læreren der vurderer om du må få merit, men vildlederen, der giver det. :-P
Gravatar #9610 - Bllets
18. nov. 2010 08:40
A T-shirt (T shirt or tee) is a shirt which is pulled on over the head to cover most of a person's torso. A T-shirt is usually buttonless and collarless, with a round neck and short sleeves.

Resten er vel bare shirts i andre former?

f.eks: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shirt-types.svg

I forget things, including (but not limited to), brain, cellphone, math book and mouse.

:(
Gravatar #9611 - Kris
18. nov. 2010 08:41
Bllets (9607) skrev:
Hvornår kan man senest søge merit fra et fag?

Har IT nu, men er berettiget til merit, valgte ikke at tage merit til at starte med, fordi jeg ville kunne skøjte over faget, men gider virkelig ikke vores lærer mere.

Og i det jeg skal til eksamen her om 1½-2 måneder, ville jeg høre om det er for sent?

Det afhænger af skole, uddannelse, lærer, vejleder og rektor. Så der er ikke meget andet at gøre end at ringe eller snakke med vejleder eller lærer. Jeg har været ude for at kunne få meritten på trods af at jeg havde gennemgået de første 1½ månede af faget, men jeg har tilgengæld også oplevet helt at blive frataget min merit fordi læreren mente at når jeg nu vidste til tingene i forvejen kunne jeg fungere som hans assistent.
Gravatar #9612 - Bllets
18. nov. 2010 08:45
Lige nu fungerer jeg også som hjælpelærer, men vores nye lærer syntes jeg skal hjælpe alle og samtidig lave lige så meget.

Og det kan fysisk ikke lade sig gøre, og har ikke rigtig lyst til at skulle lave samtlige IT opgaver derhjemme, fordi jeg skal hjælpe andre.

:(
Gravatar #9613 - Kris
18. nov. 2010 08:49
Billets:

Det kan måske være træls nu at skulle lave dobbelt arbejdet i forhold til de andre. Men mange gange er det at du har været hjælpeass. for en lærer være en god ting at kunne skrive på sit CV senere hen. Du kan som regel aftale med læreren at du får en anbefaling efter endt skoleår/semester. Se det som en slags fritidsarbejde.
Gravatar #9614 - Bllets
18. nov. 2010 08:55
Det er selvfølgelig rigtig nok, problemet er bare lige nu har jeg ikke tiden til at lave IT hjemme, med andre afleveringer på siden, sammen med det "huslige", kæresten og så videre.

Men må se om jeg ikke kan finde ud af noget. Syntes bare det er lidt træls der ingen slappe tøjler er :)

Især når vores sidste lærer kunne give mig det. ;)

edit: Bllets forresten, no i bullets or bllets ;)
Gravatar #9615 - Kris
18. nov. 2010 08:56
Så må du jo forklare det for din vejleder og så må han snakke med din lærer.
Men du er nok nødt til lige meget hvad du vælger selv at flytte røven og få gjort noget ved det. :)
Gravatar #9616 - Bllets
18. nov. 2010 09:18
#Kris
Typisk... Så må jeg lade være med at lave IT i min pause alligevel :(
Gravatar #9617 - Slettet Bruger [3237728890]
18. nov. 2010 09:34
Når en butik reklamere for noget der er gratis. som indebærer køb af andet. (som er ulovligt) så forpligter de sig jo vel til at sælge de her... gratis hvis man spørger. medmindre de vil på kant med loven. aight?
Gravatar #9618 - fjols
18. nov. 2010 09:39
Korrekt.

Ronson har vist gode erfaringer med at få gratis ting på den måde synes jeg at have læst engang.
Gravatar #9619 - Slettet Bruger [3237728890]
18. nov. 2010 10:04
Hvad så hvis de ikke kalder det "gratis" men "0kr"
Gravatar #9620 - myplacedk
18. nov. 2010 10:06
Det er det samme.
Gravatar #9621 - Slettet Bruger [3237728890]
18. nov. 2010 10:18
Gravatar #9622 - snesman
18. nov. 2010 10:25
SlettetBruger (9621) skrev:
http://www.alun.dk/shop?utm_source=Mailtool&utm_medium=email&utm_campaign=95654

"Fivefingers til 0 kr"

?

Pænt små fingre.

Dark Benzon
Er den nye udlændingeaftale indgået fordi der er et hul/fejl/utilsigtede konsekvenser i lovgivningen, så man bare MÅ lave endnu en stramning, eller er der finanslov og nu skal DF ha deres betaling.

Umiddelbart kunne man tro at det sidste var tilfældet, hvilket, hvis jeg havde stemt for, ville efterlade mig med en fornemmelse af at være et dårligt menneske.

Hvad var det Ronson sagde, som man gerne måtte quote ham for? Det må man i hvert fald også gerne quote mig for...
Gravatar #9623 - vandfarve
18. nov. 2010 10:32
snesman (9622) skrev:
Er den nye udlændingeaftale indgået fordi der er et hul/fejl/utilsigtede konsekvenser i lovgivningen, så man bare MÅ lave endnu en stramning, eller er der finanslov og nu skal DF ha deres betaling.

DF får altid et politisk kødben som "side payment" for deres indgåelse i vores finanslove. Stramningen af udlændingeaftalen er blot et af mange eksempler på, at politiske studehandler er langt mere normale, end man burde forvente.

Jeg tror, at både V og K hellere end gerne ville undgå at skulle stramme lovgivningen, men at de begge er pinligt opmærksomme på, at DF vil skyde enhver (finans-)lov ned, hvis de ikke bliver spist af med noget.
Gravatar #9624 - snesman
18. nov. 2010 10:38
Min pointe vil så være, at man bør sidde med en underlig smag i munden, hvis man overvejer hvor mange uskyldige mennesker man rammer, fordi man er nødt til at please racisterne DF... DF har jeg ikke så meget at sige til, de mener jo hvad de prædiker. Men Venstre og Konservative derimod... Ja, og SF og S for den sags skyld...
Gravatar #9625 - fjols
18. nov. 2010 10:38
Jeg vil nu heller ikke mene at denne stramning er så gal som mange gør den til. Bare man har haft et arbejde i 2½ år af de sidste 3 år får man 40 (eller er det 50?) af de 60 point der kræves.
Gravatar #9626 - snesman
18. nov. 2010 10:40
Ja ja, hvis man da ikke er så dum at være under 24...
Gravatar #9627 - Fjolle
18. nov. 2010 10:43
snesman (9626) skrev:
Ja ja, hvis man da ikke er så dum at være under 24...

Var det ikke umuligt at få familiesammenføring når man var under 24 år før de lavede reglen om?

Hvis man er under 24 og så meget in love at man bare skal giftes med sin elskede dansker kan jeg ikke lige se problemet i at man lærer sig noget dansk og får sig en uddannelse/arbejdserfaring :)
Gravatar #9628 - snesman
18. nov. 2010 11:29
Det er jo det evigtgyldige argument. "Du kan bare lære dansk og få 2-3 års erhvervserfaring". For det er nemlig statens opgave på den måde at bestemme om dens borgere skal vælge uddannelse (som man jo så ikke kan i DK pga manglende erhvervserfaring) eller et ufaglært arbejde.

Udlændingeregler bør være fair og kun så restriktive som er nødvendigt. Der er nu lavet stramninger hvert år, mere eller mindre, siden 2001, og det er bullshit at alle har været nødvendige.
Gravatar #9629 - Fjolle
18. nov. 2010 11:42
snesman (9628) skrev:
Det er jo det evigtgyldige argument. "Du kan bare lære dansk og få 2-3 års erhvervserfaring". For det er nemlig statens opgave på den måde at bestemme om dens borgere skal vælge uddannelse (som man jo så ikke kan i DK pga manglende erhvervserfaring) eller et ufaglært arbejde.

Udlændingeregler bør være fair og kun så restriktive som er nødvendigt. Der er nu lavet stramninger hvert år, mere eller mindre, siden 2001, og det er bullshit at alle har været nødvendige.

Hvordan var reglerne for folk under 24 før reglerne blev lavet om?
Gravatar #9630 - snesman
18. nov. 2010 11:51
True nok, at reglerne i teorien er blevet lempet for folk under 24, idet der indtil nu har været 100% lukket, så vidt jeg ved.

Problemet er at man får overordentligt svært ved at opfylde nok krav til familiesammenføring hvis man er under 24, idet man så skal have 120 point i stedet for 60. Hvor tit har man nået at lære dansk/gennemført en uddannelse/arbejdet 2-3 år inden man er fyldt 24.

Jeg har aldrig mødt nogen der kunne lide udlændingereglerne, der selv har været i målgruppen for dem, (har selv en udenlandsk kæreste). Så imo er det for nemt at sige "det er da rimeligt nok med krav", når man ikke selv har kæmpet med mongolerne der administrerer det:)
Gravatar #9631 - fjols
18. nov. 2010 11:55
Pointen er vel også mere at de nye regler er bedre end de gamle på mange punkter. Ikke så meget om de danske regler er gode eller dårlige.
Jeg vil nu også stille spørgsmålstegn til hvor mange under 24 der er klar til ægteskab?
Især når det indebærer at flytte temmelig langt (et land udenfor EU) til Danmark.
Gravatar #9632 - Fjolle
18. nov. 2010 12:06
snesman (9630) skrev:
True nok, at reglerne i teorien er blevet lempet for folk under 24, idet der indtil nu har været 100% lukket, så vidt jeg ved.

Problemet er at man får overordentligt svært ved at opfylde nok krav til familiesammenføring hvis man er under 24, idet man så skal have 120 point i stedet for 60. Hvor tit har man nået at lære dansk/gennemført en uddannelse/arbejdet 2-3 år inden man er fyldt 24.

Godt. Så er vi stort set enige. Det virker også for mig lidt svært at skaffe de 120 points (Hvad er pointen lige med at give kandidater/phder 120 points? Det er da de færreste af dem der er under 24).

Dog skal man da heller ikke male fanden på væggen. For det første handler dette jo om familiesammenføring, så hvis vedkommende kan få opholds/arbejds/studerende-tilladelse i danmark bliver det forholdsvist nemt at skrabe points sammen (engelsk+2 års arbejde =120 points eller dansk+ikke-ghetto+professions bachelor = 120 points, etc..)
Gravatar #9633 - Slettet Bruger [3237728890]
18. nov. 2010 12:10

"Fivefingers til 0 kr"

?

Roooonsooon
Gravatar #9634 - snesman
18. nov. 2010 13:12
fjols (9631) skrev:
Pointen er vel også mere at de nye regler er bedre end de gamle på mange punkter.

Jeg kan ikke se hvor de nye regler skulle være bedre. Kan du nævne mig "mange" punkter?

For at quote Cepos-medstifter Morten Grunwald:
Morten Grunwald, Politikken 18/11/10 skrev:
Og når det gælder ægtefæller, så skal det være enhver danskers ret til at forelske sig i en udlænding uden at skulle gennem Pia Kjærsgaards securitytjek. Når man blander kærlighed og nytteværdi for samfundet sammen, giver det mindelser om noget Stasi-agtig …

Og min oprindelige pointe var at regeringen burde føle sig som en ussel flok når de går med til stramninger som kun DF som udgangspunkt kræver, og påstår at det er fordi det er mere fair...

Gravatar #9635 - fjols
18. nov. 2010 13:19
Jeg synes f.eks. de er bedre pga. man kan komme ind når man er under 24 år og fordi de tager mere hensyn til om man kan/vil arbejde.
Bemærk, med bedre siger jeg ikke de er gode.
Gravatar #9636 - Slettet Bruger [3237728890]
18. nov. 2010 13:53
Må man tage, standart windows 7 wallpapers. og ændre disse? jeg kan ikke finde copyright informationer -.-
Gravatar #9637 - vandfarve
18. nov. 2010 13:57
SlettetBruger (9636) skrev:
Må man tage, standart windows 7 wallpapers. og ændre disse? jeg kan ikke finde copyright informationer -.-

Du mener til professionel brug?

I så fald tvivler jeg meget, men med mindre vi snakker om en større eller middelstor dansk virksomhed, så kan det sagtens lade gøre uden de store risici for retsforfølgelse, hvis du ellers holder dig til at pænt design.
Gravatar #9638 - myplacedk
18. nov. 2010 13:58
Ja. Loven om ophavsret sikrer dig den rettighed. (Så længe du ikke skal bryde noget kopibeskyttelse for det.)

Spørgsmål er hvad du må bruge resultatet til. Kort sagt er "personlig brug" i orden, men "distribution" er ikke.
Gravatar #9639 - Slettet Bruger [3237728890]
18. nov. 2010 14:04
Ah, tak.
Gravatar #9640 - Emil
18. nov. 2010 15:59
MiniatureZeus (9582) skrev:
Er, heldigvis, ikke medlem af hverken LL, DSR, DLF, KLF eller nogle andre af de .. organisationer..

Lad mig rette det til for dig.

Er, heldigvis, ikke medlem af hverken LL, DSR, DLF, KLF eller nogle andre af de .. organisationer.. så nu kan jeg sidde og nyde frugterne af andres arbejde og kontigentbetalinger som den snylter, jeg er.
Gravatar #9641 - Zombie Steve Jobs
18. nov. 2010 16:04
Bare knokl igennem og lid de år din uddannelse tager, bare tage så meget ekstra arbejde som muligt, alt det kommer til at tælle på ansøgnigner, og i den her økonomi er det sgu rart med lidt bonus, der får dig til at skille dig ud.
Gravatar #9642 - vandfarve
18. nov. 2010 16:40
Emil (9640) skrev:
Lad mig rette det til for dig.

Er, heldigvis, ikke medlem af hverken LL, DSR, DLF, KLF eller nogle andre af de .. organisationer.. så nu kan jeg sidde og nyde frugterne af andres arbejde og kontigentbetalinger som den snylter, jeg er.

Sorry, men fagforeningerne er ikke Guds gave til folket.

Jovist har de spillet en stor rolle i vores velfærdssamfund, og jovist findes der studier, der viser en sammenhæng mellem fagforeningsgraden og et lands velstand, men at kalde MiniSås for kynisk er måske lige et skridt for vidt.

DSR udførte ekstrem politisk, økonomisk og finansiel inkompetence i foråret 2008, hvor de krævede en voldsom lønstigning til deres medlemmer. 3F har tidligere brugt skræmmekampagner over for udenlandske arbejdere og ikke mindst direkte faktuelt forkerte budskaber.

Fagforeninger medbringer ofte noget godt til samfundet, men kan samtidigt også være en hæmsko af de værre. Spørg selv GM, Ford og Chrysler, hvor fagforeninger drev de amerikanske lønninger så højt, frynserne så gode og bonusserne så vilde, at "The Big Three" oplevede en absurd voldsom krise i 2008-2009. Bl.a. skrives der:

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Auto_Workers#Criticism skrev:
Union workers' higher wages and more generous benefits has been compared to those working at non-union Japanese auto plants in the U.S. as one of the primary reasons for the poor competitiveness of the Big Three.

(...)

According to the 2007 GM Annual Report, typical autoworkers earn a base wage of approximately $28 per hour (higher than the average university educated engineer)

Måske skal man derfor se fagforeningerne i kontekst i fremtiden, siden de foruden kimen til et velstående velfærdssamfund også indeholder grobunden for virksomhedernes konkurser?
Gravatar #9643 - Emil
18. nov. 2010 16:54
vandfarve (9642) skrev:
Sorry, men fagforeningerne er ikke Guds gave til folket.

Har jeg skam heller ikke påstået, men i forbindelse med at være folkeskolelærer er DLF en helt igennem uundværlig organisation, der gør exceptionelt meget for at forbedre vilkårene for både lærere og elever i skolen.

Og FYI så kan jeg hilse og sige, at DLF var hurtige til at acceptere KL's tilbud om 12,8 % lønstigning i sin tid, hvor netop pædagogerne og sygeplejerskerne (samt en række andre) sagde nej tak og gik i lang strejke i stedet. Jeg tror generelt, du skal gå meget langt tilbage, før du kan finde eksempler på at DLF ikke har formået at skabe en arbejdsmarkedsaftale, der var så rimelig, at både KL og DLF's medlemmer har været tilfreds med den.
Gravatar #9644 - vandfarve
18. nov. 2010 16:58
Emil (9643) skrev:
Jeg tror generelt, du skal gå meget langt tilbage, før du kan finde eksempler på at DLF ikke har formået at skabe en arbejdsmarkedsaftale, der var så rimelig, at både KL og DLF's medlemmer har været tilfreds med den.

Jeg har ikke de store holdninger eller viden, for den sags skyld, til DLF, så hvis du siger, at de er fine, så er de vel det... :)

Emil (9643) skrev:
Har jeg skam heller ikke påstået, men i forbindelse med at være folkeskolelærer er DLF en helt igennem uundværlig organisation, der gør exceptionelt meget for at forbedre vilkårene for både lærere og elever i skolen.

Du har helt sikkert ret. Jeg har dog følt mig pisset på af HK, da jeg var ansat i DSB og ikke var medlem, så dem nægter jeg simpelthen at være medlem af nogensinde (men det bliver så heller ikke relevant i fremtiden).

Til referatet skal det dog noteres, at jeg er et meget tilfredst medlem af DJØF, men det skyldes nok også primært, at de repræsenterer mine politiske holdninger, som de færreste andre fagforeninger gør.

Eksempelvis er jeg, som skitseret i ovenstående indlæg, ekstremt uenig med bl.a. DSR, og hvis man kobler det med den generelle kritik af fagforeninger, så bliver man nødt til at have en balanceret og nuanceret holdning - mig selv, inklusiv. :)
Gravatar #9645 - Ronson ⅍
18. nov. 2010 17:15
SlettetBruger (9633) skrev:

"Fivefingers til 0 kr"

?

Roooonsooon
Så vidt jeg husker har forbrugerrådet kun brokket sig over f.eks. "gratis" og "vederlagsfrit", er ikke stødt på "0 kr" på deres sider. I teorien er det jo det samme, men der er tilsyneladende ikke klare regler på det område, desværre.

vandfarve (9637) skrev:
hvis du ellers holder dig til at pænt design.
Hvordan kan man pænt design?
Gravatar #9646 - Systran
18. nov. 2010 17:29
Ronson (9645) skrev:
Hvordan kan man pænt design?

Jeg tror, at du et ord eller to...
Gravatar #9647 - Emil
18. nov. 2010 17:29
vandfarve (9644) skrev:
Du har helt sikkert ret. Jeg har dog følt mig pisset på af HK, da jeg var ansat i DSB og ikke var medlem, så dem nægter jeg simpelthen at være medlem af nogensinde (men det bliver så heller ikke relevant i fremtiden).

Og det forstår jeg så udmærket, jeg har sgu flere eksempler på folk, der er blevet røvpulet af HK, både medlemmer og ikke-medlemmer.

Men når Minisnøvsen ikke ønsker at være medlem af DLF, så er det underminerende for hele Folkeskolen, da det netop er en organisation, der kæmper for meget mere end bare medlemmernes vilkår, og i høj grad for hele Folkeskolens ve og vel.
Gravatar #9648 - MiniatureZeus
18. nov. 2010 18:38
Emil (9647) skrev:
Og det forstår jeg så udmærket, jeg har sgu flere eksempler på folk, der er blevet røvpulet af HK, både medlemmer og ikke-medlemmer.

Men når Minisnøvsen ikke ønsker at være medlem af DLF, så er det underminerende for hele Folkeskolen, da det netop er en organisation, der kæmper for meget mere end bare medlemmernes vilkår, og i høj grad for hele Folkeskolens ve og vel.

Gider ikke gå ind i diskussionen om jeg skal være medlem eller ej, men gider simpelthen ikke støtte Anders Bondo, som jeg mener er det værste der er sket for lærerne i mange år. Hvilket jeg absolut ikke er den eneste der gør.
Dette har jeg selvfølgelig også meddelt DLF da jeg på magisk vis blev meldt ind uden mit samtykke (se anden tråd), og håber da de ringer til mig, den dag Bondo forsvinder...
Gravatar #9649 - Daniel-Dane
18. nov. 2010 20:46
markjensen

Min nye lasermus opfører sig som en kuglemus med 1 ton snask i kugleværket. What to do?
Gravatar #9650 - Hånter
18. nov. 2010 20:49
DD - Har du prøvet at fjerne kuglen? ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login