mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Da jeg var en lille dreng blev de afprøvet hver onsdag kl. 12. Det var rigtignok tider.
Dengang havde de også en konstant tone, der lød meget bedre end de hostende sirener, vi har nu. Det var rigtignok tider.
Dengang havde de også en konstant tone, der lød meget bedre end de hostende sirener, vi har nu. Det var rigtignok tider.
#6301 Ja, det erindrer jeg også, det var noget andet, det må siges. Savner påmindelsen om truslen fra øst. Og ja, må vel ærligt indrømme, at jeg også savner truslen.
#6301:
Ville nok også have givet panik, hvis sirenerne lavede den rigtige luftalarm tone, folk er jo generelt dumme:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1191...
Terra - *hovedrystende*
Ville nok også have givet panik, hvis sirenerne lavede den rigtige luftalarm tone, folk er jo generelt dumme:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1191...
Terra - *hovedrystende*
tanghaar (6300) skrev:#6298 det ville være ret neder, hvis den røde hær kom, og de ikke virkede, du ved, så vi ikke havde tid til at gemme os under bordene, så det er ret vigtigt, at sikre sig deres stadige funktion.
Det ville der være lige så nedern hvis den røde hær kom første onsdag i maj kl. 12 Så er det ligegyldigt om de virker :-P
#6305 Ja, det ville være pisse smart, men så kloge er kommunister ikke.
myplacedk (6310) skrev:#6309
Vurderet ud fra hvordan folk reagerer på brandarlarmer, bilalarme og butikalarme: Et par stykker vil måske kigge efter hvor lyden kommer fra. Ingen vil kigge efter en årsag.
True.
Hvis jeg hører en bilalarm tænker jeg altid "ffs, få nu den bil til at holde kæft". Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har undersøgt om der rent faktisk er indbrud i bilen.
Meh, krakkemutterne strømmer gerne til, når de hører sirener eller ser blå blink. De bliver jo nødt til at se, om de på nogen måde kan gå i vejen eller forværre situationen.
myplacedk (6308) skrev:Test-lyden og alarmen lyder ikke ens. Men hvor mange ved det? Og hvor mange kan huske hvordan det plejer at lyde?
Det er også rigtigt - jeg havde fuldstændig glemt, at de har forskellige lyde.
Men jeg kan ikke huske den rigtige lyd. Er det ikke noget med at den går langsomt op og ned ligesom en af sirenetyperne på udrykningskøretøjer?
LinguaIgnota (6312) skrev:Meh, krakkemutterne strømmer gerne til, når de hører sirener eller ser blå blink. De bliver jo nødt til at se, om de på nogen måde kan gå i vejen eller forværre situationen.
Der er danskere sgu ikke meget bedre du.
Spiderboy (6313) skrev:Det er også rigtigt - jeg havde fuldstændig glemt, at de har forskellige lyde.
Men jeg kan ikke huske den rigtige lyd. Er det ikke noget med at den går langsomt op og ned ligesom en af sirenetyperne på udrykningskøretøjer?LinguaIgnota (6312) skrev:Meh, krakkemutterne strømmer gerne til, når de hører sirener eller ser blå blink. De bliver jo nødt til at se, om de på nogen måde kan gå i vejen eller forværre situationen.
Der er danskere sgu ikke meget bedre du.
Hurtigt op og langsomt ned..
Og sirenerne bliver brugt ret tit, allerede 2 gange i år, hvis der er generel fare på færde.. F.eks. da isen var usikker på søerne i kbh
(se mere på ing.dk)
vandfarve (6314) skrev:Det er på din egen regning at forsøge at have en intelligent diskussion med Lingie. Not gonna happen.
Du vil have en "intelligent diskussion" om krakkemutter? Det kan vi da godt arrangere.
Jeg argumenterer for mit standpunkt, at gurkere er mest brugbare som biobrændsel, og så kan du udfolde dig med din bedste Wahid Abdul Pedersen-imitation.
Hvem lægger ud?
Det er de rigtige apparater, men hvis det er en test er det selvfølgelig ikke det rigtige signal, men et test-signal.
Jeg ringer jo heller ikke og bestiller en pizza, bare for at se om telefonen virker. Okay, måske lige det. Men jeg fortæller ikke landets befolkning at der er en katastrofe, bare for at se om jeg kan.
Det er de rigtige apparater, men hvis det er en test er det selvfølgelig ikke det rigtige signal, men et test-signal.
Jeg ringer jo heller ikke og bestiller en pizza, bare for at se om telefonen virker. Okay, måske lige det. Men jeg fortæller ikke landets befolkning at der er en katastrofe, bare for at se om jeg kan.
Læs her hvordan den lyder når der er alarm, og når faren er forbi: http://www.brs.dk/varsling/sirene_1.htm
Hvordan lød det i dag? (Nej, jeg ved det ikke. Ja, så langt ude på landet bor jeg.)
Hvordan lød det i dag? (Nej, jeg ved det ikke. Ja, så langt ude på landet bor jeg.)
myplacedk (6322) skrev:Hvordan lød det i dag? (Nej, jeg ved det ikke. Ja, så langt ude på landet bor jeg.)
Hmm, de sagde i radioen, at husstande havde mulighed for at høre signalet, hvilket også undrede mig da der kun er 1075 master i hele DK, og så skal de da virkelig have en lang rækkevide, hvis de skal kunne nå de forskellige gårde rundt omkring i DK, specielt i Jylland. Og ifølge ing.dk er rækkevidden ved en katastrofe 1600 meter..
I myplacedks link står de kun hvor der er over 1000 indbyggere, så det er ikke hele DK der er dækket.
I myplacedks link står de kun hvor der er over 1000 indbyggere, så det er ikke hele DK der er dækket.
LinguaIgnota (6318) skrev:Jeg argumenterer for mit standpunkt, at gurkere er mest brugbare som biobrændsel, og så kan du udfolde dig med din bedste Wahid Abdul Pedersen-imitation.
Dude, harsh!
Når deres fysiologi er så tæt på den menneskelige, så kan de formentlig også være temmelig effektive som forsøgsdyr. Og crash test dummies.
Hvad si'r du til det, Abdul Wahid - hvilke andre funktioner kan de udføre i samfundet?
LinguaIgnota (6325) skrev:Dude, harsh!
Når deres fysiologi er så tæt på den menneskelige, så kan de formentlig også være temmelig effektive som forsøgsdyr. Og crash test dummies.
Hvad si'r du til det, Abdul Wahid - hvilke andre funktioner kan de udføre i samfundet?
Overrepræsentation i kriminal-statistikker?
Du vover at forholde dig kritisk til konsekvenserne af fortidens uhæmmede masseindvandring, dit racistiske møgsvin! Tøger Wahid Seidenfaden græder indeni.
Vil du straks vedkende dig, at massevoldtægterne og gaderøverierne skyldes din diskriminerende mentalitet og den alt, alt for lave kontanthjælp! - Stakkels Mehmet Wahid har jo dårligt råd til både brylcreme og alifælge. :'(
Vil du straks vedkende dig, at massevoldtægterne og gaderøverierne skyldes din diskriminerende mentalitet og den alt, alt for lave kontanthjælp! - Stakkels Mehmet Wahid har jo dårligt råd til både brylcreme og alifælge. :'(
#6327 Bare rolig, Mehmet Wahid er god til både at skrue hjulbolte ud og afmontere alifælge om natten. Og så er han god til at stjæle i fakta. Han skal nok klare den.
Ny feature?
Jeg har netop fået CS 5 og ville så lige ind og lege lidt med de nye ting deri. Men når jeg åbner et nyt workspace, eller tager et eksisterende så kan jeg ikke se det. Der er ingen fin grafik eller hvid baggrund. Prøver jeg at udskrive eller gemme til web så kan jeg sagtens se hvad det nu er jeg har lavet på "papiret".
Har andre haft samme problem? Er det min version af CS5 som ikke er helt ren for fejl. Eller det er hardwarebetinget? Personligt hælder jeg mest til det sidste, de fleste vinduer hænger fast hvis jeg minimerer og maximerer photoshop.
Dog har jeg ikke problemer med de andre programmer i master collection.
Jeg har netop fået CS 5 og ville så lige ind og lege lidt med de nye ting deri. Men når jeg åbner et nyt workspace, eller tager et eksisterende så kan jeg ikke se det. Der er ingen fin grafik eller hvid baggrund. Prøver jeg at udskrive eller gemme til web så kan jeg sagtens se hvad det nu er jeg har lavet på "papiret".
Har andre haft samme problem? Er det min version af CS5 som ikke er helt ren for fejl. Eller det er hardwarebetinget? Personligt hælder jeg mest til det sidste, de fleste vinduer hænger fast hvis jeg minimerer og maximerer photoshop.
Dog har jeg ikke problemer med de andre programmer i master collection.
vandfarve (6332) skrev:MiniatureZeus (6331) skrev:Yderst relevant!
Hvor er min ubuntu cd??
På nettet. Din cd med 10.04 er netop offentliggjort, men ikke brændt endnu.
Flere spørgsmål, no?
Havde bestilt en fysisk cd, fordi jeg ikke har nogle R-skiver tilbage..!
Og nu er den væk! Troede den lå under sofaen, men gør den ikke.. :(
#6333 Min brænder er gået i stykker - du må få skiver af mig!!!
tanghaar (6334) skrev:#6333 Min brænder er gået i stykker - du må få skiver af mig!!!
Skal bruge dem nu!
Skal have installeret det på en windows bærbar jeg har lånt, som er fyldt med
Har ingen ting :(
Nå, i kan godt stoppe med at lede! Jeg har fundet den!
Lå henne blandt alle mine DVD'ere, så det er helt sikkert min kæreste som har "ryddet op"!
Det er godt nok 9.10, men betyder vel ikke det store..
Lå henne blandt alle mine DVD'ere, så det er helt sikkert min kæreste som har "ryddet op"!
Det er godt nok 9.10, men betyder vel ikke det store..
tanghaar (6334) skrev:#6333 Min brænder er gået i stykker - du må få skiver af mig!!!
Har faktisk et Samsung DVD-brænder, med sort front?
100 kr. og det er dit...
Er næsten ikke blevet brugt.
Hvorfor mener Fjæsen, at jeg burde kende Kjeld Engell, når vi slet ikke har venner til fælles, og når jeg slet ikke kender ham?
Godt spørgsmål: Hvordan kan æteren bære mere end ét radiosignal? Radiosignaler udbreder sig som bølger. Fair nok. Men når man laver bølger i f.eks. et badekar så er der altså kun én bølgefront af gangen der rammer siden af karret. Hvis man laver mere end en bølge, så de bliver 'mixet' sammen, så bliver deres amplitude jo bare lagt sammen (A = A1+A2), og hvordan skulle man så kunne 'skille dem ad' igen? Man kan jo ikke løse ligningen A = A1+A2 når man kun kender A.
Anders Feder (6339) skrev:Godt spørgsmål: Hvordan kan æteren bære mere end ét radiosignal? Radiosignaler udbreder sig som bølger. Fair nok. Men når man laver bølger i f.eks. et badekar så er der altså kun én bølgefront af gangen der rammer siden af karret. Hvis man laver mere end en bølge, så de bliver 'mixet' sammen, så bliver deres amplitude jo bare lagt sammen (A = A1+A2), og hvordan skulle man så kunne 'skille dem ad' igen? Man kan jo ikke løse ligningen A = A1+A2 når man kun kender A.
Det er jeg for stiv til at svare på, men kig på wikipedia efter fm og am :)
#6339:
"Radio communication
In order to receive radio signals, for instance from AM/FM radio stations, a radio antenna must be used. However, since the antenna will pick up thousands of radio signals at a time, a radio tuner is necessary to tune in to a particular frequency (or frequency range).
This is typically done via a resonator (in its simplest form, a circuit with a capacitor and an inductor). The resonator is configured to resonate at a particular frequency (or frequency band), thus amplifying sine waves at that radio frequency, while ignoring other sine waves. Usually, either the inductor or the capacitor of the resonator is adjustable, allowing the user to change the frequency at which it resonates."
/Wikipedia
Eller sagt på godt gammeldags dansk, er det fordi det er forskellige frekvenser. Kvaliteten af en given station er så givet ved, hvor god en resonator, altså præsisionen af denne, er. Jo mere præcis resonansfrekvens, jo bedre er selektiviteten, altså evnen til ikke samtidigt at lytte på andre frekvenser.
"Radio communication
In order to receive radio signals, for instance from AM/FM radio stations, a radio antenna must be used. However, since the antenna will pick up thousands of radio signals at a time, a radio tuner is necessary to tune in to a particular frequency (or frequency range).
This is typically done via a resonator (in its simplest form, a circuit with a capacitor and an inductor). The resonator is configured to resonate at a particular frequency (or frequency band), thus amplifying sine waves at that radio frequency, while ignoring other sine waves. Usually, either the inductor or the capacitor of the resonator is adjustable, allowing the user to change the frequency at which it resonates."
/Wikipedia
Eller sagt på godt gammeldags dansk, er det fordi det er forskellige frekvenser. Kvaliteten af en given station er så givet ved, hvor god en resonator, altså præsisionen af denne, er. Jo mere præcis resonansfrekvens, jo bedre er selektiviteten, altså evnen til ikke samtidigt at lytte på andre frekvenser.
Strauss (6343) skrev:Er musik købt på iTunes stadig DRM-låst?
Nej, i hvert fald ikke det meste af det.
Clauzii (6342) skrev:Eller sagt på godt gammeldags dansk, er det fordi det er forskellige frekvenser.
Ja, så meget er jeg klar over, men det virker stadig totalt kontraintuitivt (for mig) at man bare kan klaske en masse forskellige bølger (med forskellige frekvenser) sammen, og så på magisk vis hive én ud af pærevællingen igen. Jeg kan ikke se for mig hvordan skal det skulle kunne lade sig gøre rent fysisk/matematisk.
Ifølge superpositionsprincippet resulterer blandingen af to bølger A1 og A2 (det kunne f.eks. være DR P1 og DR P3) i en tredje bølge A, som er summen af de to førstnævnte bølger, altså A=A1+A2. Dette gælder også når A1 og A2 har forskellige frekvenser.
Det som radiomodtageren modtager er altså A (da DR P1 og DR P3 som bekendt udsendes samtidig, i samme medie). Men hvordan kan modtageren genskabe f.eks. A2 (DR P3) udfra A alene? Det er jo folkeskolelærdom at en ligning med to ubekendte ikke kan løses. Men det kan radioen/resonateren? WTF?
(Jeg er klar over at det må skyldes noget begrebsforvirring fra min side, men hvor?)
Anders Feder (6345) skrev:(Jeg er klar over at det må skyldes noget begrebsforvirring fra min side, men hvor?)
Superpositionsprincippet ikke gælder.
Du kan også sagtens have to lysstråler, der krydser hinanden, uden at de "blandes", og at du sagtens kan separere dem.
Du kan også sagtens blande to sæt lydbølger, uden at de "blandes", og at du sagtens kan separere dem.
Jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg kan ikke se, at det skulle være så svært at abstrahere fra det. At du blander bølger A1 og A2 betyder ikke, at du får A3 - du har stadig A1 og A2, der kan fremstilles som A3, men også som A1 og A2.
vandfarve (6346) skrev:Superpositionsprincippet ikke gælder.
Ved hvilket princip omsættes hele radiospektrummet så til én enkelt spændingsværdi i radiomodtageren?
Hvis jeg på et givet tidspunkt ser på et voltmeter at antennens spænding er f.eks. 1.8V, hvordan kan jeg så sige noget om hvilken amplitude signalet på en vilkårlig frekvens har på samme tidspunkt?
Anders Feder (6347) skrev:Hvis jeg på et givet tidspunkt ser på et voltmeter at antennens spænding er f.eks. 1.8V, hvordan kan jeg så sige noget om hvilken amplitude signalet på en vilkårlig frekvens har på samme tidspunkt?
Se, det er nok det bedste spørgsmål stillet i denne tråd!
Jeg ved det faktisk ikke, da det er på grænsen af min viden, men jeg vil umiddelbart svare ja. Du vil i mine øjne altid kunne udlede noget, men det er jo ikke ensbetydende med, at der sendes noget meningsfuldt (som i, at du så vil fange meningsløst støj).
Gav det mening?
vandfarve (6348) skrev:Jeg ved det faktisk ikke, da det er på grænsen af min viden, men jeg vil umiddelbart svare ja. Du vil i mine øjne altid kunne udlede noget, men det er jo ikke ensbetydende med, at der sendes noget meningsfuldt (som i, at du så vil fange meningsløst støj).
Gav det mening?
I det omfang at det er meningsfuldt at besvare et hv-spørgsmål med et 'ja' :)
Jeg kan godt se at signalet over tid vil have større orden end ren støj, men umiddelbart kan jeg ikke gennemskue hvad det rent fysisk er man går ind og måler på når man stiller ind på en bestemt frekvens.
Anders Feder (6349) skrev:Jeg kan godt se at signalet over tid vil have større orden end ren støj, men umiddelbart kan jeg ikke gennemskue hvad det rent fysisk er man går ind og måler på når man stiller ind på en bestemt frekvens.
Er det ikke snarere omvendt?
Du ved, at der sendes 100 FM på 100,0 MHz på FM-nettet, derfor stiller du ind på 100,0 MHz.
Der er dog masser af andre signaler i luften med hver deres frekvens, men siden din tuner indstilles til 100,0 MHz, så vil du udelukkende (= opleve meget lidt støj fra andre frekvenser) høre 100 FM, uanset hvad der ellers er i luften, uanset hvilken samlet værdi bølgerne må have.
Someone correct me on this on, no?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.